Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 5. februar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-6051                                    Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Godkendt.

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-6024                                    Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.10.18 – 31.12.18 - 4. kvartal 2018
3. b):
Håndtering af diabetes hjælpemiddel – Free Style Libre
3. c):
Klageopgørelse Myndighedsafdelingen 2018 – Ankestyrelsen.
3. d):
Sagsoversigt pr. 5. februar 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Ad 3:
På baggrund af konkret borgerhenvendelse drøfter udvalget muligheden for økonomisk kompensation op til standard produkt.
Administrationen orienterer om, at Ejendomsservice er i gang med en rutinemæssig gennemgang af alle kommunale døgninstitutioner i forhold til brandsikkerhed.
Øvrige orienteringer blev taget til efterretning.

3. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

3.     Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2019-23920                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder. Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter kunne være:
-      Det skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser eller forhandlingssituationer m.m.
-      Der skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres efter mødet
-      Overskriften for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
-      Når der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede punkter.
-      Der er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks. personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
-      Derudover må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne på mødet.
-      Man må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod, indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket” punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen, men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller pressen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punkterne drøftet og anbefales til Byrådet med følgende bemærkninger:
- Sofie Janninig (A) anbefaler, at hvis det er muligt at åbne sager efterfølgende, skal de åbnes. Det skal eksplicit fremgå, hvorfor sagen er lukket, ud fra hvilke katagorier sagen hører under. Endvidere anbefaler hun, at  der    udarbejdes fælles retningslinjer med mulighed for at supplere i de enkelte udvalg.
- Helle Blak (F) og Palle Kristiansen (O) bemærker, at de er tilfredse med nuværende praksis og at lukkede punkter, skal være lukkede.
- Christopher Trung (V) gør opmærksom på muligheden for at bruge Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
- Thomas Clausen (Ø) anbefaler indstillingen fra administrationen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne lukkes (efter behandling).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at fastholde nuværende praksis for lukkede dagsordner/referater.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende: 
At 1: Drøftet. Udvalget går ind for åbenhed. Udvalget ønsker som udgangspunkt, at sager er fuldt lukkede. Det anbefales, at et flertal i udvalget kan beslutte, at beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder kan offentliggøres.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter, og ønsker at fortsætte med den nuværende praksis, hvor beslutninger fra lukkede punkter ikke offentliggøres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Udvalget ønsker, at de lukkede punkter er lukkede på alle måder af hensyn til sagernes karakter og eventuelle implicerede parter.
Udvalget ønsker at have mulighed for, at de lukkede punkter kan åbnes efter behandling.

4. Ansøgning til etablering af læge-/sundhedshus 2019 (O)

4.     Ansøgning til etablering af læge-/sundhedshus 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2018-24895               Dok.nr.: 330-2019-41663                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udarbejdelse af ansøgning til etablering af læge-/sundhedshus i 2019.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-2022 er det aftalt, at der skal udarbejdes en ansøgning til Sundheds- og ældreministeriets pulje til etablering af læge-/sundhedshus i 2019.
Puljen for 2019 netop udmeldt og udgør 200 mio. kr. Ansøgningsfristen er den 20. marts 2019.
Hvad kan der søges til?
Fra puljen kan der søges midler til:
·        Etablering, renovering eller udbygning af læge- og sundhedshuse, hvor alment praktiserende læger og evt. andre relevante faggrupper, fx speciallæger og kommunale sundhedstilbud arbejder sammen i større enheder
·        Udstyr og apparatur til varetagelse af behandlingsopgaver.
Puljens formål
Formålet med puljen er at understøtte lægedækning i alle dele af landet, samt sikre den fornødne kapacitet til det stigende antal opgaver i almen praksis og et stigende antal uddannelseslæger.
Puljens midler skal desuden styrke sammenhængen i det nære sundhedsvæsen og sikre bedre integration mellem almen praksis, kommunale sundhedsydelser og sygehusene.
Forudsætninger for at modtage midler:
·        At der indgår praktiserende læger i puljeansøgningen
·        At der er skriftlig interessetilkendegivelse fra specifikke sundhedsfaglige aktører (fx læger, speciallæger, region)
·        At der er udarbejdet et så detaljeret budget som muligt.
Ved vurdering af ansøgningen vil der desuden blive lagt vægt på:
·        En koordineret indsats mellem aktører, fx almen praksis, kommuner og regioner
·        At læge- og sundhedshuset tænkes ind i den regionale sundhedsplan og praksisplan samt understøtter akutdækning og behov for nære sundhedstilbud, fx ved at huse læger, vagtlægefunktion, speciallæger, fysioterapeuter, diætister, kommunale tilbud eller civilsamfund (idræts- og patientforeninger)
·        At der er øget fokus på brug af praksispersonale, fx sygeplejersker, sekretærer og medarbejdere i kommunale tilbud
·        Fleksibel adgang, fx ikke-akutte konsultationer i ydertimer, brug af tele- og videoudstyr samt let adgang for patienter, herunder for ældre og handicappede
·        Gode fysiske rammer for uddannelseslæger
·        Fleksible fællesfunktioner, fx fælles administration
·        Egenfinansiering – Egenfinansiering kan bestå af lønninger til projektleder og medarbejdere, der indgår i projektet.
Administrationen har, med udgangspunkt i budgetaftalens tekst samt kriterierne og forudsætninger i puljeansøgningen, igangsat følgende forarbejde til ansøgningen:
·        Indhentning af interessetilkendegiveler fra relevante eksterne aktører (læger, speciallæger, region)
·        Hvis der kan indhentes skriftlig interessetilkendegivelse fra lægerne i henholdsvis Slagelse, Korsør og Skælskør udarbejdes budget med udgangspunkt i relevant og tilgængelig geografisk placering for hver by.
Efter vejledning fra Ældre- og Sundhedsministeriet er det ikke realistisk at få tildelt midler til større barmarksprojekter, idet puljens størrelse kun er 200 mio. kr. Derfor vil det opstillede budget til puljeansøgningen tage udgangspunkt i renovering af eksisterende kommunale bygninger eller erhvervsleje.
·        Afdækning af kommunale funktioner i forhold til det der er skrevet i budgetaftalen.
På grund af den korte tidsfrist indsendes ansøgningen med forbehold for senere politisk godkendelse. Det fremgår af puljevejledningen, at ansøgninger, der indsendes med forbehold for senere politisk godkendelse, bliver vurderet på lige fod med øvrige ansøgninger.
Hvis der modtages puljemidler, vil udvalget få forelagt projektbeskrivelse inkl. budget til politisk beslutning, hvor også endelig geografisk placering og indhold besluttes.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der med ovennævnte proces kan indsendes en kvalificeret ansøgning til puljen, som, hvis den imødekommes, danner et godt grundlag for den endelige beslutningsproces.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Egenfinansieringen i projektet vil betyde et ressourcetræk på medarbejdere i de involverede centre.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Orienteringen taget til efterretning.

