Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 6. september 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-21852               Dok.nr.: 330-2018-371638                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Udvalget beslutter, at punkt 5 bliver et orienteringspunkt.
                                   Udvalget beslutter, at punkt 6 bliver udsat til oktober mødet.

2. Orienteringspunkter Forebyggelses- og Seniorudvalget (O)

2.     Orienteringspunkter Forebyggelses- og Seniorudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-24404               Dok.nr.: 330-2018-371695                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
Der foreligger følgende punkter til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
· Huskeugen i uge 38 – et nyt initiativ på demensområdet
3. b):
· Døgnrytmelys, status
3. c):
· Status efter 2 år med ABC Mental Sundhed i Slagelse Kommune
3. d):
· Værdighedsmidler 2019 - Proces
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At 1 Udvalget har taget orienteringen til efterretning.

3. Handleplan 2018 og 2019 Sygeplejen (B)

3.     Handleplan 2018 og 2019 Sygeplejen (B)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-400736                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget forelægges udkast til handleplan for afvikling af forventet merforbrug på Sygeplejens drift i 2018.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj blev handleplan for Hjemmeplejens forventede merforbrug i 2018 godkendt. I hjemmeplejens handleplan indgår, at der udarbejdes en ny takst- og afregningsmodel for de sundhedslovsydelser, der uddelegeres fra sygeplejen til udførsel i hjemmeplejen, hvorefter der vil ske konkret afregning for de uddelegerede timer. Dette vil, ud fra foreløbige beregninger, angiveligt betyde et merforbrug i sygeplejen i størrelsesordenen 6,5 mio. kr. og modsat en merindtægt i hjemmeplejen. Konsekvensen er således, at sygeplejens økonomi bliver udfordret. Der er udarbejdet forslag til indsatser i Sygeplejen til imødegåelse af merforbrug i 2018 og frem.    
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Udkast til handleplan for hjemmeplejens drift 2018 ses i bilag 1. Handleplanen beskriver, hvilke indsatser, der foreslås igangsat i 2018.
Udkast til handleplan beskriver gennemførsel af følgende indsatsområder:
- Sygefravær
- Sygeplejeklinikker
- Tilpasning af normering
- Vikarudgifter
- Systematisk opfølgning på delegerede sundhedslovsydelser
- Systematisk opfølgning på sundhedslovsydelser der udføres af sygeplejen.
Handleplanen ses i bilag 1, hvor mål og effekt også fremgår.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de beskrevne indsatser er realistiske under forudsætning af, at handleplanen godkendes som 2-årig. Dette betyder, at Økonomiudvalg og Byråd skal godkende en dispensation fra gældende regler om økonomistyring. Det er imidlertid ikke muligt på nuværende grundlag at beregne økonomiske potentialer i 2018, da det forudsætter igangsætning af nærmere analyse.
