Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 30. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-381383                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.
Henrik Brodersen (O) påpegede at udvalgsdagsorden var udsendt for sent.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-381389                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Halsskov Færgehavn
-      0,7% effektivisering af Kommunale Ejendomme
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsrirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
På udvalgsmøde i november gives en orientering om Halsskov Færgehavn.
Mødet d. 4. november udsættes.
Der afholdes ekstraordinært udvalgsmøde d. 9. oktober kl. 8.

3. Temadrøftelse - Ny Servicemodel, Ejendomsservice (D)

3.     Temadrøftelse - Ny Servicemodel, Ejendomsservice (D)

Sagsnr.: 330-2019-67598               Dok.nr.: 330-2019-390410                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om projektet Velfærdsunderstøttende Facility Management (VFM) med særlig fokus på udarbejdelse af Ny Servicemodel. Udvalget træffer beslutning omkring Ny Servicemodel på udvalgsmødet i november.
Baggrund
Slagelse Kommunes Ejendomsservice blev etableret 1. januar 2016, hvor servicemedarbejdere fra alle kommunens virksomheder blev samlet under én administration, med fælles økonomi. Økonomien er siden 2016 blevet reduceret med 17,5 mio. kr., samtidig med at flere virksomheder og ejendomme, som ikke før 2016 blev serviceret, nu serviceres af Ejendomsservice.
Til at definere Ejendomsservices opgaver og ansvar, udarbejdede Center for Kommunale Ejendomme og virksomhederne i fællesskab et aftalegrundlag kaldet Service Level Agreement (SLA), som efterfølgende blev politisk vedtaget. Dette aftalegrundlag har givet anledninger til frustration, hos virksomhedslederne, grundet manglende fleksibilitet, gennemsigtighed og mangel på indflydelse.
I 2017 deltog Slagelse Kommune i en landsdækkende statusanalyse udarbejdet på vegne af Kommunernes Landsforening. Som følge af analysen blev der medio 2018 iværksat et internt udviklingsprojekt med titlen Velfærdsunderstøttende Facility Management (VFM), der søger at udvikle hele Center for Kommunale Ejendomme. Formålet har fra starten været, at dialogen og medinddragelsen af de kommunale virksomheder øges og at data indsamles for at kunne træffe bedre politiske og operationelle beslutninger.
I Budgetaftalen 2019 – 2022, pkt. 43, fremgår det, at der skal arbejdes i retning mod større ledelsesrum og samtidig rettes der fokus på kundebetjening og valgfrihed hos de decentrale enheder.
VFM
På baggrund af Budgetaftalen, udfordringerne med SLA og KLs rapport, igangsættes en række delprojekter under VFM-projektet.
Projektet indeholder disse emner:
·         Kommunikation og servicekultur
·         Bygningstilstand
·         Dataoverblik
·         Ny Servicemodel
·         Strategier og kvalitet
·         Projektmanual
Projekterne er kører fra 2. kv. 2019 til og med 3. kv. 2020, hvorefter de overgår i drift.
Ny Servicemodel
Delprojektet Ny Servicemodel beskriver hvordan EJDS kan øge fleksibiliteten, skabe hurtigere beslutningsgange samt sikre virksomhedernes indflydelse på den service der ydes af EJDS. Ny Servicemodel definerer de arbejdsopgaver der udføres og kategoriserer dem i 3 kategorier:
Sikkerhed, teknik og klimaskærm
Bygningsrelaterede ydelser
Serviceydelser
Kategoriseringen definerer samtidig hvilke opgaver der ikke påvirker virksomhedernes drift, hvilke opgaver, der kræver dialog og koordinering og hvilke opgaver virksomhederne frit kan tilrettelægge efter eget ønske.
Ny Servicemodel suppleres af årshjul som beskriver arbejdsopgaverne mere detaljeret.
I juni 2019, havde CKE et møde med formand og næstformand for Erhvervs- og Teknikudvalget hvor baggrunden og planer for VFM projektet blev præsenteret. På det møde blev det besluttet at projektet, som bl.a. indeholder beskrivelse af Ny Servicemodel, skulle præsenteres på som tema på udvalgets møde i oktober hvor det så efterfølgende skulle komme tages til beslutning i november.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte oplægget til Ny Servicemodel og hvorvidt CKE skal justere retning og indhold. Udvalgets ønsker indarbejdes i scenarierne i det kommende beslutningsoplæg i november.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme står i dag med det samlede ansvar for service til virksomhederne og for at yde et forholdsvist ensartet bygningsvedligehold, der sigter på at fastholde værdien af de kommunale bygninger, hvis samlede værdi estimeres til mellem 4-6 mia. kr. Det er helt centralt, at fokus på bygningstilstand og værdi kan fastholdes, så eftersyn og servicering af klimaskærm og teknik fortsætter uanset Servicemodel.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at VFM-projektet samt Ny Servicemodel kommer til at øge virksomhedernes indflydelse på de bygningsrelaterede- samt serviceopgaver som udføres af EJDS i deres virksomhed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye servicemodel kan afstedkomme flytning af økonomi imellem fagcentre og flytning af personaleressourcer. De nærmere omstændigheder for dette, drøftes på udvalgsmødet i november.
Konsekvenser for andre udvalg
Varetagelsen af de byggetekniske opgaver og serviceopgaver har væsentlig betydning for størstedelen af de kommunale virksomheder.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget drøfter VFM projektet samt Ny servicemodel og tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Genoptages på møde d. 9. oktober.

4. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(O)

4.     Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(O)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2019-396561                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om sag vedrørende etablering af 6-8 skæve boliger, som behandles i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af 6-8 skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Administrationen har indhentet en ekstern juridisk afklaring af fordele og ulemper i forhold til at Slagelse Kommune er bygherre samt forhold vedrørende eventuel udbudspligt ved salg af grund til boligorganisation. Notat udarbejdet af revisionsselskabet BDO er vedlagt som bilag.
På baggrund af notatet skal der tages stilling til om projektet skal etableres og driftes af Slagelse Kommune, eller der skal søges at indgå samarbejde med boligorganisation.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
·         Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget får sagen til orientering.
Vurdering
Den eksterne juridiske afklaring fremhæver, at der er en række fordele ved, at Slagelse Kommune selv står for etablering og drift af skæve boliger. Administrationen skal dog også bemærke at erfaringerne med etablering og drift af skæve boliger hos boligorganisationer har været gode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1: At Slagelse Kommune står for etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Slagelse Kommune er selv bygherre og bygger på kommunalt ejet grund. Det er Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser som bygger med bistand fra Byggeherrerådgivningen i Center for Kommunale Ejendomme.
Handlemulighed 2: At Slagelse Kommune søger at indgå samarbejde med boligorganisation om etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Indgås der samarbejde med boligorganisation omkring etablering og drift af boligerne, så vil boligorganisationen være bygherre. Såfremt det anbefales at indgå samarbejde med en boligorganisation, så vil salg af grunden til projektet først indgå, når det færdige projekt og dermed ansøgningen om tilskud til etablering af skæve boliger hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forelægges til Byrådets godkendelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og oversendes til Økonomiudvalget.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.
Det anbefales at kommunen selv står for etablering / bygger skæve boliger.

