Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 5. oktober 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-369638                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Kollektiv trafik - trafikbestilling 2021 (B)

2.     Kollektiv trafik - trafikbestilling 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-37312               Dok.nr.: 330-2020-370371                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget bedes tage stilling til hvilke justeringer i den kollektive bustrafik, som skal undersøges nærmere inden der afgives endelig trafikbestilling til Movia primo november 2020.
Baggrund
Kommunen skal én gang om året meddele trafikselskabet Movia, hvilke ændringer der skal gennemføres for den kollektive trafik i kommunen. Den officielle frist for at meddele ændringer er den 31. oktober 2020. Slagelse Kommune har fået tidsfristforlængelse, så bestillingen skal afgives til Movia senest tirsdag den 3. november 2020.
Kommunen har med sin trafikbestilling til Movia mulighed for, at op- og nedjustere, eller fastholde serviceniveauet/betjeningsniveauet. Dog har justeringsmulighederne en vis begrænsning jf. de kontrakter der er indgået med operatørerne.
Ændringerne der meddeles med trafikbestilling 2021 vil træde i kraft til køreplanskift i juni 2021.
Forslag til justeringer
Center for Miljø, Plan og Teknik har modtaget tre konkrete ønsker fra borgere til ændringer i den kollektive bustrafik.
1.1 Bedre busbetjening af Slagelse Øst.
1.2 Opgradering af linje 902.
1.3 Omlægning af bustrafikken fra Vestergade i Skælskør.
Yderligere er følgende problematikker blevet fremført;
2.1 Busbetjening i Tjæreby.
2.2 Busbetjening i Næsby Strand.
2.3 Henvendelse vedr. overgangstid mellem 901 og 902 i Vemmelev om aftenen.
2.4 Henvendelse om dårlig korrespondance mellem linje 908 og tog fra Korsør station.
2.5 Trafiksikkerhed på Borgergade i Vemmelev ifm. busskifte mellem linjerne 901 og 902.
Ovenstående ønsker/problematikker er nærmere belyst i sagens bilag.
Administrationen har på mødet i Busborgergruppen i september måned drøftet de indkomne borgerønsker. Ved denne drøftelse var der enighed om, at der skulle arbejdes videre med ønsket om en bedre busbetjening af Slagelse Øst.
Belægningsprocenter
Administrationen har hos Movia efterspurgt en opgørelse over belægningsprocenter på de buslinjer som Slagelse Kommune helt eller delvist afholder udgifterne på. Movia har oplyste, at de tidligst i starten af oktober kan levere tal fra deres tællesystem.
Orientering om buskørsel i eget regi
Med beslutningen om at afbestille buslinjerne 433, 496, 497 og 498 med virkning fra juni 2021. Pågår der forberedende planlægning af den busbetjening, som skal erstatte de nedlagte busruter. Planlægningsarbejdet indbefatter dialog med relevante interessenter i området, særligt er der fokus på transport af skoleelever.
Udvalget vil blive orienteret på et kommende udvalgsmøde.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber fra 2007, som bestemmer at trafikselskaber skal varetage kommunernes administration på busområdet. Serviceniveauet fastsættes af kommunalbestyrelsen i de enkelte kommuner.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
·        At der tilvejebringes et beslutningsgrundlag på ét eller flere af de fremførte ønsker/problemstillinger.
·        At der ikke arbejdes på at ændre serviceniveauet for den kollektive trafik.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget 1.1 Udvidet busbetjening i Slagelse øst, bør undersøges nærmere ift. driftsøkonomien.
Det vurderes, at der er en række positive passagereffekter, som kan give merindtægter på linje 901, samtidig med at udgifter til Flextrafik kan blive mindre.    
Forslagene 1.2 og 1.3 bør ikke undersøges nærmere, da det vurderes at de økonomiske omkostninger ikke kan opvejes af de driftsmæssige gevinster. Det vurderes, at der vil være flere negative effekter end positive.
De øvrige problemstillinger 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 og 2.5 undersøges i forhold til, om der kan foretages justeringer uden økonomiske konsekvenser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har sendt ønskerne videre til Movia, som vil undersøge de driftsmæssige og økonomiske konsekvenser, som skal behandles i Udvalget den 2. november 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om, hvilke af de foreslåede justeringer i den kollektive trafik der skal arbejdes videre med, inden der afgives endelig trafikbestilling til Movia.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at genoptage sagen på et ekstra udvalgsmøde, inden endelig beslutning skal træffes på mødet i Erhvervs- og Teknikudvalget d. 2. november 2020.
Generelt ønskes et mere detaljeret grundlag, hvor der oplistes forskellige scenarier.

