Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 1. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-372902                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Frigivelse af anlægsmidler - Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)

2.     Frigivelse af anlægsmidler - Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2019-377454                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 1,4 mio. kr. i 2019 til projektplanlægning, rådgivning og diverse indledende undersøgelser mm.
I Byrådets Budgetaftale for 2019-2022 er der afsat anlægsmidler på 14 mio. kr. i 2020 til etablering af permanente træningsfaciliteter. Heraf søges 1,4 mio. kr. anvendt i 2019.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i august 2019 blev besluttet, at der udarbejdes konkret projektudkast for nybygning af permanente træningsfaciliteter ved Blomstergården - på ca. 600 m2 - til træning af beboere i midlertidige boliger og borgere, der bor hjemme i egen bolig, med behov for neuro-rehabilitering.
Udarbejdelse af projekt- og tidsplan er igangsat. I den forbindelse er der behov for frigivelse af anlægsmidler på 1,4 mio. kr. i 2019 til projektplanlægning, rådgivning og diverse indledende undersøgelser mm.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor for Byrådet anbefale at der frigives anlægsbevilling.
Vurdering
Det anbefales, at godkende frigivelse af anlægsmidler til det besluttede formål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budgetaftalen 2019-2022 er der afsat anlægsmidler på 14 mio. kr. i 2020 til etablering af permanente træningsfaciliteter. Der søges om anvendelse af 1,4 mio. kr. af de afsatte anlægsmidler i 2019 til diverse honorarer til rådgivere m.fl. samt forundersøgelser i forbindelse med udarbejdelse af projekt- og tidsplan for træningsfaciliteter på Blomstergården. Der henvises til anlægsskema i bilag 1.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
7.01 Træningsfaciliteter
1.400
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
7.01 Træningsfaciliteter
 
-1.400
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der frigives anlægsbevilling på 1,4 mio. kr. i 2019, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2020, til diverse honorarer og forundersøgelser i forbindelse med udarbejdelse af projekt- og tidsplan for træningsfaciliteter på Blomstergården.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Anbefales overfor Byrådet.

