13. Genoptaget - Udviklingsmuligheder på Ford-grunden i Slagelse (B)
13. Genoptaget - Udviklingsmuligheder på Ford-grunden i Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2020-28077 Dok.nr.: 330-2020-228837 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til
udviklingsmuligheder på Ford-grunden i Slagelse.
Baggrund
Administrationen har modtaget en forespørgsel om muligheder
for byudvikling på Ford-grunden, beliggende på Smedegade 51, i Slagelse. Den
eksisterende Ford-butik med tilhørende værksted lukker, og grundejer ønsker
ikke længere at anvende ejendommen til erhvervsformål. Grundejer ønsker, i
lighed med omkringliggende områder mod øst, nord og vest, at anvende ejendommen
til boligformål. Mod syd, på den anden side af Smedegade, ligger Slagelse
Kirkegård.
Grundejer har præsenteret et indledende oplæg, se bilag 1,
hvor eksisterende bygninger er nedrevet, og hvor der er opført en karrélignende
bebyggelse i 3-4 etager med gennemgående facader ud mod Smedegade og
Rosenkildevej og med opholdsarealer i gårdrummet og parkering delvist i kælder
og på terræn. Bebyggelsen forventes at kunne rumme omkring 100 boliger. Der vil
være vejadgang, via eksisterende overkørsel, fra Smedegade.
Ejendommen er i dag omfattet af kommuneplanramme til
erhvervsformål og lokalplan 173, der udlægger ejendommen til erhverv. En
anvendelse af ejendommen til boligformål forudsætter ny lokalplan og
kommuneplantillæg.
En omdannelse af ejendommen fra erhverv til boliger i det
omfang, der lægges op til, vil dog hindre en mulig ændring af vejforløbet
Parkvej/Rosenkildevej, da forlægningen af vejforløbet vil forudsætte, at
kommunen ekspropriere dele af Ford-grunden, se bilag 2. En forlægning af
vejforløbet, så Parkvej og Rosenkildevej mødes i et mere regulært fire-benet
kryds, vurderes at være relevant ud fra den betragtning, at en ændret
trafikafvikling mellem vejene Parkvej, Smedegade og Rosenkildevej vil
understøtte en bedre trafikafvikling med en realisering af P-søgeringen. Dette
har været drøftet i forbindelse med den igangværende udarbejdelse af ny
helhedsplan for Slagelse bymidte indbefattende omlægning af dele af den
eksisterende trafik i og omkring Slagelse, hvilket også er relevant i forhold
til arbejdet med de 12 torve i Slagelse.
Retligt
grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c. Ekspropriation
reguleres efter Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge, at Ford-grunden skal
anvendes til boligformål ud fra de principper, som er skitseret i det
indledende oplæg fra grundejer i bilag 1. Det vil betyde, at forlægningen af
vejforløbet Parkvej/Rosenkildevej ikke kan realiseres.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge, at der skal arbejdes
videre med en forlægning af vejforløbet Parkvej/Rosenkildevej som skitseret i
bilag 2. Det vil betyde, at en mindre del af Ford-grunden vil kunne anvendes
til boligformål.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge, at det undersøges,
hvorvidt det er muligt at ekspropriere dele af Slagelse Kirkegård, så
forlægningen kan få et andet forløb. Det vil betyde, at krydset kan optimeres,
samt at en større del af Ford-grunden vil kunne anvendes til boligformål.
Vurdering
Ford-butikken med tilhørende værksted ligger i dag omkranset
af boliger, hvorfor en omdannelse fra erhverv til boligformål virker
hensigtsmæssigt, særligt med henblik på at fremme opførelse af bynære
lejligheder og på at forskønne indfaldsvejen fra øst og gøre området omkring
parkanlægget ved Parkvej og kirkegården mere attraktivt.
En ombygning af krydset vil medvirke til en simpel og
velkendt løsning for trafikanterne, hvor signalgivningen er enkelt at forstå,
og hvor det vil være nemt for alle trafikantgrupper at placere sig rigtigt i
krydset, hvilket vil forbedre trafikflowet, reducere kødannelse og øge
trafiksikkerheden.
