2. Budgetopfølgning 3 - samlet budgetopfølgning (B)
2.    Budgetopfølgning 3 - samlet budgetopfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2021-27065Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-259012Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i august behandlet Budgetopfølgning 3.
for 2021 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2021. Økonomiudvalg
og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen for 2021,
samt træffer beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.   Â
Sagens indhold
Fagudvalgene har gennemgået budget 2021 på baggrund af
forbruget opgjort pr. ultimo juni 2021 og forventninger for resten af året. Det
skal bemærkes, at ikke alle udvalg er forelagt afrapportering på anlæg. Forvaltningen
har den 17. august 2021 foretaget revurdering af forventet forbrug på anlæg i
2021.
I bilag 1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med
henblik på den overordnede rapportering.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist i nedenstående. Opfølgningen er baseret på
korrigeret budget pr. 30 juni 2021.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat | Afvigelse |
Resultatopgørelse | | | | |
Indtægter | -5.747,9 | -5.747,9 | -5.710,1 | 37,8 |
Renter m.v. | 0,7 | 0,7 | -1,8 | -2,5 |
Driftsudgifter | 5.568,2 | 5.633,3 | 5.670,0 | 36,7 |
 Heraf: serviceudgifter | 3.733,3 | 3.811,5 | 3.845,8 | 34,4 |
Øvrige driftsudgifter | 1.834,9 | 1.821,8 | 1.824,2 | 2,4 |
Anlæg | 216,5 | 371,7 | 226,6 | -145,2 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | 0,0 | 0,0 | -0,8 | -0,8 |
Resultat i alt | 37,4 | 257,8 | 183,9 | -73,9 |
Finansieringsoversigt
| | | | |
Resultat
efter renter | 37,4 | 257,8 | 183,9 | -73,9 |
Optagne
lån | -88,6 | 0 | 0 | 0 |
Afdrag
på lån | 86,6 | 86,6 | 85,4 | -1,2 |
Finansforskydninger | -0,5 | 9,5 | 0,5 | -9 |
Ændring af kassebeholdning (+ = kasseforbrug ) | 34,9 | 353,9 | 269,8 | -84,1 |
Resultat på drift og anlæg
Revurderingen af anlæg betyder, at det forventede kassetræk
ved årets udgang bliver 269,8 mio. kr. mod korrigeret budget med et kassetræk
pÃ¥ 353,9 mio.kr.  Â
På overførelsesudgifter forventes nu stort set
budgetbalance, mens der forventes et merforbrug på serviceudgifter.
I denne budgetopfølgning indgår også Midtvejsreguleringen
for 2021, som pÃ¥virker budgetrammerne med netto 32,4 mio.kr.   Â
Samlet finansiering
Oprindeligt er der budgetlagt med
et kassestræk på 34,9 mio.kr. Efter at der er taget højde for overførelser på
drift og anlæg fra 2020, forventet merforbrug på drift samt beslutning om ikke
at hjemtage lÃ¥n i 2021 er det forventede kassetræk steget til 270 mio.kr. Â
Indtægter
Skatter
·       Â
Kollektiv sanktion vedr. højere
skatter end aftalt i Økonomiaftale 2021 0,4 mio.kr.
·       Â
Afregning af det skrå
skatteloft er lavere end budgetlagt -0,2 mio.kr.Â
Kommunal
medfinansiering
På Kommunal Medfinansiering forventes en merudgift på 5,3
mio.kr. vedr. efterregulering for 2020.
Midtvejsregulering.
Den samlede midtvejsregulering
giver en netto efterregulering på 32,4 mio.kr. (ex. Skrå skatteloft)
Efterreguleringen består af
følgende hovedelementer:
·       Â
Efterregulering af
beskæftigelsestilskuddet for 2020 26,4 mio.kr.
·       Â
Nedjustering af skøn for
overførelsesudgifter i 2021 netto 32,7 mio.kr.
o   Overførelsesudgifter 47,4 mio.kr.
o   Lov & cirkulæreprogram 2021 vedr. sygedagpenge m.m.
-14,7 mio.kr.
·       Â
Kompensation for COVID-19
relaterede udgifter i 2021 -12,0 mio.kr.
·       Â
Forskellige tilskud
o   Stimuli oplevelser -2,3, mio.kr.
o   Styrkelse af rehabilitering -1,2 mio.kr.
o   Faglige udfordringer og trivsel - 3,8 mio.kr.
