8. Genoptaget - Skælskør Bådfart (B)
8. Genoptaget - Skælskør Bådfart (B)
Sagsnr.: 330-2019-7205 Dok.nr.: 330-2019-132248 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og
Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte om Slagelse
Kommune, i forbindelse med opløsning af Skælskør Bådfart S.m.b.A., skal arbejde
for at sikre den fremtidige drift af turbåden ”Skjelskør V”.
Baggrund
Bestyrelsen for Skælskør Bådfart S.m.b.A. har i forlængelse
af generalforsamling afholdt d. 22. januar 2019, meddelt at selskabet ønsker at
påbegynde en likvidation. Dette blev tiltrådt i forbindelse med 2.
generalforsamling d. 5. februar 2019. Bestyrelsen
afsatte sig selv og lukkede for driften af Turistfarten.
Selskabets likvidation er igangsat og advokat Jens Iversen
er valgt som likvidator.
Årsagen til bestyrelsens beslutning er, at foreningen
mangler frivillige med et søfartsbevis, og at der generelt mangler frivillige
til at sejle med turbåden.
Den tidligere Skælskør Kommune har ekstraordinært ydet
tilskud i årene 1999 – 2006 til Skælskør Bådfart og der er i den forbindelse
tinglyst et skibsejerpantebrev på 800.000 kr. i 1999.
Likvidator har igangsat vurdering af turbåden.
I samarbejde med likvidator er der igangsat undersøgelse af
hvilke muligheder Slagelse Kommune har for at erhverve båden for pantbeløbet. På det foreliggende grundlag udestår dog
likvidators vurdering af Slagelse Kommunes gældsfordring i selskabet.
Retligt
grundlag
Søfartsloven
Kommunalfuldmagten
Erhvervsfremmeloven
Handlemuligheder
Administrationen kan undersøge
følgende modeller for den fortsatte drift:
Model 1. Stiftelse af et ApS
Såfremt Kommunen kan erhverve
båden, vil det være muligt at leje turbåden ud til et ApS, som stiftes af en
eller flere virksomheder i lokalområdet, foreninger i Skælskør og Visit
VestSjælland.
Ved denne model vil det være
ApS’et, der driver bådfarten. Slagelse Kommune kan yde tilskud til, såfremt at
det står i ApS’ vedtægter, at et eventuelt overskud øremærkes til
vedligeholdelse og fornyelse af bådfarten. Ved ophør går ApS’ evt. frie
egenkapital (udover anpartskapitalen) tilbage til Slagelse Kommune.
Model 2. Ny forening til at
drive sejladsen
De nuværende frivillige ønsker
ikke at fortsætte med driften af turbåden. Det vil kræve en del opsøgende
arbejde fra Slagelse Kommunes side, at skabe interesse for at stifte en ny
forening for Bådfarten Skjelskør V.
Kommunen kan yde tilskud til en
forening, såfremt det står i foreningens vedtægter, at foreningen ikke har et
erhvervsmæssigt formål, og at et eventuelt overskud øremærkes til
vedligeholdelse og fornyelse af driften.
Kommunen kan yde tilskud til
foreningen, også selvom der er lønnede medarbejdere i driften.
Der vil fortsat være behov for at
Visit Vestsjælland yder sparring i forhold til forretningsudvikling, så driften
kan blive bærende i sig selv.
Model 3. Turdriften kobles
til driften af Agersø og Omø færgedriften.
Såfremt det er muligt at
erhverve turbåden gennem skibsejerpantebrevet, kan mulige koblinger til Agersø
og Omø færgefærgerne vurderes.
Slagelse Kommune kan som
alternativ til ovenstående tre modeller, beslutte at afvente salg af turbåden
og selskabets likvidation. I forlængelse af likvidators vurdering af Slagelse
Kommunes tilgodehavende i selskabet, kan der fremsættes evt. fordring på
baggrund af ejerskibspantebrevet.
Vurdering
Skjelskør V. er meget afholdt af
borgere og turister i Skælskør samt en vigtig turistattraktion for turismen i
Slagelse Kommune. Turfarten udbyder sejlture og chartrede sejladser, fester og
lignende.
Det har på nuværende tidspunkt ikke været muligt at
værdiansætte turbådens stand og salgsværdi. Det er derfor på nuværende
tidspunkt uvist hvad der er behov for at investere i turbåden, for at sikre en
eventuel videreførelse af driften samt hvilke driftsomkostninger en erhvervelse
medfører.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har
skibsejerpant i turbåden på 800.000 kr. Dette er dog en garanti, som kan inddrives,
såfremt det kan fastslås at Slagelse Kommune har en gældsfordring i selskabet.
Der må påregnes driftsudgifter (udgifter til godkendelse af
turbåden til sejlads med passagerer, årlig sikkerhedstjek af redningsudstyr,
forsikringer, olie, småreparationer, havneleje og lønudgifter) til sikring af
kontinuerlig drift.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1. at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter de
fremsatte modeller, og beslutter om kommunen skal arbejde videre med de
skitserede modeller.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende:
Henrik Brodersen (O)
Drøftet.
Udsat med henblik på at sagen belyses yderligere.
