Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 7. maj 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-171459                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-171369                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.01.19 – 31.03.19 - 1. kvartal 2019
3. c):
Klageopgørelse for 1. kvartal – 2019 - Ankestyrelsen
3. d):
Sagsoversigt pr. 7. maj 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.

3. Budgetopfølgning 2 for 2019 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 2 for 2019 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-2023                 Dok.nr.: 330-2019-172821                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Forebyggelses– og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 10,7 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 2,6 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
Denne budgetopfølgning er udarbejdet på baggrund af aktuelle forbrugstal i januar og februar samt forventninger til udviklingen resten af året. På grund af implementering af nyt omsorgs-, løn- og økonomisystem i de første måneder af 2019 er der pt. ikke foretaget konkrete afregninger fra sygeplejen til hjemmeplejen, hvad angår delegerede sundhedslovsydelser – der er kun foretaget a/c-afregninger, da de faktiske timetal ikke kendes.
Herefter følger en overordnet beskrivelse af opfølgningen på drift:
7.01 Pleje og omsorg
Centerchef for Sundhed og Ældre:
Ledelse og sekretariat:
Ledelse, drift samt projekter og puljer
Området indeholder løn til plejecenterledere samt centrale ledere i Center for Sundhed og Ældre, diverse driftsudgifter, herunder eksempelvis leje og drift af midlertidig træningspavillion på Blomstergården.
Derudover omfatter området projektmidler i forbindelse med implementering af nyt omsorgssystem CURA samt puljetilskud fra ministeriet til kompetenceudvikling af personalet vedrørende demens.
Det forventes at området balancerer i 2019.
Myndighedsområdet samlet set:
Myndigheden forventer et merforbrug på 1,3 mio. kr. overført fra 2018.
Plejecentre, demenscentre, madproduktion
Plejecentrene viser samlet et merforbrug på 614 t. kr. Plejecentrene Smedegade, Lützensvej, Bjergbyparken og Blomstergården har et forventet merforbrug på over 100 t. kr. og der er derfor lavet handleplaner for plejecentrene.
Den Selvejende Institution Antvorskov
Området forventer at balancere i 2019.
Hjemme- og sygeplejen
Området forventes at balancere i 2019. Men det skal bemærkes, at de forventede indtægter/udgifter er dynamiske og kan ændre sig fra måned til måned.
Områder som administreres i andre centre
Afvigelsen er primært på elevområdet, hvor der pt. forventes et mindreforbrug på ca. 8.024 t.kr. kr. Dette skyldes bl.a. omlægninger i uddannelser, herunder mulighed for merit for tidligere SSH-uddannelse samt ændrede satser for lønrefusion fra AUB. De nye uddannelser er først fuldt ud implementeret i 2022, hvorfor det må forventes, at det nuværende mindreforbrug løbende bliver reduceret i takt med, at antallet af årsværk øges.
Da ansættelse af elever til SSA august 2019 og november 2019 holdene endnu ikke er afsluttet, kendes den endelige fordeling mellem ordinære og voksne elever endnu ikke. Der kan derfor ske ændringer i det forventede resultat, ligesom evt. forlængelser/barsler kan påvirke resultatet.
7.02 Sundhed og Forebyggelse
Myndigheden samlet
Der forventes et mindreforbrug på 3,2 mio. kr. på området: Myndighed - Sundhed og Forebyggelse 7.02. Årsagen kan især henføres til betalinger til Regionen og mindreforbrug til færdigbehandlede borgere og Hospice.
Folkesundhed
Området forventer at balancere i 2019.
Sundhedstilbud
Området forventes af balancere i 2019.  
Aktivitetsbestemt medfinansiering
Området vil balancere i 2019 da staten har besluttet at opkræve kommunal medfinansiering for samme beløb som kommunerne har budgetteret med.
Handleplaner
I bilag 2-5 ses ajourførte handleplaner til godkendelse.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Med det mål at skabe retvisende budgetter, er der behov for nogle flytninger af budget 2019 samt budgetoverslagsår:
Pulje på myndighedsområdet
I regnskab 2018 var der samlet set på myndighedens område og særligt dyre enkeltsager et merforbrug p 0,4 mio.kr. kr. på politikområde 7.01 Pleje og omsorg samt et mindreforbrug på 2,6 mio. kr. på politikområde 7.02 Sundhed og forebyggelse. Herefter resterer 2,2 mio. kr.
Derudover blev der på Stillinge plejecenter overført et mindreforbrug på 444 t. kr. fra 2018 vedrørende fritvalgsdelen/hjemmeplejen.
Det anbefales at der laves en pulje under myndighed, politikområde Pleje og omsorg, hvor begge beløb overføres til, således at den samlede pulje udgør 2,6 mio. kr.
Overførslen af 2,2 mio. kr. sker mellem politikområde 7.01 Pleje og omsorg og politikområde 7.02 Sundhed og forebyggelse.
Puljen på myndighedsområdet skal anvendes til imødegåelse af evt. kommende merforbrug på budgetudfordrede områder, jf. tidligere politisk beslutning om etablering af en sådan pulje. Denne pulje anbefales ligeledes anvendt i sager, hvor der er behov for bevilling af eksempelvis døgnophold på specialinstitution til hvilke, Center for Sundhed og Ældre ikke har budget (Vejle Fjord, Kurhus m.fl.).
Indstilling vedrørende værdighedsmidler
Slagelse kommune modtog i 2019 et puljetilskud på 15,648 mio. kr. til værdighedsindsatsen. Værdighedsmidlerne er i 2019 fortsat puljetilskud. Slagelse kommune har modtaget tilsagn om evenstående beløb fra Sundheds- og Ældre ministeriet, hvorfor der søges om udgifts- og indtægtsbevillinger. Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne i kommunernes bloktilskud, er dermed permanente.
Indstilling bedre bemanding
Finansloven for 2018 indeholder puljemidler til Bedre bemanding i hjemmeplejen, på plejehjem, plejecentre samt friplejeboliger. Slagelse kommune har modtaget et tilsagn om puljemidler i 2019 på 7,488 mio. kr., hvorfor der søges om udgifts- og indtægtsbevillinger.
Lederløn til forebyggelse
Der flyttes budget fra Sundheds- og ældrechefens enhed - området ledelse til en områdeleder i Forebyggelse. Dette sker, da der nu kun er en virksomhedsleder, der dækker både Sundhedstilbud og Hjemme-og sygeplejen. Medarbejderne i Forebyggelse har tidligere refereret direkte ind til Virksomhedslederen i Sundhedstilbud og får med den nye struktur i stedet en Områdeleder.
Ergoterapeut til ernæringsteam
Hjemmeplejen har fået bedre bemanding i 2018, hvor der er et ikke forbrugt beløb på 379 t. kr., der er blevet overført til 2019 i hjemmeplejen. Det indstilles, at der overføres 379 t.kr. til produktionskøkken Skovvangs budget til aflønning af ergoterapeut til Ernæringsteamet, finansieret af midler fra puljen ”Bedre Bemanding” fra 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Se bilag 6.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Der til politikområde 07.01 Pleje og Omsorg, gives en udgifts- og indtægtsbevilling på 15,552 mio. kr. vedr. Værdighedsmidler 2019
3.    at Der til politikområde 07.01 Pleje og Omsorg, gives en udgifts og indtægtsbevilling på kr. 7,488 mio. til puljemidler ”Bedre bemanding”
4.    at Der i 2019 omplaceres budget på 487 t. kr. og i overslagsårene 600 t.kr. ”sundheds og ældrechef” til ”sundhed og forebyggelse” til finansiering af ny leder for Forebyggelse.
5.    at Der i 2019 og i overslagsårene omplaceres budget på 378 t.kr. hjemmeplejen til Produktionskøkken Skovvang til finansiering af ergoterapeut til Ernæringsteam.
6.    at Der i 2019 og i overslagsårene omplaceres budget på 2,2 mio. kr. fra myndighedens område 7.01 og 7.02 til en pulje til budgetudfordrede område på område 7.01.
7.    at Handleplaner godkendes.

