5. Opfølgning på handleplaner i CSÆ (O)
5. Opfølgning på handleplaner i CSÆ (O)
Sagsnr.: 330-2018-3718 Dok.nr.: 330-2018-399358 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af opfølgning på handleplaner på Forebyggelses-
og Seniorudvalgets område.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget
har ønsket at få forelagt opfølgning på handleplaner hver måned. I måneder hvor
der ikke forelægges ordinær budgetopfølgning, forelægges handleplaner i separat
sagspunkt.
Denne sag indeholder kort overordnet status på
Forebyggelses- og Seniorudvalgets økonomi, herunder konkret opfølgning på
handleplanerne.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 16. august
2018 blev handleplan for Det Selvejende Plejecenter Antvorskov godkendt. Første
opfølgning på denne handleplan forelægges på mødet i oktober.
Udkast til handleplan på Myndighedsområdet blev oversendt
til budgetprocessen vedrørende 2019. Der forelægges nyt udkast til handleplan
på Myndighedsområdet på udvalgsmødet i oktober 2018.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der arbejdes på udmøntning af de
i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå de mål som handleplanen
beskriver.
Udvalget kan drøfte fremdriften i
de igangværende initiativer samt tilkendegive, såfremt der er behov for justeringer.
Vurdering
Status på Forebyggelses- og
Seniorudvalgets økonomi
Der er
udarbejdet budgetopfølgning ved udgangen af juli 2018, hvorefter det forventes
at Forebyggelses- og Seniorudvalget ved udgangen af 2018 har et merforbrug for
driftsudgifterne på ca. 2,3 mio. kr.
- Områder
omfattet af overførselsadgang viser et merforbrug på i alt ca. 5,4 mio. kr. hvilket
er en forbedring på ca. 4,3 mio. kr. ift. opfølgningen ved udgangen af maj
2018. Det er primært på følgende områder der ses positiv udvikling; Visitation
til hjemmepleje, huslejetab, plejevederlag, § 94 og 95 samt elevområdet. Øvrige
områder er stort set uændrede.
- Aktivitetsbestemt
medfinansiering (som ikke er omfattet af overførselsadgang) viser et mindre
forbrug på ca. 3 mio. kr. Ved udgangen af maj var estimeret mindre forbrug på
dette område med ca. 7,7 mio. kr. Der er nu afregnet for 6 måneder. Hvis den
gennemsnitlige afregning for 1. halvår omregnes til helårsbasis, vil mindre
forbrug blive ca. 3 mio. kr. Området er fortsat meget uforudsigeligt og
kommunen uden direkte indflydelse.
Handleplanerne følges og det er
administrationens vurdering, at målene for 2018 fortsat er realistiske. Status
på de enkelte handleplaner følger herefter:
1) De 2
plejecentre Blomstergården og Hjemmet ved Noret følger handleplanerne,
hvortil der intet er at bemærke. Handleplanerne ses i bilag 1a og 1b.
2) Hjemmeplejen
følger overordnet set handleplanen, hvorefter området forventes at balancere
ved udgangen af 2018. Detaljeret status ses i bilag 2. Der kan hertil knyttes
følgende uddybende bemærkninger:
- Sygefraværet i hjemmeplejen har i månederne maj (6,29%),
juni (5,94 %) og juli (4,14) præsteret det laveste sygefravær i disse måneder
de seneste tre år. Indsatserne i områderne begynder at bære frugt og
tilbagemeldingerne fra områderne er, at de har en forventning om at de kan
holde sygefraværet lavt. Sygefraværet i juli har været særligt lavt. Forklaringen
er meget lidt kort sygefravær. Det vurderes ikke realistisk at forsætte med så
lavt sygefravær, men den positive udvikling med at præstere lavere end
sammenlignelige måneder forventes at holde.
- For
vagtplanlægning gælder, at alle områder har planlagt vagter til at gå i 0 pr. 2.9.2018,
hvor alle starter nye vagtrul. Dette skal være med til at skabe overskuelighed
i planlægningen.
- Ruteplanlægning. Alle planlæggere har
været involveret i processen med udarbejdelse af arbejdsgange, samt der er
indført KPI på differencen mellem visiteret og planlagt tid. Disse to faktorer
har øget opmærksomheden på planlægningen samtidig med, at områdelederne følger
deres områdes planlægning tæt. Der arbejdes forsat videre med planlægningen og
implementeringen af arbejdsgang.
- Der er lavet endelige aftaler på delegering
af ydelser, som indarbejdes fuldt i driften over de kommende måneder.
- Tilpasning af normering: Den nye datadrevne model er rullet ud, men
kræver forsat evaluering og læring.
- Vikarudgifter: I juni var forbruget 0,91 mio. kr. hvilket er ca. 0,33 mio.
kr. lavere end i maj. Der er forsat en forventning om, at udviklingen er
positiv. Der skabes læring og vidensdeling på tværs af områderne for at finde
”Best praksis” og nye løsninger, i de områder hvor vikarforbruget er højst.
Derudover ses denne udgift tæt forbundet med sygefraværet.
- Ruteplanlægning. Alle planlæggere har været involveret i
processen med udarbejdelse af arbejdsgange, samt der er indført KPI på
differencen mellem visiteret og planlagt tid. Disse to faktorer har øget
opmærksomheden på planlægningen samtidig med, at områdelederne følger deres
områdes planlægning tæt. Der arbejdes forsat videre med planlægningen og
implementeringen af arbejdsgang.
- Der er lavet endelige aftaler på
delegering af ydelser, som indarbejdes fuldt i driften over de kommende
måneder.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplaner.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 6. september 2018:
Fraværende:
At
1. Udvalget tager orienteringen til orientering med bemærkning om at
handleplanerne indgår i budgetforhandlingerne.