Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 1. april 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen med bemærkning om, at sagen 'Gensidig orientering' behandles som punkt 2. 

2. Genåbning af budget 2022 - Anlægsprioriteringer (B)

Beslutning

Godkendt.

 

Kompetence: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte og vurdere administrationens redisponering af anlægsrammer. Herefter skal udvalget prioritere anlægsprojekterne, så de kan indgå i Byrådets samlede prioritering af anlægsprojekterne på møde i maj 2022, således at kommunens samlede anlægsramme nedbringes. 

 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der skal arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio.kr. i 2022. Fagudvalgene skal derfor vurdere deres anlægsramme for 2022 og muligheden for at nedbringe udvalgets anlægsramme i 2022, og på den måde bidrage med at nå en samlet anlægsramme på 200 mio.kr. Bidragene indgår i Økonomiudvalgets og Byrådets drøftelser og prioriteringer på mødet i maj 2022. 

Den samlede netto anlægsramme for 2022 incl. overførelser fra 2021 udgør omkring 344 mio.kr.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022. Den samlede ramme for udvalgets anlægsprioritering er på 3,9 (3,884) mio.kr. (Bestående alene af Ny Trelleborg – den genskabte borg.)

 

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag omkring Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af nye anlægsforslag til budget 2023-2026. Anlægsprioriteringer og nye anlægsforslag som fremsendes i forbindelse med Genåbning af budget 2022 skal ses i sammenhæng med budget 2023-2026.  

 

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for Genåbning af budget 2022.

 

Handlemuligheder

A: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende administrationens forslag om at prioritere Ny Trelleborg – den genskabte borg som et SKAL-anlæg i 2022.

B. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende forslag om prioritering af Ny Trellborg – den genskabte borg på anden vis end den foreslåede af administrationen.

 

Vurdering

Det eneste anlæg, der henhører under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget er Ny Trelleborg, der har et anlægsbudget på ca. 3,9 mio. kr.

Projektet er fondsfinansieret med kommunal medfinansiering og dermed bundet i kontrakter. Projektets første fase med opførsel af multihus forventes helt færdigt i slutningen af maj, det samlede nuværende budget for projektet er dermed disponeret og bundet i eksterne kontrakter.

Det er administrationens anbefaling, at projektet bør prioriteres som et SKAL-anlæg i 2022, således at et stort og længerevarende projekt kan færdiggøres tilfredsstillende.

Det vurderes ikke, at der meningsfuldt kan prioriteres anderledes på det konkrete projekt, jf. projektets finansieringsgrundlag samt aktuelle fremskredne status.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

   

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget prioriterer Trelleborg som et ”Skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), der sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.

 

3. Genåbning af budget 2022 - Prioriteringsforslag drift (B)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Administrationen orienterede om status på budgetprocessen:

- 1.4.2022: Ekstraordinært møde i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, hvor udvalget træffer beslutning om, hvem der er høringsberettiget og hvilke besparelsesforslag, der skal sendes i høring i forbindelse med genåbning af budget 2022.

- 11.-22.4.2022: Høringsperiode.

- 5.5.2022: Ordinært møde i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, hvor udvalget behandler høringssvarene og tager endelig stilling til, hvordan udvalget vil finde besparelser svarende til 4 % af servicerammen i forbindelse med genåbning af budget 2022.

 

At 2: (C), (V) og (D) ser et behov for supplerende oplysninger i forhold til følgende:

- Budgetforslag vedr. Bykontorer: Baggrunden for fordelingen af midlerne mellem bykontorerne samt hvilke muligheder der er for besparelser i forhold til de 500.000 kr. afsat til Slagelse.

- Budgetforslag vedr. Mindre udgifter: Specificering af budgettet vedr. Uddannelsernes fællescase.

- Budgetforslag vedr. Slagelse Erhvervscenter og Erhvervsforeninger: Hvordan Slagelse Erhvervscenter er opbygget, herunder økonomi og resultater, set i forhold til andre kommuner.

- Budgetforslag vedr. 100 småjobs: Administrationens vurdering af, om der kan findes en større besparelse i 2022 end den foreslåede, uden en væsentlig negativ resultatpåvirkning.

 

At 3: Drøftet med følgende bemærkninger:

- Alle prioriteringsforslag fremlagt af administrationen vedr. budget 2022 indgår i forbindelse med budget 2023-26. Dog således, at budgetforslag vedr. Flagdag og løntilskud til forsikrede ledige alene indgår med en besparelse på 57.000 kr. vedr. løntilskud til forsikrede ledige.

- Administrationen vurderer i forhold til de fire kulturinstitutioner (Den erhvervsdrivende fond Slagelse Musikhus, Fonden Guldagergaard, Kongegaardsfonden og Trelleborg Museum), hvilke besparelsesmuligheder der kan være i forbindelse med budget 2023-26.

- Administrationen vurderer, hvilke muligheder der er for besparelser på udvalgets kan-skal-opgaver.

 

At 4: (C), (V) og (D) indstiller vedr. budgetforslag Flagdag og løntilskud til forsikrede ledige en besparelse der udelukkende vedrører løntilskud til forsikrede ledige á 800.000 kr. i 2022 på til høring.

Derudover indstilles følgende prioriteringsforslag som foreslået i bilaget: Mindre udgifter (Uddannelsernes fællescase og uforudsete udgifter); Posthus; Slagelse Erhvervscenter og Erhvervsforeninger; 100 småjobs; Alternativer til kontaktpersoner jf. SEL §52 samt Hjemtagelse af indsatser ifm. god løsladelse.

Udvalget ønsker en så bred høring som mulig.

 

John Dyrby Paulsen (A) og Ali Yavuz (A) bemærker, at (A) er imod genåbning af budget 2022.