4. Godkendelse af Sundhedsaftale 2019-2023 (B)

4.     Godkendelse af Sundhedsaftale 2019-2023 (B)

Sagsnr.: 330-2018-8126                 Dok.nr.: 330-2019-171687                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af Sundhedsaftalen 2019-2023 for Region Sjælland og de 17 kommuner i regionen.
Baggrund
Der skal indgås en sundhedsaftale for perioden 2019-2023 mellem regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i Region Sjælland. Sundhedsaftalen udgør den overordnede strategiske, politiske ramme for det tværsektorielle sundhedssamarbejde, og den udarbejdes af Sundhedskoordinationsudvalget.
Regionsrådet indsender sundhedsaftalen til Sundhedsstyrelsen. Aftalen skal være godkendt af både regionsrådet og alle kommunalbestyrelser i regionen inden indsendelsen. Sundhedsaftalen 2019-2023 træder i kraft 1. juli 2019.
Sundhedsaftalen er en aftale, som indgås mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, hvori der fastsættes rammer og målsætninger for samarbejdet mellem parterne inden for de områder eller de målgrupper, der indgås aftale om. Udkast til sundhedsaftale udarbejdes af sundhedskoordinationsudvalget, mens regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen godkender indholdet af aftalen.
KKR Sjælland har følgende repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget og Praksisplanudvalget:
      Borgmester Pernille Beckmann (V), Greve (næstformand)
      Borgmester Anette Mortensen (V), Stevns
      Kommunalbestyrelsesmedlem Camilla Meyer (A), Faxe
      Kommunalbestyrelsesmedlem Bente Borreskov (O), Lolland
      Kommunalbestyrelsesmedlem Eric Steffensen (O), Lolland
Formål med sundhedsaftalen
Sundhedsaftalen udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis. Sundhedsaftalen omfatter både somatik og psykiatri.
Formålet med sundhedsaftalen er at bidrage til sammenhæng og koordinering af de forløb, der går på tværs af regioner og kommuner, med fokus på kvalitet, effekt og patienttilfredshed. Målet er, at den enkelte borger tilbydes en indsats af høj og ensartet kvalitet, uanset antallet af kontakter eller karakteren af den indsats, der er behov for. Herudover er sigtet med sundhedsaftalen at understøtte lighed i sundhed, som blandt andet opnås gennem et fokus på at tilrettelægge differentierede indsatser, som svarer til borgerens behov, ressourcer og præferencer. Endvidere skal sundhedsaftalen understøtte, at parterne inddrager borgere og pårørende i beslutninger om egen sundhed og behandling, ligesom borgernes og pårørendes perspektiv inddrages i udvikling af samarbejdet om indsatser i sundhedsaftalen. Endelig skal sundhedsaftalen understøtte en effektiv og bæredygtig anvendelse af ressourcer i sundhedsvæsenet.
Sundhedsaftale 2029-2023 for Region Sjælland.
Proces
Sundhedsaftalen 2019-2023 er den 9. april 2019 godkendt af Sundhedskoordinationsudvalget i Region Sjælland, jf. bilag 1.
Sundhedsaftalen er udarbejdet af Sundhedskoordinationsudvalget i Region Sjælland. Arbejdet tog afsæt i en sundhedspolitisk konference den 20. marts 2018, som gav input til arbejdet fra de deltagende politikere fra de 17 kommunalbestyrelser og regionsrådet.
Udkast til sundhedsaftale har løbende været drøftet på møder i KKR Sjælland.
Indhold
Sundhedsaftalen tager afsæt i den overordnede vision: "Fælles med borgeren om bedre sundhed" og er fokuseret på opfyldelse af fire fælles kommunale-regionale mål:
1.    Fælles om borgerens livsudfordringer
2.    Tryghed og mestring i eget hjem
3.    Effektiv forebyggelse – sunde borgere
4.    Mental sundhed og psykisk trivsel
Opfyldelse af målene skal medvirke til at løse de største sundhedsudfordringer i Region Sjælland, som særligt vedrører specifikke målgrupper:
      Sårbare ældre
      Borgere med kroniske eller langvarige sygdomme
      Voksne med psykisk sygdom
      Børn og unge med trivselsudfordringer
Med afsæt i de overordnede mål er der i sundhedsaftalen beskrevet en række principper som retningsgivende for det tværsektorielle samarbejde.
De kommunale repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget har gennem hele processen fastholdt et fokus på at sikre tydelige ansvars- og arbejdsgange gennem klare aftaler og rammer i forbindelse med overgange mellem sektorerne, fx ved udskrivning af borgere fra sygehus til kommunale sundheds- og plejetilbud.
Udmøntning af Sundhedsaftale 2019-2023
Det videre arbejde med at realisere vision og mål i sundhedsaftalen ligger i det daglige samarbejde mellem bl.a. kommunernes sundheds- og omsorgspersonale, regionens sygehuse og almen praksis.
En del af grundlaget for samarbejdet ligger i sundhedsaftalens Værktøjskasse, som omfatter en række konkrete værktøjer, forløbsbeskrivelser og samarbejdsaftaler. Det er en klar ambition for de kommunale repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget at styrke Værktøjskassen og sikre, at der på centrale områder er implementeret aftaler og værktøjer af høj kvalitet, som skaber bedre sammenhængende borger- og patientforløb i sektorovergangene.
En anden ambition er, at arbejdet med at nå sundhedsaftalens mål skal følges på grundlag af valide og retvisende data for de indikatorer, der er beskrevet i sundhedsaftalen.
Dette implementeringsarbejde er under forberedelse, så der i de kommende måneder vil blive arbejdet med at udvikle Værktøjskassen og indikatorer.
Realisering af mål og ambitioner afhænger af det daglige arbejde, som laves i kommunernes sundhedstilbud, på sygehusafdelingerne og hos de praktiserende læger.
Ved høringen af Sundhedsaftalen afgav Slagelse Kommune høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget i Region Sjælland med bemærkninger fra henholdsvis Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Udvalget for specialiserede borgerindsatser samt Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 
Såfremt kommunalbestyrelsen kan tiltræde aftalen, skal dette meddeles Region Sjælland med oplysning om godkendelsesdato senest den 19. juni 2019.
Retligt grundlag
Sundhedslovens §§ 203-205 samt Bekendtgørelse nr. 1569 af 16. dec. 2013 om Sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge at godkende Sundhedsaftalen fra 2019-2023 og sende den videre til beslutning i Byrådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge ikke at godkende Sundhedsaftalen.
Vurdering
Der er administrationens vurdering, at Sundhedsaftalen er et godt udgangspunkt for tværsektorielle samarbejder af høj kvalitet, hvor borgerne er centrale i samarbejdet om at løse eller afhjælpe deres problemstillinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedsaftalen er også sendt til beslutning i Børne- og Ungeudvalget og Udvalget for specialiserede borgerindsatser.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundhedsaftale 2019-2023 for Region Sjælland drøftes, og at det besluttes, om aftalen kan anbefales til godkendelse overfor Byrådet.

