Byrådet – Referat – 18. september 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-5316                 Dok.nr.: 330-2017-570902                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne), Villum Christensen (I)
Godkendt.

2. 1. behandling af budget 2018-2021 (B)

2.     1. behandling af budget 2018-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-62363               Dok.nr.: 330-2017-586861                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag videresendes til 1. behandling i Byrådet. Frister for fremsendelse af ændringsforslag skal godkendes.
Baggrund
Budgetforslaget til 1. behandling tager afsæt i det tekniske administrative budget for 2018-2021 inkl. tilføjelser, som Økonomiudvalget besluttede den 14. august 2017.
På den baggrund er der udarbejdet en foreløbig resultatopgørelse (bilag 1), hvor følgende er indregnet (A-D):
A. Korrektioner efter godkendte principper samt ny finans- og indtægtsprognose
(bilag 2)
1.    Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2016, og som har konsekvens for 2018-2021
2.    Mindre tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo juni 2017 fra KL)
5.    Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6.    Indtægtsprognose udarbejdet juli 2017 inkl. særtilskud udmeldt august 2017
7.    Overførselsudgifter
8.    Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
B. områder, hvor nuværende budget ikke er retvisende:
Der er aktuelt store vanskeligheder med at sikre budgetoverholdelse på handicap- og psykiatriområdet og på det specialiserede børn- og ungeområde. Der fremlægges derfor selvstændige notater på disse områder, som redegør for problemstillinger og handlemuligheder (bilag 3)
C. besluttede projekter, der kræver bevillinger i 2018-2021:
Byrådet har i forbindelse med godkendelse af projekter vedr. Tidselbjerget, Halsskov Færgehavn samt Energipark Korsør henvist bevillingsmæssige spørgsmål til budgetforhandlingerne. Endvidere indebærer Affaldsplan 2014-2024 en likviditetsforskydning på det brugerfinansierede område. Der fremlægges kort beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 4).
D. områder, hvor udmøntning mangler:
I det eksisterende budget er indarbejdet nogle reduktioner, som det har vist sig vanskeligt for udvalg og Byråd at udmønte konkret. Det gælder bl.a. vejbelysning, vintervedligeholdelse og bygningsoptimering. Der fremlægges skemaer med beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 5).
Øvrige bilag
Derudover vedlægges bilag 6 sagen som er forslag, som på fagudvalgenes temamøder er blevet henvist til budgetforhandlingerne. Der er tale om en oversigt på grundlag af de fremsatte ideer og ønsker. Der er ikke for alle emner på listen angivet økonomi.
Til orientering vedlægges endvidere Finansieringsnotat (Bilag 7), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering. Det vurderes at være mest fordelagtigt at vælge statsgaranti.
I Bilag 8 beskrives udvalgenes budgetgrundlag.
Bilag 9 indeholder direktionens notat om forslag til handlemuligheder samt handlemulighedskatalog opdelt på drift, anlæg, finansieringsmuligheder og endelig underliggende notater.
Serviceudgifter mv.
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.335,7 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.346,7 mio. kr. eksklusiv regnskabsværn på 1% point. I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig indenfor en ramme på 246 mia. kr.
Det oprindelige budget 2018 viste en afgang fra kassen på 15,7 mio. kr. Efter indarbejdelse af de beskrevne ændringer (se bilag 2-5) er der en afgang fra kassen på 130 mio. kr.
På denne baggrund er den gennemsnitlige likviditet beregnet til 42 mio. kr. ved udgangen af 2018.
For nærmere beskrivelse af resultatoversigten mv. se bilag 1.
Virkninger af den kirkelige ligning indregnes til 2. behandling af budget 2018-2021.
Jf. økonomiudvalgets beslutning den 14. august 2017, er der ved Økonomi- og indenrigsministeriet søgt om muligheden for at hæve skatten uden sanktion på 1%-point. Svar forventes at foreligge senest den 15. september 2017.
Videre proces
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 18. september 2017. Der er 2. behandling af budgettet d. 9. oktober 2017, hvor justerede takster også skal godkendes.
Høringsrunde
Høringsrunde løber fra den 6. september frem til den 13. september 2017. Høringssvar udsendes til Byrådet d. 15. september. Høringsmaterialet består af bilag til Økonomiudvalgets 1. behandling af budgetforslag herunder direktionens forslag til handlemuligheder, katalog mv. (bilag 9).
Ændringsforslag
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü Frist for ændringsforslag er fredag d. 29. september 2017 kl. 12
ü Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 2. oktober 2017 kl. 12
Budgetmapper vil blive trykt og fremsendt til Byrådets medlemmer.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Direktionen har på baggrund at beslutningen i økonomiudvalget den 14. august 2017 udarbejdet et handlemulighedskatalog herunder økonomiudvalgets ønsker (bilag 9.1):
Drift:
· Effektiviserings- og servicetilpasningerne der som udgangspunkt, tager afsæt i de områder, som har et højt beregnet serviceniveau. Dog er andre muligheder også beskrevet
· Besparelser på den samlede administration og ledelseslag inden for en ramme på 25 mio. kr. i 2018 stigende til 33 mio. kr. fra 2019 og frem

Anlæg:

· Ud fra en faglig administrativ indgangsvinkel er de besluttede anlægsprojekter gennemgået og de projekter der endnu ikke er igangsat eller hvor det findes faglig forsvarligt, er foreslået rykket til 2019 eller øvrige overslagsår. Se bilag 9.2

Finansiering:

· Økonomi- og indenrigsministeriet har meddelt at Slagelse Kommune har fået lånedispensationen på 70 mio. kr. vedr. lav likviditet samt 31 mio. til anlægsprojekter på ca. 86 mio.kr. Heraf indgår 15 mio. kr. allerede i budgetforslaget jf. bilag 1. Hvis byrådet ønsker at optage hele eller dele af likviditetslånet skal det ske i 2018 og afdrages over 10 år uden afdragsfrihed.

Der er ansøgt Økonomi- og indenrigsministeriet om muligheden for at hæve skatten uden sanktion på 1% point. Svar forventes at foreligge senest den 15. september 2017. Se bilag 9.3

Øvrige handlemuligheder:

· Endelig er der udarbejdet notater, hvor der er vurderet på effektiviseringspotentialer men endnu ikke fastsat et provenu, bilag 9.4
Ovenstående er ikke indarbejdet i forslaget til 1. behandling af budget 2018-2021 men overgår til de efterfølgende budgetforhandlinger. Handlemulighederne er sendt i høring for at give de høringsberettigede en mulighed for at afgive høringssvar til evt. besparelser mv.
Vurdering
Der er vurderet på selvbudgettering eller statsgaranti af udskrivningsgrundlaget og generelle tilskud og der anbefales statsgaranti.
Da der endnu ikke foreligger svar fra Økonomi- og indenrigsministeriet og da der ved 1. behandling af budget 2018-2021 skal der tages stilling til udskrivningsprocenten mv. indstilles den nuværende udskrivningsprocent på 24,7 til økonomiudvalgets beslutning. En evt. skattestigning mv. skal medtages som ændringsforslag til 2. behandling af budget 2018-2021.
Samlet set er der i budgettet til 1. behandling en budgetubalance på 130 mio. kr. og en faldende gennemsnitlig likviditet. For at skabe budgetbalance samt styrke likviditeten vurderes det, at der er behov for at iværksætte forslag, som beskrevet under handlemuligheder i størrelsesorden 150 mio. kr.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger, fremgår af sagen og bilag
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller på administrationens vegne,
1.    at budgetforslaget til 1. behandling af budget 2018-2021, resultatopgørelse og bevillingsoversigt oversendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2018-2021
2.    at der vælges statsgaranti af udskrivningsgrundlag og generelle tilskud
3.    at udskrivningsprocenten fastsættes uændret til 24,7
4.    at udskrivningsgrundlaget fastsættes til 12.001 mio. kr.
5.    at grundskyldspromillen fastsættes til uændret 25,3
6.    at der uændret ikke opkræves dækningsafgift af forretningsejendomme
7.    at der uændret opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme med 12,65 ‰ af grundværdien, samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
8.    at der indregnes låneoptagelse på 43,2 mio. kr. vedrørende 2018 og 9,5 mio. kr. årligt 2019-2021.
9.    at Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastlægges til 2. behandlingen efter oplæg fra provstierne.
10.    at fristen for ændringsforslag fastsættes til fredag d. 29. september 2017 kl. 12.00
11.    at fristen for ændringer til ændringsforslagene (under-ændringsforslag) fastsættes til mandag d. 2. oktober 2017 kl. 12.00
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Administrationen orienterede om, at:
1) Forslag 10.1.1.1 bortfalder, da det allerede er indregnet i forslag 10.1.2.3.
2) Forslag 10.2.1.1 justeres ned med 500 tusinde kr. årligt mens forslag 10.2.1.3 justeres op med 500 tusinde kr. årligt. Baggrunden for omplaceringen af ½ mio. kr. mellem de to forslag er, at det oprindelige forslag 10.2.1.1 ikke tog højde for, at der forsat skal leveres en særlig indsats på ungeområdet for de meste udsatte unge.
3) Forslaget 10.8.1.3 reduceres, således at besparelsen i 2018 er på 1.706 tusinde kr., mens den er på 4.095 tusinde kr. fra 2019 og frem. Ændringen skyldes en fejl i beregningsforudsætningerne i det oprindelige forslag.
Ændringerne indarbejdes i det politiske prioriteringsregneark sammen med eventuelle andre justeringer som følge af Økonomiudvalgets beslutninger ved 1. behandlingen af budget 2018-2021. Det opdaterede prioriteringsregneark udsendes til Byrådet. Tilsvarende udsendes rettelsesblade til budgetmappen.
Sagens indstillinger anbefales til byrådets godkendelse. Troels Christensen (I) stemte imod.
Venstre og Fair Balance bemærkede, at forslaget til 1. behandling af Budget 2018-2021 oversendes til byrådet, med henblik på at gennemføre de forestående forhandlinger, der skal bringe budgettet i balance, idet de anerkender og afventer høringssvar fra medarbejderne. I forhold til 3. at) bemærkes det, at det gælder indtil der foreligger svar fra ministeriet, hvorefter svarets muligheder vil indgå i forhandlingerne.
A bemærkede, at der til det fremsendte budgetforslag, inden andenbehandling, skal findes alternativ finansiering, således at det beregnede kassetræk (130 mio. kr.) plus tilskuddet på 13 mio., som særligt vanskeligt stillet kommune, og den af forvaltningen foreslåede likviditetsstyrkelse (30 mio. kr.) - samlet set 173 mio. kr. i 2018 - kan dækkes fuldt ind. A bemærkede på den baggrund, at en evt. tilladelse til en skatteforhøjelse bør udnyttes fuldt ud.
Troels Christensen (I) bemærkede følgende:
Liberal Alliance kan ikke acceptere, at Økonomiudvalget fremsender et budgetforslag til 1.behandling som ikke er politisk forhandlet (og i balance.)
Liberal Alliances overordnede forslag til budget 2018:
pkt.1.
Reduktion af nuværende budget:
Udlicitering i Jobcentret/aktivering på kontanthjælpsområdet                   40 mio. kr.
samt nedlæggelse af mentorer og fleksjobkonsulenter
Udskydelse af anlægsprojekter                                                              20 mio. Kr.
IT udgifter. Teknologibaserede besparelser                                             10 mio. Kr.
Sænkning af administrations-udgifterne¨ (konto 6).                                25 mio. Kr.
Lønreduktion ved vakancer                                                                    50 mio. Kr.
Reduktion i vejbelysning                       1 mio. Kr.
I alt                                                                                                    146 mio. kr.
Udgiftsdrivende forslag:
E sport koordinator
(E sportCenter på 1.salen på Slagelse stadion)                                      1 mio. Kr.
0,2 pct skattenedsættelse                        5 mio. Kr.
I øvrigt:
Decentralisering og større frihed for institutionerne:
- Frihed til kortere skoledage
- Frihed til at vælge egen administration
- Frihed til at indkøbe lokalt
- Frihed til at vælge selvstændig ejendomsservice
Sagen genoptaget
Borgmesteren fremlægger efter drøftelse supplerende forslag som oplæg til byrådets 1. behandling. Med henvisning til nyt Bilag 10 foreslås følgende ændringer:
Beløb i 1.000 kr. (+ = merudgift/ mindreindtægt)
2018
2019
2020
2021
Drift
-46.742
-57.576
-62.568
-70.734
Anlæg
-13.333
8.400
13.500
13.500
Indtægter (indkomstskat hæves med 0,4 %-points)
-45.132
-54.260
-55.910
-57.765
Finansiering (låneoptagelse incl. renter og afdrag)*
-81.973
8.039
7.981
7.922
I alt
-187.180
-95.397
-96.997
-107.077
  *   I henhold til dispensation meddelt af Økonomi- og Indenrigsministeriet optages lån i 2018 på 86 mio. kr. ud over lånebeløb, der er indarbejdet i det forslag, der blev indstillet til 1. behandling af Økonomiudvalget den 11. september.
Resultatopgørelse med de nævnte ændringer fremgår af Bilag 11.
Vedrørende forslag om ”Pulje til den samlede ramme i Sundhed- og Seniorudvalget” foreslår Borgmesteren, at nedenstående reduktionsforslag gennemføres fra 2018 og frem, dog således at det samlede beløb på 9,8 mio. kr. samles i en pulje, der fastholdes inden for udvalgets ramme. Puljen skal bruges til at sikre retvisende budgetgrundlag på Sundhed- og Seniorområdet.
10.7.1.2
Driftsmidler til ikke-etablerede boliger fjernes
-2.000
10.7.1.3
Pulje til særligt plejetunge plejecenterbeboere
-2.000
10.7.1.5
Mellemkommunale betalinger
-3.000
10.7.1.7
SSA- & SOSO-elever, mindreudgift
-2.800
 
I alt
-9.800
Borgmesteren indstiller følgende ændringer som indgår i oplægget til Byrådets 1. behandling:
At  driftsudgifterne nedsættes med samlet 46,742 mio. kr. i 2018, med 57,576 mio. kr. i 2019, med 62,568 mio. kr. i 2020 og med 70,734 mio. kr. i 2021.
At  Anlægsudgifterne nedsættes med 13,333 mio. kr. i 2018, og hæves med 8,4 mio. kr. i 2019, og hæves med 13,5 mio. kr. i såvel 2020 som 2021.
At  Indkomstskatteprocenten øges med 0,4 %-points fra 24,7 % til 25,1 %. Derved øges indtægterne med 45,132 mio. kr. i 2018, med 54,026 mio. kr. i 2019, med 55,91 mio. kr. i 2020 og med 57,765 mio. kr. i 2021.
At  Der optages yderligere lån i 2018 på 86 mio. kr. Fratrukket renter og afdrag af disse lån øges finansieringen med 81,973 mio. kr. i 2018, og nedsætter finansieringen med 8,039 mio. kr. i 2019, med 7,981 mio. kr. i 2020 og med 7,922 mil. Kr. i 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. september 2017:
Fraværende: 
12. at) Følgende forslag tages ud:
- 10.1.3.5: Ændret indkøbsadfærd - Model A
- 10.2.1.3: Besparelse på aktivering
- 10.8.1.6: Ledelsesreduktion i UngSlagelse
I øvrigt godkendt.
Niels O. Pedersen (A) foreslog, at punkterne 10.6.3.1: Arealoptimering på Kultur- og Fritidsområdet, og 10.8.1.13: Fælles ledelse - Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole blev taget ud. Der var ikke flertal herfor.
Niels O. Pedersen (A) og Troels Christensen (I) stemte imod.
13. at) Godkendt.
14. at ) Godkendt, hvorefter "3. at" udgår.
A ønsker forsat at hele tilsagnet om mulighed for skatteforhøjelse udnyttes.
15. at) Godkendt.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt at, 1 til 9 og 12 til 15 oversendes til Byrådets 2. behandling af Budget 2018-2021.
Imod stemte 2; (I).
At 10 og 11 godkendt.