På nuværende tidspunkt styres økonomien tæt i sygeplejen og det vurderes i hver enkelt situation ift. genbesættelser ved ledige stillinger. Sygefraværet har udviklet sig i positiv retning siden januar 2018, hvilket er med til at styrke økonomien. Derudover er ny stilling som udviklingssygeplejerske i opslag, hvilken skal medvirke til understøtning af handleplanens indsatser.
Det skal bemærkes, at det ikke kan udelukkes at handleplanen vil få konsekvens for serviceniveau i sygeplejen fremadrettet. Dertil skal nævnes, at sundhedslovsydelserne er lovpligtige.
Der er således behov for, at der analyseres nærmere på sygeplejens økonomi samt opgaveportefølje. Det anbefales, at der kikkes nærmere på følgende:
- Antal visiterede timer i sygeplejen kontra det vedtagne budget for 2018
- Udviklingen i antal visiterede timer i sygeplejen over de seneste år samt fordelingen af opgavetyper. Dette kan være med til at dokumentere, hvorvidt der er sket en opgaveglidning fra region/sygehus til kommunen
- En kortlægning af igangværende forløb hos den enkelte borger samt implementering af arbejdsgang, der har øget fokus på sikring af opfølgning på sygeplejens opgaver samt kvalificeret afslutning – herunder evt. med efterfølgende opgave fast i hjemmeplejens regi
- En model for, hvordan det sikres, at uddelegerede sundhedslovsydelser fra sygeplejen til hjemmeplejen følges op og afsluttes.
Når disse analyser er gennemført vil udvalget blive præsenteret for et overblik der viser et mere nuanceret billede af, hvilke konkrete effektiviserings potentialer der er tilstede jf. handleplanens indsatser.
Proces
· Under forudsætning af, at handleplanens indsatser godkendes i september 2018, vil der i oktober blive gennemført de beskrevne analyser
· På Udvalgsmødet i december 2018 vil udvalget blive præsenteret for resultat, med henblik på revurdering af handleplan for 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser fremgår ud for hver enkelt indsats i handleplanen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter udkast til handleplan og godkender denne.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Udvalget godkender med bemærkning om at dette budgetudfordrede område indgår i budgetforhandlingerne. Udvalget udtrykker bekymring for hvorvidt merforbruget flyttes rundt mellem hjemmeplejen og sygeplejen og at udvalget orienteres, når der er foretaget en nærmere analyse af sygeplejens opgaveportefølje og økonomi ift. hvorvidt der er sammenhæng mellem økonomi og serviceniveau. Såfremt handleplanen får betydning for serviceniveauet ønskes en politisk sag i udvalget

