Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 2. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden - (B)

1.     Godkendelse af dagsorden - (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-54370                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.

2. Vedtagelse af forretningsorden for Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

2.     Vedtagelse af forretningsorden for Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-7519                 Dok.nr.: 330-2020-85143                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forretningsorden.
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte udvalgets forretningsorden på møde den 5. februar 2018.
Miljø-, Planlægnings- og Bæredygtighedsudvalget godkendte udvalgets forretningsorden på møde den 5. februar 2018.
Erhvervs- og Turismeudvalget godkendte udvalgets forretningsorden på møde den 5. marts 2018.
Byrådet godkendte den 26. marts 2018 en revideret Styrelsesvedtægt 2018, hvor udvalgene blev slået sammen til de to udvalg Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen foreslår at godkende forretningsordenen for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med navneændring til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for hhv. Center for Miljø, Plan og Teknik og Center for Kommunale Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget godkender forretningsordenen for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med navneændring til Erhvervs- og Teknikudvalget.

3. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - Erhvervs og Teknikudvalget (B)

3.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - Erhvervs og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-9916                 Dok.nr.: 330-2020-70995                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2019. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2020.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 298 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 328 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Erhvervs- og Teknikudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2019
Regnskab 2019
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
 
6.1 Havne
 
 
 
Serviceudgifter
2,8
0,7
2,1
6.2 Drift og Teknik
 
 
 
Serviceudgifter
146,7
137,7
9,0
6.3 Kommunale Ejendomme
 
 
 
Serviceudgifter
189,1
182,7
6,5
Overførselsudgifter
1,3
0,1
1,2
Ældreboliger
-26,4
-27,2
0,8
6.4 Erhverv og Turisme
 
 
 
Serviceudgifter
21,0
14,1
6,9
Total
334,5
308,1
26,4
B.   Overførsel af mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Erhvervs- og Teknikudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2018
til 2019
Overføres
fra 2019
til 2020
Tilføres
kassen
 
6.1 Havne
1,4
2,1
0,0
6.2 Drift og Teknik
6,0
9,0
0,0
6.3 Kommunale Ejendomme
5,4
6,5
0,0
6.4 Erhverv og Turisme
3,0
6,9
0,0
Total
15,8
24,4
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
6.1 Havne
Mindreforbrug på serviceudgifter på 2,1 mio. kr. skyldes primært disponerede midler til vedligeholdelse af havneanlæg og bassiner, herunder katodisk beskyttelsesanlæg.
6.2 Drift og Teknik
Et samlet mindreforbrug på serviceudgifter på 9,0 mio. kr. som primært skyldes.
At Veje og Trafik har et mindreforbrug på 2,2 mio. kr. på vejbelysning og vejbidrag. At der er et mindreforbrug på 6,5 mio. kr. vedrørende vintervedligeholdelsen.
6.3 Kommunale Ejendomme
Ejendomsservice har et overskud på 4,2 mio. kr., der især er begrundet i et mindreforbrug på energi. Og derudover et generelt mindreforbrug på vedligehold hvor flere vedligeholdelsesprojekter er forsinket og først er igangsat nu.
På rengøringen ses der fortsat resultat af de igangsatte optimeringer de seneste år, og derudover har der været prissat forkert på en kontrakt med en leverandør gennem flere år, der har resulteret i et større mindreforbrug. Denne fejl er rettet fremover.  
6.4 Erhverv og Turisme
Et samlet mindreforbrug på serviceudgifter på 6,9 mio. kr. som primært skyldes modtaget fondsmidler på 4,0 mio. kr. øremærket Isbådsmuseet Halsskov Rev og ikke disponerede udviklingsmidler under turisme samt mindreforbrug på afledt drift til Korsør Erhvervspark og projektpulje under erhvervsservice.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 15,4 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 11,4 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Erhvervs- og Teknikudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2019
til 2020
 
