Byrådet – Referat – 17. september 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-86763               Dok.nr.: 330-2018-469817                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
Ali Yavuz (A) havde meldt afbud. Miralem Garagic (A) trådte ind som suppleant.
Pernille Frandsen (V) havde meldt afbud. Mark Møller (V) trådte ind som suppleant.
Henrik Brodersen foreslog at pkt. 15 udgik af dagsordenen.
For stemte 15; (V), (O) og (B).
Imod stemte 16; (A), (F), (I) og (Ø).
Forslaget bortfaldt.
Dagsordenen blev godkendt.

2. 1. behandling af Budget 2019-2022 (B)

2.     1. behandling af Budget 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2018-55810               Dok.nr.: 330-2018-458181                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag videresendes til 1. behandling i Byrådet. Frister for fremsendelse af ændringsforslag skal godkendes.
Baggrund
Budgetforslaget til 1. behandling tager afsæt i det tekniske administrative budget for 2019-2022, som Økonomiudvalget besluttede den 13. august 2018.
På den baggrund er der udarbejdet en foreløbig resultatopgørelse (bilag 1), hvor følgende er indregnet:
Kategori A:
Korrektioner efter godkendte principper samt ny finans- og indtægtsprognose
(bilag 3)
1. Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2017, og som har konsekvens for 2019-2022, herunder overførsel af anlæg fra Budget 2018
2. Tekniske korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo juni 2018 fra KL)
5. Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6. Indtægtsprognose udarbejdet juli 2018
7. Overførselsudgifter
8. Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9. Lov- og Cirkulæreprogram, som udsendt af Finansministeriet pr. ult. Juni.
10. Regnskabsværn i 2019 på 1 % af serviceudgifterne
11. Brugerfinansieret område (renovation)
Ud over de nævnte korrektioner er følgende indarbejdet i det administrative budgetforslag og dermed i resultatopgørelsen:
· Tillægsbevillinger, som blev besluttet af Byrådet den 27. august 2018:
o overførte anlæg fra 2018 til 2019 på 65,5 mio. kr.
o omsorgssystem: driftudgifter i 2019 på 1,2 mio. kr.
· Tilskud vedr. særligt vanskeligt stillede kommuner, som meddelt af Økonomi- og Indenrigsministeriet (indtægt 7 mio. kr. i 2019)
· Overførselsudgifter er ultimo august korrigeret vedr. pris- og lønudvikling (merudgift i forhold til tidligere oplæg på 3,5 mio. kr. i 2019 stigende til 3,8 mio. kr. i 2022)
Det oprindelige budgetoverslag for 2019 viste en afgang fra kassen på 3,0 mio. kr. Efter indarbejdelse af de beskrevne ændringer i kategori A samt ovennævnte korrektioner, er der en afgang fra kassen på 1,3 mio. kr. Virkninger af den kirkelige ligning indregnes til 2. behandling af budget 2019-2022.
For nærmere beskrivelse af resultatoversigten, herunder anlægsoversigt mv. se bilag 1.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ultimo august meddelt Slagelse Kommune dispensation for lånereglerne for et samlet beløb på 121 mio. kr. i 2019. Denne mulighed for låntagning er ikke indregnet i resultatopgørelsen i Bilag 1, men kan indgå i de politiske forhandlinger. Dispensationens beløb er angivet under forudsætning af det ansøgte omfang af anlægsudgifter som beskrevet i Finansieringsnotat (bilag 2).
Byrådet har på budgetseminar den 28.-29. august 2018 drøftet budgetgrundlaget, og de politiske grupper har efterfølgende indledt forhandlinger om en Budgetaftale for 2019-2022. Såfremt der inden Økonomiudvalgets møde den 10. september 2018 foreligger en budgetaftale, kan denne indgå som Økonomiudvalgets indstilling af budget til Byrådets 1. behandling den 17. september.
Øvrige bilag
Sagen vedlægges bilag til uddybning af budgetgrundlaget samt øvrige administrative forslag, der har været fremlagt i budgetprocessen (Kategori B: Særligt budgetudfordrede områder og Kategori C: Forslag til prioriteringsdrøftelse, herunder råderumskatalog).
Serviceudgifter mv.
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.381,4 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.402 mio. kr. inklusiv regnskabsværn på 1% point. I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig indenfor en ramme på 252 mia. kr.
Videre proces
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 17. september 2018. Der er 2. behandling af budgettet d. 8. oktober 2018, hvor justerede takster også skal godkendes.
Høringsrunde
I forbindelse med det administrative budgetoplæg blev i august gennemført høring, og høringssvar er forelagt til Byrådets budgetseminar. I budgetprocessen er aftalt endnu en høringsrunde, som gennemføres inden 2. behandlingen. Denne høring sættes i værk, når der foreligger en overordnet budgetaftale og med en svarfrist den 26. september kl. 9.00, således at det kan indgå i evt. ændringsforslag. Høringssvar udsendes til Byrådet umiddelbart efter høringsfristens udløb.
Ændringsforslag
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü Frist for ændringsforslag er fredag d. 28. september 2018 kl. 12
ü Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 1. oktober 2018 kl. 12
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der er i Bilag 3 og 4 beskrevet Særligt budgetudfordrede områder (Kategori B) henholdsvis Prioriteringsforslag, herunder Råderumskatalog (Kategori C), som kan indarbejdes i budgetforslaget. Andre forslag og muligheder kan desuden frembringes gennem de politiske forhandlinger om budgettet.
Lånemuligheder kan indarbejdes i henhold til de af Økonomi- og Indenrigsministeriet givne dispensationer fra lånereglerne.
Vurdering
Det administrative budgetforslag, som bygger på Økonomiudvalgets beslutning den 13. august 2018, balancerer i 2019 med et kasseforbrug på 1,3 mio. kr.
Der er dog ikke heri taget handling i forhold til de særligt budgetudfordrede områder, som er beskrevet i kategori B (Bilag 3) ligesom evt. nye drifts- og anlægsaktiviteter ikke indgår i forslaget. I det omfang budgettet skal rumme udgifter hertil, vil det være muligt at gøre brug af råderumskataloget eller andre udgiftsreducerende forslag samt af de lånemuligheder, som Økonomi- og Indenrigsministeriet har givet dispensation til.
Staten har for 2019 tilbudt et statsgaranteret udskrivningsgrundlag på 12.316,9 mio. kr. Dette beløb er højere end det forventede udskrivningsgrundlag ved selvbudgettering, og det anbefales derfor – i lighed med de foregående år - at anvende det statsgaranterede beløb i 2019. I Finansieringsnotat (bilag 2) er mere uddybende beskrivelse af prognose for indkomstskat og tilskud/udligning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger. Sagens bilag giver beskrivelserne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at budgetforslaget til 1. behandling af budget 2019-2022, resultatopgørelse med ændringer som beskrevet samt bevillingsoversigt oversendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2019-2022
2.    at der vælges statsgaranti af udskrivningsgrundlag og generelle tilskud
3.    at udskrivningsprocenten fastsættes uændret til 25,1
4.    at udskrivningsgrundlaget fastsættes til 12.316,9 mio. kr.
5.    at grundskyldspromillen fastsættes til uændret 25,3
6.    at der uændret ikke opkræves dækningsafgift af forretningsejendomme
7.    at der uændret opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme med 12,65 ‰ af grundværdien, samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
8.    at Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastlægges til 2. behandlingen efter oplæg fra provstierne.
9.    at fristen for ændringsforslag fastsættes til fredag d. 29. september 2017 kl. 12.00
10.    at fristen for ændringer til ændringsforslagene (under-ændringsforslag) fastsættes til mandag d. 2. oktober 2017 kl. 12.00
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 - godkendt idet det bemærkes, at der pågår budgetforhandlinger mellem Økonomiudvalgets parter.  Borgmesteren forventer, at der foreligger et nyt budgetgrundlag til Byrådets 1. behandling. Budgetgrundlaget udsendes i høring fra den 18. til 28. september.
At 2 til 8 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 9 - Godkendt idet fristen fastsættes til tirsdag den 2. oktober 2018.
At 10 - godkendt idet fristen fastsættes til torsdag den 4. oktober.
Økonomiafdelingen udsender revideret notat til Byrådets medlemmer vedrørende Servicerammen for 2019.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 - Borgmesteren fremsatte, på vegne af (A), (V), (O), (F), (B) og (I) indgået Budgetaftale 2019-22 af 17. september 2018 med bilag, som ændringsforslag til det af Økonomiudvalget oversendte budgetforslag til 1. behandling. Byrådets beslutning af 27. august 2018 vedrørende overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 på 65,5 mio. kr. indarbejdes efterfølgende i budgetforslaget.
For ændringsforslaget stemte 30; (A), (V), (O), (F), (B) og (I).
(Ø) undlod at stemme.
Budgetaftalen oversendes til Byrådets 2. behandling og Budgetaftalen med bilag udsendes i høring den 18. til 28. september 2018.
At 2 til 8 - Godkendt og anbefales til Byrådets 2. behandling.

