Byrådet – Referat – 23. januar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Der var afbud fra Unnie Oldenburg (A). Bodil Knudsen (A) deltog som stedfortræder.

At 1: Godkendt.

 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Ansøgning om tillægsbevilling på skoleområdet (B)

Beslutning

(Ø) stillede følgende ændringsforslag:

Der ydes en tillægsbevilling på 40 mio. kr. så almenskolen ikke pålægges flere besparelser end dem som allerede er vedtaget i forbindelse med budgettet.

For stemte 10: (A), (Ø) og (O)

Imod stemte 21: (V), (C), (F), (B), (I), (D) og Anders Nielsen (UFP).

Ændringsforslaget bortfaldt.

 

At 1: Godkendt.

For stemte 30: (V), (C), (F), (A), (Ø), (D), (I), (B) og Anders Nielsen (UFP).

Imod stemte 1: (O)

 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget behandle anbefaling om tillægsbevilling på 25 mio. kr. til skoleområdet i 2023 til at dække merudgifter til specialundervisning.

Tillægsbevillingen er en forudsætning for at kunne realisere budgetforligets aftaler omkring skoleområdet og skal således ses i sammenhæng med sagerne omkring ny skolestruktur, nye skoledistrikter og ny ressourcetildelingsmodel.

 

Indstilling

Skolechefen og Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 25 mio. kr. til skoleområdet i 2023 til at dække merudgifter til specialundervisning.

 

Sagens indhold

Specialundervisningsområdet i Slagelse Kommune er fortsat under pres. Området blev ved budgetopfølgning 4 i 2022 tilført en tillægsbevilling, der dækker merforbruget i 2022. Med det visitationsmønster til 2023, vi allerede nu har indsigt i, så forventes re-visitationen at være på stort set samme niveau som i dag. Kombineret med de besluttede budgetreduktioner betyder det, at der lige nu er et forventet merforbrug i 2023 på ca. 40 mio. kr. på Specialundervisningsområdet. Derfor skal der ud fra den viden vi har nu flyttes 40 mio. kr. fra almenområdet til specialundervisning, hvis budgettet på skoleområdet skal overholdes i 2023.

Det er i budgetforliget forudsat, at almenskolerne fremover i højere grad skal løse undervisningsopgaven for børn med lettere udfordringer. Der er samtidig besluttet besparelser på netto 20 mio. kr. som skal realiseres gennem ny skolestruktur, nye distrikter og øget brug af pædagoger til den understøttende undervisning.

En rammenedsættelse på almenskolernes budget på yderligere 40 mio. kr. vil gøre det meget svært at finde ressourcer til at oprette de lokale mellemformer og kompetenceudvikle m.m., som skal til for på den lange bane at nedsætte behovet for og omkostninger til specialundervisning.

Det vurderes, at hvis skolerne skal have et realistisk grundlag for at kunne omstille sig, så skal der tilføres 25 mio. kr. i 2023 (svarende til højere aktivitetsniveau som bæres med ind i 2023 fra 2022 på specialundervisningsområdet). Derfor ansøges der om en tillægsbevilling på 25 mio. kr. til skoleområdet i 2023, så forudsætningerne i budgetforliget over de kommende år kan realiseres. Frem mod budgetlægningen for 2024-2027 foretages en samlet vurdering på, hvordan budget kan tilpasses frem mod 2027.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2, punkt 1 og 2 vedr. skolevæsnets økonomiske rammer og den overordnede skolestruktur.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge at give den anbefalede tillægsbevilling.

Byrådet kan alternativt bede Børne- og Ungeudvalget om at omprioritere de 25 mio. kr. inden for deres samlede ramme.

 

Vurdering

Med de omfattende budgetreduktioner, strukturændringer og ændringer af opgaveløsningen som er fastlagt i budgetforliget for budget 2023-2026, så vurderer administrationen, at det bliver meget svært at foretage en omprioritering inden for Børne- og Ungeudvalgets ramme og samtidig komme i mål med de ønskede forandringer. Det er derfor administrationen anbefaling, at der gives tillægsbevilling på 25 mio. kr.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er i denne sag ansøgt om følgende tillægsbevilling på 25 mio. kr., der jf. gældende budgetregler kræver Økonomiudvalgets eller Byrådets godkendelse.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

BUU 8.1

 

25.000

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

-25.000

 

 

Tillægsbevillingen vil øge presset på Slagelse Kommunes likviditet. I forbindelse med budgetopfølgning 1 vil administrationen derfor have særligt fokus på at vurdere behovet for kompenserende handlinger på tværs af alle politikområder. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

03-01-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Anbefales

 

A og Ø stillede følgende ændringsforslag: Der ydes en tillægsbevilling på 40 mio kr. så almenskolen ikke pålægges flere besparelser end dem som allerede er vedtaget i forbindelse med budgettet.

