Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 4. oktober 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-261973                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

2. Orientering om status for anlægssager i 2021 - Veje og Trafik (O)

2.     Orientering om status for anlægssager i 2021 - Veje og Trafik (O)

Sagsnr.: 330-2021-76043               Dok.nr.: 330-2021-350213                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Der gives en status på planlagte anlægsprojekter for 2021 indenfor vej- og trafikområdet.

Sagens indhold

Der gives en status på anlægsprojekter.

Bilag til sagen eftersendes.

Retligt grundlag

Intet.

Handlemuligheder

Punktet fremlægges til orientering.

Vurdering

Intet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ikke relevant.

Tværgående konsekvenser

Ikke relevant.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Orienteringen tages til efterretning

Bilag

330-2021-362248

Bilag 1 - 1Anlægsoversigt til ETU ultimo september 2021

330-2021-362258

Bilag 2 - Status på projekter 2021_01 okt 2021

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Orienteringen taget til efterretning.

Mindre / små skilteprojekter mv. med store konsekvenser ønskes færdiggjort indenfor en samlet ramme af 300.000-500.000 kr.

3. Budget 2022 - kommunens almene boliger (O)

3.     Budget 2022 - kommunens almene boliger (O)

Sagsnr.: 330-2021-75119               Dok.nr.: 330-2021-339731                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget (O), Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (O)

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om huslejestigninger/-nedsættelser i kommunens egne almene boliger for budget 2022 og at administrationen, jf. kompetenceplanen, godkender huslejestigningen for 2022 for afdelingerne Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget.

Sagens indhold

I 2017 hjemtog Kommunale Ejendomme driften af kommunens almene boliger fra Boligselskab Sjælland. Undervejs blev det tydeligt, at det var særdeles vanskeligt at opnå tilstrækkelig ekspertise og effektivitet i økonomistyringen, hvilket førte til, at Boligadministrationen under Kommunale Ejendomme søgte sparring hos et lokalt boligselskab. Slagelse Boligselskab tilbød hurtigt sin assistance, hvilket ledte til en ide om at indgå et formelt samarbejde. Sagen blev politisk behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget i juni og august 2020. Som det fremgår af sagen, er det en prøvehandling, der løber i 2 år.

Ved aflæggelse af regnskab 2020 og arbejdet med budgetlægning 2022 bliver Boligadministrationen sammen med Slagelse Boligselskab opmærksomme på, at håndteringen af bl.a. over-/underskud samt beregning af administrationsbidrag ikke har været korrekt siden 2017, hvilket har medført for lave huslejer for flere afdelinger (se bilag 1 omkring huslejeudvikling siden 2014 på Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget).

Herudover er flere sammenlignelige afdelinger lagt sammen (blev besluttet på sidste års afdelingsmøder) for at skabe større økonomisk robusthed. Sammenlægning vil bl.a. betyde, at huslejen bliver harmoniseret – nogle stiger, mens andre falder.

Beboerne er senest en uge inden afdelingsmøderne blevet informeret om budgetterne for 2022 samt konsekvensen for huslejen via fysisk brev leveret i postkassen af Ejendomsservice. Samtidig blev den tilknyttede leder orienteret.

Af bilag 2 fremgår hvilke adresser, som stiger/falder i husleje.

Kun beboerne på Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget stemte i mod godkendelse af budgettet. Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget er pr. 1. januar 2021 lagt sammen. Huslejen har på fx Vejsgård Alle været stagneret (se bilag 1), hvilket ikke har været i overensstemmelse med den generelle huslejeudvikling (private og andre almene boliger).

Boligadministrationen har i mange år ikke været i en situation med større huslejestigninger for enkelte afdelinger og vil fremover være opmærksom på tydeligere kommunikation, herunder inddragelse af de relevante politiske udvalg. En udfordring er, at tiden mellem budgetterne er færdige til de skal godkendes på afdelingsmøderne er meget kort (inden 1. oktober, så 3 måneders varsel overholdes).

Retligt grundlag

Almenlejeloven §10, Kompetenceplanen

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har følgende handlemuligheder:

A.    At tage orienteringen omkring huslejestigningerne/-nedsættelserne til efterretning, herunder at administrationen har godkendt budget og husleje for afdelingen bestående af Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget.

Vurdering

Udbetaling Danmark oplyser, at på Vejsgård Alle (som har den væsentligste huslejestigning), vil:

11 få 700 kr. mere i boligstøtte, hvilket betyder, at huslejestigningen kun vil være ca. 250 kr. pr. måned.

1 få dækket hele huslejestigningen.

6 skal undersøges nærmere af Udbetaling Danmark.

2 beboere får ikke mere i boligstøtte og skal dermed betale den fulde huslejestigning.

På baggrund af ovenstående oplysninger godkender administrationen budget og husleje for afdelingen bestående af Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget, jf. Kompetenceplanen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om godkendelsen af budgetter og husleje.

2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om godkendelsen af budgetter og husleje.

Bilag

330-2021-349335

Bilag 1 - Oversigt over den gennemsnitlige huslejeudvikling 2014-2022

330-2021-340701

Bilag 2 - Afdelingsoversigt huslejenedsættelse eller stigning

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget noterer sig, at huslejen er omkostningsbestemt.

4. Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)

4.     Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)

Sagsnr.: 330-2021-72537               Dok.nr.: 330-2021-338999                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om en lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et område til boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn skal sættes i gang.

Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen, da lokalplanen vil danne grundlag for evt. fremtidige kommunale anlægsprojekter og/eller byggemodning.

Kultur- og Fritidsudvalget orienteres som lokalplananmodningen, da lokalplanen vil fastlægge de fysiske rammer for vandsportscenteret og færgen M/F Broen.

Sagens indhold

Anmodningen om ny lokalplan fremsættes af administrationen i forlængelse af den udvikling for boliger, der i marts 2021 er igangsat i Økonomiudvalget for arealet mellem vandsportscenter og eksisterende parcelhuse ved Skovbrynet. Samtidigt er der brug for et nyt plangrundlag, som understøtter aktiviteterne i og omkring vandsportscenteret og den landsatte Storebæltsfærge M/F Broen, f.eks. ved at sikre gode adgangs- og parkeringsforhold.

Alle arealer inden for lokalplanen er ejet af Slagelse Kommune. Lokalplanområdet inddeles i flere delområder efter arealanvendelse: Boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen. Se kort med foreløbig lokalplanafgrænsning og delområder i bilag 1.

Boliger

Arealet til boliger ligger mellem vandsportscenteret ved de gamle færgelejer og det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet og grænser desuden op til sommerhusområdet Granskoven ved Revvej. Arealet er omfattet af eksisterende lokalplan 131, Halsskov Havn – Kanalbyen (2006). Den igangværende udvikling tager dog udgangspunkt i en ændret arealdisponering og et udtryk, der er inspireret af visionsplanen �Strandengen� (2018). Der arbejdes med tre forskellige bebyggelsestyper, som hver især forholder sig til deres nære omgivelser: Parcelhuse/villaer overfor det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet, en tæt småhusbebyggelse i forlængelse af Granskoven og nærmest vandsportscenteret samt etageboliger i op til 3 etager længst mod nord og mod motorvejen. Lokalplanen vil fastlægge nye rammer for placering, omfang og udseende af adgangsveje, stier, boliger og ubebyggede arealer. Boligområdet vil i den forbindelse blive inddelt i mindre delområder. Det forventes, at lokalplanen kan danne grundlag for 85-105 boliger (samlet etageareal maks. ca. 12.750 m²). Se også foreløbig skitse til disponering af boligareal i bilag 2.

På grund af den tidligere anvendelse til færgehavn og beliggenheden ved motorvejen er der flere forhold, som skal afklares nærmere forud for endelig disponering af boligarealet. Dette omfatter bl.a. håndtering af jordforurening, placering af boliger i forhold til støj fra motorvejen samt mulighederne for at bevare træer og anden bevoksning i området.

Vandsportscenter

Lokalplanen vil omfatte landarealerne ved de gamle færgelejer og sikre den fortsatte anvendelse og udvikling af fritidsaktiviteterne i vandsportscenteret. Arealet mellem vandsportscenter og Storebæltsvej (�Baglandet�) tages med som rammeområde, dvs. at der fastlægges en overordnet anvendelse, men ikke specifikke bebyggelsesregulerende rammer. Hele området med og omkring vandsportscenter udlægges til rekreative formål.

Arealerne for vandsportscenteret er i dag omfattet af lokalplanerne 132, Halsskov Havn – Husbådsbyen, og 133/133A, Halsskov Havn – Udsigtsbyen. Begge lokalplaner forudsætter en anvendelse til boligformål, hvilket tiden og udviklingen må siges at være løbet fra.

Et fokus i lokalplanen er dels at sikre den nødvendige fleksibilitet for, at vandsportscenteret fortsat kan udvikle sig på baggrund af de aktiviteter, som de forskellige brugergrupper, aktører og foreninger har i området, dels at sikre hensynet til sikkerhed/redning, gode adgangs- og parkeringsforhold mm. Lokalplanen vil for arealerne nærmest færgelejerne og stranden desuden fastlægge retningslinjer for placering, omfang og udseende af bebyggelse.

M/F Broen

Et særligt delområde vil være den tidligere Storebæltsfærge M/F Broen, som efter landsætning er at betragte som en bygning. Lokalplanen vil danne grundlag for færgens fremtidige anvendelse og sætte rammer for evt. fysiske tiltag i tilknytning til anvendelsen. Udgangspunktet er, at færgen skal anvendes til kulturformål, herunder museum, men der er mulighed for i planprocessen at præcisere dette.

Veje, stier og parkering

Adgangsveje til både boligområde og vandsportscenter/færge udlægges med udgangspunkt i den eksisterede vejstruktur. Boligområdet forventes at få vejadgang primært via overkørsler fra Skovbrynet og evt. fra nuværende adgangsvej til færgelejerne/vandsportscenteret (Halsskov Havn). Revvej fastholdes som adgangsvej til sommerhusområdet Granskoven og som stiforbindelse. Stiforløbet Revsporet forlænges fra Skovbrynet og videre ud til vandsportscenteret. Herudover udlægges interne stier i boligområdet.

Parkering til boligerne skal løses inden for boligområdet, mens der er behov for at samle og fastlægge areal til parkering til vandsportscenteret inkl. M/F Broen. I den forbindelse vil det indgå i planlægningen, at der er ønske om at kunne benytte friarealerne ved vandsportscenteret i forbindelse med større events, herunder f.eks. Broløbet, DM i udspring mv.