3. Anlægsregnskab og skema C vedrørende 144 ungdomsboliger på sygeplejeskolen (B)

3.     Anlægsregnskab og skema C vedrørende 144 ungdomsboliger på sygeplejeskolen (B)

Sagsnr.: 330-2014-17080               Dok.nr.: 330-2018-455203                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Anlægsregnskab og skema C forelægges til Byrådets godkendelse vedrørende 144 ungdomsboliger (studiebolighus afd. 84).
Baggrund
Byrådet godkendte den 24. juni 2014 ansøgning om erhvervelse af og ombygning af den gamle sygeplejeskole, Ingemannsvej 35, Slagelse til 142 ungdomsboliger med en anskaffelsessum på 71,5 mio. kr.
Byrådet godkendte den 27. april 2015 projekt ide for erhvervelse og ombygning af sygeplejeskolen til 144 ungdomsboliger med en anskaffelsessum på 105,5 mio. kr. og en kommunal garanti på max. 95 mio. kr. (skema A).
Ligeledes godkendte Byrådet den 17. august 2015 projektøkonomien med en anskaffelsessum på 105,462 mio. kr.
Sidste lejlighed var klar til udlejning i oktober 2016 og FOB kan nu aflægge anlægsregnskab for projektet.
Den endelige anlægssum udgør 105.402.040 kr. – identisk med skema B. Den samlede finansiering kan specificeres således:
Realkreditlån
92.754.000
kr.
Grundkapitallån LBR
10.540.000
kr.
Beboerindskud
2.108.040
kr.
i alt
105.402.040
kr.
Der vedlægges både regnskab for boligerne, revisorerklæring, revisionsprotokollat, samt skema C til godkendelse.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger § 52 stk. 1, § 98, § 104 stk. 1, § 115 stk. 5, § 118, § 127
Handlemuligheder
Med baggrund i regnskaberne og revisionsrapporterne kan Byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C, eller Byrådet kan beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de fremlagte anlægsregnskaber med tilhørende revisionsrapport kan godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og ungedirektør indstiller,
1.    at Anskaffelsessummen for de 144 ungdomsboliger på 105.402.040 kr. incl. Moms godkendes.
2.    at Skema C for de 144 ungdomsboliger godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

4. Forslag til Lokalplan 1196, Havnearkaderne, og tilhørende miljøvurderingsscreening (B)

4.     Forslag til Lokalplan 1196, Havnearkaderne, og tilhørende miljøvurderingsscreening (B)

Sagsnr.: 330-2018-48826               Dok.nr.: 330-2018-439721                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til Lokalplan 1196, Havnearkaderne, og tilhørende miljøvurderingsscreening skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.
Baggrund
Havnearkaderne i Korsør er et butikscenter i 5 etager, hvor stueetagen siden indvielsen i 2000 har rummet butikker, bank, restaurant/café, tidligere posthus og nu et fitnesscenter. De øvrige 4 etager består af lejligheder. Det har generelt været svært for ejerne at få lejet alle erhvervslejemålene ud. Senest er Sparekassen Sjælland fraflyttet, og det er endnu ikke lykkedes at finde en ny lejer.
Ejerkredsen har derfor foreslået, at en del af stueetagen ombygges til lejligheder. De mener, at den gældende lokalplan 100 giver mulighed for det. Ved nærlæsning af planen må man konkludere, at det ikke er éntydigt, at erhvervsarealerne ligger i stueetagen, og boligerne på de øvrige etager. Administrationen vil dog fastholde, at det har været en klar intention med lokalplan 100, at stueetagen skulle være publikumsorienteret med offentlig adgang. Det har formodentlig været så åbenlyst, da projektet i sin tid blev fremlagt, at det ved en fejl ikke er tydeliggjort i bestemmelserne.
Administrationen anbefalede derfor over for daværende Miljø-, Plan- og Bæredygtighedsudvalget, at der skulle nedlægges et § 14-forbud, der hindrer etableringen af boliger midlertidigt i ét år. Hvis man ønsker at fastholde forbuddet, skal det stadfæstes i en lokalplan inden for de 12 måneder. Udvalget besluttede den 8. januar 2018 at nedlægge et sådant § 14-forbud.

På den baggrund har administrationen nu udarbejdet forslag til lokalplan, der skal betragtes som et tillæg til den eksisterende Lokalplan 100. Den indeholder kun én særlig væsentlig bestemmelse, nemlig en præcisering af, at stueetagen anvendes til centerformål uden boliger, mens de øvrige etager anvendes til boliger.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1196 og sende det i offentlig høring.
Byrådet kan også vælge at forkaste planforslaget. Dette vil betyde, at § 14-forbuddet ophører den 8. januar 2019, hvorefter ejerne igen kan ansøge om at bygge boliger i en del af stueetagen.
Byrådet har også mulighed for at sende lokalplanforslaget retur til administrationen med konkrete ønsker om ændringer. Det vil dog have den mulige konsekvens, at lokalplanen ikke kan vedtages endeligt inden for fristen, hvorfor der i så fald skal meddeles ejerkredsen et nyt § 14-forbud.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Forslag til Lokalplan 1196 bør vedtages.

Begrundelsen er, at centret og dets omgivelser ikke er indrettet til at optage sammenstødet mellem et privat miljø, som boliger er, og et halvoffentligt og offentligt miljø, som selve centret og havnefronten er. Der vil kunne opstå konflikter, f.eks. som følge af indbliksgener i boligerne, støj i boligerne fra livet på havnekajen lige uden for vinduerne, et eventuelt krav om terrasser på selve havnefronten, der ellers opfattes som offentligt tilgængeligt, lige som centrets infrastruktur med en lang fordelingsarkade ændres markant.