For stemte A og Ø, imod stemte F og V og C. Ændringsforslaget bortfalder


23-01-2023 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.

(O) stemte imod ud fra det synspunkt, at der ikke er vished om beløbet er det rigtige.


3. Nedlæggelse af skoler og oprettelse af ny skole i Skælskør (B)

Beslutning

(O) stillede følgende ændringsforslag:

Der gennemføres en kommunal folkeafstemning om lukning af skoler.

For stemte 3: (O), (Ø) og (D) 

Imod stemte 28: (V), (C), (F), (A), (I), (B) og Anders Nielsen (UFP)

At 1-6: Godkendt.

(A), (O) og (Ø) stemmer imod skolelukninger, da vi set fra et menneskeligt perspektiv ikke mener, at det vil gavne børn og unge i kommunen. Der er brug for individuelle tilbud som passer til flest mulige børn og unge. Derudover mener (A),(O), og (Ø) heller ikke, at der vil være en økonomisk besparelse, da der er mange omkostninger forbundet med skolelukninger både økonomiske omkostninger og menneskelige omkostninger.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge Tårnborg Skole, Flakkebjerg Skole, Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole og oprette en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

 

Indstilling

Skolechefen/Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter om Tårnborg Skole skal nedlægges.

2. at Byrådet beslutter om Flakkebjerg Skole skal nedlægges.

3. at Byrådet beslutter om Skælskør Skole skal nedlægges.

4. at Byrådet beslutter om Boeslunde Skole skal nedlægges.

5. at Byrådet beslutter om Eggeslevmagle Skole skal nedlægges.

6. at Byrådet beslutter om ny skole skal oprettes på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

 

Sagens indhold

Den 10. oktober 2022 vedtog Byrådet budget 2023-26 (2. behandling).

Af budgetteksten fremgår:

Der gennemføres en strukturændring, hvor fem skoler nedlægges.

  • Skælskør Skole, Boeslunde Skole, Eggeslevmagle Skole nedlægges – Målet er, at der oprettes en samlet skole, der geografisk placeres, hvor Eggeslevmagle skole ligger i dag.
  • Flakkebjerg Skole nedlægges og børnene i området tilknyttes Dalmose Skole.
  • Tårnborg Skole nedlægges og børnene i området tilknyttes henholdsvis Vemmelev Skole og Broskolen.

Endvidere fremgår det af budgetteksten, at den nye skole i Skælskør vil kunne benytte bygninger på både nuværende Skælskør Skole og nuværende Eggeslevmagle Skole frem til 2025. Det betyder, at den nye skole vil være fordelt på to matrikler foreløbig frem til 2025.

Den 10. oktober 2022 godkendte Byrådet også en tids- og procesplan for nedlæggelse af skoler, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelser ved de berørte skoler.

 

Indsigelser og udtalelser

I perioden 11. oktober til 7. december har skolebestyrelser ved de berørte skoler og evt. andre kunne komme med udtalelser og indsigelser til byrådets forslag om ændret skolestruktur i forhold til nedlæggelse af skoler og oprettelse af ny skole i Skælskør.

Administrationen har modtaget 41 udtalelser og indsigelser i alt vedr. nedlæggelse af skoler og oprettelse af ny skole i Skælskør.

I bilag til sagen fremgår alle udtalelser og indsigelser i rækkefølge efter, hvilke skoler, de vedrører. 

 

Pointer fra materialet:

I nogle udtalelser/indsigelser er der en anerkendelse af, at der skal spares, og at skoleområdet og de enkelte skoler også skal bidrage. Desuden sætter man pris på at blive hørt.

Der stilles spørgsmålstegn ved beregninger fra BDO, og om beslutningen beror på et oplyst grundlag. Der er tvivl om, hvorvidt der vil være en besparelse på den lange bane. Endvidere at tidsfristen er urealistisk, så det vil medføre omkostninger for elevernes trivsel og læring, samt at medarbejdere afskediges før man i realiteten ved hvem man har brug for.