Ubebyggede arealer, natur og højvandssikring

Hele lokalplanområdet bærer præg af den tidligere anvendelse som færgehavn og beliggenheden ved kysten, men også nærheden til Storebæltsbroen og motorvejen. Især arealet til boligudvikling har desuden naturmæssige kvaliteter, herunder eksisterende skov og strandeng, som så vidt muligt ønskes bevaret og/eller genetableret. Derfor er det en vigtig del af lokalplanarbejdet at undersøge og afgrænse mulighederne for at bevare de enkelte delområders forskellige karakter i samspil med de øvrige hensyn og interesser i området – herunder både naturbeskyttelse (beskyttede arter), miljøhensyn (jordforurening og vejstøj), klimatilpasning (højvandssikring), trafiksikkerhed/tilgængelighed mm.

Vedrørende højvandssikring arbejdes der som udgangspunkt med en løsning, hvor den eksisterende sti mellem Revvej og vandsportscenteret hæves på et dige. Det undersøges i planprocessen, hvorvidt det er nødvendigt at omlægge stiens forløb, og hvordan diget kan danne en god overgang mellem boligområde og det rekreative miljø ved strand og vandsportscenter.

Tillæg til Kommuneplan 2021

Lokalplanområdet er beliggende i kommuneplanens rammeområder 2.3B2, 2.3B3 og 2.3BE5. Den overordnede arealanvendelse er fastlagt til boliger, herunder husbåde i færgehavnen, samt boliger og erhverv, herunder sports- og idrætscenter. Rammerne er kun delvist i overensstemmelse med den udvikling, der ønskes for området. En ny lokalplan vil derfor blive ledsaget af et kommuneplantillæg, som justerer kommuneplanrammernes afgrænsning og indhold, herunder maks. bebyggelsesprocent, etageantal/bygningshøjde samt øvrige specifikke bestemmelser f.eks. for vandsportscenteret.

Kommunikation og inddragelse

På grund af den særlige beliggenhed og processen for etablering af vandsportscenteret har områdets udvikling en særlig bevågenhed blandt naboer, brugere/aktører i vandsportscenteret samt offentligheden generelt. Det vil derfor være et fokus i planprocessen at informere og inddrage udover de lovbestemte høringer og at gøre planlægningen konkret for naboer m.fl.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Tillæg til kommuneplanen tilvejebringes efter planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    At imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at udarbejdelse af forslag til lokalplan og tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang.

B.    At afvise lokalplananmodningen. Det vil betyde, at eksisterende lokalplaner fortsat vil gælde, og at der ikke vil være planmæssigt grundlag for hverken den ønskede boligudvikling eller de fysiske rammer for vandsportscenteret og kulturfærgen M/F Broen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at planlægningen sættes i gang. Der er i mange år arbejdet med flere forskellige visioner og planer for arealerne ved færgehavnen, og det er administrationens vurdering, at tiden er moden til at �samle trådene� i en ny lokalplan.

Området som helhed rummer et stort potentiale i kraft af sin særegne karakter og beliggenheden og synligheden fra Storebæltsbroen. Udspringsfaciliteterne i vandsportscenteret har vakt positiv opmærksomhed både i Danmark og ude i verden, ligesom Storebæltsfærgen M/F Broen også sætter Halsskov og Korsør på kortet. Lokalplanen vil medvirke til at sikre nuværende og fremtidige rammer for vandsportscenteret og færgen. Den skitserede udvikling med boliger af forskellig karakter vil desuden bidrage til at sammenbinde vandsportscenteret med byen og gøre det meget synligt, hvordan det i Halsskov og Korsør er muligt at bo helt tæt på vandet i en by, der har alt til hverdagen plus gode pendlerforhold.

Den igangsatte proces for boligudvikling har som muligt scenarie, at kommunen selv udfører byggemodning. Samtidigt ønskes en så kompakt tidsplan som muligt. Lokalplanen skal derfor – så vidt som det er muligt – afklare og sammenbinde de forskellige forudsætninger for realisering. Dette omfatter bl.a. strukturer for områdets forsyning, afledning af overfladevand, grønne arealer og vej- og stiforløb. Målet er at skabe større sikkerhed i planlægningen og øge muligheden for hurtig opstart af eventuel kommunal byggemodning. Planlægningen er dog ikke afhængig af, om der udføres kommunal byggemodning eller ej, men vil uanset videre proces øge områdets �parathed� og attraktivitet for fremtidige beboere, udviklere mv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Lokalplanen skal afklare og stille krav, der kan håndtere problemstillingerne omkring især vejstøj, jordforurening og afledning af overfladevand. Det forudsætter, at der afsættes midler til at indhente beregninger og anbefalinger hos ekstern rådgiver. Administrationen vil fremlægge dette for Økonomiudvalget efter vedtagelsen af Budget 2022.

Tværgående konsekvenser

På grund af områdets kompleksitet vil lokalplanprocessen indeholde en høj grad af inddragelse og samarbejde på tværs af organisationen. Der sørges for politisk inddragelse og orientering af de relevante udvalg løbende og efter behov.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang

2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om lokalplananmodningen.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Ad 1; Godkendt.

Udvalget ønsker en udvidelse af lokalplanområdet op til Storebæltsvej, med henblik på at tage højde for støjgener fra motorvejen.

Der udarbejdes en plan for involvering af brugere og interessegrupper.

Investorer og udviklere skal involveres i processen med henblik på at gøre området attraktivt.

