Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 31. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-116980                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
Dagsordenen godkendes med bemærkning om, at dagsordens punkt 4 ”Fordeling af værdighedsmidler fra puljen Ensomme ældre 2020” behandles sidst i mødet, da Anders Nielsen(A) og Ann Sibbern(O) er inhabile i punktet.
Udvalget har under punkt om godkendelse af dagsorden tillige behandlet ”Støtte til det lokale erhvervsliv i forhold til Corona virus”.
Udvalget ønsker at fremsende følgende forslag til Økonomiudvalget i forhold til investeringen, som udføres af lokale erhvervsdrivende i denne krisetid med Corona virus:
·         Indkøb af elektroniske dagbøger
·         Aflastning af pårørende til demente borgere
·         Investering i trafiksikkerhed – specifik sikker skolevej
·         Reparationer af cykler i hjemmeplejen
·         Bygning af anrettekøkken på plejecentre som ikke har køkken
·         De allerede forslåede mulige ekstra vedligeholdelsesopgaver.

2. Midlertidig ændring af serviceniveau i hjemmeplejen og på plejecentrene i forbindelse med COVID-19 (B)

2.     Midlertidig ændring af serviceniveau i hjemmeplejen og på plejecentrene i forbindelse med COVID-19 (B)

Sagsnr.: 330-2020-21999                Dok.nr.: 330-2020-141680                                           Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om, der skal indføres midlertidige ændringer i serviceniveauet i hjemmeplejen og på plejecentrene med henblik på at hindre smittespredning og sikre personaleressourcer i forbindelse med udbrud af COVID–19.
Baggrund
Udbredelsen af COVID-19 udgør en usædvanlig og kritisk situation. Sundhedsstyrelsens anbefalinger og vurderinger i forhold til situationen omkring COVID-19 medfører i denne forbindelse et behov for midlertidige ændringer og begrænsninger i det sædvanlige kommunale serviceniveau på sundheds- og ældreområdet i Slagelse Kommune.
Der lægges ikke op til begrænsninger på ydelser og indsatser i forhold til akutte eller livstruende forhold.

