Byrådet – Referat – 7. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-3738                 Dok.nr.: 330-2019-397758                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 7. oktober 2019:
Fraværende: 
Der var afbud fra Anders Koefoed (V) og Jan Møller Pedersen (V) deltog i mødet som suppleant.
Dagsorden godkendt.

2. Budget 2020-2023 - 1.behandling af budget (B)

2.     Budget 2020-2023 -  1.behandling af budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-66365               Dok.nr.: 330-2019-383515                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag indgår i byrådets kommende budgetseminar, samt efterfølgende høringsrunde.
Baggrund
Som følge af den sene Økonomiaftale for budget 2020 er budgetprocessen kort og sammenpresset. Derfor danner det administrative budgetoplæg både grundlag for budgetforhandlingerne på det kommende budgetseminar 4. og 5. oktober 2019, og økonomiudvalgets forslag til 1. behandling af kommunens budget.
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i statusnotat af 15. august 2019 omkring budget 2020-2023 korrigeret for justeringer i budgetbehov, samt i gældende budgetoverslag for årene 2020 – 2022. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2 kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2) på det skattefinansierede område:
1.    Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2018, og som har konsekvens for 2020-2023
2.    Tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. september 2019 fra KL)
5.    Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6.    Indtægtsprognose udarbejdet september 2019
7.    Overførselsudgifter
8.    Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
10. Regnskabsværn i 2020 på 1 % af serviceudgifterne
11. Det brugerfinansierede område
12. Fremrykning af tilbageførelse af 0,7 % besparelse (BUU og FSU)
13. De budgetudfordrede områder
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse korrektioner et kasseforbrug på 169 mio. kr. i 2020, og set over hele perioden 2020-2023 en samlet kasseforbrug på ca. 687 mio. kr.
Omkring ændringer foranlediget af Lov- og cirkulæreprogrammet er der meget kort tid til at kvalificere beløbene, og derfor kan der frem mod budgetseminaret og 2.behandlingen ske justeringer i både beløb og fordeling på udvalg.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med udgangspunkt i uændrede skatteprocenter.   
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd og administration har besluttet at fremsende til budgetforhandlingerne, er oplistet i bilag 4.
I økonomiaftalen er værdighedsmilliarden omlagt, så tilskuddet nu indgår i bloktilskuddet, og i den forbindelse skal der træffes beslutning omkring anvendelse af det ekstra tilskud, samt pulje til bekæmpelse af ensomhed (bilag 5.)     
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 6), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering, samt bilag 7. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Budgetseminar
Byrådet skal på budgetseminar den 4. og 5. oktober 2019 drøfte budgetgrundlaget, og de politiske grupper har mulighed for at indlede forhandlinger om en Budgetaftale for 2020-2023. Såfremt der inden Byrådets 1. behandling d.7. oktober 2019 foreligger en budgetaftale vil denne kunne indgå, som en del af økonomiudvalgets indstilling om budget til Byrådets 1. behandling.
Det kan derfor blive nødvendigt, at indkalde til ekstraordinært økonomiudvalgsmøde forud for Byrådsmødet den 7. oktober 2019.
Service- og anlægsudgifter
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.601 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.659 mio. kr. inklusiv regnskabsværn på 1% point.  I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden for en ramme på 261,8 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 19,1 mia.kr. Kommunens bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 221 mio.kr. 
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte rammer på drift og anlæg.  
Videre proces
Byrådet har på møde d.26. august 2019 godkendt følgende budgetproces.
Budgetseminar
Byrådet afholder budgetseminar 4. og 5. oktober 2019 med henblik drøftelse Økonomiudvalgets budgetoplæg til 1.behandling. Der vil også være mulighed for, at indgå budgetaftale.    
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 7.oktober 2019. Der er 2. behandling af budgettet d. 28. oktober 2019, hvor justerede takster også skal godkendes.
Høringsrunde
I forbindelse med godkendelse af ny tids- og procesplan er der indlagt en høringsperiode efter byrådet budgetseminar og Byrådet 1. behandling d. 7. oktober 2019. Høringen starter som udgangspunkt 8.oktober (forudsætter at økonomiaftale foreligger) med en svarfrist den 16. oktober kl. 9.00, således at svarene kan indgå i evt. ændringsforslag. Høringssvar udsendes til Byrådet umiddelbart efter høringsfristens udløb.
Ændringsforslag 
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü  Frist for ændringsforslag er fredag d. 18. oktober 2019 kl. 12
ü  Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 21. oktober 2019 kl. 12
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september. Denne frist er på grund af de sene økonomiforhandlinger rykket til d. 8. oktober.     
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2020-2023.
De særligt udfordrede områder og overførselsområdet er særlige fokusområder for yderligere tiltag og omstillinger, der kan reducere den forventede udgiftsstigning.
Øvrige tiltag, der vil være nødvendige for at sikre budgetbalance, vil indgå i de politiske forhandlinger. Forvaltningen har i bilag 1, pkt. C peget på generelle handlemuligheder og håndtag, der kan medgå til at opnå driftsbalance i 2020-23.
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet kan forventes 7. oktober 2019.
Vurdering
Mange kommuner oplever budgetudfordringer på handicap- og psykiatriområdet, det specialiserede børneområder og overførelsesudgifterne på arbejdsmarkedsområdet.  Det gælder i høj grad også for Slagelse kommune.
I basisbudgettet for 2020-23 indgår forvaltningens umiddelbare basisfremskrivning på de udfordrede områder. Fremskrivningen på voksenområdet og det specialiserede børneområde tager afsæt i, at de senere års høje stigningstakter fortsætter uændret, men på trods af de senere års tiltag forventes lige nu en yderligere tilgang af borgere med behov for støtte, og dermed stigende udgifter i årene fremover. Dette scenarie presser Slagelse Kommunes budget i 2020-23, og er stærkt medvirkende til den aktuelle ubalance.
Der er derfor behov for hurtigt at drøfte nye tiltag og omstillingsmuligheder med langsigtet effekt på netop disse områder, så udviklingen kan vendes og udgifterne reduceres i de kommende år.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes som udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger, dvs. at Kategori A indarbejdes
2.    at bilag 1-7 indgår i materiale til Byrådets budgetseminar den 4. og 5. oktober 2019
3.    at bilag 1-7 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser, MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer
4.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag 1-7 godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
5.    at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud indgår som grundlag for 1.behandlingen af budget 2020-2023
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
At 1 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 2 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 3 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 4 - Drøftes og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 5 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023.
Venstre finder det stærkt utilfredsstillende at modtage økonomiske oplysninger fredag, når vi kan høre at vores nabokommuner har deres tal på plads tidligere. Venstre er dybt bekymret over, at vi driftsmæssigt står i den værste situation i de sidste 7-8 år.
Venstre påpegede i maj måned på byrådsmødet, at vi burde se langt alvorligere på den driftsmæssige negative udvikling, hvilket blev tiltrådt af alle. Det har dog ikke afstedkommet nogen handlinger, og dermed har vi mistet et halvt år, hvilket vil forringe servicen overfor borgerne og forringe medarbejdernes vilkår.
Beslutning i Byrådet den 7. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 | Godkendt, at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. kategori A korrektioner, indarbejdede værdighedsmidler og pulje til bekæmpelse af ensomhed, er udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger og Byrådets 2. behandling. Mulighederne for at udnytte lånetilsagn af 7. oktober 2019 indgår i de videre budgetforhandlinger.
At 3 | Godkendt med følgende justeringer
Notat af 5. oktober 2019 fra alle partier vedrørende budget 2020-2023 medsendes budgethøringen fra 8. oktober 2019 til 16. oktober 2019.
Fristen for ændringsforslag flyttes til den 22. oktober 2019 kl. 12.00 og underændringsforslag den 24. oktober 2019 kl. 12.00.
Høringsfristen udvides til to perioder. Første høring fra 8. oktober 2019 til 16. oktober 2019 med nuværende budgetgrundlag (jfr. At 1) og notat af 5. oktober 2019 fra alle partier vedrørende budget 2020-2023. Anden høring fra 23. oktober 2019 til 25. oktober 2019, såfremt der den 22. oktober kl. 12.00 foreligger en budgetaftale og/eller ændringsforslag til brug ved 2. behandling i Byrådet 28. oktober 2019.
At 5 | Godkendt.
Venstre fastholdt bemærkningen fra Økonomiudvalget:
Venstre finder det stærkt utilfredsstillende at modtage økonomiske oplysninger fredag, når vi kan høre at vores nabokommuner har deres tal på plads tidligere. Venstre er dybt bekymret over, at vi driftsmæssigt står i den værste situation i de sidste 7-8 år. venstre påpegede i maj måned på byrådsmødet, at vi burde se langt alvorligere på den driftsmæssige negative udvikling, hvilket blev tiltrådt af alle. Det har dog ikke afstedkommet nogen handlinger, og dermed har vi mistet et halvt år, hvilket vil forringe servicen overfor borgerne og forringe medarbejdernes vilkår.

