Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 4. maj 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-143339                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 2 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2286                 Dok.nr.: 330-2020-135522                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd. Tillægsbevillinger indstilles til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 26,3 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 21,8 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID19 bliver kompenseret kommunerne.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt ufor-brugte anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af byrådet d.23.marts 2020.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på ekstraordinært møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførelser kategoriseret som ” Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til særlig pulje under økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune. For Erhvervs- og Teknikudvalget udgør beløbet 9,1 mio.kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder som bidrager til COVID19 hjælpepakke
(1.000 kr.)
Overført til hjælpepakke
6.1 - Havne
971
6.2 - Entreprenørservice
6.779
6.3 - Drift af ældre og handicapboliger (Service)
1.084
6.4 - Turisme
288
I alt
9.122
Erhvervs-, og Teknikudvalget har i forbindelse med Corona hjælpepakken modtaget tilskud til nye og eksisterende anlægsprojekter for 11,4 mio. kr. samt fået fremrykket anlægsmidler fra 2021 til 2020 på eksisterende anlæg for 10,0 mio. kr. Bilag 2 giver et overblik.
Havne
For politikområdets drift forventes et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Ud af et mindreforbrug på driften i 2019 på 2,1 mio. kr. har Havne bidraget med 1,0 mio. kr. til COVID-19 hjælpepakken.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Mindreforbruget vedrører Udvidelse af Omø Havn, som afventer anlægsregnskab, samt Molerne Halsskov Færgehavn som forventes afsluttet medio 2020.
Drift og Teknik
For politikområdets drift forventes et merforbrug på 1,9 mio. kr.
Merforbruget på 1,9 mio. kr. har årsag i følgende afvigelser.
På vej og trafikområdet forventes merforbrug på den kollektive trafik med 4,9 mio. kr. Årsagen er primært kommunens overtagelse af rute 460 fra regionen samt at der er sket en regulering af kommunens grundbetaling for de lokale ruter på grund af manglende passagerer.
Slagelse Kommunes ekstraudgifter til busdriften, som følge af coronakrisen kendes på nuværende tidspunkt ikke. Der er modtaget et notat fra Trafikselskaberne, som opgør Movia’s samlede ekstraudgifter til 711 mio. kr. for busdriften. Notatet indgår i forhandlingerne mellem KL og staten omkring en kompensationsmodel.
På entreprenørområdet forventes et merforbrug på ca. 3,3 mio. kr. grundet at personale er hjemsendt med fuld løn under coronakrisen samtidig med at virksomheden mister omsætning, da der i samme periode ikke kan faktureres entreprenørtimer.
På vintervedligeholdelsen forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 6,2 mio. kr. under forudsætning af at vi får en normal (grøn) vinter ultimo 2020.
Ud af et mindreforbrug på driften i 2019 på 9,0 mio. kr. har Drift og Teknik bidraget med 6,8 mio. kr. til COVID-19 hjælpepakken.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 19,5 mio. kr. Mindreforbruget har årsag i følgende større afvigelser. Der henvises til uddybende bemærkninger til afvigelserne i bilag 1.