6.1 Havne
2,5
6.2 Drift og Teknik
10,9
6.3 Kommunale Ejendomme
2,1
Total
15,4
6.1 Havne
Mindreforbrug på anlæg under Havne kan primært henføres til projektet vedrørende Molerne Halsskov Færgehavn, hvor renoveringsarbejdet vil fortsætte i 2020 jævnfør de besluttede planer.
6.2 Drift og Teknik
Mindreforbrug på anlæg under Drift og Teknik kan primært henføres til:
Forlængelse af Ringvej ved Hvilebjerg med 1,4 mio. kr. Anlægsarbejdet er i projekteringsfasen og forventes igangsat medio 2020.
Strande, Broer og Toiletter med 1,2 mio. kr., som overføres til planlagte aktiviteter i 2020, herunder toiletbygning ved Stilling strand.
Støjvold ved motorvejen Slagelse med 1,0 mio. kr. i mindreforbrug
Afkørsel 41 Tjæreby anlæg østvendte ramper med 1,8 mio. kr. Anlægsarbejdet er afsluttet og der afventes endelig afregning fra Vejdirektoratet.
Anlæg af cykelstier med et samlet mindreforbrug på 2,3 mio. kr. Etablering af cykelsti mellem Slagelse og Vemmelev forsætter i 2020.
6.3 Kommunale Ejendomme
Der har været enkelte forskydninger i periodiseringen på flere anlæg, der har strakt sig til 2020. Der anbefales derfor at alle mer- og mindreforbrug på anlæg overføres til 2020 så disse kan udlignes
6.4 Erhverv og Turisme
Der er ingen anlæg under Erhverv og Turisme.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 24,4 mio. kr. fra 2019 til 2020.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 15,4 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Havne 6.1
2.089
 
 
 
Drift
Drift og Teknik 6.2
8.973
 
 
 
Drift
Kommunale Ejendomme 6.3
6.454
 
 
 
Drift
Erhverv og Turisme 6.4
6.880
 
 
 
Anlæg
Havne 6.1
2.468
 
 
 
Anlæg
Drift og Teknik 6.2
10.865
 
 
 
Anlæg
Kommunale Ejendomme 6.3
2.083
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
-39.812
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 24,395 mio. kr.
3.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb jf. bilag 2. til anlæg på i alt 15,416 mio.kr.

4. Anlægsbevillinger Strande, broer og toiletter, Udvikling af bymidterne i de tre købstæder og Energibesparende foranstaltninger (B)

4.     Anlægsbevillinger Strande, broer og toiletter, Udvikling af bymidterne i de tre købstæder og Energibesparende foranstaltninger (B)

Sagsnr.: 330-2019-81581               Dok.nr.: 330-2020-85411                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2020 er afsat rådighedsbeløb til udvikling af Strande, broer og toiletter, Bymidterne i de tre købstæder og Energibesparende foranstaltninger.
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale, hvorvidt der gives anlægsbevillinger således, at arbejderne kan igangsættes på de tre projekter.
Baggrund
Center for Kommunale Ejendomme og Center for Miljø, Plan og Teknik søger anlægsbevilling til følgende anlægsprojekter:
Strande, Broer og Toiletter:
Der søges om en anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2020 for ”Strande, broer og toiletter” (Bilag 1).
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 3. februar 2020, blev der truffet beslutning om anvendelsen af det afsatte rådighedsbeløb for anlægspuljen ”Strande, broer og toiletter”.
Der prioriteres en afslutning af tidligere igangsatte tiltag inden for anlægspuljens tidligere bevillings år, samt en etablering af et toilet ved Egerup strand, under forudsætning af grundejers og Kystdirektoratets tilladelse. Endvidere en istandsættelse/opfriskning af toiletterne på Ceres Stranden og Bildsø Strand, som begge forventes at blive genåbnet som Blå-flag strande til sommeren 2020.
Udvikling af bymidterne i de tre købstæder:
Der søges om anlægsbevilling på 4,0 mio. kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb (Bilag 2).
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på mødet den 3. februar 2020, at der i år skal disponeres midler til udvikling af bymidterne – med følgende fordeling:

