Byrådet – Referat – 8. oktober 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-86763               Dok.nr.: 330-2018-469904                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Jimmi Jørgensen havde meldt afbud. Miralem Garagic deltog som suppleant.
Godkendt

2. 2. behandling af Budget 2019-2022 (B)

2.     2. behandling af Budget 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2018-60755               Dok.nr.: 330-2018-520517                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal til Byrådets 2. behandling videresende Byrådets 1. behandling af Budget 2019-2022 samt de fremsatte ændringsforslag. Økonomiudvalget skal endvidere beslutte, om teknisk/administrative ændringsforslag indstilles til Byrådets godkendelse.
Baggrund
Byrådet besluttede ved 1. behandling af Budget 2019-2022 at oversende budgetforslag til 2. behandling på baggrund af den budgetaftale, som den 17. september 2018 blev indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Liberal Alliance. Budgetaftalen er vedlagt i Bilag 1.
Budgetaftalen indebærer Resultatopgørelse og Bevillingsoversigt som vist i Bilag 2 og Bilag 3. Resultatopgørelse og bevillingsoversigt skal tilpasses, såfremt ændringsforslag godkendes af Byrådet ved 2. behandlingen af budgettet.
Jf. Byrådets beslutning af 17. september 2018 så er overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 på 65,5 mio. kr. indarbejdet i budgetforslaget til 2. behandling.
Følgende elementer indgår i budgetforslaget.
1.    Overordnede budgetforudsætninger  
· Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,1%
· Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
· Grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 ‰
· Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
· Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 ‰ af grundværdien samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
· Skatter, tilskud og udligning budgetlægges ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
 2.    Teknisk/administrative ændringsforslag
Der er udarbejdet teknisk-administrative ændringsforslag (Bilag 4) vedrørende justeringer for dels Natura 2000 handleplaner og dels ældreboliger. I 2019-2021 betyder forslagene øget kassefinansiering på 239.000 kr. årligt og i 2022 tilføres kassen 1,5 mio. kr.
3.    Politiske ændringsforslag
Deadline til fremsendelse af ændringsforslag er fastsat til den 2. oktober 2018 kl. 12. Underændringsforslag er fastsat til den 4. oktober 2018 kl. 12. Ændringsforslagene vil blive fremsendt til Byrådets 2. behandling af budget 2019-2022.
4.    Endelig afbalancering og udmøntning af Budget 2019-2022
Det anbefales, at Økonomi- og Teknikdirektøren bemyndiges til at foretage den endelige afbalancering af Budget 2019-2022 via kassebeholdningen (mindre tekniske afrundinger mv.) samt udmøntning af div. puljer mv. 
5.    Takster
Byrådet godkender med budgettet takster for 2019. Forslag til takster fremgår af Bilag 5. De fremlagte takster er beregnet administrativt efter uændrede principper.
En række takster vil først kunne beregnes endeligt efter budgetvedtagelsen, og disse fremlægges til Byrådets godkendelse på kommende møder.
6.    Bevillingsniveau
Byrådet skal ved behandling af årsbudgettet også fastlægge bevillingsniveauet for det kommende år.
Det anbefales, at bevillingsniveauet fastholdes uændret, således at der gives en samlet netto bevilling til hvert fagudvalg. Bevillingen pr. udvalg er endvidere opdelt i nettobevillinger på serviceudgifter, overførelsesudgifter, brugerfinansierede udgifter, udgifter til medfinansiering, og udgifter til forsikrede ledige.
7.    Høringssvar
Budgetaftalen er i perioden 18.-28. september udsendt til høring i brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. Høringssvar udsendes samlet til Byrådet den 28. september.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37 og 38, hvoraf det blandt andet fremgår, at Økonomiudvalgets forslag til budget for det kommende år, samt budgetoverslagsårene skal behandles 2 gange i Byrådet, og være endelig godkendt senest 15. oktober.
Forretningsorden for Slagelse Byråd fastlægger i § 11 regler for fremsættelse og behandling af ændringsforslag og underændringsforslag for sager, der undergives 2 behandlinger.
Handlemuligheder
Fremgår af sag og bilag.
Vurdering
Administrationen har fået en henvendelse fra KL vedrørende udfordringer med aftaleoverholdelse mellem KL og regeringen i forhold til anlægsloftet på 17,8 mia. kr.
Anlæggene vedtaget i forbindelse med 1. behandling af budget 2019-2022 er gennemgået. Ud fra en første gennemgang og en faglig teknisk vurdering skønnes det, at der kan flyttes anlæg for 37,019 mio. kr. fra 2019 til 25,219 mio. kr. i 2020, 6,8 mio. kr. i 2021 og 5 mio. kr. i 2023 jf. Bilag 6.
For at bidrage til aftaleoverholdelsen, og derved undgå sanktioner fra staten, anbefales det at de foreslåede anlæg flyttes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af sag og bilag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget videresender byrådets 1. behandling af Budget 2019-2022 til 2. behandling i byrådet.
2.    at Økonomiudvalget anbefaler at udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti

3.    at Økonomiudvalget anbefaler teknisk-administrative ændringsforslag som angivet i bilag 4 til Byrådets godkendelse

4.    at ændringsforslag og underændringsforslag fra Byrådets medlemmer og partier fremsendes til Byrådets behandling
Beslutning i Økonomiudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1 til 4 godkendt.
Thomas Clausen (Ø) undlod at stemme for ”at 1” – at Økonomiudvalget videresender byrådets 1. behandling af Budget 2019-2022 til 2. behandling i Byrådet.
I forhold til bilag 6 ønsker Økonomiudvalget alene udskydelse af anlægsprojekter vedrørende skoleudbygning med 4,5 mio. kr. og vedrørende svømmehal 5 mio. kr. i 2019, samt at anlæg vedrørende dagtilbud ikke udskydes. Øvrige forslag i bilag 6, til udskydelse af anlægsprojekter, fremsendes til Byrådets 2. behandling af budget 2019 -22. Revideret bilag fremsendes til Byrådet.
Udskydelsen sker på baggrund af opfordring fra KL i forbindelse med kommunernes samlede overholdelse af anlægsrammen.
Administrativ tilføjelse: Sagens bilag 6 er revideret i henhold til Økonomiudvalgets beslutning. Ændringsforslag fra Enhedslisten vedlagt og Høringssvar ajourført med indkomne svar.
Beslutning i Byrådet den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Ad. At 2 – Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som indarbejdet i budget for Slagelse-Skælskør provsti
Godkendt
Ad. At 3 – Tekniske- administrative ændringsforslag, jf. bilag 4
Godkendt
De vedtagne tekniske ændringsforslag indarbejdes efterfølgende i det godkendte budget 2019-22.
Ad. At 4
Der blev fremlagt ændringsforslag til det oversendte Budget 2019-22.
Ændringsforslag 1. Thomas Clausen (Ø), fremlagde 6 forslag jfr. bilag til dagsordenen
* Ansættelse af personale til familierådgivning
* Bedre normering i dagtilbud
* Økologiske tiltag
* Småjobs til 100 uddannelseshjælpsmodtagere
* Udbygning af forsorgshistorisk museum
* Dækningsafgift på forretningsejendomme 7 0/00
Ændringsforslaget blev, som det mest vidtgående i forhold til det oversendte budget 2019-22 sat til afstemning først. Forslagene blev sat til afstemning samlet.
For stemte 1 (Ø).
Imod stemte 30; (A), (V), (O), (F), (I) og (B).
Ændringsforslaget blev ikke godkendt og bortfaldt.
Ændringsforslag 2.  Økonomiudvalget fremlagde forslag vedrørende udskydelse af anlæg jfr. bilag 6.
For stemte 30; (A), (V), (O), (F), (I) og (B).
Imod stemte (Ø).
Forslaget blev godkendt.
Parterne bag budgetaftalen fremlagde følgende tilføjelser og bemærkninger til budgetaftalen, bilag 1:
At de mange høringssvar indgår i det videre arbejde med at udmønte budgetaftalen.
At der skal være er en særlig fokus på udvikling af socialøkonomiske virksomheder og tilhørende aktiviteter.
At der i en kommende aftale om Posthuset skal være indskrevet, at stueetagen skal bibeholdes som et åbent og kreativt miljø, hvor der skal være en naturlig indgang fra gadeplanet, og hvor iværksætteri og innovation sammen med en tæt tilknytning til campusområdet er i højsædet.
At budgetaftalen er ambitiøs, og der derfor snarest i samarbejde med forvaltningen skal udarbejdes en tydelig tidsmæssig prioritering mellem aftalens mange tiltag.
At der ved gennemførelse af de i aftalen nævnte tema-analyser inddrages resultater og konklusion fra tidligere undersøgelser og analyser med respekt for, at der søges nye løsninger på kendte udfordringer.
At de kommende tiltag mht. organisationsudvikling naturligvis skal spille tæt sammen med tiltag indeholdt i budgetaftalen, ligesom både ledelseskommissionens anbefalinger og de fire nationale mål opstillet af Regeringen, KL, Danske Regioner, LO, FTF og AC som pejlemærker for, hvordan den offentlige sektor skal udvikles de kommende år, skal inddrages.
At det understreges, at de i aftalen nævnte generelle effektiviseringer på 0,7% pr. år fra 2020 ikke må gå ud over serviceniveauet, og at effektiviseringerne indenfor fagudvalgene ”Forebyggelse og Senior” samt ”Børn og Unge” forbliver på fagområderne efter nærmere retningslinjer fra de nævnte fagudvalg.
At det i aftalen nævnte punkt 54n udgår.
At budgetaftalen løbende følges op, og at drøftelser mellem budgetgruppens partier som udgangspunkt finder sted i forbindelse med møder i Økonomiudvalget.
Der vedlægges et bilag til aftalen vedr. gæld, afdrag og renter, jf. pkt. 53 (fremsendt til byrådet d. 3.10)
Budget 2019-22 jfr. bilag 1-3 samt 5, med godkendte ændringsforslag (bilag 4 og 6) samt tilføjelser og bemærkningerne til budgetaftalen blev godkendt.
Borgmesteren konstaterede, at Thomas Clausen (Ø) ikke var en del af budgetaftalen.
Det vedtagne budget betyder at
· Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,1 %
· Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %
· Grundskyldspromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 0/00
· Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
· Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 0/00 af grundværdien samt 8,75 0/00 af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering.