Man kan desuden forestille sig, at mindst én af de igangværende virksomheder må flytte ud, med en deraf følgende yderligere reduktion af byliv i området. Grundlæggende har det aldrig været intentionen med den oprindelige lokalplan, at der ikke skulle være offentlig adgang til centrets grundplan.

Med nye visioner for en revitalisering af havnefronten i forbindelse med etableringen af kystsikring på strækningen, er det afgørende for byens liv, at der ikke skabes grundlag for at gøre dele af dette attraktive område privat eller give det en halvprivat karakter.

Administrationen skal i øvrigt pege på, at den anbefaler en undtagelsesvis reduktion af høringsperioden til 4 uger, da der reelt er tale om en fastholdelse af eksisterende forhold, og kun få berøres af den minimale, plantekniske ændring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Forslag til Lokalplan 1196, Havnearkaderne, vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes i Administrationsbygningen, Dahlsvej, enten d. 27 september eller 2. oktober 2018 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
1.|Anbefales.
2.|Anbefales
3.|2. oktober.
Knud Vincents og Pernille Frandsen fastholder mulighed for at aktivere området til boliger.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 til 2 anbefales til Byrådets godkendelse.
Knud Vincent (V), Sten Knuth (V) og Troels Brandt (B) fastholder muligheden for at aktivere området til boliger.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse, herunder at borgermødet afholdes den 2. oktober 2018
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt med 20 stemmer; (A), (F), (I), (Ø) og (O).
Imod stemte 11, (V) og (B).
At 3 - Godkendt. Borgermøde afholdes 2. oktober 2018.

5. Volleyarena i Korsørhallen, Tovesvej 30, Korsør (B)

5.     Volleyarena i Korsørhallen, Tovesvej 30, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-7623                 Dok.nr.: 330-2018-447743                                          Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Erhvervs- og teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale at der bliver givet en tillægsbevilling til anlægsprojektet: Etablering af volleyarena, i Korsørhallen.
Baggrund
Byrådet besluttede d. 25. april 2016 at give en anlægsbevilling til etablering af volleyarena i Korsørhallen. Bevillingen blev givet på baggrund af overførte midler på fritidsområdet fra 2015.
Etablering af volleyarena omfattede renovering af gulv, samt etablering af teleskoptribuner i Korsørhallen. Virklund sport stod for renoveringen af gulvet og opsætning af tribunerne. Det har senere vist sig, at monteringen af gulvet er udført forkert, montørerne har skåret for dybt i belægningen, da denne skulle svejses sammen til en tæt overflade. Dette bevirker at gulvoverfladen og den underliggende del arbejder forskelligt fra hinanden, og det trækker svejsningerne fra hinanden.
Ud over gulv og tribuner, blev der under anlægsprojektet også etableret anden belysning i hallen, så den kunne opfylde kravene til spil i den bedste volleyrække. Da hallen alligevel skulle lukkes ned i en længere periode, valgte Center for Kommunale Ejendomme, at udskifte tag og lofter, efterisolere gavle, male alt træværk i hallen, samt renovere varmesystemet.
Virklund sport gik konkurs inden de fik udbedret fejl og mangler på projektet. Kontraktsummen for projektet var under 1. mio. kr. hvorfor der ikke er stillet en garanti på arbejdet. Slagelse kommune har dermed ikke andre muligheder, end at betale udgiften selv. 
Retligt grundlag
I henhold til regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende tillæg til anlægsbevillinger før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Det har ikke nogen betydning for gulvets funktion, at svejsningerne trækker sig fra hinanden, men det har det, for den efterfølgende drift. Der vil fremadrettet være en kontinuerlig reparation af svejsninger, det betyder at der skal være et større tilsyn med gulvet, så det bliver opdaget i tide. Samtidig er der en stor risiko for at undergulvet får vand, når gulvet vaskes, da overfladen ikke er tæt, som den burde være. Hvis undergulvet, som er spånplade, får vand ved gulvvask, kan det udvikle sig til et endnu større skadesomfang. Der vil være risiko for begyndende skimmelsvamp, eller at pladerne rejser sig, så gulvet med tiden bliver ujævnt.
Midlertidig løsning er blevet iværksat. I løbet af september 2018, bliver alle svejsninger gennemgået, og gensvejset der hvor de er trukket fra hinanden. Overslag på denne udgift er 15.000,-
Dette er ikke en holdbar og fremadrettet løsning, da skaden vil blive ved med at opstå.
Handlemulighed A.
For at undgå at svejsningerne bliver trukket fra hinanden igen, skal der på tværs af gulvbelægningen monteres/fuldlimes en ny 2,1 mm surface taraflex belægning. Der er ikke tale om en hel ny gulvbelægning, men kun en hel ny overflade. Derefter skal hele gulvet svejses i samlingerne, op streges på ny, flanser, rosetter, paneler mv. genmonteres. Udgift til denne samlede løsning er 550.000,-, forudsat at undergulvet ikke har taget skade af vand.
Handlemulighed B.
Center for Kommunale Ejendomme, skærper tilsynet med gulvet, taper over svejsninger der er trukket fra hinanden, for at minimere risikoen for vand til undergulvet. Og én gang om året bliver svejsningerne gensvejset. Overslag til denne udgift vil være +15.000,-
Gensvejsning af gulvet kan gøres et par gange, hvorefter det begynder at blive problematisk at svejse det samme sted igen og igen. Selve svejsefugen bliver for bred, hvorefter det slet ikke vil kunne lade sig gøre.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme anbefaler handlemulighed A til 550.000,- Da denne sikrer at den fremtidige drift og vedligeholdelse af gulvet kan holdes på et normalt niveau, samtidig forsvinder risikoen for et større skadesomfang - skadesudvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På anlægsbudgettet til etablering af volleyarena, er der 179.000,- tilbage. Hvoraf 15.000,- er reserveret til første gensvejsning. Derfor mangler vi 390.000,- til at udføre den anbefalede løsning.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
390
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
390
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for, Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 390.000,- til sted.nr. 031 785, der finansieres af kassen.
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på finansiering.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 - Økonomiudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 390.000 kr. til sted nr. 031 785, der finansieres ved øgede indtægter ved salg af ejendomme jfr. 3. budgetopfølgning 2018.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

6. Anlægsregnskaber, Fritid (B)

6.     Anlægsregnskaber, Fritid (B)

Sagsnr.: 330-2018-4356                 Dok.nr.: 330-2018-31297                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for projekter på Fritidsområdet godkendes, og at det samlede merforbrug dækkes af Fritid, Idrætsfaciliteter.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Regnskaberne er vedhæftet som bilag.
Anlægsregnskaber skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet til godkendelse.
Projekt
Anlægsbevilling
Regnskab
Difference
Sportscollege
24.750
24.897
-147
Sportscollege, træningsfaciliteter
750
739
11
Difference, merforbrug
 
