Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 8. januar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-21852               Dok.nr.: 330-2018-637953                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2018-24404               Dok.nr.: 330-2018-638210                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Pressemeddelelse
3. b):
Sagsoversigt pr. 8. januar 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.

3. Spisevenner til hjemmeboende borgere (B)

3.     Spisevenner til hjemmeboende borgere (B)

Sagsnr.: 330-2016-91456               Dok.nr.: 330-2018-573336                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I foråret 2017 blev det besluttet af daværende udvalg, at igangsætte initiativet med spisevenner. Finansiering blev fundet ved omprioritering af værdighedsmidlerne. Målgruppen er ældre borgere, der modtager kommunale måltider. 
Initiativet ”Spisevenner” blev til efter en drøftelse i kostrådet. Flere andre kommuner har forankret deres spisevenner i Frivilligcenter eller gennem Røde Kors og Ældresagen. Kendetegnet for de andre steder er, at initiativet drives af frivillige.
De mulige kandidater til at få en spiseven identificeres gennem hjemmeplejen ved at være borgere, som spiser småt, og som er meget alene, og som vil kunne have gavn af socialt samvær over måltidet en gang om ugen.
I 2017 blev flere foreninger indbudt til dialog om mulige samarbejdsmuligheder ift. at løfte opgaven omkring Spisevenner. Konklusionen på disse møder blev, at ingen foreninger følte, at de kunne løfte opgaven for hele kommunen. I stedet blev initiativet iværksat med en kommunal ansat som tovholder på opgaven og samtidig blev dannet en arbejdsgruppe med repræsentation fra Ældresagen, Ungdommens Røde Kors, Kostrådet og frivillige under initiativet. Målet var at initiere initiativet, og gøre det bæredygtigt, så en forening eller organisation herefter kunne overtage.
Arbejdsgruppen har i 2018 arbejdet på at skabe spisevenner i Slagelse Kommune og har aktuelt udarbejde en evalueringsrapport (Bilag 1).
I 2018 har der frem til og med september været anvendt 12.000 kr. til mad til spisevenner.
Konklusionerne fra rapporten er blandt andet, at det har været svært at fastholde de spisevennepar, der er dannet. Årsagerne til at spisevenneparrene ikke holder ved, findes både hos den, der modtager ordningen, men også hos spisevennen.
Der er skabt viden om, at det at danne spisevennepar er tidskrævende, hvis det skal lykkes med et match. Anslået er der brugt over 100 kommunale arbejdstimer i perioden, hvor projektet har kørt. I perioden har der været 9 spisevennepar og aktuelt er der et par.
Foreningerne fortæller i evalueringen, at de finder initiativet interessant, men ser ikke, at de alene kan løfte opgaven.
I 2018 har maden til spisevenner været finansieret under værdighedsmidlerne i 2018. De timer, der er brugt på initiativet, er finansieret af Sundhedstilbuds overskud fra 2017, hvilket ikke forventes at være muligt i 2019.
Retligt grundlag
Intet
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til om initiativet ”spisevenner” skal forsætte i sin nuværende form, eller om initiativet skal lukkes ned.
Hvis initiativet skal forsætte kan det ske via to modeller:
1)    Initiativet drives fremover, som det har været i 2018, med en kommunalt ansat som tovholder.
2)    Initiativet lukkes ned og, hvis der melder sig en forening, der ønsker at løfte opgaven, kan det tages op igen.
For model 1 gælder, at der skal findes finansiering til mad og medarbejdertimer til initiativet.
Hvis initiativet skal forsætte via model 1 i 2019 kan der evt. anvendes ubrugte midler fra pårørende indsatsen fra 2018. Disse forventes overført til 2019, men vil forsat skulle anvendes til initiativer, der tilgodeser pårørendeindsats. Hvis denne model tages i brug, skal der ske en forespørgsel i ministeriet om det er muligt, at pårørende midlerne anvendes til spiseven indsatsen.
Alternativt skal det driftes under aktivitetscentrene med den konsekvens, at andre tilbud i centrene må nedprioriteres.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at spisevenner er afprøvet i Slagelse Kommune. At initiativet har mange interessenter, der ser det gode formål med projektet, men også, at der skal bruges forholdsmæssigt meget tid på at holde initiativet kørende, hvilket medfører, at få får glæde af indsatsen holdt op imod udgiften til denne.
Administrationen anbefaler derfor, at initiativet lukkes ned for nuværende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager stilling til, om initiativet skal fortsætte som beskrevet i model 1, eller om det skal lukkes ned som beskrevet i model 2.