5. Budgetopfølgning 1 for 2019 (B)

5.     Budgetopfølgning 1 for 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-2023                 Dok.nr.: 330-2019-13875                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2018, som også har effekt i 2019
      Status vedr. de særligt budgetudfordrede områder
      Forventet realisering af anlægsbudget.
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2019, forelægges ligeledes.
Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetgrundlag for 2019 ses i bilag 1. Udvalgets område forventes i 2019 at udvise budgetbalance. På nuværende tidspunkt anses budgetforudsætningerne fortsat realistiske. På områder med faste budgetrammer styres efter budgetoverholdelse.
I budget 2019 er tilført midler til særligt budgetudfordrede områder, hvilke er styret via rammebudget:
-      Huslejetab i myndighedsafdelingen; området forventes at udvise budgetbalance i 2019. Der henvises i øvrigt til separat sagspunkt på denne dagsorden vedrørende huslejetab.
-      Plejevederlag i myndighedsafdelingen; under forudsætning af, at udgiftsniveau fra 2018 fortsætter i 2019, forventes budgettet at kunne overholdes. Området er imidlertid uforudsigeligt, da udgiften er lovpligtig, såfremt ansøgeren opfylder lovens betingelser for tilskud.
-      Sygeplejen; Antal borgere over 65 år er stigende samtidig med, at antallet af borgere med mere end én sygdom og borgere med langvarige sygdomme er stigende i Slagelse Kommune. For at imødekomme denne udvikling, er sygeplejen tilført dels demografiregulering i 2019, dels ekstra budgetmidler, i alt ca. 7,3 mio. kr. Området styres tæt og der er i 2019 fokus på relevante styringsparametre, hvilke er nærmere beskrevet for såvel hjemme- som sygeplejen i bilag 1.
Aktivitetsstyrede områder:
-      Hjemmeplejen modtager intern afregning fra myndigheden pr. visiteret time til hjemmepleje. Der er i december 2018 godkendt nye afregningstakster, hvilke tager udgangspunkt i faktiske virkeligheds nære faktorer. De forudsætninger, der indgår i beregningen af den borgerrettede tid (BTP) følges tæt hver måned, ligesom der løbende styres efter faktisk ressourcebehov med udgangspunkt i udviklingen i visiterede timer. Det er forventningen, at området kan skabe økonomisk balance i 2019.
Der henvises til bilag 2 som kortfattet skitserer styring og fokus i hjemme- og sygeplejen.
Handleplaner
Der er godkendt handleplan for Plejecentret Smedegade. Merforbruget er steget siden handleplanens godkendelse. I bilag 3 ses ajourført handleplan til godkendelse.
Derudover forventes merforbrug ved udgangen af 2019 på Plejecentret Bjergbyparken. Der er iværksat tiltag med henblik på, dels at skabe økonomisk balance i 2019, dels for afvikling af merforbruget fra 2018. Der er ny leder på plejecentret fra 2019, hvorefter der vil blive udarbejdet realistisk handleplan til godkendelse på mødet i marts.
Anlæg
I 2018 forventes mindre forbrug på anlægsmidler afsat til Velfærdsteknologi i størrelsesordenen 770.000 kr. Beløbet søges overført til anvendelse i 2019 i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2018.

Anlægsprojektet med ombygning af Hjemmet ved Noret (Skælskør Plejecenter) er under regnskabsmæssig afslutning. Derudover videreføres i 2019 renovering af Aktivitetshuset Midgård, hvilket følger planen.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Med det mål at skabe retvisende budgetter, er der behov for nogle flytninger af budget i 2019 samt budgetoverslagsår:
Opmåling af kompressionsstrømper
I 2018 blev opgaven med opmåling af kompressionsstrømper flyttet fra hidtidig kompressionsklinik i sygeplejen til udførelse af ekstern leverandør, med forankring i hjælpemiddelområdet. Budgettet skal flyttes svarende til opgaven, hvilket udgør 350.000 kr., som flyttes fra Sygeplejen til Hjælpemiddelområdet.
Budget til hjælpemiddelområdet fra Budgetaftalen 2019
I Budgetaftalen for 2019, punkt 54s, er afsat 500.000 kr. til hjælpemiddelområdet med følgende tekst: ”Det undersøges, om der kan skabes bedre sammenhæng mellem ergoterapeuter og hjælpemiddelafdelingen: det undersøges, om der med fordel kan ændres på sammenhængen mellem de to funktioner. Samtidig undersøges det, hvordan ventetiden på hjælpemidler kan nedbringes, så de eksisterende regler overholdes”.
Bevillingen er placeret under Økonomiudvalget på konto 6. Det anbefales, at budgettet søges overflyttet til Forebyggelses- og Seniorudvalget på konto 5, hvorpå hjælpemiddelterapeuterne er aflønnet. Det skal bemærkes, at der fra 1. januar 2019 er ansat en medarbejder i ny stilling. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det er realistisk at skabe økonomisk balance på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område i 2019.
Det er imidlertid vigtigt at understrege, at der fortsat vil være stort pres på områder, hvor der ses opgaveglidninger fra regionen, samt hvor befolkningens sundhedstilstand er afvigende fra landsgennemsnittet. Budgetområder, der vurderes særligt udfordret er sygeplejen, visitation til hjemmepleje, hjælpemidler samt udgifter til borgere, der har behov for en særlig foranstaltning – oftest døgnophold, som ikke kan imødekommes tilstrækkeligt på Slagelse Kommunes egne institutioner.
I forlængelse af ovenstående, giver det på den lidt længere bane anledning til opmærksomhed og fortsat tæt fokus, at den budgettilførsel sygeplejen blev tilført i forbindelse med budgetaftalen for 2019 er faldende i årene 2020-2022, hvilket kan give anledning til øget budgetudfordring på det område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01, Sygeplejen
-350
-350
-350
-350
Drift
7.01, Hjælpemidler
 