3. Udmøntning af resterende midler i 2019 for Budgetaftalens punkt 18 (B)

3.     Udmøntning af resterende midler i 2019 for Budgetaftalens punkt 18 (B)

Sagsnr.: 330-2019-51549               Dok.nr.: 330-2019-291085                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema    
Udvalget skal beslutte, hvordan de vil prioritere de resterende midler i 2020-2022 fra Budgetaftalens punkt 18.
Baggrund
Jf. budgetaftale 2019-2022 punkt 18 er der i 2020-2022 årligt afsat 500.000 kr. til forebyggelse af overvægt blandt børn og unge. På udvalgsmøde den 3. september 2019 besluttede udvalget at anvende en del af midlerne på Udvidelse af indsatsen Fun2Move og Etablering af sundhedstjek i 3. kl.
I denne sag skal udvalget beslutte anvendelsen af de resterende midler, som er følgende:
Årstal
Resterende midler
2020
218.780,00 kr.
2021
188.780,00 kr.
2022
158.780,00 kr.
Overvægt er et stigende problem
Andelen af overvægtige voksne og børn er stigende. Over 56 % af den voksne befolkning i Slagelse Kommune er enten moderat eller svært overvægtige. Tal for børn i Slagelse Kommune viser, at 17 % af de 3-årige børn er overvægtige og ca. 21 % af eleverne i 5. kl. er overvægtige.
Mulige indsatser i 2020-2022
På baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, har administrationen opstillet tre handlemuligheder til anvendelse af de resterende midler:
Handlemulighed 1: Koordineret indsats til fremme af fysisk aktivitet og bevægelse
Øget inaktivitet er en af årsagerne til stigningen i overvægt. Derfor er der behov for, at fremme fysisk aktivitet blandt borgerne – også blandt børn og unge. Sundhedsstyrelsens anbefalinger til fremme af fysisk aktivitet hos børn og unge er:
·        Etablering af kultur og omgivelser som fremmer fysisk aktivitet og bevægelse bl.a. i dagtilbud og skoler
·        Fokus på forældreinddragelse
·        Kompetenceudvikling til frontpersonalet i dagtilbud og skole
·        Undervisning til børn og unge om fysisk aktivitet
De resterende midler fra budgetaftalens punkt 18 fra 2020-2022 kan bruges på at understøtte en koordineret og sammenhængende bevægelsesindsats på tværs af fagcentre. Indsatsen vil tage udgangspunkt i sundhedsstyrelsen anbefalinger.
Hvis udvalget vælger denne handlemulighed, vil Det tværfaglige bevægelsesnetværk, bestående af medarbejdere fra skoleområdet, dagtilbudsområdet, kultur- og fritidsområdet samt folkesundhedsområdet i Slagelse kommune, invitere øvrige relevante parter til en drøftelse af bevægelsesområdet. På baggrund af denne drøftelse udarbejder netværket i foråret 2020 et konkret oplæg til politisk behandling.
Handlemulighed 2: Koordineret indsats til fremme af sunde mad- og måltidsvaner
Udover fysisk aktivitet, har mad og måltidsvaner også stor betydning for udviklingen af overvægt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man på børne og ungeområdet fokuserer på følgende til fremme af sunde mad- og måltidsvaner:
·        Handleplaner for mad og måltider i dagtilbud, skoler, fritidsordninger, idrætshaller, fritidsmiljøer mm.
·        Etablering af sunde madordninger til børn og unge
·        Fokus på forældreinddragelse
·        Kompetenceudvikling til frontpersonalet i dagtilbud og skole
·        Undervisning til børn og unge om sund mad og måltider
