2. Ændring af styrelsesvedtægten (B)
2. Ændring af styrelsesvedtægten (B)
Sagsnr.: 330-2017-2193 Dok.nr.: 330-2017-14247 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om styrelsesvedtægten skal ændres, så
vederlaget til udvalgsformænd, udvalgsmedlemmer m.fl. ikke automatisk bliver
forhøjet, som konsekvens af ny vederlagsbekendtgørelse.
Baggrund
Den 1. januar 2017 er der trådt en ny vederlagsbekendtgørelse
i kraft. Vederlagsbekendtgørelsen regulerer bl.a. borgmesterens vederlag,
eftervederlag, pensionsalder m.m. Det var forventet at bekendtgørelsen skulle
træde i kraft 1. januar 2018, men bekendtgørelsen blev offentliggjort d. 13.
december 2016, med ikrafttrædelse allerede 1. januar 2017.
Bekendtgørelsen hæver vederlaget til alle borgmestre med
31,4 pct., svarende til forskellen mellem udviklingen i vederlagene siden 1994
og den faktiske lønudvikling på det kommunale og regionale arbejdsmarked.
For Slagelse Kommune betyder det, at borgmesterens vederlag
hæves fra ca. 750 t.kr. i 2016, til ca. 985 t.kr. i 2017. Det er en stigning på
ca. 235 t.kr- årligt. Dette vederlag skal fremover reguleres én gang årlig på
baggrund af lønudviklingen på det offentlige arbejdsmarked.
Det skal nævnes, at grundvederlaget for byrådsmedlemmerne
blev forhøjet fra ca. 66 t.kr. til ca. 86 t.kr i 2014. Kommunerne har ikke
indflydelse på dette vederlag, idet det er fastsat direkte i bekendtgørelsen
ligesom borgmesterens vederlag. Det er kun de resterende vederlag der
fastsættes i styrelsesvedtægten, som vedtages af Byrådet.
Vederlagsbekendtgørelsen fastsætter et maksimum for en række
andre vederlag i forhold til borgmesterens vederlag. Det drejer som om
vederlagene til viceborgmester, formænd for stående udvalg, medlemmer af
stående udvalg, formand og medlem af det særlige Børne- Ungeudvalg samt
formanden for Folkeoplysningsudvalget. Vederlagsbekendtgørelsen fastsætter
derudover, at alle disse vederlag maksimalt samlet kan udgøre 315 pct. af
borgmesterens vederlag.
I Slagelse Kommune er vederlagene til udvalgsformænd m.fl.
fastsat i styrelsesvedtægten som en procentsats af borgmesterens vederlag.
Derfor vil alle disses vederlag stige med 31,4 pct. som en konsekvens af stigningen
i borgmesterens vederlag, med mindre Byrådet træffer beslutning om at nedsætte
eller ændre fordelingen af vederlagene i styrelsesvedtægten.
Oversigt over årlig stigninger som direkte følge af
borgmesterens vederlag:
| Fordeling | 2016 | 2017 | Ændring | |
Borgmester | | 750.174 | 985.729 | 235.555 | |
1. viceborgmester | 10,00% | 75.017 | 98.573 | 23.566 | |
Udvalgsformænd | 20,33% | 152.510 | 200.399 | 47.888 | |
Udvalgsmedlemmer | 3,50% | 26.256 | 34.501 | 8.244 | |
Formand Folkeoplysningsudv. | 5,5% | 41.260 | 54.215 | 12.956 | |
Formand særlige børneudvalg | 10,5% | 78.768 | 103.502 | 24.733 | |
Medlem særlige børneudvalg | 3,5% | 26.256 | 34.501 | 8.244 | |
De samlede vederlag vil stige fra ca. 2,33 mio. kr. til ca.
3,11 mio. kr., dvs. en stigning på ca. 760 t.kr. Herudover komme stigningen i
borgmestervederlaget på i alt ca. 235 t.kr., dvs. en samlet stigning på i alt
ca. 1 mio. kr.
Hvis Byrådet ønsker at nedsætte eller ændre fordelingen af
vederlagene, så skal det som udgangspunkt foretages forud for og med virkning
for mindst ét regnskabsår ad gangen. Da den nye vederlagsbekendtgørelse først
kom den 13. december, har alle kommuner fået dispensation frem til den 1.
februar 2017 til at foretage ændret fordeling af vederlag for resten af 2017.
Da fordelingen af vederlagene er beskrevet i kommunens
styrelsesvedtægt, kræver en nedsættelse eller ændret fordeling af vederlagene,
at styrelsesvedtægten ændres. Det kræver to behandlinger i Byrådet, med mindst
6 dages mellemrum at ændre styrelsesvedtægten. Det vil derfor være nødvendigt
med 2 behandlinger i Byrådet, inden den 1. februar 2017, hvis Byrådet ønsker at
nedsætte vederlagene for 2017.
