5. Etablering af midlertidige boliger samt Blomstergården - træningsfaciliteter (B)
5. Etablering af midlertidige boliger samt Blomstergården -
træningsfaciliteter (B)
Sagsnr.: 330-2016-47341 Dok.nr.: 330-2018-372189 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Videre drøftelse af det fremtidige tilbud om midlertidige
boligformer.
Baggrund
Sundheds- og Seniorudvalget
drøftede i april 2017 alternative modeller for boliger til midlertidigt ophold
samt tilhørende træningsfaciliteter. Samme emne blev drøftet af Forebyggelses-
og Seniorudvalget på møderne i maj og juni 2018.
I denne sag sammenstilles alle
elementer fra tidligere sagsfremstillinger i form af alternative forslag jf.
Udvalgets beslutning i juni 2018. Samtidig ønskede Udvalget at få opstillet
nærmere økonomi for evt. etablering af midlertidige pladser på Antvorskov
Plejecenter. Tomgangshuslejen medregnes i beregningerne (Bjergbyparken og
Blomstergården). Udvalget ønsker fleksible pladser - mellem rehabilitering,
restitutions- og aflastningspladser.
På mødet i juni 2018 ønskede
Udvalget derudover, at administrationen videretænker ift. bredere anvendelse,
fx med private aktører (fx Sundhedshus) og/eller fx børnehave og opstiller
flere mulige scenarier. Disse scenarier ses i separat sagspunkt på denne
dagsorden.
I bilag 1 findes definition på
begrebet midlertidige pladser samt oversigt, der viser nuværende fordeling af
midlertidige pladser.
Scenarier:
Model 1:
Etablering af 24 rehabiliteringspladser på Blomstergården
Udgangspunktet
er 24 ikke ibrugtagne boliger på Blomstergården; disse blev midlertidigt
anvendt af beboere fra Skælskør Plejecenter under ombygningen der.
Såfremt de 24
ledige boliger skal ibrugtages til rehabiliteringspladser, er der – ud over
takst pr. bolig svarende til skærmet/demens plads – behov for terapeuter til
intensiv træning og i en vis udstrækning også flere sygeplejersker samt
ernæringsassistenter, ekstra SSA/SOSU, serviceassistent og daglig leder. Det er
vurderingen, at boligerne kan drives med følgende ekstra bemanding:
· 7
terapeuter
· 4
sygeplejersker
· 4
SOSU/SSA
· 2
ernæringsassistenter
· 1
serviceassistent
· 1
daglig leder
· Husleje,
el, varme og antenne udgifter
Økonomi
model 1:
Der er pt.
ikke afsat driftsbudget til de 24 ledige boliger på Blomstergården.
- Ibrugtagning
af de 24 boliger på Blomstergården vil, jf. ovenstående, svare til et årligt
driftsbudget på ca. 18,6 mio. kr.
- Hertil
kommer besparelse på myndighedens budget på 1,86 mio. kr. årligt vedrørende
nuværende huslejetab på de 24 pt. ubenyttede boliger på Blomstergården.
- Denne
model forudsætter, at de 11 midlertidigt etablerede boliger på Bjergbyparken
nedlægges. Uanset om disse boliger nedlægges, vil der forsat være en årlig
udgift til huslejetab på ca. 1 mio. kr. Denne udgift er der også i dag, da
beboere i midlertidige boliger ikke betaler husleje.
- Lukning
af de 11 midlertidige boliger på Bjergbyparken betyder en mindre udgift under
myndighed, visitation (idet disse pladser er finansieret der) på i alt 3,6 mio.
kr. årligt.
Derudover er
det en forudsætning for etablering af ”Model 1”, at der etableres træningsfaciliteter
jf. nedenfor, hvilket anslås at ville koste i størrelsesordenen ca. 13 mio. kr.
inkl. ekstra træningsudstyr.
Konklusion:
Netto vil
denne model betyde en årligt drifts-merudgift på ca. 14,1 mio. kr. samt ca. 13
mio. kr. i engangs anlægsudgift til træningsfaciliteter.
På nuværende
tidspunkt finansieres de midlertidige boliger på Blomstergården med 3,6 mio.
kr. årligt fra myndighedens budget, andre steder i Kommunen har man særskilt
budget til midlertidige boliger.
Udvalget skal
tage stilling til, om de 3,6 mio. kr. skal tilbage føres myndigheds budget.
