Kompetence
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Beslutningstema
Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for et biogas og pyrolyseanlæg ved Rosted skal sættes i gang.
Indstilling
Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,
1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang.
Sagens indhold
Administrationen har modtaget en projektansøgning og lokalplananmodning fra Agri Energy Slagelse ApS, som ønsker at etablere et biogas og pyrolyseanlæg ved Rosted (se bilag 1). Administrationen har ligeledes modtaget en lokalplananmodning fra European Energy A/S, som ønsker at etablere en solcellepark ved Rosted. De to parter (European Energy A/S og Agri Energy Slagelse ApS) er i dialog omkring samlokalisering af solcelleparken og biogas og pyrolyseanlægget ved Rosted. Dialogen mellem de to parter betyder, at der er overlap mellem de to projekter idet biogas og pyrolyseprojektet ligger inden for projektafgrænsningen for solcelleparken. Lokalplananmodningen vedr. solcelleparken behandles i en anden sag.
Nærværende lokalplananmodning for biogas og pyrolyseanlægget omfatter et areal på ca. 32 ha. Projektet har behov for 20 ha. De resterende 12 ha forventes at indgå i solcelleparken såfremt solcelleprojektet nyder fremme.
Administrationen konstaterer, at projektet oprindeligt skulle baseres på halm og markafpuds til produktion af biogas og pyrolyse. Af den vedlagte ansøgning og lokalplananmodning fremgår det, at op mod 50% af inputtet til anlægget udgør gylle og fast husdyrgødning.
Anlægget består af følgende dele:
- Biogasanlæg som fremstår med store bygninger i beton og stål, samt reaktortanke i beton beklædt med stålplader og gastæt dug. Bebyggelsen består af en modtagehal for løsvarer, halmlade, reaktortanke, lugtrenseanlæg og pumpehuse. Det bebyggede areal vil udgøre 30.000-35.000 m². Bygninger vil fremstå med en højde på op til 32 meter.
- Pyrolyse- og kraftvarmeanlæg som fremstår med bygninger i beton og stål, en silo i stål, plansilo med betonsider eller containerplads. Bebyggelsen består af våd fiberhal, tørre hal, pelleteringshal, Pyrolysehal, pillesilo, biokullager, kedelhus, fjernvarmecentral, køleanlæg, skorstene, gasfakkel og lugtrenseanlæg. Det bebyggede areal vil udgøre 12.000-15.000 m² og med en højde på op til 20 meter. Skorstene vil være op til 45 meter høje.
- Gasrensning og forædling som primært består af teknisk udstyr i containere, rensekolonner, gastanke og mindre bygninger. Der er her tale om anlæg til opgradering, CO2-fangst, CO2-rensning, likvefaktion, CO2 lagertanke og gasfakkel. Denne del af anlægget forventes at have et arealbehov på ca. 10.000 m². Bygninger vil fremstå med en højde på op til 15 meter mens tanke og Rensekolonner vil fremstå med en højde på op til til 45 meter.
- Øvrige områder vil indeholde bygninger i stål og beton, gylletanke med gastæt dug, delvist nedgravede beholdere og lagune. I disse områder er aktiviteter som ind- og udlevering af
flydende biomasse, administrations- og personalefaciliteter, værksted, vaskehal til lastbiler, brovægte, spildevandsbeholder og lagune til urent vand.
Biogas og Pyrolyseanlægget forventes vejbetjent direkte fra Slagelse Landevej via Søndermarken. Slagelse Landevej er en statsvej med Vejdirektoratet som vejmyndighed. Der skal formentlig ske en opgradering af tilslutningen til Søndermarken således at adgangsvejen kan bære den tunge trafik. Ansøger oplyser, at man har været i dialog med Vejdirektoratet, der umiddelbart er positivt indstillet overfor at udvide vejadgangen, under forudsætning af etablering af de nødvendige foranstaltninger. Administrationen har ikke været i dialog med Vejdirektoratet, da det har været overladt til bygherre idet det er en sag mellem bygherre og Vejdirektoratet. En direkte forbindelse til Slagelse Landevej fra arealet vil være at betragte som en privat vej og er således Slagelse Kommune uvedkommende. Slagelse Kommune har ikke afsat midler til opgradering af Søndermarken i fald det viser sig at Søndermarken skal benyttes som adgangsvej. Bygherre er blevet orienteret om planlovens muligheder for indgåelse af frivillige udbygningsaftaler omkring udbygning af infrastruktur. Bygherre har tidligt i forløbet mundtligt tilkendegivet, at indgåelse af en frivillig udbygningsaftale er en mulighed.