4. Anlægsregnskab - Demensvenlige plejeboliger 2017 og 2018 (B)

4.     Anlægsregnskab - Demensvenlige plejeboliger 2017 og 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-9239                 Dok.nr.: 330-2018-210332                                Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Anlægsregnskabet for projekt demensvenlige boliger søges godkendt. 
Baggrund
Der skal aflægges afsluttende anlægsregnskab for alle anlægsprojekter.
I 2017 ansøgte og modtog Center for Sundhed og Ældre satspuljemidler fra Sundheds- og Ældreministeriet til mindre ombygninger på Plejecentrene Solbakken og Quistgården, med det formål at skabe demensegnede boliger.
Det modtagne tilskud udgør 532.456 kr. hvilket er modtaget i 2018. Derudover har der været kommunal egenfinansiering på 43.846 kr. Det revisionspåtegnede og af ministeriet godkendte projektregnskab ses i bilag 1.
Anlægsregnskabet viser et merforbrug på 64.755 kr. Årsagen hertil er, at ministeriet først i starten af 2018 gjorde opmærksom på, at kommunen ikke kan få momsrefusion, når der er tale om renovering af plejecenter boliger og fællesarealer. Dette forhold fremgik ikke af vejledningen til puljeansøgningen om demensvenlige boliger. Endeligt skal bemærkes, at revisionshonorar er afholdt af driftsmidler i Center for Sundhed og Ældre. Anlægsregnskab ses i bilag 2.
Det samlede momsbeløb er på ca. 98.000 kr. men som følge af mindre forbrug på andre budgetposter er resultatet, at det samlede anlægsregnskab viser et merforbrug på 64.755 kr.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Anlægsregnskabet indgår i samlet oversigt til Byrådets endelige godkendelse.
Vurdering
Der anbefales, at anlægsregnskabet godkendes, og at merforbruget finansieres af udvalgets driftsbudget under pulje for ægteparboliger i 2018, hvor der fremkommer et tilsvarende mindre forbrug.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved aflæggelse af anlægsregnskaber, skal der aflægges regnskab pr. anlægsprojekt, hvor evt. merforbrug finansieres af udvalgets driftsbudget, mens evt. mindre forbrug tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Boliger til ældre
 
 
 
65
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Udvalgets budgetramme, plejecentre, fællespulje
 
 
 
-65
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender anlægsregnskabet og anbefaler det endeligt godkendt af Byrådet, hvor det indgår i samlet anlægsoversigt
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at merforbrug på 64.755 kr. finansieres af restpulje under plejecentre.