Slagelse: Træskogården, ombygning af p-plads i samarbejde m. privat investor (1,5 mio. kr.)
Slagelse: Fisketorvet, primært forarbejder og projektering (1,2 mio. kr.)
Slagelse: Etablering af parkeringshus, business-case og rådgivning (0,3 mio. kr.)
Korsør: Solens Plads, realisering af belysningsprojekt (ca. 0,8 mio. kr.)
Korsør: Tårnborgvej, forskønnelsesprojekt, idéprojekt – rådgiverhonorar (ca. 0,2 mio. kr.)
Disponeringen refererer til budgettets punkt 186, udvikling af bymidterne, hvor der er afsat 4 mio. kr. i 2020 og 4 mio. kr. i 2021.
Energibesparende foranstaltninger (EBF)
Der søges om anlægsbevilling på 3,4 kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb (Bilag 3 og bilag 4).
Der gøres samtidig opmærksom på, at der er tale om estimater på beløb. Dette betyder, at der kan opstå ændringer over året, der medfører, at opgavefordelingen ændrer sig. 
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, hvorvidt der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne kan sættes i gang.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme og Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der gives anlægsbevilling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
Anlægsbevilling
I alt
59. EBF i offentlige ejendomme
30.620
3.378
33.998
83. Strand, Broer og Toiletter
4.500
1.500
6.000
186. Bymidteudvikling, torvene i de tre byer
0
4.000
4.000
 
 
 
 
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Konsekvenser
Ingen Bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme og Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der gives en anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. til Strand, Broer og Toiletter finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
2.    at der giver en anlægsbevilling på 4,0 mio. kr. til Bymidteudvikling, Torvene i de tre købstæder finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
3.    at der gives en anlægsbevilling på 3,378 mio. kr. til energibesparende foranstaltninger finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.

5. Lokalplan 1120 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

5.     Lokalplan 1120 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2020-8239                 Dok.nr.: 330-2020-77083                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1120 – Boligområde på Holbækvej 45, Slagelse.
Midlertidig adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Holbækvej.
Fremtidig adgang til lokalplanområdet sker via ny forlængelse af privat fællesvej Engdraget.
Bygherren har ingen specifikke ønsker til vejnavn.
I umiddelbart nærhed ligger Alpeviolvej og Engdraget.
Områdebetegnelsen er ”Tidselbjerget” og flere veje har navne der hidrører under engblomster eller markplanter, derfor vil følgende vejnavne være velegnede: Kornblomstvej, Rødkløvervej, Kørvelvej, Fingerbølvej eller Mælkebøttevej.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnene: Kornblomstvej, Rødkløvervej, Kørvelvej, Fingerbølvej eller Mælkebøttevej.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Kornblomstvej, Rødkløvervej, Kørvelvej, Fingerbølvej, Mælkebøttevej eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn til udstykningen.

