Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 7. januar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-633490                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Samarbejde med Handicaprådet (D)

2.     Samarbejde med Handicaprådet (D)

Sagsnr.: 330-2018-83267               Dok.nr.: 330-2018-660128                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Handicaprådet ønsker en drøftelse med Erhvervs- og Teknikudvalget , med henblik på at indgå en samarbejdsaftale.
Baggrund
Handicaprådet er et tværgående råd for Slagelse Kommune.
Rådet ønsker at lægge sporet for et godt samarbejde med Erhvervs- og Teknikudvalget for valgperioden 2018-2021. 
Formandskab ved formand Ole Andersen og Næstformand Jørgen Andersen vil kort præsentere Handicaprådet, drøfte indhold og muligheder for et samarbejde, samt præsentere Handicaprådets ønske om en samarbejdsaftale.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Handicaprådet og Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter sagen, med henblik på at der evt. indgås en samarbejdsaftale mellem Råd og Udvalg.

3. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

3.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-633474                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Endnu ikke forbrugte midler på solceller.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

4. Opsætning af turist-oplysningstavler ved motorvejsafkørsler i Slagelse Kommune (O)

4.     Opsætning af turist-oplysningstavler ved motorvejsafkørsler i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2018-80465               Dok.nr.: 330-2018-634313                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal orienteres omkring opsætning af turist-oplysningstavler ved motorvejsafkørsler i Slagelse Kommune.
Baggrund
Turist-oplysningstavler er brune skilte, som placeres ved motorvejsafkørsler og som henviser til turistattraktioner og kulturdestinationer i en radius af 15 km. fra en motorvejsafkørsel.
Det er Vejdirektoratet, som er myndighed for skiltning ved motorvejsnettet. Virksomheder som ønsker opsætning af et afkørselsskilt (de brune skilte) skal ansøge Vejdirektoratet via en ansøgning herom.
Alle ansøgninger, som er indkommet til vejdirektoratet, sammen med Vejdirektoratets vurdering af trafiksikkerhed, øvrig skiltning og trængsel mm. fremlægges for det regionale udvalg. Slagelse Kommune er omfattet af det ”regionale udvalg for turistinformationsskilte i region Sjælland”. Udvalget for region Sjælland har 5 ministerudpegede medlemmer. Udvalget indstiller til Vejdirektoratet, hvilke ansøgninger der skal imødekommes.
Det koster ansøger ca. 120.000-140.000 kr. at få opsat to skilte (ét i hver retning). Beløbet dækker udgifter til layout, tryk og opsætning af skiltet. Omkostninger til skiltet afholdes af ansøgeren.
Der er for nærværende fremsendt to ansøgninger til Vejdirektoratet om skiltning ved motorvejsafkørsel 38. Det er Tivoliland A/S og Kragerup Gods som har fremsendt ansøgningerne.
Begge virksomheder har henvendt sig til Slagelse Kommune og er blevet rådgivet og henvist til at ansøge Vejdirektoratet, med vedhæftet link til ansøgningsskemaet, til opsætning af skilte langs med motorvejen.
Vejdirektoratet oplyser at ansøgningerne bliver behandlet når den igangværende ansøgningsrunde udløber i marts 2019.
I tilknytning til turist-oplysningstavlerne kan der fremsendes ansøgning til Slagelse Kommune om opsætning af de mindre blå attraktions-anvisningsskilte, som placeres på et relevant sted på det kommunale vejnet. Disse skilte skal finansieres af attraktionen, så udgifter til print og opsætning af skilte bliver dækket.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om vejafmærkning i færdselsloven.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En eventuel skiltning på Vejdirektoratets motorvejsnet medfører ikke udgifter for Slagelse Kommune, med mindre det er Slagelse Kommune, som ansøger om opsætning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller:
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen om at opstilling af turist-oplysningstavler ved motorvejsafkørsler besluttes af Vejdirektoratet til efterretning.