·       Â
Øvrige reguleringer – nyt pris
og lønskøn, rest Lov & cirkulære m.m. -8,6 mio.kr.Â
I forbindelse med denne
budgetopfølgning indstiller administrationen, at en række af de modtagne
tilskud afsættes som pulje, eller tilføres de respektive udvalg og omrÃ¥der.  Â
Udgifter
Økonomiudvalget
Der forventes et merforbrug på
driften på 4,5 mio. kr., hovedsagelig som følge af øgede udgifter til den
interne forsikringsordning.
I forbindelse med denne
budgetopfølgning søges om tillægsbevillinger til finansiering af en
tidsbegrænset stilling i forbindelse med køb og salg af jord og ejendomme.
Social- og
beskæftigelsesudvalget
I modsætning til budgetopfølgning
2 forventes ved denne budgetopfølgning en balance mellem forventet regnskab og
budget.
Dette dækker over følgende
væsentlige ændringer:
-Â Â Â Â Â
Førtidspensioner 5,0 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Sygedagpenge -15,8 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Tilbud til udlændinge 8,4 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Sprogskolen -1,8 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Forsikrede ledige -12,3 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Revalidering og fleksjob -3,5 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Arbejdsmarkedsforanstaltninger 8,2 mio.
kr.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser
Der forventes et merforbrug på 5,3
mio. kr. på driften, som hovedsageligt relaterer sig til Specialcenter Slagelse
og Center for Psykosocial Udvikling Slagelse. Merforbruget kan blandt andet
henføres til lave belægningsprocenter. Derudover forventes et merforbrug på
myndighedsområderne på 1,3 mio. kr., og skyldes primært en stigning i antallet
af unge i misbrugsbehandling.
Kultur- og Fritidsudvalget
Området forventet et merforbrug på
0,8 mio. kr. på driften, som hovedsageligt skyldes merudgifter til
svømmehallerne blandt andet som følge af manglende indtægter.
I forbindelse med denne
budgetopfølgning søges om tillægsbevillinger til renovering af Korsør Atletik
Stadion og etablering af lysanlæg i Ørslev Bjerge.
Erhvervs- og Teknikudvalget
Der forventes et merforbrug på 5,0
mio. kr. på driften, hvilket fortrinsvis skyldes områderne entreprenørservice,
vintervedligeholdelse og ejendomsservice.
Forebyggelses- og
Seniorudvalget
Området forventer et merforbrug på
15,8 mio. kr. på driften, som hovedsageligt relateres til sygeplejen på 7,75
mio. kr. og myndigheden – visitation til hjemmeplejen på 5,4 mio. kr.
Børne- og Ungeudvalget  Â
Der forventes et samlet merforbrug
vedrørende driften på 6,8 mio. kr. Merforbruget dækker over følgende ændringer:
-Â Â Â Â Â
Skoleområdet specialundervisning -6,3
mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Dagtilbud myndighed -5,6 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Dagtilbud virksomhederne 7,3 mio. kr.
-Â Â Â Â Â
Forberedende grunduddannelse 3,0 mio.
kr.
-Â Â Â Â Â
Børn og Familie myndighed -9,0 mio. kr.
COVID-19 kompensation
I Økonomiaftalen for 2022 er der
indgået om en kompensation til kommunerne på 889 mio.kr.  – for Slagelse udgør
kompensationen 12 mio.kr. Administrationen indstiller derfor, at der afsættes
en pulje under Økonomiudvalget –som administrationen efterfølgende udmønter til
konkrete afledte CORONA relaterede udgifter. Â
Anlæg
Forvaltningen har med
udgangspunkt i nuværende forbrug og fremdrift på anlægsprojekterne foretaget en
gennemgang af anlæg i 2021 og estimeret et forventet forbrug i 2021 på 227
mio.kr.
Udvikling Langfristet gæld
Kommunens samlede langfristet
gæld forventes, at falde med godt 110 mio.kr. fra 1,618 mia.kr. til 1,508
mia.kr. – en væsentlig årsag til faldet skyldes Byrådets beslutning om, at
udskyde budgetlagt låntagning i 2021 på godt 88 mio.kr. til 2022.
Likviditet
Den gennemsnitlige
kassebeholdning er steget fra 441 mio.kr. ved starten af 2021 til 450 mio.kr.
ultimo juli 2021.
Med udgangspunkt i forventet
resultat og et kassetræk på omkring 269,8 mio.kr. vil den gennemsnitlige
kassebeholdningen falde til omkring 366 mio.kr. ved Ã¥rets udgang.Â
Ændrede forventninger til forbrug
på anlæg, samt overførelses- og serviceudgifter vil påvirke den nuværende
likviditetsudvikling    Â
Forbrugsprocenter
Forbrugsprocenter på
serviceudgifter ifht. vedtaget budget ligger ultimo juli på samme niveau som
2019/2020. De nuværende forbrugsprocenter indikerer et forbrug, som ligger tæt
på et vedtagne budget.