Sundhedsstyrelsen har 16. mats 2020 udarbejdet et notat: Håndtering af COVID-19: Beskrivelse af kritiske funktioner i sundhedsvæsenet under COVID- 19. (se bilag 1).
Sundhedsstyrelsen vurderer, at kommunerne vil ”modtage et større antal patienter til akut sygepleje som følge af tidligere udskrivelse af patienter”. Styrelsen bemærker, at det vil være nødvendigt at foretage en prioritering af funktioner under COVID-19 med henblik på at frigøre ressourcer og kapacitet – også i kommunerne. Samtidigt skriver styrelsen, at en ”kritisk funktion kan tillige indstilles midlertidigt, hvis risikoen for smittespredning og potentiel infektion opvejer fordelene ved at forsætte” og for ”at minimere smittespredningen til patienter, der tilhører risikogrupper”.
Sundheds- og Ældreministeriet har ligeledes udstedt Bekendtgørelse om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Bekendtgørelsen trådte i kraft 18. marts 2020.
Bekendtgørelsens § 7 giver kommunerne mulighed for at ”fravige rettigheder og forpligtelser […] når det på baggrund af en samlet vurdering af kommunens samlede pleje- og personalekapacitet er nødvendigt i forbindelse med håndteringen af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), og de pågældende forpligtelser og rettigheder efter kommunalbestyrelsens vurdering, anses for at være af mere underordnet betydning i forhold til det pågældende kapacitetsbehov.” 
Loven stiller krav om at sådanne frigivne ressourcer skal anvendes ”til borgere med livsnødvendige, kritiske og akutte behov, herunder borgere med Coronavirussygdom 2019 (COVID-19)”.
Det er med baggrund i ovenstående, at administrationen lægger op til en midlertidig begrænsning i serviceniveauet på ydelser i hjemmeplejen og på plejecentrene i Slagelse Kommune jf. Serviceloven §83 om personlig og praktisk hjælp.
De foreslåede ændringer har to formål: Dels ønsker vi at passe på de ældre og sårbare borgere, som er i risiko for at blive alvorligt syge, hvis de smittes med Coronavirus. Dels ønsker vi med rettidig omhu at sikre en medarbejderreserve, så vi fortsat kan levere pleje hos de borgere, der har mest brug for det.
Dette gælder både i forhold til det forventede øgede ressourcebehov, men også i forhold til en forventet øget stigning i sygemeldinger blandt plejepersonalet i forbindelse med COVID-19.
Administrationen lægger op til, at der midlertidigt stoppes for en række ydelser hos den enkelte borger – ud fra en konkret vurdering. Konkret drejer det sig om følgende områder:
-      Omsorgspakken/klippekortsydelser, hvor borgerne selv bestemmer hvilke ekstra ydelser, som medarbejderne skal varetage. Det kan være socialt samvær, gåture, rengøring osv.
-      Rengøring hos borgere, som udelukkende modtager rengøringsydelser fra enten kommunal eller privat leverandører.
-      Reduktion af rengøringen hos de borgere, som modtager både rengøring og personlig pleje.
-      Personlig pleje – som vil blive vurderet ud fra konkret individuel vurdering.
Alle begrænsninger i ydelsen vil ske ud fra en konkret individuel vurdering. Borgere, som får ændringer i deres hjælp, vil blive kontaktet af visitationen, for at blive orienteret herom.
Tiltaget kan potentielt berøre alle borgere, der modtager ovenstående hjælp fra hjemmeplejen eller bor på et plejecenter.
Det skal understreges, at der ikke lægges op til at stoppe ydelser, der skal afhjælpe forhold af akut eller livstruende karakter, eller som vil udgøre en sundhedsrisiko.
Det er et krav, at kommunalbestyrelsen løbende vurderer nødvendigheden af den besluttede reduktion af serviceniveauet. Der lægges derfor op til at ovenstående skal løbe frem til ultimo maj 2020. Her skal Byrådet igen vurdere, om der er behov for at forlænge tiltaget yderligere.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), gældende fra 18. marts 2020.
Serviceloven §83 og 83a.
Handlemuligheder
Handlemulighed 1.
Byrådet kan vælge at godkende administrationens oplæg, der betyder en begrænsning i serviceniveauet muligvis frem til ultimo maj 2020 i år på følgende områder:
-      Omsorgspakken/klippekortsydelser, hvor borgerne selv bestemmer hvilke ekstra ydelser, som medarbejderne skal varetage. Det kan være socialt samvær, gåture, rengøring osv.
-      Rengøring hos borgere, som udelukkende modtager rengøringsydelser fra enten kommunal eller privat leverandør.
-      Reduktion af rengøringen hos de borgere, som modtager både rengøring og personlig pleje.
-      Personlig pleje – som vil blive vurderet ud fra konkret individuel vurdering.
Inden udgangen af maj 2020 skal Byrådet igen vurdere, om der er behov for at forlænge tiltaget.
Handlemulighed 2.
Byrådet kan vælge at afvise administrationens oplæg.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget giver kommunen mulighed for at minimere smittespredningen til borgere i risikogruppen for COVID-19. Samtidigt giver de forslåede reduktioner i serviceniveauet mulighed for at frigive ressourcer, der kan anvendes til det forventede øgede plejebehov til borgere, der vil blive ramt af COVID-19.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Byrådet godkender handlemulighed 1.
Beslutning i Byrådet den 23. marts 2020:
Fraværende: 
Byrådet principgodkendte handlemulighed 1.
Byrådet ønsker fastholdelse af eksisterende serviceniveau. Såfremt mangel på personale ressourcer udgør en kritisk masse og/eller presset stiger på eksisterende personale grundet øget plejebehov pga COVID19 kan justering af serviceniveau foretages efter konkret beslutning i FSU. Ældreråd, MED, ledere m.fl. inddrages og informeres i størst mulig grad.  Byrådet ønsker, at der allerede nu opbygges en personalereserve ved brug af medarbejdere fra andre fagområder, frivillige etc.
Administrative tilføjelser efter Byrådsbeslutning 23. marts 2020.:
Efter Byrådets principgodkendelse af handlemulighed 1, der medfører en midlertidig justering i serviceniveauet på ydelser i hjemmeplejen og på plejecentrene muligvis frem til ultimo maj 2020, samt byrådets ønske om fastholdelse af eksisterende serviceniveau indtil en kritisk situation måtte opstå, forelægges sagen for Forebyggelses- og Seniorudvalget til beslutning om, hvorledes en konkret beslutning om justering af serviceniveau skal ske.
Det skal oplyses, at Center for Sundhed og Ældre allerede er i gang med at udbygge medarbejder beredskab. Både i forhold til medarbejdere i Center for Sundhed og Ældre, som er sendt hjem for at arbejde, for medarbejdere fra resten af organisationen, og også frivillige uden for organisationen, som har tilbudt deres hjælp.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at  Forebyggelses- og Seniorudvalget tager beslutning om, hvorledes Ældreråd, MED, ledere m.fl. skal inddrages og informeres i beslutningen om justering af serviceniveauet
2.    at  Forebyggelses- og Seniorudvalget tager beslutning om, på hvilken måde; ved møde, via tilkendegivelse i mail eller andet, udvalget ønsker at træffe beslutning om justering af serviceniveauet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget beslutter, at Ældrerådet skal orienteres snarest vedrørende administrationens forslag til midlertidig ændring af serviceniveauet af §83 ydelser, hvis der opstår mangel på medarbejderressourcer på grund af Corona virus som følgende:
·         Reducering af rengøring/tøjvask til borgere, som udelukkende modtager disse ydelser.
·         Borgere, som udelukkende modtager hjælp til bad, skal midlertidigt i bad 1 gang om ugen i stedet for 2 gange pr. uge.
·         Borgere, som har tilsynsbesøg, får midlertidigt et opkald pr. telefon
·         Reducering af ydelsen ”Hverdagens aktiviteter”, som kan indeholde afhentning og læsning af post eller hjælp til bestilling af kørsel.
·         Reducering af personlig pleje – som vil blive vurderet ud fra konkret individuel vurdering.
At 2: Udvalget beslutter, at de kan mødes med 6 timers varsel.
Efter beslutning i Center for Sundhed- og Ældres krisestyringsstab om behov for ændring af serviceniveau, sender Centerchef for Sundhed og Ældre en mail til formandskabet. Formandskabet indkalder udvalget til videomøde på både mail og SMS.
Bilag
Bilag 1