Der er i flere udtalelser/indsigelser en undren over forskelsbehandlingen, hvor nogle skoler lægges ind under andre skoler, mens man i Skælskør vil nedlægge alle skoler, herunder en af de bedste skoler i landet, for at oprette en ny skole. Det er foreslået at ledelsen på de tre berørte skoler i Skælskør danner den samlede ledelse på den nye skole. Det er foreslået at bevare Eggeslevmagle skole med tillid til, at skolen kan tage godt imod elever og medarbejdere fra de øvrige skoler.

Der er indsigelser mod, at udskolingen skal være ’alene’ på matriklen på Skælskør Skole. Det er foreslået at bibeholde Skælskør Skole til frem til 2025, så det giver tid at få en ny skole på plads.

Det går igen i mange af udtalelserne/indsigelserne, at nedlæggelse af skoler skaber utryghed hos både forældre og medarbejdere. Der nævnes bl.a. konsekvenser som opsigelser blandt medarbejdere, børn der ikke vil trives i større klasser, bekymring for opsplitning af klasser og bekymring for specialklasserne på Eggeslevmagle Skole.

Der er også bekymring for konsekvenserne i de mindre lokalsamfund, herunder lukning af Brugsen, forringet foreningsliv og fraflytning.

 Der er bekymring for transportmuligheder, transporttid og trafikfarlige veje.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 24, stk. 4 og bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole.

Det gælder, at endelig beslutning om skolenedlæggelse skal være truffet senest 1. marts i det kalenderår, hvor nedlæggelsen skal have virkning fra august.

Forslag om skolenedlæggelse skal offentliggøres på kommunens og de berørte skolers hjemmesider. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser mod forslaget. Forslaget sendes samtidig til udtalelse hos de berørte skolebestyrelser, der har samme frist.

Hvis der rettidigt er fremsat indsigelser mod forslaget, kan kommunalbestyrelsen tidligst 4 uger efter udløb af fristen vedtage forslaget endeligt.

Endelig beslutning om ny skolestruktur skal indskrives i bilag til styrelsesvedtægten for skoleområdet.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan træffe endelig beslutning om at nedlægge Tårnborg Skole, Flakkebjerg Skole, Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole og oprette en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel, jf. 2. behandling af budget 2023-26 den 10. oktober 2022.

     

    Strukturændringen vil bidrage til at indfri det fastlagte besparelsespotentiale jf. budget 2023-26.

     

  2. Byrådet kan træffe beslutning om ikke at nedlægge Tårnborg Skole, Flakkebjerg Skole, Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole og oprette en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

Ændres skolestrukturen ikke, vil det fastlagte besparelsespotentiale jf. budget 2023-26 ikke blive indfriet fuldt ud.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Besparelsespotentialet for ny skolestruktur og ny tildelingsmodel er fastlagt til 44 mio. kr. De personalemæssige konsekvenser er således en del af den proces, der er fastlagt i forbindelse med budgetudmøntningen.

Administrationen gør opmærksom på, at der kan forventes udgifter de første år i forbindelse omstrukturering af skoleområdet til fx flytning og etablering af klasselokaler ved ny skole i Skælskør.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis byrådet beslutter at gennemføre strukturændring på skoleområdet, jf. 2. behandling af budget 2023-26 den 10. oktober 2022, vil det aflede, at byrådet skal beslutte, om Omø Skole skal være fødeskole til og have fælles ledelse med den nye skole i Skælskør.

 

 

Sagens forløb

03-01-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1 til 6: Anbefales

Imod stemmer A og Ø

A og Ø stemmer imod skolelukninger, da vi set fra et menneskeligt perspektiv ikke mener at det vil gavne børn og unge i kommunen. Der er brug for individuelle tilbud som passer til flest mulige børn og unge. Derudover mener A og Ø heller ikke der vil være en økonomisk besparelse, da der er mange omkostninger forbundet med skolelukninger både økonomiske omkostninger og menneskelige omkostninger.


23-01-2023 Økonomiudvalget

At 1-6: Anbefales til byrådets godkendelse.

(A) og (O) stemmer imod skolelukninger, da vi set fra et menneskeligt perspektiv ikke mener, at det vil gavne børn og unge i kommunen. Der er brug for individuelle tilbud som passer til flest mulige børn og unge. Derudover mener (A) og (O) heller ikke, at der vil være en økonomisk besparelse, da der er mange omkostninger forbundet med skolelukninger både økonomiske omkostninger og menneskelige omkostninger.




4. Omø Skoles organisatoriske tilknytning (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, om Omø Skole skal være fødeskole til og have fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør, hvis den foreslåede skolestruktur bliver endeligt vedtaget.