4. Vilkår for brugercaféer og den fremtidige drift (B)

4.     Vilkår for brugercaféer og den fremtidige drift (B)

Sagsnr.: 330-2018-49736               Dok.nr.: 330-2018-415037                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte finansiering af den fremtidige drift af brugercaféerne i relation til aktivitetscentre og plejecentre.
Baggrund
På udvalgsmøde den 3.5.2018 ønskede udvalget, at administrationen afdækkede vilkårene omkring brugercaféerne i forhold til fremtidig drift.
Kommune har en række brugercaféer, målrettet brugere på ældreområdet, der driftes under aktivitetscentrene. Det gælder caféerne på Teglværksparken, Kongehavecentret/Alliancehaven, Midgård, Rådmandscentret og Atkærcentret. Den daglige drift af caféerne varetages af fast personale i samarbejde med en række frivillige. Antallet af ansatte og frivillige varierer fra café til café. Løn til personale, produktion samt vedligehold af køkken finansieres under aktivitetscentrenes budget. Desuden er der indtægter fra salg af mad. Indtægter fra salg af mad dækker ikke fuldt ud omkostninger til driften.
Derudover findes Brugercaféen Lützensvej, som er placeret på Plejecenter Lützensvej og som udelukkende drives af frivillige. Caféen har tidligere fået driften delvist finansieret af et budget under plejecenter Lützensvej, men som led i en harmonisering i 2012 blev budgettet skåret væk. Siden har caféen skullet finansiere driften udelukkende gennem indtægter fra salg af mad.
Brugercaféen har efterfølgende ansøgt om udskiftning af køkkenting og apparatur tre gange. Ansøgningerne har været behandlet af udvalget, som har godkendt nedenstående bevillinger: 
11.833,15 kr. (udvalgsmøde den 3.12.2014)
60.488,00 kr. (udvalgsmøde den 6.9.2017)
55.245,00 kr. (udvalgsmøde den 3.5.2018) 
Udvalget godkendte desuden på udvalgsmøde den 6.9.2017, at Brugercaféen Lützensvej hævede priserne minimalt med henblik på opsparing til løbende vedligehold.
Da der ikke er afsat midler til løbende vedligehold af Brugercaféen Lützensvej, kan bevillingerne være svære at imødekomme i eksisterende budget.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan tage beslutning om, hvorvidt Brugercafeen Lützensvej fortsat skal have særstatus i forhold til økonomisk kompensation.
Udvalget kan vælge, at der skal afsættes et budget til løbende vedligehold til Brugercaféen Lützensvej. I givet fald skal der tages stilling til:
1) Om budgettet skal placeres under Plejecenter Lützensvej eller under Aktivitetscentrene.
2) Finansiering (hvor skal midlerne tages fra?)
3) Budgetrammen (hvor stort skal budgettet være?)
Alternativt kan udvalget vælge at oprette en pulje, som brugercaféer rettet mod kommunens ældre, kan ansøge.
Eller udvalget kan vælge, at Brugercaféen Lützensvej fremover skal dække udgifter til drift og vedligehold gennem indtægter fra salg af mad. Alternativt ved at søge om §18-midler på lige fod med andre frivillige organisationer.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at driftsvilkårene for brugercaféerne tilknyttet aktivitetscentrene fungerer tilfredsstillende.
I forhold til Brugercaféen Lützensvej er det administrationens vurdering, at tilbuddet skaber værdi for brugerne blandt andet ved at forebygge ensomhed, som er et fokusområde i Værdighedspolitikken.
Såfremt udvalget vælger, at Brugercaféen Lützensvej skal tildeles et budget til løbende vedligehold foreslår administrationen, at budgettet placeres under aktivitetscentrenes drift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhænger af udvalgets beslutning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om finansiering af Brugercafé Lützensvej i forhold til omkostningerne.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Udvalget beslutter, at brugercafeen Lützensvej skal tilføres 50.000,00 kr. årligt, og at disse skal henhøre under plejecenter Lützensvej, men øremærkes til brugercafeen. Administrationen skal finde midlerne.