 
-136
Beløb er i 1.000 kr.
Merforbruget foreslås finansieret via midler til Idrætsfaciliteter på Fritidsområdet.
Sportscollege
Sportscollege er opført i samarbejde med Slagelse Boligselskab. Sportscollege rummer 73 enkelt- og dobbeltværelser forbeholdt studerende - med tilhørende fællesfaciliteter; bl.a. vaskeri og fællesrum.
Derudover rummer bygningen faciliteter, der benyttes af foreninger samt sportsfolk under projektet Slagelse Talent og Elite: Træningsfaciliteter, lektiecafé, mødelokaler og undervisningslokaler samt kontorer og omklædningsfaciliteter.
Projektet er blevet dyrere end forventet, da alle udgifter til opførelse af Sportscollege blev fordelt mellem Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab efter en aftalt fordelingsnøgle, og der var væsentlige uforudsete ekstraudgifter til fundering og jordarbejder. Forslag om overførsel af 100.000 kr. fra driftsmidler på Fritidsområdet til anlægsprojektet i projektets første år blev ikke godkendt politisk.
Merforbruget foreslås dækket af midlerne til Idrætsfaciliteter på Fritidsområdet.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at
a. merforbruget finansieres af Fritid, Idrætsfaciliteter, eller
b. merforbruget finansieres af andre midler
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes, samt at merforbruget finansieres af Fritid - idrætsfaciliteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter), mens en mindreudgift skal tilføres kassen.
I denne sag anbefales det, at merforbruget finansieres af Fritid: Idrætsfaciliteter.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, 031670
05.1
-11
 
 
 
Anlæg, 031770
05.1
147
 
 
 
Drift, Fritid, 031005
05.1
-136
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at anlægsregnskaberne godkendes.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at merforbruget på 136.000 kr. finansieres af Fritid: Idrætsfaciliteter.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Byrådet.
At 2: Anbefales til Byrådet.
At 3: Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

7. Anlægsregnskaber, Kultur (B)

7.     Anlægsregnskaber, Kultur (B)

Sagsnr.: 330-2018-4356                 Dok.nr.: 330-2018-409776                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for projekter på Kulturområdet godkendes, og at mindreforbruget overføres til driftsmidler.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskaber skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet til godkendelse.
På Kultur- og Fritidsområdet er følgende projekter afsluttet inden for den seneste tid – regnskaberne fremgår af de vedhæftede bilag:
Projekt
Anlægsbevilling
Regnskab
Difference
Fæstningen/Kabeldepotet
2.692
2.694
-2
Slagelse Teater, ombygning
Finansieret af kassen i 2008-09
27.063
27.954
3
 
-891
Puljen til Dansk Kulturarv
6.058
5.987
72
Difference, mindreforbrug
 
 
73
Beløb er i 1.000 kr.
Fæstningen/Kabeldepotet
Midlerne er disponeret ad flere omgange til: Indretning af Kabeldepotet i 2011, efterfølgende stormflodssikring af Kabeldepotet og renovering af Chr. IVs Kornmagasinbygning – skodder og gavl. I 2014 er resterende midler disponeret til Fæstningsprojektet Fortælling-Formidling-Forbedring og til yderligere renovering af Kabeldepotet.
Slagelse Teater, ombygning
Slagelse Teater er renoveret og udbygget ad to omgange med bl.a. ny, større scene med tilhørende teknisk udstyr, orkestergrav, renoveret teatersal samt øvrige publikumsfaciliteter, renoverede faciliteter for skuespillere samt ny facade og bedre handicapforhold.
Puljen til Dansk Kulturarv
I løbet af de tre år er følgende vedligehold og projekter udført: Flakkebjerg Skolemuseum, Bomhuset, Isbådsmuseet/Revhuset, Havnemesterboligen på Korsør Fæstning, Fæstningstårnet, Fæstningsprojektet Fortælling-Formidling-Forbedring, Digitalisering af kulturarv, Antvorskov Klosterruin, Renovering af Kongegaarden, Skt. Michael og Dragen, Vandbæreren og Skiltning af kulturarv.
Mindreforbruget ønskes overført til driftsmidler til Dansk Kulturarv på Kulturområdet, da puljen er ændret fra anlæg til drift. Udvalget har i årene 2013-2015 rådet over en pulje på ca. 2 mio. kr. årligt til Dansk Kulturarv. Midlerne er efterfølgende overført til driftsmidler, dog således at der ikke har været afsat budget i 2016.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at
a. mindreforbruget overføres til driftsmidler, eller
b. det samlede mindreforbrug lægges i Kassen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes, samt at mindreforbrug overføres til driftsmidler til Dansk Kulturarv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter), mens en mindreudgift skal tilføres kassen.
I denne sag anbefales det, at mindreforbruget overføres til driftsmidler til Dansk Kulturarv.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, 364600
05.1
2
 
 
 
Anlæg, 364685
05.1
-72
 
 
 
Anlæg, 362510
05.1
-3
 
 
 
Drift, Kultur, 364017
05.1
73
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at anlægsregnskaberne godkendes.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at de 73.000 kr. i mindreforbrug overføres til driftsmidler til Dansk Kulturarv
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Byrådet.
At 2: Anbefales til Byrådet.
At 3: Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

8. Delanlægsregnskab - Ny Trelleborg (B)

8.     Delanlægsregnskab - Ny Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2018-34408               Dok.nr.: 330-2018-323133                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at delanlægsregnskabet for projekt Ny Trelleborg godkendes.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab, der skal forelægges Byrådet til godkendelse. Projektet Ny Trelleborg strækker sig over en årrække og forventes afsluttet i 2021. Der aflægges i denne sag delregnskab for perioden 2012-17, hvor der er et mindreforbrug på 2,1 mio. kr. Mindreforbruget er overført til 2018. Det samlede anlægsregnskab er specificeret i bilag 1.
I 2012 blev Trelleborg-sekretariatet etableret med fokus på udarbejdelse af projektforslag, arkitektkonkurrence, fundraising m.m. i forhold til at rejse kapital til udvikling af nye formidlings- og oplevelsesmuligheder på Vikingeborgen Trelleborg.
I den sidste del af projektet er fondsstrategien rettet mod formidling og inddragelse af udearealerne med udgangspunkt i en udbygning af det eksisterende museum samt et helt nyt formidlingskoncept, der binder ude- og indearealer sammen i en fælles fortælling om vikingetiden.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen handlemuligheder.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at delanlægsregnskabet for projektet godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet har oprindeligt afsat 25 mio. kr. til projektet. I 2013 blev det besluttet at anvende 1,4 mio. kr. heraf til kloakering på Vikingeborgen Trelleborg.
Udgifterne til projektet i perioden 2012-17 udgør 13,2 mio. kr.
Til den sidste del af projektet udgør rådighedsbeløbet således 10,4 mio. kr., hvoraf der aktuelt er givet anlægsbevilling på 2,6 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at delanlægsregnskabet godkendes
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2: Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