5. Borgerbus - Beslutning om implementering (B)

5.     Borgerbus -  Beslutning om implementering (B)

Sagsnr.: 330-2019-59124               Dok.nr.: 330-2019-381370                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe endelig beslutning om igangsætning af forsøgsprojektet med gratis borgerbus i Stillinge skoledistrikt med driftsstart i januar 2020, og om busdriften hjemtages.
Baggrund
På udvalgsmøde den 12. august blev det besluttet, at et konkret forsøg med borgerbus i Stillinge skoledistrikt skulle sættes i høring.
På baggrund af høringssvarene besluttede udvalget på sit møde den 9. september, at der skulle arbejdes videre med forsøgsprojektet om borgerbusser i Slagelse Kommune.
Høringen gav ikke anledning til justeringer eller ændringer af borgerbusforslaget, som det var fremlagt.
Administrationen har i mellemtiden modtaget overslagspriser fra både private busoperatører og Movia om administrationens koncept for en borgerbus. Ruteplanen kan ses i bilag 1. Bussen vil dække borgernes transportbehov i området, samtidig med at 90 pct. af børnenes skoletransport vil blive dækket af borgerbussen. Børn der får længere end 1.500 m til borgerbussen vil blive tilbudt en anden kørselsordning. Administrationen har anslået, at cirka 9 børn skal transporteres i en anden kørselsordning.
Frølunde området er i trafikbestillingssagen foreslået trafikbetjent af linje 902, som omlægges fra Agervej til Broholmvej. Tjæreby vil ikke længere blive trafikbetjent af linje 902, når buslinjen omlægges. Den foreslåede ruteomlægning for linje 902 i Frølunde området kan ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven og Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende eller afvise forsøgsordningen med borgerbus.
Udvalget kan vælge at hjemtage borgerbussen eller at projektet gennemføres i et samarbejde med Movia. 
Vurdering
I forhold til overslagspriser fra operatørerne kan det konstateres, at driftsudgiften ved at lade de private busoperatører køre forsøgsordningen i et år, er væsentligt lavere end hvis projektet køres i regi af Movia. Det kan dog konstateres, at kompensationskravet fra Movia er større, når kommunen vælger at hjemtage linjen.
Fordelen af at hjemtage buslinjen er, at serviceniveauet højnes for brugerne af borgerbussen, pga. kortere kommandoveje mellem operatør og kommunen/brugerne. Gennem direkte kontraktindgåelse mellem operatør og kommunen, får kommunen direkte indflydelse på en række serviceydelser fra operatørernes side, som vil være med til at nå de opstillede succeskriterier til forsøgsordningen, som skal sikre at ordningen opretholdes efter forsøgsperioden.  
Fordelen af ikke at hjemtage buslinjen er, at opgaver der vedrører klagesagsbehandling for buslinjen forbliver hos Movia. Ulempen af, at overdrage borgerbussen til Movia kan være, at det ikke bliver muligt at hjemtage borgerbussen på et senere tidspunkt af juridiske årsager.
Sammenfatning
Administrationen vurderer at formålene med kommunale besparelser på busdriften og bedre service overfor borgerne kan forenes gennem forsøgsprojektet med borgerbusser.
Administrationen vurderer, at en hjemtagning af buslinjen vil medføre flest økonomiske og driftsmæssige fordele for kommunen under forudsætning af, at forsøget strækker sig over mere end ét år. Driftsjusteringer på borgerbussen vil blive nemmere at gennemføre, når linjen hjemtages, da kommunen ikke vil være bundet af Movias udbudsregler. Dette gælder både op- og nedjusteringer.  Derudover vurderes det, at borgerbussen vil reducere efterspørgslen på kommunens Flextrafik-ordninger, som bruges af især ældre borgere der i høj grad efterspørger service og hjælp fra chaufførernes side.
Det vurderes derfor, at det er vigtigt, at igangsætte forsøgsprojektet med borgerbusser i regi af kommunen, som kan være med til at danne en strategi for den kollektive trafik i hele Slagelse Kommune. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Implementeres borgerbussen gennem trafikselskabet Movia, vil driftstilskuddet ligge på 2,46 mio. kroner årligt fra 2020. Driftstilskuddet er inkl. omkostninger til Movias administration.
Hjemtages borgerbussen til kommunen, vil driftstilskuddet til borgerbussen ligge på cirka 1,62 mio. kroner årligt. Begge beregninger bygger på overslagspriser. 
I begge scenarier vil der komme et kompensationskrav fra Movia, hvilket vil give en difference på kommunens samlede udgifter til forsøgsordningen på op til 1 mio. kroner i 2020.
Hjemtagning af borgerbussen - Overslagspris fra busoperatører
Administrationen har indhentet tilbud fra private busoperatører, hvis dyreste tilbud for drift af borgerbussen er på 8.100 kroner pr. skoledag, som vil resultere i et årligt driftstilskud på 1,62 mio. kroner. Tilbuddene tager udgangspunkt i vedlagte rute- og køreplan, se bilag 1, og er i 2020- priser. Vælger kommunen at hjemtage busdriften for borgerbussen fra Movia og indgå en direkte aftale med én af vognmændene, vil driftsudgifterne til busser i Stillinge skoledistriktet inkl. følgeomkostninger til fx skolebuskort og administration til Movia, blive reduceret med 2,1 mio. kroner årligt i forhold til i dag. Den fulde besparelseseffekt vil slå igennem fra januar 2021. På grund af kompensationskravet fra Movia antages det, at borgerbussen ikke vil udmønte besparelser i 2020.  Derudover vurderer administrationen, at der kan være besparelser på Flextur og Flexhandicap, som ikke er indregnet i nedenstående oversigt.
 