5. Opfølgning på handleplaner i CSÆ (O)

5.     Opfølgning på handleplaner i CSÆ (O)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-399358                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af opfølgning på handleplaner på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har ønsket at få forelagt opfølgning på handleplaner hver måned. I måneder hvor der ikke forelægges ordinær budgetopfølgning, forelægges handleplaner i separat sagspunkt.
Denne sag indeholder kort overordnet status på Forebyggelses- og Seniorudvalgets økonomi, herunder konkret opfølgning på handleplanerne.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 16. august 2018 blev handleplan for Det Selvejende Plejecenter Antvorskov godkendt. Første opfølgning på denne handleplan forelægges på mødet i oktober.
Udkast til handleplan på Myndighedsområdet blev oversendt til budgetprocessen vedrørende 2019. Der forelægges nyt udkast til handleplan på Myndighedsområdet på udvalgsmødet i oktober 2018.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå de mål som handleplanen beskriver.
Udvalget kan drøfte fremdriften i de igangværende initiativer samt tilkendegive, såfremt der er behov for justeringer.
Vurdering
Status på Forebyggelses- og Seniorudvalgets økonomi
Der er udarbejdet budgetopfølgning ved udgangen af juli 2018, hvorefter det forventes at Forebyggelses- og Seniorudvalget ved udgangen af 2018 har et merforbrug for driftsudgifterne på ca. 2,3 mio. kr.
- Områder omfattet af overførselsadgang viser et merforbrug på i alt ca. 5,4 mio. kr. hvilket er en forbedring på ca. 4,3 mio. kr. ift. opfølgningen ved udgangen af maj 2018. Det er primært på følgende områder der ses positiv udvikling; Visitation til hjemmepleje, huslejetab, plejevederlag, § 94 og 95 samt elevområdet. Øvrige områder er stort set uændrede.
- Aktivitetsbestemt medfinansiering (som ikke er omfattet af overførselsadgang) viser et mindre forbrug på ca. 3 mio. kr. Ved udgangen af maj var estimeret mindre forbrug på dette område med ca. 7,7 mio. kr. Der er nu afregnet for 6 måneder. Hvis den gennemsnitlige afregning for 1. halvår omregnes til helårsbasis, vil mindre forbrug blive ca. 3 mio. kr. Området er fortsat meget uforudsigeligt og kommunen uden direkte indflydelse.
Handleplanerne følges og det er administrationens vurdering, at målene for 2018 fortsat er realistiske. Status på de enkelte handleplaner følger herefter:
1) De 2 plejecentre Blomstergården og Hjemmet ved Noret følger handleplanerne, hvortil der intet er at bemærke. Handleplanerne ses i bilag 1a og 1b.
2) Hjemmeplejen følger overordnet set handleplanen, hvorefter området forventes at balancere ved udgangen af 2018. Detaljeret status ses i bilag 2. Der kan hertil knyttes følgende uddybende bemærkninger:
- Sygefraværet i hjemmeplejen har i månederne maj (6,29%), juni (5,94 %) og juli (4,14) præsteret det laveste sygefravær i disse måneder de seneste tre år. Indsatserne i områderne begynder at bære frugt og tilbagemeldingerne fra områderne er, at de har en forventning om at de kan holde sygefraværet lavt. Sygefraværet i juli har været særligt lavt. Forklaringen er meget lidt kort sygefravær. Det vurderes ikke realistisk at forsætte med så lavt sygefravær, men den positive udvikling med at præstere lavere end sammenlignelige måneder forventes at holde.
- For vagtplanlægning gælder, at alle områder har planlagt vagter til at gå i 0 pr. 2.9.2018, hvor alle starter nye vagtrul. Dette skal være med til at skabe overskuelighed i planlægningen.
- Ruteplanlægning. Alle planlæggere har været involveret i processen med udarbejdelse af arbejdsgange, samt der er indført KPI på differencen mellem visiteret og planlagt tid. Disse to faktorer har øget opmærksomheden på planlægningen samtidig med, at områdelederne følger deres områdes planlægning tæt. Der arbejdes forsat videre med planlægningen og implementeringen af arbejdsgang.
- Der er lavet endelige aftaler på delegering af ydelser, som indarbejdes fuldt i driften over de kommende måneder.
- Tilpasning af normering: Den nye datadrevne model er rullet ud, men kræver forsat evaluering og læring.
- Vikarudgifter: I juni var forbruget 0,91 mio. kr. hvilket er ca. 0,33 mio. kr. lavere end i maj. Der er forsat en forventning om, at udviklingen er positiv. Der skabes læring og vidensdeling på tværs af områderne for at finde ”Best praksis” og nye løsninger, i de områder hvor vikarforbruget er højst. Derudover ses denne udgift tæt forbundet med sygefraværet.
- Ruteplanlægning. Alle planlæggere har været involveret i processen med udarbejdelse af arbejdsgange, samt der er indført KPI på differencen mellem visiteret og planlagt tid. Disse to faktorer har øget opmærksomheden på planlægningen samtidig med, at områdelederne følger deres områdes planlægning tæt. Der arbejdes forsat videre med planlægningen og implementeringen af arbejdsgang.
- Der er lavet endelige aftaler på delegering af ydelser, som indarbejdes fuldt i driften over de kommende måneder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplaner.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At 1. Udvalget tager orienteringen til orientering med bemærkning om at handleplanerne indgår i budgetforhandlingerne.