9. Færgedriften (B)

9.     Færgedriften (B)

Sagsnr.: 330-2011-34487               Dok.nr.: 330-2018-468966                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal over for Byrådet, anbefale retningen for det videre arbejde med administrationen af den kommunale færgedrift
Baggrund
De kommunale færger og havne har været administreret af Korsør Havn siden 2008. Korsør Havn har opsagt administrationsaftalen med Slagelse Kommune per 1. januar 2019. Derfor er det aktuelt med en hurtig afklaring af den fremtidige administration og drift på området.
Sagen har været behandlet på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 6. august, som ønsker, at havne- og færgedrift hjemtages (det betyder i praksis, at Slagelse Kommune selv varetager de opgaver, som ses af administrationsaftalen med Korsør Havn)
Den 7. august besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, at der overfor Byrådet nærmere redegøres for de forskellige modeller, hvor kommunen hjemtager driften, står for færgedriften i samarbejde med andre kommuner eller udliciterer driften.
Der blev ønsket en realistisk tidsplan for processen og en forhandling med Korsør Havn om overdragelsestidspunktet. Desuden skulle medarbejderne orienteres.
Anne Bjergvang (A) og Steen Olsen (A) ønskede, at opgaven hjemtages sammen med kommunale havne, og at administrationen placeres i Stignæs.
Ø-udvalget anbefaler, at kommunen hjemtager driften af færger og havne, at der skal være et særskilt budget for henholdsvis færger og havne af hensyn til gennemskueligheden og at administrationen placeres på Stigsnæs.
I forlængelse af ovenstående beslutninger er personalet på havne og færger foreløbigt orienteret om den forestående afklaringsproces. Afhængig af beslutningen i denne sag, vil Korsør Havn blive kontaktet mhp. en forlængelse af administrationsaftalen indtil en erstatning kan komme på plads formentlig i midten eller slutningen af 2019.
Til en afdækning af de forskellige scenarier, er der bl.a. taget kontakt til Færgesekretariatet, Kalundborg og Guldborgsund Kommune for muligheden for et fælleskommunalt samarbejde. I forhold til en eventuel udlicitering har der været en dialog med Assens Kommune, som har gennemgået en lignende proces.
Generelle overvejelser:
Generelt er trenden at småfærger i Danmark drives af kommunerne selv. I stedet for fælleskommunale selskaber, udlicitering eller privatisering, er der som led i en landspolitisk aftale dannet et færgesekretariat under KL, med det formål at fremme driftsoptimering og kommunalt samarbejde på området.
Udlicitering:
Et udbud kan ske under det såkaldte ”Light-regime”, som giver kommunen en del frihedsgrader i forhold til udbudsopgaven. Det er her muligt at afdække interessen for at byde på opgaven ved at indhente interessetilkendegivelser. På denne måde kan man relativt hurtigt (ca. 2 måneder) få afdækket, om der overhovedet er mulige interessenter på opgaven. Det kan oplyses, at administrationen har modtaget én uopfordret interessetilkendegivelse. Der ligger et arbejde i at fremstille en kontrakt med bilag samt arbejdet med en virksomhedsoverdragelse af medarbejdere. Tidshorisonten på denne opgave frem til kontraktskrivning antages at kunne afsluttes primo 2019, hvis processen starter i dette efterår. Der skal påregnes en udgift til konsulentassistance til udbudsarbejdet. I kontrakt-oplægget fra Assens Kommune (kontrakten blev aldrig en realitet) var der lagt op til en kontraktperiode på 12 år.
I kontraktperioden vil service formentlig skulle ligge nogenlunde fast, eller i hvert fald ville der skulle indskrives i kontrakten, hvilke muligheder der er for politisk op-eller nedjustering af servicen, som det fx er kendt fra kommunens kontrakter inden for vejvedligeholdelse.
Udliciteringsmodellen har den klare fordel, at kommunen slipper for personaleadministrationen.
Administrationen af de kommunale havnearealer vil ikke kunne indgå i en udliciteringsmodel. Havnefogederne vil derfor skulle overgå til et andet sted rent organisatorisk.
Fælles Kommunalt Færgeselskab:
Administrationen har haft administrative henvendelser til hhv. Kalundborg Kommune (ruten til Sejerø) og Lolland Kommune (ruterne Fejø, Femø og Askø) ift. muligheden for et fælleskommunalt selskab på færgedriften. Hverken Kalundborg eller Lolland Kommune er afvisende over for en samarbejdsmulighed, men begge kommuner ville dog forbeholde sig en undersøgelse af de fordele og ulemper der kan være i et driftssamarbejde fx et bedre beredskab, fælles indkøb, kompetence-krav til bemanding af færgerne, betydningen af den geografiske afstand, udfordringerne med en mere kompleks administrativ struktur etc.. Desuden er det selvfølgeligt nødvendigt med en politisk henvendelse og afklaring, før det er relevant at arbejde videre af det spor.
Før en fælleskommunal enhed kan komme på plads, vil der være en række beslutninger, der skal på plads i de deltagende kommuners administrationer og byråd. Alene denne proces forventes ikke at kunne være gennemført før midten af 2019. I forhold til personaledelen vil der være tale om virksomhedsoverdragelse af medarbejdere i alle de deltagende kommuner.
I forhold til den struktur, og det antal medarbejdere, der er i Slagelse Kommune, vurderes det, at opgaven godt kan være selvbærende, dvs. at antallet af medarbejdere passer nogenlunde til en fuldtids lederstilling. Det taler ikke for en samarbejdsmodel. Omvendt kan området blive mere robust, hvis der er flere til at løse ensartede opgaver.
Administrationen af de kommunale havnearealer vil næppe kunne lægges ind i den fælleskommunale enhed.
Kommunalt drevet selskab:
Denne løsning er klart den enkleste. I princippet er den eneste ændring, at varetagelse af administrationen overgår fra Korsør Havn til Kommunen. Opgaven kan klares ved et ansætte en ”maritim chef”, som kan varetage administration af færgedriften. Med denne konstruktion kan de kommunale havnearealer eventuelt også placeres under den nye chef. Opgaven vil alene kræve at stillingen slås op. Med respekt for at få et rimeligt ansøgerfelt i spil og tage højde for en ny medarbejders opsigelsesvarsler mv., vurderes det at en nyoprettet stilling vil kunne besættes i foråret 2019. I denne model vil der ikke være virksomhedsoverdragelse af medarbejdere.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, Udbudloven (særligt afsnit III, IV og V)
Handlemuligheder
Der kan vælges mellem de mulige løsninger:
Der kan ansættes en ”Maritim Chef” der varetager administrationen af færgedriften og eventuelt de kommunale havne.
Færgedriften kan drives i et fælleskommunalt selskab, hvis der kan opnås opbakning fra en eller flere nabokommuner.
Færgedriften kan udliciteres, hvis det viser sig, at der er en rimelig interesse i at byde ind på opgaven.
Vurdering
Den hurtigste og enkleste model ville være at ansætte en ”Maritim Chef”, som fremadrettet varetager opgaverne med færgedrift og de kommunale havne.
En fælleskommunal løsning vurderes ikke at kunne løse den aktuelle situation i Slagelse Kommune.
Opbygningen af en fælleskommunal enhed er tidskrævende ift. den politisk beslutningsproces, beskrivelse af opgaverne, afklaring af økonomi, ansvarsfordeling, personaleadministration, nedsættelse af en bestyrelse, overdragelse af personale til det nye selskab etc. Der er ikke noget til hinder for, at man kan arbejde på at indgå i en fælleskommunal løsning, men det vil alligevel være nødvendigt, at få styr på den daglige drift af færgeområdet i Slagelse Kommune i mellemtiden, så det er ligeværdige parter, der i givet fald skal sammenlægges.
En udliciteringsmodel kan være en løsning på den fremtidige drift af færgerne, men vil dog have en lidt længere tidshorisont end ansættelse af en ”maritim chef”. Desuden skal der tages stilling til kontraktperioden og kontraktvilkår.
Uanset hvilken model der vælges, kan det overvejes om den politiske forankring af færgedriften skal lægges særskilt fx i et §17 stk.4 udvalg, om det skal have samme politiske ophæng, som det er i dag, eller om der skal vælges en hel 3 model.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ansættelse af en ”maritim chef” vil være udgiftsneutral.
Konsekvensen ved en udlicitering kendes ikke før der er indkommet et tilbud. Der vil være en mindre udgift til konsulent ifm. med udbudsprocessen og kontraktindgåelsen.
En fælleskommunale løsning vil kræve resurser på det administrative plan, men bør som minimum være udgiftsneutral ift. den daglige drift.
På medarbejdersiden vil der skulle ske en virksomhedsoverdragelse både i udliciteringsmodellen og ved dannelsen af et fælleskommunalt drifts-selskab.
Konsekvenser for andre udvalg
I udliciteringsløsningen bindes de politiske beslutninger til en vis grad inden for kontraktperioden, men der kan dog indarbejdes justeringer op eller ned ud fra en aftalt ramme.
I et fælleskommunalt selskab vil de politiske muligheder afhænge af samarbejdet med nabokommunerne. Hvis der skal arbejdes videre med denne model vil det samtidig betyde et fravalg af en udlicitering.
I en model med ansættelse af en ”maritim chef” vil de politiske konsekvenser være uændret i forhold til i dag.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at Færgedriften udliciteres eller
2.    at Der ansættes en ”maritim chef” til varetagelse af færgedriften
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
2. Anbefales.
Jørgen Grüner ønsker, at der fremadrettet undersøges mulighed for tæt samarbejde med omkringliggende kommuner.
Knud og Pernille anbefaler 1. at.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget anbefaler til Byrådet, at mulighederne for den fremadrettede færgedrift undersøges, herunder egen drift, samarbejde med omkringliggende kommuner, udlicitering eller andet. Oplæg forelægges Økonomiudvalget medio 2019.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 2 - Godkendt.
Byrådet godkendte Økonomiudvalgets anbefaling om, at mulighederne for den fremadrettede færgedrift undersøges, herunder egen drift, samarbejde med omkringliggende kommuner, udlicitering eller andet. Oplæg forelægges Økonomiudvalget medio 2019.