2020
2021
2022
Drift
1,62 mio. kr
1,62 mio. kr.
1,62 mio. kr.
Adm. Bidrag*
-
-
-
Omkostninger ifm. kontraktopsigelse**
2,2 mio. kr.**
-
-
Samlet
3,84 mio. kr.
1,62 mio. kr.
1,62 mio. kr.
Driftsudgifter i dag – uden at der foretages ændringer i 2020, 2021, 2022
3,1 mio. kr.
3,1 mio. kr.
3,1 mio. kr.
Anslået udgift til administration af linjerne 438, 439, 491 til Movia
0,35 mio. kr.
0,35 mio. kr.
0,35 mio. kr.
*Administrationsbidrag er inkluderet i driftsbidraget til busoperatør
**se forklaring under næste tabel
Tilbud fra Movia
Vælger kommunen at lade Movia stå for administrationen af borgerbussen, estimeres besparelsen på 1,2 mio. kroner årligt i forhold til i dag. Besparelsen er inkl. omkostninger til skolebuskort. Den fulde besparelseseffekt vil slå igennem fra januar 2021.
 
2020
2021
2022
Drift
2,3 mio. kr.
2,3 mio. kr.
2,3 mio. kr.
Adm. Bidrag*
0,16 mio. kr.
0,16 mio. kr.
0,16 mio. kr.
Omkostninger ifm. kontraktopsigelse**
0,385 mio. kr.
-
-
Samlet
2,84 mio. kr.
2,46 mio. kr.
2,46 mio. kr.
Driftsudgifter i dag – uden at der foretages ændringer i 2020, 2021, 2022
3,1 mio. kr.
3,1 mio. kr.
3,1 mio. kr.
Anslået udgift til administration af linjerne 438, 439, 491 til Movia
0,35 mio. kr.
0,35 mio. kr.
0,35 mio. kr.
*Administrationsomkostninger til Movia er på 66,- kroner pr. køreplanstime i 2019. Indeksreguleres hvert år.
**Generelt om Movias kompensationskrav
Administrationen har været i dialog med Movia om kompensationskravet, som pålægges kommunen i forbindelse med de foreslåede nedskæringer på buslinjerne. Movia kan på vegne af kommunerne i hvert kalenderår ændre det   aftalte køreplantimetal med indtil +/- 7,5%.  Kørselsmængden kan højst ændres med +/- 20% i de første seks år af en kontraktperiode og yderligere +/- 20% i den sidste del af kontraktperioden. Movia oplyste, at der tidligere blev foretaget driftsændringer på de tre buslinjer, som svarer til Movias maksimal tilladte nedskæringsgrænse. Kommunens må således ikke fjerne yderligere bustimer fra kontrakten, uden at det vil koste en bod til trafikselskabet.
Movia oplyste desuden, at det beregnede kompensationskrav tager udgangspunkt i et worst-case-scenarie. Den konkrete kompensation beror på en konkret forhandling med busoperatørerne.
Vælger Udvalget, at implementere borgerbussen i juni 2020 ifm. sommerkøreplanen 2020, vil kompensationskravet til busoperatører være noget mindre. Dette uddybes på mødet den 30. september.
Konsekvenser for andre udvalg
Borgerbussen vil aflaste økonomien af Center for Børn og Unge, idet der ikke opkræves billetter for at køre med borgerbussen. Administrationen forventer en besparelse på 0,250,- mio. kroner plus interne arbejdstimer til administration af skolebuskort. Besparelsen udmøntes i 2020.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Borgerbussen implementeres med det valgte forslag,
2.    at Udvalget tager stilling til om forsøgsprojektet med borgerbus skal ske ved hjemtagelse til kommunen eller i et samarbejde med Movia.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Genoptages på møde d. 9. oktober.