350
 
350
 
350
 
350
Drift
1.02, Økonomiudvalget
-500
-500
-500
-500
Drift
7.01, Hjælpemidler
500
500
500
500
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
0
0
0
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 1 for 2019 samt handleplan for Plejecentret Smedegade godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.    at Der i 2019 og overslagsårene foretages omplacering af budget på 350.000 kr. fra sygeplejen til Hjælpemiddelområdet vedrørende opmåling til kompressionsstrømper.
3.    at Der i 2019 og overslagsårene omplaceres budget på 500.000 kr. afsat i Budgetaftalen 2019 pkt. 54s, fra Økonomiudvalget politikområde 1.02 til politikområde 7.01, Pleje og Omsorg, Hjælpemiddelområdet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Udvalget godkender og videresender til Økonomiudvalget og Byrådet.
Udvalget har en kommentar om, at der ikke er afsat midler i budgettet til de 11 midlertidige boliger på Bjergbyparken. Det bliver finansieret af mindre forbrug på færdigbehandlede borgere og ophold på hospice. Administrationen anbefales at oprette retvisende budgetposter.
At 2: Godkendes
At 3: Godkendes

6. Opfølgning på Budgetaftale 2019-2022 (B)

6.     Opfølgning på Budgetaftale 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                 Dok.nr.: 330-2019-25324                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter prioritering af indsatserne i Budgetaftalen 2019-2022 på udvalgets område.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i januar 2019 blev orienteret om budgetdokumentet i form af styringsark, som er udarbejdet med udgangspunkt i Byrådets Budgetaftale 2019-2022. Udvalget ønskede i forlængelse heraf at drøfte prioritering af indsatserne på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
I bilag 1 ses de punkter fra Budgetaftalen som hører til Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget foretager en prioritering af indsatserne i Budgetaftalen for 2019.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget prioriterer indsatserne, som er vedtaget i Budgetaftalen for 2019-2022.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget godkender prioriteringen af indsatserne. Udvalget ønsker orientering, hvis tidsfristerne er svære at overholde.
Udvalget siger tak for en god indsats fra administrationens side.

7. Udkast til Sundhedsaftale 2019-2023 for Region Sjælland og 17 kommuner (B)

7.     Udkast til Sundhedsaftale 2019-2023 for Region Sjælland og 17 kommuner (B)

Sagsnr.: 330-2018-8126                 Dok.nr.: 330-2019-33765                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udkastet til Sundhedsaftalen 2019-2023 er en politisk aftale, som er indgået mellem de kommunale politikere, regionspolitikere og PLO-repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget. Sundhedsaftalen har stor betydning for den enkelte kommune lokalt, da aftalen sætter retning og mål for, hvordan samarbejdet mellem kommunen, Region og praktiserende læger skal forløbe over de næste fire år. I sagen lægges der op til en drøftelse af Sundhedsaftalen med henblik på at afgive et høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget senest 1. marts 2019.
Baggrund
Sundhedsaftalen handler om de opgaver, som skal løses i et samarbejde på tværs af sygehuse, praktiserende læger og kommunale tilbud. For kommunerne vedrører sundhedsaftalen fx hjemmesygeplejen, de kommunale akutfunktioner, genoptræningen, psykiatrien og forebyggelsesområdet m.fl. Sundhedsaftalen er vigtig for kommunerne, da den overordnet set beskriver målene for samarbejdet i de næste fire år, men også, hvad der lægges vægt på i samarbejdet og i fordelingen af sundhedsopgaver mellem kommune, sygehus og læger mv.
Det kommunale sundhedsområde er i rivende vækst og fylder stadig mere i den kommunale økonomi. De kommunale repræsentanter for Sundhedskoordinationsudvalget har derfor lagt et koncentreret arbejde i at få sat et så stort kommunalt aftryk som muligt i den nye sundhedsaftale. Blandt andet har de fået tydeliggjort, at der skal være fokus på klare aftaler, arbejdsgange og procedurer i overgangene fra sygehus til kommune i den nye aftaleperiode. De har fået tilført et princip om fælles ledelse til sikring af, at alle tager ansvar – også ved uenighed om ansvarsplacering og økonomi. Men også et princip om, at Regionen både skal involvere kommuner og praktiserende læger i dialogen og processen ved udflytning af nye opgaver til kommunerne.  
Udkastet til Sundhedsaftalen er et resultat af en forhandling mellem region og kommuner, og med input fra de praktiserende læger i Sundhedskoordinationsudvalget. Selvom der har været lagt et stort arbejde i Sundhedsaftalen fra de kommunale repræsentanters side, er der enkelte vigtige prioriteter, som ikke fremstår så klart i aftalen, som ønsket. Det gælder især forhold om klare aftaler om procedurer og ansvarsplacering i forbindelse med udskrivning fra sygehusindlæggelser. Det er et område, som har stor betydning for den kommunale opgaveløsning og for, hvordan de faglige medarbejdere i kommunerne, kompetent og med tryghed kan håndtere indsatser for borgerne.  
Sundhedsaftalen 2019-2023
Sundhedskoordinationsudvalget har valgt at holde sundhedsaftalen på et visionært og overordnet niveau, hvor de politiske ambitioner tager afsæt i de væsentligste sundhedsudfordringer for befolkningen i Region Sjælland.
Vision for Sundhedsaftale 2019-2023 er ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. Ambitionen er, at sundhedsaktørerne, uden skelen til fag- og sektorgrænser, sammen med borgeren benytter de samlede ressourcer bedst muligt til at opnå bedre sundhed.
På basis af udfordringerne i Region Sjælland er der formuleret fire regionale mål:
·        Fælles om borgerens livsudfordringer
·        Tryghed og mestring i eget hjem
·        Effektiv forebyggelse – sunde borgere
·        Mental sundhed og psykisk trivsel
I Sundhedsaftalen tages der samtidig afsæt i tre nationale kvalitetsmål, som kræver et tæt og velfungerende samarbejde på tværs af sektorerne. Det gælder de nationale mål om:
·        Bedre sammenhængende patientforløb
·        Styrket indsats for mennesker med kronisk sygdom og ældre patienter
·        Flere sunde leveår
Herudover er der aftalt en række principper for samarbejdet med henblik på fortsat at udvikle kvaliteten og skabe sammenhæng og tydelig arbejdsdeling.
For hvert mål i Sundhedsaftalen er der defineret og udviklet indikatorer med henblik på løbende monitorering og fastholdelse af fokus og retning for udviklingen af et fælles sundhedsvæsen.
Sundhedsaftalens implementering og samarbejdet i praksis understøttes af en fælles værktøjskasse, som består af samarbejdsaftaler og beskrevne arbejdsgange og procedurer. Desuden udarbejdes en implementeringsplan, som revideres årligt på baggrund af en status på indsatser og indikatorer.
Høringsprocessen
Sundhedskoordinationsudvalget opfordrer til at skærpe fokus på den nye Sundhedsaftale 2019-2023 i høringssvaret, da aftalen vil få stor betydning for løsning af sundhedsopgaverne i kommunen og i det tværsektorielle samarbejde de næste fire år. Der opfordres samtidig til, at bruge aftalen som vision og ramme for arbejdet på sundhedsområdet. 
Udkast til Sundhedsaftale 2019-2023 er sendt i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og i Rådet for Socialt Udsatte, hvor frist for afgivelse af høringssvar er den 1. februar 2019. De indkomne høringssvar vil foreligge til udvalgsbehandlingen.
Fristen for kommunens afgivelse af de samlede høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget er den 1. marts 2019.
Alle høringssvar indgår i det videre arbejde med Sundhedsaftalen 2019-2023, som vil gælde fra 1. juli 2019. Efter høringen vil Sundhedskoordinationsudvalget drøfte behov for justeringer. Herefter vil Sundhedsaftalen vil blive sendt til godkendelse i de 17 kommunalbestyrelser og i Regionsrådet.
Sundhedsaftalen skal sendes til godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest den 30. juni 2019.
Retligt grundlag
Sundhedslovens §§ 203-205 samt Bekendtgørelse nr. 1569 af 16. dec. 2013 om Sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og beslutter eventuelle bemærkninger til et høringssvar.
Vurdering
Såfremt udvalget ønsker at afgive bemærkninger til høringssvar gøres dette.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagsfremstillingen behandles i Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne og Ungeudvalget samt Udvalget for specialiserede borgerindsatser.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udkastet til Sundhedsaftale 2019-2023 drøftes med henblik på at afgive bemærkninger til et fælles politisk høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 - udvalget anbefaler udkastet til Sundhedsaftale til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede udkastet til Sundhedsaftalen, og bakker op om høringssvarene fra Handicaprådet samt Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget afgiver bemærkninger om, at der skal være fokus på, hvilke ressourcer, der følger med opgaverne fra region til kommune.
Der bør være fokus på, at medarbejderne i kommunerne får kompetencer svarende til de opgaver, som rykker fra region til kommune.
Der bør være stor fokus på koordineringsopgaverne tværsektorielt.
Der lægges vægt på en fleksibel og smidig kommunikation og overgang mellem sektorerne til gavn for borgerne.