·         Cykelstier til skoleveje: Mindreforbrug 4,3 mio. kr. Projektets anlægsfase vil først være i 2021.
·         Etablering af Halsskov Diger: Mindreforbrug 3,2 mio. kr. Projektets anlægsfase vil først være i 2021/2022.
·         Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej: Mindreforbrug 5,0 mio. kr. Projektets anlægsfase vil først være i 2021.
·         Vintermateriel: Mindreforbrug på 1,1 mio. kr. forventes på nuværende tidspunkt
·         Støjvold langs motorvej Slagelse: Mindreforbrug 3,4 mio. kr. som primært skyldes ekstraordinær indbetaling af anfordringsgaranti fra entreprenøren.
·         Afkørsel 41 Tjæreby anlæg østvendte ramper: Mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Projektet er afsluttet.
Kommunale Ejendomme
For politikområdets drift forventes på nuværende tidspunkt - og med stor usikkerhed - et merforbrug på 24,1 mio. kr.
Oprindeligt var forventningen, at det forventede regnskab ville balancere med det korrigerede budget under Kommunale Ejendomme. Siden er der sket store ændringer som følge af Coronakrisen.
Det betyder, at der nu forventes et merforbrug på rengøring som følge af den ekstra rengøring der nu foretages i de opstartede institutioner og skoler. Det er fortsat uvist hvad de næste måneder kommer til at betyde, og derfor kan det heller ikke nu estimeres hvad resultatet for året bliver. På nuværende tidspunkt forventes et merforbrug på rengøring på 8 mio. kr.
Samtidig forventes der er merforbrug på Ejendomsservice. Dels afholdes udgiften til leje af Smidstrupvej på 1,4 mio. kr. årligt fortsat af Ejendomsservices samlede budget, da der ikke er givet specifikt budget til denne udgift. Samtidig er det med hjælpepakken i forbindelse med Covid19 besluttet fremrykning af driftsinvesteringer fra 2021, og der estimeres pt et samlet merforbrug i omegnen af 18 mio. kr. hvis alle investeringer gennemføres i 2020. Driftsinvesteringerne vil derimod være tilsvarende lavere i 2021. Det endelige resultat vil være bedre estimeret til næste budgetopfølgning.  
For anlæg forventes et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Den primære årsag hertil er, at der endnu ikke er afklaring på, hvorledes de resterende midler på 1 mio. kr. til Investering i solceller skal anvendes.
Finansiering af bygherrerådgivningen
I 2020 blev der godkendt en ny model for finansiering af bygherrerådgivningen. Det blev i forbindelse med budget 2020 besluttet, at Byrådet ved budgetopfølgning 2 for 2020 skulle orienteres om fordeling af anlægsrammen på samlet 5,95 mio. kr.
Oversigten er forsinket, og Byrådet vil derfor først blive orienteret senere.  
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og Turisme forventes et merforbrug på 0,5 mio. kr.
Der er på nuværende tidspunkt ingen anlæg under Erhverv og Turisme.
Bevillingskorrektioner
A – Fremrykning af anlægsprojekter fra 2021 til 2020
Økonomiudvalget godkendte på ekstraordinært møde den 14. april 2020, at fire anlægsprojekter skal have fremrykket budget fra 2021 til 2020. Det drejer som om følgende anlæg under Erhvervs- og Teknikudvalget:
·         Tagrenoveringspuljen, 5 mio. kr.
·         Korsør Lystbådehavn, 1,0 mio. kr.
·         Renovering af Fisketorvet, 4 mio. kr.
Omplaceringer mellem årene reguleres via kassen, og godkendes af Byrådet.
Der søges ligeledes om anlægsbevilling på ovenstående beløb, så anlægsarbejderne kan igangsættes med det samme.
B – Omplacering fra Ejendomsservice til Eggeslevmagle Skole, jf. servicemodel C
Byrådet godkendte 25. november 2019 en ny servicemodel for Ejendomsservice.
Eggeslevmagle Skole har efter dialog med Ejendomsservice valgt model C, som indebærer overdragelse af økonomi og medarbejdere. Overdragelsen sker pr. 1. april 2020. Derfor overføres et årligt budget til løn og indvendig vedligehold:
·         Eggeslevmagle Skole: 1.029.900 kr. årligt (772.425 kr. i 2020)
·         Guldminen SFO: 78.200 kr. (58.650 kr. i 2020)
C – Omplacering af fondsmidler vedr. Isbådsmusset, Halsskov Rev fra drift til anlæg
Slagelse Kommune har i 2019 modtaget ca. 4,0 mio. kr. fra Fonden Storebælt Udstillingscenter, øremærket til anvendelse vedrørende Isbådsmuseets (Halsskov Rev) udstillingsfaciliteter. Det skal i den forbindelse anbefales overfor økonomiudvalg og byråd at midlerne i 2020 budgetomplaceres fra drift til anlæg, hvor de regnskabsteknisk hører hjemme. Således at opfølgning og aflæggelse af regnskab fremover vil ske under udvalgets anlæg.
Der søges ligeledes om anlægsbevilling på de 4 mio. kr., så anlægsarbejder mv. kan igangsættes med det samme.
D – Omplacering fra Rengøring til Ejendomsservice
Ved budgetopfølgning 1 blev det godkendt at Hvilebjergskolen kunne hjemtage skolens rengøringsfunktion i 2020 i forbindelse med en prøvehandling. Der blev derfor flyttet et udgiftsbudget på 600.000 kr. fra Rengøring til Hvilebjergskolen. Da Rengøringen har et nul-budget, hvor udgifter og indtægter udligner hinanden, skal Rengøringens indtægtsbudget ligeledes nedjusteres med 600.000 kr. Dette finansieres af Ejendomsservice.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Grundet den ekstraordinære COVID19 situation har administrationen på baggrund af Økonomiudvalgets beslutning d. 2 april på forhånd indarbejdet de overførelser, som udvalget søger tilbageført til finansiering af Hjælpepakken i udvalgets korrigerede budget (Bilag 1).
Der søges om bevilling til følgende budgetomplaceringer:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Pkt. A – Anlæg
201. Tagudskiftning - pulje
6.3 ETU, Kommunale Ejendomme
5.000
-5.000
 