6. Trafikbestilling 2020 (B)

6.     Trafikbestilling 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-37312               Dok.nr.: 330-2019-388898                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal træffes beslutning om, hvilke justeringer/ændringer, der skal foretages i forhold til servicen på det nugældende kollektive busnet. Trafikbestillingen vedrører ændringer, der skal gennemføres i 2020, samt meddelelse til Movia om, at der i forbindelse med det igangværende udbud af buslinjer skal annulleres udbud på visse buslinjer.
Baggrund
Kommunen skal hvert år afgive trafikbestilling til trafikselskabet Movia med de ændringer, kommunen ønsker at foretage i busdriften. Deadline for trafikbestillingen er den 31. oktober 2019, hvor ønsker til trafikændringer skal være meddelt Movia.
Med henvisning til sag om kollektiv trafikbestilling på Udvalgets møde den 9. september 2019 har kommunen modtaget flere ønsker fra kommunens borgere vedrørende busdriften.
I tidligere sager der har været forelagt Udvalget, har administrationen vurderet, at budgetområdet ”Buskørsel” i 2020, med en videreførelse af serviceniveauet fra indeværende år, vil være underbudgetteret med 8,5 mio. kr. (beløbet er eksklusiv eventuel besparelse ved implementering af Borgerbus).
Med afsæt i den økonomiske situation vil enhver udvidelse af serviceniveauet for at imødekomme borgernes ønsker betyde endnu højere driftsunderskud i 2020. 
Tiltag i forbindelse med Trafikbestilling 2020:
·         Udvalget besluttede på mødet den 9. september 2019, at der arbejdes videre med en reduktion af buslinje 902 på strækningen mellem Slagelse og Vemmelev, samt en optimal korrespondance mellem den del af 902 som består og 901.
·         Med en endelig beslutning om at iværksætte Projekt Borgerbus i skoledistriktet for Stillinge skole vil dette medfører, at følgende ordinære buslinjer udgår i 2020; 438, 439 og 491. Dato for hvornår disse buslinjer skal ophøre med at køre skal aftales nærmere mellem Movia og administrationen.
·         De øvrige buslinjer vil kører uforandret.
Administrationen har afholdt møde med Movia om det igangværende udbud af en del af buslinjerne i Slagelse Kommune. Buslinjerne der er i udbud vil starte ny periode fra den 27. juni 2021. I den forbindelse er det drøftet, at udbuddet på følgen buslinjer 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres da disse linjer er eller kan blive påvirket af nytænkning i forhold til den måde de kører på. Èn af buslinjerne indgår i projektet med Borgerbus.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte hvilke af nedenstående handlemuligheder administrationen skal meddele videre til Movia i forhold til Trafikbestilling 2020.
1.    At Slagelse Kommune meddeler Movia, at der med hurtigst mulige virkning for driftsudgiften i 2020 foretages reduktion på buslinje 902 mellem Slagelse og Vemmelev.
2.    At Slagelse Kommune med en beslutning om, at Projekt borgerbus iværksættes meddeler Movia, at buslinjerne 438, 439 og 491 udgår i 2020. I den forbindelse skal linjeføringen af buslinje 902 omlægges fra Agervej til Broholmvej.
3.    At der ikke foretages reduktion på buslinje 902.
4.    At der ikke foretage ændringer af det nuværende serviceniveau.