3. Orientering vedr. ny Servicemodel - Ejendomsservice (O)

3.     Orientering vedr. ny Servicemodel - Ejendomsservice (O)

Sagsnr.: 330-2019-67598               Dok.nr.: 330-2020-378485                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de kommunale virksomheders valg af Servicemodel A-B-C for Ejendomsservice, som blev vedtaget i januar 2020.
Baggrund
På baggrund af Byrådets behandling af sagen vedr. Ny Servicemodel d. 25. november 2019, blev det besluttet at …”der foretages en implementering af ny servicemodel efter model ABC, dog således, at der omfordeles/og tilgår en markant andel af de centrale ressourcer til de decentrale enheder. Ejendomsservice går i dialog med institutionerne straks … og forelægger en status for udvalget i begyndelsen af 2020. Der lægges vægt på, at institutionerne får så attraktivt et tilbud som muligt, hvorved de får en reel valgfrihed, og at der skabes rum for forskellige former for samarbejde institutionerne imellem".
Status på drøftelserne med de kommunale virksomheder
I december blev 81 kommunale virksomhedsledere inviteret til at tilkendegive om de havde umiddelbar interesse i en dialog omkring selv at varetage en del af serviceopgaven.
33 virksomheder meldte tilbage og heraf var 26 interesserede i at høre nærmere omkring model B eller C. Der blev afholdt møder med de virksomheder, der havde interesse i Model C i ugerne 3-5. Af disse valgte Eggeslevmagle Skole under C-modellen, at få overført midler til lønsum, indvendig vedligehold og udenomsarealer.
I 2018 besluttede de involverede fagcentre, at de takstfinansierede virksomheder pr. 1.1.2019 skulle indgå i en model hvor de overførte et fast beløb til Ejendomsservice til afholdelse af udgifterne til Teknisk Servicepersonale, indvendigt vedligehold, forbrug, forsikring mm. ACV valgte under C-modellen at få tilbageført midlerne til lønsum, indvendig vedligehold og udenomsarealer.
Desuden har Ejendomsservice i en årrække betalt Entreprenørservice for at udføre det grønne vedligehold omkring materielgården, disse midler blev permanent overført til Entreprenørservice under C-modellen.
Grundet lederskifte i Ejendomsservice og hjemsendelse af de kommunale medarbejdere, blev samtalerne med de virksomheder, der havde udtrykt interesse for B-modellen først gennemført efter sommerferien. Alle disse virksomheder har valgt at fortsætte i A-modellen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ejendomsservice tilstræber fortsat en tæt dialog med de kommunale virksomheder omkring deres servicebehov. I dialogen med virksomhederne understreges det, at servicen kan leveres mere fleksibelt end tidligere, dog indenfor de tilgængelige ressourcer. Der er desuden fortsat mulighed for, at indgå dialog om at afprøve B- og C-modellerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i forbindelse med C-modellerne overført 4 medarbejdere til ACV og 1 medarbejder til Eggeslevmagle Skole.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

4. Fremtidig anvendelse af Grønningen 3, Slagelse (B)

4.     Fremtidig anvendelse af Grønningen 3, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2020-381769                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til ny anvendelse af Ejendommen på Grønningen 3, Slagelse, som Genoptræningen fraflytter, når nye genoptræningsfaciliteter er klar ved Blomstergården medio 2021.
Baggrund
Ejendommen Grønningen 3, Slagelse er på 822 m² og er er placeret på en fælles matrikel med det FOB-ejede Plejecenter Skovvang, som det deler forsyning og parkering med.
Ejendommen fungerer i dag som genoptræningslokaler med en åben indretning, med et stort sammenhængende rum, en frokoststue på ca. 40 m² og mindre kontorlokaler. I dag er der desuden en reception. Der er 2 handicap-toiletter og 4 almindelige. Generelt fremstår bygningen i pæn stand. Der er parkeringspladser lige udenfor som deles med plejecenteret.