Bilag

330-2021-338395

Bilag 1 - Lokalplanområde

330-2021-338396

Bilag 2 - Disponering af boligareal

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget ønsker, at der fortsat skal være mulighed for husbåde.

5. Disponering af anlægsbevilling til M/F Broen (B)

5.     Disponering af anlægsbevilling til M/F Broen (B)

Sagsnr.: 330-2021-75361               Dok.nr.: 330-2021-342191                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til anvendelse af anlægsbevillingen vedrørende renovering af M/F Broen ved Halsskov Færgehavn.

Sagens indhold

Den 22. marts 2021 godkendte Byrådet en anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. til istandsættelse / klargøring af M/F Broen finansieret af rådighedsbudgettet på anlæg 242 M/F Broen.

Anlægsbevillingen er givet til følgende tiltag:

1.    Tætning af taget og lukningen af vindueshuller samt diverse utætheder.

2.    Etablering af midlertidig belysning.

3.    Etablering af videoovervågning.

4.    Etablering af en acceptabel adgangsforhold.

5.    Låsesystem.

6.    Tømning af sort vand i bundtanken.

7.    Genetablering/gennemgang af tagbrønd og nedløb.

De mest nødvendige tiltag er udført (jf. ovenstående liste), og der har været samlet udgifter for 0,4 mio. kr. af de afsatte 1,5 mio. kr.

Det resterende budget på 1,1 mio. kr. ønskes disponeret, således at færgen kan klargøres til udsigtsplatform i forbindelse med sommerens events, herunder Tour de France. Derudover prioriteres optimering af adgangsveje og udearealer samt øvrigt udvendig vedligehold i det omfang, det kan holdes indenfor anlægsbevillingen.

Færgens øverste dæk (bådedækket) ønskes istandsat, således at det er sikkert og forsvarligt for ophold, samt at der opføres adgang til dækket evt. som udvendig adgang.

Det forventes, at den yderligere klargøring kan indeholdes i den samlede anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. Arbejdet igangsættes straks og forventes afsluttet ultimo 2. kvartal 2022. Tidsplanen forudsætter, at arbejdet kan gå i gang straks efter godkendelse i udvalget.

Det resterende budget 2021 er indstillet til at kunne udsættes, så den ovenstående disponering herunder tidsplanen vil kræve en beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget om at forsætte med projektet samt en orientering til Økonomiudvalget.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Udvalget kan vælge at godkende den forelagte disponering af anlægsbevillingen.

B.    Udvalget kan vælge at afvise yderligere disponering af anlægsbevillingen.

Vurdering

Administrationen anbefaler at den resterende del af anlægsbevillingen disponeres jf. ovenstående fremstilling.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsbevillingen er godkendt pr. 22.3.2021 i Byrådet.

Det resterende budget på 1,1 mio. kr. af anlægsbevillingen vedr. anlægsprojektet 242 M/F Broen er indstillet til at kunne udsættes, hvis disponeringen og tidsplanen skal kunne udføres, skal beslutning ændres til, at projektet startes op hurtigst muligt.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at den resterende del af anlægsbevillingen på 1,1 mio. kr. disponeres til etablering af udsigtsplatform på færgens øverste dæk samt prioriteret øvrig udvendig vedligehold og at Økonomiudvalget orienteres herom.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

Udvalget ønsker, der er fokus på tilgængelighed.

6. Midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i Halsskov Færgehavn (B) (O)

6.     Midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i Halsskov Færgehavn (B) (O)

Sagsnr.: 330-2021-75743               Dok.nr.: 330-2021-346779                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget (B), Kultur- og Fritidsudvalget (O)

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om der skal gives en midlertidig tilladelse til arealanvendelse af et område i Halsskov Færgehavn til dykkerformål.

Sagens indhold

Dansk Sportsdykkerforbund og de lokale dykkerklubber i Korsør og Slagelse ønsker at etablere en dykkerplatform og et dykkermiljø i Halsskov Færgehavn i området tættest på Storebælt Camping (se Bilag 1). I den forbindelse er de i gang med fondsansøgninger og har før behandlingen af særligt ansøgning til LAG behov for at få bekræftet, at de kan benytte det angivne areal i en minimumsperiode på 5,5 år.

Området har de seneste 3 år været under udvikling, og der er opstået rigtig mange nye aktiviteter i området så som Udspring, Wakeboard og åbent vand-svømning.

Dykkerne er i den forbindelse blevet påvirket i deres hidtidige brug af området, idet deres dykkerruter går under Wakeboard-banen og udspringsområdet, og dette giver en sikkerhedsmæssig udfordring for primært dykkerne.

Halsskov Færgehavn er særligt attraktiv for dykkersporten, og området besøges årligt af et stort antal udefrakommende dykkere, da forholdene, både med hensyn til dybde og strømforhold, er ideelle for undervisningsforløb. Dette antal har ifølge dykkerne selv været nedadgående grundet de sikkerhedsmæssige udfordringer. Det er estimeret, at der årligt er 2.000 – 3.000 dykkere, der benytter sig af Halsskov Færgehavn.

Denne ansøgning om midlertidig arealanvendelse er sendt til Kultur- og Fritidsudvalget til orientering på mødet den 5. oktober 2021.

Retligt grundlag

Udvalget kan jf. Kommunalfuldmagten træffe beslutning om brugen af kommunale arealer.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    at godkende en midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i 5,5 år.