 
Pkt. A – Anlæg
191. Lystbådehavnen
6.1 ETU, Havne
1.000
-1.000
 
 
Pkt. A – Anlæg
186. Bymidteudvikling, torvene i de tre byer
6.2 ETU, Drift og Teknik
4.000
-4.000
 
 
Pkt. B – Drift,
Eggeslevmagle Skole
8.1 BUU, Skoler
772
1.030
1.030
1.030
Pkt. B – Drift,
Guldminen SFO
8.1 BUU, Skoler
59
78
78
78
Pkt. B – Drift,
Ejendomsservice
6.3 ETU, Kommunale Ejendomme
-831
-1.108
-1.108
-1.108
Pkt. C – Drift,
Fondsmidler Isbådsmuseet
6.4 ETU, Erhverv og Turisme
-4.031
 
 
 
Pkt. C – Anlæg, Fondsmidler Isbådsmuseet
6.4 ETU, Erhverv og Turisme
4.031
 
 
 
Pkt. D - Drift,
Rengøring
6.3 ETU, Kommunale Ejendomme
600
 
 
 
Pkt. D - Drift,
Ejendomsservice
6.3 ETU, Kommunale Ejendomme
-600
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
-9.500
9.500
 
 
Der søges om anlægsbevilling til følgende anlæg:
Pkt.
Nr.
Anlæg
 
Anlægsbevilling
A
201
Tagudskiftning – pulje
 
5.000
A
191
Lystbådehavnen
 
1.000
A
186
Bymidteudvikling, torvene i de tre byer
 
4.000
C
nyt
Isbådmuseet
 
4.031
Beløb i 1.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget vil få et forhøjet budget, da Eggeslevmagle Skole pr. 1. april 2020 får økonomi og medarbejdere til indvendig vedligehold, jf. pkt. B.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Tillægsbevillinger jf. pkt. A-C godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet
3.    at Omplacering jf. pkt. D godkendes af Erhvervs- og Teknikudvalget
4.    at Anlægsbevillinger jf. pkt. A og C godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 til 4: Godkendt.

3. Dialogproces - Budget 2021- 2024 (B)

3.     Dialogproces - Budget 2021- 2024 (B)

Sagsnr.: 330-2020-18049               Dok.nr.: 330-2020-177667                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget skal beslutte dialogproces for eget budgetområde for budget 2021-24.
Baggrund
På grund af Covid19 er der indført forsamlingsforbud, og hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger på mere end 10 personer er uvist. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Fagudvalget skal for eget budgetområde fastlægge dialogprocessen – både form og hvem, der skal afvikles dialogmøder med.
På udvalgets møde i juni samles op på input og forslag. Derudover skal anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes på mødet i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på hvordan vi sikrer den bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Fagudvalget kan vælge af afvikle dialogmøder som digitale møder, hvor der kan veksles mellem webinar, plenum og gruppedialoger.
Alternativt kan dialogen gennemføres skriftligt, hvor fagudvalget sender spørgsmål til dialogparterne.
Vurdering
Med de muligheder, der findes vil det være muligt at gennemføre dialogmøderne digitalt. Formen fordrer dog en vis digital modenhed hos deltagerne samt adgang til pc med netadgang, kamera mv.
Den skriftlige dialog giver begrænsede muligheder for at få uddybning af input og forslag, ligesom de høringsberettigede parter kun i begrænset omfang kan kommentere på hinandens forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Fagudvalget fastlægger form og deltagerkreds på deres dialogmøde
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at dialogerne er skriftlige.