6. Halsskovbroen - udskiftning af cylindre - Drift og Teknik - anlægsregnskab (B)

6.     Halsskovbroen - udskiftning af cylindre - Drift og Teknik - anlægsregnskab (B)

Sagsnr.: 330-2019-83326               Dok.nr.: 330-2020-48473                                            Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Der aflægges endeligt anlægsregnskab for anlægspuljen ”Renovering af Halsskovbroen”. Der peges på omplacering af de resterende 25.514 kr. til anlægspuljen ”Hovedistandsættelse af broer”.
Baggrund
I anlægsbudgettet for 2018 blev der afsat 3,5 mio. kr. til Renovering af Halsskovbroen.
De hydrauliske cylindre på Halsskovbroen i Korsør blev udskiftet, efter at de gamle havde opbrugt deres levetid. I samme forbindelse blev der udført en række ekstraarbejder som bl.a. omfatter injicering af betonen bag cylindrene, som nemmest udføres når cylindre ikke er til stede.
Udover udskiftningen af cylinderne, er der også udlagt ny kunststofbelægning på klapfagene.
I forbindelse med ovenstående renoveringer var det optimalt at placere en række vedligeholdelsesmæssige og forbedrende opgaver, finansieret via anlægspuljen ”Hovedistandsættelse af broer”. Vedligeholdet omfattede udskiftning af slidte slanger, indbygning af varmelegeme i olietanken og udskiftning af PLC udstyr i manøvretårnet, herunder mulighed for fjernstyring ved fejlfinding.
Anlægsregnskabet ser således ud:
104 Renovering af Halsskovbroen
Anlægsbevilling                                      3.500.000 kr.
Afholdt udgift                                           3.474.486 kr.
Afvigelse (mindreforbrug)                           25.514 kr.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes regler for anlægsstyring.
Handlemuligheder
Det resterende beløb på 25.514 kr. kan omplaceres til:
-      Hovedistandsættelse af broer, til løbende istandsættelser på Halsskovbroen i 2020.
  eller
-      Beløbet føres tilbage i kommunekassen.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med aflæggelses af anlægsregnskaber skal der aflægges regnskab pr. anlægsprojekt, hvor et evt. merforbrug finansieres af udvalgets driftsbudget, mens et evt. mindreforbrug tilføres kassen. Det indstilles, at mindreforbrug på 25.514 kr. omplaceres til Hovedistandsættelse af broer.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg nr. 104 Renovering Halsskovbroen
6.2 Drift og Teknik
-25
 
 
 
Anlæg nr. 89 Hovedistandsættelse af broer
6.2 Drift og Teknik
25
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales,
1.    at Anlægsregnskabet godkendes.
2.    at Restbeløb på 25.514 kr. omplaceres til Hovedistandsættelse af broer, til løbende istandsættelser på Halsskovbroen i 2020.

7. Udviklingsmidler til Korsør Erhvervspark (B)

7.     Udviklingsmidler til Korsør Erhvervspark (B)

Sagsnr.: 330-2020-13799               Dok.nr.: 330-2020-91891                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om og hvordan udviklingsmidler til Korsør Erhvervspark skal anvendes.
Baggrund
I budgetaftalen for 2017, blev der afsat 1.0 mio. kr. i driftsmidler, til udvikling af kompetencer i tilknytning til ny energipark i Korsør (nu Korsør Erhvervspark).
Med udgangen af 2019 er der 830.500 kr. tilbage af de afsatte midler og der er ikke disponeret for anvendelse af midler i 2020 på dette område.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Erhvervs- og teknikudvalget kan vælge at disponere midlerne til andre indsatser, da der ikke er planlagt anvendelse af midlerne, til udvikling af Korsør Erhvervspark.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der ikke bliver brug for midlerne til udvikling af kompetencer i tilknytning af Korsør Erhvervspark og det anbefales at midlerne disponeres til andre indsatser.
Det anbefales, i forlængelse heraf, at omplacere 150.000 kr. til etablering af kameraovervågning og etablering af et samlingssted i Lystanlægget jf. særskilt dagsordenspunkt.
De resterende 680.500 kr. anbefales disponeret til finansiering af samarbejdsaftalen med Kunstnerlauget KIT for 2019-2022, som Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede at indgå, på udvalgets møde d. 6. august 2018.
Samarbejdsaftalen indebærer køb af ydelser for 500.000 kr., med en nedtrapning til 400.000 kr. ved aftalens afslutning og det vil være nødvendigt at styrke projektpuljen til erhvervsservice, for at sikre finansiering i hele aftalen løbetid.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabschefen for Ledelse, Udvikling og HR indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at omplacere 150.000 kr. fra udviklingsmidlerne til Korsør Erhvervspark til etablering af kameraovervågning og etablering af et samlingssted i Lystanlægget.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at omplacere 680.500 kr. fra udviklingsmidlerne til Korsør Erhvervspark til finansiering af samarbejdsaftale med Kunstnerlauget KIT i 2019-2022.