6. Samarbejdsaftale med Frivilligcenter Slagelse (B)

6.     Samarbejdsaftale med Frivilligcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2015-61746               Dok.nr.: 330-2018-441485                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage beslutning vedr. samarbejdsaftalen med Frivilligcenter Slagelse, og følge op på dialogmødet med Frivilligcenter Slagelse, som blev afholdt den 16. august 2018.
Baggrund
I januar 2013 modtog foreningen Frivilligcenter Slagelse – Korsør - Skælskør – Hashøj tilsagn fra Socialministeriet til at oprette et Frivilligcenter. Støtten fra ministeriet er betinget af, at Slagelse Kommune støtter oprettelsen af centeret økonomisk. Slagelse Byråd har derfor besluttet at støtte initiativet med et årligt tilskud. Samarbejdsaftalen beskriver, hvordan Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse vil samarbejde om indsatsen over for de frivillige foreninger i Slagelse Kommune. I 2015 overgik Frivilligcenteret fra et opstartsprojekt til et fremtidigt driftsvirke. I den forbindelse skiftede Frivilligcenteret navn til Frivilligcenter Slagelse.
Samarbejdet har til formål at bidrage til gode rammer for en mangfoldig frivillig indsats, der fremmer medborgerskab og gavner borgernes sociale liv, sundhed og trivsel. Målgruppen for indsatsen er alle frivillige sociale foreninger, frivillige og aktive borgere i Slagelse kommune, der ønsker at bidrage til at styrke det aktive medborgerskab og forebygge bl.a. dårlig sundhed, ensomhed, sygdom og marginalisering blandt borgere i lokalsamfundet.
I praksis påtager Frivilligcenter Slagelse sig tre centrale roller i deres kontakt med det lokale foreningsliv, borgere, kommune mv. Det er som henholdsvis videnscenter, guide og fællesskaber. Dertil kommer en mere praktisk servicerolle.
Slagelse Kommune bevilger midler til drift af Frivilligcenter Slagelse. Den kommunale medfinansiering udgør 350.000 kr. årligt. og selve samarbejdsaftalen evalueres hvert fjerde år.
På dialogmødet mellem Frivilligcenter Slagelse og udvalget den 16. august 2018 blev det drøftet, hvordan kommunens forskellige centre og Frivilligcenteret i endnu højere grad kan samarbejde. Blandt andet blev følgende punkter drøftet:
· Hvordan kan Frivilligcenter Slagelse og den lokale sociale frivillighed i højere grad tænkes ind i samarbejdet med kommunen eks. ved relevante strategiplaner, projektansøgninger, opstart af aktiviteter osv.
· Hvordan kan samarbejdet med Frivilligcenter Slagelse og kommunens forskellige centre udvides yderligere med fokus på at nedbryde silotænkning.
· Fokus på at udvikle en strategi/fælles mål i Frivilligindsatsen på tværs af indsatsområder.
· Sætte fokus på forebyggelse herunder vigtigheden af fællesskaber og arbejdet med mental sundhed.
Derudover havde Frivilligcenter Slagelse et ønske om, at der udover grundfinansieringen på 350.000 kr. yderligere tilgives et fast forankret årsværk på 400.000 kr. (evt. som forsøg i perioden 2019 til udgangen af 2021).
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter om samarbejdet med Frivilligcenter Slagelse skal styrkes, herunder om Frivilligcenter Slagelse skal tildeles yderligere finansiering. Såfremt udvalget ønsker at tildele Frivilligcenter Slagelse yderligere midler, skal det besluttes hvorfra finansieringen skal findes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter om samarbejdet med Frivilligcenter Slagelse skal udvides. Herunder om centeret skal tildeles yderligere 400.000 kr. årligt – og i så fald hvilket område midlerne skal tages fra.
Administrationen har ikke budgetrammen til at tildele yderligere finansiering til Frivilligcenter Slagelse. Administrationen anbefaler, at Frivilligcenter Slagelse fastholder fokus på kerneopgaven, og derved ikke tildeles yderligere midler.
I forbindelse med drøftelse af et evt. yderligere samarbejde anbefales det, at den eksisterende samarbejdsaftale evalueres, og at evt. ændringer præciseres i samarbejdsaftalen. Samarbejdsaftalen vil tydeliggøre Frivilligcenterets opdrag og kerneopgave, samt hvad det kommunale tilskud går til. Videre kan samarbejdsarenaer med Slagelse Kommune indarbejdes. Det er en fordel at det aftalte fremgår i et samlet dokument.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhænger af beslutningen i udvalget. Såfremt udvalget ønsker, at tildele yderligere finansiering til Frivilligcenter Slagelse, vil det påvirke det budget, hvorfra midlerne tages. Det vil uanset finansiering, betyde reduktion i aktivitetsniveau og evt. afskedigelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget fastholder nuværende finansiering af Frivilligcenter Slagelse.
2.    at Udvalget godkender den eksisterende samarbejdsaftale, og at evt. ændringer præciseres i samarbejdsaftalen, så den kan godkendes i samarbejde med Frivilligcenter Slagelse.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Punktet udskydes til oktober mødet.