3. Nyt bestyrelsesmedlem til Visit Vestsjælland (B)

3.     Nyt bestyrelsesmedlem til Visit Vestsjælland (B)

Sagsnr.: 330-2017-7152                 Dok.nr.: 330-2017-537157                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte hvorvidt man skal udpege Per Thuesen, Fhv. major v. Gardehusarregimentet og formand for Slagelse Turistforening som bestyrelsesmedlem for Visit Vestsjælland (VV) for Slagelse Kommune
Baggrund
Slagelse, Kalundborg og Sorø Kommuner ejer sammen turismeselskabet Visit Vestsjælland.
Selskabets bestyrelse består af to byrådspolitikere samt to repræsentanter for turisterhvervet i hver af ejerkommunerne, dvs. i alt 12 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen udpeges for en periode, der følger den kommunale valgperiode. Mens de to byrådspolitikere udpeges ved det konstituerende møde efter kommunalvalget, mens den ene af de to repræsentanter for turisterhvervet udpeges nu.
Den anden repræsentant fra turisterhvervet Louise Hauge Gliese, Comwell Klarskovgård forsætter som Slagelse Kommunes repræsentant i VV’s bestyrelsen. Sammenspillet mellem erfarne og nye kræfter kan med fordel bidrage til en ny dynamisk udvikling og på længere sigt en gavnlig videre stabilitet.
For de to andre ejerkommuners 2 x 2 pladser til turisterhvervet har Visit Vestsjælland indstillet i alt to nyudpegninger og to genudpegninger.
Retligt grundlag
Vedtægter for Visit Vestsjælland.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder
1. At udpege Per Thuesen, Fhv. major ved Gardehusarregimentet og formand for Slagelse Turistforening som bestyrelsesmedlemmer for VV
2. Ikke at udpege Per Thuesen, Fhv. major ved Gardehusarregimentet og formand for Slagelse Turistforening som bestyrelsesmedlemmer for VV
Vurdering
Administrationen vurderer, Per Thuesen med sin faglige baggrund er en god kandidat, som bestyrelsesmedlemmer for VV og anbefaler derfor at han udpeges til VV´s bestyrelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Byrådet udpeger Per Thuesen, Fhv. major ved Gardehusarregimentet og formand for Slagelse Turistforening nyt bestyrelsesmedlem for Visit Vestsjælland
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Husmandsstræde 16, 4245 Omø. Udskiftning af tag (B)

4.     Husmandsstræde 16, 4245 Omø. Udskiftning af tag (B)

Sagsnr.: 330-2017-54244               Dok.nr.: 330-2017-511165                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- Plan og Miljøudvalget
Beslutningstema
Bestyrelsen for Omø forsamlingshus ønsker af udskifte taget på forsamlingshuset. Den bevarende lokalplan kræver, at tage skal være belagt med tegl eller strå, men forsamlingshusets bevilling rækker kun til et nyt eternittag. De søger derfor en dispensation fra lokalplanen til at lægge et nyt eternittag.
Baggrund
Taget på Omø Forsamlingshus er meget slidt og det vil være oplagt at få det udskiftet. Forsamlingshuset har derfor søgt og fået en bevilling fra Landdistriktpuljens Ø-støttemidler til at udskifte taget.
Ejendommen er omfattet af bevarende lokalplan nr. 1134 for Omø By. Det fremgår af lokalplanen, at tage skal være dækket med strå eller røde ubehandlede vingetegl. Pengene fra landdistriktpuljen rækker imidlertid kun til et nyt eternittag, og der søges derfor dispensation fra lokalplanen. Ansøgningen og billeder af taget kan ses i bilag 1.
Sagen har været i naboorientering, og der er ikke kommet indsigelser imod projektet.
Sagen er blevet fremlagt for Ø-udvalget. Ø-udvalget anbefaler, at der gives en dispensation fra lokalplanen til udskiftning af taget.
Retligt grundlag
Bevarende lokalplan 1134 for Omø By. Det fremgår af § 8.14, at tage skal dækkes med strå eller ubehandlede røde vingetegl i standardstørrelse.
Bestemmelsen er ikke direkte hæftet op på lokalplanens formål, og kommunen kan derfor vælge at dispensere fra bestemmelsen, hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt.
Handlemuligheder
Erhvervs- Plan og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder
1. Udvalget kan meddele dispensation fra § 8.14 i lokalplan 1134 til opsætning af et nyt eternittag.
2. Udvalget kan meddele afslag til ansøgningen om dispensation.
Vurdering
Forsamlingshuset ligger i et område med boliger, og det er ikke i størrelse og udseende meget forskelligt fra det, man finder for nogle af boligerne i området. En dispensation til forsamlingshuset vil derfor kunne give en uheldig præcedens, idet man så også for andre bygninger i området vil have en berettiget forventning om at kunne bibeholde eternittaget.
Administrationen vurderer, at flere nye eternittage vil give en forringelse af det visuelle helhedsindtryk af området og derved af det bymiljø, som lokalplanen netop prøver at vedligeholde og forbedre.
Hvis der skal lægges et tungere tegltag på bygningen, skal den nuværende tagkonstruktion sandsynligvis forstærkes, og tegl koster generelt også mere end eternit. Udgiften til et nyt tegltag vil derfor være større end ved opførelse af et nyt eternittag. Hvis der meddeles afslag til dispensationen, vil forsamlingshuset derfor ikke kunne udskiftes med de modtagne midler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller
1.    at udvalget tager stilling til ansøgningen om dispensation.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A) og Steen Olsen (A) kunne ikke tilslutte sig en dispensation og ønsker, at ansøger søger om fristforlængelse fra Landdistriktspuljen med henblik på at finde den nødvendige finansiering.
Knud Vincents (V) og Frederik Pedersen (O) kunne tilslutte sig en dispensation.
Frederik Pedersen (O) begærede sagen i Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Byrådet besluttede at meddele dispensation fra § 8.14 i lokalplan 1134 til opsætning af et nyt eternittag. For stemte 19; (V), (O), (I), (Ø), (F), Michael Gram (FB) og Jens Jørgensen (udenfor partierne). Imod stemte 12; A og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne).

5. Ændring af vedtægter for Borgerrådgiveren (B)

5.     Ændring af vedtægter for Borgerrådgiveren (B)

Sagsnr.: 330-2016-34704               Dok.nr.: 330-2017-569595                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af Økonomiudvalgets beslutning om oprettelse af en whistleblowerordning varetaget af Borgerrådgiveren, skal Byrådet godkende en revidering af vedtægterne for Borgerrådgiverfunktionen.
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede den 19. juni 2017 at etablere en whistleblowerordning i en 1-årig forsøgsperiode. Ordningen skal varetages af kommunens Borgerrådgiver.
Borgerrådgiverens virke reguleres af vedtægterne for Borgerrådgiveren, som skal godkendes af Byrådet. Etablering af whistleblowerordningen i den vedtagne form forudsætter derfor, at Byrådet godkender en revision af vedtægterne, således at whistleblowerordningen fremgår af disse.
Der er endvidere udarbejdet et administrationsgrundlag for whistleblowerordningen, som beskriver procedurer for anmeldelse, vurdering af disse og efterfølgende håndtering af evt. sager. Administrationsgrundlaget beskriver også, hvem der er omfattet af ordningen, hvad der anmeldes og hvordan medarbejdere, som bliver anmeldt, orienteres om dette. Økonomiudvalget har den 11. september 2017 godkendt administrationsgrundlaget.
Efter godkendelse af administrationsgrundlag og Byrådets evt. godkendelse af vedtægtsændringer for Borgerrådgiveren, vil medarbejdere og leverandører blive orienteret om etableringen af whistleblowerordningen, som herefter vil kunne træde i kraft.
Retligt grundlag
Lov om behandling af personlige oplysninger herunder særligt §§ 5, 28 – 30. Forud for etablering af en whistleblowerordning skal denne godkendes af Datatilsynet. Det fremgår bl.a. af anmeldelsesoplysningerne, at alene personer med tilknytning til virksomheden må foretage indberetninger ligesom der også kun kan ske anmeldelse af personer med tilknytning til virksomheden.
Justitsministeriets betænkning om offentlig ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger (Betænkning nr. 1553).
Handlemuligheder
Det anbefales, at evaluering af ordningen igangsættes i god tid inden udløb af den 1-årige forsøgsperiode, således at beslutning om evt. videreførelse kan træffes inden ophør af ordningen. 
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for HR indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Byrådet godkender ændringer til Borgerrådgiverens vedtægter.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt med 17 stemmer; (A), (Ø), (F), (I) og Jens Jørgensen (udenfor partierne). Imod stemte 14; (V), (O), Michael Gram (FB) og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne).

6. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Hashøjskolen - etablering af udemiljø (B)

6.     Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Hashøjskolen - etablering af udemiljø (B)

Sagsnr.: 330-2015-74564               Dok.nr.: 330-2017-493506                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende anlægsregnskab for etablering af udemiljø på Hashøjskolen.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgifter er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet oversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
På Hashøjskolen er der blevet etableret et nyt udemiljø med løbehjulsramper og forskellige plateauer. Dette styrker børnenes motorik og samarbejde.
Samtidig er der etableret forskellige afmærkninger i gården (tastatur og tal m.m.) til styrkelse af læringsmiljøet.
Center for Skole har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet anlægsregnskab for 301665 Vemmelev Skole – Ventilation og vinduer:
(1000 kr.)
Bevilling
325
Afholdt udgift
297
Afvigelse
28
En specifikation af de afholdte udgifter er vedlagt som bilag.
Mindreforbruget tilføres kassen.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes.
Mindreforbruget tilføres kassebeholdningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 301815
8.1
-28
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
28
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskabet for 301815 Hashøjskolen – etablering af udemiljø godkendes.
2.    at Mindreforbruget på 28.000 kr. tilføres kassen.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Godkendt med henvisning til, at kompetencen er i uddannelsesudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Renovering af Hashøjskolen - scenarie A (B)

7.     Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Renovering af Hashøjskolen - scenarie A (B)

Sagsnr.: 330-2015-74564               Dok.nr.: 330-2017-493820                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende aflagt anlægsregnskab for renovering af Hashøjskolen.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mere end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Hashøjskolen er blevet renoveret med henblik på at forlænge bygningernes levetid med op til 3 år. Renoveringen har bestået i udskiftning af vinduer og generel vedligehold, blandt andet renovering af facader og tage samt efterisolering af disse.
I forbindelse med udskiftningen af vinduer og udførslen af ekstra isolering er der en besparelse på energiforbruget på kr. 15.555 pr. år.
I projektet er der delvist benyttet midler fra REEEZ-projektet, der tidligere er aflagt anlægsregnskab for.
Center for Skole har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet anlægsregnskab for 301820 Renovering af Hashøjskolen – scenarie A:
(1000 kr.)
Bevilling
2.500
Afholdt udgift
2.536
Afvigelse
36
En specifikation af de afholdte udgifter er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes, og merudgiften finansieres af Center for Kommunale Ejendomme, stednr. 301011 (drift af grunde og bygninger). Anlægsregnskabet skal videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 310820
8.1
36
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Center for Kommunale Ejendomme, 301011
6.3
-36
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskabet for 301820 Renovering af Hashøjskolen – scenarie A godkendes.
2.    at Merudgiften på 36.000 kr. finansieres af Center for Kommunales driftsbudget, stednr. 301011.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Vemmelev Skole - Ventilation og vinduer (B)

8.     Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Vemmelev Skole - Ventilation og vinduer (B)

Sagsnr.: 330-2015-74564               Dok.nr.: 330-2017-492877                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende aflagt anlægsregnskab for energirenovering m.v. på Vemmelev Skole.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mere end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
I forbindelsen med energirenovering af Vemmelev Skole er der blevet udskiftet vinduer i 11 klasselokaler, og der er blevet etableret ventilationsanlæg med varmegenvinding til de samme klasselokaler, der hidtil ikke har været ventileret.
I forbindelse med udskiftningen af vinduer er der blevet udført almindelige følgearbejder.
Ventilationsanlægget er udført, så det efterfølgende kan udbygges, hvis dette bliver nødvendigt (bruges til flere lokaler). Der er samtidigt blevet udført CTS (Central Styrings og Tilstandskontrol) til de enkelte lokaler af indeklimaet.
Udskiftningen af vinduer og etablering af ventilation samt CTS anlæg har resulteret i en besparelse på energiforbruget på kr. 74.711 pr. år.
Center for Skole har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet anlægsregnskab for 301665 Vemmelev Skole – Ventilation og vinduer:
(1000 kr.)
Bevilling
2.600
Afholdt udgift
2.703
Afvigelse
103
En specifikation af de afholdte udgifter er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes, og merudgiften finansieres af Center for Kommunale Ejendomme, stednr. 301025 (drift af grunde og bygninger). Anlægsregnskabet skal videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 301665
8.1
103
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Center for Kommunale Ejendomme, 301025
6.3
-103
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskabet for 301665 Vemmelev Skole – Ventilation og vinduer godkendes.
2.    at Merudgiften på 103.000 kr. finansieres af Center for Kommunale Ejendommes driftsbudget, stednr. 301025.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Forslag til lokalplan 1178, Landsgrav Friskole, Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg nr. 50 til Kommuneplan 2013 (B)

9.     Forslag til lokalplan 1178, Landsgrav Friskole, Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg nr. 50 til Kommuneplan 2013 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82200               Dok.nr.: 330-2017-533139                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om Forslag til lokalplan 1178, Landsgrav Friskole, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 50 samt tilhørende miljøvurderingsscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på mødet 9. januar 2017 anmodning om opstart af lokalplan for Landsgrav Friskole, som giver mulighed for at udvide det areal, der i dag kan anvendes til skoleformål/offentligt formål. Udvalget ønskede, at lokalplanlægningen skulle tage hensyn til naboer ved at begrænse bebyggelseshøjde og bebyggelsesprocent og sikre gode trafikale forhold.
Konkret er Landsgrav Friskole ejere af den ubebyggede parcelhusgrund Toftevej 21 (matr. nr. 8 fa) og parcelhuset Toftevej 19 (matr. nr. 8 gr), som grænser direkte op til skolens areal. Det er disse 2 grunde, der ønskes inddraget til skoleformål.
Formålet med Lokalplan 1178 er at give mulighed for, på de 2 tidligere parcelhusgrunde Toftevej 19 og 21, at opføre en tilbygning til Landsgrav Friskole og etablere maks. 10 parkeringspladser, som kun må anvendes til personaleparkering. De 2 grunde udgør tilsammen 1689 m2, som med en maks. bebyggelsesprocent på 30 (i lighed med den, der i dag er gældende for parcelhusområder) kan bebygges med en bygning på maks. 500 m2. Bygningen skal, af hensyn til den omgivende parcelhusbebyggelse, respektere en maks. bygningshøjde på 6 m til tagryg i 1 etage, så den ikke overstiger højden på den omkringliggende bebyggelse.
Der er foretaget en vurdering af, om der skal udarbejdes en miljøvurdering af planforslaget. Samlet set vurderes der ikke at være en væsentlig påvirkning af miljøet ved en realisering af lokalplanen. Administrationen har derfor afgjort, at planforslaget ikke skal miljøvurderes. Miljøvurderingsscreeningen fremgår som bilag sidst i lokalplanforslaget.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1178 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 50 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring plangrundlaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag, som giver mulighed for, at Landsgrav Friskole kan anvende de 2 grunde, Toftevej 19 og 21, til en udvidelse af skolen. Dette vil betyde, at Lokalplan 42 fortsat vil være gældende for området.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forslag til Lokalplan 1178 og tilhørende kommuneplantillæg samt Miljøvurderingsscreening vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Det vurderes, at de i lokalplanen stillede krav til udvidelse af skolen, nemlig bebyggelsesprocent på 30 (i stedet for 60), bygningshøjde maks. 6 m (i stedet for 8,5 m) i 1 etage (i stedet for 1½ etage) med en byggezone trukket min. 5 meter tilbage fra skel bag en afskærmende hækbeplantning i 3 meters bredde, med rimelighed tilgodeser nabointeresser, som tidligere er blevet fremført gennem underskriftsindsamling i området.
Landsgrav Friskole har gennem forløbet oplyst, at der ikke er tale om en egentlig skoleudvidelse målt i elevtal, men at der primært er behov for at etablere en fornyelse af faglokaler/undervisningslokaler.
Hvad angår trafikale forhold:
Hertil skal lægges, at det oprindelige ønske om etablering af 7 parkeringspladser langs Toftevej, er ændret til maks. 10 parkeringspladser, etableret inde på egen grund via 1 overkørsel, alene som personaleparkering. Det er administrationens vurdering, at trafikbelastningen ved at etablere de 10 parkeringspladser, forbeholdt til personalet på Toftevej 19, ikke belaster området mere end Toftevej kan bære.
Planen har således taget højde for parkering i forhold til skoleudvidelsen mod Toftevej.
En optimal trafikal løsning fremadrettet i forbindelse med skolens parkering/afsætning ved hovedindgangen mod Bagervej vil være at udforme en regulær ”kys og kør” plads, som samtidig ville kunne fungere som vendeplads. En sådan løsning vil dog kræve noget mere plads, som ville kunne sikres ved et evt. opkøb.
Trafik- og parkeringssituationen vurderes løbende, og der er senest med skiltning etableret standsningsforbud i den østlige side af Bagervej over for skolens indgang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs-, og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Forslag til Lokalplan 1178, Landsgrav Friskole, Slagelse samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 50 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på Slagelse Bibliotek den 9. oktober eller den 11. oktober i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00,
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Anbefales.
Der afholdes møde 11. oktober 2017 kl. 18.30.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Endelig vedtagelse af lokalplan 1185, Område ved Slagelse Megacenter samt Kommuneplantillæg nr. 52 til Kommuneplan 2013 (B)