8. Permanent kameraovervågning i Slagelse Lystanlæg (B)

8.     Permanent kameraovervågning i Slagelse Lystanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2019-88454               Dok.nr.: 330-2020-43201                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om der kan etableres permanent kameraovervågning, adfærdsregulerende skiltning og et centralt beliggende samlingsområde for unge mennesker i Slagelse Lystanlæg.
Baggrund
Gennem de sidste to år har der været en uheldig udvikling i benyttelsen af Slagelse Lystanlæg. Særligt i sommerhalvåret opleves der et stigende omfang af larm og hærværk, med negative oplevelser for Lystanlæggets naboer og øvrige gæster til følge.
Nedenfor er omfanget af de uheldige hændelser beskrevet, og der redegøres for den hidtidige indsats for at begrænse omfanget af hændelserne. Slutteligt lægges der op til en fremtidig indsats.
Omfang
Der spilles i perioder meget høj musik langt ud på natten, og naboer som påpeger dette bliver truet verbalt.
Borde og bænke splittes ad og bruges bl.a. som kasteskyts. Der har været påsat brand i pavillonen ved legepladsen og Lystanlæggets toilet er gentagne gange blevet udsat for hærværk.
Endvidere foregår der handel med ulovlige stoffer.
Foreløbig indsats
Entreprenørservice har gennem de sidste to år været i dialog med både politi og SSP, med henblik på øget synlighed og tilstedeværelse fra disse.
Der har også været en løbende dialog med naboerne, som på nærmeste hånd har været vidner til den uheldige udvikling.
Over en særlig belastet periode i sommeren 2019, blev der opsat en midlertidig kameraovervågning af Lystanlægget, med en virkning så stor at naboerne uopfordret henvendte sig for at fortælle at det virkede. Da den mobile overvågning blev fjernet blev der konstateret hærværk allerede den efterfølgende dag.
Fremadrettet indsats
Intet tyder på at den uheldige udvikling vender af sig selv. Entreprenørservice ønsker derfor at tage skridt til at etablere en permanent kameraovervågning ved henholdsvis legepladsen og toiletbygningen i Lystanlægget.
Som supplement foreslås det at opsætte en adfærdsregulerende skiltning, som imidlertid stadig er imødekommende over for Lystanlæggets øvrige brugere. Med en skiltning vil politiet i højere grad være i stand til at sanktionere over for særligt generende adfærd.
Slutteligt vil der, i samarbejde med repræsentanter for de unge brugere af Slagelse Lystanlæg, blive arbejdet på at etablere et område centralt i Lystanlægget, som kan være samlingspunkt for unge mennesker. Intentionen er at trække en eventuel uro væk fra naboerne, og samtidig samle de unge på et mere afgrænset område som er attraktivt for dem.
Retligt grundlag
TV-overvågningsloven forudsætter tilladelse fra politiet.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vedtage den anbefalede fremadrettede indsats, eller afgrænse omfanget af forslagene i den fremadrettede indsats.
Vurdering
Entreprenørservice anbefaler den anførte fremadrettede indsats, af hensyn til Lystanlæggets naboer og øvrige brugere såvel som en nedbringelse af driftsudgiften til istandsættelse af ødelagt inventar og bygninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er indhentet tilbud på etablering af kameraovervågning til 150.000 kr. heraf har Indkøb og Forsikring givet tilsagn om at dække 50% af udgifterne.
Den afledte drift på kameraovervågningen er årligt 14.000 kr., som finansieres på den eksisterende drift.
Etablering af skiltning og anlæg af et centralt samlingssted for unge i Lystanlægget kan realiseres for 100.000 kr. med en årlig afledt drift på 10.000 kr., som finansieres på den eksisterende drift.
Fritidsafdelingen tilbyder finansiering på op til 50.000 kr. i forbindelse med etablering af aktivitetsfaciliteter på samlingsstedet.
Fra udisponerede driftsmidler i 2019 under Erhverv og Turisme til Korsør Erhvervspark anbefales omplaceret 150.000 kr. til etablering af kameraovervågning og etablering af et samlingssted i Lystanlægget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
6.2 Drift og Teknik
250
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Indkøb og Forsikring – drift (ØU)
 
-75
 
 
 
Fritidsafdelingen
– drift (KFU)
 
-50
 
 
 
Korsør Erhvervspark – drift (ETU)
6.4 Erhverv og Turisme
-150
 
 
 
Entreprenørservice
- drift (ETU)
6.2 Drift og Teknik
-25
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der godkendes etablering af permanent kameraovervågning samt etablering af skiltning og et centralt samlingssted for de unge i Lystanlægget.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender at finansiere 175.000 kr. af udvalgets driftsmidler til etablering kameraovervågning mv.