5. Forebyggelse af misbrug blandt unge (B)

5.     Forebyggelse af misbrug blandt unge (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-179110                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende opgaveudvalg (17.4 udvalg) som rammen for at arbejde med forebyggelse af misbrug blandt unge.
I forlængelse heraf bedes Byrådet godkende oplæg til kommissorium for opgaveudvalget, samt pege på 6 medlemmer af Byrådet til opgaveudvalget.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har et ønske om - som forebyggelsesudvalg - at sætte fokus på forebyggelse af unges misbrug.
Baggrunden for dette ønske
Udvalget er senest ved en temadrøftelse blevet præsenteret for en række data hentet fra den regionale og nationale sundhedsprofil, der dels viser unges forbrug af rygning, alkohol og stoffer, dels giver et billede af unges trivsel, hvor en stor procentdel føler sig ensomme.
Udvalget ønsker at sætte et forebyggelsesfokus på disse problematikker i håb om, at flere unge vil trives og opleve at lykkes.
Data (her enkelte udvalgte) fra sundhedsprofilerne viser, at der er en sammenhæng mellem et stort alkoholforbrug, såkaldt daglig rygning og hashrygning. I aldersgruppen 16-20 år har mere end 70% af drengene og 60% af pigerne, der ryger cigaretter, prøvet at ryge hash. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller større forbrug af alkohol har ligeledes en større risiko for at eksperimentere med stoffer, end unge med et begrænset alkoholforbrug. Blandt de unge, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtagelse, har 63% af drengene og 50% af pigerne prøvet hash.
20,9 % af de unge, der angiver at føle sig ensomme, har taget stoffer inden for den seneste måned, 11,8 % er daglig rygere og 8,6 % har en problematisk alkoholadfærd. Sundhedsprofilerne viser en signifikant sammenhæng mellem usund sundhedsadfærd og følelsen af ensomhed. På længere sigt er der tæt sammenhæng mellem unges trivsel og deres succes/oplevelse af succes med gennemførsel af en uddannelse og en god start på arbejdsmarkedet.
Der er behov for at ændre denne udvikling gennem konkrete anbefalinger, der kan skabe gode rammer for de unges trivsel samt motivere de unge hen imod en adfærd og kultur med mindre røg, alkohol og stoffer.
Opgaveudvalg (§ 17 stk. 4 udvalg) som ramme
Der arbejdes allerede nu i kommunalt regi med en række indsatser for at forebygge og behandle misbrug.
Det foreslås, at der som supplement til de eksisterende indsatser nedsættes et såkaldt opgaveudvalg, der kan udarbejde konkrete anbefalinger med henblik på at mindske misbrug og fremme unges trivsel.
I forlængelse af ovenstående var der på fagudvalgsmøder i april oplæg til kommissorium for et opgaveudvalg. De unge borgere har berøringsflader ind i flere fagudvalg, der derfor involveres i etableringen af et opgaveudvalg ved at anbefale og/eller kommentere kommissoriet overfor byrådet.
De umiddelbart relevante fagudvalg er
·        Børne- og Ungeudvalget
·        Social- og Beskæftigelsesudvalget
·        Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·        Forebyggelses- og Seniorudvalget
På sigt kan øvrige udvalg blive involveret afhængigt af opgaveudvalgets anbefalinger.
De nævnte fagudvalg drøftede første oplæg på aprilmøderne og havde en række kommentarer, der ønskedes indarbejdet i kommissoriet forud for fremsendelse til Byrådets godkendelse. Som bilag til nærværende sag fremlægges kommissorium version 2, hvor kommentarerne er indarbejdet, herunder
·        Opgaveudvalgets fokus er forebyggelse af unges misbrug, hvorfor kommissoriet også benævnes ”Forebyggelse af misbrug blandt unge”
·        Det foreslås, at der indgår 6 medlemmer af Byrådet i udvalget
·        De unge borgeres/brugeres primære berøringsflade ind i de fire fagudvalg er kort beskrevet
·        Det foreslås, at Slagelse Fælles Elevråd er repræsenteret
·        Det fremgår, at videnspersoner – Slagelse Kommunes medarbejdere, der har indsigt i områder med relevans for unge og misbrugsproblemer – kan/vil være ressourcepersoner, som opgaveudvalget løbende kan invitere og involvere
Opgaveudvalgets sammensætning
Opgaveudvalget foreslås sammensat af 6 medlemmer af Byrådet og 10 borgere. Det foreslås, at unge og forældre udgør en stor del af opgaveudvalget, således at dem, det reelt handler om – de unge og deres familier – er med til at sætte dagsordenen og anbefale handlinger og initiativer.
Udkast til kommissorium kan ses som bilag til denne sag.
Opgaveudvalgets arbejde foreslås påbegyndt august 2019 og afsluttet august 2020.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
-      Nedsætte et opgaveudvalg, der arbejder involverende sammen med de unge, forældre og vigtige interessenter om anbefalinger og forslag til initiativer, der kan ændre rammer og adfærd i positiv retning