5. Bevilling af aktivitetsmidler til erhvervsforeningerne 2019-2022 (B)

5.     Bevilling af aktivitetsmidler til erhvervsforeningerne 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2014-31449               Dok.nr.: 330-2018-609278                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om de tre erhvervsforeninger i Slagelse Kommune skal bevilges tilskud i perioden 2019-2022.
Baggrund
Erhvervsforeningerne er hidtil blevet tildelt en ramme på 450.000 kr. årligt, som de tre foreninger kan søge til lokale erhvervsfremmeaktiviteter.
Den tildelte ramme er blevet fordelt med en fordelingsnøgle 3:2:1, således at Business Slagelse får stillet 225.000 til rådighed, Korsør Erhvervsforening 150.000 og Skælskør Erhvervsforening 75.000.
Midlerne skal anvendes til erhvervsfremme/detailhandelsfremme i Slagelse Kommune og skal ligge inden for rammerne af Lov om Erhvervsfremme og understøtte erhverv og detailhandel lokalt i Slagelse Kommune.
Erhvervsforeningerne skal i samarbejde med administrationen sikre at aktivitetsmidlerne anvendes og dokumenteres i henhold til kommunalfuldmagten. Med henblik på at sikre dette tilrettelægges følgende:
Ansøgninger, proces og rammer
Ansøgninger sendes til Slagelse Kommune og skal indeholde:
• Kort beskrivelse af aktivitet(er)
• Hvem der deltager
• Vurdering af aktivitetens potentiale i forhold til erhvervsfremme og detailhandelsfremme
• Budget
Midler udbetales på baggrund af ansøgninger fra erhvervsforeningerne.
Der kan ansøges om flere aktiviteter på samme ansøgning.
Erhvervsforeningerne skal være tovholder/medarrangør på ansøgningen og være kontaktperson til Slagelse Kommune.
Der aflægges regnskab efter aktiviteternes gennemførelse.
Aktivitetsmidlerne skal gå til erhvervsforeningernes egne aktiviteter. Der kan ikke gives driftsstøtte til andres aktiviteter. Midlerne kan f.eks. ikke anvendes til kommercielle formål eller som direkte støtte til virksomheder. Aktivitetsmidlerne kan godt anvendes til en erhvervsforeningsaktivitet indenfor en eksisterende aktivitet, ligesom det kan være en særskilt aktivitet foranstaltet af erhvervsforeningen. Der skal ligge et incitament for privat medfinansiering.
Ansøgninger på op til 25.000 kroner behandles administrativt ud fra de politisk vedtagne retningslinjer. Ansøgninger over 25.000 kroner fremlægges til beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Ansøgninger behandles løbende gennem året.
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Udvalget kan besluttet at bevilge en ramme på 450.000 kr. årligt til de tre erhvervsforeninger med en fordelingsnøgle på 3:2:1.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget bevilger en ramme på 450.000 kr. årligt til de tre erhvervsforeninger med en fordelingsnøgle på 3:2:1.
Erhvervsforeningerne er et godt aktiv for købstæderne og bevilling af midlerne giver erhvervsforeningerne mulighed for at understøtte og yderligere fremme lokale erhvervsaktiviteter samt bidrage til at skabe netværk og samarbejde mellem de tre erhvervsforeninger.
For at skabe bedre muligheder for kontinuitet og planlægning på længere sigt, anbefaler administration at der bevilges en ramme til erhvervsforeningerne for perioden 2019-2022.
De anførte forhold omkring ansøgninger, proces og rammer svarer til den tilskudsmodel, der tidligere 2018 blev besluttet af udvalget, der gælder for turistforeningerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt udvalget bevilger en ramme på 450.000 kr. årligt til de tre erhvervsforeninger, kan bevillingen finansieres fra erhvervsfremmepuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget bevilger en ramme på 450.000 kr. årligt i 2019-2022 til de tre erhvervsforeninger med en fordelingsnøgle på 3:2:1, således at Business Slagelse får stillet 225.000 til rådighed, Korsør Erhvervsforening 150.000 og Skælskør Erhvervsforening 75.000.
2.    at Erhvervsforeningerne en gang årligt fremsender en kort orientering til udvalget om sidste års aktiviteter