10. Næsby Strand digeprojekt - Åstedsforretninger og valg af politisk repræsentant (B)

10.   Næsby Strand digeprojekt - Åstedsforretninger og valg af politisk repræsentant (B)

Sagsnr.: 330-2010-47557               Dok.nr.: 330-2018-434979                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal vælge en repræsentant og en suppleant fra Byrådet til deltagelse i åstedsforretninger i forbindelse med senere ekspropriationsbeslutning i Næsby Strand, hvor der skal opføres et dige til højvandssikring.
Baggrund
For at muliggøre højvandssikring af Næsby Strand skal en del af diget placeres på private grunde.
For at kunne anlægge diget kræves det, at kommunen gennemfører åstedsforretninger med henblik på en senere ekspropriationsbeslutning i Byrådet
Åstedsforretningerne planlægges afholdt umiddelbart efter den stiftende generalforsamling for Næsby Strand Digelag. Der er på nuværende tidspunkt ikke truffet endelig afgørelse om Vedtægt for Næsby Strand, det er derfor ikke muligt at planlægge et nærmere tidspunkt for åstedsforretningerne.
Der vil endvidere blive afholdt et kort orienteringsmøde for de grundejere, der skal igennem åstedsforretningerne.
Det drejer sig forventeligt om i alt 9 ejendomme.
Åstedsforretningerne skal ledes af et medlem fra Byrådet, som desuden har ansvaret for, at der føres en protokol.
Erhvervs, Plan- og Miljøudvalget udpegede i december 2015 Knud Vincent, som politisk repræsentant til åstedsforretningerne. Udpegningen skete i sidste valgperiode og kompetencen ligger nu i Byrådet.
Slagelse Kommune har ansvaret for ekspropriationsproceduren. Hoveddelen af arbejdet gennemføres af Center for Miljø, Plan og Teknik samt en rådgiver.
Åstedsforretningerne forventes gennemført i tidsrummet 9.00 – 15.00.
Retligt grundlag
Hjelmen til ekspropriation findes i Kystbeskyttelseslovens §6, mens reglerne om ekspropriation gennemføres efter Vejlovens kapitel 10, §§ 98-122 i lov om offentlige veje.
Åstedsforretningen skal ledes af et medlem af Byrådet, jf. vejlovens §101.
Handlemuligheder
Jf. ovenstående skal der vælges en politisk repræsentant til deltagelse i åstedsforretningerne.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Byrådet skal godkende en evt. ekspropriation og give lånegaranti til et fremtidig digelag.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der vælges en repræsentant samt en suppleant til deltagelse ved åstedsforretningerne.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler Knud Vincents.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
Økonomiudvalget anbefaler Knud Vincent (V). Jørgen Grüner (F) anbefales som suppleant.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
Knud Vincents (V) godkendt som repræsentant og Jørgen Grüner (F) som suppleant.

11. Anmodning om orlov fra byrådet (B)

11.   Anmodning om orlov fra byrådet (B)

Sagsnr.: 330-2018-58756               Dok.nr.: 330-2018-482458                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal som følge af anmodning om orlov fra Ann Sibbern godkende, at betingelserne for indkaldelse af stedfortræder for Ann Sibbern er tilstede samt efter udpegning fra VOB vælge 2. viceborgmester for orlovsperioden.
Baggrund
Ann Sibbern har den 8. september 2018 oplyst borgmesteren om, at hun fra den 1. oktober 2018 vil være forhindret i at varetage sine kommunale hverv pga. alvorlig sygdom i den nærmeste familie. Ind til videre vil orloven være af en varighed på 2 måneder.
Borgmesteren skal foranledige indkaldelse af en stedfortræder til førstkommende møde i Byrådet, når et medlem er forhindret i at varetage sine kommunale hverv i en forventet periode af mindst en måned på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende.
For liste O er 1. stedfortræder Frederik Petersen. Ledelsessekretariatet vurderer, at betingelserne for at indkalde Frederik Petersen er til stede.
Jf. Styrelseslovens § 28 stk. 2 er det valggruppen, der bestemmer, hvem der skal indtræde som suppleant på de poster, Ann Sibbern varetager.
VOB udpeger suppleanter til følgende poster:
· Økonomiudvalget
· Forebyggelses- og Seniorudvalget
· Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Ann Sibbern varetager desuden funktionen som 2. viceborgmester. Efter styrelseslovens §15, stk. 5 fremgår det, at når stedfortræderen for 2. viceborgmester er indtrådt i byrådet som følge af lovligt fravær, og forhindringen har en forventet varighed af mindst 2 måneder, så vælger Byrådet den, der under fraværet skal varetage funktionen som viceborgmester.
Efter §7, stk. 3 vil det være den samme valggruppe, der vælger den fungerende 2. viceborgmester.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 15, stk. 2 og stk. 5
Styrelseslovens § 28 stk. 2 og
Styrelseslovens § 7, stk. 3
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet godkender, at betingelserne for indkaldelse af stedfortræder for Ann Sibbern er til stede.
2.    at Byrådet vælger den af VOB udpegede til at varetage funktionen som 2. viceborgmester i orlovsperioden
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt. Frederik Pedersen (O) indkaldes som suppleant.
At 2 - Byrådet godkendte Henrik Brodersen (O) som 2. viceborgmester udpeget af valggruppe VOB.
Valggruppe VOB har udpeget
Henrik Brodersen (O) til Økonomiudvalget
Frederik Pedersen (O) til Forebyggelses- og Seniorudvalget
Palle Kristiansen (O) til Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse.

12. Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)

12.   Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)

Sagsnr.: 330-2018-38434               Dok.nr.: 330-2018-435887                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Som følge af regeringens aftale om initiativer der modvirker parallelsamfund skal udvalget drøfte anbefaling til byrådet vedr. politisk forankring af indsatsen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti indgik den 9. maj 2018 aftale om initiativer på boligområdet, der skal modvirke parallelsamfund. Den 9. maj indgik regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti også delaftalen på undervisningsområdet og endelig indgik regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF den 28. maj en delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner. Aftalernes elementer forventes at blive vedtaget i folketinget i løbet af efteråret. Aftalerne er vedlagt som bilag 1.
Overordnet er aftalernes fokus, at der i 2030 ikke længere er ghettoområder i Danmark. Væsentligt for Slagelse Kommune indføres med aftalen begrebet ”hård ghetto”, for de områder, der de seneste 4 år har været på regeringens ghettoliste. Der er i alt 16 hårde ghettoer. Til disse områder knyttes nogle særlige initiativer for især den fysiske forandring af boligområderne (se neden for). Ringparken og Motalavej er begge på listen over ”hårde ghettoer”.
1. Aftale for boligområdet.
Målrettet de hårde ghettoer er der formuleret en række målsætninger og indsatsområder:
Fysisk forandrede boligområder
Kommuner og boligorganisationer får 6 måneder til at lave en udviklingsplan for disse områder. Udviklingsplanen skal med konkrete initiativer angive vejen til et mål om max 40 % almene familieboliger i områderne i 2030. Dette er en betingelse for at opnå støtte fra Landsbyggefonden. Der er afsat 10 mia. kr. i årene 2019-2026.
Vejene til nedbringelse af andelen af familieboliger er:
· Fortætning med privat nybyggeri - boliger
· Fortætning med privat nybyggeri – erhverv
· Salg af almene boliger. Centraladministrationen laver en analyse på salg for de 16 hårde ghettoområder.
· Ommærkning af familieboliger til ungdomsboliger og ældreboliger
· Nedrivning af boliger
For områder, der opfylder 3 betingelser, kan en højere procentandel end de 40% godkendes. Disse kriterier er: 1) Området udgør mere en 12 % af den samlede mængde almene familieboliger, 2) Fortætning med privat nybyggeri er ikke rentabelt, 3) salg kan efter en markedsvurdering kun ske med tab. Godkendes en højere andel af boligministeren, skal en udviklingsplan anvise en vej til at komme af ghettolisten i 2030, dvs. indsatser, der flytter områderne på de øvrige kriterier (tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse, beboersammensætning).
Ringparken: Området omfatter Schackenborgvænge (Slagelse Almene Boligselskab), Kierulffsvej og Albert Ibsensvej (FOB). Der foreligger en vision for området, Ny Ringby, initieret af FOB. Visionsplanen har fokus på fortætning og har fastsat en målsætning om nybyggeri af ca. 800 private boliger i området (bilag x). Det vurderes at visionsplanen Ny Ringby med få justeringer vil kunne imødekomme de nye krav i aftalen om parallelsamfund.
Motalavej: Området omfatter Motalavej og dele af Egersundsvej.  Der er 3 afdelinger (BoligKorsør), hvor af der i de 2 af afdelingerne har været eller er iværksat helhedsplaner med fokus på reducering af boliger. Der er ikke en plan for den sidste afdeling. Det er vurderingen, at fortætning alene ikke er en mulighed for området. Der vil også skulle undersøges muligheder for salg og for yderligere nedjusteringer i antallet af boliger i området.
Nye muligheder for fuld afvikling af de mest udsatte boligområder
Boligministeren kan efter drøftelser med aftaleparterne beslutte en fuld afvikling af et eller flere af de hårde ghettoområder. Genopbygning tillader 25 % almene boliger. Boligministerens foretager en konkret vurdering bl.a. med afsæt i, om den fremsendte udviklingsplan vil kunne skabe de ønskede forandringer.
Mere håndfast styring af hvem der kan bo i områderne
Med henblik på en balanceret beboersammensætning i udsatte boligområder er følgende redskaber aftalt:
Stop for kommunal anvisning af borgere på en række ydelser (integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, førtidspension, arbejdsløsheds- og sygedagpenge). Der har i en årrække ikke været anvist borgere på integrationsydelse.
Obligatorisk fleksibel udlejning – Kommunens udlejningsaftalen med boligorganisationerne indeholder også aftale om fleksibel udlejning
Kriminelle skal kunne nægtes at bosætte sig i et udsat boligområde
Udvidelse af mulighed for at sætte kriminelle ud af deres lejlighed samt mere effektiv udsættelse ved en umiddelbar fogedforretning.
Der til kommer en række målsætninger målrettet boligorganisationerne og beboerdemokratiet.
2. Delaftale for undervisningsområdet
Aftalens hovedfokus er på forældreansvar og normalisering. Dette udmøntes i 2 indsatsområder:
1. Sprogprøver i 0. kl. på skoler med for høj andel elever fra udsatte boligområder
2. Konsekvent indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater
3. Styrket forældreansvar: Sanktionsmulighed over for forældre til børn med for højt fravær (>15 %)
3. Delaftale bedre fordeling i daginstitutioner
Aftalen fokuserer på at børn fra udsatte boligområder dels skal være i dagtibud og dels at der i daginstitutionerne ikke må være en overvægt af børn fra udsatte boligområder. Dette udmøntes i følgende initiativer:
1. Der må højst nyoptages 30% børn fra udsatte boligområder. Der er afsat 200 mio. kr. i en lånepulje til anlæg.
2. Børn fra udsatte boligområder, som ikke er indskrevet i et dagtilbud som etårige, skal have et obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen.
Organisering af indsatsen
Aftalerne går på tværs af flere fagområder (støttet byggeri, skole og dagtilbud, anvisning af boliger, fysisk planlægning, infrastruktur) og vil kunne få konsekvenser for bl.a. daginstitutioner og boligudbuddet i kommunen.
Der er i administrativt regi påbegyndt et analysearbejde (fase 1), der frem til ultimo august skal undersøge de konkrete afledte konsekvenser af aftalerne og etablere et grundlag for en hensigtsmæssig administrativ organisering fremadrettet (= fase 2), der matcher de reelle udfordringer.
Jvnf. styrelsesvedtægten er det politiske ansvar for Ghettoudspillet, der efterfølgende er landet i aftalerne om parallelsamfund, lagt i Social- og Beskæftigelsesudvalget under betegnelsen ”Boligsocial udvikling”.
Aftalerne om at imødegå parallelsamfund er en samlet politisk pakke som i deres respektive virkemidler griber ind på tværs af fagområder og afspejler vigtigheden af samtidige og koordinerede indsatser. Der til kommer at aftalerne har fastsat en tidshorisont for indsatsen. Det kan give anledning til at sikre koordinering også i den politiske forankring. Det er derfor administrationens forslag, at der i forbindelse med den fremadrettede indsats vedtages en politisk forankring, der afspejler:
· Social- og Beskæftigelsesudvalget har ansvar for fremdriften af det samlede program og er koordinerende ifht. den boligsociale indsats. Udvalget beslutter den overordnede milepælsplan for den samlede indsats og får herefter præsenteret halvårlig status for indsatsen. Koordinering vil være fremdrift på målopfyldelse på de af aftalen opstillede mål samt koordinering med den boligsociale helhedsplan.
· Økonomiudvalget får ligeledes forelagt halvårlig status mhp. opfølgning på økonomi. Der ud over har Økonomiudvalget ansvaret for udviklingsaftalen for Motalavej, hvor det forventes at salg og nedrivning vil være de vigtigste virkemidler. Nybyggeri og infrastruktur koordineres med henholdsvis Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
· Miljø, Plan og Landdistriktsudvalget har ansvaret for Udviklingsplanen for Ringparken (Ny Ringby) og koordinerer med Erhvervs- og Teknikudvalget ifht. infrastruktur.
· Børn og Ungeudvalget har ansvaret for indsats ifht. aftalen på undervisningsområdet og dagtilbudsområdet.
En gang årligt laves et dialogmøde med de involverede udvalg og boligorganisationerne.
Retligt grundlag
De politiske aftaler indgået mellem regeringen og en række partier:
· Aftale om at modvirke parallelsamfund
· Delaftalen på undervisningsområdet
· Delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner
Handlemuligheder
1. Udvalgene kan vælge at anbefale oplægget til politisk forankring og koordinering som beskrevet oven for
2. Udvalgene kan anbefale, at der etableres en tværgående politisk koordinering men med en anden politisk forankring end beskrevet for oven.
3. Udvalgene kan vælge at anbefale, at der ikke arbejdes med en samlet koordinering på tværs af delområderne, men at de enkelte udvalg selvstændigt sikrer koordinering efter behov.
4. Udvalgene kan anbefale, at al kompetence for indsatserne samles i et udvalg
Vurdering
Administrationen anbefaler handlemulighed 1.
1) Det er vurderingen, at for at lykkes med den overordnede indsats, dvs. at de 2 boligområder i 2030 ikke længere er på ghettolisten, er det vigtigt, at der arbejdes med en flerstrenget indsats, og at denne koordineres mhp. at undgå uhensigtsmæssige konsekvenser.
For det andet er det vurderingen, at aftalerne hver for sig vil influere på en række forhold vedr. bolig, der vil få betydning for beboersammensætningen i andre boligområder, byudviklingen i Slagelse og Korsør samt dagtilbud og skole. Udviklingsmulighederne i de 2 områder skal desuden kobles sammen med den boligsociale indsats og bør ligeledes være koblet til øvrige prioriteringer i by- og boligudviklingen i kommunen.
Vælges en forankring med et mindre fokus på at koordinere, er risikoen at indsatsernes implementering i for høj grad forholder sig til snævre faglige målsætninger, og at det kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for andre områder/forhold af væsentlig betydning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af den endelige beslutning om politisk forankring, vil de involverede udvalg i højere grad skulle orientere sig i forhold til de tværgående programmer med fælles målsætning og tids- og procesplan, der vil udgøre en del af rammen for de enkelte udvalgs beslutninger på delområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
1.    at Udvalget over for byrådet anbefaler at kommunens indsats som følge af regeringens aftaler om parallelsamfund, forankres som beskrevet i handlemulighed 1
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
Anbefales til Byrådet med den ændring at udviklingsplan for Motalavej placeres i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget. Salg og nedrivning placeres i Økonomiudvalget.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Punktet udsættes til udvalgets møde september 2018.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Fagudvalgene ønskes inddraget på tværs.
Jørgen Grüner (F) ønsker, at der afholdes koordinerende udvalgsformandsmøder med henblik på, at sikre en bred politisk forankring i udvalgene.
Motalavej indtænkes i det videre planarbejde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Udvalget anbefaler, at begge udviklingsplaner ligger i Miljø, Plan og Landdistriksudvalget. Salg og nedrivning placeres i Økonomiudvalget.
Den overordnede koordinering sker i Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
Økonomiudvalget indstiller til Byrådets godkendelse,
at Økonomiudvalget har ansvaret for den overordnede koordinering af indsatser, der skal modvirke parallelsamfund jfr. Regeringsaftalen. Økonomiudvalget får halvårligt forelagt status med henblik på opfølgning på økonomien,
at Økonomiudvalget har ansvaret for salg og nedrivning,
at Social- og Beskæftigelsesudvalget har ansvar for fremdriften og koordineringen i forhold til den boligsociale indsats,
at Miljø-, Plan- og Landistriktsudvalget har ansvaret for udviklingsplanerne for Ringparken (Ny Ringby) og Motalavej og koordinerer med Erhvervs- og Teknikudvalget i forhold til infrastruktur,
at Økonomiudvalget koordinerer nybyggeri og infrastruktur med henholdsvis Miljø-, Plan- og Landdistrikstsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget og
at Børn og Ungeudvalget har ansvaret for indsats i forhold til aftalen på dagtilbuds- og undervisningsområdet.
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
Byrådet godkendte Økonomiudvalgets indstilling pkt. 1 til 6.