-      Beslutte at forebyggelse for bedret trivsel og forebyggelse af misbrug fortsætter med nuværende center- og udvalgsspecifikke indsatser
Vurdering
Nedsættelse af et opgaveudvalg kan sætte rammen for en proces, hvor det sikres, at de unge og deres forældre og daglige netværk er tæt involveret og medudviklere på anbefalinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
En række fagudvalg er involveret omkring unge i Slagelse Kommune og bør alle repræsenteres i et evt. opgaveudvalg. Herudover lægges der op til – som minimum - en løbende orientering af udvalgene frem mod opgaveudvalgets fremlæggelse af de endelige anbefalinger.
Det kan undervejs i forløbet vise sig, at andre fagudvalg skal involveres.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at der nedsættes et opgaveudvalg Forebyggelse af Unges Misbrug
2.    at Børn- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler udkast til kommissorium til Byrådets godkendelse
3.    at Byrådet udpeger 6 medlemmer til opgaveudvalget fra Byrådet

6. Udmøntning af midler til Frivilligcenter Slagelse (B)

6.     Udmøntning af midler til Frivilligcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-82936               Dok.nr.: 330-2019-108645                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte udmøntningen af de 300.000 kr. til Frivilligcentret jvf. budgetaftalen 2019-22.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-22 er der afsat 500.000 kr., som skal udmøntes i samarbejde mellem Frivilligcentret og Slagelse Kommune.
De 200.000 kr. ud af de 500.000 er afsat til opnormering af medarbejderressourcer i grunddriften. Der er uklarhed i forhold til om de resterende 300.000 kr. kan anvendes til medarbejderressourcer, eller om de skal anvendes til aktiviteter alene.
På udvalgsmøde den 5.2.2019 godkendte udvalget samarbejdsaftalen med Frivilligcenteret og Slagelse Kommune. Samarbejdsaftalen er vedhæftet som bilag.
I samarbejdsaftalen står:
”Fælles udmøntning af fokusområder/indsatsområder
Med udgangspunkt i budgetaftalen for 2019-2021 afsættes der i 2019 300.000 kr. til udmøntning i samarbejde mellem Frivilligcentret og forvaltning.
Udmøntningen foregår i et tæt samarbejde, hvor midlerne udmøntes til konkrete beskrevne fælles indsatser og eller projekter med tydelige mål og med Frivilligcentret som projektansvarlig. I praksis kan midlerne udmøntes til aktiviteter, frivilligpleje samt medarbejderressourcer i Frivilligcentret herunder administration og frivilligkoordinering.”
og
”2019 og fremover: 350.000 kr. til grundfinansiering af Centret.
2019 -2022 suppleres grundfinansieringen med 200.000 kr. til opnormering af medarbejderressourcer til grunddriften og 300.000 kr. til fælles udmøntning aftalt og beskrevet i samarbejde mellem Frivilligcentret og forvaltningen til aktiviteter/projekter.”
Nuværende normering i Frivilligcentret
I Frivilligcentret er der pt. ansat en centerleder på 35 timer og en projektmedarbejder 17 timer ugentligt. Projektmedarbejderen er ansat for puljemidler, og de 17 timer er bundet til opgaver i forbindelse med projektet (Projekt ”Sammen til nye fællesskaber”). Puljefinansieringen udløber 31. maj 2019, hvor der skal søges nye midler.
Frivilligcentrets forslag til udmøntning af de 300.000 kr.
Frivilligcentret ønsker, at bruge 200.000 kr. til medarbejderressourcer, der kan drive aktiviteter, fx videreførelse af netværks- og gruppeaktiviteter fra projektet Sammen til nye fællesskaber, nye fællesskaber indenfor ABC for mentalt sundhed og spisefællesskaber. Frivilligcentret har forslag til aktiviteter. Disse aktiviteter har få omkostninger, men der skal bruges ressourcer på at drive og koordinere aktiviteterne. De 100.000 kr. bruges til konkrete aktiviteter, der kan fx være honorar til undervisere, materialer, udstyr og lignende.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at
·        Frivilligcentret kan anvende 200.000 kr. til medarbejderressourcer og 100.000 kr. til aktiviteter.
·        Frivilligcentret kan anvende de 300.000 kr. til aktiviteter alene. Vælger udvalget denne handlemulighed, kan konsekvensen være, at det fulde beløb ikke bliver udmøntet, idet Frivilligcentret oplyser, at de ikke har medarbejderressourcer til at udmønte det fulde beløb.
·        En anden fordeling af midlerne. Vælger udvalget denne handlemulighed, skal udvalget angive hvordan fordelingen af midlerne skal være.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget træffer beslutning om udmøntningen af de 300.000 kr. til Frivilligcentret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om udmøntningen af de 300.000 kr. til Frivilligcentret.