Konsekvensen
vil være at den årlige mer udgift på drift af de midlertidige boliger, vil
stige fra 14,1 mio. kr. til 17.7 mio. kr. Myndighedens merforbrug falder med
3,6 mio. kr.
Model
2: Etablering af 24 fleksible
pladser til rehabilitering og restitution på Blomstergården
Udgangspunktet
er 24 ikke ibrugtagne boliger på Blomstergården, disse blev midlertidigt
anvendt af beboere fra Skælskør Plejecenter under ombygningen der.
Såfremt de 24
ledige boliger skal ibrugtages til fleksible pladser, er der – ud over takst
pr. bolig svarende til skærmet/demens plads – behov for knap så mange
terapeuter til intensiv træning, men flere sygeplejersker end i model 1.
Derudover er der behov for ernæringsassistenter, ekstra SSA/SOSU,
serviceassistent og daglig leder. Det er vurderingen, at boligerne kan drives
med følgende ekstra bemanding:
· 4
terapeuter
· 7
sygeplejersker
· 4
SOSU/SSA
· 2
ernæringsassistenter
· 1 serviceassistent
· 1
daglig leder
· Husleje,
el, varme og antenne udgifter
Økonomi
model 2:
Der er pt.
ikke afsat driftsbudget til de 24 ledige boliger på Blomstergården.
- Ibrugtagning
af de 24 boliger på Blomstergården vil, jf. ovenstående, svare til et årligt
driftsbudget på ca. 18,6 mio. kr.
- Hertil
kommer besparelse på myndighedens budget på 1,86 mio. kr. årligt vedrørende
nuværende huslejetab på de 24 pt. ubenyttede boliger på Blomstergården.
- Denne
model forudsætter, at de 11 midlertidigt etablerede boliger på Bjergbyparken
nedlægges. Uanset om disse boliger nedlægges, vil der forsat være en årlig
udgift til huslejetab på ca. 1 mio. kr. Denne udgift er der også i dag, da
beboere i midlertidige boliger ikke betaler husleje.
- Lukning
af de 11 midlertidige boliger på Bjergbyparken betyder en mindre udgift under
myndighed, visitation (idet disse pladser er finansieret der) på i alt 3,6 mio.
kr. årligt.
Derudover er
det en forudsætning for etablering af ”Model 2”, at der etableres træningsfaciliteter
jf. nedenfor, hvilket anslås at ville koste i størrelsesordenen ca. 13 mio. kr.
inkl. ekstra træningsudstyr.
Konklusion:
Netto vil
denne model betyde en årligt drifts-merudgift på ca. 14,1 mio. kr. samt ca. 13
mio. kr. i engangs anlægsudgift til træningsfaciliteter.
Der skal der
tages stilling til, om hvorvidt besparelse på 3,6 mio. kr. årligt under
Myndighed (udgift til midlertidigt etablerede pladser på Bjergbyparken,
finansieret af Myndighedens budget) skal tilbageføres Myndigheden eller
anvendes til finansiering af fremtidige driftsudgifter. Såfremt de 3,6 mio. kr.
tilbageføres Myndighed, vil den årlige merudgift stige tilsvarende.
Økonomisk er
model 1 og 2 således ens, personalesammensætningen samt anvendelser er
forskellig.
Uddybende
bemærkninger vedrørende træningsfaciliteter ifm. midlertidige boliger
I forbindelse
med indflytningen af borgere fra Skælskør Plejecenter på Blomstergården blev de
daværende træningsfaciliteter inddraget til boliger. Derfor behandlede udvalget
den 12. august 2016 sag om træningsfaciliteter på Blomstergården. Udvalget
besluttede dengang at etablere midlertidige træningsfaciliteter på
Blomstergården (opsætning af pavillon). De nuværende træningsfaciliteter er
således midlertidige og etableret efter dispensation fra gældende regler.
Der er behov for en permanent
løsning på udfordringen vedrørende manglende træningsfaciliteter. Det er
vurderingen, at træningsfaciliteter i størrelsesordenen 200 m2 vil være
passende. Hertil kommer ca. 130 m2 yderligere, idet der vil være behov for
ekstra samtalerum til pårørende, kontorfaciliteter, lagerrum til opbevaring af
hjælpemidler, linned, sygeplejerartikler mm. hvilket der ikke er plads til i de
nuværende bygninger. Dvs. totalt set ca. 330 m2. Såfremt der bliver tale om
nybyggeri i tilknytning til Blomstergården, er der et ledigt kommunalt areal,
der evt. kan anvendes.
