25. Tude Ådal - gennemgang af sportsfiskerforeningerne ændringsforslag (B)
25. Tude Ådal - gennemgang af sportsfiskerforeningerne ændringsforslag
(B)
Sagsnr.: 330-2018-31098 Dok.nr.: 330-2018-372936 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 4.
juni 2018, at der skulle foretages en kvalificering af et forslag til ændring
af Tude Ådal-projektet, som er blevet fremsat af sportsfiskerorganisationerne.
Der skal træffes beslutning om, hvorvidt der skal ske ændringer eller
justeringer af projektbeskrivelsen for Tude Ådal.
Baggrund
Byrådet godkendte den 25. april 2016 projektbeskrivelsen til
etablering af vådområde i Tude Ådal.
Sportsfiskerorganisationerne har på et møde den 30. maj 2018
fremsat et forslag til ændring af Tude Ådal-projektet. Baggrunden for
ændringsforslaget er, at sportsfiskerne mener, at projektet som det er udformet
nu, vil hindre opfyldelsen af de miljømål, der er fastsat for ørred.
Sportsfiskernes fokus ift. det pågældende miljømål er primært projektets
negative påvirkning af smolt (den del af ørredynglen, der vandrer til havet).
Problematikken omkring smolt har været kendt siden
projektets start og har været genstand for flere projektændringer i forbindelse
med offentlige høringer. Efter at administrationen har rådført sig med bl.a.
Aqua-DTU, er der indarbejdet flere ændringer, der har til formål at reducere
påvirkningen af smolt.
En historisk gennemgang af projektet er tidligere forelagt
udvalget (vedlagt som bilag 1).
Ændringsforslaget:
Sportsfiskernes forslag består i at lede vandstrømmen udenom
projektområdet i den periode, hvor smolten vandrer til havet og på den måde
sikre uændrede forhold for smolt. Sportsfiskerne mener ikke at det nuværende
projektet lever op til de nye miljømål ift. ørred, som der bl.a. stilles krav
til i reguleringsbekendtgørelsens §18. Sportsfiskerne fremsætter i deres
forslag bl.a. en analyse af, at deres forslag vil kunne gennemføres indenfor
den foreliggende økonomiske ramme og ikke vil have negativ betydning for
omsætningen af kvælstof. Netop kvælstofreduktionen er afgørende for Tude
Ådal-projektet, idet størrelsen af statens støtte til projektet alene beregnes
på baggrund af kvælstofomsætningens størrelse.
Gennemgang af sportsfiskernes ændringsforslag:
Center for Miljø, Plan og Teknik har gennemgået det
fremsatte forslag og vurderer, at sportsfiskernes forslag vil fjerne
problemstillingen omkring smolt, men vil afføde en række andre
problemstillinger. Gennemgangen viser bl.a., at projektændringen ikke kan
gennemføres indenfor den foreliggende økonomiske ramme. Desuden vil ændringen
medføre både retslige og aftalemæssige konsekvenser. Dette uddybes i
nedenstående.
Ændringsforslagets økonomiske konsekvenser for projektet som
helhed:
1. Ændringsforslaget
forudsætter, at det højvandslukke, der i dag findes i broen på Bildsøvej
renoveres. (I det nuværende projekt nedlægges dette højvandslukke). Niras
beregnet omkostningerne til renovering og installation af lukke mekaniske
(findes ikke i dag) til 6,7 mio. kr.
2. Ændringsforslaget
forudsætter, at der anlægges en sluse umiddelbart opstrøms Bildsø broen. Slusen
vil gøre, at vandet ikke ledes ind i området i den periode, hvor smolten
vandrer til havet. Niras har vurderet, at omkostningerne til en sådan sluse vil
beløbe sig til 4,0 mio. kr.
3. Ændringsforslaget
vil betyde, at flere planlagte anlæg ikke skal gennemføres og der vil derfor
være en anlægsbesparelse.
Der skal
bl.a. ikke etableres dige langs vandløbet og der skal ikke ske en afblænding af
slusen i Bildsøvej. Niras opgør besparelsen til 600.000 kr.
4. Ændringsforslaget
vil ikke kunne opretholde den samme kvælstofomsætning som det nuværende
projekt. Der er tale om en reduktion på omkring 760 kg pr. år. Da statens
økonomiske støtte til projektet beregnes ud fra projektets evne til at omsætte
kvælstof (ca. 1100 kr. pr. kg/år), betyder det, at staten kan vælge at reducere
støtten med ca. 835.000 kr. (se bilag 4)
Samlet meromkostning: 10,1 mio. kr.
(Eksklusiv evt. reduktion af støtte fra staten på ca.
835.000,- kr.)
Ændringsforslagets retslige konsekvenser:
1. Ændringsforslaget
vil betyde, at ca. 3 km. vandløb vil blive stillestående og at miljømålene på
denne strækning derfor kan ikke overholdes. Projektændringen afføder således
problemstilling ift. smådyr, vandplanter og andre fisk end ørred. Således giver
ændringsforslaget problemstillinger, der er helt analog til den problemstilling,
som sportsfiskernes ændringsforslaget søger løst jf.
reguleringsbekendtgørelsens §18.