Administrationen vurderer dog, at det er muligt at etablere
boliger i et mindre omfang på Ford-grunden samtidig med, at der sker en
forlægning af vejforløbet som skitseret i bilag 2. Der er, i det udarbejdede
skitseforslag til en krydsombygning, ikke foretaget vurderinger i forhold til
en eventuel erhvervelse af en del af Slagelse Kirkegård. Hvis der træffes
beslutning om, at administrationen skal arbejde videre med en forlægning af
vejforløbet, vil muligheden for erhvervelse af en del af kirkegårdens areal
blive undersøgt. I så fald kan forlægningen af vejen få et andet forløb,
hvilket vil give et give et bedre og mere reguleret kryds og betyde, at der
skal eksproprieres et mindre areal af Ford-grunden.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En forlægning af Rosenkildevej og Parkvej med etablering af
nyt kryds og ekspropriation af dele af Ford-grunden og eventuelt dele af
Slagelse Kirkegård vil alene være en kommunal udgift i størrelsen 9 – 11 mio.
kr. Der er i budgettet ikke afsat anlægsmidler til dette projekt.
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende i Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget. Sager vedrørende ekspropriation behandles i Erhvervs- og
Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at der arbejdes videre med en forlægning af vejforløbet
Parkvej/Rosenkildevej henover Ford-grunden i et scenarie, om muligt, hvor dele
af forlægningen kan gå ind over et mindre areal på Slagelse Kirkegård.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Udvalget ønsker, at alternativer undersøges nærmere inden
endelig beslutning. Et alternativ kan være at lukke Rosenkildevej ved
Smedegade. Evt. trafiktællinger skal indgå i sagen.
Sagen genoptaget.
Med afsæt i Udvalgets
beslutning den 4. maj 2020 har administrationen udarbejdet det på sagen
vedhæftede notat: Trafikvurdering - ”Lukning af Rosenkildevej ved
Smedegade” samt ”Alternativ udformning af krydsene Rosenkildevej-Smedegade og
Smedegade-Parkvej”.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at den nord-/sydgående trafikforbindelse via
Rosenkildevej-Smedegade-Parkvej er af en så væsentlig betydning, at det vil
være forbundet med store negative trafikale konsekvenser, hvis den trafik, som
i dag benytter sig af forbindelsen Rosenkildevej-Smedegade (øst og vest) og
Rosenkildevej-Smedegade-Parkvej skal fordeles til andre trafikkorridorer.
Trafikafviklingen besværliggøres og væsentlige mange trafikanter vil opleve
besværlige omvejskørsler. Rosenkildevej og Kalundborgvej vurderes at være de
primære forbindelsesveje mellem Slagelse nord og Slagelse syd.
Ligeledes må det forventes, at udbygningen af
Tidselbjergområdet vil understøtte, at Rosenkildevej også i fremtiden afvikler
nord-/sydgående trafik.
Administrationen har
ligeledes ladet udarbejde et alternativt forslag til udformningen af krydset,
hvor geometrien fastholdes som den er i dag, dog med mindre udvidelser og
dermed rådighedserhvervelser fra Ford-grunden. Alternativet er vist notatet og
de umiddelbare fordele/ulemper er ligeledes beskrevet i notatet. Det
alternative forslag vil ikke medføre udvidelse ind på kirkegårdens areal.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En forlægning af Rosenkildevej og Parkvej med etablering af
nyt kryds (F-kryds) eller udvidelse af de eksisterende to T-kryds inkl.
ekspropriation af dele af Ford-grunden vil alene være en kommunal udgift.
·
Ombygning til nyt F-kryds vil beløbe sig til en udgift på 9 – 11
mio. kr.
·
Udvidelse af de to eksisterende T-kryds vil beløbe sig til en
udgift på 7 – 8 mio. kr.
Der er i budgettet ikke afsat anlægsmidler til dette
projekt, hvis der skal realiseres en ombygning af dette trafikale knudepunkt
bør projektet indarbejdes i investeringsoversigten i forbindelse med
budgetforhandlingerne.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
2.
at Udvalget træffer beslutning om der skal arbejdes videre med en ombygning
af krydset Smedegade/Parkvej/Rosenkildevej,
3.
at der under forudsætning af, at Udvalget beslutter at der skal ske
ombygning af krydsene, skal udvalget beslutte hvilken krydsløsning der skal
arbejdes vider med.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Udvalget ønsker ikke at inddrage kirkegårdsarealet.
Udvalget ønsker at reservere et areal til en mulig ombygning
af krydset Smedegade/Parkvej/Rosenkildevej på et senere tidspunkt.
Henrik Brodersen (O) begærede sagen i Byrådet.