6. Principbeslutning om ramme for udvikling af større events i købstæderne (B)

6.     Principbeslutning om ramme for udvikling af større events i købstæderne (B)

Sagsnr.: 330-2018-78870               Dok.nr.: 330-2018-621563                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I Budgetaftalen 2019-2022 sættes der fokus på udvikling af større arrangementer og oplevelser i Slagelse, Korsør og Skælskør. I den forbindelse undersøges det om øgede bevillinger på 1,5 mio. kr. pr. år i en forsøgsperiode på 3 år kan bidrage til øgede aktiviteter i de tre byer (punkt 38).
Som opfølgning på dette punkt er der udarbejdet et forslag til en ramme for bevilling af midler til større arrangementer. Rammen retter sig mod Bykontorer, som i forhold til Skælskør og Korsør har arbejdet for at koordinere og udvikle små og store events i de to købstæder (Skælskør siden 2014 og Korsør siden 2017).
Rammen giver mulighed for at der kan bevilliges et årligt beløb på 500.000 kr. i en forsøgsperiode fra 2019-2022 til bykontorer i købstæderne til understøttelse af det frivillige engagement og koordineringen af større events.
Kommunen gennemførte en evaluering af Bykontorerne i Skælskør og Korsør i 2017, med hovedfokus på Skælskør, da Korsør Bykontor endnu var i sin opstart. Af evalueringen fremgik det, at Skælskør Bykontor spillede en stor rolle i forhold til koordineringen af det frivillige engagement, der bidrager til organiseringen af større events i byen. Bykontoret understøtter netværk, styrke videndeling og lokale samarbejder, og spiller en vigtig rolle for den generelle synliggørelse og branding af byen.   
Det foreslås, at midlerne kan bevilliges til:
·         Koordinering af den frivillige indsats og udbygningen af netværk omkring organiseringen af større events
·         Udbygning af samarbejdsflader mellem Bykontorerne og andre foreninger, som eksempelvis Turist- og Erhvervsforeninger m.v.
·         Understøttelse af eksisterende events og udviklingen af nye med henblik på at kabe synergi
·         Understøttelse af sammenhængskraften og den generelle bosætning i købstæderne
I Slagelse har der også været vist interesse for at etablere et bykontor. Det foreslås derfor - med afsæt i erfaringer fra Skælskør og Korsør – at der tages en indledende drøftelse med relevante parter, særligt Business Slagelse, omkring dette.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
Udvalget kan principgodkende den foreslåede ramme på 500.000 kr. om året til bevilling af støtte til udvikling af større events i Slagelse, Korsør og Skælskør.
Såfremt udvalget beslutter den foreslåede ramme, indleder administrationen drøftelser med bykontorerne om, hvordan de konkret ser muligheder for at bidrage til udvikling af større events i Slagelse, Korsør og Skælskør. På baggrund af denne drøftelse fremlægges en samarbejdsaftale mellem det enkelte bykontor og Slagelse Kommune til godkendelse.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreslåede ramme for bykontorer vil kunne fungere som løftestang i forhold til udviklingen af større events i købstæderne.
I forhold til kravet om, at det skal undersøges om foreningerne kan lettes yderligere for administrative byrder (aftaletekst punkt 38) foreslås det, at Bykontorerne søger om 500.000 kr. pr. år over en 3-årig periode. Det kommunale tilskud godkendes på baggrund af en tre årig samarbejdsaftale og en årlig kort afrapportering, der beskriver anvendelsen af det kommunale tilskud. Dette er tilstrækkeligt til at opretholde tilsynspligten.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 6. august 2018 bevilliget Skælskør Bykontor 260.000 kr. for 2019. Midlerne er bevilliget med 130.000 kr. fra projektpuljen til Erhvervsservice og 130.000 kr. fra turismepuljen. Skælskør Bykontor havde imidlertid ansøgt om 525.000 kr.
Budgetaftalen giver mulighed for at bevilge tilskud til bykontorer i Slagelse, Korsør og Skælskør på op til 500.000 kr. årligt.
På udvalget møde d. 3. december 2018 blev det besluttet at genoptage Skælskør Bykontors ansøgning, hvor udvalget bevilgede yderligere 265.000 kr. i 2019, så den samlede ramme i 2019 bliver 525.000 kr.
Nærværende sag giver mulighed for at bevilge øget tilskud til Korsør bykontor samt indlede drøftelse med Slagelse omkring mulig etablering af bykontor.
Parallelt med den foreslåede økonomiske ramme for Bykontorne i købstæderne, bør der arbejdes for at finde en model, der gør dem mere økonomiske bæredygtige i fremtiden.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er mulighed for at organiseringen af større events i kommunens købstæder rækker ind i Kultur- og Fritidsudvalgets ressortområder, hvorfor de bør koordineres med dette udvalg efter relevans og behov.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Der indledes dialog med interesserede parter for etablering af et bykontor i Slagelse.
2.    at Der for årene 2019 til 2021 principgodkendes en ramme på 500.000 årligt til bykontorerne i Skælskør og Korsør
3.    at Administrationen indleder drøftelse med bykontorerne om hvordan rammen konkret kan bidrage til udvikling af større events i henholdsvis Slagelse, Korsør og Skælskør, som efterfølgende fremlægges for udvalget.