Når anlægget er fuldt udbygget og i funktion, forventes der at blive behandlet ca. 250.000 ton tørstof svarende til 700.000 - 1.100.000 ton biomasse. Det afføder ca. 214 transporter ind og ud fra anlægget pr. dag svarende til 428 kørsler (baseret på 5 dage om ugen).
Biomassesammensætningen kan variere alt efter tilgængeligheden i lokalområdet, men vil fordele sig i nedenstående kategorier med angivne delmængder.
Kategori | Total mængde (ton) | Tørstofandel (ton) |
Flydende husdyrgødning | 100.000-300.000 | 7.000-21.000 |
Fast husdyrgødning | 150.000-300.000 | 37.500-75.000 |
Halm i baller | 0-100.000 | 0-85.000 |
Forbehandlet halm mm. | 250.000-500.000 | 80.000-160.000 |
Total | 700.000-1.100.000 | 250.000 |
Fast husdyrgødning består af dybstrøelse og separeret gylle. Forbehandlet halm mm. består af halm samensileret med fx kartoffelpulp, roer, efterslæt af græs eller lignende våde produkter. Det forventes at biomassen tilvejebringes i et opland på omkring 50 km fra anlægget.
Der er ikke en gældende lokalplan eller kommuneplanramme for området. Realisering af projektet kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, der fastlægger områdets anvendelse til teknisk anlæg, samt udarbejdelse af en landzonelokalplan. I forbindelse med planlægningen vil det konkrete arealbehov og den geografiske udstrækning blive fastlagt inden for det ansøgte område.
Lokalplanen vil bl.a. fastsætte nærmere bebyggelsesregulerende bestemmelser, herunder bygningshøjder, valg af materialer og farver, eksempelvis jordfarver i mørke nuancer som nedtoner anlægget i landskabet. Biogas og pyrolyseanlægget vil fremstå med markante bygningsvolumener. Anlægget vil derfor blive afskærmet af en beplantet jordvold. Der vil således blive indarbejdet bestemmelser om afskærmning i form af jordvold og beplantning samt belysning så det sikres, at der ikke sker lysforurening. Håndtering og evt. forsinkelse af afledning af overfladevand vil ligeledes indgå i lokalplanen og vil blive belyst i miljøvurderingen.
Anlægget er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1. Der skal derfor gennemføres en miljøkonsekvensvurdering af anlægsprojektet. Det betyder, at der ligeledes skal foretages en miljøvurdering af planlægningen. Staten ved Miljøstyrelsen er myndighed på miljøkonsekvensvurderingen og bygherre oplyser, at der er fremsendt en ansøgning om tilladelse hos Miljøstyrelsen. En evt. tilladelse fra Miljøstyrelsen er afhængig af at der vedtages en lokalplan for biogas og pyrolyseanlægget. Slagelse Kommune er myndighed på miljøvurderingen af planlægningen.
I forbindelse med miljøvurderingen vil planlægningens indvirkninger på miljøet blive belyst. En nærmere afgrænsning af hvilke miljøforhold der er relevante at undersøge i miljøvurderingen vil blive foretaget som en del af forhøringen af planlægningen. Et væsentligt forhold som med sikkerhed vil indgå i miljøvurderingen er en vurdering af trafik og trafiksikkerhed. Der vil således som en del af miljøvurderingen af planlægningen blive fortaget de nødvendige trafikundersøgelser samt løsninger til afvikling af trafikken, herunder med fokus på trafiksikkerhed. Dette forventes også at være et forhold som indgår i miljøkonsekvensvurderingen som Miljøstyrelsen er myndighed for.
Ejerskab og interaktion med lokalsamfundet
Bygherre oplyser at projektets ejerskab er baseret på andelstankegangen, hvor ejerskabet hovedsageligt skal ligge hos landbruget på Vestsjælland. Derved sikres, at værdien skabt af den grønne omstilling kommer det lokale landbrug til gode, som derved kan fastholde eksisterende
arbejdspladser i landbruget.
Bygherre er sammen med European Energy A/S i dialog med nærmeste naboer samt Rosted beboerforening. Administrationen er bekendt med, at ikke alle naboer betragter det som dialog og at der er en skepsis i forhold til projektet. Særligt gør Rosted beboerforening opmærksom på, at det projekt de oprindeligt har været orienteret omkring var baseret på halm og markafpuds og op til 100 transporter pr. dag. Det projekt der ansøges om nu er beboerforeningen ikke blevet orienteret om eller har været i dialog med bygherre om.