Der er tidligere lavet overslag
på anlægsudgifter på ovenstående, hvilket i alt beløb sig til ca. 12,6 mio.
kr. Såfremt egentligt projekt skal udarbejdes, skal dette overslag
kvalificeres yderligere.
Hvis
der etableres permanente træningsfaciliteter på Blomstergården sammen med flere
rehabiliteringsboliger, er der behov for mere træningsudstyr, idet kapaciteten
øges. Det er vurderingen, at der skal bruges ca. 0,3 mio. kr. til ekstra
træningsudstyr.
Etablering
af permanente træningsfaciliteter på Blomstergården er en forudsætning for de
ovenfor beskrevne modeller 1 og 2.
Model 3:
Etablering af 27 rehabiliteringsboliger ved Antvorskov Plejecenter
Der etableres en ny bygning
indeholdende 27 midlertidige boliger, hvor ca. halvdelen bruges til
rehabiliteringspladser og den anden halvdel til restitutionspladser. De nye
rehabiliteringsboliger bliver en selvstændig del af Antvorskov Plejecenter og
forbindes til det nuværende plejecenter med overdækket gangareal. Tegninger ses
i bilag 1. Den nye bygning vil kunne placeres i meget kort gåafstand fra
Slagelse Svømmehal som bl.a. har et varmtvandsbassin. Dette vil kunne anvendes
i forbindelse med træningen uden udgifter til kørsel. De på Antvorskov
nuværende træningsfaciliteter udbygges fra 80 m2 til 280m2 og samtidig
etableres træningskøkken.
Den Selvejende Institution
Antvorskov vurderer at der - udover takst pr. bolig svarende til skærmet/demens
takst - vil være behov for følgende ekstra bemanding:
· 4 terapeuter
· 2 sygeplejersker
· 1 daglig leder
· 1 servicemedarbejder
· 1 administrativ medarbejder
Der vil være behov for indkøb af mere
træningsudstyr samt etablering af træningskøkken, dette vurderes at koste i alt
ca. 0,4 mio. kr.
Modellen
medfører reduktion i antal almene boliger ifm. Antvorskov Plejecenter med 8,
hvorefter der resterer 57 almene boliger.
Økonomi
model 3:
- Årlig
drift af 27 nye boliger ved Antvorskov svarer, jf. ovenfor, til et årligt
driftsbudget på ca. 16 mio. kr., som forudsættes finansieret af driftstilskud
fra Slagelse Kommune.
- Samlet
set forudsætter denne model, at de 11 midlertidigt etablerede boliger på
Bjergbyparken nedlægges. Uanset om disse boliger nedlægges, vil der forsat være
en årlig udgift til huslejetab på ca. 1 mio. kr. Denne udgift er der også i
dag, da beboere i midlertidige boliger ikke betaler husleje.
- Lukning
af de 11 midlertidige boliger på Bjergbyparken vil betyde en mindre udgift
under myndighed, visitation (idet de 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken
er finansieret der) på i alt 3,6 mio. kr. årligt.
- Ved
valg af denne model vil der fortsat fremkomme huslejetab på ca. 1,86 mio. kr.
vedrørende de 24 pt. ubenyttede boliger på Blomstergården. Under forudsætning
af, at disse ikke vedtages anvendt til andet formål. Det skal bemærkes, at der
pt. ikke er afsat driftsbudget til disse.
Anlæg:
Der vil der
være anlægsudgifter til etablering af de 27 nye boliger samt
træningsfaciliteter inkl. træningsmaskiner og træningskøkken på i alt ca. 36
mio. kr. Lederen af Den Selvejende institution Antvorskov oplyser, at
bestyrelsen for Antvorskov er interesseret i, at finansiere anlægsdelen. Der
skal i givet fald udregnes nærmere ift. afvikling af nuværende lån mm.
Konklusion:
Netto vil
denne model betyde en årligt drifts-merudgift på ca. 13,4 mio. kr. samt ca. 36
mio. kr. i en gangs anlægsudgift til opførelse af 27 nye boliger samt
træningsfaciliteter.
På nuværende tidspunkt
finansers de midlertidige pladser med 3,6 mio. kr. årligt fra myndighedens
budget, hvor man andre steder i Kommunen har særskilt budget.
Udvalget skal
tage stilling til, om de 3,6 mio. kr. skal tilbage føres myndighed.
Konsekvensen vil være at den årlige merudgift på drift som vil stige fra 14,1
mio. kr. til 17,7 mio. kr.