3. Handleplaner for Sundhed og Ældre, 2018 (B)

3.     Handleplaner for Sundhed og Ældre, 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-60640               Dok.nr.: 330-2018-494967                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget.
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal træffe beslutning om evt. finansiering af merforbrug på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område på områder med handleplaner i 2018.
Baggrund
Borgmesteren har bedt om at få forelagt denne sag for Økonomiudvalget med henblik på en beslutning om evt. finansiering af merforbrug i indeværende år for områder indenfor Center for Sundhed og Ældre, hvor der har været fremlagt handleplaner for Forebyggelses- og Seniorudvalget. Det drejer sig om følgende områder: Sygeplejen, Myndighedsområdet, Plejecentret Blomstergården samt Den Selvejende institution Antvorskov. Det skal bemærkes, at handleplanerne på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i september 2018 blev taget til efterretning og videresendt til at indgå i budgetforhandlingerne.
Nedenfor ses status ved seneste opfølgning med udgangen af august samt ved udgangen af juli.
 
 
Forventet merforbrug             i regnskab 2018
 
Områder med handleplaner
Bemærkning
Tidligere              opfølgning
Seneste          opfølgning    ultimo august
Hjemmeplejen
Der forventes budgetbalance, idet der overføres 6,3 mio. kr. fra sygeplejen for delegerede sundhedslovsydelser. Dette efter faktisk beregning.
0
0
Sygeplejen *)
Faktisk beregning på afregning til hjemmeplejen på 6,3 mio. kr. fratrukket forventet mindre forbrug på 371.000 kr.
6.500.000
5.929.000
Plejecentret               Blomstergården
Forventet merforbrug er steget, primært pga. negativ PL-regulering i september.
0
304.000
Hjemmet ved Noret (Skælskør            Plejecenter)
 
Det forventes budgetbalance.
0
0
Den Selvejende   Institution            Antvorskov
Forventet merforbrug på hjemmeplejen med 350.000 kr. og på sygeplejen med 700.000 kr.
 
1.000.000
1.050.000
Myndighedsområdet
*)
Der er merforbrug på flg. områder:
- Plejevederlag 1,194
- Huslejetab     2,924
- Ml.km. afregning 3,183
- Døgnophold 2,081
- Refusion særligt dyre sager 0,928
- Aflastningsboliger 1,323
- Visitation hjemmehjælp 0,211
 
Der forventes mindre forbrug på:
-Hjælpemidler 1,254
-Hjælperordninger 1,521
-Øvrig myndighed 0,514
 