10.   Endelig vedtagelse af lokalplan 1185, Område ved Slagelse Megacenter samt Kommuneplantillæg nr. 52 til Kommuneplan 2013 (B)

Sagsnr.: 330-2017-28487               Dok.nr.: 330-2017-475232                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1185 og Kommuneplantillæg nr. 52 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på mødet den 8. maj 2017 anmodning om opstart af lokalplan for butik til særlig pladskrævende varegrupper ved Slagelse Megacenter i Slagelse.
Lokalplanforslaget fastlægger rammer for byggefelter, parkering, vejadgang, højder og facadeløsninger ud mod særligt omfartsvejen. Vejadgangen til området sker fra Asienvej.
Lokalplanen blev vedtaget som forslag af byrådet den 26. juni 2017 og sendt i offentlig høring fra den 30. juni 2017 til den 28. juli 2017. I forbindelse med offentlighedsfasen har Slagelse Kommune modtaget 2 høringssvar. De indkomne høringssvar omhandler forhold omkring skiltning, parkering og forsyning.
Høringssvarene fra den offentlige høring er vedlagt i vedhæftede hvidbog og giver anledning til følgende ændringer i lokalplanen:
- I redegørelsen er tilføjet, at der ikke må bygges henover en gasledning i det sydøstlige hjørne af lokalplanområdet.
- I redegørelsen og i lokalplanens bestemmelser § 5.7 og § 7.2 tilføjes, at det kræver Vejdirektoratets tilladelse at anlægge parkeringspladser inden for vejbyggelinjen.
- I redegørelsen og i lokalplanens bestemmelser § 8.12 og § 8.14 tilføjes, at skiltning ud mod omfartsvejen kræver tilladelse af Vejdirektoratet.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kap. 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23 c.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af lokalplanen som en del af den endelige vedtagelse.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at vedtage Lokalplan 1185 med de foreslåede ændringer. Derved vil det blive muligt at give tilladelse til at opføre en eller flere butikker, der forhandler særlig pladskrævende varegrupper.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1185. Derved vil det ikke være muligt at give tilladelse til at opføre en eller flere butikker, der forhandler særlig pladskrævende varegrupper. Lokalplan 1114, der udlægger området til kontor og serviceerhverv, vil fortsat være gældende.
Vurdering
Plan anbefaler, at byrådet godkender hvidbogen med de foreslåede rettelser og vedtager Lokalplan 1185 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 52 endeligt. Herved skabes plangrundlaget for, at der kan etableres butikker, der forhandler særlig pladskrævende varegrupper.
Planlægning for en butik, der forhandler særlig pladskrævende varegrupper stemmer overens med ønsket om at videreudvikle butiksområdet omkring Slagelse Megacenter. En ny bilforretning, der i planlovens forstand er en butik til særlig pladskrævende varegrupper, vil kunne ses i synergi med de to eksisterende udvalgsvarebutikker i området med et bilrelateret tema.
Det er i lokalplanen præciseret, at der lægges særlig vægt på, at ny bebyggelse fremtræder med attraktive facadeløsninger ud mod omfartsvejen, Korsørvej og Asienvej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Lokalplan 1185 – Område ved Slagelse Megacenter – med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 52 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt. For stemte 29; (V), (A), (O), (I), (F), Michael Gram (FB), Tonny Borgstrøm (udenfor partierne) og Jens Jørgensen (udenfor partierne). Imod stemte 2 (Ø).

11. Opdatering af kompetenceplan (B)

11.   Opdatering af kompetenceplan (B)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2017-556319                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den endelige formulering af tilføjelser til kompetenceplanen samt godkende procesplanen for opdatering af kompetenceplanen.
Baggrund
Byrådet har den 28. august 2017 besluttet, at der ved store regnskabs- og budgetmæssige afvigelser skal ske politisk orientering, før der foretages ændringer i serviceniveau eller indledes afskedigelsesprocedurer samt at hvis der opstår situationer, hvor økonomiske handleplaner skal ændres, bliver disse forelagt politisk niveau før der sker afskedigelser og /eller ændringer i serviceniveauet. Dette skal indskrives i kompetenceplanen.
Der er under ”Øvrige forhold” i Økonomiudvalget og de øvrige fagudvalg blevet tilføjet følgende:
 
Byråd
Økonomiudvalg
Fagudvalg
Administrationen
Øvrige forhold
Ændringer i serviceniveau eller indledning af afskedigelsesprocedurer ved store regnskabs- og budgetmæssige afvigelser
 
 
O
B
Afskedigelser og/eller ændringer i serviceniveauet, som sker pga. økonomiske handleplaner
 
 
O
B
Ligeledes besluttede byrådet, at kompetenceplanen skal tages op til fornyet behandling. En gennemgående revidering af kompetenceplanen er en omfattende og tidskrævende opgave og kan ikke med et acceptabel resultat gennemføres på denne side af kommunalvalget. Da der i øvrigt i forbindelse med konstitueringen og nedsættelse af nye udvalg alligevel skal ske en opdatering af kompetenceplanen, foreslås det, at der igangsættes en proces vedrørende revidering af kompetenceplanen. Opdateringen vil munde ud i, at en ny kompetenceplan bliver sendt i høring ved alle de nye udvalg og sendes til godkendelse i det nye Byråd foråret 2018. En procesplan vil kunne se sådan ud:
Procesplan for gennemførsel af en revidering:
· Forespørgsel ved centrene om der er opdateringer eller andre forslag til ændringer
· Forsalg til kompetenceplan udarbejdes
· Forslag sendes i høring ved fagudvalgene
· Forslag indarbejdes i endeligt forslag der forelægges Byrådet
· Byrådets godkendelse
Retligt grundlag
Det fremgår af styrelseslovens § 2, at det er Byrådet, der styrer kommunens anliggender. Byrådet beslutter derfor, hvilke opgaver og kompetencer der skal delegeres til Økonomiudvalg, stående udvalg eller administrationen.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det vurderes, at det er hensigtsmæssigt at igangsætte processen, så kompetenceplanen kan fremlægges for de nye udvalg og sendes til endelig godkendelse i Byrådet i foråret 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktionen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Byrådet godkender den foreslåede formulering af tilføjelserne til kompetenceplanen
2.    at Byrådet godkender den foreslåede procesplan for opdatering af kompetenceplanen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Tilsyn med kommunernes administration af rådighedsreglerne - 4. kvartal 2016 (O)