7. Kjærsvej 70 4220 - etablering af ny antenneposition til TDC (B)

7.     Kjærsvej 70 4220 - etablering af ny antenneposition til TDC (B)

Sagsnr.: 330-2018-13238               Dok.nr.: 330-2018-635317                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om de ønsker at udleje et areal på Kjærsvej 70, Korsør til TDC, der ønsker at etablere en ny antenneposition.
Baggrund
På Kjærsvej 70, Korsør har TDC nu for 2. gang søgt om tilladelse til opstilling af en ny mast på Slagelse Kommunes areal. Den første mast var 30m høj og gav anledning til en del indsigelser fra bekymrede borgere og brugere af børnehaven, i forbindelse med den udsendte partshøring.
Den nye mast er nu af hensyn til muligheden for 5GI forøget til 36m, og der skal foretages en ny partshøring af områdets beboere. TDC har i dag en mast i nærheden - ”på Højen” i fællesskab med rigspolitiets sirene på et areal, som ejes af Bolig Korsør. Det er dog ikke umiddelbart muligt for TDC og Bolig Korsør at nå til enighed om økonomien ved en forlængelse af lejeaftalen, hvorfor de søger om at skifte lokation på trods af den lavere (og dermed ringere) placering på Kjærsvej 70.
På grund af rigspolitiets sirene vil der efter en evt. opførelse af den nye mast på Kjærsvej 70 således stå 2 master i området. Vi har dog forventning om, at den eksisterende mast kan kræves reduceret til ca. 18-20 meter, som er den højde hvor sirenen sidder.
Sagen skal afgøres efter en helhedsvurdering efter reglerne i BR18, og vi er klar til at udsende partshøringerne
Arealet er udlagt til offentlige formål og støder op til sti og Børnehuset Lilleskov.
Retligt grundlag
Opstilling af master behandles i Retningslinjer for Digital Infrastruktur (se bilag 2.), som blev vedtaget af Byrådet i august 2017. Retningslinjerne er udarbejdet og tiltrådt i et samarbejde med Region Sjælland og de 17 kommuner i regionen. Et af de central principper beskriver at
Udgangspunktet er, at antennesystemer placeres på eksisterende master eller eksisterende konstruktioner.
Hvis eksisterende master ikke kan anvendes, kan udskiftning af master tillades.
Nye master bør kun tillades, hvis eksisterende master eller konstruktioner ikke kan anvendes, og en udskiftning af en eksisterende mast ikke kan løse dækningsudfordringen.”
(Bilag 2, side 11).
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
A)   Afvise TDCs henvendelse med henvisning til Retningslinjer for Digital Infrastruktur og at den eksisterende mast på Højen kan opfylde behovet.
B)   At imødekomme henvendelsen fra TDC og principielt tillade udlejning af et areal på Kjærsvej 70, Korsør. Herefter kan partshøring iværksættes og hvorvidt tilladelsen kan gives, afgøres ved den efterfølgende helhedsvurdering.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at udlejning af et areal på grunden formegentlig ikke vil forhindrer en anvendelse til offentlige formål i fremtiden. Dog vil et eventuel frasalg af grunden påvirkes negativt af masteplaceringen.
Eventuelle gener ved placeringen bliver klarlagt hvis Udvalget vedtager at iværksætte partshøring partshøringen og afklaring af gener vil dermed indgå i helhedsvurderingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der kan ved udlejning af arealet forventes en mindre lejeindtægt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget afviser TDCs henvendelse med henvisning til Retningslinjer for Digital Infrastruktur og til at grundværdien forringes ved frasalg.