B.    at afvise ansøgningen om midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i 5,5 år.

Vurdering

For at området, både for de lokale dykkere og for de mange gæster, der kommer til området, kan benyttes sikkert, er placeringen af dykkerfaciliteten rigtig god.

Det er sandsynligt, at områdets fokus på dykning kan bibringe nye arbejdspladser på sigt i et turismeperspektiv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen kommentarer.

Konsekvenser

Beslutningen vil have indflydelse på arbejdet med lokalplanen, som Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandler igangsættelsen af på mødet den 4. oktober.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender en midlertidig arealanvendelse i 5,5 år af det udvalgte område i Halsskov Færgehavn til dykkerformål.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-355992

Bilag 1 Placering af dykkerplatform

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

7. Anlægsregnskaber Erhvervs- og Teknikudvalget 2021 (B)

7.     Anlægsregnskaber Erhvervs- og Teknikudvalget 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-67789               Dok.nr.: 330-2021-317455                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskaber og delanlægsregnskaber.

Byrådet kan i forbindelse med aflæggelse af regnskaberne godkende at anlægsprojekter med mindreforbrug finansierer anlægsprojekter med merforbrug. Samt at det samlede mindreforbrug på afsluttede anlæg i alt 2,1 mio. kr. tilføres kassen.

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af mindre- eller merforbrug.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug.

Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes mindreforbrug.

Anlægsregnskaber

Der aflægges anlægsregnskab på nedenstående anlægsprojekter.

Pkt.

Nr.

Anlæg

Anlægsbudget

Forbrug

Afvigelse

 

 

A

91

Afkør. 41 Tjæreby anlæg østvendt ramper

13.000

       11.197 

1.804

B

93

Støjvold Amerikavej/Afrikakvarteret Slg

2.200

2.200

 

0

C

97

Trafiksanering - vestre Ringgade

13.635

13.878

-243

D

98

Modulvogntog - Tilpasninger af vejanlæg

5.032

5.293

-261

E

105

Shared Space trafikdæmpende sygehus

9510

8813

697

F

199

Pendlerparkering ved busterminal

200

238

-38

G

184

Opgradering af infrastruktur ift Trelleborg

192

77

115

Beløb i 1.000 kr.

I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsregnskab for hver er de nævnte anlæg.

Pkt. A: Afkørsel 41. Tjæreby Anlæg Østvendte ramper

Anlæggelse af de østvendte motorvejsramper fra Bildsøvej ned på Vestmotorvejen ved Afkørsel 41, Tjæreby ved Vemmelev samt sideudvidelse af broen over Vestmotorvejen. Der er et mindreforbrug på 1,804 mio. kr.

Se bilag 1.

Pkt. B: Støjvold Amerikavej/Afrikakvarteret Slg

I forbindelse med færdiggørelse og lukning af arbejdet med Slagelse Omfartsvej blev det aftalt med Vejdirektoratet, at udgiften til etablering af støjvold på kommunens areal mellem Amerikavej- og Afrikavejkvarteret og Vestmotorvejen deles ligeligt. Indehold til kommunens andel af udgiften til anlægsarbejdet var; tilkørsel og bearbejdning af jord, etablering af beplantning, forstærkning af rørlagt grøft samt rejsning af erstatningsskov.

Forbrug og budget balancerer.

Se bilag 2.

Pkt. C: Trafiksanering - Vestre Ringgade

Der er afgivet anlægsbevilling til trafiksanering Vestre Ringgade samt signaloptimering Vestre Ringgade - Sdr Ringgade. Til signaloptimering har Staten givet et tilskud på 0,5 mio. kr. i 2019.

For at fremme trafiksikkerheden er der på Vestre Ringgade etableret trafiksanering ved at reducere bredden af kørebanerne, etablering af støttepunkter for gående der ska krydse vejen, trafiksikker overgang med signalanlæg samt perroner ved busstoppestederne, som sikrer, at passagerer som stiger af busser ikke træder direkte ud på cykelstien.

Der er et merforbrug på 0,243 mio. kr.

Der er aflagt delanlægsregnskab pr. 27.11.2017 for perioden 2013-2016. Nedenstående regnskab er samlet aflagt for hele projektperioden.

Se bilag 3.

Pkt. D: Modulvogntog - Tilpasninger af vejanlæg

Der er afgivet en anlægsbevilling til tilpasning af vejanlæggene på ruterne fra afkørsel 42 via Tårnborgvej til Korsør Havn samt Slagelsevej via Skælskørvej - Sorø Landevej -Stigsnæs - Ladebovej. Arbejderne er udført dels af Hoffmann, dels Zacho-Lind og dels Slagelse Kommunes Entreprenørservice.

Der er et merforbrug på 0,261 mio. kr.

Der er tidligere aflagt delanlægsregnskab pr. 27.11.2017 for perioden 2015 og 2016.

Se bilag 4.

Pkt. E: Shared Space trafikdæmpende sygehus

Anlægsarbejdet vedrørende omprofilering af Fælledvej, på en ca. 320 m lang strækning mel-lem Grønningen og indkørslen ved Fælledvej 13, samt etablering af signalreguleret kryds ved Fælledvejs udmunding i Grønningen. Efter aftale med Regionen er der også etableret støttepunkt på Grønningen ved umarkeret overgang mellem Psykriatrisygehuset og Sikringen.   

Der er et mindreforbrug på 0,695 mio. kr.

Der er tidligere aflagt delanlægsregnskab pr. 30.4.2018 for perioden 2014-2027.