 

Indstilling

Skolechefen / Kommunaldirektøren indstiller,

1. at byrådet beslutter, at Omø Skole bliver fødeskole til den nye skole i Skælskør pr. 1. august2023, hvis den foreslåede skolestruktur bliver endeligt vedtaget.

2. at byrådet beslutter, at Omø Skole får fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør pr. 1. august 2023, hvis den foreslåede skolestruktur bliver endeligt vedtaget.

 

Sagens indhold

Omø Skole er fødeskole til Eggeslevmagle Skole. Det betyder, at elever fra og med 7. klasse, som er bosiddende på Omø, har distriktsskole på Eggeslevmagle Skole.

Omø Skole er et selvstændigt skoledistrikt for elever fra 0.- 6. klasse. Skolen har egen skolebestyrelse samt fælles ledelse og administration med Eggeslevmagle Skole, som blev besluttet af byrådet i 2015.

Den 10. oktober 2022 vedtog Byrådet budget 2023-26 (2. behandling). Af budgetteksten fremgår det, at Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole nedlægges, og der oprettes en samlet skole, der geografisk placeres, hvor Eggeslevmagle skole ligger i dag.

Hvis byrådet træffer endelig beslutning om ovenstående, skal byrådet tage stilling til Omø Skoles organisatoriske tilknytning gældende pr. 1. august 2023.

Administrationen har indhentet en udtalelse fra skolebestyrelsen på Omø Skole (bilag). Omø Skoles bestyrelse er glade for det nuværende samarbejde med ledelse, administration og øvrige kontaktpersoner på Eggeslevmagle Skole og ønsker at forblive i samarbejdet.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 24, stk. 3 - For at sikre en hensigtsmæssig skolestruktur kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne, at en lille og en stor skole kan have fælles skoleleder, men hvert sit skoledistrikt.

 

Handlemuligheder

Hvis de foreslåede ændringer i skolestrukturen gennemføres, jf. andenbehandling af budget 2023-26 den 10. oktober 2022, vil der ikke være andre oplagte handlemuligheder, end at Omø Skole bliver fødeskole til og får ny fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør pr. 1. august 2023.

 

Vurdering

Hvis de foreslåede ændringer i skolestrukturen gennemføres, vurderer administrationen, at det af geografiske hensyn vil være hensigtsmæssigt, at Omø Skole bliver fødeskole til og får fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør pr. 1. august 2023.

Udtalelsen fra skolebestyrelsen på Omø Skole taler for et samarbejde med den nye skole i Skælskør.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

03-01-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1 og 2: Anbefales
23-01-2023 Økonomiudvalget
At 1-2: Anbefales til byrådets godkendelse.


5. Nye skoledistrikter (B)

Beslutning

At 1: Byrådet godkender forslag 1A som beskrevet i bilag 4.

For stemte 29: (V), (C), (F), (A), (I), (D), (B) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte 2: (O) og (Ø)

(O) stemte imod da (O) ikke kan træffe beslutning på det foreliggende grundlag.

(Ø) stemte imod da (Ø) er imod skolelukninger.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget samt indkomne høringssvar beslutte nye skoledistrikter gældende fra skoleåret 2023/24 og frem.

Beslutningen er betinget af, at Byrådet træffer beslutning om nedlæggelse af skoler.

 

Indstilling

Skolechefen og Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter nye skoledistrikter gældende fra skoleåret 2023/24 og frem.

 

Sagens indhold

Ændring af skoledistrikter har været i høring i perioden 22. december 2022 - 12. januar 2023. Der er indkommet 33 høringssvar. Alle høringssvar fremgår af bilag 1. Høringssvarene kommer fra private borgere, skolebestyrelser, lokal- og landsbyråd samt enkelte øvrige foreninger.

Høringssvarene beskriver primært en række bekymringer i forhold til de påtænkte ændringer af skoledistrikterne. Det være sig i forhold til enkelte børn, men også i forhold til lokalområder. Flere udtrykker bekymring omkring muligheden for frit skolevalg samt at søskende kan gå på samme skole, når der bliver øget styring af skoledistrikterne. Derudover sættes der spørgsmål ved, om de nye større skoler kan rumme alle de børn, der i dag er i folkeskolen.

Der peges også på, at der skal være opmærksomhed på trafiksikkerhed særligt for de, der nu får længere vej til skole. Samtidig ønskes hensyntagen til områder, hvor ventetid ift. transport kan betyde en lang skoledag.