 
6.706.000
8.553.000
 
I alt
14.206.000
15.836.000
 
Heraf budgetudfordrede områder *)
10.124.000
10.047.000
*) De budgetudfordrede områder plejevederlag og huslejetab udgjorde ultimo juli 2018; 3,624 mio. kr. og ved seneste opfølgning ultimo august 2018; 4,118 mio. kr.
Budgetudfordringerne på disse områder er løst fra 2019, under forudsætning af, at det 1. behandlede budget 2019 endeligt vedtages.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan drøfte, hvorvidt de ønsker at finansiere forventet merforbrug ved udgangen af 2018 via kassebeholdningen eller om der skal effektueres handleplaner.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt det besluttes at finansiere forventet merforbrug af kassebeholdningen, vil der være behov for følgende bevillingsmæssige korrektioner.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01
15.836
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-15.836
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Borgmesteren indstiller
1.    at  Økonomiudvalget beslutter at merforbrug for 2018 jf. ovenstående på i alt 15.836.000 kr. finansieres af kassen. 
Beslutning i Økonomiudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

4. Genoptaget - Udbygning af Børneinstitionen ved Lilleskovvej - anmodning om tillægsbevilling (B)

4.     Genoptaget - Udbygning af Børneinstitionen ved Lilleskovvej - anmodning om tillægsbevilling (B)

Sagsnr.: 330-2017-83385               Dok.nr.: 330-2018-506696                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Bevilling af tillægsbevillinger til udbygning af Børneinstitutionen Lilleskov i Korsør.
Baggrund
På Byrådsmødet d. 27. november 2017 blev der givet anlægsbevilling på 5 mio. til udvidelse af Daginstitution Lilleskovvej i Korsør. Det blev samtidig besluttet at projektforslaget skal godkendes politisk.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 9. april 2018 projektforslag til udbygning af Lilleskov. Udvalget tilføjede til at beslutningen, at udbudsformen skulle ske som fagentreprise.
Der er nu gennemført et udbud i fagentreprise.
23 firmaer har været inviteret til at afgive tilbud på henholdsvis murer-, tømrer-, maler-, vvs- og elektrikerarbejde. Ud af de 23 virksomheder accepterede de 19 virksomheder at ville afgive en pris på projektet.
16 af disse firmaer har afleveret et tilbud ved licitationen. Af de 16 indkomne tilbud er de 12 konditionsmæssige til at komme i betragtning til at kunne udføre entreprisen.
Det må på baggrund af de indkomne bud konstateres, at projektforslaget som blev fremlagt for Børne- og Ungeudvalget den 9. april 2018 ikke længere kan virkeliggøres indenfor anlægsbevillingen på 5 mio. kr.
Projektforslaget inklusive optioner kan jf. de indkomne bud etableres for 8 mio. kr.
For at gennemføre byggeriet i den form, det er fremlagt i projektforslag er der således behov for en tillægsbevilling til anlægsbevillingen på 3 mio. kr.
Der er akut behov for kapacitetsudvidelse i Korsør Syd
Det tidligere gæstehus, der nu rummer en afdeling for de mindste børn i daginstitutionen Lillskov i Korsør, har vist sig uegnet til at rumme det antal børn, som der var kalkuleret med. Indretningen i huset er uhensigtsmæssig og giver personalet en række løft og vrid – når børnene skal bæres op og ned ad trapper, når de skal pusles. Endvidere er der kun midlertidigt givet tilladelse til at ejendommen kan anvendes til 0-5 årige.
Den midlertidige tilladelse er betinget af, at Slagelse Kommune arbejder på en permanent løsning – udbygningen af Lilleskov.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Dagtilbudslovens §4
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan vælge at give en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte forslag, som det er fremlagt på Børne- og Ungeudvalgsmøde d. 9. april 2018. Arbejdet vurderes at kunne udføres med en mindre overskridelse af tidsplanen.
2. Byrådet kan vælge at give en tillægsbevilling på 1,6 mio. kr. til et reduceret projekt. Arbejdet vurderes at kunne udføres med en mindre overskridelse af tidsplanen; men da der er foretaget en del ændringer i forhold til det udbudte projekt, kræver det tilsagn fra de bydende entreprenører på, at ændringerne kan accepteres. Der vil være en risiko for at opgaven skal genudbydes.
3. Byrådet kan vælge at udbuddet skal annulleres og genudbydes, så projektet holdes indenfor den afgivne bevilling på 5 mio. kr. Det vil medføre at projektet skal ændres og beskæres kraftigt. Det vil samtidig betyde en væsentlig overskridelse af tidsplan. Der vil derudover være en risiko for, at priserne stiger yderligere, da dette er tendensen i øjeblikket. Hvis denne handlemulighed vælges, anbefales det at udføre udbuddet som hovedentreprise, da det vurderes mere sikkert at få priser og at der ved hovedentreprise skal stilles sikkerhed for den totale entreprisesum.
4. Byrådet kan vælge ikke at godkende vedlagte forslag; Det betyder at projektet ikke gennemføres samt, at de tilladelser, der er givet i forhold til brug af Skovvej 99, som midlertidig institution, vil skulle forlænges, og at arbejdstilsynets påbud vil skulle opfyldes på anden vis.
I forhold til valgmulighed nr. 2 er de nedenstående ændringer indarbejdet som besparelser af rådgiver.
Tilpasninger fra det oprindelige til det reducerede projekt betyder at:
· Ombygning fællesgarderobe udgår. Det betyder mere trængsel ved aflevering og hentning af børn samt i institutionens øvrige hverdag, hvilket kan føre til risiko for flere konflikter.
· Grov-garderobe udgår og der indsættes almindelige garderobeskabe i rummet. Det medfører et større slid på gulve da jord, grus m.v. vil blive trukket med ind i institutionen, hvilket vil medføre et større behov for rengøring.
· Ombygning handicap wc udgår.
· Optioner udgår - foldevæg i personalerum. Ingen mulighed for at kunne opdele rum i forhold til samtaler med børn/ forældre og personaler.
· Option for ovenlys udgår. Dårligere lysindfald i køkken/ alrum.
· Tilbygning afkortes med ca. 20 m2 hvilket medfører at:
- Grov-garderobe udgår Det medfører et større slid på gulve da jord, grus m.v. vil blive trukket med ind i institutionen, hvilket vil medføre et større behov for rengøring.
- Vindfang udgår så vinkeområde ikke er adskilt fra øvrig garderobe.
- Liggehal udgår ifm. afkortning af tilbygning og areal så der er mindre mulighed for at have børn sovende.
- Etablering af dobbeltdøre mellem eksisterende bygning og tilbygning udgår, eksisterende dør bevares hvilket medfører at ideen/ følelsen af at det er 1 institution ikke fungerer efter hensigten.
- Option tagudhæng i gavl udgår. Udhænget var tænkt som erstatning for den del af udhænget på den eksisterende bygning, som inddrages i den fremtidige vuggestuedel.
Det reducerede projekt er vedlagt sagen som bilag.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det oprindelige projekt vil sikre, at Lilleskov fremadrettet vil være en sammenhængende institution, hvor der i indretningen er taget højde for den daglige pædagogiske praksis. Det er ikke administrationens vurdering, at det oprindelige projekt er ekstravagant; men at det er det, der er tilstrækkeligt i forhold til institutionens fremtidige daglige brug og drift.
Når projektet ikke kan holdes inden for den indgivne anlægsbevilling skyldes det, at indkomne priser er væsentlig højere end ”normalt” gennemsnit (V&S priser).
Det er administrationens forståelse, at de højere priser skyldes øget aktivitet i byggebranchen og mangel på håndværkere, hvilket i dette projekt har vist prisstigning op til 70%.
Det er administrationens anbefaling, at Byrådet giver en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte forslag, som det er fremlagt på udvalgsmøde d. 9. april 2018 (handlemulighed 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.2 Dagtilbud
 