7. Topmøde på Ældre- og Sundhedsområdet (D)

7.     Topmøde på Ældre- og Sundhedsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-52939               Dok.nr.: 330-2018-440714                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte kommende topmøde, hvor interesseorganisationer og foreninger inviteres til dialog.
Baggrund
Efter udvalgets ønske skal der afholdes et årligt topmøde, hvor interesseorganisationer og foreninger inviteres til dialog.
En række interesseorganisationer og foreninger henvender sig løbende til udvalget og/eller administrationen for at komme i dialog. Samtidig har Center for Sundhed og Ældre i forvejen en række givtige samarbejder med patientforeninger, idrætsforeninger, frivillige sociale foreninger og netværk og lignende.
Derfor er det relevant at skabe et rum for dialog, hvor samarbejde og idéer kan udvikles.
Formålet med et topmøde er således, at styrke dialogen samt hente inspiration og ideer til øget samarbejde mellem sundheds- og ældreområdet og relevante interesseorganisationer samt foreninger på området.
På udvalgsmøde den 16.08.2018 blev det besluttet, at afholdelsen af topmødet blev udsat fra oktober til november 2018.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen forslår, at overskriften for det kommende topmøde er ”Sammen om sundhed og ældrepleje”. Dette er ikke kun en overskrift på et topmøde, men også en ambition om et endnu tættere samarbejde mellem kommune, foreninger og interesseorganisationer på sundheds- og ældreområdet. Overskriften lægger op til et topmøde, hvor hovedspørgsmålene handler om, hvordan vi i fællesskab kan udvikle sundheds- og ældreområdet, samt hvordan vi, med borgeren i centrum, kan spille hinanden gode.
Topmødet kan bestå af en række korte indslag fra relevante oplægsholdere med efterfølgende dialog ved bordene. Temaer i oplæggende kan eksempelvis være:
- Muligheder i strukturel forebyggelse på sundhedsområdet
- Sammen om mental sundhed
- Vi tager temperaturen på værdighed i ældreplejen
- Fællesskaber for ældre borgere og borgere med kronisk sygdom
Eksempler på interesseorganisationer og foreninger, der kan være relevante, at invitere til topmødet er frivillige sociale foreninger og netværk, idrætsforeninger, lokale patientforeninger og humanitære organisationer. Administrationen foreslår en åben annoncering af topmødet i lokale aviser, samt rundsendelse af invitationer til kendte organisationer og foreninger med henblik på at så mange som muligt får kendskab til topmødet.
Udvalget kan vælge at følge administrationens forslag til fokus for det kommende topmøde eller komme med andre ønsker.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget fastsætter dato for det kommende topmøde.
2.    at Udvalget drøfter overskrift og temaer for det kommende topmøde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Udvalget beslutter, at administrationen sender en doodle invitation på datoerne 20/11 eller 21/11 fra kl. 16.00 – 20.00.
At. 2 Udvalget beslutter, at hovedoverskriften for Topmødet skal være demens. Herunder skal emnerne vedrørende ensomhed, værdighed og fællesskaber indtænkes. Vi skal invitere bredt i forhold til interessenter og foreninger. Udvalget ønsker en liste tilsendt over de interessenter og foreninger som administrationen foreslår.

8. Praktikophold i området (D)

8.     Praktikophold i området (D)

Sagsnr.: 330-2018-45727               Dok.nr.: 330-2018-456455                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af udvalgets praktikophold i området to dage i juni.
Baggrund
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) har anmodet om at få en sag til udvalget vedrørende drøftelse af udvalgets praktikophold i Center for Sundhed og Ældre.
Den 26. og 27. juni var fem af udvalgets medlemmer på praktikophold i området, primært i hjemme- og sygepleje.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter læringspointer fra praktikopholdet.
Vurdering
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter praktikopholdet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 22. august 2018:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
Punktet udsættes til den 6/9 2018.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Udvalget beslutter, at de skal have forlagt muligheden for at komme i praktik i områderne i foråret 2019.
Ann Sibbern (O) ønsker at komme i praktik igen i starten af december måned 2018.