Flere peger på, at Kirkeskovskolen skal have overbygningsskole i Skælskør, da området kulturelt, historisk og geografisk er forbundet med Skælskør by. Samme argumenter er der for at bibeholde Eggeslevmagle landsby i distrikt med Skælskør.

Vemmelev Skole er bekymret for, hvilken betydning det nye skoledistrikt har ift. bygningskapaciteten.

Hashøjskolen, Dalmose Skole og Stillinge Skole har forslag til, hvordan egne skoledistrikter kan udvides.

I budgetforliget for Budget 2023-26 er det vedtaget, at der på almenskoleområdet skal indfris et besparelsespotentiale på 44 mio. kr. fuldt indfaset. Besparelsen skal bl.a. hentes gennem en ændret skolestruktur.

Byrådet besluttede 19. december at sende to forslag til ændrede skoledistrikter i bred høring. Kortbilag, der illustrerer de to forslag, indgår som bilag til sagen.

Forslag 1 indebærer at:

  • Nuværende Boeslunde Skoles distrikt, Skælskør Skoles distrikt og Eggeslevmagle Skoles distrikt sammenlægges til Ny Skælskør Skoles distrikt. Dog flyttes et område øst for Tjæreby således at Vedskølle og Basnæs bliver en del af kommende Kirkeskovsskolens distrikt og et område omkring Frankerup til kommende Dalmose Skoles distrikt.
  • Nuværende Flakkebjerg Skoles distrikt sammenlægges med Dalmose Skoles distrikt til ny Dalmose distrikt med undtagelse af et område omkring Fårdrup, der sammenlægges med kommende Hashøjskolens distrikt samt et område omkring Oreby, der sammenlægges med kommende Kirkeskovsskolens distrikt.
  • Kirkeskovskolens udskoling tilknyttes Ny Skælskør Skole
  • Nuværende Tårnborg Skoles distrikt opdeles, og den del, der ligger omkring Motalavej i Korsør by sammenlægges med kommende Broskolens distrikt, mens Svenstrup og Tjæreby samt landområdet deromkring sammenlægges med kommende Vemmelev Skoles distrikt. Fra nuværende Vemmelev Skoles distrikt flyttes den sydlige del til kommende Baggesenskolens distrikt.
  • Fra nuværende Nymarkskolens distrikt flyttes et område i Slagelse midtby til kommende Marievangsskolens distrikt samtidig med at området omkring Skovbrynet og området syd for motorvejen flyttes til kommende Søndermarksskolens distrikt.

Forslag 2 tager udgangspunkt i forslag 1. Dog flyttes områderne Fårdrup og Eggeslevmagle landsby til kommende Dalmose Skoles distrikt.

De indkomne høringssvar giver ikke anledning til ændringer i de to forslag, men det kan præciseres, at elever, der går på nuværende skoler - uden for eget distrikt - ikke flyttes fra skolerne, da de nye distrikter kun gælder optag af fremtidige elever. Derudover kan der henvises til styrelsesvedtægten, ift. prioritering ved frit skolevalg. I styrelsesvedtægten står:

I tilfælde, hvor det ikke er muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse på en anden skole end distriktsskolen, sker optagelse efter følgende kriterier i nævnte rækkefølge:

  • Elever, der i forvejen har en eller flere søskende på skolen, optages før elever, der ikke har.
  • Kommunens børn optages før børn fra andre kommuner.
  • Elever, der har kortere afstand til skolen målt i kilometer fra folkeregisteradressen, optages før elever, der har længere afstand.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §40 stk. 2 pkt. 3 vedrørende kommunens inddeling i skoledistrikter.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

1. Byrådet kan beslutte de nye skoledistrikter som beskrevet i forslag 1

2. Byrådet kan beslutte de nye skoledistrikter som beskrevet i forslag 2

3. Byrådet kan på baggrund af de indkomne høringssvar vælge at ændre i de nye skoledistrikter inden beslutning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de beskrevne nye skoledistrikter opfylder de politiske mål med at optimere driften via en strukturændring med nedlæggelse af fem skoler samt styret klassedannelse i 0. årgang.

Med en elevtalsbaseret tildeling vil de økonomiske driftsmæssige konsekvenser for kommunen for selve skoledriften som helhed være de samme, uanset distriktsgrænserne. Antal elever har dog betydning for den enkelte skole og muligheden for at drive skole på en bæredygtig måde. Udover skoledriften kan der være forskel på udgifterne til transport at elever.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetforliget er der fastlagt en reduktion af udgifterne inden for det almene skoleområder på 44 mio. kr. fuldt implementeret.