8. Model og beslutningskompetence for udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre (B)

8.     Model og beslutningskompetence for udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre (B)

Sagsnr.: 330-2019-1788                 Dok.nr.: 330-2019-11055                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte model og beslutningskompetence for udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i 2019. Dette som en del af Værdighedsmidlerne for 2019.
Baggrund
Jf. referat fra udvalgsmødet den 6.12.2018 ”afsættes midler til aktiviteter for ensomme ældre i lokalområderne. Midlerne samles i en pulje, hvoraf lokal- og landsbyråd kan søge om midler til formålet”.
Formålet er at etablere aktiviteter for ensomme ældre. Der er afsat 300.000 kr. hertil.
I 2018 var der afsat 200.000 kr. af Værdighedsmidlerne til samme formål.
Administrationen foreslår samme udmøntningsmodel for 2019, dog med en enkel ændring.
De tidligere år har der været en beløbsmæssig ramme pr. ansøgning. I 2018 var det kr. 20.000.
Administrationen foreslår, at denne ramme ophæves, da der i år skal udmøntes 100.000 kr. mere end tidligere. 
Ansøgningsrunde og udmøntning
Administrationen foreslår en ansøgningsrunde umiddelbart efter Forebyggelses- og Seniorudvalgets beslutning på dette møde, idet midlerne, som en del af Værdighedsmidlerne for 2019, skal bruges inden årets udgang. Ansøgningsfrist vil være mandag den 4. marts 2019. De indkomne ansøgninger vil blive fremsat på udvalgsmødet den 2. april 2019.
Såfremt udvalget fortsat ønsker, at midlernes anvendelse målrettes lokal- og landsbyråd, foreslår administrationen, at der bliver sendt mail til lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune med orientering om ansøgningsmulighed af midler i puljen ”Forebyggelse af ensomme ældre”. Ligeledes kan der blive annonceret på Slagelse.dk. Der påtænkes ikke annoncering i dagspressen, dette set i forhold til den korte ansøgningsfrist og fordi lokal- og landsbyrådene får direkte besked pr. mail.
Det forventes, at der kan udbetales midler til godkendte ansøgninger ultimo april 2019.
Retligt grundlag
Værdighedsmidler 2019
Handlemuligheder
Administrationen ser 3 mulige håndteringsmuligheder omkring udmøntning af midlerne:
1.    Udvalget har beslutningskompetencen og får ansøgningerne som de kommer frem (dvs. administrationen har ikke forholdt sig til beløbsstørrelserne eller om ansøgningerne ligger inden for de rammer, udvalget har besluttet omkring udmøntningen).
Udvalget beslutter fordeling af midler på udvalgsmøde i april 2019.
2.    Udvalget har beslutningskompetencen. Administrationen udarbejder en indstilling til fordelingen af midlerne blandt de indkomne ansøgninger.
Udvalget beslutter fordeling af midler på udvalgsmøde i april 2019.
3.    Ansøgningerne behandles administrativt umiddelbart efter ansøgningsfristen den 4. marts 2019.
Udvalget kan godkende en af ovenstående modeller for udmøntning af midler rettet mod ensomme ældre, eller angive ønsker til ændringer heri.
Vurdering
Modellen vil sikre en effektiv udmøntning af midlerne. Dette ved at sende en direkte mail til alle lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune, således at midlerne hurtigst muligt kan komme til at understøtte aktiviteter i lokalområderne til gavn for ensomme ældre borgere i kommunen. Ligeledes vil en ophævelse af rammen gøre det muligt for lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune at søge om flere midler og dermed lave flere aktiviteter for ensomme ældre i Slagelse kommune.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender model for udmøntning af pulje rettet mod ensomme ældre i 2019.
2.    at Udvalget tager stilling til, hvorvidt udvalget eller administrationen har beslutningskompetencen omkring udmøntningen af midlerne.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Godkendt med 3 stemmer; Unnie Oldenburg (A), Jimmi Jørgensen (A), Anders Nielsen (A).
Helle Jacobsen (V) og Ann Sibbern (O) stemmer imod under henvisning til bemærkninger på udvalgsmødet den 6. december 2018 og bemærker, at indsatsen hører til under §18 midler.
At 2: Model 2 blev besluttet med 3 stemmer; Unnie Oldenburg (A), Jimmi Jørgensen (A) og Anders Nielsen (A).
Under henvisning til At 1 undlader Helle Jacobsen (V) og Ann Sibbern (O) at stemme.