12.   Tilsyn med kommunernes administration af rådighedsreglerne - 4. kvartal 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2017-59022               Dok.nr.: 330-2017-528739                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om tilsynet med kommunernes administration af rådighedsreglerne – 4. kvartal 2016.
Baggrund
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har gennemført en stikprøvekontrol af rådighedsadministrationen i Slagelse Kommune ved tilsynsbesøg i Jobcentret den 8. juni 2017.
STAR fører iht. lov om aktiv socialpolitik (aktivloven), § 13 d, tilsyn med kommunernes vurdering af en persons rådighed, når den pågældende har ansøgt om eller modtager integrationsydelse eller kontanthjælp alene på grund af ledighed. Tilsynet omfatter kommunernes afgørelser om rådighed, konsekvenser og sanktioner efter aktivlovens §§13 – 13c og §§ 36-41.
Stikprøvekontrollen er gennemført ved styrelsens gennemgang af 23 sager (23 cpr. numre), som styrelsen har udtrukket på jobparate integrationsydelse og kontanthjælpsmodtagere, der iflg. kommunens egne sanktionsindberetninger til det fælles datagrundlag fik en sanktion i 4. kvartal 2016 efter reglerne i aktivloven.
Tilsynet har gennemgået sagsmaterialet for hele 4. kvartal for hver person og undersøgt, om der i perioden var flere negative hændelser hos personen, som ikke kan antages at falde ind under de rimelige grunde i aktivlovens § 13, stk. 7, og om der har været foretaget korrekt sanktionering efter aktivlovens §§ 36-41.
Styrelsen gør samtidig opmærksom på, at rådighedstilsynet ikke omfatter en vurdering af, om kommunen har overholdt de forvaltningsprocessuelle regler i forvaltningsloven, retssikkerhedsloven m.v.
Resultat af tilsynet
Af de 23 cpr. numre var der 5 personsager, der indeholdt flere negative hændelser. Styrelsen har på den baggrund oprettet i alt 28 ”sager” – en sag for hver hændelse.
2 personsager udgik af tilsynet, da hændelserne, som sagerne var udtrukket på baggrund af, viste sig enten at ligge uden for tilsynsperioden 4. kvartal 2016, eller at personen ikke modtog ydelser på tidspunktet for hændelsen.
23 af de 26 resterende behandlede hændelser er håndteret korrekt, hvorfor sagerne er henlagt uden bemærkninger.
I 3 sager er kommunen registeret for en fejl. Fejlene skyldes manglende sanktionering i fm. borgerens afmelding som arbejdssøgende i Jobcentret og manglende sanktionering som følge af udeblivelse fra tilbud.
Tilsynets vurdering
På baggrund af det gennemgåede sagsmateriale vurderer styrelsen, at Slagelse Kommune generelt har velfungerende procedurer til at opfange, registrere og sanktionere tilfælde med manglende overholdelse af rådighedspligten.
Retligt grundlag
Byrådet skal iht. Aktivlovens § 13, stk. 5, behandle denne afrapportering med det samlede resultat af styrelsens gennemgang i de enkelte sager.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Orienteringen fremsendes til Byrådet til orientering.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. september 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning. Udvalget anerkender Jobcentrets anvendelse af sanktionsreglerne.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Orientering videresendes til byrådet.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

13. Supplerende spørgsmål vedr. KL´s undersøgelse af brintbusprojekt JIVE (O)

13.   Supplerende spørgsmål vedr. KL´s undersøgelse af brintbusprojekt JIVE (O)

Sagsnr.: 330-2017-30797               Dok.nr.: 330-2017-517112                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte KL´s svar på de supplerende spørgsmål, der er stillet til rapporten om brintbusprojektet JIVE.
Baggrund
Byrådet behandlede den 26/6 2017 KL´s rapport om JIVE og besluttede at give byrådsmedlemmerne mulighed for at stille supplerende spørgsmål vedr. rapporten til KL. De supplerende spørgsmål blev sendt til KL den 7/8 2017. KL orienterede den 18/8 om, hvilke spørgsmål de svarer på og hvilke spørgsmål de ikke svarer på. Økonomiudvalget blev oplyst om dette på mødet den 21/8 2017, og oversigten blev sendt ud sammen med referatet.
KL har nu fremsendt deres svar og disse fremgår af bilag 1.
Retligt grundlag
Styrelsesloven
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen benærkninger
Indstilling
Konst.kommunaldirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter sagen
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Sagen drøftet og oversendes til Byrådet.
Knud Vincent (V) ønsker, på baggrund af Liberal Alliances spørgsmål 27 og KL's svar, en juridisk vurdering fra Slagelse Kommunes egne jurister af, hvorvidt de indstillinger, der gives til Erhvervs,- Plan- og Miljøudvalget, alene er givet af forvaltningen, uden udvalgsformandens indblanding, jf. styrelseslovens paragraf 22.
A forslår, at forvaltningen forholder sig til borgmesterens svar på en række af ni ud af ti spørgsmål stillet af Troels Christensen (I) på økonomiudvalgsmøde den 18/4-17, idet der særligt ønskes forvaltningens vurdering af rigtigheden af oplysningerne i borgmesterens svar på spørgsmål 5 til 9.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Sagen drøftet.
Knud Vincents (V) ønskede, at fremsat forslag i Økonomiudvalget blev sat til afstemning. For stemte 9 (V), imod stemte 10; (O), (I), (Ø), Jens Jørgensen (udenfor partierne), Tonny Borgstrøm (udenfor partierne), Michael Gram (FB), 12 undlod at stemme; (A) og (F). Forslaget bortfaldt.

14. Initiativretssag - Behandling af værdistigning som følge af støttede nedrivninger (B)

14.   Initiativretssag - Behandling af værdistigning som følge af støttede nedrivninger (B)

Sagsnr.: 330-2016-90694               Dok.nr.: 330-2017-532404                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om værdistigningen af en ejendom som følge af nedrivning med offentlige støtte skal søges inddrevet.
Baggrund
Byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, har via deres initiativret ønsket, at byrådet behandler sagen om tinglysning af nedrivningsstøtte til husejere/ejendomsbesiddere. Enhedslisten mener, at støtte til husejere i forbindelse med kommunal nedrivningsstøtte ikke skal kunne kapitaliseres. Byrådet besluttede den 26. juni 2017, at sagen oversendes til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget til nærmere belysning og efterfølgende behandling i Byrådet.
Retligt grundlag
§ 2b i Bekendtgørelse om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter Lov om byfornyelse og udvikling af byer omhandler nedrivning når denne er begrundet i bygningens fysiske tilstand.
§ 29 i byfornyelsesloven omhandler tinglysning af deklaration om vilkår for hel eller delvis tilbagebetaling af kontante tilskud til for eksempel nedrivning, såfremt ejendommen skifter status eller ejer inden for højst 20 år.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at holde fast i den praksis, som hidtil er brugt i kommunen. Herved vurderes det, at der ingen værdistigning er, og derfor gives der 100 % støtte til nedrivning.
Byrådet kan vælge at tinglyse deklarationer på alle nedrivningsejendomme, så nedrivningsstøtten skal tilbagebetales, hvis ejendommen afhændes eller ændrer status inden for et nærmere bestemt antal år.
Byrådet kan vælge, at alle ejendomme skal værdifastsættes inden nedrivning. Den forventede værdistigning som følge af nedrivning kan fratrækkes nedrivningsstøtten, så ejeren får en egenbetaling.
Vurdering
Nedrivninger er i henhold til byfornyelseslovgivningen en del af statens social- og boligpolitiske indsats og er som regel rettet mod boliger, der ikke lever op til krav om sundheds- og sikkerhedsforhold. De ejendomme, som kommunen nedriver for byfornyelsesmidler, er ofte forladte ejendomme, som har stået tomme i en række år og efterhånden er blevet så slidte og sundhedsfarlige, at de er til fare for deres omgivelser. Desuden ligger ejendommene ofte synligt og skæmmende for omgivelserne.
Byfornyelse fungerer på den måde, at staten i begyndelsen af hvert år tildeler alle kommuner nogle puljer til byfornyelse. Puljerne udgør den statslige refusion, som kommunen maksimalt kan forvente at hente hjem i løbet af året. Kommunal medfinansiering i byfornyelsessager skal ligge på 30-50%.
En nedrivningsstøtte er en frivillig aftale mellem ejeren af en faldefærdig ejendom og kommunen. Oftest er det kommunen, der kontakter ejerne af disse ejendomme og spørger, hvorvidt de kunne være interesserede i nedrivningsstøtte. Hvis ikke kommunen kan få en frivillig nedrivningsaftale på plads med ejer, er den eneste måde at nedrive ejendommen på ved at kondemnere og dernæst tvangsnedrive den. En kondemnering skal tinglyses på ejendommen, og tvangsnedrivninger er administrativt tunge og langsommelige.
Både nedrivningsstøtte og tvangsnedrivninger udløser en statslig refusion på 50-70 %.
Slagelse Kommune har indtil videre nedrevet 18 ejendomme for byfornyelsesmidler. En nedrivning koster kommunen ca. 150.000-200.000 kr. efter statslig refusion.
Model 1 – Hidtidig praksis
På baggrund af erfaringer fra andre kommuner og anbefaling fra kommunens byfornyelseskonsulenter har kommunen hidtil i hver nedrivningssag vurderet, at værdistigningen er lig 0 kr. og derfor støttet med 100 % af nedrivningsudgiften. Kommunen har metodefrihed til vurdering af værdistigningen.
På denne måde sikrer kommunen sig, at de fleste ejere indgår i en frivillig aftale om nedrivning, og at nedrivningen kan gennemføres uden ekstraomkostninger til prisfastsættelse eller tinglysning af kondemneringsservitutter eller tilbagebetalingsdeklarationer. Det betyder også, at kommunen undgår kondemneringer og tvangsnedrivninger. Ulempen ved denne praksis er, at der i enkelte tilfælde vil være ejere, der får en fortjeneste ved nedrivningsstøtten, da de efterfølgende kan sælge ejendommen med en værdiforøgelse.
Der findes to muligheder, hvis kommunen vil prøve at indhente fortjenesten
Model 2 – Tinglysning af deklaration om tilbagebetaling
Kommunen kan vælge at tinglyse en deklaration på matriklen, der foreskriver, at nedrivningsstøtten skal tilbagebetales ved salg af ejendom inden for et nærmere bestemt antal år, dog maks. 20 år. Kommunen skal afholde de udgifter, der er forbundet med tinglysningen af deklarationen.
Erfaringerne fra andre kommuner, der udarbejder med tilbagebetalingsdeklarationer viser, at ejerne enten venter med at sælge ejendommen, indtil den fastsatte periode er udløbet, eller at de alligevel ikke ønsker en frivillig aftale om nedrivningsstøtte, når de finder ud af, at ejendommen skal hæfte for støtten.
Det betyder, at den eneste måde at gennemføre nedrivningen på er ved at kondemnere ejendommen og efterfølgende tvangsnedrive den. Ved tvangsnedrivninger kan der ikke tinglyses deklarationer på ejendomme om tilbagebetaling, og kommunen kan ikke få nedrivningsstøtten tilbage ved salg.
Model 3 – Værdistigning fratrækkes støtte
Kommunen kan vælge, at værdistigningen på ejendommen, som følge af nedrivning, skal trækkes fra den offentlige støtte til nedrivning. Dette kræver, at ejendommen bliver vurderet inden nedrivning, så det kan blive belyst, hvad ejendommen er værd med og uden en faldefærdig bygning på. Dette indebærer en udgift til en ejendomsmægler for hver ejendom, og at ejer selv skal stå for en den del af nedrivningsudgiften, som svarer til værdistigningen.
Mange af de ejendomme, som Slagelse Kommune nedriver, er ejendomme, som ejere har opgivet fuldstændig og ikke har mulighed for at bruge midler på, hvilket derfor kan besværliggøre en egenbetaling. Administrationen vurderer, at de fleste ejere vil takke nej til kommunens tilbud om nedrivningsstøtte. Udgiften til ejendomsmægler kan ikke refunderes af staten, hvis ejer springer fra.
Det betyder, at tvangsnedrivning igen er den eneste måde at gennemføre nedrivningen på. Ved tvangsnedrivninger kan værdistigningen ikke fratrækkes nedrivningsudgiften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget tager stilling til, hvilken model der skal arbejdes videre med ved nedrivningsstøtte
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Udvalget anbefaler, at der arbejdes videre med model 1.
Såfremt administrationen vurderer, at en konkret nedrivning kan give anledning til en ikke ubetydelig værdistigning, vil udvalget forbeholde sig mulighed for at benytte model 2 eller 3.
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

