5. Borgerbus - Beslutning om implementering (B)
5. Borgerbus - Beslutning om implementering (B)
Sagsnr.: 330-2019-59124 Dok.nr.: 330-2019-381370 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe endelig beslutning
om igangsætning af forsøgsprojektet med gratis borgerbus i Stillinge
skoledistrikt med driftsstart i januar 2020, og om busdriften hjemtages.
Baggrund
På udvalgsmøde den 12. august blev det besluttet, at et konkret
forsøg med borgerbus i Stillinge skoledistrikt skulle sættes i høring.
På baggrund af høringssvarene besluttede udvalget på sit
møde den 9. september, at der skulle arbejdes videre med forsøgsprojektet om
borgerbusser i Slagelse Kommune.
Høringen gav ikke anledning til justeringer eller ændringer
af borgerbusforslaget, som det var fremlagt.
Administrationen har i mellemtiden modtaget overslagspriser
fra både private busoperatører og Movia om administrationens koncept for en
borgerbus. Ruteplanen kan ses i bilag 1. Bussen vil dække borgernes
transportbehov i området, samtidig med at 90 pct. af børnenes skoletransport
vil blive dækket af borgerbussen. Børn der får længere end 1.500 m til
borgerbussen vil blive tilbudt en anden kørselsordning. Administrationen har
anslået, at cirka 9 børn skal transporteres i en anden kørselsordning.
Frølunde området er i trafikbestillingssagen foreslået
trafikbetjent af linje 902, som omlægges fra Agervej til Broholmvej. Tjæreby
vil ikke længere blive trafikbetjent af linje 902, når buslinjen omlægges. Den
foreslåede ruteomlægning for linje 902 i Frølunde området kan ses i bilag 1.
Retligt
grundlag
Folkeskoleloven og Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende
eller afvise forsøgsordningen med borgerbus.
Udvalget kan vælge at hjemtage
borgerbussen eller at projektet gennemføres i et samarbejde med Movia.
Vurdering
I forhold til overslagspriser fra operatørerne kan det
konstateres, at driftsudgiften ved at lade de private busoperatører køre
forsøgsordningen i et år, er væsentligt lavere end hvis projektet køres i regi
af Movia. Det kan dog konstateres, at kompensationskravet fra Movia er større,
når kommunen vælger at hjemtage linjen.
Fordelen af at hjemtage buslinjen er, at serviceniveauet
højnes for brugerne af borgerbussen, pga. kortere kommandoveje mellem operatør
og kommunen/brugerne. Gennem direkte kontraktindgåelse mellem operatør og
kommunen, får kommunen direkte indflydelse på en række serviceydelser fra
operatørernes side, som vil være med til at nå de opstillede succeskriterier
til forsøgsordningen, som skal sikre at ordningen opretholdes efter
forsøgsperioden.
Fordelen af ikke at hjemtage buslinjen er, at opgaver der
vedrører klagesagsbehandling for buslinjen forbliver hos Movia. Ulempen af, at
overdrage borgerbussen til Movia kan være, at det ikke bliver muligt at
hjemtage borgerbussen på et senere tidspunkt af juridiske årsager.
Sammenfatning
Administrationen vurderer at formålene med kommunale
besparelser på busdriften og bedre service overfor borgerne kan forenes gennem
forsøgsprojektet med borgerbusser.
Administrationen vurderer, at en hjemtagning af buslinjen
vil medføre flest økonomiske og driftsmæssige fordele for kommunen under
forudsætning af, at forsøget strækker sig over mere end ét år.
Driftsjusteringer på borgerbussen vil blive nemmere at gennemføre, når linjen
hjemtages, da kommunen ikke vil være bundet af Movias udbudsregler. Dette
gælder både op- og nedjusteringer. Derudover vurderes det, at borgerbussen vil
reducere efterspørgslen på kommunens Flextrafik-ordninger, som bruges af især
ældre borgere der i høj grad efterspørger service og hjælp fra chaufførernes
side.
Det vurderes derfor, at det er vigtigt, at igangsætte
forsøgsprojektet med borgerbusser i regi af kommunen, som kan være med til at
danne en strategi for den kollektive trafik i hele Slagelse Kommune.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Implementeres borgerbussen gennem trafikselskabet Movia, vil
driftstilskuddet ligge på 2,46 mio. kroner årligt fra 2020. Driftstilskuddet er
inkl. omkostninger til Movias administration.
Hjemtages borgerbussen til kommunen, vil driftstilskuddet til
borgerbussen ligge på cirka 1,62 mio. kroner årligt. Begge beregninger bygger
på overslagspriser.
I begge scenarier vil der komme et kompensationskrav fra
Movia, hvilket vil give en difference på kommunens samlede udgifter til
forsøgsordningen på op til 1 mio. kroner i 2020.