De resterende midler fra budgetaftalens punkt 18 fra 2020-2022 kan bruges til at understøtte en koordineret og sammenhængende mad og måltidsindsats på tværs af fagcentre. Indsatsen vil tage udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Hvis udvalget vælger denne handlemulighed, vil Folkesundhed i Slagelse kommune, invitere relevante parter til en drøftelse af indsatser vedrørende sunde mad og måltidsvaner hos børn og unge. Det kan være sundhedstjeneste, dagtilbud, skole, SFO m.fl. På baggrund af denne drøftelse udarbejder administrationen i foråret 2020 et konkret oplæg til politisk beslutning.
Handlemulighed 3: 4-måneders besøg til alle børn
Sunde vaner etableres tidligt i livet. Derfor er det vigtigt at have fokus på, at alle børn får de samme forudsætninger for, at komme sundt og godt fra start. Ved Sundhedstjenestens 4-måneders besøg er ét af de vigtigste samtaleemner overgangskosten.
Økonomiudvalget godkendte på deres møde den 17. juni 2019 finansieringen af 4-månedersbesøg for en et-årig periode svarende til 250.000,00 kr. årligt. Det betyder, at Sundhedstjenesten kan tilbyde 4-måneders besøg til alle børn fra oktober 2019 til oktober 2020.
De resterende midler fra budgetaftalens punkt 18 fra 2020-2022 kan bruges til, at fortsætte og videreudvikle 4 mdrs. besøg til alle børn, fra oktober 2020 tom. år 2022.
Hvis udvalget vælger denne handlemulighed vil indsatsen blive evalueret efter 2 år med fokus på overvægts- og trivselsparametre. 
Retligt grundlag
Budgetaftale 2019-2022 punkt 18.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte at:
a.    Afsætte de resterende midler i 2020-2022 fra budgetaftalens punkt 18 til, at understøtte en koordineret indsats til fremme af fysisk aktivitet blandt børn og unge (handlemulighed 1).
b.    Afsætte de resterende midler i 2020-2022 fra budgetaftalens punkt 18 til, at understøtte en koordineret indsats til fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge (handlemulighed 2).
c.    Afsætte de resterende midler i 2020-2022 fra budgetaftalens punkt 18 til fortsættelse af 4-månedets besøg til alle (handlemulighed 3).
d.    Fordele de resterende midler i 2020-2022 fra budgetaftalens punkt 18, på en anden måde. Vælger udvalget denne handlemulighed, skal udvalget angive, hvilke indsatser der ønskes igangsat.
Vurdering
Administrationen vurderer, at både handlemulighed 1 og 2 vil:
·        Kvalitetssikre indsatserne
·        Skabe bedre sammenhæng mellem eksisterende og fremtidige indsatser
·        Sikre en bred vifte af tilbud til forskellige grupper af børn og unge i forskellige arenaer
·        Medvirke til at Slagelse Kommune lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Administrationen vurderer, at handlemulighed 3 vil:
·        Sikre at flere børn får en god og sund start på livet
·        Medvirke til at Slagelse Kommune lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De resterende midler i budgetaftalens 2019-22 punkt 18 er: 218.780 kr. i 2020, 188.780 kr. i 2021 og 158.780 kr. i 2022.
Hvis udvalget beslutter at afsætte de resterende midler til handlemulighed 1 eller 2, vil administrationen opstille et konkret forslag til de økonomiske omkostninger til politisk godkendelse i foråret 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter om de vil afsætte de resterende midler fra punkt 18 i budgetaftalen, til enten a) Koordineret indsats til fremme af fysisk aktivitet og bevægelse, b) Koordineret indsats til fremme af sunde mad- og måltidsvaner c) 4-måneders besøg til alle børn eller d) Andre indsatser
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget godkender 4 måneders besøg til alle børn.