Forbrugsprocent
sammenholdt med vedtaget budget
 | Januar | Februar | Marts | April | Maj | Juni | Juli |
2019 | 7,8 | 17,1 | 26,2 | 34,3 | 42,5 | 50,1 | 60,8 |
2020 | 8,8 | 17,0 | 25,4 | 33,9 | 42,5 | 50,3 | 60,7 |
2021 | 8,8 | 16,9 | 25,1 | 33,4 | 42,0 | 49,8 | 60,7 |
Serviceramme
Efter midtvejsreguleringen er servicerammen justeret til
3.753,1 mio.kr.  Med udgangspunkt i budgetopfølgning 3. forventes et forbrug
på serviceudgifter på 3.845,8 mio.kr. svarende til en budgetlagt overskridelse
af servicerammen på 92,7 mio.kr.
Hvis udgangspunktet er nuværende forbrugsprocenter tyder det
dog ikke på, at servicerammen vil blive overskredet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Ansøgning om tillægsbevillinger
I forbindelse med fagudvalgenes behandling af
budgetopfølgning 3. er der fremsendt følgende ønsker omkring tillægsbevillinger
og budgetomplaceringer.
(Der udarbejdes dog ikke
handleplaner på merforbrug opstået, som følge af manglende oveførelse fra 2020
og som søges finansieret til budgetopfølgning 3. eller 4.)Â
Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende
muligheder:Â
A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og
budgetomplaceringer godkendes.
B: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og
budgetomplaceringer drøftes med henblik på, hvorvidt finansieringen kan ske
inden for egen budgetramme.Â
1.   Økonomiudvalget søger
om følgende bevillinger som relatere sig til midtvejsreguleringen for 2021:
a.   Midtvejsregulering
af beskæftigelsestilskuddet for 2020 - netto 26,4 mio.kr.
b.   Midtvejsregulering
af overførelsesudgifter for 2021 –nedjustering af forventede udgifter 47,4
mio.kr. – korrigeret for Lov og Cirkulærprogram i 2021 vedr. især lovændringer
i 2021 på opfølgning på Sygedagpenge -14,7 mio.kr. netto 32,7 mio.kr.
c.   I Økonomiaftalen
for 2022 er aftalt en COVID-19 kompensation i 2021 svarende til 12 mio.kr. – i
samme forbindelse afsættes pulje under Økonomiudvalget til senere udmøntning
efter konkret behov.
d.   Budgetregulering
af modregning vedr. det skrå skatteloft som er 0,2 mio.kr. lavere end
budgetlagtÂ
e.   Der er afregnet
tilskud til Styrkelse af Rehabilitering mv. af sårbare ældre på 1,2 mio.kr.
Forebyggelses- og Seniorudvalget tilføres i forbindelse med BO3 midler svarende
til indtægten.
f.    Slagelse
kommune har i perioden 2013-2019 haft overskud på drift af solcelleanlæg på 0,5
mio.kr. Som der skal betales afgift af svarende til 40 % i alt 0,2 mio.kr.
g.   Der er udbetalt
tilskud på 2,3 mio.kr. til Stimuli oplevelser målrettet
ældre, udsatte borgere –herunder borgere med handicap. Beløb vil efterfølgende
blive fordelt imellem FSU og USB Â
h.   Tilskud på 3,8
mio.kr til faglige udfordringer og indsatser for
styrket trivsel og trivselsfremmende aktiviteter forår og efterår – �Forår� er
udmøntet til BUU i forbindelse med Budgetopfølgning 2. BUU tilføres 1,6 mio.kr.
vedr. �Efterår�
i.     Lov & cirkulæreprogram – på områder med forventede
mindre eller merforbrug (Lov
og cirkulære vedr. overførelsesudgifter indgår under punkt b.)
                                                Â
i.   Forskellige tilpasninger på Økonomiudvalget hovedsagelig
merudgifter til systemunderstøttelse og UDK 2,5 mio.kr.
                                               Â
ii.   Mindreudgifter til sondreremedier – ændring i praksis for
egenbetaling -0,3 mio.kr.Â
                                              Â
iii.   Ændring i dagtilbudsloven 0,1 mio.kr.
j.    Øvrige tilpasninger som ikke udmøntes og derfor tilføres
kassen -5,4 mio.kr.