VASAC har i en længere årrække anvendt lejemålet på Skovsøgade 2, Slagelse til Medieshoppen. Ejendommens handicapfaciliteter og toiletforhold er generelt udfordrende, trods forskellige tiltag hen over årene.
Lokalerne har ligeledes problemer med kulde, træk og udluftning, ligesom der mangler parkeringspladser og der er generelle udfordringer i og omkring bygningen ift. efterladenskaber fra nattelivet i weekenden. VASAC har derfor i en årrække været i dialog med Center for Kommunale Ejendomme vedr. mulighederne for andre, og helst kommunalt ejede lokaler. Der er 12 måneders opsigelse på lejemålet.
Lokalernes størrelse på Grønningen 3, vil give VASAC mulighed for at kunne indrette et mere handicapvenligt arbejdsmiljø i lyse og venlige lokaler. Lokalerne giver mulighed for mere plads til borgere i kørestole og med gode handicapfaciliteter. Endvidere er der gode parkeringsmuligheder på Grønningen for borgere, personalet og kunder.
Der er stor efterspørgsel på arbejdstilbud i Medieshoppen, men grundet begrænset plads, så der er ofte venteliste til Medieshoppen. Hvis det bliver muligt at overtage Grønningen 3, vil det give mulighed for at flere borgere kan få et arbejdstilbud i Medieshoppen og der kan udvikles flere nye læringsmiljøer inden for området.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
·        Lejemålet Skovsøgade 2 opsiges og at Grønningen 3 friholdes til VASAC efter Genoptræningens udflytning medio 2021.
·        Administrationen afklarer proces for frasalg af Grønningen 3 efter Genoptræningens udflytning medio 2021.
·        Grønningen 3 fastholdes og afventer nærmere afklaring.
Vurdering
Center for kommunale Ejendomme henviser til Ejendomsstrategien, der generelt anbefaler opsigelse af eksterne lejemål, i det omfang det er muligt. Der ses desuden udfordringer med udmatrikulering og et evt. frasalg af Grønningen 3, da forsyning og parkeringsplads deles med det FOB-ejede Plejecenter.
Flytning af Medieshoppen, vil derfor give VASAC mulighed for at opgradere deres faciliteter og samtidig spare ca. 0,3 mio. kr. i årlig drift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Driftsudgifterne på Grønningen 3 er ca. 300.000 lavere end på Skovsøgade. Denne driftsbesparelse vil bidrage til VASACs driftsbudget, der i dag har huslejeudgiften. VASAC skal desuden afholde flytteudgifter og genopretning af lejemålet, der er engangsudgifter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Lejemålet Skovsøgade 2 opsiges og at Grønningen 3 friholdes til VASAC efter Genoptræningens udflytning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Fremtidig anvendelse af Skovvej 99 og Egernsundsvej 30, Korsør (B)