 

Kompetence: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte administrationens orientering om budgetstatus samt beslutte behov for supplerende budgetmateriale frem til mødet i maj 2022. Derudover skal udvalget beslutte hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring, herunder hvem der er høringsberettigede.

 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio.kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022 med henblik på at finde besparelser for 80 mio. kr. i 2022, jf. Byrådets beslutning i februar 2022.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022 og rammen for udarbejdelse af prioriteringsforslag på 3,3 mio.kr.

Endvidere besluttede udvalget på mødet i marts 2022, at udvalget på sit møde i april 2022 skulle præsenteres for besparelsesforslag udarbejdet af administrationen.

Udvalget skal drøfte de prioriteringsforslag, som administrationen har fremlagt og herefter beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes i høring. Udvalget skal endvidere beslutte hvem (eksempelvis råd og nævn), der er høringsberettigede. I processen kan udvalget beslutte at ændre prioriteringerne, således besparelsen på 4 % svarende til 3,3 mio. kr. opnås på anden vis end det af administrationen foreslåede. 

 

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag om Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af prioriterings- og anlægsforslag til budget 2023-2026. Prioriteringsforslag, som fremsendes i forbindelse med Genåbning af budget 2022, skal i det omfang det er muligt ses i sammenhæng med budget 2023-2026.

 

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for Genåbning af budget 2022.

 

Handlemuligheder

A. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan følge administrationens forslag til hvilke besparelser, der skal prioriteres.

B. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan vælge en anden prioritering af besparelserne.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at spredningen i de fremlagte besparelsesforslag sikrer, at områderne samlet løfter de aktuelle udfordringer.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Eventuelle økonomiske og personalemæssige konsekvenser beskrevet i de enkelte besparelses forslag.

 

Tværgående konsekvenser

Eventuelle tværgående konsekvenser afhænger af, hvordan der prioriteres i forhold til besparelsesforslagene.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter administrationens orientering om budgetstatus.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter om der er behov for supplerende oplysninger m.m. med henblik på endeligt at kunne prioritere de forslag, som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.
  3. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter om der er prioriteringsforslag, som allerede på nuværende tidspunkt skal indgå i budgetlægningen af budget 2023-2026.
  4. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring (uge 15-17), herunder hos hvilke råd, nævn m.fl. som skal være høringsberettigede.

4. Budget 2023-2026 - Rammer for budgetlægningen (O)

Beslutning

Til orientering.

 

Kompetence: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om Byrådet fastsættelse af rammer for budget 2023-2026. 

 

Sagens indhold

Slagelse kommunes økonomi er udfordret og det har været nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. Derfor er det være nødvendigt at se de to forløb i sammenhæng. Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i Tids-og procesplanen i januar 2022, og rammerne for de to forløb er godkendt på møder i februar og marts 2022.

 

Byrådet besluttede følgende på mødet i marts omkring rammerne for budget 2023-2026:  

Drift
Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til 322,4 mio.kr. i 2023 (bilag 1.). Hermed har Byrådet mulighed for at beslutte et budget med overskud på driften, der kan finansierer anlæg m.m. og dermed giver rum for prioriteringsmuligheder.    

Udvalget har på mødet i marts 2022 besluttet egen proces for Genåbning af budget 2022. Udvalget skal på møde i juni 2022 tage endelig stilling til de prioriteringsforslag for 6,7 mio.kr., som skal videresendes til den kommende budgetproces efter sommerferien, jf. vedtaget tids- og budgetproces for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026. 

Det er endvidere besluttet, at der foretages følgende budgettilpasninger

  • Demografitilpasninger (budgetter som tilpasses efter udvikling i antal borgere)
  • Lov & cirkulæreprogram (Regulering af kommunernes økonomi pga. lovændringer m.m.)
  • Overførelsesudgifter (lovfastsatte ydelser)

 

Anlæg
På anlæg er fagudvalgene i gang med en prioritering af nuværende anlægsrammer med henblik på at nå ned på et samlet niveau på omkring 200 mio.kr. for 2022-2026. Denne prioritering har en afledt effekt på anlægsrammen for 2023-2026 og begrænser mulighederne for prioritering af nye anlægsprojekter.

Udvalget har mulighed for at fremsendes nye anlægsforslag, som er akutte eller har et effektiviseringspotentiale til Byrådet og de kommende budgetforhandlinger efter sommerferien.

 

Retligt grundlag

Vedtaget tids-og budgetproces og rammer for Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Processerne omkring genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 skal på møderne i april/maj 2022 ses i en sammenhæng, med henblik på at kunne udarbejde prioriteringsforslag, anlægsprioritering og nye anlægsforslag til den kommende budgetproces for budget 2023-2026 på mødet i juni 2022.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetrammerne for budget 2023-2026 er der foretaget følgende korrektioner:

  • KL´s seneste pris- og lønskøn (marts 2022) – inkl. prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser
  • Tilbageførelse af 0,7 % besparelse

Korrektionerne betyder, at udvalgenes budgetramme er forhøjet med 0,7 % besparelsen og prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser. For at beregne udvalgets faktiske ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag skal korrektionen modregnes i den fastsatte ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag.

Effekten af korrektionen vil være forskelligt for de enkelte udvalg, ligesom udmøntningen af de indlagte besparelser er foretaget forskelligt.    

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Orientering om rammer for budgetlægningen for 2023-2026 tages til efterretning.

Bilag 1. Oversigt

 

5. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Til orientering.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen 

  - Status vedr. Ukraine 

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

 

6. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Godkendt med bemærkning om, at oversigten opdateres i forhold til beslutninger på mødet.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

 

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på kommende møder i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

Oversigten opdateres forud for hvert møde.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

 

7. Presse (B)

Beslutning

Drøftet.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

8. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.