7. Oplæg til etablering af Korsør Hospice (B)

7.     Oplæg til etablering af Korsør Hospice (B)

Sagsnr.: 330-2019-3515                 Dok.nr.: 330-2019-187346                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses-og Seniorudvalget godkender, at administrationen udarbejder konkret forslag - i samarbejde med initiativgruppe for Korsør Hospice og Region Sjælland – til organisering og etablering af hospicefunktion kombineret med øvrige muligheder.
Baggrund
På baggrund af initiativ fra en gruppe borgere er der arbejdet på at fremme mulighederne for at etablere hospicepladser på det tidligere Korsør Sygehus. Hospice er et tilbud for uhelbredeligt syge og døende patienter, hvor den helbredende behandling er definitivt opgivet til fordel for en aktivt lindrende indsats; en såkaldt palliativ behandling.
Initiativet har ført til, at der i Finansloven for finansåret 2019 ”er oprettet en reservationsbevilling med 2,5 mio. kr. i 2019, 3,1 mio. kr. i 2020 og 0,6 mio. kr. årligt i årene 2021 – 2022. Midlerne er afsat til ombygning af Korsør Sygehus til hospice med 10 pladser, hvoraf 2,5 mio. kr. er afsat til anlægsudgifter i både 2019 og 2020”.
Gruppen af initiativtagere har tidligt bedt om kommunal opbakning til at etablere et hospice på det tidligere sygehus i Korsør, og der har bl.a. løbende været kontakt med gruppen omkring muligheder for driftsaftale med Region Sjælland. Seneste nyt er, at det ikke er muligt at indgå en driftsaftale med Region Sjælland om drift af hospicepladser.
Initiativtagerne ønsker, at der fortsat ses på alternative muligheder, som gør, at der kan arbejdes hen imod hospicepladser på Korsør Sygehus, gerne en evt. kombination med andre funktioner, det være sig kommunale eller regionale. Region Sjælland har meddelt, at der fra regionens side kan være interesse i at undersøge muligheder for et samarbejde omkring ”Det nære sundhedsvæsen”.
Med baggrund i ovenstående foreslås det, at administrationen afklarer mulige kommunale samarbejder og funktioner, der evt. kan indgå i en hospicekonstruktion på Korsør Sygehus. Endvidere at øvrige muligheder, scenarier og økonomiske konsekvenser afklares i tæt samarbejde med initiativgruppen og Region Sjælland.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske modeller for mulige scenarier skal indgå i et konkret oplæg til udvalget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger for nuværende.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Administrationen i samarbejde med initiativtagerne og andre relevante parter udarbejder oplæg til scenarier, funktioner og økonomiske modeller for Korsør Hospice.

8. Kapacitetsudnyttelse i Sundhed og Træning (B)

8.     Kapacitetsudnyttelse i Sundhed og Træning (B)

Sagsnr.: 330-2018-74462               Dok.nr.: 330-2019-12806                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmødet d. 6. december 2018 efterspurgt modeller for øget fleksibilitet i Sundhed og Trænings tilbud til borgerne, herunder hvordan ydertiderne kan udnyttes.
Terapeuterne i Sundhed og Træning tilrettelægger selv deres arbejde indenfor arbejdspladsens åbningstid. Det betyder også, at de kan planlægge at møde tidligere/senere samt gå tidligere/senere, hvis der er opgaver, som bedst løses i ydertidspunkterne, herunder også borgeraftaler/borgerbesøg.
Genoptræning tilrettelægges som udgangspunkt mellem kl. 8.00 og 15.30. Tidspunktet afhænger af, om der er konkrete borgere, som kun kan komme i ydertiderne, eller terapeuternes private forhold.
Genoptræning kan både foregå på centrene og ude i borgers eget hjem. Træning i borgers eget hjem lægges, så det tilpasses efter borgers energiniveau samt de mål, genoptræning retter sig imod. Konkret betyder det, at hvis målet handler om selvstændighed i forbindelse med bad/påklædning, så møder terapeuten ind på det tidspunkt, hvor denne aktivitet er relevant (typisk om morgenen) – hvis træningen retter sig mod øget styrke/mobilitet f.eks. træning af gang i hjemmet, på trapper eller færden i nærområdet, så planlægges dette ofte om eftermiddagen, når borger har hvilet og har kræfter til at træne. Disse træningsbesøg planlægger terapeuterne af og til sidst på dagen, så de efterfølgende kører hjem direkte efter besøget. Dette betyder også, at der spares transporttid for terapeuten frem og tilbage mellem borgers hjem og træningscentret.
Borgere, som går til genoptræning, er typisk pensionister eller sygemeldt, og har derved mulighed for at tilpasse deres dag, således at træning både kan foregå formiddag og eftermiddag.
Borgere, som kan genoptrænes på et hold, tilbydes altid dette. Hold, som typisk henvender sig til borgere, der forventes klar til at genoptage deres arbejde undervejs i forløbet, ligger primært fra morgenstunden. Ligesom der er oprettet hold primært målrettet de unge borgere som går på en ungdomsuddannelse og ikke kan få fri til at passe deres genoptræning. Der oprettes således målrettede hold efter disse behov.
Øvrige hold ligger primært i formiddagstimerne, hvor de ældre og mere plejekrævende borgere oftest har mest energi, og hvor træningen skal tilpasses pleje, middagshvil, medicin mv.
En stor del af denne borgergruppe benytter kørselsordning til/fra træning. Aftalen med kørselsleverandør er afgrænset til tidsrummet 9-16. Årsagen til dette ligger også i, at de borgere, som har behov for kørsel, ofte falder sammen med den netop beskrevne målgruppe (ældre/plejekrævende)
Med henblik på at undersøge borgernes behov, har Sundhed og Træning i uge 2 gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt borgere, der modtager genoptræning.
Spørgeskemaundersøgelsen blev besvaret af 114 borgere
Af de 114 borgere oplever 6, at det er svært at forene træningstider med job/uddannelse. 2 oplever, at træningstiderne ikke passer til deres behov, mens muligheden for senere træningstider vil passe bedre for 13 borgere.
Er du på arbejdsmarkedet/under uddannelse?
Ja - 57 borgere
Nej – 57 borgere
-      Går du på arbejde/i skole, eller er du sygemeldt?
Går på arbejde/skole – 30 borgere
 