Øvrige alternativer
Det skal bemærkes, at i den
tidligere sag fra april 2017 var der flere alternativer vedrørende evt.
midlertidige pladser på Antvorskov Plejecenter. Disse er ikke medtaget i denne
sagsfremstilling, idet Antvorskov ikke er interesseret i disse løsninger.
En alternativ anvendelse af
Blomstergårdens ledige 24 boliger til andre formål er også en mulighed. Ved
anvendelse til evt. daginstitution eller lignende er der flere forhold der skal
afdækkes og analyseres nærmere. Det har ikke været tidsmæssigt muligt til denne
sagsfremstilling.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 83 og § 84
Handlemuligheder
Behovet for midlertidige
pladser
Som det blev præsenteret i sagen
på Udvalgets møde i juni, er der udarbejdet foreløbig opgørelse af behov for
midlertidige pladser. Der henvises til bilag.
Administrationen anbefaler, at
Forebyggelses- og Sundhedsudvalget drøfter de ovenfor opstillede alternativer.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at der er behov for en beslutning omkring fremtidige midlertidige
boliger, da den nuværende konstellation er at betragte som af meget midlertidig
karakter og ikke hensigtsmæssig, hverken for borgerne eller rent økonomisk. Den
nuværende kapacitet er ikke tilstrækkelig, træningsfaciliteter på
Blomstergården meget midlertidige, og der er store årlige udgifter til
huslejetab.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Nuværende budget:
De nuværende i alt 24
midlertidige boliger på Blomstergården er budgetlagt med 24 x takst for skærmet
plejebolig (444.306 kr. pr. plads i 2018 = 10,7 mio. kr.), 0,9 mio. kr. til en
ekstra bemanding i form af en sygeplejerske samt en terapeut og 2,1 mio. kr.
til husleje, el, varme og antenne. Derudover 2,5 mio. kr. ekstra til de 6
rehabiliteringspladser. Samlet set 16,3 mio. kr.
Bjergbyparkens 11 pladser
finansieres af myndighedens budget til
visitation af hjemmehjælp, udgiften er ca. 3,6 mio. kr. årligt i 2018.
Derudover fremkommer permanent huslejetab på 1 mio. kr. årligt, uanset om
boliger anvendes til midlertidige boliger eller står tomme. Årsagen er, at
beboere på midlertidigt ophold ikke betaler husleje, men udelukkende
servicebetalinger.
Pt. fremkommer
huslejetab på ca. 1,86 mio. kr. årligt vedrørende huslejetab ifm. de 24
ubenyttede boliger på Blomstergården. Denne udgift afholdes af Myndighedens
budget.
Endeligt skal bemærkes, at der er
i budget 2018-2021 ikke er afsat midler til drift af de 24 ledige boliger på
Blomstergården, ligesom der ikke er afsat anlægsbevilling til køb af jord samt
etablering af træningsfaciliteter.
Fremtidig økonomi for de
opstillede 3 modeller:
Er beskrevet under de respektive
3 modeller ovenfor.
I bilag 2 ses samlet økonomisk
opstilling af de 3 modeller.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter hvilken model for midlertidige
boliger, administrationen skal arbejde videre med.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 16. august 2018:
Fraværende:
Udvalget
oversender til budgetforhandlingerne.
Cecilie Geiker (V), Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V) peger på
model 1.
Cecilie Geiker (V), Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V) ønsker
at oversende model 1 til budgetforhandlingerne.
Cecilie
Geiker (V), Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V) ønsker videreudvikling
af Blomstergården og derved skabe et flagskib og videnscenter for
rehabilitering i området. Cecilie Geiker (V),
Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V) ønsker derfor, at forvaltningen til
næste møde den 22.8.18 fremlægger en vurdering af den forventede effekt og
økonomiske rationale ved et endnu større fokus på rehabilitering og
ibrugtagning af 24 pladser på Blomstergården. Samtidig foreslår Cecilie Geiker (V), Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen
(V), at Antvorskov inddrages i den videre proces i forhold til
etablering af et sundhedshus.
Udvalget ønsker at de
24 eksisterende midlertidige pladser på Blomstergården medtænkes i en helhed
med evt. rehabiliteringspladserne.
Ali Yavuz (A), Unnie Oldenburg (A), Anders Nielsen (A), Jimmi Jørgensen
(A) ønsker undersøgelse af alternative muligheder for at benytte de 24
tomme pladser på Blomstergården.