3. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)
3. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter
på udvalgsmøder (B)
Sagsnr.: 330-2018-42027 Dok.nr.: 330-2019-23920 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af
beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte
og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været
praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag
og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres
overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og
afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at
beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg
retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder.
Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at
få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at
administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse
af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og
godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i
Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev
vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor
meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres
dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger
fra lukkede punkter kunne være:
- Det
skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket
punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser
eller forhandlingssituationer m.m.
- Der
skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres
efter mødet
- Overskriften
for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
- Når
der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så
beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er
offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om
retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og
Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og
ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i
princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er
fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke
er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede
punkter.
- Der
er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks.
personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
- Derudover
må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne
på mødet.
- Man
må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod,
indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er
fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede
punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og
salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket”
punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen,
men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt
grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for
de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og
beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer
eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og
Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af
lukkede punkter
Vurdering
Administrationen
vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give
offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil
offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for
udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med
borgere eller pressen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger
fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.
at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af
beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør
det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til
offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A)
Punkterne drøftet og anbefales til Byrådet med følgende
bemærkninger:
- Sofie Janninig (A) anbefaler, at hvis det er muligt at
åbne sager efterfølgende, skal de åbnes. Det skal eksplicit fremgå, hvorfor
sagen er lukket, ud fra hvilke katagorier sagen hører under. Endvidere
anbefaler hun, at der udarbejdes fælles retningslinjer med mulighed for at
supplere i de enkelte udvalg.
- Helle Blak (F) og Palle Kristiansen (O) bemærker, at de er
tilfredse med nuværende praksis og at lukkede punkter, skal være lukkede.
- Christopher Trung (V) gør opmærksom på muligheden for at
bruge Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
- Thomas Clausen (Ø) anbefaler indstillingen fra
administrationen.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne
lukkes (efter behandling).
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Udvalget ønsker at fastholde nuværende praksis for lukkede
dagsordner/referater.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:
At 1: Drøftet. Udvalget går ind for åbenhed. Udvalget ønsker
som udgangspunkt, at sager er fuldt lukkede. Det anbefales, at et flertal i
udvalget kan beslutte, at beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder kan
offentliggøres.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:
Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede retningslinjer for offentliggørelse af
beslutninger fra lukkede punkter, og ønsker at fortsætte med den nuværende
praksis, hvor beslutninger fra lukkede punkter ikke offentliggøres.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:
Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
At 1: Udvalget ønsker, at de lukkede punkter er lukkede på
alle måder af hensyn til sagernes karakter og eventuelle implicerede parter.
Udvalget ønsker at have mulighed for, at de lukkede punkter
kan åbnes efter behandling.