2. Ændringsforslaget
vil kræve, at Fredningsnævnet kan godkender ændringen. Fredningen indeholder et
forbud mod faste konstruktioner og anlæg (etablering af en ekstra sluse
opstrøms Bildsøbroen).
3. Der skal
udarbejde en ny dispensation fra Naturbeskyttelsesloven. Projektændringen vil
ændre vandstandsforholdene i projektområdets i foråret, hvilket kan være
problematisk for bl.a. ynglende fugle og padder.
4. Da projektændringen
betyder mindre kvælstofomsætning, skal der indhentes tilladelse hos
Naturstyrelsen og Landbrugsstyrelsen. Styrelsen kan på baggrund af den mindre
kvælstofomsætning vælge at reducere støtten til projektet.
Ændringsforslagets aftalemæssige konsekvenser:
1. Der er indgået
projektaftaler med alle lods- og grundejere langs den vandløbsstrækning, som
sportsfiskerforeningerne foreslår bliver afskåret i perioden marts-maj. Disse
aftaler skal genforhandles, og da ændringen kan opfattes som en rekreativ
forringelse og dermed ligge udenfor aftale grundlaget. Konsekvensen være at,
nogle lods- eller grundejere vil betragte ændringen som et aftalebrud og dermed
modsætte sig projektet.
2. Som led i de overordnede/indledende forhandlinger med landbruget indeholder
Tude Ådal-projektet en målsætning om, at projektet skal forbedre
afvandingsmulighederne for landbruget. Dette sker ved at udnytte projektarealet
som ”overløbsbassin” når vandstanden i Storebælt er så høj, at slusen lukkes og
åvandet derfor stuves op i vandløbet. ”Overløbsbassinet” reducere derved
frekvensen af større oversvømmelser af de vandløbsnære arealer.
Projektændringen vil betyde, at projektarealet ikke kan udnyttes til denne
funktion i perioden marts-maj, da projektarealet er afskåret fra vandløbet.
Sportsfiskerne har mundtligt
fremlagt en variant af det ovenfor gennemgåede ændringsforslag. I dette forslag
bibeholdes en mindre vandstrøm ind i projektområdet i den periode hvor smolten
vandre mod havet (marts-maj), således at det afskårede vandløb ikke bliver
stillestående, projektområdet vil delvist kunne opretholde sin funktion som
”overløbsbassin” og den negative påvirkning af kvælstofomsætningen vil
ligeledes blive reduceret proportionalt med den delstrøm, som ledes til
projektområdet.
En sådan løsning vurderes at
være teknisk omfattende og anlægsomkostningerne kan vise sig at være betydeligt
større end de ovenfor anførte. Der er ikke foretaget en tilbundsgående
gennemgang af dette ændringsforslag, idet det kun i mindre omfang løser de
problemstillinger, som det oprindelige ændringsforslag kaster af sig.
Skal konsekvenserne af dette
ændringsforslag vurderes teknisk og økonomisk, vil det kræve at der
tilvejebringes en række nye hydrologiske og tekniske undersøgelser. Disse
vurderes af Niras at koste i størrelsesorden 200.000 kr.
Retligt
grundlag
Det retslige grundlag for Tude Ådal projektet er særdeles
omfattende, men de væsentligste lovgivninger er: Naturbeskyttelsesloven,
Vandløbsloven, Reguleringsbekendtgørelsen og Bekendtgørelse om indsatsprogrammer
for vandområdedistrikter.
Handlemuligheder
Center for Miljø, Plan og Teknik ser nedenstående tre
løsningsmodeller. En nærmere beskrivelse af de tre scenarier fremgår af bilag
2.
1. Projektet
gennemføres i uændret form jf. byrådets beslutning d. 25. april 2016.
2. Byrådets
godkendelse af projektet d. 25. april 2016 omstødes og i stedet igangsættes
indarbejdelse af sportsfiskernes forsalg.
3. Projektet
gennemføres i uændret form jf. byrådets beslutning d. 25. april 2016 og
understøttes af kompenserende tiltag, der målrettes opvækstmulighederne for
ørred.
4. Den mundtligt
fremlagte variant af sportsfiskernes ændringsforslag undersøges.
Vurdering
Sportsfiskernes ændringsforslag (bilag 3) løser
problemstilling ift. smolt, men kaster andre problemstillinger af sig, hvoraf
flere er konfliktfyldte og andre har økonomiske konsekvenser for projektet.
Selv om sportsfiskernes forslag løser en problemstilling
ift. smolt viser en validering, at ændringsforslaget ikke kan holdes indenfor
den nuværende anlægsramme, som fremført. Projektet vil blive 10,1 mio. kr.
dyrere end det af Byrådet godkendte projekt. De kvælstofberegninger, som
sportsfiskerne har fremsat er desværre ikke retvisende, idet forslaget vil
betyde at omsætningen vil blive påvirket i negativ retning med 760 kg N/år.
Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at såfremt der er
et politisk ønske om at imødegå smoltproblematikken yderligere, kan det kun ske
ved at iværksætte kompenserende tiltag. Disse kompenserende tiltag skal
målrettes den generelle smoltoverlevelse og kan ske gennem bl.a. at forbedre de
fysiske forhold i ørredens opvækstområder. Udvælgelsen af relevante
vandløbsstrækninger sker i samarbejde med Aqua-DTU, der har tilbudt deres
hjælp. I samarbejde med DTU-Aqua udvælges således de vandløbsstrækninger, hvor
der via effektive virkemidler kan kompenseres for det beregnede smolttab.
Scenarie 3 vil imødekomme sportsfiskernes ønske om en øget
sikring af ørredbestanden. Samtidig vil løsningsmodellen ikke påvirke de
aftaler og krav, som andre interessenter har stillet ift. deres opbakning af
projektet. En nærmere beskrivelse af bl.a. beregningsgrundlaget fremgår af
bilag 2.
Center for Miljø, Plan og Teknik foreslår, at der indenfor
vandløbsdriftsbudgettet (stednr.: 071005) øremærkes 500.000 kr. pr. år over en
3-årig periode til at hæve de generelle opvækstbetingelser for ørred.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget fastholder det af byrådet
godkendte projekt.
2.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget indenfor den eksisterende drift
ramme afsætter 1,5 mio. kr. over en 3 årig periode til forbedring af opvækstforholdene
for ørred (scenarie 3).
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende:
Steen Olsen (A) havde følgende ændringsforslag.
Følgende tiltag /redegørelser iværksættes før der tages
beslutning i sagen:
-At spørgsmål tilsendt Jørgen Grüner d. 10. juni fra Steen
Olsen bliver besvaret.
-At der på mødet redegøres for udarbejdelsesproces af
Niras-rapporten og hvad denne har kostet.
-At der tages en dialog og møde med Danmarks
Sportsfiskerforbund og UFV95 om konklusioner i Niras-rapporten jf. den
politiske beslutning om, at administrationen kvalificerer supplerende forslag
fra Lystfiskerforeningen, herunder forhold om økonomi, afvanding mv.
-At administrationen redegør for, hvordan de er kommet frem
til de 3 x 500.000 kr., og hvordan de tænkes anvendt.
Et flertal bestående af Jørgen Grüner (F), Knud Vincent (V)
og Pernille Ivalo Frandsen (V) kunne ikke tilslutte sig ændringsforslaget.
Flertallet fandt at Lystfiskerne /UVF95 er blevet inddraget
i processen.
Et flertal bestående af Jørgen Grüner (F), Knud Vincent (V)
og Pernille Ivalo Frandsen (V) tilsluttede sig administrationens indstilling.
Der gives svar på Lystfiskernes mail af 5. august og Steen
Olsens spørgsmål. Mail/spørgsmål vedlagt, som to bilag til referatet.
Steen Olsen (A) begærede sagen i Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 27.
august 2018:
Fraværende:
Steen Olsen (A) fremsatte følgende ændringsforslag:
1. At sagen sendes tilbage til Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget og spørgsmål tilsendt udvalgsformanden i august fra Steen
Olsen (A) bliver besvaret og svar indgår i nyt beslutningsoplæg.
2. At der snarest afholdes et møde med Danmarks
Sportsfiskeriforbund og UFV95 jf. deres skrivelse af 22. august 2018 samt
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets ønske den 4. juni om, at sagen
genoptages med henblik på, at administrationen kvalificerer supplerende forslag
fra Lystfiskerforeningen, herunder forhold om økonomi, afvanding mv.
3. Administrationen redegør for, hvordan de er kommet frem
til de 3x 500.000 kr. og hvordan de tænkes anvendt.
For stemte Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A)
Imod stemte 26; (F), (Ø), (I), (B), (O), (V), John Dyrby
Paulsen (A), Lis Tribler (A), Bodil Knudsen (A), Jørgen Andersen (A), Flemming
Erichensen (A), Anders Nielsen (A) og Britta Huntley (A).
3 undlod at stemme; Ali Yavuz (A), Sofie Janning (A), Jimmi
Jørensen(A)
Forslaget bortfaldt.
At 1 til 2 godkendt med 25 stemmer; (F), (Ø), (B), (O), (I),
(V), John Dyrby Paulsen (A), Lis Tribler (A), Bodil Knudsen (A), Jørgen
Andersen (A), Flemming Erichsen (A) og
Britta Huntley (A).
Imod stemte Steen Olsen (A), Anne Bjergvang (A) og Anders
Nielsen (A)
3 undlod at stemme Ali Yavuz (A), Sofie Janning (A), Jimmi
Jørgensen (A)