Se bilag 5.

Pkt. F: Anlæg 199 Pendlerparkering ved Busterminal

Ny belægning på pendlerparkeringen på Ndr. Stationsvej, Slagelse. Pladsen der ligger umiddelbart vest for busterminalen.

Der er et merforbrug på 0,038 mio. kr.

Se bilag 6.

Pkt. G: 184 Opgradering af infrastruktur ift. Trelleborg

Opgavens formål er, at få skabt et overblik over, hvordan der kan arbejdes på, at forbedre adgangsvejen til Trelleborg fra Slagelse og Korsør. I dag er adgangsvejene til Trelleborg smalt og det giver nogle utrygge og farlige situationer, når både biler, cyklister og landbrugsmaskiner færdes på vejen på samme tid. Specielt føler lette trafikanter sig utrygge, når de færdes på vejen, grundet ingen faciliteter for gående og cyklister.

Slagelse Kommune har kontaktet et rådgivende ingeniørfirma til at kigge på hvilke tiltag, der skal til for at kunne forbedre eksisterende forhold for trafikanterne fremkommelighed og trafiksikkerhed. I forbindelse med dette projekt har Slagelse kommune også bedt det rådgivende ingeniørfirma til at kigge på Hejninge og Strandvejen mod Næsby strand.  

Rådgiver har leveret en rapport samt skitsetegninger med forskellige løsningstiltag.

Der er et mindreforbrug på 0,115 mio. kr.

Se bilag 7.

Delanlægsregnskaber:

Pkt.

Nr.

Anlæg

Anlægsbudget

Forbrug

Afvigelse

 

 

H

59

EBF Kommunale Ejendomme

4.789

       4.613 

176

I

201

Tagudskiftningspulje

14.993

15.560

 

-567

Beløb er i 1.000 kr.

Pkt. H: Delregnskab EBF i kommunale Ejendomme (59)

Delanlægsregnskab for Anlægsprojekt: EBF i Kommunale Ejendomme, 2020.

Puljen på 3,4 mio. kr. er afsat til Energibesparende foranstaltninger hvert år.

Delanlægsregnskabet kan ses i bilag 8. Oversigt over projekter i 2020 kan ses i bilag 9

Mindreforbrug er overført til budget 2021 jf. godkendelse i Byrådet d. 22.3.2021.

Se bilag 8 og 9

Pkt. I: Delanlægsregnskab Tagudskiftningspulje (201):

Det er en pulje til tagudskiftninger, hvor er der er afsat 5 mio. kr. hvert år.

I 2019 er der gennemført arbejder på bygninger hos Teglværksvej Entreprenørservice, Kulturhuset Korsør, Nymarkskolen, Ungehuset og Vemmelev Skole.

Økonomiudvalget besluttede i foråret 2020 at fremrykke anlæg vedr. tagudskiftning fra 2021 til 2020 og der blev igangsat udskiftning af tage på 5 ejendomme til en samlet budgetramme på 10,0 mio. kr. Følgende bygninger: Storebæltshallen, Eggeslevmagle skole, Antvorskov Skole, Vemmelev skole og Korsør Hallen.

Merforbrug er overført til budget 2021 jf. godkendelse i Byrådet d. 22.3.2021.

Se bilag 10.

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr. skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalg og Byråd.

Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder, i forhold til anlægsregnskaberne og delanlægsregnskaberne Pkt. A – Pkt. I:

A.    At videresende anlægsregnskab pkt. A.- pkt. I. til Byrådet på det foreliggende grundlag.

B.    At bede om supplerende oplysninger til regnskaberne pkt A – Pkt. I.

Vurdering

Administrationen anbefaler at anlægsregnskaberne og delanlægsregnskaberne videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nedenstående økonomiskema viser finansiering ift. de aflagte mer- og mindreforbrug fordelt på områder/projekter.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

Bevillingsønske

 

 

Anlæg

 

 

Pkt. A. Afkørsel 41 Tjæreby anlæg østvendt ramper (91)

6.2

-1.804

Pkt. B. Støjvold Amerikavej/Afrikakvarteret Slagelse (93)

6.2

0

Pkt. C. Trafiksanering - vestre Ringgade (97)

6.2

243

Pkt. D. Modulvogntog - Tilpasninger af vejanlæg (98)

6.2

261

Pkt. E. Shared Space trafikdæmpende sygehus (105)

6.2

-697

Pkt. F. Pendlerparkering ved busterminal (199)

6.2

38

Pkt. G. Opgradering af infrastruktur ift Trelleborg (184)

6.2

-115

Pkt. H. Delanlægsregnskab EBF (59)

6.3

0

Pkt. I Delanlægsregnskab Tagudskiftningspuljen (201)

6.3

0

 

Finansiering

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

Kassen

 

2.074 

Tværgående konsekvenser

Når merbruget på anlægsprojekterne Pkt. C. �Trafiksanering, Vestre Ringgade�, Pkt. D. �Modulvogntog - tilpasninger af vejanlæg� og Pkt. F. �Pendlerparkering ved busterminal� er dækket af mindreforbrug på de resterende anlægsprojekter, vil der være et samlet mindreforbrug på 2,074 mio. kr. som anbefales tilført kassen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknikchefen og Ejendomschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget godkender anlægsregnskaberne og delanlægsregnskaberne Pkt. A – I.

2.    at Det samlede mindreforbrug på 2,074 mio. kr. tilføres kassen.