3. Initiativsag - Genbesættelse af stillinger på plejecentre (B)

3.     Initiativsag - Genbesættelse af stillinger på plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2019-70107               Dok.nr.: 330-2019-406408                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 29. september 2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om manglende genbesættelse af ledige stillinger på plejecentre.
Baggrund
Budgetproblemer har ført til manglende genbesættelse af ledige stillinger på plejecentret på Smedegade i Slagelse og plejecentret på Lützensvej i Korsør.
Den manglende genbesættelse af stillingerne ”kan have afledte konsekvenser for personalet”, og ”belastningen på den øvrige personalestab vil blive øget og det kan betyde nedsat arbejdstrivsel og øget sygefravær”, stod der i kommentarerne til handleplanerne for de to plejecentre.
Alligevel vedtog Forebyggelses- og Seniorudvalget på sit møde den 4. juni de to handleplaner.
Der er brug for nye retningslinjer for driften af kommunale institutioner, så udgifter i forbindelse med afskedigelse af medarbejdere, indkøb af it eller af administrative løsninger, sådan som det er foregået på de to plejecentre, ikke belaster arbejdsmiljøet og arbejdsglæden.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at Slagelse byråd pålægger borgmesteren at sørge for, at der udarbejdes en ny model for håndtering af budgetoverskud og budgetunderskud på de kommunale institutioner med henblik på at sikre samme service til borgerne uden arbejdsintensivering for de ansatte på grund af udgifter, som ikke har sammenhæng med udførelsen af arbejdet.
Beslutning i Byrådet den 7. oktober 2019:
Fraværende: 
Sagen oversendes til de videre budgetforhandlinger 2020-2023 og borgmesteren udarbejder alternativt forslag jfr. initiativforslaget.
4. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.