3. Boliganalyse - pleje og ældreboliger - genoptagelse (B)

3.     Boliganalyse - pleje og ældreboliger - genoptagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-2607                  Dok.nr.: 330-2020-108188                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget forelægges resultatet af boliganalysen for ældre- og plejeboliger og skal beslutte eventuelle tiltag/yderligere analyser på baggrund af analysen.
Baggrund
Udvalget har ønsket en opdateret boliganalyse af behovet for ældre- og plejeboliger i fremtiden, med udgangspunkt i boliganalysen, der blev udarbejdet af administrationen i 2012. Nærværende boliganalyse er udarbejdet af en intern konsulent og tager udgangspunkt i demografiudvikling og nuværende dækningsgrad. Rapporten ses i bilag 1. Hovedkonklusionerne i rapporten er følgende:
Der er stor variation i efterspørgslen efter ældre- og plejeboliger i de forskellige geografiske områder i kommunen. Især på plejecenter Solbakken er der lav efterspørgsel på både pleje- og ældreboliger. Myndighedsafdelingen oplyser, at dette er pga. områdets omdømme samt en dyr husleje. Omvendt er der høj efterspørgsel på Kongehaven, Alliancehaven og Antvorskov for ældreboliger samt stor efterspørgsel på Blomstergården og Antvorskov for plejeboligerne.
På skærmede boliger er der ikke efterspørgsel efter alle boligerne. Dette skyldes, at der på nuværende tidspunkt ikke visiteres nok borgere til disse boliger.
Det største huslejetab ses på plejeboligerne. Det skyldes, at Blomstergården har boliger, der endnu ikke er taget i brug, og at der er huslejetab på Bjergbyparken pga. lejetab til nedlagte boliger. Begge disse forventes at bortfalde i løbet af 2020. Korrigeres for huslejetab på Blomstergården og Bjergbyparken ses der størst huslejetab på skærmede boliger. Derudover ses et huslejetab på ældreboligerne, primært på Solbakken.
Prognosen for det fremtidige behov er baseret på demografiudvikling. Derfor skal der tages forbehold for, at prognosen ikke tager højde for andre faktorer, der påvirker boligbehovet. Disse faktorer er:
·         Borgernes funktionsniveau og sundhedstilstand
·         Rehabilitering, forebyggelse, træning og patientuddannelse
·         Kommunale tilbud i hjemmet
·         Det nære sundhedsvæsen
·         Borgernes boligønsker og præferencer.
Prognosen viser, at der med samme dækningsgrad[1] som i dag i 2029 vil mangle:
·         85 ældreboliger
·         232 plejeboliger, hvilket skyldes, at demografiudviklingen forudsiger stigning på 50% af antallet af 80+ årige i 2029 i forhold til 2019.
·         19 skærmede boliger, dog er der usikkerhed om udviklingen i antallet af demente borgere.
Der er variation i efterspørgslen særligt på ældreboliger. Derfor er det vigtigt at sikre, at der tages hensyn til borgernes boligønsker og præferencer ved evt. etablering af nye boliger, da man ellers vil risikere huslejetab.
Det er vanskeligt at fremskrive behovet for midlertidige boliger. Der er dog en række indikatorer, man kan følge fremadrettet for at evaluere behovet. Når de nye pladser på Blomstergården bliver taget i brug har Slagelse Kommune 0,47 pladser pr. 1.000 indbyggere. Til sammenligning er gennemsnittet for 94 kommuner med over 10.000 indbyggere på 0,75 pladser pr. 1.000 indbyggere.
Anbefalinger
·         1) Det anbefales, at ældreboliger i tilknytning til Plejecenter Solbakken ommærkes til lejeboliger, da der er stort huslejetab og lav efterspørgsel efter boligerne. Dette kan skyldes, at huslejen er høj, og derfor anbefales det at forelægge Byrådet at omlægge lån, så huslejen kan blive billigere. Det kan øge muligheden for at udleje boligerne, og for at Bolig Korsør vil overtage boligerne.
·         2) Det anbefales at ommærke Smedegade hus D til fra skærmede boliger til somatiske plejeboliger. Det er svært at vide, hvornår efterspørgslen på skærmede boliger stiger igen pga. usikre prognoser for udviklingen i antal borgere med demens. I øjeblikket er der ikke efterspørgsel efter alle Slagelse Kommunes skærmede boliger. Dette punkt forelægges udvalget i en særskilt sag.
·         3) Det anbefales også at øge initiativer, der udsætter behov for ældreboliger/plejeboliger:
-        3 a) Flere bofællesskaber i Slagelse Kommune – Ifølge OK-Fonden er borgere i bofællesskaber mere selvhjulpne end borgere, som bor alene.
-         3 b) Øget fokus på rehabilitering, forebyggelse, træning og patientuddannelse
-         3c) Styrke/fortsætte indsatsen for at reducere antallet af forebyggelige indlæggelser samt genindlæggelser
-         3 d) Administrationen undersøger potentialet for at øge kommunale tilbud i hjemmet. Her tænkes særligt på hjemmepleje, sygepleje, hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at igangsætte en eller flere af anbefalingerne i boliganalysen. Såfremt udvalget beslutter dette, skal udvalget tilkendegive hvilke anbefalinger, der ønskes igangsat.  
Vurdering
Administrationen vurderer, at boliganalysen viser en tendens i forhold til det fremtidige behov for ældre- og plejeboliger, men også at prognosen i boligrapporten er usikker, da der udelukkende tages højde for demografiudvikling. Samtidig vurderer administrationen, at det øgede antal ældre, særligt over 80 år, nødvendiggør et øget fokus på de faktorer, som kan være relevante, at arbejde videre med i forhold til at udsætte behovet for ældre- og plejeboliger.
Administrationen anbefaler, at boliganalysen opdateres og forelægges udvalget efter behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager beslutning om eventuelle yderligere tiltag/analyser på baggrund af boliganalysens anbefalinger.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. februar 2020:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
Udvalget ønsker analysen suppleret med:
·         Nuværende plejecentres stand
·         Afdækning af behov for aflastningspladser i Skælskør og Korsør skal indgå i analysen. Der ønskes data på, hvor mange borgere, der ikke har fået muligheden for aflastning, hvor det var ønsket
·         Formuleringen ”potentialet for at øge kommunale tilbud” undrer udvalget, idet behovet skal være i centrum og ikke, hvorvidt det er et kommunalt tilbud
·         Koblingen til boligstrategien efterspørges
Udvalget ønsker et temamøde om boliganalysen, hvor Ældrerådet deltager, når der er svar på ovenstående.
Administrative bemærkninger
Som opfølgning på beslutning på udvalgsmøde den 4. februar har administrationen tilføjet nedenstående supplerende oplysninger:
Plejecentrenes stand
Det er ikke muligt for kommunale ejendomme, at indhente de resterende oplysninger om plejecentrenes stand pga. den aktuelle situation. Oplysninger eftersendes, når de er indhentet.
Plejecentrenes demensvenlighed
Vurdering
Plejecenter
Grøn (god)
Stillinge
Gul (middel)
Plejecenter Møllebakken, Plejecenter Bjergbyparken, Blomstergården, Plejecenter Smedegade, Plejecenter Quistgården, Plejecenter Lützensvej, Plejecenter Solbakken
Rød (dårlig)
Ingen
Afdækning af behov for aflastningspladser
Der findes ikke registreringer over, hvor ofte borgere bliver afvist til en aflastningsplads. Visitationen oplyser, at der ikke gives afslag på borgeres ønske om aflastningspladser. Dog er det forekommet, at borgere, der er visiteret til aflastningsplads, og som har ønsket Korsør, er blevet henvist til Skælskør i stedet for og omvendt.
Behovet for aflastningspladser kan indgå som et fagligt oplæg til udvalgets næste temamøde.
Koblingen til boligstrategien
I nedenstående skema har administrationen vurderet i hvilken grad effektmålene i Strategi for boliger til ældre er opfyldt. Grøn farve betyder opfyldt, gul farve betyder delvist opfyldt, og rød farve betyder ikke opfyldt.
Strategi
Vurdering
Bemærkninger
Der er mulighed for at blive boende længst muligt i eget hjem, hvor boligen får de nødvendige tilpasninger.
 