Er sygemeldt – 27 borgere
Nej – 57 borgere
-      Har træningstiderne givet dig udfordringer med at passe job/uddannelse?
Går på arbejde/skole - 6 ja
 
Er sygemeldt – 3 ja
Nej – 24 borgere
 
Nej – 24 borgere
Oplever du, at træningstiderne passer til dine behov?
Ja – 112 borgere
Nej – 2 borgere
Ville træningstider efter kl. 16 passe bedre til din livssituation?
Ja – 13 borgere
Nej – 101 borgere
Resultatet ligger i tråd med den sidst gennemførte brugertilfredshedsundersøgelse fra 2017, hvor 87% af borgerne angiver tilfredshed med træningstiderne.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 140 og Lov om social service §§ 83a og 86
Handlemuligheder
Administrationen har på baggrund af spørgeskemaundersøgelsens besvarelser udarbejdet to modeller for, hvordan træningstilbuddet kan udvides, så der kan tilbydes flere træningstider i ydertiderne.
Model 1:
·        Terapeuternes arbejdstid omlægges, så der er fast er bemanding frem til kl. 17 mod nuværende kl. 15.30, 3-4 dage i ugen. Dette vil kunne gøres uden øgede lønudgifter. Samtidig rykkes der et par hold om ugen til sent på eftermiddagen.
Konsekvensen ved denne model vil være, at den forlængede arbejdsdag kan give en øget sårbarhed ifm. sygemeldinger, da det kan blive sværere at finde en anden terapeut, der kan overtage træningen/holdet. Det gælder både tiderne om morgenen og om eftermiddagen, da der i begge tidsrum vil værre færre personaler på arbejde.
I kraft af færre terapeuter på arbejde om formiddagen, hvor der typisk er mange af de ældre og plejekrævende borgere som træner, kan det blive nødvendigt også at flytte nogle af disse hold til sent eftermiddag.
I den nuværende kontrakt med kørselsleverandøren er start- og sluttidspunkter noteret til mellem 9.00 og 16.00. Der vil derfor formentlig skulle påregnes en merudgift ved kørsler uden for dette tidsrum.
Model 2:
·        Terapeuterne er fremadrettet fortsat opmærksomme på at spørge ind til borgernes behov for sene træningstider, og tilrettelægge deres arbejdstid efter dette. Samtidig følges borgernes tilfredshed med individuelle og holdtræningstider gennem Brugertilfredshedsundersøgelserne.
Konsekvensen ved denne model vil være, at der ikke er fastlagte sene tider eller hold, men at disse oprettes og tilbydes ad hoc.
Vurdering
På baggrund af brugerundersøgelsen i genoptræningen, der ikke viser stor efterspørgsel på træningstider efter kl. 16, vurderer Administrationen, at Model 2 vil være den mest hensigtsmæssige.
Administrationen vurderer, at Model 1 vil medføre gener særligt for gruppen af plejekrævende ældre, der risikerer at kunne få færre tider om formiddagen, hvor deres aktivitetsformåen er størst, ligesom der ved sygemeldinger kan være en øget risiko for aflysning af træningstider.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved valg af Model 1 vil der være øget udgift til kørselsleverandør. Denne er p.t. ikke beregnet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om model for øget fleksibilitet i den tilbudte træningstid til borgere, der er visiteret til genoptræning.

9. Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg (B)

9.     Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg (B)