9. Organisatorisk flytning af depotdrift på Hjælpemiddelområdet (B)

9.     Organisatorisk flytning af depotdrift på Hjælpemiddelområdet (B)

Sagsnr.: 330-2019-3760                 Dok.nr.: 330-2019-22944                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, at depotdrift pr. 1.4.2019 organisatorisk flyttes fra VASAC til Myndighedsområdet under Sundhed og Ældre.
Baggrund
Historik
I 2012 besluttede Slagelse Kommune at hjemtage depotdriften fra den private leverandør Falck Hjælpemidler. Depotdriften overgik derved primo 2013 til virksomheden VASAC under Center for Handicap og Psykiatri.
Der blev samtidig etableret et nyt samlet Hjælpemiddelområde i VASAC’s lokaler på Industrivej 9. Beslutningen var begrundet i konkrete plads- og arbejdsmiljømæssige udfordringer på Hjælpemiddelområdet. På daværende tidspunkt var Hjælpemiddelområdet placeret på 3 matrikler. En samling af alle medarbejdere på Hjælpemiddelområdet på samme matrikel og etablering af depot samme sted, kunne sikre en bedre faglig sparring og koordinering medarbejderne imellem.
Vurderingen var, at der kunne spares midler på drift som følge af mulighed for samarbejde med Jobcentret om etablering af afprøvningsjob, samt i VASAC regi ved oprettelse af beskyttede arbejdspladser.
Der blev indgået en kontrakt mellem VASAC og Myndighedsafdelingen under Sundhed og Ældre. VASAC får et årligt fast beløb til depotdrift og afregner for de kørsler, reparationer o.l., der udføres.
Igennem de sidste år, har både Hjælpemiddelområdet og depotet skulle håndtere flere og flere sager. Imellem 2017 og 2018 er antallet af indkomne ansøgninger steget med 10%. I 2018 er det afsatte budget til depotdrift overskredet med 485.000 kr., en overskridelse svarende til ca. 10%.
I 2017 blev der gennemført en analyse af effektiviseringspotentialet på det samlede Hjælpemiddelområde, herunder også depotet. Hjælpemiddelområdet havde da gennem længere tid været udfordret i forhold til budgetoverholdelse. Analysen fremkom med en række forslag til effektiviseringspotentiale. I  flere af anbefalingerne var det en forudsætning, at der skulle arbejdes tættere sammen mellem Hjælpemiddelområdet og depotet.
Retligt grundlag
Lov om social service.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om de ønsker depotdriften organiseret sammen med resten af hjælpemiddelområdet.
Ved at samle drift af hele Hjælpemiddelområdet, herunder depotdrift, er det muligt at sikre yderligere effektivitet og drift med høj kvalitet i den service over for borgerne, som Hjælpemiddelområdet yder.
Det vil ligeledes være muligt, at gennemføre flere af de effektiviserings potentialer som Analysen pegede på.
Det vil fortsat være muligt at indgå aftaler med Jobcentret om jobafprøvninger og med VASAC om borgere i beskyttede beskæftigelse til varetagelse af de opgaver, hvor det skønnes relevant.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at driften kan varetages mere effektivt, og med den bedste service på Hjælpemiddelområdet for borgerne, hvis depotet organiseres i et samlet Hjælpemiddelområde. Samtidig vil det give en øget fleksibilitet i forhold til effektiv ressourceudnyttelse. 
Generelt er der en opfattelse af, at der ikke er det rette incitament til at høste de mulige    synergier i samarbejdet, hverken i Hjælpemiddelområdet eller depotet under VASAC. Det kan dels skyldes den økonomiske aftale med afregning pr. aktivitet, men også det faktum, at Hjælpemiddelområdet og depotet er to organisatoriske enheder under forskellig ledelse i en daglig drift, som fordrer stort behov for koordinering og styring. Dette kan vanskeliggøre den optimale og effektive samlede drift af området.
Administrationen anbefaler, at depotdrift pr. 1.4.2019 organisatorisk flyttes til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre og, at den nuværende aftale med VASAC ophører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De nuværende 10 medarbejdere ansat på depotet under VASAC, vil blive virksomhedsoverdraget til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre, med uændrede ansættelsesvilkår.
Det er mellem centrene, ved overdragelsen af personalet mellem virksomhederne aftalt, at der ikke sker lønteknisk afregning af tilgodehavende saldi af feriepenge optjenings året 2017 – 2018 /afspadsering /seniordage osv.
De nuværende 5 borgere, som er i beskyttet beskæftigelse på depotet, fortsætter indtil andet aftales med VASAC i deres nuværende funktioner med pædagogisk tilsyn.
Budget for depotdrift på hjælpemiddelområdet vil uændret skulle forblive i Myndighedsafdelingen, i Center for Sundhed og Ældre. Der er ikke behov for ændret budget til depotdrift, hvilket pt. udgør 4.895.000. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen skal ligeledes forelægges Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser på mødet den 6. februar 2019 med indstilling om at godkende, at Hjælpemiddeldepotet flyttes organisatorisk fra virksomheden VASAC under Center for Handicap og Psykiatri til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre pr. 1. april 2019, hvilket indebærer, at den nuværende aftale med VASAC dermed ophører pr. 1. april 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at Hjælpemiddeldepotet flyttes organisatorisk til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre pr. 1. april 2019
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at den nuværende aftale med Vasac dermed ophører pr. 1. april 2019.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Godkendt
At 2: Godkendt

10. Indhold i Temamøde for Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

10.   Indhold i Temamøde for Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-1289                 Dok.nr.: 330-2019-30666                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Beslutning om indhold på Forebyggelses- og Seniorudvalgets 15/15-Temamøde.
Baggrund
På udvalgsmødet i december 2018 blev besluttet, at der afholdes 15/15-Temamøde den 28. februar – 1. marts 2019.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvilke emner der ønskes drøftet på 15/15-temamødet.
Vurdering
Administrationen har udarbejdet forslag til indhold på Forebyggelses- og Seniorudvalgets temamøde, hvilket ses i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvilke emner der ønskes drøftet på temamødet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget godkender administrationens oplæg med bemærkning om, at analyse af hjemmeplejen og sygeplejen behandles på nærværende dagsorden i punkt 15 og derfor udgår fra temamødet.