9. Åbningstid på offentlige toiletter 2020 (B)

9.     Åbningstid på offentlige toiletter 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-85834               Dok.nr.: 330-2019-510468                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
De offentlige toiletter er ud fra placering, bygningstype, isolering m.v. kategoriseret med angivelse af åbningsperiode og servicering.
Kategoriseringen og åbningstider blev senest godkendt på udvalgsmødet den 4. februar 2019. Revideringen blev foretaget da udvalget besluttede at ændre i åbningstiderne for toiletterne i kategori B, samt at ændre i kategoriseringen af toiletterne ved Fodsporet.
I forhold til udvalgets beslutning på mødet den 4. februar 2019 er der ikke yderligere forslag til ændringer i åbningstider på de offentlige toiletter.
Den samlede kategorisering og åbningstid fremgår af vedlagte bilag.
Såfremt det er muligt at etablere et toilet ved Egerup Strand, jf. udvalgets beslutning af 13. januar 2020, foreslås toilettet at blive kategoriseret som kategori B.
Toilettet ved Fiskerihavnen fortsætter med en uændret åbningstid i kategori A, uagtet at toilettet i 2020 overgår til lejebasis.
Det skal bemærkes, at ud over de offentlige toiletter, der drives og vedligeholdes af Slagelse Kommune, er der offentligt tilgængelige toiletter på bl.a. stationerne i hhv. Skælskør, Slagelse og Korsør.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende eller foretage en omprioritering af ét eller flere toiletter inden for kategorien A – F. Dette vil medføre, at der vil komme en ny sag på kommende udvalgsmøde.
Vurdering
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at den fremlagte kategorisering godkendes.
Temaerne erhverv, turisme og bosætning fra budgetaftale 2017-2020 samt ”Vækst i Balance” (fra Plan- og strategiudvalget 2015) understøttes ved den fremlagte kategorisering og heraf prioritering i serviceniveau og åbningsperiode. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der forventes øgede udgifter til drift (leje) af toilettet ved Fiskerihavnen i Korsør, jf. udvalgets beslutning af 13. januar 2020.
Såfremt der etableres et nyt toilet ved Egerup strand, vil der være en afledt driftsudgift til dette.
I begge ovenstående tilfælde afholdes den forøgede driftsudgift i 2020 på anlægspuljen for ”Strande, broer og toiletter”.
Endvidere beror grundlaget for det nuværende serviceniveau for toiletterne på en tidligere beslutning om prioritering af 250.000 kr. til ”mindre istandsættelser” under anlægspuljen.
Der gøres således opmærksom på, at ophøret af anlægspuljen ved udgangen af 2020 vil medføre manglende driftsøkonomi til at opretholde det nuværende serviceniveau fra og med 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.       at kategoriseringen godkendes.  