Det oplyses, at bygherre erhverver jorden til projektet, og at der er indgået købsoptioner med lodsejerne på markedskonforme vilkår. Det oplyses, at man er i dialog med to naboer uden for området om indgåelse af salgsoptioner. Selvom anlægget ikke er omfattet af VE-lovens bonusordning, tilbyder projektet en kompensation til de nærmeste naboer i form af 10.000 kr. pr. husstand med udgangspunkt i at beløbet som minimum skal svare til ordninger i VE-loven. Derudover oplyser bygherre, at der vil blive oprettet en almennyttig fond som sikrer at støttemidler kommer lokalsamfundet til gode. Der afsættes i den forbindelse 1% af overskuddet til fonden dog maks. 3 mio. kr. årligt. Fonden administreres lokalt og vil kunne støtte lokale initiativer efter ansøgning, hvor der hvert år udloddes midler, der f.eks. kan anvendes til lokale kulturelle formål, støtte til idrætsforeninger, natur- og fritidsprojekter, forskønnelsesprojekter, eller hvad den lokale bestyrelse måtte finde vigtigt for lokalsamfundet.
Oplysning fra bygherre/opstiller i forbindelse med behandling af VE ansøgning
Administrationen har foretaget nedenstående opsummering med afsæt i projektansøgningen og en tilbagemelding fra bygherre:
Bygherre oplyser, at projektet har ladet sig inspirere af VE lovens afstande for hhv. sol og vind i forhold til lokale interessenter. Der skeles dermed til VE lovens ordninger i forhold til at sikre nærmeste naboer kompensation. Bygherre oplyser at der er dialog med naboer og med Rosted beboerforening. Ifølge bygherre er nærmeste boliger uden for projektområdet, dog ikke Rosted, inviteret til dialog og der er dialog med to af naboerne om salgsoptioner. Bygherre oplyser ligeledes, at der oprettes en almennyttig fond der sikrer støttemidler til lokale initiativer og som administreres lokalt. Bygherre fremhæver, at der vil være lokalt medejerskab ved de lokale landbrug som leverer til anlægget. Endvidere oplyses, at projektet samtænkes med et tilstødende solcelleprojekt som skaber potentiale for synergier mellem projekterne og således medvirker til at begrænse arealudnyttelsen. Bygherre oplyser, at projektet potentielt vil kunne levere overskudsvarme til fjernvarmenettet og at anlægget kobles på gasnettet og at tilslutning vil kunne ske relativt hurtigt efter myndighedsbehandling af ledningsanlæggene. Bygherre fremhæver, at projektet vil bidrage til at nedbringe landbrugets klimapåvirkning ved at lagre CO2 som biokul i landbrugsjorden og at mindsket metan fra opbevaring af husdyrgødning svarer til at udtage 5-8.000 ha lavbundsjord.
Handlemuligheder
Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil
betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg og en miljøvurdering.
Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at projektet vedr. etablering af et biogas og pyrolyseanlæg ikke kan realiseres.
Vurdering
Det pågældende areal ligger i det åbne land syd for Rosted. Området berører 3 beskyttede sten- og jorddiger hvis tilstand vurderes at kunne opretholdes. Ligeledes er der registreret en § 3 beskyttet sø inden for området. Tilstanden for den § 3 beskyttede sø må ikke ændres, hvilket vurderes at kunne imødekommes ved disponeringen af arealet så søen friholdes med en hvis respektafstand. I forbindelse med miljøvurderingen vil evt. påvirkning af den beskyttede søs tilstand ved ammoniakdeposition blive undersøgt indgående og evt. afværgetiltag vil blive beskrevet.
I forhold til kommuneplanens udpegninger ses der ikke at være væsentlige konflikter. Området ligger inden for landskabsudpegningen Landbrugsflade med det strategiske mål "Ændre". Her er der mulighed for at arbejde med tiltag der ændrer landskabet. Området er udlagt som særligt værdifuldt landbrugsjord, som stort set hele det åbne land i Slagelse Kommune er omfattet af. aktiviteten har tæt relation til landbrugserhvervet og ses ikke at være i konflikt med udpegningen. Langs Slagelse Landevej er der udpeget en korridor som en del af Grønt Danmarkskort. Projektet kan fint holde sig uden for udpegningen.
Projektet er placeret inden for udpegningen "Områder med særlige drikkevandsinteresser" (OSD). Da det ikke kan afvises at der håndteres eller er oplag af mobile stoffer som potentielt kan forurene grundvandet, skal der udarbejdes en supplerende grundvandsredegørelse sammen med planlægningen.