Hvis Byrådet træffer beslutning om at nedsætte vederlagene
til udvalgsformænd m.m., til 2016-niveau, vil der ikke være behov for
yderligere finansiering. Hvis Byrådets beslutning forøger vederlagene, vil der
være behov for Økonomiudvalget tager stilling til, hvordan det øgede
udgiftsniveau skal finansieres.
Uanset hvad Byrådet beslutter i forhold til fordelingen af
vederlag til udvalgsformænd m.fl., vil den årlige udgiftsstigning til
borgmesterens vederlag være på ca. 235 t.kr., og der vil være behov for
Økonomiudvalget tager stilling til, hvordan det øgede udgiftsniveau skal
finansieres.
Byrådet har også mulighed for at evaluere og ændre på
vederlagene i forbindelse med kommunalvalget november 2017, og den
efterfølgende konstituering og ny styrelsesvedtægt.
Retligt
grundlag
Vederlagsbekendtgørelsen, nr. 1530 af 09-12-2016 og Slagelse
Kommunes styrelsesvedtægt af 29. juni 2015
Handlemuligheder
Handlemulighed 1:
Byrådet kan vælge ikke at nedsætte eller ændre fordelingen
af vederlag. Da styrelsesvedtægten fordeler den samlede pulje til vederlag
(procentmæssigt) vil alle vederlag automatisk stige forholdsmæssigt. Der vil
derfor ikke være behov for at ændre styrelsesvedtægten. Merudgiften til
vederlag til udvalgsformænd m.fl. vil være på ca. 760 t.kr.
Handlemulighed 2:
Byrådet kan vælge at fastholde vederlagene til
udvalgsformænd m.fl. for 2017 på samme niveau som i 2016, og dermed vil
vederlagene ikke stige. Dette kræver en ændring af styrelsesvedtægtens §§
23-26, hvor der skal anføres en anden fordeling for de enkelte vederlag. Det
kræver 2 behandlinger i Byrådet, med 6 dages mellemrum, for at ændre
styrelsesvedtægten. Byrådet skal have gennemført begge behandlinger inden 1.
februar 2017 for at ændringen kan nå at få effekt for 2017. Forslag til ny
styrelsesvedtægt er vedlagt som bilag.
Handlemulighed 3:
Byrådet kan vælge en anden fordeling af vederlag end
beskrevet i styrelsesvedtægten, der dog samlet ikke kan udgøre mere end 315
pct. af borgmesterens vederlag. En anden fordeling af vederlag kræver en
ændring af styrelsesvedtægten som i handlemulighed 2.
Vurdering
Administrationen anbefaler Byrådet tager stilling til
fordeling af vederlag.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Merudgifterne til borgmesterens forhøjede vederlag, og evt.
forhøjede vederlag til udvalgsformænd m.fl., vil kunne finansieres af
Økonomiudvalgets budgetramme. Konkret kan merudgifter for 2017 finansieres af
mindreforbrug på Byrådets samlede ramme i 2016, som kan overføres til 2017.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Økonomiudvalget beslutter, at øget vederlag på 235. t.kr. til
borgmesteren finansieres af Økonomiudvalgets budgetramme til drift for 2017 og
i budgetoverslagsårene
2.
at Økonomiudvalget, som led i sagens oplysninger, kommer med sine
bemærkninger om fastsættelse af vederlag til Byrådet
3.
at Byrådet beslutter, om styrelsesvedtægten skal ændres, for så vidt angår
vederlag til formænd for stående udvalg, viceborgmester, medlemmer af stående
udvalg, formand og medlem af det særlige Børne- Ungeudvalg samt formanden for
Folkeoplysningsudvalget, og at eventuelle øgede udgifter til vederlagene
finansieres af Økonomiudvalgets budgetramme.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. januar 2017:
Fraværende:
Troels Christensen (I)
Ad 1) Godkendt.
Ad 2 og 3) Økonomiudvalget anbefaler over for byrådet, at
vederlagene til udvalgfsformænd mv. fastholdes i 2016-niveau.
Beslutning i Byrådet den 23.
januar 2017:
Fraværende:
Anders Nielsen (A), Kurt Rasmussen (A), Ole Drost (V), Steen Olsen
(A), Troels Christensen (I), Villum Christensen (I)
Byrådet godkendte med 24 stemmer, (V), (A), (O), (Ø), (F) og
Michael Gram(FB) at Styrelsesvedtægten ændres således, at vederlagene til
udvalgsformænd m.v. fastholdes på 2016 niveau.
Styrelsesvedtægten ændres derfor som foreslået i det til
sagen vedhæftede bilag.
Oversendes til 2. behandling på møde i Byrådet den 30.
januar 2017.
Imod stemte Tonny Borgstrøm(udenfor partierne).