Sagsnr.: 330-2019-8129                 Dok.nr.: 330-2019-143586                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om Kvalitetsstandard 2019 for Forebyggende hjemmebesøg kan godkendes, efter Kvalitetsstandarden har været i høring i Ældrerådet, som besluttet i udvalgsmødet 5. marts 2019.
Baggrund
Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg skal revideres én gang om året.
Lovgivningen forpligter kommunalbestyrelsen til at:
·        Tilbyde mindst et årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år
·        Tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i deres fyldte 75. år
·        Tilbyde forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, kan undtages fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de kommunale forpligtelser vedrørende ordningen, herunder samordning med andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger, og om andre måder at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på, end ved besøg i hjemmet.
Som alternativ til det individuelle besøg i borgerens eget hjem kan borgerne tilbydes at deltage i et eller flere kollektive arrangementer i stedet for et individuelt forebyggende hjemmebesøg - en invitation til et kollektivt arrangement skal gives ved direkte henvendelse til den enkelte borger, og der skal gøres opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for at deltage i arrangementet ønsker et forebyggende hjemmebesøg, så er det muligt.
I oplæg til Slagelse Kommunes kvalitetsstandard 2019 foreslås indsatsen tilrettelagt således:
·        Borgere på 75 år får som hidtil, et brev med tilbud om et forebyggende hjemmebesøg i borgerens eget hjem.
·        Borgere på 80 år og 83 år og derover, får som hidtil, et brev med dato og tid for et forebyggende hjemmebesøg én gang om året afholdt i borgerens eget hjem.
·       Borgere på 81 og 82 år får et brev med tilbud om at modtage et forebyggende hjemmebesøg i borgerens eget hjem
·        Borgere på 65 år og derover, der har mistet deres partner og/eller samlever, får et brev med tilbud om et forebyggende hjemmebesøg i borgerens eget hjem. Kun borgere, der mister ægtefælde, kan fremsøges og automatisk tilbydes besøg. Ugifte borgere som mister en samlever og/eller nærtstående skal selv henvende sig. For bedre at nå denne målgruppe er der bl.a. udarbejdet små videoer til de sociale medier, hvor borgere, der tidligere har haft sådan et besøg, fortæller om deres oplevelse med dette.
·        Borgere på 65 år og derover, der er i en vanskelig livssituation, kan henvende sig om hjemmebesøg
·        For alle borgere i målgruppen for de forebyggende hjemmebesøg, dvs. 65 år og derover, vil indsatsen som hidtil blive sammentænkt med indsatserne i det/de lokale aktivitetscentrene og/eller andre relevante foreningstilbud.
Ens for alle typer af forebyggende hjemmebesøg er, at det først og fremmest har til formål at give den enkelte borger råd og vejledning, således han/hun kan bevare og gerne styrke sit helbred og livskvalitet. Derfor fokuseres der på:
·        Trivsel og sociale netværk
·        Kost og motion
·        Aktiviteter og interesser
·        Sorg og kriser
·        Støttemuligheder, samt kommunale og frivillige tilbud
·        At tage udgangspunkt i borgerens egne ønsker og gøre brug af borgerens egne ressourcer.
Ved kontakt med borgerne – specielt ved besøgene til 75 årige og 80 årige – vurderes, om der er brug for besøg oftere end hvert år eller brug for anden form for indsats.
Der vil i løbet af året blive igangsat tilbud i nærmiljøer/boligområder – ligesom både de forskellige fagområder i kommunalt regi og foreninger/boligforeninger vil blive inddraget i opsporing af skrøbelige ældre borgere.
En nærmere beskrivelse af tilrettelæggelsen af de forebyggende hjemmebesøg kan ses i bilaget Udkast til Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg 2019.
Retligt grundlag
Serviceloven § 79a
Handlemuligheder
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet:
Side 2: Målgruppen: Målgruppe 3, ordet samleveres rettes til samlevers.
Side 3: Kontaktform Ad Målgruppe 2, tilføjes for et forebyggende hjemmebesøg
De 2 bemærkninger af redaktionel karakter er indarbejdet i Kvalitetsstandarden.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kvalitetsstandarden i høj grad lever op til lovens forpligtelser, og at den giver mulighed for tidligt at opspore skrøbelige ældre, hvor en tidlig forebyggende indsats kan forhindre en forværring af situationen og i mange tilfælde også forbedre den.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager høringssvaret til efterretning
2.    at Udvalget godkender Kvalitetsstandard for Forebyggende hjemmebesøg 2019

10. Fordeling af værdighedsmidler fra puljen Ensomme ældre 2019 (B)

10.   Fordeling af værdighedsmidler fra puljen Ensomme ældre 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-1788                 Dok.nr.: 330-2019-111999                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte fordelingen af puljemidlerne rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i lokalområderne.
Baggrund
Udvalget besluttede den 6. december 2018, at afsætte 300.000 kr. af værdighedsmidlerne i budget 2019 til forebyggelse af ensomme ældre i landdistrikterne i Slagelse Kommune. Indkomne ansøgninger til puljen fremgår af bilag 2.
Om puljen
Formålet med puljen jfr. bilag 1 er at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter drevet af lokalråd, foreninger med videre i Slagelse Kommune. Aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2019.
Der har været annonceret om puljen www.slagelse.dk. Derudover er der sendt direkte besked til Kultur og Fritid og Frivilligcentret.
Ansøgningsfristen var den 11. april 2019 og der er indkommet 24 ansøgninger.
Det samlede ansøgte beløb er på 405.888 kr., hvilket overstiger det afsatte beløb til puljen på i alt 300.000 kr.
Administrationen har udarbejdet et forslag til fordeling af midlerne; Bilag 3.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte fordelingen af puljemidlerne rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i lokalområderne.
Udvalget kan vælge at imødekomme administrationens forslag eller fremsætte ændringer til fordelingen af midlerne.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de indkomne ansøgninger og beslutter fordelingen
2.    at Udvalget beslutter at tilslutte sig administrationens forslag til fordeling 

11. Årsrapport for kommunalt tilsyn på plejecentrene i 2018 (B)

11.   Årsrapport for kommunalt tilsyn på plejecentrene i 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2019-31492               Dok.nr.: 330-2019-179690                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget bedes drøfte Årsrapporten for kommunalt tilsyn på plejecentre i 2018.
Baggrund
Udvalgsmedlem Helle Jacobsen (V) har i mail den 24. april 2019 ønsket at få årsrapporten for uanmeldt socialtilsyn på vores plejecentre på dagsorden til det førstkommende udvalgsmøde som initiativsag
Årsrapporten for uanmeldte tilsyn på plejecentrene ønskes drøftes i udvalget med fokus på følgende:
At udvalget tager stilling til, om årsrapporten giver anledning til opfølgning af områder.
At der politisk tages stilling til, om udvalget fremover ønsker en årlig opfølgning med et fast punkt, hvor årsrapport og de enkelte tilsynsrapporter fra plejecentrene drøftes både med de gode historier men også hvis der er områder, der kan forbedres og hvordan vi i udvalget følger op på dette. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsmedlem Helle Jacobsen (V) indstiller,
1.    at Udvalget tager stilling til, om årsrapporten giver anledning til opfølgning af områder.
2.    at Udvalget tager stilling til, om det fremover ønsker en årlig opfølgning med et fast punkt, hvor årsrapport og de enkelte tilsynsrapporter fra plejecentrene drøftes både med de gode historier, men også, hvis der er områder, der kan forbedres, og hvordan vi i udvalget følger op på dette. 