4. Anlægsbevilling - uddybning af havneanlæg 2020 (B)

4.     Anlægsbevilling - uddybning af havneanlæg 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-21747               Dok.nr.: 330-2020-165178                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling til det afsatte budget til uddybning af havneanlæg.
Baggrund
I anlægsbudgettet afsættes der som udgangspunkt årligt 200.000 kr. til uddybning af havneanlæg. Anlægsmidlerne anvendes ad hoc og efter behov til oprensning af sejlrender og havneindløb i forbindelse med de kommunale havne.
Der er også i 2020 afsat et budget på 200.000 kr., som der skal søges anlægsbevilling til. Samtidig overføres et mindreforbrug på 250.000 kr. fra 2019 til 2020. De samlede anlægsmidler i 2020 vil blive anvendt til uddybning af Omø Havn og Skælskør Havn.
Retligt grundlag
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge/ikke vælge at anbefale anlægsbevilling på det foreliggende grundlag.
Vurdering
Det anbefales at godkende anlægsbevilling til ovenstående projekter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen personalemæssige konsekvenser.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.1 Havne
200
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.1 Havne (102)
200
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 200.000 kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 til Uddybning af havneanlæg.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Anbefales.

5. Udviklingsmuligheder på Ford-grunden i Slagelse (B)

5.     Udviklingsmuligheder på Ford-grunden i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-28077               Dok.nr.: 330-2020-168454                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til udviklingsmuligheder på Ford-grunden i Slagelse.
Baggrund
Administrationen har modtaget en forespørgsel om muligheder for byudvikling på Ford-grunden, beliggende på Smedegade 51, i Slagelse. Den eksisterende Ford-butik med tilhørende værksted lukker, og grundejer ønsker ikke længere at anvende ejendommen til erhvervsformål. Grundejer ønsker, i lighed med omkringliggende områder mod øst, nord og vest, at anvende ejendommen til boligformål. Mod syd, på den anden side af Smedegade, ligger Slagelse Kirkegård.
Grundejer har præsenteret et indledende oplæg, se bilag 1, hvor eksisterende bygninger er nedrevet, og hvor der er opført en karrélignende bebyggelse i 3-4 etager med gennemgående facader ud mod Smedegade og Rosenkildevej og med opholdsarealer i gårdrummet og parkering delvist i kælder og på terræn. Bebyggelsen forventes at kunne rumme omkring 100 boliger. Der vil være vejadgang, via eksisterende overkørsel, fra Smedegade.
Ejendommen er i dag omfattet af kommuneplanramme til erhvervsformål og lokalplan 173, der udlægger ejendommen til erhverv. En anvendelse af ejendommen til boligformål forudsætter ny lokalplan og kommuneplantillæg.
En omdannelse af ejendommen fra erhverv til boliger i det omfang, der lægges op til, vil dog hindre en mulig ændring af vejforløbet Parkvej/Rosenkildevej, da forlægningen af vejforløbet vil forudsætte, at kommunen ekspropriere dele af Ford-grunden, se bilag 2. En forlægning af vejforløbet, så Parkvej og Rosenkildevej mødes i et mere regulært fire-benet kryds, vurderes at være relevant ud fra den betragtning, at en ændret trafikafvikling mellem vejene Parkvej, Smedegade og Rosenkildevej vil understøtte en bedre trafikafvikling med en realisering af P-søgeringen. Dette har været drøftet i forbindelse med den igangværende udarbejdelse af ny helhedsplan for Slagelse bymidte indbefattende omlægning af dele af den eksisterende trafik i og omkring Slagelse, hvilket også er relevant i forhold til arbejdet med de 12 torve i Slagelse.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c. Ekspropriation reguleres efter Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge, at Ford-grunden skal anvendes til boligformål ud fra de principper, som er skitseret i det indledende oplæg fra grundejer i bilag 1. Det vil betyde, at forlægningen af vejforløbet Parkvej/Rosenkildevej ikke kan realiseres.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge, at der skal arbejdes videre med en forlægning af vejforløbet Parkvej/Rosenkildevej som skitseret i bilag 2. Det vil betyde, at en mindre del af Ford-grunden vil kunne anvendes til boligformål.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge, at det undersøges, hvorvidt det er muligt at ekspropriere dele af Slagelse Kirkegård, så forlægningen kan få et andet forløb. Det vil betyde, at krydset kan optimeres, samt at en større del af Ford-grunden vil kunne anvendes til boligformål.
Vurdering
Ford-butikken med tilhørende værksted ligger i dag omkranset af boliger, hvorfor en omdannelse fra erhverv til boligformål virker hensigtsmæssigt, særligt med henblik på at fremme opførelse af bynære lejligheder og på at forskønne indfaldsvejen fra øst og gøre området omkring parkanlægget ved Parkvej og kirkegården mere attraktivt.
En ombygning af krydset vil medvirke til en simpel og velkendt løsning for trafikanterne, hvor signalgivningen er enkelt at forstå, og hvor det vil være nemt for alle trafikantgrupper at placere sig rigtigt i krydset, hvilket vil forbedre trafikflowet, reducere kødannelse og øge trafiksikkerheden.
Administrationen vurderer dog, at det er muligt at etablere boliger i et mindre omfang på Ford-grunden samtidig med, at der sker en forlægning af vejforløbet som skitseret i bilag 2. Der er, i det udarbejdede skitseforslag til en krydsombygning, ikke foretaget vurderinger i forhold til en eventuel erhvervelse af en del af Slagelse Kirkegård. Hvis der træffes beslutning om, at administrationen skal arbejde videre med en forlægning af vejforløbet, vil muligheden for erhvervelse af en del af kirkegårdens areal blive undersøgt. I så fald kan forlægningen af vejen få et andet forløb, hvilket vil give et give et bedre og mere reguleret kryds og betyde, at der skal eksproprieres et mindre areal af Ford-grunden.         
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En forlægning af Rosenkildevej og Parkvej med etablering af nyt kryds og ekspropriation af dele af Ford-grunden og eventuelt dele af Slagelse Kirkegård vil alene være en kommunal udgift i størrelsen 9 – 11 mio. kr. Der er i budgettet ikke afsat anlægsmidler til dette projekt.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Sager vedrørende ekspropriation behandles i Erhvervs- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der arbejdes videre med en forlægning af vejforløbet Parkvej/Rosenkildevej henover Ford-grunden i et scenarie, om muligt, hvor dele af forlægningen kan gå ind over et mindre areal på Slagelse Kirkegård. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at alternativer undersøges nærmere inden endelig beslutning. Et alternativ kan være at lukke Rosenkildevej ved Smedegade. Evt. trafiktællinger skal indgå i sagen.