                                                Â
i.   Midtvejsregulering vedr. Pris og lønudviklingen -4,1
mio.kr.
                                               Â
ii.   Andre reguleringer - 1,3 mio.kr.
k.   Grundet stigning i administrative opgaver omkring køb og
salg af grunde og bygninger søges tillægsbevilling til finansiering af ekstra
medarbejder i 2021
2.   Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
a.   Indtægt- og udgiftsbevilling vedr. Projekt for center specialundervisning
på +/-148.00 kr.
3.   Kultur- og Fritidsudvalget
a.   Flytning af budget til Træskibstræf fra 2021 til 2022 – 0,4
mio.kr.
b.   CORONA –
hjælpepulje. Der er indstillet godkendt udbetaling af tilskud på 192.234 kr. Da
puljen ikke er overført fra 2020 til 2021 skal tilskuddet finansieres af
kassen.  Â
c.   På grund af
manglende overførelse af mindreforbrug fra 2020 til 2021 søges tillægsbevilling
på 1,3 mio.kr. til nødvendig renovering af Korsør Atletik Stadion.
4.   Forebyggelse- og
Seniorudvalget
a.   Udvalget søger
om tillægsbevilling til dækning af merudgift på 185.000 kr. i forbindelse med
brandtilsyn og konstaterede mangler på Blomstergården
5.   Børne- og
Ungeudvalget
a.   Budgetomplacering
i forbindelse med overdragelse af arbejdsopgaver fra Dagplejen (BUU) til
visitationen (ØU) +/-166.000 kr. i 2021 og overslagsår.
b.   Budgetomplacering
mellem udgiftstyper på FGU - Serviceudgifter nedjusteres med 7,8 mio. kr. og
overførelsesudgifter opjusteres med samme beløb
Handleplaner
Hvis der forventes et merforbrug på mere end 5 % af
korrigeret udgiftsbudget eller 1. mio.kr. skal virksomheder/enheder udarbejde
handleplaner med henblik på at afvikle merforbruget. Igangværende handleplaner
fremgår af bilag 1. afsnit 6.
Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende
muligheder:
A: Tage orientering om handleplaner til orientering
B: Drøfte orienteringen og evt. bede om yderligere
uddybning/forklaringer Â
Der er for øjeblikket virksomheder/enheder med væsentlige
driftsudfordringer – hvoraf flere enheder forventer en stigning i forventet
merforbrug. Samtidig er der flere enheder som ikke har udarbejdet handleplan,
og som varsler et muligt behov for tillægsbevilling til Budgetopfølgning 4.
·       Â
Myndighed for skoler, Dagtilbud, Børn og Famille
·       Â
Slagelse Sprogcenter
·       Â
Specialcenter Slagelse
·       Â
HjemmesygeplejenÂ
·       Â
Myndighed – Hjemmeplejen
·       Â
Blomstergården
·       Â
Børn og Familie – specialiserede børneomrÃ¥deÂ
Vurdering
Det er Stab for Økonomi og Digitaliserings vurdering, at estimatet
for det forventede regnskab for 2021 er realistisk.
Det nuværende skøn for det samlede forventede anlægsforbrug
for 2021 på 227 mio.kr. vurderes at være realistisk og i overensstemmelse med
den viden, der er pt. til fremdrift i projekterne.Â
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske drift |  |  | | |  |
1.a
Beskæftigelsestilskud | ØU 1.4 | 26.424 | |  |  |
1.b
Overførelsesudgifter incl L&C | ØU 1.4 | 47.400 -14.700 |  |  |  |
1.c
COVID-19 kompensation + pulje | ØU 1.4 ØU 1.2 | -12.048 12.048 |  |  |  |
1.d
Skrå skatteloft | ØU 1.4 | -200 |  |  |  |
1.e
Tilskud til rehabilitering + budget FSU | ØU 1.4 FSU 7.1 | -1.188 1.188 |  |  |  |
1.f
Solceller afgift – af gevinst | ETU 6.3 ØU 1.4 | -204 204 |  |  |  |
1.g
Stimuligoplevelser | ØU 1.4 FSU+USB | -2.300 2.300 |  |  |  |
1.h
Faglig trivsel + Budget BUU efterår | ØU 1.4 BUU 8.1 | -3.800 1.558 | 3 |  |  |
1.i
L&C  Forskellige justeringer | ØU 1.2 FSU 7.2 ØU1.4 | 2.638 -305 -2.353 |  |  |  |
1.j
Øvrige Reguleringer midtvejsreg. | ØU 1.4 | -5.394 |  |  |  |
1.k