De personalemæssige konsekvenser kan først endeligt afklares, når der ultimo februar er truffet endelige beslutning om omplaceringer og afskedigelser på tværs af skolevæsnet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Skoledistrikter er grundlaget for ressourcetildelingsmodellen, som fastlægger skolernes økonomi for det kommende skoleår. Skolernes økonomi danner baggrund for den personalepolitiske proces, der er planlagt i januar. Disse er således afhængige af, at der bliver truffet en beslutning om skoledistrikterne.

Sagens forløb

23-01-2023 Økonomiudvalget

At 1: Økonomiudvalget oversender sagen til Byrådet.

(O) kan ikke træffe beslutning på det foreliggende grundlag.

Supplerende kortbilag med forslag 1A lægges på sagen til byrådets behandling.


6. Ny ressourcetildelingsmodel for almenskolerne (B)

Beslutning

(A) stillede følgende ændringsforslag:

De i sagsfremstilling nævnte 25 mio. kr. i tillægsbevilling for næste år bevilges tillige for de to kommende år.

For stemte 9: (A) og (Ø)

Imod stemte 21: (V), (C), (F), (D), (I), (B) og Anders Nielsen (UFP)

1 undlod at stemme: (O)

Ændringsforslaget bortfaldt

 

Flertallet (V), (C), (B) og (F) stillede følgende ændringsforslag:

Grundtilskud forøges med 500.000 pr. skole i forhold til model 6, så det ændres til 2,2 mio. kroner til alle skoler. Det tages fra det elevbestemte beløb.

For stemte 21: (V), (C), (F), (D), (I), (B) og Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte 9: (A) og (Ø)

1 undlod at stemme: (O) 

Forslaget blev vedtaget.

(A) stemte imod ændringsforslaget fra (V), (C), (F) og (B), da vi finder processen forhastet, konsekvenserne uigennemskuelige, og konsekvenserne blev i øvrigt drøftet i detaljer på Børne- og Ungeudvalgsmødet den 3/1-2023.

(Ø) stemmer imod og anbefaler en ressourcemodel baseret på tildeling pr. klasse under hensyntagen til de socioøkonomiske forhold

Bilag med model 7 og 7.1 samt 8 og 8.1 lægges på sagen.





Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte ny ressourcetildelingsmodel for almenskolerne gældende for skoleåret 2023/24 og frem.

Beslutningen skal ses i sammenhæng med, at Byrådet den 23. januar 2023 tager beslutning om nedlæggelse af skoler og nye skoledistrikter.

 

Indstilling

Skolechefen og Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter tildelingsmodel, som skal gælde for almenskolerne fra skoleåret 2023/24 og frem.

Sagens indhold

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. december 2022 blev der præsenteret 3 oplæg til en fremtidig ressourcetildelingsmodel for almenskolerne. Udvalget besluttede, at der skulle arbejdes videre med handlemulighed 2, og at administrationen skulle udarbejde forskellige undermodeller til præsentation. Disse modeller bliver præsenteret i denne sag – i kort form under afsnittet Handlemuligheder og i mere uddybet form i bilag 1.

Uanset hvilken model der vælges, erstatter den nye ressourcetildelingsmodel i sin helhed den eksisterende ressourcetildelingsmodel for almenskolerne og vil have gyldighed fra og med skoleåret 2023/24.

Præsentationen af modellerne baserer sig et her-og-nu-billede i forhold til elevfordeling mellem skolerne. Der er således knyttet en række forudsætninger til beregningerne. Et af disse er elevernes søgning mellem skolerne i årgangene over 0. klasse. Selvom der fremadrettet lægges et loft på oprettelsen af klasser på de enkelte skoler, vil der stadig være rum til søgning indenfor reglerne om det frie skolevalg. Ligeledes er der usikkerhed omkring søgningen til kommunens fri- og privatskoler.

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2, punkt 1 og 2 vedr. skolevæsnets økonomiske rammer og den overordnede skolestruktur.

 

Handlemuligheder

Der præsenteres her i skitseform fem modeller for en ny ressourcetildelingsmodel. Modellerne og beregningsforudsætningerne uddybes i bilag 1.

Model 1: Basis

I Model 1 tildeles der 1 mio. kr. til hver skole i grundtildeling, og den socioøkonomiske pulje til fordeling er 30 mio. kr. De resterende midler i rammen fordeles som variabel tildeling pr. elev.

Model 2: Fordoblet socioøkonomisk pulje

I Model 2 er den socioøkonomiske pulje 60 mio. kr., men fordeles efter samme nøgle som Model 1. Grundtildelingen er uændret ift. Model 1, og de resterende midler i rammen fordeles som variabel tildeling.