5.    At det meddeles Movia, at det igangværende udbud af følgende buslinjerne 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres.
6.    At der ikke annulleres buslinjer i Movias udbud for buslinjer i Slagelse Kommune.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det samlede driftsunderskud på 8,5 mio. kr. kun delvist kan dækkes med de tiltag til Trafikbestilling 2020 som er anført.
Med en reduktion af 902 på strækningen mellem Slagelse og Vemmelev har Movia tidligere vurderet at denne tilpasning vil give årlig driftsreduktion på 3,9 mio. kr. (helårsvirkning). Movia oplyser, at det tidligst vil være muligt at ændre på buslinje 902 fra Påsken 2020, det vil sige, at der vil kunne opnås en besparelse i 2020 på ca. 2,7 mio. kr. Reduktionen betyde, at der vil være halvtimesdrift på strækningen med buslinje 901. Passagerer som i dag benytter 902 vil med det omtalte tiltag kunne benytte 901 som erstatning. Der skal med en ny køreplanlægning arbejdes på, at den tilbageværende del af 902 som kører mellem Vemmelev og Korsør station (via Svenstrup) sikres en optimal korrespondance til tog på Korsør station og 901 i Vemmelev.
Med en beslutning om at iværksætte Projekt Borgerbus i 2020 er det en forudsætning, at buslinjerne 437, 438 og 439 udgår. Kommunens samlede driftstilskud til disse buslinjer er 3,1 mio. kr. Nedlæggelse af buslinje 438 betyder, at der ikke vil være busbetjening af Frølunde Fed, dette kan dog imødekommes ved, at buslinje 902’s linjeføring flyttes fra Agervej til Broholmvej, derved vil der være tilvejebragt en busbetjening af sommerhusområdet.  
Det er administrationens anbefaling, at det meddeles Movia at buslinjerne 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres i det igangværende udbud. Derved vil det være muligt frem til den 27. juni 2021 at arbejde med alternative betjeninger af de områder, disse buslinjer betjener i dag.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med afsæt i, at der er et estimeret underskud på 8,5 mio. kr. til ”Buskørsel” i 2020 vil tiltag til Trafikbestilling 2020 have følgende økonomiske helårsvirkninger:
 
2020
 
1.000 Kr.
Reduktion på buslinje 902
 
-2.700
Nedlæggelse af buslinjerne 438, 439 og 491
-3.100
Samlet resultat for tiltag
-5.800
Udgifter til Projekt Borgerbus behandles i særskilt sag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Serviceniveauet på buslinje 902 ændres, så denne linje fra og med 2020 ikke længere betjener strækningen mellem Slagelse og Vemmelev,
2.    at Buslinjerne 438, 439 og 491 nedlægges fra januar 2020, dette er dog under forudsætning af, at der er truffet beslutning om, at Projekt Borgerbus iværksættes,
3.    at det meddeles Movia at buslinjerne 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres i det igangværende udbud.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Genoptages på møde d. 9. oktober.

7. Eventuelt (D)

7.     Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-381584                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Henrik Brodersen (O) nævnte problemstilling med tung trafik på Næstvedvej /Skælskør.
8. Lukket: Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
9. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.