4. Udmøntning af midler i den generelle forebyggelsespulje jf. budgetaftalen 2019-2022 (D)

4.     Udmøntning af midler i den generelle forebyggelsespulje jf. budgetaftalen 2019-2022 (D)

Sagsnr.: 330-2019-64381               Dok.nr.: 330-2019-372344                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte, hvordan de vil inddrage andre relevante fagudvalg i forhold til udmøntning af midlerne i den generelle forebyggelsespulje vedrørende budgetaftalen 2019-2022 pkt. 19 på 1 mio. kr.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-2022 pkt. 19 er det aftalt, at der afsættes 1 mio. kr. til en generel forebyggelsespulje i 2020 til 2022. I budgetaftalen 2019-2022 står:
”Parterne er desuden enige om, at der kan afsættes midler til en generel forebyggelsespulje, der i bred forstand kan skabe grundlag for fremtidige investeringer i forebyggelse i Slagelse Kommune ved at omlægge de nuværende budgetter, og der afsættes hvert år fra 2020 til 2022 1 mio. kr. til dette”.
Eksempler på forebyggende indsatser kan være at fremme trivsel og forebygge misbrug blandt unge, forebygge rygestart blandt børn og unge eller forebygge type 2 diabetes i alle aldersgrupper.
Uanset hvilken forebyggende indsats, der fokuseres på, har indsatserne det tilfælles, at de kræver en koordineret og tværgående indsats, hvor flere fagcentre er involveret.
Udvalget skal i denne sag drøfte, hvordan midlerne i budgetaftalen 2019-22 pkt. 19 skal udmøntes, herunder om øvrige fagudvalg skal inddrages.
Administrationen har udarbejdet tre forslag til inddragelse af relevante fagudvalg i udmøntningen af midlerne:
Forslag 1. Sende forslag til drøftelse i relevante udvalg
Administrationen udarbejder tre konkrete forslag til forebyggende indsatser, der sendes til drøftelse i relevante fagudvalg. Fagudvalgene kan give input til forslagene eller komme med forslag til andre indsatser.
De umiddelbart relevante fagudvalg, udover Forebyggelses- og Seniorudvalget, er:
·      Børne- og Ungeudvalget
·      Social- og Beskæftigelsesudvalget
·      Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Forslag 2. Temadrøftelse
Forebyggelses- og Seniorudvalget inviterer de relevante fagudvalg til en temadrøftelse om udmøntning af midlerne. Til temadrøftelsen har administrationen, som inspiration, udarbejdet tre konkrete forslag til anvendelse af midlerne i forebyggelsespuljen.
Efter inddragelsen af de relevante fagudvalg kan administrationen med udgangspunkt i drøftelserne udarbejde et konkret oplæg til politisk beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Forslag 3. Inputs fra opgaveudvalget: Forebyggelse af misbrug blandt unge.
Den 27. maj besluttede Byrådet at nedsætte et opgaveudvalg til forebyggelse af misbrug blandt unge (§17 stk. 4 udvalget). Forebyggelses- og Seniorudvalget inviterer opgaveudvalget til forebyggelse af misbrug blandt unge til at give inputs til, hvordan de tænker, at midlerne kan benyttes på tværs af politiske udvalg til gavn for unges trivsel.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2019-2022 pkt. 19.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter, hvordan midlerne i den generelle forebyggelsespulje skal udmøntes, herunder om relevante fagudvalg skal inddrages og hvordan.
Vurdering
Forebyggelsesindsatser er generelt karakteriseret ved, at der er behov for en tværgående og koordineret indsats i kommunen. Derfor vurderer administrationen, at det er relevant med en bred inddragelse i udmøntningen af midlerne i den generelle forebyggelsespulje.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængig af udfaldet af udvalgets drøftelser, kan administrationen opstille konkrete forslag til forebyggende indsatser med økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af udvalgets drøftelser kan det være relevant at inddrage Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget med henblik på få input til, hvad midlerne i den generelle forebyggelsespulje skal udmøntes til.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter, hvordan de vil inddrage andre relevante fagudvalg i forhold til udmøntning af midlerne i den generelle forebyggelsespulje vedrørende budgetaftalen 2019-2022 pkt. 19 på 1 mio. kr.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker handlemulighed 1, men tillempet således at det ikke nødvendigvis vil være 3 forslag, men hvad der skønnes relevant. Konkrete forslag sendes til drøftelse i de relevante fagudvalg. Gerne forslag fra administrationen og anbefalinger fra opgaveudvalget for Forebyggelse af misbrug blandt unge. Anbefalinger fra opgaveudvalget forventes i 2. kvartal 2020. Processen med involvering af udvalgene vil derfor kunne foregå i 2. kvartal 2020.
Ovennævnte betyder ikke, at det kun er forslag fra opgaveudvalget, der fremlægges.