6. Strategi for bekæmpelse af måger i byområder (D)

6.     Strategi for bekæmpelse af måger i byområder (D)

Sagsnr.: 330-2020-29583               Dok.nr.: 330-2020-179885                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget / Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget skal drøfte, om Slagelse Kommune skal udarbejde en analyse og handleplan for mågeregulering i byerne samt gennemføre måge-regulering.
Baggrund
Administrationen modtager af og til henvendelser fra borgere og erhvervsdrivende, om gener fra måger, som slår sig ned i byområder. Problemerne omfatter mågernes larmende adfærd, ekskrementer, fysisk skade ved at hakke i installationer, redemateriale i tagrender osv.. Mågerne kan også være direkte aggressive i yngletiden.
Mågerne har tilpasset sig livet i byområder, hvor de nyder godt af henkastet affald og områder med mange flade tage eller fremspring, hvor de kan bygge reder, uden at blive forstyrret af rovdyr.
Aktuelt har der været henvendelser fra området ved Karolinevej i Slagelse, og ved hallen i Vemmelev, men tidligere har der også været henvendelser ved skolerne på Brehdalsvej.
Slagelse Kommune har ingen systematisk bekæmpelsesplan for måger.
Mågerne kan reguleres til et tåleligt niveau. En meningsfuld regulering skal være koordineret og vedholdende over en årrække og på flest mulig lokaliteter i byområdet, hvor mågerne holder til, ellers ville vi højest kunne flytte problemet lokalt.
Normalt er mågerne fredet, men der kan opnås en tilladelse til at regulere mågerne. En tilladelse forudsætter, at ansøger har anvendt alternative afværgemetoder forud for reguleringen. Problemet med afværgeforanstaltninger er at mågerne hurtigt vænner sig til dem, så de taber deres skræmmevirkning.
En effektiv bekæmpelse skal derfor følges op med direkte bekæmpelse som typisk er:
·         Fjernelse af reder (januar-marts) (effektivt, da mågerne må opgive at yngle på stedet og søge andre ”græsgange”)
·         Skydning af voksne individer (kan og må ikke stå alene,- primær effekt er at gøre det utrygt for mågerne)
·         Indsamling af æg april-juli (ny yngel og aggressive måger forhindres)
·         Evt. pensling af æg, eller erstatning med ”snydeæg” (mågerne ruger indtil det går op for dem, at ægget ikke duer. Så længe der er æg i reden, er der rimelig ro på mågerne, så det er en god løsning både på kort og lang sigt)
·         Opfølgende indsats år efter år.
Indsats skal gennemføres hver 14. dag i 1. halvår, så opgaven er tidskrævende.
Kommunen kan regulere måger på egne bygninger, men har ikke hjemmel til at bekæmpe på private ejendomme.
For alligevel at sikre en koordineret og systematisk regulering kan kommunen fx:
·         sikre en fælles ansøgning til Naturstyrelsen om tilladelse til regulering, som virksomhederne kan dækkes ind under,
·         holde styr på de tilmeldte ejendomme, hvor der reguleres og
·         sikre en fælles indrapportering om indsatsen til Naturstyrelsen.
Gennemførelse af en indsatsplan vil være tids- og mandskabskrævende, men andre kommuner har med held etableret et samarbejde med lokale jagtforeninger til at varetage skydning af voksne individer, og indsamling af æg og reder.
Sagsfremstillingen behandler ikke regulering af duer, råger og alliker, som også kan forårsage problemer, men der vil tilsvarende kunne laves handleplaner for disse arter, hvis et behov skulle vise sig.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om vildtskader (BEK nr. 971 af 27/06/2018)
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Det kan besluttes:
1.    at indsatsen begrænses til lejlighedsvis bekæmpelse på kommunens egne bygninger, hvis mågerne skaber væsentlige problemer. Ved borgerklager over måger fra private bygninger henvises klager til de pågældende grundejere med mågekolonier, så de af egen kraft kan regulere
2.    at kommunen udarbejder et overblik over problemet omfang fx med fysisk drone-registrering af reder på egne bygninger, henvendelser til relevante private ejendomme og registrering af henvendelser fra borgere. Herefter vurderes behovet for indsats som kan være:
- et samarbejde med relevante ejere af ejendomme, handelsstandsforeninger mv. med indsatsbehov
- et samarbejde med lokale jagtforeninger om at stille reguleringsjægere til rådighed
- at kommunen koordinerer en ansøgning til Naturstyrelsen om tilladelse til regulering, som også kan gælde for private ejendomme
- kommunen sørger for relevant orientering til borgerne, og kan være koordinerende instans for indsatsen, fx ved at borgerne kan anvende ”giv et praj” til at anmelde gener, og ved at formidle kontakten til lokale jægere.
Vurdering
Kommunen kan kun gennemføre regulering af måger på de kommunale ejendomme.
Kommunen har ikke hjemmel til at regulere måger på private ejendomme eller fabriksanlæg, som det fx er tilfældet med rottebekæmpelse. Kommunen må ikke gå i konkurrence med private firmaer om at regulere måger på private ejendomme. Regulering hos private skal ske på ejernes foranledning, fx ved et samarbejde med frivillige eller ved et privat bekæmpelsesfirmas mellemkomst.
Kommunen kan evt. formidle og understøtte et samarbejde med frivillige jægere, der vil hjælpe med regulering. Kommunen kan også sikre en ansøgning til Naturstyrelsen om fælles tilladelse til at regulere måger samt stille it-værktøj til rådighed, hvor borgere kan indmelde problemer med måger. Kommunen kan desuden informere om regulering af måger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der foreligger ingen erfaringer over omkostningsniveauet på en bekæmpelse som beskrevet, men der må forventes et tidsforbrug til arbejdet. Et estimat på den kommunale indsats til forberedelse af indsatsen i opstartsårene 2020 og 2021 kunne være i alt ca. 300 mandetimer til etablering af tværgående samarbejder med frivillige og private ejere, indarbejde opgaven i IT-selvbetjening, informere, udarbejde skabeloner, lave registrering på egne bygninger osv.
Efterfølgende år vil der primært være tale om tidsforbrug til vedligeholdelse af ovenstående arbejde og en vedholdende reguleringsindsats.
Tidsforbrug og omkostningsniveau bør evalueres efter et par år.
Der er ikke afsat midler til mågebekæmpelse i nuværende driftsbudget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Skadedyrsbekæmpelse
100
100
50
50
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
100
100
50
50
Konsekvenser for andre udvalg
Arbejdet med måge-regulering kræver et tæt samarbejde med Center for Kultur og Fritid samt Kommunale Ejendomme som administrerer de kommunale bygninger, haller og sportspladser, hvor måger kan være et problem. De kommunale bygninger og anlæg hører under Erhvervs- og Teknikudvalget. Arbejdet og kontakten med private virksomheder samt skadedyrsbekæmpelse i almindelighed ligger under Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Sagen forelægges derfor til drøftelse i begge udvalg.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at kommunen faciliterer indsatsen og at der gøres en ekstra indsats ved de kommunale ejendomme.
Erhvervscentret bør inddrages i indsatsen.
Det bør undersøges om Jobcentret (Nytteindsatsen) kan indgå i arbejdet, evt. ved at indsamle æg.