Bilag

330-2021-337319

Bilag 1 - Anlægsregnskab 91. afkørsel 41 tjæreby øst

330-2021-337320

Bilag 2 - Anlægsregnskab 93 Støjvold Amerikavej

330-2021-337321

Bilag 3 - Anlægsregnskab 97 Trafiksanering Vestre Ringgade

330-2021-337314

Bilag 4 - Anlægsregnskab 98 Modulvogntog

330-2021-337315

Bilag 5 - Anlægsregnskab 105 Shared Space

330-2021-337316

Bilag 6 - Anlægsregnskab 199 Pendlerparkering busterminal

330-2021-337317

Bilag 7 - Anlægsregnskab 184 opgradering af infrastruktur v. Trelleborg

330-2021-337318

Bilag 8 - Delanlægsregnskab 59 EBF

330-2021-318759

Bilag 9 - EBF Anlæg 2020 - Ejendomme

330-2021-337323

Bilag 10 - delanlægsregnskab 201 tagudskiftningspulje

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Udvalget ønsker, at disponere de overskydende midler til dykkerfaciliteter og udskudte trafikprojekter.

8. Kollektiv Trafik - Movia - økonomi 2022-2025 (O)

8.     Kollektiv Trafik - Movia - økonomi 2022-2025 (O)

Sagsnr.: 330-2021-75884               Dok.nr.: 330-2021-348815                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Udvalget orienteres om driftsbudget til kommunens kollektive trafik i 2022 og overslagsårene.

Sagens indhold

Administrationen har udarbejdet et notat, der beskriver driftsøkonomien for busdrift / kollektiv trafik i 2022 og overslagsårene, både den del der kører i regi af Movia samt kommunens egne busruter.

Notatet tager udgangspunkt i oplysninger fra Movia samt kommunens egne oplysninger vedrørende fribusserne.

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber, som bl.a. regulerer kompetenceområder mellem kommuner, regioner og trafikselskaber.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Der er tværgående konsekvenser til andre politikområder. Her skal det specielt bemærkes, at der indgår økonomiske betragtninger som relaterer sig til Børne- og Ungeudvalget.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager sagen til efterretning.

Bilag

330-2021-356857

Bilag 1 - Notat - Økonomi i den Kollektive Trafik 2022-2025

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Orientering taget til efterretning.

9. Beslutning om Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (B)

9.     Beslutning om Trafikbestilling 2022 for lokale buslinjer (B)

Sagsnr.: 330-2021-14691               Dok.nr.: 330-2021-321094                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og teknikudvalget skal på baggrund af sagens drøftelse på mødet den 7. juni 2021 og beslutningen på mødet den 30. august 2021 træffe endelig beslutning om �Forslag 1� til Trafikbeslutning 2022.

Sagens indhold

På udvalgsmødet den 30. august 2021 godkendte Erhvervs- og Teknikudvalget indstillingerne for forslag 2, 3 og 4. Det betyder, at:

·         Forslag 2 bortfalder (dvs. uændret køreplan for linje 904)

·         Forslag 3 indgår i Trafikbestilling 2022 (delvist ændret linjeføring for linje 908)

·         Forslag 4 udsættes til behandling i 1. kvartal 2022.

Tilbage står endelig behandling af forslag 1 om forlængelse af linje 901.

Forslag 1 – Linje 901 Skovsø – Slagelse st. – Korsør st.

Erhvervs- og Teknikudvalget har den 30. august 2021 udtrykt ønske om, at forslag 1 udskydes, og samtidigt bedes administrationen undersøge alternative muligheder for betjening af området ved Elmesvinget. Umiddelbart er der ikke nogen brugbare alternative løsninger til betjening af området ved Elmesvinget. Det kræver dialog med bl.a. Region Sjælland og Movia om mulige omlægninger af regionale buslinjer og det kan ikke nås i forhold til trafikbestillingstidspunktet. Samtidig forventes der i 2022 et merforbrug på den kollektiv bustrafik på ca. 0,7 mio. kr.

Derfor foreslår administrationen, at forslag 1 udskydes for at blive en del af en revurdering af busbetjening af Slagelse by.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte, at forslag 1 alligevel skal indgå i Trafikbestilling 2022, med følgende forløb:

Buslinje 901 forlænges fra Skovsø-rundkørslen ad Nordre Ringgade og Elmesvinget. Der køres ensrettet rundt �med uret� ad Elmesvinget tilbage til Skovsø-rundkørslen og videre mod Korsør st. ad nuværende rute. Forslaget indeholder anlæg af en buslomme og et tilhørende stoppested i højre side af Elmesvingets vestlige tilslutning til Ndr. Ringgade. Det skal ske så tæt på Ndr. Ringgade som muligt. Bilag 1 viser forslag til linjeføring mv.

Udfordringerne ved forlængelsen til Elmesvinget:

1.    Buslinjen har i øjeblikket endestationsopholdet på stoppestedet ved Skovsø-rundkørslen. Chaufførerne på buslinjen har et toilet til rådighed, som kommunen har etableret. Toiletbygningen som flyttes til det nye stoppested, da chaufførerne får et endestationsophold på ca. 10 min. ved ankomst.

2.    Elmesvinget er en privat fællesvej. Det betyder bl.a., at der skal træffes aftaler med de vejberettigede om, at kommunen anlægger en buslomme med tilhørende stoppested, samt etablering af et chauffør-toilet. Sidstnævnte kan måske placeres i vejarealet for Ndr. Ringgade. Det skal undersøges nærmere.