15. Initiativretssag - Forslag til beslutning om administrationsgrundlag (B)

15.   Initiativretssag - Forslag til beslutning om administrationsgrundlag (B)

Sagsnr.: 330-2017-64164               Dok.nr.: 330-2017-567006                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Frederik Pedersen har på vegne af Dansk Folkeparti den 6. september 2017 via initiativretten ønsket, at Byrådet behandler sag om administrationsgrundlag i forbindelse med lokalplantilladelse samt dispensationer herfra i forbindelse med anmodning om etablering af religiøse aktiviteter.
Baggrund
Ved forslaget lægges det til grund, at det er et erkendt forhold, at integration af borgere fra ikke vestlige lande begrundet i en fejlslagen bolig-, social- og integrationspolitik i årtier har organiseret sig i grupper og paralleliseret sig fra danske kulturværdier og værdisæt.
Den fejlslagne integration forstærkes af en i stigende grad af en opdeling af kommunens borgere bl.a. ved opretholdelse og adskillelse af foreningslivet samt konkret konstaterbar islamisk opretholdelse af kulturmønster i moskeer og kulturhus, der forstærker adskillelsen fra de værdier, hvorpå det danske samfund hviler.
Det er af samfundsmæssig såvel national som lokal betydning, at paralleliseringen forhindres og etablering af forhold, hvorved de åbenbare problemer i kommunens ghettoområder i form af kriminalisering, hærværk m.v., undgås.
I indeværende valgperiode har for kommunalbestyrelsen været fremlagt flere forslag til etablering af moskeer i Slagelse Kommune. Et enkelt forslag er opgivet af ansøgerne. Et andet forslag er forsøgt fremmet forklædt som et tilskudsberettiget kulturhus. Sidstnævnte blev opgivet bl.a. begrundet i massiv modstand fra omboende indsigere.
Endelig har der mod et projekt, hvortil forvaltningen har meddelt dispensation fra gældende kommune- og lokalplan på et tvivlsomt og betænkeligt grundlag været fremført en betydelig kritik.
På de omboendes vegne har Dansk Folkeparti har været drivkraft i fremsættelse af denne kritik.
Efter kritikkens fremsættelse over for borgmesteren blev der afholdt møde den 6. april 2016 med deltagelse fra forvaltningens side af udviklingsdirektør Lone Irene Wenzell og centerchef Fl. Cordsen med henblik på disses redegørelse for hændelsesforløbet samt grundlaget for den meddelte dispensation.
Fra forvaltningens side udtrykkes samstemmende beklagelse af, at dispensationen forinden afgivelse ikke har været fremlagt for kommunalbestyrelsen.
Grundlaget for beklagelsen har ikke ændret sig.
Beslutning om plangrundlag samt arealudlæg er uændret en kompetence, der i henhold til lov om kommunernes styrelse er tillagt den samlede kommunalbestyrelse.
Den i Slagelse kommune hidtil førte praksis for meddelelse af dispensation til plangrundlaget hviler ikke på et entydigt grundlag.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Dansk Folkeparti indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at fremtidige ansøgninger om dispensation fra plangrundlaget, hvor dette måtte medføre etablering og/eller ændring af eksisterende byggeri med formål af religiøse aktiviteter, herunder formål, der fremlægges som kulturaktiviteter til fremme af religiøse formål kræver forelæggelse for Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget og med mulighed for dettes medlemmer  at indbringe en påtænkt dispensation til fremme af de nævnte formål til afgørelse af den samlede kommunalbestyrelse.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Knud Vincents (V) fremsatte følgende ændringsforslag : Forslaget indgår i den fremtidige gennemgang af kompetenceplaner.
For stemte 25;  (A), (V), (I), Tonny Borgstrøm (udenfor partierne), Jens Jørgensen (udenfor partierne) og Michael Gram (FB).
Imod stemte 6; (O), (Ø) og (F).
Forslaget blev vedtaget.