11. Samarbejdsaftale med Frivilligcenter Slagelse (B)

11.   Samarbejdsaftale med Frivilligcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-82936               Dok.nr.: 330-2019-22842                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses-og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om de godkender oplægget til ny samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelses og Slagelse kommune.
Baggrund
I januar 2013 modtog foreningen Frivilligcenter Slagelse – Korsør - Skælskør – Hashøj tilsagn fra Socialministeriet til at oprette et Frivilligcenter. Støtten fra ministeriet var, og er betinget af, at Slagelse Kommune støtter oprettelsen af centeret og den senere drift økonomisk. Slagelse Byråd har derfor besluttet at støtte initiativet med et årligt tilskud. Samarbejdsaftalen beskriver, hvordan Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse vil samarbejde om indsatsen over for de frivillige foreninger i Slagelse Kommune. I 2015 overgik Frivilligcenter Slagelse fra et opstartsprojekt til drift.
I perioden frem til indgåelsen af den nærværende samarbejdsaftale har Frivilligcenteret udviklet sig til et lokalt forankret omdrejningspunkt for det lokale frivillige sociale arbejde.
Samarbejdsaftalen:
Samarbejdsaftalen beskriver, hvordan Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse vil samarbejde om indsatsen. Samarbejdet har til formål at bidrage til gode rammer for en mangfoldig frivillig indsats, der fremmer medborgerskab og gavner borgernes sociale liv, sundhed og trivsel. Målgruppen for indsatsen er alle frivillige sociale foreninger, frivillige og aktive borgere i Slagelse kommune, der ønsker at bidrage til at styrke det aktive medborgerskab og forebygge bl.a. dårlig sundhed, ensomhed, sygdom og marginalisering blandt borgere i lokalsamfundet.
I praksis påtager Frivilligcenter Slagelse sig forskellige roller i deres kontakt med borgerne, det lokale foreningsliv, kommunen mv. Det er som henholdsvis:
A)   Videnscenter
B)   Guide
C)   Fællesskaber
D)   Praktisk servicerolle i relation til foreningerne
Slagelse Kommune bevilliger midler til drift af Frivilligcenter Slagelse. Den kommunale medfinansiering udgør fra 1. januar 2019 og fremadrettet 350.000 kr. årligt. Derudover er der i budgetaftalen 2019-2022 afsat 200.000 kr. til at opnormere medarbejderressourcer i Frivilligcentret og 300.000 kr. til at opgradere tværfaglige aktiviteter mellem Frivilligcenter Slagelse og de kommunale centre.
Samarbejdsaftalen er gensidigt forpligtende og gælder til og med december 2022. Begge parter kan dog opsige aftalen med 6 måneders varsel.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at godkende samarbejdsaftalen.
Udvalget kan komme med ændringsforslag som sendes tilbage til Frivilligcentret.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender oplægget til den nye samarbejdsaftale jf. bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender Samarbejdsaftalen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Udvalget godkender samarbejdsaftale med en bemærkning om, at sundhedskoordinatorerne skal arbejde tættere sammen med medarbejderne i Frivilligcentret. Sundhedskoordinatorerne skal visitere bredere ud end udelukkende til de kommunale tilbud.
Udvalget ønsker, at følgende erstattes i næstsidste afsnit i punkt 5 i Samarbejdsaftalen:
"Dog evalueres årligt det øgede tilskud på 300.000 kr. til fælles udmøntning mellem Frivilligcentret og forvaltningen. Første gang på udvalgsmødet i december 2019. De 200.000 kr. til personaleressourcer løber budgetperioden ud 2019-2022".

12. Oplæg til indhold i dialogmøde med Ældrerådet (D)

12.   Oplæg til indhold i dialogmøde med Ældrerådet (D)

Sagsnr.: 330-2019-1289                 Dok.nr.: 330-2019-30125                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte oplæg til indhold i dialogmøde med Ældrerådet.
Baggrund
Udvalget har i sit møde 6. december 2018 besluttet at holde dialogmøde med Ældrerådet
2 gange årligt; et møde i foråret og et møde i efteråret.
Udvalgets første dialogmøde med Ældrerådet er planlagt til afholdelse i marts 2019.
Retligt grundlag
Intet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Intet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter oplæg til indhold i dialogmøde
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget ønsker, at Ældrerådet kommer med ønsker til drøftelse; 1- 2 forslag til emner.
Udvalget foreslår, at Ældrerådet informerer om deres virke og indsatser; at Ældrerådet kommer med inspiration til Udvalget i forhold til, hvad de ser af opmærksomhedspunkter.

13. Budgetaftalens temaanalyser (D)

13.   Budgetaftalens temaanalyser (D)

Sagsnr.: 330-2019-4287                 Dok.nr.: 330-2019-30828                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal drøfte råudkast til kommissorium for Budgetaftalens temaanalyse for Hjemmesygeplejen samt den videre proces.
Baggrund
I Byrådets Budgetaftale for 2019-2022 er det aftalt, at der gennemføres 11 temaanalyser inden for en række udfordrede områder. Udviklingen peger i retning af, at de kommunale ydelser til borgerne er under pres. Temaanalyserne skal bidrage til, at finde nye løsninger på udfordringerne via fokus på nye veje at gå i opgaveløsningen.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets område er der udarbejdet råudkast til kommissorium på Hjemmesygeplejen.
Kommissoriet er udarbejdet med afsæt i 2 workshops, hvor fagprofessionelle fra kommunale centre og institutioner samt eksterne interessenter/aktører via ”Brain storm” har bidraget med idéer og nye vinkler på konkrete områder/opgaver. Disse er formuleret som prøvehandlinger, hvor der i mindre skala kan afprøves nye måder at løse opgaver på. Kommissoriets indhold skal i den videre bearbejdning uddybes og justeres, alt afhængig af den yderligere konkretisering og de sammenhænge, prøvehandlingerne vil skulle gennemføres i.
På Økonomiudvalgets møde den 21. januar 2019 blev udkast til råskitser for temaanalyser drøftet og beslutningen blev:
Økonomiudvalget tiltrådte, at fagudvalgene arbejder videre med de forelagte forslag til temaanalyser. Der skal søges inspiration fra praksis fra andre kommuner samt søges ekstern bistand. Begge dele for at sikre et kritisk blik på kommunens egen praksis. Der skal efterfølgende fremlægges forslag til Økonomiudvalget om analyser vedrørende strukturforhold.
Økonomiudvalgets medlemmer kan fremsende kommentarer til de enkelte temaanalyser til Ledelsessekretariatet, der fremsender dem til fagudvalgene, der skal sikre, at forslagene indgår i de kommende drøftelser”.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §2.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter ideerne, som præsenteres i kommissoriet samt den videre proces i form af videre bearbejdning i Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Center for Sundhed og Ældre.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter råskitse for kommissorium samt videre proces.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget har drøftet råskitsen og har taget den til efterretning.