5. Finansiering af midlertidige boliger på Bjergbyparken i 2019 (B)

5.     Finansiering af midlertidige boliger på Bjergbyparken i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2018-657205                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om finansiering af midlertidige boliger
Baggrund
Der er etableret 11 midlertidige boliger på Bjergbyparken finansieret af myndighedens visitationsbudget for Servicelovens §83. På udvalgsmødet i december 2018 blev godkendt ny takstmodel gældende fra 2019. For at myndighedsbudgettet kan finansiere afregning til hjemmeplejen med den nye takstmodel, er det nødvendigt at tilpasse myndighedens omkostninger til de midlertidige boliger på Bjergbyparken. Det vil angiveligt betyde nedjustering af 4 midlertidige boliger på Bjergbyparken.
For at imødegå at der bliver mangel på midlertidige boliger, kan der imidlertid nu anvises finansiering af de 4 pladser i 2019, hvorefter antal midlertidige boliger vil være uændret.
Det skal bemærkes, at der i 2019, jf. Byrådets budgetaftale, gennemføres temaanalyser, ligesom der arbejdes med alternativer til etablering af permanente træningsfaciliteter samt midlertidige boliger. Begge processer vil kunne få konsekvenser for antal midlertidige boliger fra 2020.
Finansieringen af driften af de 4 midlertidige boliger på Bjergbyparken skal således ses som et tiltag for at kunne bibeholde uændrede antal midlertidige boliger i 2019 indtil der formentligt er truffet beslutning om fremtiden på området.
Retligt grundlag
Servicelovens §83 og Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7.
Handlemuligheder
Seneste økonomiopfølgning viser, at området for betalinger til regionen for patienternes ophold på hospice samt betaling for færdigbehandlede patienter på sygehuse, forventes et mindre forbrug i 2018 på ca. 2,8 mio. kr.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt, at bibeholde det nuværende antal midlertidige boliger.
Udviklingen viser, at der er øget pres fra sygehuset i forhold til at udskrive borgere som ikke umiddelbart kan komme hjem i egen bolig efter indlæggelse, da de har behov for massiv hjælp samt specifikke kompetencer hos personalet, hvilke behov er vanskelige at opfylde via hjemmepleje.
For borgerne vil et ophold i en midlertidig bolig medvirke til, at de hurtigere bliver selvhjulpne/har behov for mindre hjælp i hverdagen. Samtidig vil borgerne opleve en større tryghed ved ophold i en midlertidig bolig, hvor hjælpen er tæt på hele døgnet.
Kommunernes Landsforening har tidligere lavet analyse der viser, at det driftsøkonomisk er billigst for kommunen at tilbyde ophold i midlertidig bolig, hvis borgeren har behov for mere end 17 timers hjælp om ugen.
Samtidig er det vigtigt at fremhæve, at såfremt kommunens udgifter til betaling for færdigbehandlede patienter skal fastholdes på nuværende lave niveau, forudsætter dette at antal midlertidige pladser ikke reduceres. Alternativet er, at antal visiterede timer til hjemmepleje i egen bolig må forventes at stige, hvilket vil betyde merudgifter på myndighedsområdet.
Det er vurderingen, at det nuværende lave niveau for udgifter til færdigbehandlede på hospitaler dels er en konsekvens af takstomlægning ift. betaling til regionen, dels en effekt af at kommunen har mulighed for, at tilbyde midlertidige ophold straks patienten meldes færdigbehandlet på sygehuset. Det kan oplyses, at udgiften til færdigbehandlede i 2017 udgjorde 2,2 mio. kr. og i 2018 forventes at udgøre 0,5 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budget 2019 til hospice og færdigbehandlede er i samme størrelsesorden som 2018, hvilket er ca. 5,49 mio. kr. Forventet regnskab 2018 viser et mindre forbrug på ca. 2,8 mio. kr. Udgifterne i 2019 forventes at være på samme niveau i 2019. Der er således mulighed for, at finansiere drift af 4 midlertidige boliger til årstaksen som udgør 523.196 kr. i 2019, svarende til i alt 2.093.000 kr. i 2019.
Der er behov for en budgetomplacering af 2.093.000 kr. i 2019 fra Politikområde 7.02; Sundhed og Forebyggelse, Færdigbehandlede og Hospice til Politikområde 7.01; Pleje og Omsorg, Midlertidige boliger Bjergbyparken.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01, Midlertidige boliger Bjergbyparken
 2.093
 
 
 
Drift
7.02, Hospice      & færdigbehandlede
-2.093
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetomplacering af 2.093.000 kr. i 2019 fra Politikområde 7.02; Sundhed og Forebyggelse, Færdigbehandlede og Hospice til Politikområde 7.01; Pleje og Omsorg, Midlertidige boliger Bjergbyparken.