Fordele ved den foreslåede løsning:

·         Anlæg af en busvendeplads på et kommunalt ejet areal sydvest for Elmesvinget er fravalgt.

Ulemper ved den foreslåede løsning:

·         Buslinjen vil have et endestationsophold på Elmesvinget på ca. 10 min.
Det nødvendiggør anlæg af en buslomme. Ellers vil bussen �holde i vejen� for den øvrige trafik.

·         Fravalget af en busvendeplads medfører, at der kun bør etableres ét stoppested på strækningen mellem Skovsø-rundkørslen og Elmesvinget. I takt med etablering af flere boliger i tilknytning til Elmesvinget, så vil ønsker/krav om 1-2 flere stoppesteder givetvis dukke op. Imødekommes sådanne ønsker, så vil det blive opfattet som en ulempe, at skulle sidde i bussen under det 10 min. lange ophold ved endestations-stoppestedet inden man når frem til �eget stoppested�.

Gennemførelse af forslaget vil medføre øgede driftsomkostninger:

·         0,5 mio. kr. beregner Movia det årlige ekstra driftstilskud at blive (netto)
I første år vil det ekstra driftstilskud have halv effekt – det vil sige 0,25 mio. kr.

(Den samlede omkostning har Movia beregnet til 0,8 mio. kr. brutto, 25.000 nye passager om året vil give en indtægt på 0,3 mio. kr.)

Herudover vil der være nogle anlægsomkostninger:

·         Ca. 0,3 mio. kr. til anlæg af en buslomme på Elmesvinget.

·         P.t. et ukendt beløb for flytning af nuværende chauffør-toilet fra Skovsø-rundkørslen til det nye endestations-stoppested. Hertil kommer eventuelle afledte driftsomkostninger, der ikke i dag er indeholdt i drift af nuværende chauffør-toilet.

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber (Bekendtgørelse nr. 323 af 20/03/2015)

Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Forslaget udskydes, så det indgår i en revurdering af busbetjeningen af Slagelse by, som blev besluttet på udvalgsmødet den 30. august 2021.

B.    Forslaget godkendes til ikrafttræden ved køreplanskiftet den 26. juni 2022.
Det vil medføre øgning af et allerede kendt merforbrug i 2022.

C.    Forslaget kan helt droppes.

Vurdering

Som udgangspunkt er forslaget om forlængelse af buslinje 901 frem til det nye boligområde ved Elmesvinget meget relevant. Det vil særligt kunne gavne beboerne i Ibihaven og Skovlunden. Inden længe vil der være ca. 150 husstande, hvor mange er ældre medborgere.

På nuværende tidspunkt vurderer administrationen, at der i 2022 bliver et merforbrug i tilskud til lokale buslinjer (inklusive Fribus-projekterne) på samlet ca. 0,7 mio. kr.

Det allerede kendte merforbrug for 2022 set i forhold til, at forslag 1 umiddelbart vil medføre et årligt ekstra driftstilskud på 0,5 mio. kr. gør, at administrationen vil anbefale en udskydelse af forslagets behandling så det sker i sammenhæng med en langsigtet plan for busbetjeningen af Slagelse by.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Sagen har ingen bevillingsmæssige konsekvenser, hvis administrationens indstilling følges.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Forslag 1 udskydes til behandling i sammenhæng med forslag til en langsigtet plan for busbetjening af Slagelse by, der forventes behandlet i 1. kvartal 2022.

Bilag

330-2021-346873

Bilag 1 - forlængelse af linje 901 fra Skovsø-rundkørslen til Elmesvinget

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

Udvalget ønskede at administrationen så hurtigt som muligt tager en dialog om en regional betjening (R-rute).

10. Initiativsag - Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

10.   Initiativsag - Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

Sagsnr.: 330-2021-77548               Dok.nr.: 330-2021-355609                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Anders Koefoed (V), har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket forvaltningens vurdering af konsekvenserne for ETU med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Sagens indhold

Ingen bemærkninger.

Retsligt grundlag

Lov om kommunens styrelse § 11 stk. 3.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Anders Koefoed (V) indstiller,

1.    at Forvaltningen vurderer konsekvenserne for ETU med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Udvalget fandt ikke anledning til at foretage sig yderligere.

Anders Koefoed (V) bemærkede, at når prisfremskrivelse ikke indregnes, er der tale om en rammebesparelse.

11. Gensidig orientering (O)

11.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-261974                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

a.    P-vagt

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen og Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Udvalget drøftede P-kontrol-ordningen, og besluttede at P-kælderen gøres tids ubegrænset, for at tilgodese personalet i detailhandlen og beboere i den indre by.

Parkeringen ved Østre Skole ændres, så den fremover er tids ubegrænset i hverdagene fra 18-08, og weekenderne. 3 timer fastholdes i det øvrige tidsrum.

Anders Koefoed (V) spurgte ind til

-Støj fra køletrailere i Q8 i Korsør.

-Brugerundersøgelse / fribus og hvorfor "ikke brugere" af fribusser, ikke har mulighed for at svare.

Anne Bjergvang (A) fremlagde henvendelse om Søstjernevej og vejadgang .

Villum Christensen (I) orienterede  om projekt om husbåde.

12. Lukket: Cykelstier, Bildsø mellem Kirke Stillinge og Bildsø - Ekspropriation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.