5.     Fremtidig anvendelse af Skovvej 99 og Egernsundsvej 30, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2020-371370                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om Skovvej 99, Korsør og Egernsundsvej 30, Korsør skal i anden kommunal anvendelse for hhv. Birkehuset og Rosenkildevej/Basen.
Baggrund
Skovvej 99, Korsør står uden anvendelse pt., efter at have været i brug som ekstra kapacitet for Børnehuset Lilleskov i forbindelse med genåbningen efter corona-nedlukningen før sommerferien. Den har tidligere fungeret som SFO og administration. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har i 2015 besluttet at ejendommen skulle frasælges efter endt anvendelse.
Skovvej 99
Imidlertid har Netværkshuset Birkehuset på Egernsundsvej beset ejendommen og ønsker at flytte deres aktiviteter hertil.
Birkehuset ser øgede muligheder for at inddrage den omkringliggende natur i deres aktiviteter og bedre muligheder for at indrette værkstedsaktiviteter. En placering på Skovvej 99 vil også kunne tiltrække en bredere målgruppe med gode transportmuligheder. Der har desuden i perioder været episoder på Egernsundsvej, der har skabt utryghed for brugere og personale.
Vedhæftede notat beskriver Birkehusets ønsker og behov mere detaljeret.
Egernsundsvej 30
Såfremt Birkehuset flyttes til Skovvej 99, frigøres Egernsundsvej 30. Her har Basen, der i dag låner lokaler i Kvarterhuset på Motalavej, igennem en længere periode ønsket mere plads, grundet stor efterspørgsel. Den Kriminalpræventive Enhed beskriver deres ønsker således:
”Den kriminalpræventive enhed (KPE) er blevet opmærksomme på, at Birkehuset ønsker at fraflytte deres adresse i Motalavejs-kvarteret. Skulle dette blive tilfældet, ønsker KPE at flytte ind i huset. Lige nu har KPE et værested, Basen, som låner lokaler i Kvarterhuset, som tilhører Bolig Korsør. Dette er ikke en optimal løsning for nogen af parterne og der har flere gange været snak om, hvorvidt Basen kunne flyttes til en kommunal ejendom. Der har dog ikke været nogle egnede lokaler i området. KPE ville flytte dette værested, men i en ny form og med et nyt navn, til Birkehuset. Desuden ville vi også, i samarbejde med de lokale junior- og ungdomsklubber, Grotten og KUK, lave f.eks. den pigeklub, som er i gang med at starte op, ligesom vi ville kunne afholde møder, samtaler, låne huset ud til socialrådgivere fra Børne/unge til netværksmøder og andet. Endvidere ville kunne få en reel ’arbejdsstation’ i Korsør, hvor vi kan afholde netværksmøder, gruppeforløb mv. Birkehuset vil være optimalt til at damme rammer om vores kriminalitetsforebyggende arbejde, samtidig med at KPE vil få muligheden for at genstarte tanken om et værested i en form, som er mere optimal, end den nuværende”.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
·        Udvalget kan vælge at fastholde Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets beslutning om frasalg af Skovvej 99.
·        Udvalget kan vælge at frigive Skovvej 99 til Birkehusets fremtidige anvendelse, såfremt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dette og herefter afsøge mulighederne for frasalg af Egernsundsvej 30.
·        Udvalget kan vælge at frigive Skovvej 99 til Birkehusets fremtidige anvendelse, såfremt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dette og frigive Egernsundsvej 30 til Rosenkildegården/Basens fremtidige anvendelse, såfremt Børne- og Ungeudvalget godkender dette.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme har i længere tid afsøgt mulighederne for at finde en bedre løsning for henholdsvis Birkehuset og Basen. Den foreslåede anvendelse af Skovvej 99 muliggør en bedre opgaveløsning for begge tilbud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil mangle ca. 150.000 kr. i bygningsdrift På Egernsundsvej 30, hvis Birkehuset flyttes til Skovvej 99. Børn & Unge afsøger pt. mulighederne for finansiering af denne merudgift.
Såfremt Skovvej 99 frasælges, vil der blive en driftsbesparelse for Kommunale Ejendomme på ca. 145.000 kr., samt en salgsindtægt.
Konsekvenser for andre udvalg
Birkehuset og Rosenkildegården/Basen præsenterer deres visioner for evt. nyt indhold for hhv. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget frigiver Skovvej 99 til Birkehusets fremtidige anvendelse, såfremt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dette.
2.    at Udvalget frigiver Egernsundsvej 30 til Rosenkildegården/Basens fremtidige anvendelse, såfremt Børne- og Ungeudvalget godkender dette og finder den nødvendige finansiering.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at fastholde at sælge Skovvej 99, da ejendommen ikke er egnet til institution og i øvrigt ligger i et boligkvarter.

6. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

6.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-369629                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik og Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Anne Bjergvang (A) orienterer om, at Movia har forbedret betalingsmulighederne for Flextur.
Udvalget ønsker hurtigst muligt et oplæg til politisk organisering omkring M/F Broen.

7. Eventuelt (D)

7.     Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-369628                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Intet at bemærke.
8. Lukket: Spørgsmål om køb af areal i Dalmose (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
9. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.