5. Anvendelse af plejeboliger - Solbakken og Smedegade Hus D (B)

5.     Anvendelse af plejeboliger - Solbakken og Smedegade Hus D (B)

Sagsnr.: 330-2019-64102               Dok.nr.: 330-2019-375102                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om 10 plejeboliger i en skærmet enhed på Plejecenter Solbakken og 16 plejeboliger, heraf otte i en skærmet enhed på Plejecenter Smedegade Hus D, skal omdannes til fleksboliger.
Baggrund
Administrationen ønsker at omdanne 10 skærmede plejeboliger på Plejecenter Solbakken og 16 plejeboliger, hvoraf otte er plejeboliger i en skærmet enhed på Plejecenter Smedegade Hus D, til fleksboliger.
Alle plejeboliger i Slagelse Kommune er somatiske plejeboliger, men der skelnes mellem somatiske plejeboliger i skærmede enheder og almen somatiske plejeboliger.
Jf. Servicinformation for visitation til plejeboliger og ældreboliger (bilag 1) er målgruppen for visitation til en plejebolig i en skærmet enhed blandt andet kendetegnet ved, at borgeren har en demensdiagnose og har en adfærd, der ikke kan rummes i en almen somatisk plejebolig.
Kriterier for visitation til en almen somatisk plejebolig er blandt andet kendetegnet ved, at borger har en aktuel og vedvarende funktionsnedsættelse.
En fleksbolig er en kombination af en plejebolig i en skærmet enhed og en almen somatisk plejebolig. Det vil sige, at borgere, som opfylder kriterierne til enten en plejebolig i en skærmet enhed eller almen somatisk plejebolig, kan visiteres til denne type plejebolig.
Begrundelsen for at omdanne plejeboligerne i de skærmede enheder på de to plejecentre til fleksboliger er, at det øger muligheden for at anvende boligerne, da der lige nu er venteliste på somatiske pladser, men ikke efterspørgsel efter skærmede boliger.
På Plejecenter Solbakken er der desuden et ønske om at omdanne plejeboligerne i den skærmede enhed til fleksboliger, fordi de fysiske rammer i den skærmede enhed ikke er demensvenlige i sådan en grad, at det egner sig til en skærmet enhed.
Skærmede enheder på Plejecenter Solbakken
På Plejecenter Solbakken er der 10 plejeboliger i en skærmet enhed. De 10 plejeboliger har været skærmede enheder siden før kommunesammenlægningen i 2007. Aktuelt er seks af disse plejeboliger ledige, og der er ingen borgere på venteliste til de skærmede boliger.
Skærmede enheder på Plejecenter Smedegade Hus D
På Plejecenter Smedegade hus D er der 16 plejeboliger - heraf er otte plejeboliger i en skærmet enhed og otte plejeboliger er almen somatiske. Omlægningen af de otte plejeboliger til en skærmet enhed blev det daværende Sundheds- og omsorgsudvalg orienteret om på møde den 6. februar 2013. Aktuelt er en af plejeboligerne ledig. Administrationen ønsker at omdanne alle 16 plejeboliger til fleksboliger med henblik på at øge anvendelsen af boligerne.
Retligt grundlag
Almenboliglovgivningen paragraf 105.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at følge indstillingen om at omdanne de 10 plejeboliger i den skærmede enhed på Plejecenter Solbakken og de 16 plejeboliger, heraf otte i en skærmet enhed, på Plejecenter Smedegade Hus D til fleksboliger, eller udvalget kan vælge at afslå indstillingen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det vil give en større fleksibilitet at omdanne de omtalte plejeboliger til fleksboliger. Det giver mulighed for at anvende boligerne, da der lige nu er venteliste på somatiske plejeboliger, men ikke efterspørgsel efter skærmede plejeboliger. Der er aktuelt to borgere, der ønsker at flytte på Solbakken, hvis pladserne omdannes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det kan forventes at tomgangshuslejen nedsættes, fordi fleksboliger øger målgruppen af borgere, der potentielt kan flytte ind i plejeboligerne. Derfor kan det forventes, at boligerne bliver udlejet hurtigere.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at de 10 plejeboliger i skærmet enhed på Plejecenter Solbakken samt de 16 plejeboliger, hvoraf otte er i en skærmet enhed på plejecenter Smedegade Hus D omdannes til fleksboliger.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at aflastningspladser skal medtænkes i dette oplæg, og behovet for af-lastningspladser skal fremgå af sagen.
Udvalget ønsker oplyst den økonomiske konsekvens af de omtalte tomgangsboliger.
Målgruppen for flexboliger skal tydeligt fremgå.
Sagen genoptages på mødet i november.
Anders Nielsen (A) efterspørger tidligere fremsat ønske på aflastningspladser i Korsør, og forklaring på, hvorfor døende sendes til pleje i Slagelse og ikke i Korsør.