Administrative bemærkninger:
Skælskør bådfart – genoptaget
Erhvervs- og Teknikudvalget udsatte sin beslutning på mødet
d. 4. marts 2019, og bad om et overslag på de økonomiske omkostninger ved de
skitserede modeller. Administrationen har udarbejdet nedenstående skøn.
Der er indhentet oplysninger om de senere års regnskaber,
herunder udgifter til vedligeholdelse af båden.
Ved en gennemgang af Bådfartens årsrapporter fremgår det, at
de løbende årlige udgifter til vedligeholdelse af båden ligger imellem 216.000
kr. (2013) og 342.000 kr. (2014).
Likvidator har fremsendt en vurderingsvirksomheds vurdering
af båden. Vurderingen er på nuværende tidspunkt fortrolig og vedlagt som bilag
i et lukket dagsordenspunkt.
Det skal bemærkes at båden har gennemført lovlig turfart i
seneste sæson (2018). Bådens nuværende syn er gældende ind til 30. juni 2019.
Båden har indtil nu været drevet af frivillige. Hvis der
arbejdes videre med model 3, vil der formodentlig være omkostninger til
personale.
Bådfarten har jf. regnskaberne givet underskud gennem de sidste
3 år (2016, 2017 og 2018). Underskuddet har i de tre år gennemsnitligt udgjort
ca. 35.000 kr. årligt.
Forvaltningen oplistede 3 modeller for Erhvervs- og
Teknikudvalget på mødet d. 4. marts 2019. Modellerne er listet op nedenfor og
der er tilføjet forvaltningens overslag på økonomien for den enkelte model.
Model 1. Stiftelse af et ApS
Såfremt Kommunen kan erhverve
båden, vil det være muligt at leje eller at overdrage turbåden til et ApS, som
stiftes af en eller flere virksomheder i lokalområdet, foreninger i Skælskør og
Visit VestSjælland.
Ved denne model vil det være
ApS’et, der driver bådfarten. Slagelse Kommune kan yde tilskud til, såfremt at
det står i ApS’ vedtægter, at et eventuelt overskud øremærkes til
vedligeholdelse og fornyelse af bådfarten. Ved ophør går ApS’ evt. frie
egenkapital (udover anpartskapitalen) tilbage til Slagelse Kommune.
Vurdering af økonomien i
model 1
Slagelse Kommune kan erhverve
færgen for sit skibsejerpantebrev.
Færgen skal til et årligt syn
hos Søfartsstyrelsen.
Kommunen kan overdrage båden til
ApS, som stiftes uden øvrig kommunal økonomi involveret.
Alternativt kan færgen lejes til
ApS for 1. kr. om året.
Udvalget kan beslutte, at yde et
driftstilskud til ApS.
Model 2. Ny forening til at
drive sejladsen
De nuværende frivillige ønsker
ikke at fortsætte med driften af turbåden. Det vil kræve en del opsøgende
arbejde fra Slagelse Kommunes side, at skabe interesse for at stifte en ny
forening for Bådfarten Skjelskør V.
Kommunen kan yde tilskud til en
forening, såfremt det står i foreningens vedtægter, at foreningen ikke har et
erhvervsmæssigt formål, og at et eventuelt overskud øremærkes til vedligeholdelse
og fornyelse af driften.
Kommunen kan yde tilskud til
foreningen, også selvom der er lønnede medarbejdere i driften.
Der vil fortsat være behov for at
Visit Vestsjælland yder sparring i forhold til forretningsudvikling, så driften
kan blive bærende i sig selv.
Vurdering af økonomien i
model 2
Slagelse Kommune kan erhverve
færgen for sit skibsejerpantebrev.
Færgen skal til et årligt syn
hos Søfartsstyrelsen.
Kommunen kan overdrage båden til
en forening, som stiftes uden øvrig kommunal økonomi involveret.
Alternativt kan færgen lejes til
foreningen for 1. kr. om året.
Udvalget kan beslutte, at yde et driftstilskud til
foreningen.
Model 3. Turdriften kobles
til driften af Agersø og Omø færgedriften
Såfremt det er muligt at
erhverve turbåden gennem skibsejerpantebrevet, kan mulige koblinger til Agersø
og Omø færgefærgerne vurderes.
Vurdering af økonomien i
model 3
Slagelse Kommune kan erhverve
færgen for sit skibsejerpantebrev.
Færgen skal til et årligt syn
hos Søfartsstyrelsen.
Administrationen vurderer, at
båden ikke vil være egnet som reservefærge til øerne. Båden er fladbundet, og
kan derfor være svær at sejle i den stærke strøm.
Slagelse Kommune kan som alternativ til ovenstående tre
modeller, beslutte at afvente salg af turbåden og selskabets likvidation. I
forlængelse af likvidators vurdering af Slagelse Kommunes tilgodehavende i
selskabet, kan der fremsættes en evt. fordring på baggrund af
skibsejerpantebrevet.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 1. april 2019:
Fraværende:
Udvalget ønsker at administrationen arbejder videre med
model 1, under forudsætning at kommunen ikke påtager sig driften af bådfarten.