Ikke vurderet i boliganalysen
Der er boliger beliggende i lokalområderne, som ligger inden for de økonomiske rammer for seniorer generelt
 
Jvf. analysen er der boliger beliggende i lokalområder. Dog er efterspørgslen størst i byerne. Alle borgere, der visiteres til ældreboliger, får boligstøtte, hvis det er nødvendigt. På den måde har alle råd til at bo i boligerne.
Der findes bofællesskaber for seniorer, hvilke er økonomisk holdbare for seniorer generelt.
 
Der findes bofællesskaber for seniorer i Slagelse Kommune, og der er flere under udvikling/etablering.
Der findes en permanent løsning omkring midlertidige boliger tilpasset behovet. Antal midlertidige boliger justeres løbende for at opfylde borgernes behov. Målet er at forebygge indlæggelser og genindlæggelser på sygehuset
 
Jf. analysen side 32 etableres der i 2020 24 nye midlertidige pladser. Det er myndighedsafdelingens vurdering, at denne kapacitet kan dække de borgere, der bliver udskrevet fra sygehuset, men ikke altid de borgere, der bor i eget hjem, og hvor der kan opstå behov for en midlertidig plads pga. sygdom eller midlertidig funktionstab.
Det fremadrettede behov for plejeboliger skal dækkes.
 
Jf. analysen er der på nuværende tidspunkt ikke behov for flere plejeboliger, men der vil ifølge prognosen i fremtiden mangle plejeboliger, hvis den nuværende kapacitet ikke øges. Prognosen er dog forbundet med usikkerheder.
Der findes en løsning for etablering af permanente træningsfaciliteter.
 
Træningsfaciliteter er ved at blive bygget på Blomstergården.
Det er målet, at alle plejecentre kan rumme borgere med demens, med deraf opkvalificering af medarbejdere til dette. Fremadrettet skelnes på plejecentrene ikke mellem somatiske og demente beboere, da nye boliger indrettes demensvenligt.
 
Alle plejecentre kan rumme borgere med demens, og personalet har i 2018 og 2019 gennemført en omfattende kompetenceudvikling i at pleje borgere med demens. Samtidig findes der skærmede enheder, der er særligt velegnede til borgere med demens. Indretningsmæssigt kan der gøres yderligere tiltag på en række plejecentre for at øge demensvenligheden (fx flere tydelige døre, flere kontrastfarver og minimering af støj)
Midlertidige boliger kan med fordel tænkes sammen med Sundhedshus og genoptræning for derved at skabe sammenhængskraft og dermed sammenhængende forløb for den enkelte borger.
 
De midlertidige boliger er tænkt sammen med træningsfaciliteter, men ikke sundhedshus.
Nærhedsprincippet er prioriteret.
 
Der er placeret plejecentre både i land- og byområder.
Initiativer i Strategi for boliger til ældre.
Initiativ
Vurdering
Bemærkninger
Der sker afklaring i forhold til fremtidigt behov og dermed anvendelse med tilhørende økonomi i forhold til de 24 boliger på Blomstergården, som har været midlertidigt brugt af Skælskør Plejecenter.
 
Er afklaret.
Kommunen bør overveje fremadrettet, om der i kommune- og lokalplanen skal øremærkes boligarealer til fx +60-årige, kombineret med fælles boligområder for flere aldersgrupper.
 
Er under udvikling.
Behovet for aflastningspladser skal fortsat være i fokus. Som udgangspunkt fastholdes én aflastningsplads i henholdsvis Korsør og Skælskør.
 
Der er i alt 12 aflastningspladser, heraf én i Korsør og én i Skælskør
De 11 midlertidige boliger på Bjergbyparken kan evt. gøres permanente.
 
De er flyttet til Blomstergården
Muligheder afdækkes for etablering af en afdeling/enhed for de mest demente borgere, som er udad-reagerende.
 
Mulighed for etablering i Rude er afdækket og fravalgt jf. beslutning på udvalgsmøde den 4. februar 2020.
Der opstilles forskellige scenarier for etablering af Sundhedshus. Herunder med tydeliggørelse af samarbejdspartnere og finansieringsmodeller.
 