12. Ansættelse af unge i fritidsjob på kommunens plejecentre (B)

12.   Ansættelse af unge i fritidsjob på kommunens plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2019-29449               Dok.nr.: 330-2019-186455                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget bedes drøfte ansættelse af unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.
Baggrund
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) har i mail den 22. marts 2019 ønsket en initiativsag til kommende udvalgsmøde.
I Magasinet Pleje den 21. februar 2019 fremgår det, at Kolding kommune er en af flere kommuner, som ansætter unge i fritidsjob på kommunens plejehjem. De unge indgår ikke i plejen men er med til at bidrage med hygge og stemning. De unge gennemgår en oplæring, inden de starter i deres fritidsjob. I Dansk Folkeparti finder vi initiativet positivt og relevant, at gode ideer, erfaring og viden fra andre kommuner også undersøges.
At der indhentes inspiration og erfaringer fra andre kommuner, som har ansat unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.
At der udarbejdes et konkret oplæg til, hvad udgiften er for ansættelse af en ung i fritidsjob på et Plejecenter - dette med afsæt i erfaringer med timer m.m. fra andre kommuner.
At udvalget drøfter og tager stilling til ansættelse af unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) indstiller,
1.    at Der indhentes inspiration og erfaringer fra andre kommuner, som har ansat unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.
2.    at Der udarbejdes et konkret oplæg til, hvad udgiften er for ansættelse af en ung i fritidsjob på et Plejecenter - dette med afsæt i erfaringer med timer m.m. fra andre kommuner.
3.    at Udvalget drøfter og tager stilling til ansættelse af unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.

13. Pårørendeundersøgelsen - drøftelse af interviewguides (D)

13.   Pårørendeundersøgelsen - drøftelse af interviewguides (D)

Sagsnr.: 330-2018-12745               Dok.nr.: 330-2019-162074                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte temaerne i de to interviewguides til pårørendeundersøgelsen, der gennemføres i 2019.
Baggrund
Administrationen gennemfører pårørendeundersøgelsen som opfølgning på Center for Sundhed og Ældres strategier; Strategi for Bomiljøer til ældre, Strategi for Boliger til ældre, Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje og Strategi for Velfærdsteknologi samt Værdighedspolitikken. Derudover skal pårørendeundersøgelsen måle generel tilfredshed og behov hos pårørende i hjemmeplejen og på plejecentre.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. marts 2019 besluttede udvalget, at administrationen gennemfører pårørendeundersøgelsen som interview med de pårørende i hjemmeplejen og på plejecentre.
På baggrund af udvalgets beslutning har administrationen udarbejdet to interviewguides med følgende temaer:
·        Hjemmeplejen/plejecentret generelt
·        Aktiviteter på plejecentret (kun for pårørende til plejecenterbeboere)
·        Samarbejde
·        Medarbejderne i hjemmeplejen/på plejecentret
·        Kommunikation
·        Sammenhæng i forløb
·        Velfærdsteknologi
·        Inddragelse af de pårørende
·        Uønsket alene tid.
Se bilag 1 for interviewguide til interviews med pårørende i hjemmeplejen og bilag 2 for interviewguide til interviews med pårørende på plejecentre.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter temaerne i de to interviewguides.
Vurdering
Administrationen vurderer, at temaerne i de to interviewguides giver mulighed for at følge op på målepunkterne i strategierne og samtidig måle generel tilfredshed og behov i hjemmeplejen og på plejecentre.
Administrationen anbefaler, at udvalget sender temaerne i de to interviewguides til høring i Ældrerådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter temaerne i de to interviewguides til pårørendeundersøgelsen.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender temaerne i de to interviewguides til høring i Ældrerådet.

14. Forslag til emner til KL´s Sundheds- og Ældreudvalgsbesøg i kommunerne (D)

14.   Forslag til emner til KL´s Sundheds- og Ældreudvalgsbesøg i kommunerne (D)

Sagsnr.: 330-2019-26499               Dok.nr.: 330-2019-150528                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter, hvad Kommunernes Landsforenings (KL) Sundheds- og Ældreudvalg skal se og drøfte, når de kommer på besøg i kommunerne.
Baggrund
KL´s Sundheds- og Ældreudvalg har sendt et brev til alle kommuner, som er stilet til formanden for kommunernes udvalg med ansvar for sundheds- og ældreområdet. Brev kan ses i bilag 1.
KL´s Sundheds- og Ældreudvalg inviterer fagudvalgene og kommunerne til at komme med forslag til, hvad Sundheds- og Ældreudvalget skal se og drøfte, når de i valgperioden besøger en række kommuner for at drøfte udviklingen på sundheds- og ældreområdet.
KL´s Sundheds- og Ældreudvalg tiltrådte i april 2018 og har besluttet at have fokus på følgende områder:
-      Et styrket nært sundhedsvæsen med fokus på tryghed for borgeren gennem øget kvalitet, rette kompetencer og styrket samarbejde
-      En fokuseret forebyggelsesindsats med særlig fokus på sundere børn og unge
-      Et godt og selvstændigt ældreliv med respekt for den enkelte.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter sagen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter, hvad KL´s Sundheds- og Ældreudvalg skal se og drøfte på deres besøg i kommunerne.

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2019-23590               Dok.nr.: 330-2019-172943                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.