6. Status på økonomi 2018 (O)

6.     Status på økonomi 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-657727                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Orientering om seneste opfølgning på økonomi 2018.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i november blev behandlet budgetopfølgning ved udgangen af september 2018. Der er nu foretaget opfølgning på økonomien ved udgangen af oktober 2018.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets område, forventes ved udgangen af 2018 samlet set et mindre forbrug på ca. 13,76 mio. kr. Dette er fordelt med mindre forbrug på serviceudgifter på ca. 10,6 mio. kr. og mindre forbrug i størrelsesordenen 3 mio. kr. på aktivitetsbestemt medfinansiering (ikke omfattet af overførselsadgang).
I forhold til sidste budgetopfølgning, som blev behandlet på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i november 2018 er de væsentligste ændringer områderne:
-      Hjælpemidler forventes at udvise et merforbrug på ca. 1 mio. kr. primært på udgifter til biler samt stomi. Det skal hertil bemærkes, at hjælpemidler i 2018 er reduceret med ca. 1,5 mio. kr. idet der på daværende tidspunkt forventedes mindre forbrug
-      Hjemme- og sygeplejen forventer samlet set et mindre forbrug på ca. 0,5 mio. kr. Det skal hertil bemærkes, at området tilføres ekstra afregning på ca. 1,7 mio. kr. i 2018 pga. manglende pris- og lønregulering af afregningstakst
-      Aktivitetsbestemt medfinansiering forventes at vise et mindre forbrug på ca. 3,1 mio. kr. ved udgangen af 2018, dette er ca. 2 mio. kr. mindre end ved sidste opfølgning. Afregningerne er fortsat meget svingende.
I bilag 1 ses specifikation af den økonomiske opfølgning.
Handleplaner
Der er godkendt handleplan for Plejecentret Smedegade gældende fra 2019.
På Plejecentret Bjergbyparken vil blive udarbejdet handleplan i starten af 2019, der pågår pt. nærmere analyse af økonomien.
Vikarforbrug
I bilag 2 og 3 ses specifikation af vikarforbrug i hjemme- og sygeplejen samt plejecentre.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der er ikke behov for bevillingsmæssige korrektioner pt. I forbindelse med regnskabsafslutningen og sagen om overførsler til 2019 vil der blive forelagt forslag til udligning af områder med merforbrug ved udgangen af 2018.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der fortsat er en positiv udvikling i gang på Forebygge-ses og Seniorudvalgets budgetområde samlet set. De budgetudfordrede områder følges fortsat tæt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke behov for budgetmæssige korrektioner pt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen om økonomisk status til efterretning
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen om vikarforbrug til efterretning.

7. Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde, § 18-midler 2019 (B)

7.     Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde, § 18-midler 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-70252               Dok.nr.: 330-2018-563033                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) for 2019. Dette på baggrund af Indstillingsgruppens anbefaling.
Baggrund
Model for tildeling
Udvalget besluttede d. 16. august 2018 en uændret model fra året før som grundlag for model og kriterier for udmøntning af § 18-midler, og det er indenfor rammerne af denne, at puljen udmøntes og Indstillingsgruppen har arbejdet.
Tidsfristen for ansøgninger var i år d. 30. september. Der er blevet informeret om § 18 midler via annoncer i pressen, på kommunens hjemmeside samt på informationsmøder afholdt i Slagelse, Skælskør og Korsør. 
Indstillingsgruppen
Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra Ældrerådet, Ungerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Medlemmerne af Indstillingsgruppen er udpeget som repræsentanter og videnspersoner ift. de målgrupper, § 18-midlerne er rettet imod. Herudover sidder udvalgsmedlemmerne Anders Nielsen (A) fra Forebyggelse- og Seniorudvalget og Søren Lund Hansen (O) fra Børne- og Ungeudvalget i Indstillingsgruppen. I Indstillingsgruppen er også administrationen repræsenteret ved leder af Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre.
Mht. behandling af ansøgninger gælder de almindelige habilitetsregler.
Indstillingsgruppen har på møde d. 4. december 2018 drøftet de indkomne ansøgninger og på denne baggrund foreslået fordeling af midler.
Det samlede budget for tilskud til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) i 2019 er 1.760.834 kr. Der er indkommet ansøgninger for i alt 2.955.171,00 kr. 
Indstillingsgruppen indstiller et samlet beløb på 1.760.834 kr. til udmøntning.
Kommentarer
Der er nogle ansøgere, der har sendt mere end en ansøgning. Indstillingsgruppen har valgt kun, at behandle den ene ansøgning i disse tilfælde.
Der er en del ansøgninger fra idrætsforeninger. Disse foreninger har Indstillingsgruppen ikke valgt at tildele midler, men vil i stedet opfordre dem til, at søge om midler i Kultur, Fritid og Borgerservice.
Der er også ansøgninger, som Indstillingsgruppen ikke har valgt, at tildele midler på grund af foreningens formue.
Landsdækkende organisationer
Ligesom tidligere år er der indkommet ansøgninger fra landsdækkende organisationer og fra organisationer, der ikke er fysisk forankrede i Slagelse Kommune. Ansøgerne har dog i ansøgningerne skullet vise, at deres aktiviteter er lokalt forankrede og/eller, at målgruppen for deres aktiviteter er borgere i Slagelse Kommune, jf. kriterierne.
Driftsmidler
Jf. kriterierne, gives der ikke støtte til drift. Dette er der taget højde for i Indstillingsgruppens arbejde og indstillinger.
Retligt grundlag
Servicelovens §18
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tiltræde Indstillingsgruppens indstilling eller vælge at beslutte en anden fordeling af tilskuddet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget følger Indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af midler.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller på baggrund af Indstillingsgruppen,
1.    at Udvalget godkender Indstillingsgruppens samlede anbefaling om fordeling af midlerne på 1.760.834 kr. jf. bilag 2.