14. Huslejetab på ældre- og plejeboliger (O)

14.   Huslejetab på ældre- og plejeboliger (O)

Sagsnr.: 330-2019-3498                 Dok.nr.: 330-2019-21607                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de forventede udgifter i 2019 til det særligt budgetudfordrede område; huslejetab på ældre- og plejeboliger 2019.
Baggrund
Med udgangspunkt i Budgetaftalen 2019-2022 og det politiske ønske om retvisende budgetter, er huslejetab på ældre- og plejeboliger afdækket som et budgetudfordret område. Dette har administrationen fokus på ligesom, der fra politisk side er opbakning til, at dette fokus intensiveres med henblik på at få løst udfordringen.
Der henvises til Styringsark for budgetaftalen; punkt 5.
I forbindelse med budgetprocessen blev området i efteråret 2018 tilført kr. 3,25 mio. kr., da området var/er kategoriseret som budgetudfordret område.
I 2019 er området tilført 3,6 mio. kr., hvilket reduceres med i alt 1,2 mio. kr. henover overslagsårene 2020-2022.
Budgetudfordringen skyldes primært forpligtelsen til at betale husleje for de boliger, der af særlige årsager står permanent tomme. 
I 2018 var det følgende steder/boliger:
Blomstergården Hus D – 24 ledige plejeboliger
Bjergbyparken - 13 nedlagte plejeboliger
Atkærvænget -  10 ledige ældreboliger
Atkærvænget (Dalmose) – ændring pr. 1. januar 2019:
Slagelse Kommune har siden kommunesammenlægningen anvist borgere til Atkærvænget, i alt 26 boliger, efter ældreboliglovgivningen. Anvisningen er sket på grundlag af en Samarbejdsaftale, der blev indgået med virkning fra 17. nov. 2008 mellem Slagelse Kommune og boligorganisationen Vestsjællands Almene Boligselskab (VAB).
Da der ikke har været en genforhandling af aftalen, er Samarbejdsaftalen ophørt pr. 1. januar 2019. Anvisningsretten og betalingsforpligtelsen vedrørende tomgangsleje er derfor fra 1. januar 2019 overgivet til bygningens ejer; Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger v/ bestyrelsen. Dette betyder, at de borgere, der fra 1. januar 2019 og fremefter ønsker og søger en bolig i Atkærvænget 1-26 i Dalmose skal henvende sig til Vestsjællands Almene Boligorganisation (VAB), som er administrator for boligerne.
Når Slagelse Kommune ikke har foranlediget en genforhandling af Samarbejdsaftalen, beror det på, at der i de senere år ikke har været søgning eller venteliste til boligerne i Atkærvænget. Der har kontinuerligt været 10 ledige ældreboliger i Atkærcenteret sv.t. et årligt huslejetab på ca. 0,7 mio. kr. Denne udgift vil være sparet i 2019, hvilket dermed bidrager væsentligt til, at området Huslejetab forventer at udvise et mindreforbrug på 0,8 mio. kr. i 2019. (Se under afsnittet: ”Økonomiske og personalemæssige konsekvenser”).
Udvalget orienteres herefter om de forventede udgifter i 2019 på huslejetab til ældre- og plejeboliger.
I 2019 drejer det sig om følgende permanente tomme boliger:
Blomstergården Hus D: 24 ledige boliger (ca. 1,9 mio. kr.)
-      Der er ikke ved opførslen i 2014 taget stilling til en permanent anvendelse af disse 24 boliger, ligesom der ikke er afsat driftsbudget til evt. anvendelse som somatiske/demensboliger. (Boligerne har i perioden 2016/2018 været midlertidigt anvendt under ombygning af Skælskør Plejecenter. Beboerne blev i juni 2018 flyttet tilbage til Skælskør, hvorefter boligerne igen står tomme.)
Bjergbyparken: 13 nedlagte boliger (ca. 1,0 mio. kr.)
-      De 13 plejeboliger blev nedlagt i 2012 og myndighedsafdelingen har siden afholdt udgiften til tomgangsleje. Boligerne har stået tomme frem til forsommeren 2017, hvor 8 boliger blev taget i brug som ”midlertidige boliger”. Dette antal blev udvidet med yderligere 3 boliger til ”midlertidige boliger”, der blev taget i brug i foråret 2018, således at 11 af de i alt 13 nedlagte boliger pt. anvendes som midlertidige pladser.
Anden boligtype, med tendens til permanent tomgang:
Andet lejetab/særlig ældreboligtype: – ægtepar boliger (0,9 mio. kr.):
Der er aktuelt ingen efterspørgsel eller venteliste til 8 af de større ældreboliger til ægtepar.  Dette har vist sig som en tendens i det seneste år.    
Det drejer sig om boligerne på:
Vesterled/Nygade (Korsør):  4 ledige ægtepar boliger, til en udgift på 0,4 mio. årligt
Solbakkevej (Korsør): 4 ledige ægtepar boliger, til en udgift på kr. 0,5 mio. årligt.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger.
Handlemuligheder
Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre har anvisningsretten til kommunens i alt 1200 ældre- og plejeboliger/demensboliger, der er opført efter den almene boliglovgivning. Administration og udlejning sker i henhold til den almene boliglovgivning.
Slagelse Kommune har garantiforpligtelsen overfor boligorganisationerne, hvilket indebærer, at kommunen (= myndighedsafdelingen, Center for Sundhed og Ældre) afholder udgiften til husleje ved tomgangsboliger. Garantiforpligtelsen indebærer derudover, at kommunen/myndighedsafdelingen afholder udgiften til istandsættelse (flytteafregninger) i de tilfælde, hvor borgeren eller dennes dødsbo ikke kan betale.
Vedr: Blomstergården HUS D:
Eventuel ibrugtagen af de 24 boliger på Blomstergården vil reducere budgetudfordringen med 1,9 mio. kr. Modsvarende vil der skulle tilføres midler til drift, hvor omfanget vil afhænge af anvendelse.
I henhold til Budgetaftalen 2019-2022 er der sat fokus på rehabilitering og etablering af nye aflastnings- og rehabiliteringsboliger, hvor de 24 ledige boliger på Blomstergården bør indgå i mulige løsninger.  Der henvises til Styringsark for budgetaftalen; punkt 24.
Vedr: Bjergbyparken:
Der er en permanent udgift til huslejetab på de 13 nedlagte boliger på 1 mio. kr. Denne udgift afholdes af lejetabskontoen i myndighedsbudgettet. (Denne udgift er ”historisk betinget” og kan ikke undgås indtil videre).
Vedr, andet lejetab/særlig ældreboligtype – 8 ægtepar boliger:
Da der ikke er efterspørgsel eller venteliste på denne boligtype, bør der nu sættes fokus på området med henblik på at finde mulige løsninger, der kan medvirke til at nedbringe lejetabet på de 0,9 mio. kr.  I første omgang vil det være naturligt at inddrage boligorganisationen i en dialog om, hvilke løsninger, der med henblik på udlejning vil kunne bringes i spil.
Udvalget vil fremover kunne følge det budgetudfordrede område ved de løbende budgetopfølgninger i 2019.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der med Budgetaftalen 2019 -2022 – og Styringsarket for
budgetaftalen - er sat et solidt fokus på at få løst udfordringerne på området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Området er tilført kr. 3,6 mio., hvorefter den samlede budgetramme i 2019 er:
Kr. 5.786.747
Forventet udgifter til huslejetab 2019
 