Et biogas og pyrolyseanlæg er kategoriseret som virksomhedsklasse 7 og jf. de vejledende afstandskrav bør sådan et anlæg placeres med en afstand på 500 meter til nærmeste bolig. Dette kan ikke opfyldes ved denne placering. Slagelse Kommunes miljøafdeling har tilkendegivet, at det ikke nødvendigvis er nødvendigt at holde en afstand på 500 meter. Idet biogas og pyrolyseanlægget forventes at kunne overholde gældende grænseværdier på emissioner til luften, lugt og støj (dette påvises ifm. miljøvurderingen ved hjælp af konkrete beregninger) hos de omkringliggende naboer, er det umiddelbart vurderet, at naboejendomme indenfor 300-500 m ikke er en udfordring ift. miljøklasser og vejledende respektafstande. Dette forhold vil blive belyst indgående i forbindelse med miljøvurderingen af planlægningen.
Det anføres i ansøgningsmaterialet, at biogas og pyrolyseanlægget forventes at bidrage med en samlet CO2-reduktion på op til 500.000 ton. Ifølge Slagelse Kommunes DK2020 klimaplan skal Slagelse Kommune reducere CO2 udledningen med 70% i 2030 svarende til ca. 330.000 ton og være klimaneutral i 2050. Dermed vil projektet i stor grad bidrage til opfyldelse af målsætningen for Slagelse Kommunes gergrafiske område. Samtidig vil den årlige reduktion på 80.000 ton CO2 ved udspredning af det fremstillede biokul på landbrugsjord være særligt betydningsfuld, da landbrugssektoren generelt har færre tilgængelige virkemidler til at reducere CO2-udledningen.
Der er potentiale for en række synergieffekter ved etablering af biogas og pyrolyseanlægget sammen med et solcelleanlæg. Dels begrænses den arealmæssige udnyttelse til tekniske anlæg idet det placeres i et samlet område og dels vil biogas og pyrolyseanlægget kunne modtage grøn strøm fra solcelleanlægget. Overskudsvarme fra anlægget vil potentielt kunne leveres til fjernvarmenettet. Desuden ligger projektområdet godt i forhold til overordnet infrastruktur og der er ca. 2,5 km til Baltic Pipe gasledeningen i forhold til tilslutning og levering af opgraderet biogas til gasnettet. Alternativt vil der kunne kobles til en MR station ved Sorø (MR-Frederiksberg) ca. 17 km væk.
Med afsæt i ovenstående vurdering anbefaler administrationen, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at igangsætte planprocessen for biogas og pyrolyse projektet ved Rosted.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Miljøvurderingen af planlægningen tilvejebringes iht. miljøvurderingsloven.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt der skal gennemføres trafikforbedrende tiltag på Søndermarken i tilfælde af at denne skal benyttes som adgangsvej til Slagelse Landevej, er det administrationens opfattelse, at bygherre ønsker at indgå en frivillig udbygningsaftale. Når forhold omkring vejbetjening af lokalplanområdet er afklaret, vil bygherre tage stilling til spørgsmålet om en frivillig udbygningsaftale.
Såfremt bygherre indgår en frivillig udbygningsaftale, vil der ikke være udgifter for Slagelse Kommune i forbindelse med trafikforbedrende tiltag på Søndermarken.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Hvis lokalplanlægningen igangsættes, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget på et senere møde, efter der har været afholdt en forhøring, få forelagt sagen igen med henblik på sagens videre behandling.
Skal der herefter arbejdes videre med lokalplanlægningen, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg og miljøvurdering.
02/09/2024 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Udvalget bemærkede, at Slagelse Kommune har modtaget en underskriftsindsamling fra lokalområdet.
At 1: Godkendt med følgende tilføjelser:
Udvalget ønsker, at den ny lovgivning om afstandskrav til boliger overholdes.
Forhøring igangsættes hurtigst muligt, så udvalget kan behandle sagen igen primo 2025. Dette af hensyn til borgerne i området.
I forhøringsprocessen ønsker udvalget, at:
- Der afholdes åbent dialogmøde med borgerne i senest uge 41, hvor VE-projektejer redegøre for det påtænkte projekt og står til rådighed for spørgsmål.
- Der efterfølgende afholdes åbent borgermøde, hvor Slagelse Kommune og VE-projektejer fremlægger sagen.
Udvalget bemærkede, at nedenstående belyses i myndighedsforløbet:
- Trafikale forhold belyses, herunder skriftlig udtalelse fra Vejdirektoratet.
- Udførlig afgrænsning af miljørapport, herunder belysning af evt. lyd- og lugtgener.
- Illustrationer af anlæggets placering inkl. i perspektiv set fra nord (Rosted-siden).
Endelig bemærkede udvalget, at projektets omfang vil afhænge af aftaler indgået med naboerne.
Imod stemte 3: (A og O).
For stemte 4: (V, C og B)
Anne Bjergvang (A) benyttede sig af sin standsningsret og begærede sagen i Byrådet.
Carsten Sloth Møller fra Teknik, Plan og Erhverv deltog under oplysning af punktet.
Præsentation vedlægges mødereferatet.