8. Evaluering Sundhedsuge 41 - 2018 (O)

8.     Evaluering Sundhedsuge 41 - 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2017-87577               Dok.nr.: 330-2018-583923                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om evalueringen fra den afholdte Sundhedsuge 41 2018.
Baggrund
Sundhedsugen har eksisteret siden 2011. Indtil 2015 lå Sundhedsugen i uge 46, og derefter flyttede Sundhedsugen frem til uge 41. Det gav mulighed for flere udeaktiviteter og større involvering af skoleområdet.
Formålet med Sundhedsuge 41 2018 er at understøtte sundhedspolitikken og skabe synlighed om kommunes eksisterende aktiviteter og muligheder. Sundhedsugen er for alle borgere, og målet med Sundhedsugen er:
·        At skabe synlighed på folkesundhedsområdet i hele Slagelse Kommune.
·        At sætte fokus på sundhed (fysisk og mental) i et bredt og positivt sundhedsbegreb.
·        At styrke samarbejder på tværs af centre i kommunen og med eksterne aktører.
Som noget nyt blev der i januar 2018 valgt et tema for Sundhedsugen. Dette tema var mental sundhed og herunder bl.a. ABC for mental sundhed, som er et af Folkesundheds fokusområder.
Sundhedsuge 41 2018 i tal:
·        Der var 107 aktiviteter i alt fordelt i Slagelse, Korsør, Skælskør og Dalmose med flest aktiviteter lokaliseret i Slagelse.
·        I alt deltog 4256 borgere i de 107 aktiviteter (deltagerne kan være talt flere gange, hvis de deltog i flere aktiviteter).
·        Folkesundhed samarbejdede med cirka 45 aktører (eksterne og interne).
·        Budgettet for Sundhedsugen var 100.000 kr., og der blev i Sundhedsugen 2018 brugt cirka 90.000 kr.
·        Folkesundhed brugte omkring 1,3 årsværk til den koordinerende rolle.
Alle de cirka 45 aktører modtog efter Sundhedsugen et elektronisk spørgeskema hvori aktørerne bl.a. blev spurgt ind til deres oplevelse af Sundhedsugen. På udvalgte parametre kan det herfra ses at:
·        94% af aktørerne har en positiv oplevelse af at deltage i Sundhedsugen.
·        81% af aktørerne mener det har været værdifuldt at deltage i Sundhedsugen.
·        75% af aktørerne har en oplevelse af, at Sundhedsugen bidrager til at styrke samarbejdet på tværs.
·        66% af aktørerne har en positiv oplevelse af at have et fælles tema for Sundhedsugen (mental sundhed).
Herudover har der været følgende opmærksomhedspunkter i forbindelse med Sundhedsuge 41 2018:
·        Sundhedsugen favner bredt, og derfor kan det være fordelagtigt at invitere bredt ind blandt samarbejdspartnerne tidligt i processen og i opstarten af Sundhedsuge 41 bl.a. for at sikre samarbejde på tværs.
·        Det kan være udfordrende at finde et fælles tema, som kan inkludere samarbejdspartnere fra forskellige centre i kommunen samt aktører såsom uddannelsesinstitutioner, frivillige sociale foreninger, idrætsforeninger, patientforeninger og private virksomheder.
·        Den fulde evaluering, hvori en uddybning af ovenstående kan findes, er vedlagt i bilag.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at Sundhedsugen 2018 har været en succes på baggrund af flere faktorer såsom: øget deltagelse i Sundhedsugen (både antal aktiviteter og deltagere), der blev lavet flere artikler, radioindslag og tv-indslag, relevante nøglepersoner og borgere fik viden om ABC for mental sundhed, og herudover har 75% af aktørerne en oplevelse af, at Sundhedsugen bidrager til at styrke samarbejdet på tværs. Det vurderes desuden, at Sundhedsugen 2018 opfylder de overordnede mål for Sundhedsugen. I 2019 vil udvalget desuden skulle drøfte Sundhedsugen 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedspolitikken danner rammen om Sundhedsugen, mens Sundhedsugen ligeledes understøtter idrætspolitikkens indsatsområder.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.