8. Anlægsregnskab < 2 mio. kr. - Miljø, Plan og Teknik (B)

8.     Anlægsregnskab <>

Sagsnr.: 330-2017-82577               Dok.nr.: 330-2018-634366                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Center for Miljø, Plan og Teknik har udarbejdet anlægsregnskaber for:
222895 Tilpasninger af infrastruktur
Bevilling                                                                         950.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  974.341 kr.
Merudgift                                                                         24.341 kr.
Samlet merudgift 24.341 kr. finansieres af driftskonto 211002-573 Skilte, autoværn og gadeinventar.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen Bemærkninger.
Vurdering
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter).
Merudgift på anlægsregnskabet finansieret af driftskonto 211002-573 Skilte, autoværn og gadeinventar med 24.341 kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg
06.02
24
 
 
 
Drift 211002-571
06.02
-24
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at anlægsregnskabet godkendes og indgår i oversigt over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab,
2.    at merudgift på anlæg Tilpasninger af infrastruktur på 24.341 kr. finansieres af driftskonto 211002-573 Skilte, autoværn og gadeinventar.

9. Genoptaget - Lokalplan 1199 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje i ny udstykning (B)

9.     Genoptaget - Lokalplan 1199 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2018-60769               Dok.nr.: 330-2018-621622                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nye vejnavne.
Baggrund
Der skal tildeles 7 nye vejnavne til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1199 – Boligområdet Kirsebærbakken, Slagelse.
Lokalplanområdet har fra 1978-2016 været en kirsebærplantage og historien om kirsebærplantagen vil ejeren af arealet gerne have formidlet ved at opkalde vejene efter kirsebærsorter. Endvidere er der påtænkt at anlægge en frugtlund med kirsebærtræer i områdets grønne areal.
Stamvejen i lokalplanområdet er en forlængelse af den eksisterende vej Stjernebakken. Stamvejen i lokalplanområdet vil få tildelt navnet Stjernebakken for at lette navigationen for bl.a. redningskøretøjer.
Der er 7 sideveje til stamvejen. Disse sideveje skal hver i sær have et nyt navn.
Der skal vælges 7 vejnavne af de 13 opremsede vejnavne, som alle er kirsebærsorter.
De nye vejnavne, hvoraf der skal vælges 7, er: Kellerisgrenen, Ulstergrenen, Kordiagrenen, Mertongrenen, Stellagrenen, Violagrenen, Summitgrenen, Fanalgrenen, Starkinggrenen, Lapingrenen, Sweatheartgrenen, Sunburstgrenen eller Reginagrenen.
Der forefindes i dag ikke vejnavne i Slagelse Kommune, som er tildelt ovennævnte 13 vejnavnene.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om de 7 nye sideveje skal tildeles 7 af de følgende vejnavne Kellerisgrenen, Ulstergrenen, Kordiagrenen, Mertongrenen, Stellagrenen, Violagrenen, Summitgrenen, Fanalgrenen, Starkinggrenen, Lapingrenen, Sweatheartgrenen, Sunburstgrenen eller Reginagrenen eller om vejene navngives med andre navne.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at følgende 7 vejnavne vælges: Kellerisgrenen, Ulstergrenen, Kordiagrenen, Mertongrenen, Stellagrenen, Violagrenen, Summitgrenen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker et nyt oplæg til vejnavne.
Sagen genoptages, da Udvalget den 8. oktober 2018 ønskede et nyt oplæg til vejnavne.
Bygherren havde et stort ønske om, at vejene i lokalplansområdet skulle have navne fra kirsebærsorter. Dette ønske kunne ikke opfyldes og bygherren har ikke andre ønsker til vejnavne.
Stamvejen til lokalplanområdet hedder Stjernebakken og dette vejnavn vil være fornuftigt at anvende til vejene i lokalplanområdet.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om at navngive vejene: Stjernebakken