Sundhedshus er under etablering.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at  Udvalget tager beslutning om eventuelle yderligere tiltag/analyser på baggrund af boliganalysens anbefalinger.
[1] Dækningsgrad betyder andelen af borgere over 65 eller 80 år, der bor i ældre/plejebolig.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at udsætte punktet.
Sagen bedes kvalificeret med behov for aflastningspladser i Korsør og Skælskør.
Hvilke borgere benytter aflastningspladserne?
Bliver borgere fra Korsør og Skælskør anvist aflastningspladser i Slagelse?
Derudover ønskes en analyse af behov for Seniorbofællesskaber både i by og i landdistrikter.
Udvalget ønsker derefter en drøftelse med Ældrerådet.

4. Fordeling af værdighedsmidler fra puljen Ensomme ældre 2020 (B)

4.     Fordeling af værdighedsmidler fra puljen Ensomme ældre 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-87860                Dok.nr.: 330-2020-109468                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte fordelingen af værdighedsmidlerne fra puljen Ensomme ældre.
Baggrund
Udvalget besluttede den 3. december 2019, at afsætte 300.000 kr. af værdighedsmidlerne i budget 2020 til puljen Ensomme ældre.
Indkomne ansøgninger fremgår af bilag 2.
Om puljen
Formålet med puljen jfr. bilag 1 er, at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter, drevet af lokalråd, foreninger med videre i Slagelse Kommune. Aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2020.
Der har været annonceret om puljen www.slagelse.dk. Derudover er der sendt direkte besked til Lokal- og Landsbyråd.
Ansøgningsfristen var den 29. februar 2020, og der er indkommet 16 ansøgninger.
Det samlede ansøgte beløb er på 305.600 kr., hvilket overstiger det afsatte beløb til puljen på i alt 300.000 kr.
Administrationen har udarbejdet forslag til fordeling af midlerne; bilag 3.
Udvalget besluttede på mødet den 3. december 2019, at det er sidste år, der afsættes midler til puljen Ensomme Ældre. Puljen Ensomme Ældre udgår i 2021 og ansøgere til puljen i 2021 skal i stedet søge om midler i puljen § 18 midler.
Administrationen sikrer, at dette formidles tydeligt ud til dette års ansøgere til puljen Ensomme Ældre og til abonnenter af hjemmesiden.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte fordelingen af puljemidlerne til Ensomme Ældre.
Udvalget kan vælge at imødekomme et af administrationens forslag eller fremsætte ændringer til fordelingen af midlerne.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de indkomne ansøgninger og beslutter fordelingen af midlerne enten, hvor de tilslutter sig et af administrationens forslag, eller udvalget selv træffer beslutning om fordelingen af midlerne
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ann Sibbern (O)
at 1: Ali Yavuz (A), Unnie Oldenburg (A), Jimmi Jørgensen (A) beslutter, at værdighedsmidlerne tildeles efter administrationens forslag model 4.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) ønsker administrationens forslag model 2.
Ali Yavuz (A), Unnie Oldenburg (A), Jimmi Jørgensen (A) tilføjer:
at 2: At beslutningen om, at der ikke afsættes 300.000 kr. til puljen Ensomme Ældre i 2020 og overslagsårene - udgår. Dette betyder, at afsnittet "Administrationen sikrer, at dette formidles tydeligt ud til dette års ansøgere til puljen Ensomme Ældre og til abonnenter af hjemmesiden" - ikke finder sted.
at 3: At det administrativt og politisk sikres, at der finder en koordineret bevilling sted af midler til ensomme ældre i landdistrikterne og puljen for § 18 midler.
at 4: At ansøgningsfristen for 2021 fremskyndes for at sikre lokalrådene og øvrige organisationer bedre vilkår for planlægning og udnyttelse af pengene i tildelingsåret. (værdighedsmidler skal anvendes i kalenderåret)
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) protesterer mod behandlingen af at 2 - 4, idet to udvalgsmedlemmer er erklæret inhabile i at 1 og derfor ikke deltager i behandlingen af sagen.