ekstra normering til Køb & Salg | ØU 1.2 | 550 |  |  |  |
2.a
Projekt bevilling | USB 4.1 | 148 -148 | Â | Â | Â |
3.a
Flytning af budget | KFU 5.1 | -403 | 403 | Â | Â |
3.b Lokal Coronahjælpepulje | KFU 5.1 | 192 |  |  |  |
3.c
Renovering af Korsør Atletik Stadion | KFU 5.1 | 1.270 |  |  |  |
4.a
Brandtilsyn | FSU 7.1 | 185 | Â | Â | Â |
5.a
Opgaveflytning | BUU 8.2 ØU 1.2 | -166 166 | -166 166 | -166 166 | -166 166 |
5.b
Justering udgiftstyper | BUU 8.3 Service BUU 8.3 Overfør. | -7.800 7.800 |  |  |  |
Finansiering | Â | Â | Â | Â | Â |
Kassen | Â | -53.082Â | -403Â | Â | Â |
*minus = kassetræk/mindre
udgift/indtægt Â
Tværgående
konsekvenser
Tilpasning af anlægsrammerne vil ændre fagudvalgenes
anlægsrammer til budget 2021, samt anlægsrammer for budgetforslag 2022-2025 Â
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen  indstiller,
1.  Â
at Budgetopfølgning 3. tages til efterretning
2.  Â
at Bevillinger og omplaceringer drøftes og godkendes jf. sagens pkt. 1.a
til 5.b.
3.  Â
at Bevillinger jf. pkt. 1a.til 5.b. finansieres af kassen med 53,082
mio.kr. i 2021, samt at bevillinger med virkning i overslagsår indarbejdes i
budgetforslag for 2022-2025
4.  Â
at Handleplaner drøftes og tages til efterretningÂ
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. august 2021:
Fraværende:Â
At 1 - Budgetopfølgning 3 taget til efterretning og
anbefales til Byrådets orientering.
Der anmodes om en sammenligning med de sidste års BO3 og
Ã¥rsregnskaber, samt en vurdering af forventet regnskab 2021 med udgangspunkt i
forbrugsprocenterne.
Ann Sibbern (UFP) bemærkede, at hun ikke kunne tilslutte sig
handleplanen for sygeplejen, og ønsker at merforbruget på Forebyggelses- og
Seniorudvalgets området sendes til de kommende budgetbehandlinger.
At 2 - Drøftet og anbefales til Byrådets godkendelse jf.
sagens pkt. 1a til 5b.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 - Anbefales til Byrådets orientering.
Bilag
330-2021-268439 | 2021 - BO3 - Bilag 1. Samlet budgetopfølgning |
Beslutning i Byrådet den 30.
august 2021:
Fraværende:Â
Flemming Erichsen (A), Steen Olsen (Udenfor parti), Søren Lund
Hansen (O), Unnie Oldenburg (A)
At 1 - Taget til orientering.
Bemærkning fra A:
Som det har været tilfældet de foregående år, vil regnskabet
for 2021 blive noget bedre end BO3. Sidste år forudsagde BO3 et voldsomt
underskud for hele 2020, men vi endte på en pænt overskud på såvel driften som
det samlede regnskab, og det er også vores forventning for 2021.
At der er styr på økonomien i Slagelse Kommune understreges
af, at det i dag er oplyst fra Indenrigsministeriet, at Slagelse Kommune IKKE
får andel i hverken den afsatte pulje til særligt vanskeligt stillede kommuner
i 2022 eller adgang til ekstraordinær lånefinansiering i 2022. Slagelse Kommune
har da heller ikke sammenlignet med andre kommuner samme behov for dette.
Et reelt grundlag for forventningen til regnskabet for 2021
er de aktuelle forbrugsprocenter, der ligger på samme niveau som sidste år, og
forvaltningen regner i øjeblikket på, hvad disse peger på som forventning for
hele regnskabsåret. Vores forventning er et driftsresultat på nogenlunde samme
niveau som 2020, og et samlet afdrag på gælden knap 100 mio. kr.
Borgmesteren lovede en sammenligning mellem regnskab og
budget for de seneste 8 år.
At 2 - Godkendt jfr. sagens pkt. 1a til 5 b.
At 3 - Godkendt.
At 4 - Taget til efterretning.
Ann Sibbern (UFP) og (V) bemærkede, at de ikke kunne
tilslutte sig handleplanen for sygeplejen og ønskede at merforbruget på
Forebyggelses- og Seniorudvalgets område sendes til de kommende
budgetforhandlinger.