Model 3: Ingen grundtildeling

I Model 3 tildeles der ingen grundtildeling. Den socioøkonomiske pulje er samme størrelse som i Model 1. I denne model er rammen til den variable tildeling den største af de fem modeller.

Model 4: Forhøjet grundtildeling (1,7 mio. kr.)

I Model 4 er grundtildelingen forhøjet med 700.000 kr. i forhold til Model 1. Den socioøkonomiske pulje er uændret. De resterende midler i rammen tildeles som variabel tildeling.

Model 5: Årgangsdifferentieret variabel tildeling

I Model 5 er der udregnet forskellige variable tildelinger pr. elev, alt efter om det er en elev i indskolingen, mellemtrinnet, udskolingen eller i 10. klasse.
Grundtildelingen og den socioøkonomiske pulje er uændret i forhold til Model 1.

 

Vurdering

I budgetforliget vedr. Budget 2023-26 fremgår det, at der skal arbejdes videre med en elevtalsbaseret ressourcetildelingsmodel. Det er administrationens vurdering, at der er fordele og ulemper forbundet med denne model, hvilket Børne- og Ungeudvalget er blevet præsenteret for i tidligere sag.

På flere måder er valget af type af ressourcetildelingsmodel et valg af, hvilket skolevæsen vi i Slagelse Kommune vil understøtte, samt hvilke hensyn, der skal vægtes højest.

I modellen med en øget socioøkonomisk pulje vil skolevæsnet understøtte de skoler, der har det sværeste socioøkonomiske udgangspunkt.

I modellen med en øget grundtildeling vil skolevæsnet understøtte skolerne med lave klassekvotienter. Omvendt vil modellen uden grundtildeling understøtte skoler med høje klassekvotienter.

I modellen med den årgangsdifferentierede variable tildeling vil skolevæsnet understøtte skoler med elever i udskolingen, da disse vil få en højere variabel tildeling pr. elev.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det samlede besparelsespotentiale, der jf. budgetforliget, skal indfris gennem ny skolestruktur og ny ressourcetildelingsmodel, er 44 mio. kr. årligt. Dette vil have personalemæssige konsekvenser.

Der er i anden sag ansøgt om tillægsbevilling på 25 mio. kr. Desuden er det forudsat, at byrådet godkender oplæg til ny skolestruktur og skoledistrikter. På baggrund af beslutningerne laves en samlet beregning af almenskolernes fremtidige økonomi, og der gennemføres en personalepolitisk proces med omplaceringer og afskedigelser i januar og februar 2023.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Denne sag er genoptaget fra Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. december 2022. Efter behandlingen den 3. januar 2023 i Børne- og Ungeudvalget oversendes sagen til Økonomiudvalget og Byrådet som behandler sagen den 23. januar.

Sagens forløb

03-01-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Børn- og Ungeudvalget anbefaler en ny model 6:

  • En grundtildeling som i model 4
  • En socioøkonomisk pulje på 50 mio. kr. som finansieres fra den generelle elevtildeling
  • Elevtildelingen sker årgangsdifferentieret som i model 5

Ø stemmer imod og anbefaler en ressourcemodel baseret på tildeling pr. klasse under hensyntagen til de socioøkonomiske forhold

Præsentation med model 6 fra mødet vedlægges referatet som bilag 2

 


23-01-2023 Økonomiudvalget

At 1: Økonomiudvalget oversender sagen til Byrådet.

(A) og (O) kan ikke tage stilling på det foreliggende grundlag.


7. Rosenkilde Skole (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole. 

Nedlæggelsen af Rosenkilde Skole som intern skole ved ACV er en formalitet for, at Rosenkilde Skole kan overgå til selvstændig specialskole.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole.

 

Sagens indhold

Socialudvalget har på deres møde den 10. august 2022 besluttet, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 skal være en selvstændig specialskole. Rosenkilde Skole er pt en intern skole under Autisme Center Vestsjælland. 

Byrådet besluttede på deres møde den 10. oktober 2022 en tids- og procesplan ved nedlæggelse af Rosenkilde Skole som intern skole og overgang til at være en selvstændig specialskole, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelsen.

Da der har været formelle fejl i høringen efter sagen blev præsenteret i oktober 2022, har der i perioden fra den 11. oktober 2022 til den 7. december 2022 været gennemført en høring jf. lov om nedlæggelse af folkeskoler.