5. Stigning i antallet af genoptræningsplaner og pres på serviceniveau (O)

5.     Stigning i antallet af genoptræningsplaner og pres på serviceniveau (O)

Sagsnr.: 330-2018-23691                Dok.nr.: 330-2020-51036                                            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget er via orienteringsmail fra Charlotte Kaaber i november 2019 informeret om stigning i antal genoptræningsplaner og konsekvenserne heraf (bilag1). Området er beskrevet i ”Status for budgetudfordrede områder i 2020” på udvalgsmødet den 4. februar 2020, med et ønske om øget personaleansættelse (bilag 2). Senest er der på udvalgsmødet den 3. marts 2020 taget beslutning om, at anbefale Byrådet at overføre mindre forbrug fra 2019 til drift i 2020. På Byrådsmødet den 23. marts 2020 blev overførslen godkendt, hvilket betyder at området forventes at balancere med nuværende serviceniveau i 2020.
Udviklingstendenser for genoptræningsområdet
Sundhed og Træning, der varetager genoptræning, har siden kommunalreformen haft årlig stigning i antallet af genoptræningsplaner. I 2019 udgør stigningen 18% sammenlignet med samme periode i 2018. De 18% dækker 260 yderligere borgerforløb, på et samlet grundlag af 3.602 borgere med genoptræningsforløb over hele året i 2019.
Stigningen skyldes øget henvisningspraksis, når svækkede borgere udskrives, hvilket formodentlig er et udtryk for regional opgaveglidning, hvor specialiserede opgaver, som tidligere lå på sygehuset, nu varetages kommunalt. Et eksempel på dette er udmeldingen om udflytning af genoptræning til borgere med hjerteproblemer. Det vurderes desuden, at generel øget viden om effekten af genoptræning (f.eks. som alternativ til nogle kirurgiske indgreb) også har indflydelse på antallet.
Sundhed og Træning har gennem de senere år skærpet fokus på effektiv indkaldelse, samt at tilbyde hold baserede indsatser frem for individuelle aftaler. De har fokus på at afslutte forløb, så snart, det er muligt for borger selv, at varetage træningen. I praksis opleves det at mere komplekser borgerforløb udfordrer dette fokus. Der er desuden aktivt samarbejde med terapeuter ansat på plejecentrene som derved varetager genoptræningsforløb i borgerens nærmiljø, for de borgere hvor det er relevant, fremfor at borgerne transporteres til genoptræningsafdelingen.
Status for området i 2020
Efter at området i 2018 blev underlagt lovgivning om maksimalt 7 dages ventetid, er det nu synligt at hidtidige tiltag har vist sig utilstrækkelige, og flere borgere vælger på grund af øget ventetid muligheden for et genoptræningsforløb hos godkendte private leverandører. Udgiften til det private tilbud betales af kommunen.
Erfaringen i praksis viser dog, at flere borgere vælger at benytte sig af det kommunale tilbud, – også i de situationer, hvor de tilbydes at vælge privat aktør, hvorved der opstår ophobning på ventelisten til kommunalt tilbud. I løbet af de første 6 uger af 2020 har i alt 9/17 borgere takket ja til genoptræningsforløb hos privatpraktiserende fysioterapeuter, og udgifterne forventes at ramme loftet af de indgåede aftaler.
Data for området
Opgørelse for de første 6 uger af 2020 baseret på 347 borgerforløb viser en udvikling fra 87% til 37% overholdelse af ventetiden. 
Sundhed og Træning er under pres ift. medarbejderressourcer, da de tidligere tildelte puljemidler til at nedbringe ventetiden er opbrugt. Antallet af årsværk er gået fra 35 i 2018 til 32,1 i udgangen af 2019. Sygefraværet på de sidste 12 måneders fravær ligger på 4,31 procent i afdelingen.
Oversigt over ansættelser og opgavepres.
År
Antal modtagne genoptræningsplaner
Antal borgere med eksisterende forløb §140)
Antal terapeuter/årsværk
Antal sager pr. terapeut pr år
Produktivitet
Antal terapeuter pr 100 borgere
2017
3041
3315
34,1
97,2
1,02
2018
3143
3342
35,0
95,5
1,04
2019
3718
3602
32,1
112,2
0,91
2020
  Fortsat stigning
Minimum 3602
36,1*
99,7
1,00
*antal forudsat, at der ansættes 4 årsværk for de overførte midler fra budget 2019.
Budgetrammen for 2020 forventes at kunne imødekomme den beskrevne udfordring som genoptræningsområdet står over for i forhold til at overholde de lovgivningsmæssige servicekrav for ventetid og mindske forbruget af frit valgs ordningen, efter Byrådets godkendelse af at overføre midler fra budget 2019.
Aktuel situation efter Corona udbrud.
Genoptræning og rehabilitering, hvor manglende indsats kan medføre uopretteligt funktionsevnenedsættelse er i Sundhedsstyrelsens anbefalinger anset som "En kritisk funktion" der skal varetages under Corona udbruddet. I Slagelse Kommune er genoptræningen indstillet midlertidigt, da risikoen for smittespredning og potentiel infektion vurderes at opveje fordelene ved at fortsætte tilbuddet. Alle terapeuterne indgår i det kommunale sundhedsberedskab, og er aktuelt i oplæring til at varetage potentielle opgaver, såfremt sygemeldinger hos vanligt personale i hjemmeplejen som forventet stiger i den kommende periode. Herudover varetages genoptræning af igangværende og prioriterede ”nye borgere” af den enkelte terapeut via telefon og videokonference konsultationer så vidt det er muligt for borgerne.
Aktuelt er 130 borgere i en prioriteret venteliste som afventer opstart. Dette antal forventes at stige til omkring 250 borgere hvis Regeringens nuværende anbefalinger ophæves efter påske.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 140
Handlemuligheder
a)    Udvalget kan medtage genoptræningsområdet i budgetprocessen 2021-2024 med ønske om at øge budgetrammen, svarende til 4 årsværk. Derved forventes det, at de lovgivningsmæssige krav kan overholde, og derved imødegå det forventede øgede opgavepres over tid, uden forventning om øget brug af fritvalgsordningen.
b)    Udvalget træffer beslutning om at tilpasse serviceniveauet til nuværende ramme, med forventning om et øget brug af fritvalgsordningen ved private leverandører i 2021. Det vil forudsætte en nærmere analyse af fritvalgsområdet for at vurdere den økonomiske effekt og konsekvensen ift. administration, tilsynsforpligtelser og kvalitet for målgruppen.
Vurdering
Da området er lovbestemt er der grænser for, hvor meget serviceniveauet kan tilpasses. Konsekvensen af øget ventetid på genoptræningsområdet har betydning for borgerens funktionsevne og tilbagevenden til arbejdsmarkedet mv. Set i det lys anbefales det, at udvalget medtager området i budgetprocessen for 2010-2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetstigning til 4 årsværk, svarende til 2 mio. kr. pr. år. 
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning i forhold til at medtage genoptræningsområdet i budgetprocessen for 2021-2024.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Helle Jacobsen (V) tilføjer en bemærkning om, at hele sagen kommer med til budgetforhandlingerne.
Helle Jacobsen (V) ønsker en korrektion på s. 27 øverst i bilaget vedrørende kommunale tilbud om hjemmepleje - til hjemmepleje generelt.