9. Vikarudgifter (O)

9.     Vikarudgifter (O)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-396034                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om vikarforbruget på områderne hjemmepleje, sygepleje og plejecentre.
Baggrund
Udvalget har ønsket en orientering om vikarforbrug på områderne hjemmepleje, sygepleje og plejecentre på det månedlige udvalgsmøde.
- Udvalget har ønsket, at følge vikarforbruget på hvert udvalgsmøde, hvorfor der fortsat vil være separat sagspunkt på hvert udvalgsmøde. Vikarforbruget for hjemme- og sygeplejen ses i bilag 1. Plejecentrenes vikarforbrug udleveres på mødet, da der er foretaget yderligere specifikation af dette.
- Den Selvejende Institution Antvorskovs vikarudgifter til plejecenter, hjemme- og sygeplejen udleveres på mødet.
- Derudover har udvalget ønsket en opgørelse på sygefravær opdelt på område svarende til vikarforbrug. Dette er nu indarbejdet i bilag med vikarforbrug.
- Udvalget har ønsket at få nogle sammenlignelige tal internt på vikarforbrug (fx opdelt på procent og beløb, herunder opdelt på årsværk). Derudover har Udvalget ønsket en tydeliggørelse af begrundelse for vikarforbruget, herunder hvordan der arbejdes med vikarforbruget. Udvalget har opfordret til, at området i højere grad gør anvendelse af tidligere ansatte (seniorer).
Sammenlignelige interne nøgletal for vikarforbrug vil blive udarbejdet. Forudsætningen er ensartet registreringspraksis, hvilket er igangsat. Det er forventningen at dette er på plads når tallene for august foreligger. Der henvises til yderligere nedenfor under vurdering.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Der er fortsat stort ledelsesmæssigt fokus på anvendelse af vikarer generelt set.
For hjemmeplejens vedkommende indgår vikarudgifter, sygefravær og normeringstilpasning i den igangværende handleplan. Disse 3 indsatsområder ses i tæt sammenhæng, og i handleplanen er beskrevet, hvordan handleplanen omsættes til virkelighed samt status. Ligeledes er det et af fokuspunkterne i områdeledernes ledelses- og styringssystem. Hjemmeplejens vikarforbrug var i april og maj stort set identisk. Juni viser faldende forbrug. Sygeplejen har faldende vikarforbrug i maj og juni i forhold til april.
På seneste møde for Plejecenterlederne er fokus på vikarudgifter understreget og drøftet.  Plejecentrene gør opmærksom på, at de har døgndrift og, at det således er nødvendigt, også at anvende timelønsansatte til dækning af ferie, fridage, weekender og lignende. Derudover bemærkes, at plejecentrene er af meget forskellig størrelse. De større plejecentre har større mulighed for fleksibilitet i anvendelse af de fastansatte medarbejdere, vagtplaner mm. Denne mulighed er oftest ikke eksisterende på de små plejecentre, hvorfor vikarforbrug ofte bliver forholdsmæssigt større der.
Samtidig er aftalt fremtidig ensartet registreringspraksis for alle plejecentre, hvilket der ikke har været. Det betyder, at fremover opdeles vikarer i:
· Plejen; Opdeles i vikarer ifm. sygdom, uddannelse og vakante stillinger. Der er tale om anvendelse af eksterne vikarer (vikar bureauer). Interne vikarer eksisterer ikke længere på plejecentrene, idet vikarteamet i hjemmeplejen er nedlagt.
· Værdighed, Klippekort, Bedre bemanding og Kompetenceudvikling Demens; vikarudgifter registreres separat under disse puljemidler og finansieres heraf.
Det er forventningen, at denne nye opdeling er på plads fra august, hvorefter sammenlignelige nøgletal kan beregnes.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende: 
At. 1 Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker, at brugen af vikarer udspecificeres i hjemmeplejen og sygeplejen, på samme måde som vi har gjort det på plejecentrene. Brugen af vikarer bedes visualiseres ved grafer.