Blomstergården Hus D – 24 ledige boliger
 
Kr. 1.900.000
 
Bjergbyparken – 13 nedlagte boliger
 
Kr. 1.000.000
 
Andet lejetab/ særlige ældreboliger (ægtepar)
 
Kr. 900.000
 
Almindeligt lejetab
 
Kr.  960.000
 
Flytteafregninger (istandsættelse)
 
Kr.  250.000
 
I alt forventet lejetab 2019
 
Kr. 5.010.000
Der forventes således en mindreudgift på ca. 0,8 mio. kr. på området huslejetab i 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget har taget orienteringen til efterretning.

15. Analyse i hjemme- og sygeplejen 2018/2019 (O)

15.   Analyse i hjemme- og sygeplejen 2018/2019 (O)

Sagsnr.: 330-2017-89850               Dok.nr.: 330-2019-22283                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på den igangværende kulturforandringsproces i hjemme- og sygeplejen.
Baggrund
Igennem 2018 har Forebyggelses- og Seniorudvalget løbende drøftet fremdriften på de igangsatte initiativer i hjemme- og sygeplejen – afledt af den udarbejdede analyse fra foråret 2018.
Der foreligger nu evaluering, hvori er beskrevet aktuel status på de i 2018 igangsatte indsatser, samt de ting, der er planlagt implementeret i 2019. Evaluering ses i bilag 1.  
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter evalueringen, herunder de planlagte initiativer i 2019.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den igangværende kulturforandringsproces i Hjemme- og Sygeplejen er på rette kurs. Økonomisk balance forventes at være en realitet i regnskab 2018, ligesom de nye timepriser i 2019 er et realistisk udgangspunkt for økonomisk balance i 2019. Der arbejdes fortsat målrettet på, at skabe trivsel og øge arbejdsglæden hos medarbejderne, for dermed at reducere sygefraværet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning, og anerkender den positive udvikling.
Udvalget ønsker en status om indsatserne og udviklingen til mødet i august 2019.

16. Aktivitetscentrets tilpasning af aktiviteter ift. antal brugere (O)

16.   Aktivitetscentrets tilpasning af aktiviteter ift. antal brugere (O)

Sagsnr.: 330-2019-3585                 Dok.nr.: 330-2019-21940                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende indsatser og dialoger omkring aktivitetscenteret Atkærcentret, hvor fokus er at skabe et hus, der i højere grad kan rumme flere målgrupper i lokalsamfundet.
Baggrund
I gennem længere tid har antallet af brugere, der anvender aktivitetscentret Atkærcentret i Dalmose været vigende. I de øvrige aktivitetscentre er antallet af brugere stigende. Dette har medført, at der har været drøftet forskellige ideer og modeller for, at udvikle aktivitetscentret i en ny retning.
I Dalmose er der ikke, som det ses i mange andre mindre bysamfund, et forsamlings / medborgerhus. Bygningerne, som rummer aktivitetscentret, er ideelle for at skabe et sådant Kultur/Medborgerhus, åbent og til gavn for alle aldersgrupper i Dalmose.
En model, der omdanner huset til et sådant samlingspunkt for alle borgere i Dalmose, er blevet drøftet bl.a. med Dalmosegruppen, som repræsentant for borgerne i byen. En omlægning og udvidelse af målgruppen, betjent af selvkørende grupper, vil kunne fastholde mange af de tilbud, der er i dag på aktivitetscentret. Men samtidig skabes der samlingslokaler og værkstedslokaler for alle aldersgrupper i Dalmose.
Et brugerstyret medborger/Kulturhus vil åbne mulighed for længere åbningstid og indbyde foreninger og klubber til at benytte de gode lokaleforhold til deres aktiviteter. Et godt udgangspunkt for at skabe et længe savnet samlingspunkt for byen.
Mulighederne for at benytte centret til kurser, i samarbejde med eksempelvis Dalmosehallen, eller andre aktører i området, er oplagt. Der er i bygningen 10 lejligheder placeret på første sal, som muliggør aktiviteter af denne form, men som dog skal koordineres ift. fremadrettede ejer- og ansættelsesforhold. Det er samtidig vigtigt at fastholde mange af de nuværende aktiviteter, men med et større brugerstyret engagement.
Retligt grundlag
Serviceloven § 79
Handlemuligheder
Ikke relevant
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Atkærcentret, med inddragelse af aktivitetscentret til flere formål end alene aktivitetscenter, vil kunne bidrage positivt til lokalsamfundet i Dalmose, samtidig med, at der forsat er fokus på, at sikre aktivitetstilbud til områdets pensionister.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget udsætter sagen til næste udvalgsmøde med henblik på, at det undersøges, hvor kompetencen ligger i forhold til ændring i brugen af aktivitetscentret.