Der er indkommet 2 høringssvar. I høringssvaret fra Skolebestyrelsen Rosenkilde Skole tilkendegives fortsat opbakning til, at Rosenkilde Skole bliver en selvstændig specialskole (bilag 1). I høringssvaret fra MED-udvalg tilkendegives fortsat opbakning til, at Rosenkilde Skole bliver en selvstændig specialskole (bilag 2).

Grundet lovbestemmelser ved nedlæggelse af folkeskoler er tidspunktet for selvstændiggørelse af Rosenkilde Skole som specialskole rykket til den 1. august 2023.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 24, stk. 4

Bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole, som er en forlængelse af den beslutning der allerede er taget på Socialudvalgets møde den 10. august 2022. 

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Rosenkilde Skole skal  nedlægges som intern skole. På baggrund af BDOs skoleanalyse, hvor der er fokus på den høje segregering i Slagelse Kommune, vurderes det ikke hensigtsmæssigt at have interne skole, men selvstændige specialskoler. På bagggund af de indkomne høringssvar samt Socialudvalgets beslutning af den 10. august 2022 om, at Rosenkilde Skole skal være en selvstændig specialskole, understøttes vurderingen. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Rosenkildeskole henhører som intern skole under Center for Handicap og Psykiatri, men vil som selvstændig specialskole vil pr 1. august 2023 overgå til at henhøre under Center  for Skole. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget skal den 23. januar 2023 indstille beslutning om skolenedlæggelse til Byrådet.

Byrådet træffer den 23. januar 2023 beslutning om skolenedlæggelse.

Sagens forløb

11-01-2023 Socialudvalget

At 1: Godkendt.


23-01-2023 Økonomiudvalget
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.


8. Initiativsag - Nedsættelse af hastigheden på motorvejen (B)

Beslutning

At 1: Oversendes til behandling i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15. januar 2023 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om reduktion af støj og CO2-udslip fra trafik ved at nedsætte hastigheden på motorvejen.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,

1. at Slagelse Kommune retter henvendelse til trafikministeriet/trafikministeren med henblik på at få reduceret hastigheden på udvalgte strækninger på motorvejen gennem Slagelse Kommune.


Sagens indhold

For at nå målet om en 30 procents reduktion af CO2-udslippet i 2030 i forhold til 1990 skal transportområdet også bidrage.

Ved at reducere hastigheden på vejene kan der opnås en reduktion af udslippet af drivhusgasser. Det kan for eksempel ske på motorvejen gennem Slagelse Kommune, hvor der dagligt kører titusindvis af biler plus lastbiler.

Derudover er boligområder i Slagelse, Vemmelev og Korsør stærkt påvirket af støj fra motorvejen. Støj er en direkte gene og sundhedsskadelig for mange mennesker.

Derfor vil en nedsættelse af hastigheden på udvalgte strækninger fra 130 km til 110 km eller endnu lavere være til fordel for mennesker, miljø og for målet om at opnå CO2-reduktion.

 

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Initiativsag - Afklaring af langvarige socialsager (B)

Beslutning

At 1: Oversendes til behandling i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15. januar 2023 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om førtidspension/afklaring af socialsager.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,

 

1. at Slagelse Jobcenter arbejder frem mod en hurtig afklaring af sager for borgere, hvis sagsforløb som modtagere af kontanthjælp eller tilsvarende ydelser har varet mere end 15 år.


Sagens indhold

Nu er der snart gået 10 år, siden en række partier i Folketinget blev enige om en ændring af kontanthjælpssystemet.

Regeringen, dvs. Socialdemokraterne, SF og Det Radikale Venstre, indgik den 18. april 2013 en politisk aftale med Venstre, DF, Det Konservative Folkeparti og LA om en ændring af kontanthjælpssystemet. Disse partier kaldte det for en reform. Hensigten var blandt andet, at ”alle mennesker bliver mødt med krav og forventninger, så flere får mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet.”

Der var dengang borgere i Slagelse Kommune på kontanthjælp, som ikke var en del af arbejdsmarkedet, og som i begyndelsen af 2023 stadigvæk ikke er en del af arbejdsmarkedet. Det er på tide, at sagerne for disse borgere snart når en afklaring.

Det er naturligvis et spørgsmål, hvor man skal sætte tidsgrænsen, men man kan passende begynde med 15 år, så folk efter 15 år eller mere i systemet kan se frem til en afklaring af deres sag og få et bedre liv ved for eksempel at få tildelt førtidspension, hvis det er den rette løsning.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende referatet.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender referatet.