13. Udpegning af stedfortrædere til Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Kulturgruppen (B)

13.   Udpegning af stedfortrædere til Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Kulturgruppen (B)

Sagsnr.: 330-2017-87534               Dok.nr.: 330-2018-478467                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan udpege 2 stedfortrædere til Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Kulturgruppen
Baggrund
Kulturministeriet indgik i slutningen af 2015 en ny kulturaftale med 8 Kommuner i Midt- og Vestsjælland.

Kulturregion Midt- og Vestsjælland omfatter kommunerne: Holbæk, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø.
Kulturgruppen består af 16 medlemmer, der repræsenterer de otte kommuner.
Kulturgruppen har til formål at træffe beslutninger vedrørende de områder der er omfattet af kulturaftalen, herunder også udmøntning og bevillinger. Kulturaftalens overordnede formål er at kommunerne i fællesskab fremmer større kunst- og kulturprojekter.
Byrådet udpegede den 29. januar 2018 Anders Nielsen (A) og Ebbe Jens Ahlgreen (V) til Kulturgruppen.
Byrådet kan udpege 2 stedfortrædere.
Retligt grundlag
Kulturaftale mellem Kulturministeren og Kulturregion Midt- og Vestsjælland 2015-2018
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 2 stedfortrædere til Kulturregion Midt- og Vestsjælland, Kulturgruppen
Beslutning i Byrådet den 17. september 2018:
Fraværende: 
Valggruppe (A), (F), (I) og (Ø) udpegede Britta Huntley (A).
Valggruppe (V), (O) og (B) udpegede Troels Brandt (B).
14. Lukket: Frivillig aftale - køb af areal i forbindelse med udvidelse af lyskryds samt anlæg af tunnel ved kryds Sdr. Ringgade - Grønningen 4200 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Principbeslutning om salg af areal - Genoptagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.