3.000
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
-3.000
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter finansieringsmuligheder i forhold til en tillægsbevilling
2.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Byrådet anbefaler, at Byrådet give en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte forslag, som det er fremlagt på Børne- og Ungeudvalgsmøde d. 9. april 2018 (handlemulighed 1).
Beslutning i Økonomiudvalget den 10. september 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O), Thomas Clausen (Ø)
At 2 - Sagen udsat til næste Økonomiudvalgsmøde med henblik på at undersøge alternativer inden for den givne bevillingsramme.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
At 2 - Udvalget anbefaler, at der skabes finansiering for 3 mio. kr. således, at udbygningen af børneinstitutionen ved Lilleskovvej, jfr. tidligere fremlagte forslag, kan gennemføres.
Udvalget oversender sagen til Økonomiudvalget, med henblik på forslag til finansiering.
Administrative bemærkninger
Der er vedlagt notat fra forvaltningen med fokus på alternative løsninger, samt notat med uddybende beskrivelse af forløb vedr. udbygning af daginstitutionen Lilleskov. Forvaltningen anbefaler fortsat udbygningen af Lilleskov
Beslutning i Økonomiudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at give en tillægsbevilling på 3 mio. kr., der finansieres af kassen, til udførelse af fremlagte forslag, handlemulighed 1.
Beslutning i Byrådet den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Økonomiudvalgets indstilling godkendt, således at der gives en tillægsbevilling på 3 mio. kr., der finansieres af kassen, til udførelse af fremlagte forslag, handlemulighed 1.