10. Genoptaget - Lokalplan 1207 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

10.   Genoptaget - Lokalplan 1207 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2018-49959               Dok.nr.: 330-2018-621626                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1207 – Skovsø Golfpark Slagelse.
Adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen Nykøbing Landevej.
I henhold til historiske kort var der en kilde i området, der hed Kalvekilde.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller i Danmark, som er tildelt vejnavnet Kalvekildevej.
Umiddelbart nord for lokalplanområdet ligger en bakke kaldet Blæsehorn. Navnet forefindes på kort tilbage fra starten af 1800-tallet. Bakken er beliggende tæt på Skovsø-Gudum å inde på golfbanes område. Det vil være relevant at navngive vejen efter bakken, da det er det nærmest beliggende geografiske sted med et stednavnebetegnelse, som ikke er brugt i forvejen.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller i Danmark, som er tildelt vejnavnet Blæsehornsvænget eller Blæsehornsvinget.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Kalvekildevej, Blæsehornvænget eller Blæsehornsvinget, eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker Teglbrændervej.
Administrationen undersøger om det er muligt. I givet fald er det besluttet.
Sagen genoptages, da det vejnavn, der blev ønsket af udvalget den 3. september 2018 ikke ønskes af bygherren.
Bygherren har et ønske om, at vejen får et mere naturpræget navn som f.eks. Granvænget, Nøddehegnet, Cypresvej eller Frugthaven.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnene: Granvænget, Nøddehegnet, Cypresvej eller Frugthaven.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Granvænget, Nøddehegnet, Cypresvej eller Frugthaven, eller at vejen navngives med et andet navn.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om et nyt vejnavn til udstykning.

11. Lokalplan 1202 - tildeling af nyt vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

11.   Lokalplan 1202 -  tildeling af nyt vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2018-51988               Dok.nr.: 330-2018-621852                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1202 – Boligområde ved Jonslunden i Slagelse.
Adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Kalundborgvej.
Bygherren har ingen specifikke ønsker til vejnavnet.
Ejerlavsnavn for den nye udstykning er Jernbjerg, Slagelse Jorder og der har i mange år eksisteret en stor gård kaldet Jernbjerggård beliggende på Jernbjergvej ca. 800 mester øst for lokalplanområdet. Jernbjerggård er i dag Landbrugs- & Gartnerskole.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnene: Jernbjerg Huse.
Bastholmgård og Bastholms Huse er lokale bebyggelser. Bastholmgård lå nord for lokalplanområdet ud til Kalundborgvej, hvor den nye rundkørsel ligger. Bastholms Huse var beliggende umiddelbart vest for omfartsvejen, og består i dag af en ejendom beliggende på Bastholmvej.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnene: Bastholmgårds Lund eller Bastholmgårdslunden.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Jernbjerg Huse, Bastholmgårds Lund eller Bastholmgårdslunden, eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.

12. Eventuelt (D)

12.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-633424                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.