9. Sundhedsuge 41 - 2019 (D)

9.     Sundhedsuge 41 - 2019 (D)

Sagsnr.: 330-2018-76323               Dok.nr.: 330-2018-609655                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter, hvordan vi skal arbejde med Sundhedsuge 41 2019.
Baggrund
Udvalget er orienteret om evalueringen af Sundhedsuge 41 2018.[1]
Nedenstående viser udviklingen af Sundhedsuge 41 fra 2015 til 2018, hvor der er indsamlet data i forhold til sundhedsugerne.
 
Antal aktiviteter i Slagelse og omegn
Antal aktiviteter i Korsør og omegn
Antal aktiviteter i Skælskør og omegn
Samlet antal aktiviteter
Samlet antal aktører
2015
41
15
9
65
36
2016
72
8
7
87
50
2017
61
13
12
86
52
2018
67
15
25
107
45
Forankring
Folkesundhed har fra 2015 udfyldt den koordinerende og udviklende rolle af Slagelse Kommunes sundhedsuger. Indtil 2015 udfyldte Sundhedstilbud denne rolle.
Formål og tema
Siden 2015 og frem til nu har formålet med Sundhedsuge 41 været at understøtte sundhedspolitikken og skabe synlighed om kommunens eksisterende aktiviteter og muligheder, hvor alle borgere i Slagelse Kommune har været målgruppen. Fra 2015 til 2018 har der også været fokus på:
·        At skabe synlighed på folkesundhedsområdet.
·        At sætte fokus på sundhed i et bredt og positivt sundhedsbegreb.
·        At styrke samarbejder på tværs af centre i kommunen og med eksterne aktører.
I 2016 og 2017 var der også fokus på at fremme borgernes muligheder for aktivt at fremme deres egen sundhed, mens mental sundhed i 2018 blev valgt som overordnet tema for Sundhedsuge 41.
Økonomi og medarbejder ressourcer
Sundhedsugen har et budget på 100.000 kr. årligt, og hertil brugte Folkesundhed omkring 1,3 årsværk til den koordinerende og udviklende rolle (medarbejder ressourcer) i 2018.
Sundhedsuge 41 har vokset sig større siden 2015, og dermed er omfanget af koordineringsrollen også vokset. Som koordinator for Sundhedsuge 41 er det vigtigt, at der er et sammenspil mellem koordinatoren og aktørerne, og at koordinatoren udover at koordinere den samlede sundhedsuge også kan udvikle, markedsføre og evaluere sundhedsugen.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med at udarbejde en plan for Sundhedsuge 41 2019 på baggrund af Forebyggelses- og Seniorudvalgets drøftelser. Nedenstående emner er inspireret af budgetaftalen. Det anbefales, at udvalget drøfter Sundhedsuge 41 2019 i forhold til følgende parametre:
·        Formål.
·        Eventuelle temaer for Sundhedsuge 41 2019 eksempelvis:
o   Meningsfulde fællesskaber – primært fokus på mental sundhed og trivsel.
o   Hold dig sund – primært fokus på sund livsstil og KRAM-faktorerne.
o   Det gode liv – primært fokus på mental sundhed/trivsel og sund livsstil/KRAM-faktorerne.
Udvalget kan vælge at:
·        Bibeholde sundhedsugens rammer i forhold til ovenstående parametre.
·        Justere sundhedsugens rammer i forhold til ovenstående parametre.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at sundhedsugens rammer i forhold til ovenstående parametre fra Sundhedsuge 41 2018 bibeholdes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter formål og eventuelle temaer for Sundhedsuge 41 2019.
[1] Sagsfremstilling 330-2018-583923.