Hjemtagning af borgerbussen - Overslagspris fra
busoperatører
Administrationen har indhentet tilbud fra private
busoperatører, hvis dyreste tilbud for drift af borgerbussen er på 8.100 kroner
pr. skoledag, som vil resultere i et årligt driftstilskud på 1,62 mio. kroner.
Tilbuddene tager udgangspunkt i vedlagte rute- og køreplan, se bilag 1, og er i
2020- priser. Vælger kommunen at hjemtage busdriften for borgerbussen fra Movia
og indgå en direkte aftale med én af vognmændene, vil driftsudgifterne til
busser i Stillinge skoledistriktet inkl. følgeomkostninger til fx skolebuskort
og administration til Movia, blive reduceret med 2,1 mio. kroner årligt i
forhold til i dag. Den fulde besparelseseffekt vil slå igennem fra januar 2021.
På grund af kompensationskravet fra Movia antages det, at borgerbussen ikke vil
udmønte besparelser i 2020. Derudover vurderer administrationen, at der kan
være besparelser på Flextur og Flexhandicap, som ikke er indregnet i
nedenstående oversigt.
| 2020 | 2021 | 2022 |
Drift | 1,62 mio. kr | 1,62 mio. kr. | 1,62 mio. kr. |
Adm. Bidrag* | - | - | - |
Omkostninger ifm. kontraktopsigelse** | 2,2 mio. kr.** | - | - |
Samlet | 3,84 mio. kr. | 1,62 mio. kr. | 1,62 mio. kr. |
Driftsudgifter i dag – uden at der foretages ændringer
i 2020, 2021, 2022 | 3,1 mio. kr. | 3,1 mio. kr. | 3,1 mio. kr. |
Anslået udgift til administration af linjerne 438, 439,
491 til Movia | 0,35 mio. kr. | 0,35 mio. kr. | 0,35 mio. kr. |
*Administrationsbidrag er inkluderet i driftsbidraget til
busoperatør
**se forklaring under næste tabel
Tilbud fra Movia
Vælger kommunen at lade Movia stå for administrationen af
borgerbussen, estimeres besparelsen på 1,2 mio. kroner årligt i forhold til i
dag. Besparelsen er inkl. omkostninger til skolebuskort. Den fulde
besparelseseffekt vil slå igennem fra januar 2021.
| 2020 | 2021 | 2022 |
Drift | 2,3 mio. kr. | 2,3 mio. kr. | 2,3 mio. kr. |
Adm. Bidrag* | 0,16 mio. kr. | 0,16 mio. kr. | 0,16 mio. kr. |
Omkostninger ifm. kontraktopsigelse** | 0,385 mio. kr. | - | - |
Samlet | 2,84 mio. kr. | 2,46 mio. kr. | 2,46 mio. kr. |
Driftsudgifter i dag – uden at der foretages ændringer
i 2020, 2021, 2022 | 3,1 mio. kr. | 3,1 mio. kr. | 3,1 mio. kr. |
Anslået udgift til administration af linjerne 438, 439,
491 til Movia | 0,35 mio. kr. | 0,35 mio. kr. | 0,35 mio. kr. |
*Administrationsomkostninger til Movia er på 66,- kroner pr.
køreplanstime i 2019. Indeksreguleres hvert år.
**Generelt om Movias kompensationskrav
Administrationen har været i dialog med Movia om
kompensationskravet, som pålægges kommunen i forbindelse med de foreslåede
nedskæringer på buslinjerne. Movia kan på vegne af kommunerne i hvert
kalenderår ændre det aftalte køreplantimetal med indtil +/- 7,5%.
Kørselsmængden kan højst ændres med +/- 20% i de første seks år af en
kontraktperiode og yderligere +/- 20% i den sidste del af kontraktperioden.
Movia oplyste, at der tidligere blev foretaget driftsændringer på de tre
buslinjer, som svarer til Movias maksimal tilladte nedskæringsgrænse. Kommunens
må således ikke fjerne yderligere bustimer fra kontrakten, uden at det vil
koste en bod til trafikselskabet.
Movia oplyste desuden, at det beregnede kompensationskrav
tager udgangspunkt i et worst-case-scenarie. Den konkrete kompensation beror på
en konkret forhandling med busoperatørerne.
Vælger Udvalget, at implementere borgerbussen i juni 2020
ifm. sommerkøreplanen 2020, vil kompensationskravet til busoperatører være
noget mindre. Dette uddybes på mødet den 30. september.
Konsekvenser
for andre udvalg
Borgerbussen vil aflaste økonomien af Center for Børn og
Unge, idet der ikke opkræves billetter for at køre med borgerbussen. Administrationen
forventer en besparelse på 0,250,- mio. kroner plus interne arbejdstimer til
administration af skolebuskort. Besparelsen udmøntes i 2020.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Borgerbussen implementeres med det valgte forslag,
2.
at Udvalget tager stilling til om forsøgsprojektet med borgerbus skal ske
ved hjemtagelse til kommunen eller i et samarbejde med Movia.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:
Udsat.
Genoptages på møde d. 9. oktober.