16. Initiativretssag - Salg af grund på Stigsnæs (B)

16.   Initiativretssag - Salg af grund på Stigsnæs (B)

Sagsnr.: 330-2017-64918               Dok.nr.: 330-2017-573138                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 10. september 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet behandler sagen om salg af grund på Stigsnæs.
Baggrund
I juni 2016 vedtog byrådet på et lukket punkt på dagsordenen at købe arealer og bygninger på Stigsnæs for 10 millioner kroner. Enhedslisten stemte som det eneste parti imod.
Når kommunen nu har erhvervet grunden, så bør det have høj prioritet at få så god en pris som muligt for arealet. Meddelelsen om, at grunden er solgt for 10,6 millioner kroner, vidner ikke om nogen gevinst for Slagelse Kommune, se nedenfor.
I sagsfremstillingen til punkt 14 på byrådsmødet den 27. februar 2017 står der:
”Byrådet vedtog den 27. juni 2016 på lukket dagsorden at købe en række arealer og bygninger ved Stigsnæs, idet Slagelse Kommune afholder udgifter til egen advokat og tinglysning.  (…)
Slagelse Kommune overtog ejendommene pr. 31. december 2016.
Udgifter i forbindelse med købet:
Køb af arealer og bygninger................. 10,000 mio. kr.
Tinglysning......................................... 0,139 mio. kr.
Advokat............................................. 0,035 mio. kr.
I forbindelse med vedtagelsen af købet blev de afledte driftsudgifter ikke medtaget.
Der søges derfor en driftsbevilling på 0,328 mio. kr. til dækning af nedenstående årlige udgifter:
Ejendomsskat..................................... 0,212 mio. kr.
Udenomsarealer og grønne arealer......... 0,050 mio. kr.
Forsikringer mv................................... 0,066 mio. kr.
Driftsudgifternes beregning er foretaget på baggrund af den tidligere ejers oplysninger.
Der søges ligeledes en indtægtsbevilling til de årlige forpagtningsafgifter:
Forpagtningsafgifter............................. 0,100 mio. kr.”
Forslaget om øgede driftsudgifter på 228.000 kroner blev vedtaget. Enhedslisten stemte som det eneste parti imod.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlemmerne, Thomas Clausen og Jørn Melchior indstiller,
1.    at Byrådet på førstkommende møde orienteres om motivet bag køb af grund og bygninger på Stigsnæs i 2016 for derefter at sælge grund og bygninger i 2017 for samme pris.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

17. Initiativretssag - Udtræden af Campus-udvalget (B)

17.   Initiativretssag - Udtræden af Campus-udvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-65030               Dok.nr.: 330-2017-573764                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 10. september 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet behandler sagen om Enhedslistens udtræden af Campus-udvalget.
Baggrund
Borgmesteren og økonomiudvalget giver ikke Campus-udvalget tilstrækkeligt med informationer til, at Campus-udvalget kan varetage sin opgave i fuldt omfang.
Borgmesteren og økonomiudvalget udviser ikke økonomisk påpasselighed i forbindelse med ”Campus-byggeriet”
Eksempler:

1. Godsbanebygningen blev købt for dyrt og på en forurenet grund.

2. Posthuset blev købt for dyrt og viste sig at være en forurenet bygning.

3. Godsbanebygningen vil blive revet ned i en tid, hvor mange andre kommuner redder bevaringsværdige bygninger.

4. Der stilles ikke krav til "Campus-byggeriet" om tilstrækkelig
betaling for bygningsareal, hvilket kan føre til, at Slagelse Kommune mister 30 millioner kroner.

5. Der stilles ikke krav til "Campus-byggeriet" om betaling for eller medfinansiering af bro over banelegemet, hvilket kan give en ekstra udgift for Slagelse Kommune på mellem 10 og 20 millioner kroner.

6. Der stilles kun krav om 1 parkeringsplads per 100 m² bygningsareal. Det burde være 1 parkeringsplads per 25 m² bygningsareal.

7. Trafikalt kaos vil koste dyrt for Slagelse Kommune. En rundkørsel koster for eksempel 4-8 millioner kroner.

8. En ny idrætshal i Campus-området vil koste kommunen dyrt. "Campus-byggeriet" burde betale eller i det mindste medfinansiere.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 I Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen indstiller,
1.    at Byrådet godkender Enhedslistens udtræden af Campus-udvalget
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

18. Initiativretssag - "Projekt Ny Start" (B)

18.   Initiativretssag - "Projekt Ny Start" (B)

Sagsnr.: 330-2017-59874               Dok.nr.: 330-2017-535601                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne Ann Sibbern, Frederik Pedersen og Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti har den 1. juli 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet behandler sag om ”Projekt Ny Start”.
Baggrund
Vi skal nogle måneder tilbage. Ifølge Ekstrabladet d. 31. marts 2017 udtalte chefkonsulent i ledelsessekretariatet i Slagelse Kommune, citat ”at Slagelse Kommune har været så bekymret for uro i ghetto-området på Motalavej i Korsør, at otte af områdets værste baryler blev sendt på udflugt med socialpædagoger. På den måde undgik Slagelse Kommune, at pressen kom i kontakt med ballademagerne, og det var hele formålet med udflugten”.
Ifølge Ekstrabladets oplysninger, er der tale om otte unge fra 18 årsalderen og op. De otte er i forvejen med i et kommunalt projekt, der hedder ”Projekt Ny Start”, og som tilbydes dømte kriminelle – både enkelt individer og som gruppe, – som af kommunen får tilbudt forskellige forløb, der er med til at få dem til at forlade den kriminelle løbebane.
Som situationen er beskrevet, er det DF’s opfattelse, at Slagelse Kommune valgte at belønne en gruppe unge kriminelle fra Motalavej i Korsør med en tur til København. En tur som blev arrangeret i al hast, da landsdækkende medier fik interessen for denne gruppe af kriminelle unge med anden etnisk herkomst end dansk, tilsyneladende efter deres voldshandling på parkeringspladsen ved LIDL i Korsør. En voldshandling som gik ud over en uskyldig borger, og som var kulminationen efter en længerevarende hærgen mod de erhvervsdrivende på Motalavej samt imod Comwell Hotel lige i nærheden. Episoder som også har været omtalt i de lokale medier.
Ifølge aktindsigt begæret af lokalformand for Dansk Folkeparti, Søren Hald Christensen, har der ifølge skolechefen i Slagelse Kommune ikke eksisteret et projekt men derimod en indsats. En indsats som ifølge Slagelse Kommune skulle foregå i samarbejde mellem centrale medarbejdere i Center for Skole, SSP, Jobcenteret, UU og Basen. Skolechefen svarer endvidere citat, ”at når arbejdet beskrives som et projekt, er det fordi medarbejderne i særlig grad afprøver et meget intenst tværgående samarbejde. Det er ikke et traditionelt projekt med særlig styring, økonomi m.v.”
Dette stemmer ikke helt overens med Slagelse Kommunes jurist, som til Ekstrabladet d. 31. marts 2017 udtaler, at der er afsat midler til ”Projekt Ny Start”, og at turen til København blev holdt indenfor de afsatte midler til det såkaldte projekt.
I DF har vores intention egentlig været at få klarhed over, hvad Slagelse Kommunes skatteyderes penge bliver brugt til, hvad er ”Projekt Ny Start”, og formålet den omtalte københavnertur, men vores tilbagemeldinger har været meget begrænsede og stiller nu flere spørgsmål, end vi har fået svar på.
Vi er p.t. bekendt med, at projektet er nedlagt, hvilket dog ikke er officielt bekræftet.
DF ønsker at rejse sagen på byrådets dagsorden, da vi ønsker svar på følgende:
Hvad er ”Projekt Ny Start”?, hvilke resurser er tildelt projektet?, hvad er den årlige økonomiske ramme?, hvor længe har projektet eksisteret?, hvem er ansvarlig for projektet?, er projektet politisk godkendt?, hvad ligger til grund for den omtalte københavnertur og hvem tog denne beslutning?, hvad var indholdet af turen?, og eksisterer projektet fortsat?
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlemmerne, Ann Sibbern, Frederik Pedersen og Henrik Brodersen  indstiller,
1.    at såfremt projektet fortsat eksisterer, nedlægges det.
2.    at byrådet orienteres om, hvorvidt der eksisterer lignende indsatser og/eller projekter.
3.    at såfremt der fremadrettet påtænkes etablering af lignende indsatser og/eller projekter, ønskes det behandlet politisk.
Beslutning i Byrådet den 28. august 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Steen Olsen (A)
SF foreslog at sagen udsættes med henblik på yderligere belysning af spørgsmål stillet af SF.
For stemte 18; (A), (F), (Ø), (I), Tonny Borgstrøm (udenfor partierne), Michael Gram (FB) og Jens Jørgensen (udenfor partierne).
Imod stemte 11; (O) og (V)
Sagen udsættes til næste møde i byrådet.
Beslutning i Byrådet den 18. september 2017:
Fraværende: 
Borgmesteren fremsatte følgende ændringsforslag: 3. At oversendes til behandling i forbindelse med gennemgang af kompetenceplanen.
For stemte 25; (A), (V), (I), Jens Jørgensen (udenfor partierne), Tonny Borgstrøm (udenfor partierne) og Michael Gram (FB).
Imod stemte 6; (O), (Ø) og (F).
Forslaget blev godkendt.
Helle Blak (F) finder ikke sagen korrekt belyst overfor Byrådet og finder det dybt bekymrende.
19. Lukket: Salg af navn på idrætsfacilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.