6. Forebyggelse af knogleskørhed (B)

6.     Forebyggelse af knogleskørhed (B)

Sagsnr.: 330-2019-60278               Dok.nr.: 330-2019-368870                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På udvalgsmødet den 3. september besluttede udvalget, at administrationen skulle arbejde videre med et initiativ fra Ann Sibbern (O), som anmodede om, at administrationen skulle redegøre og besvare nedenstående punkter.
1.    Redegørelse af, hvilket fokus Slagelse Kommune har på knogleskørhed
2.    Et forslag til, hvordan indsatsen kan styrkes med henblik på at optimere den kommunale indsats og en beregning heraf.
Udvalget besluttede at følge Ann Sibberns (O) initiativ med henblik på oversendelse af et forslag til budgetforhandling 2019.
Borgere med knogleskørhed mærker typisk ikke noget til sygdommen i starten af forløbet. De første tegn på sygdommen er eksempelvis brud på knogler og sammenfald i ryggen.
Ofte er det en borgergruppe, som kommunen har meget sparsom kontakt med, før sygdommen viser sig.
Der er ingen national handleplan for knogleskørhed, men flere af risikofaktorerne for knogleskørhed er beskrevet i forløbsprogrammerne, som er udarbejdet af Region Sjælland. Der er fokus på en tværfaglig indsats der skal sikre bedst mulig sammenhæng til borgere med kroniske lidelser. Der er fokus på bl.a. korrekt medicinindtag, bedre sygdomskontrol m.m. Indsatserne i Slagelse Kommune løftes af forskellige initiativer på disse områder. I forløbsprogrammerne kan indgå både undervisning og individuelle samtaler med borgerne.
På baggrund af viden og erfaring på området er der i Center for Sundhed og Ældre fokuseret på forskellige indsatser med udgangspunkt i en række beskrivende risici, fx lav kropsvægt, lav fysisk aktivitet, rygning, stort alkoholforbrug og mange andre.
Redegørelse for igangværende fokus på knogleskørhed
Opsporing af knogleskørhed
Medarbejderne i Forebyggelse og Sundhed og Træning er tidligere blevet undervist i risikofaktorer for knogleskørhed. Det er vurderet, at det netop er i disse medarbejdergrupper, at der er størst sandsynlighed for at møde borgerne med risikofaktorer.
Når den fagprofessionelle opsporer, at der er en risiko for knogleskørhed, opfordres borgeren til at tage kontakt til egen læge med henblik på udredning og behandling. Den fagprofessionelle har mulighed for at sende besked til lægen på vegne af borgeren.
Rehabilitering af borgere med knogleskørhed
Borgerne kan indgå i et rehabiliteringsforløb i form af et genoptræningsforløb, hvis de fra sygehuset udskrives med en genoptræningsplan, fx efter et hoftebrud. Terapeuten vil i dialogen med borgeren informere om kost, aktiviteter, træning og andet. I forløbet er der fokus på, at borgeren styrkes i at leve med knogleskørhed.
Forslag til styrkelsen af indsats for borgere med knogleskørhed
Nedenfor er beskrevet tre forslag med fokus på forskellige områder og en opnormering inden for hvert af disse områder.
Forslag 1: Opsporing
Målet er:
1.    Et øget fokus og arbejde med tidlig opsporing af knogleskørhed hos borgere i eget hjem under det forebyggende hjemmebesøg.
Det skal opnås gennem:
2.    Opsporing af borgere med risiko for knogleskørhed i et forbyggende hjemmebesøg. Efterfølgende et opfølgende hjemmebesøg, målrettet specielt til de borgere som ikke kan deltage i holdtræning og fælles undervisning.
3.    Undervisning og kompetenceudvikling af medarbejdere i jobcenter, på plejecentre, i hjemme- og sygepleje, Sundhed og Træning med henblik på opsporing af knogleskørhed hos borgere.
Forslag 2: Mestring og Rehabilitering.
Målet er:
-      At nå ud til de borgere, som er diagnosticeret med knogleskørhed, men som ikke er begrænset af deres diagnose og dermed fortsat kan deltage i aktiviteter uden for eget hjem.
Det skal opnås gennem:
-      Konkrete undervisningsforløb for borgere med diagnosticeret knogleskørhed efter samme metode som de andre livsstilsforløb. Undervisningsforløbene kan være individuelle samtaler, eller det kan foregår på hold, hvor borgerne vil møde andre med samme udfordringer. Undervisning og samtaler vil have fokus på, at borgeren får redskaber og viden, så sygdommen kan tackles og mestres på en hensigtsmæssig måde.
-      Undervisning og kompetenceudvikling af medarbejdere på jobcenter, på plejecentre, i hjemme- og sygepleje og i Sundhed og Træning med henblik på mestring og rehabilitering af borgere med diagnosticeret knogleskørhed.
Forslag 3: Rehabilitering
Målet er:
-      At styrke rehabilitering af svækkede og skrøbelige borgere i eget hjem eller i genoptræningen, som allerede er diagnosticeret med knogleskørhed.
Det skal opnås gennem:
-      Fysisk træning, mestring og rehabilitering for de borgere, som netop er udskrevet fra sygehuset, som henvises af egen læge, eller som bliver opsporet af hjemme- og sygeplejen.
-      Undervisning og kompetenceudvikling af plejecentre, hjemme- og sygeplejen med henblik på træning, mestring og rehabilitering.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
-      Forslag 1: Et øget fokus og arbejde med tidlig opsporing af knogleskørhed hos borgere i eget hjem under det forebyggende hjemmebesøg.
-      Forslag 2: At nå ud til de borgere, som er diagnosticeret med knogleskørhed, men hvor borgerne ikke er begrænset af deres diagnose, og dermed fortsat har mulighed for at deltage i aktiviteter uden for eget hjem.
-      Forslag 3: At styrke rehabilitering af svækkede og skrøbelige borgere i eget hjem eller i genoptræningen, som allerede er diagnosticeret med knogleskørhed.
Vurdering
De opstillede forslag retter sig på forskellig vis mod de forskellige faser i sygdomsforløbet.
Erfaringsmæssigt vil forslag 2 omhandlende mestring og rehabilitering på diagnosticerede borgere være det forslag, som umiddelbart kan samle de fleste borgere, og den borgergruppe som kan motiveres til aktivt at deltage i de forskellige tilbud. Derfor er det administrationens vurdering, at forslag 2 giver mest sundhed for pengene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat finansiering inden for udvalgets økonomiske ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager stilling til, hvilke af de opstillede forslag administrationen eventuelt skal arbejde videre med.
2.    at Udvalget drøfter finansieringsmuligheder.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at oplægget indeholder mere fokus på endnu tidligere opsporing og forebyggelse. Udvalget beslutter at oversende budgetønsket til budgetforhandlingerne.

7. Orienteringspunkter (B)

7.     Orienteringspunkter (B)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-372940                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Sagsoversigt pr. 1. oktober 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Helle Jacobsen (V) har deltaget i Ældrekonferencen og orienterede om dette.
Jimmi Jørgensen (A) efterspørger muligheder for at aflønne medarbejdere under opkvalificering. Der arbejdes på oplæg, som følger på møde i november.
Ann Sibbern (O) spørger til, om 3 F er kommet til borgmesteren omkring anvendelse af frivillige til kørselsopgaver på Antvorskov Plejecenter. I givet fald ønskes orientering om henvendelse og svar.
Ali Yavuz (A) og Unnie Oldenburg (A) har deltaget i udbytterigt topmøde arrangeret af Region Sjælland omkring det nære sundhedsvæsen. Opsamling udsendes til hele udvalget.
Unnie Oldenburg (A) orienterede om et meget aktivt opgaveudvalg Forebyggelse af misbrug blandt unge, der nu har haft 3 møder.

8. Pressemeddelelser (B)

8.     Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2019-23590               Dok.nr.: 330-2019-372923                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Intet at bemærke.

9. Godkendelse af referat (B)

9.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-37762               Dok.nr.: 330-2019-372887                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.