7. Kollektiv trafik - Movia - høring af ny trafikplan 2020 (D)

7.     Kollektiv trafik - Movia - høring af ny trafikplan 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2020-13148               Dok.nr.: 330-2020-175542                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Movias mobilitetsplan 2020.
Baggrund
En ny mobilitetsplan er sendt i administrativ høring hos alle kommuner og regioner, som bestiller kollektiv trafik hos Movia.
”Mobilitetsplan 2020” er en fælles mobilitetsplan for alle 45 kommuner og 2 regioner, som bygger videre på ”Trafikplan 2016”. Mobilitetsplanen har 4 temaer, som er:
      Sammenhæng på tværs
·         Grøn omstilling
·         Pendlingen til og fra arbejde
·         Mobilitet uden for de større byer
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget kan komme med eventuelle bemærkninger til planen.
Vurdering
Administrationen har ingen bemærkninger til planen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Mobilitetsplanen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning med følgende bemærkninger:
Der bør være en mere brugervenlig flextur app.
Muligheden for at betale med Mobilepay.
Der bør afsættes mere tid på landet mellem ruteskift.

8. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

8.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-143357                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Gravetilladelser – ledningsgravninger i veje i Slagelse.
-      Status på drift i coronatiden.
Indstilling
Fagcheferne for Miljø, Plan og Teknik og Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Der følges op på korrespondancen med Movia omkring rute 901 og 902 i Vemmelev, jf. beslutningen i Erhvervs- og Teknikudvalget i september 2019.

9. Eventuelt (D)

9.     Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-143370                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Intet at bemærke.
10. Lukket: P-Pladser på Gasværksgrunden, Ndr. Ringgade 14 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
11. Lukket: Stillingtagen til nedlæggelse af offentlig vejareal og efterfølgende salg (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
12. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.