10. Arealerhvervelse til forlængelse af Ringvejen i Sørbymagle (B)

10.   Arealerhvervelse til forlængelse af Ringvejen i Sørbymagle (B)

Sagsnr.: 330-2020-11711               Dok.nr.: 330-2020-77414                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal anbefale over for Byrådet at der træffes principiel beslutning om at Slagelse Kommune er indstillet på at foretage ekspropriation af de nødvendige rettigheder til forlængelse af Ringvejen i Sørbymagle, såfremt det ikke er muligt at indgå frivillig aftale med den berørte lodsejer.
Baggrund
Byrådets beslutning den 26. august 2019 med frigivelse af anlægsramme, at kommunevejen Ringvejen i Sørbymagle skal forlænges for at skabe vejadgang til det kommunalt ejede lokalplanområde nr. 1168, Boligområde Hvilebjerg. Forlængelsen af Ringvejen forudsætter at der erhverves jord og rettigheder fra én lodsejer, jf. vedlagte arealerhvervelsesplan. Der er tale om en nettoarealerhvervelse på ca. 1.988 m2. Nettoarealet fremkommer ved, at der samlet erhverves ca. 7.131 m2 fra én lodsejer, og der mageskiftes med 5.143 m2 af Slagelse Kommunes jord.
I vejsager hvor et nyt anlæg alene berører enkelte lodsejere vælger Slagelse Kommune ofte at indgå frivillige aftaler med de berørte frem for at gennemføre en egentlig ekspropriationsproces. De frivillige aftaler laves på ekspropriationslignende vilkår, hvilket vil sige at erstatningen, ligesom ved ekspropriation, er fritaget for skat. Det er et krav for denne skattefritagelse at følgende betingelser er opfyldt på aftaletidspunktet:
1)    Der skal på aftaletidspunktet være ekspropriationshjemmel i lovgivningen til formålet.
2)    På aftaletidspunktet skal det kunne påregnes (stå klart), at der vil ske ekspropriation i mangel af frivillig aftale, dvs. at den eksproprierende myndighed skal vise vilje til at ekspropriere. Der skal være ekspropriationsrealitet.
Hjemlen til ekspropriation fremgår af Vejloven. Viljen til ekspropriation skal dokumenteres ved, at Byrådet forud for aftalens indgåelse træffer en principiel beslutning om, at Byrådet er indstillet på at foretage ekspropriation af de nødvendige rettigheder, såfremt det ikke er muligt at indgå frivillig aftale med den berørte lodsejer.
Hvis forhandlingerne med den berørte lodsejer ender med, at der ikke kan laves en frivillig aftale, vil ekspropriationsprocessen blive igangsat med indvarsling til åstedsmøde og sagen vil afslutningsvist blive forelagt Byrådet igen til endelig beslutning.
Retligt grundlag
Ekspropriation til vejanlæg foretages med hjemmel i § 96 i Vejloven (Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje). Ekspropriation gennemføres efter de regler og procedurer, som fremgår af Vejlovens kapitel 10, §§ 99-101.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der træffes principiel beslutning om at Slagelse Kommune er indstillet på at foretage ekspropriation af de nødvendige rettigheder til forlængelse af Ringvejen i Sørbymagle, hvis det ikke er muligt at indgå frivillig aftale med den berørte lodsejer.
Vurdering
Det er administrations vurdering, at der i den aktuelle sag skal forsøges indgået frivillig aftale med den berørte lodsejer og at denne aftale skal laves på ekspropriationslignende vilkår, således at lodsejer erstatningsmæssigt ikke tilbydes dårligere vilkår end vedkommende ville blive hvis der blev gennemført en egentlig ekspropriation.
Med indgåelse af en frivillig aftale om arealerhvervelse er det forventningen, at anlægsarbejdet vedrørende Ringvejens forlængelse kan igangsættes i dette forår, så anlægsarbejdet kan være afsluttet i august/september i år.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Erstatningen til den berørte lodsejer finansieres af anlægsmidlerne til projektet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der træffes principiel beslutning om, at Slagelse Kommune er indstillet på at foretage ekspropriation af de nødvendige rettigheder til forlængelse af Ringvejen i Sørbymagle, såfremt det ikke er muligt at indgå frivillig aftale med den berørte lodsejer,
2.    at hvis der ikke kan indgås en frivillig aftale med den berørte lodsejer skal Byrådet som en del af behandlingen af denne sag udpege en repræsentant fra Byrådet, som kan repræsentere Byrådet ved en ekspropriation.

11. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

11.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-54380                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

12. Eventuelt (D)

12.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-54436                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

13. Godkendelse af referat (B)

13.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-54386                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.