6. Klippekortsordning (O)

6.     Klippekortsordning (O)

Sagsnr.: 330-2020-14005                Dok.nr.: 330-2020-93415                                            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget besluttede på mødet den 3. marts 2020, at følgende punkter fra initiativsag fra Ann Sibbern skulle belyses:
1.    at udvalget får tilsendt det tidligere Sundheds- og Seniorudvalgs beslutning om anvendelse af klippekortsordningen.
2.    at udvalget får en orientering om, hvad klippekortsordningen bliver anvendt til, afsatte midler, antallet af borgere som modtager ydelsen, og hvordan ordningen opleves af borgerne (fx ved at spørge nogle borgere på de enkelte plejecentre).
3.    at udvalget får en orientering om, hvordan midlerne bliver fordelt blandt plejecentrene, og hvordan det sikres og dokumenteres, at borgerne får den tildelte ekstra tid.
4.    at udvalget får en orientering om, hvordan man sikrer borgerne og de pårørende viden om klippekortsordningen.
5.    at udvalget får en oversigt over ældreområdets puljer samt midler tildelt via bloktilskud med beløb og anvendelse.
Administrationens svar
Der er klippekortsordning på både plejecentrene og i hjemmeplejen.
Hjemmepleje
Klippekortsordningen i hjemmeplejen svarer til det der kaldes omsorgspakken. I 2015 blev omsorgspakken finansieret via ældremilliarden. Fra 2016 er omsorgspakken finansieret via bloktilskuddet.
Anvendelse
Omsorgspakken anvendes til ældre, sårbare og udsatte borgere, som har et stort plejebehov og komplekse forløb. Omsorgspakken giver borgerne mulighed for at bruge 60 minutter om ugen til fx hyggesnak i dagligdagen, højtlæsning, indkøb, personledsagelse til aktivitetscentre m.m. Der tages udgangspunkt i borgerens livshistorie, og tiden tilrettes til borgerens hverdagsliv. Omsorgspakken giver borgeren mulighed for at fordele tiden på flere dage, at spare timer sammen og bruge tiden på længerevarende aktiviteter. Aktiviteten er ikke fastlagt og aftales mellem borger og leverandør.
Fordeling af midler
Borgerne visiteres til omsorgspakken ud fra en individuel faglig vurdering. Formålet er at støtte og hjælpe borgeren i et kortere eller længere tidsrum ved tab af fysiske og/eller psykiske færdigheder.
Antal borgere
Tal fra omsorgssystemet viser, at der i 2019 var 75 borgere, som blev visiteret til omsorgspakken.
Dokumentation
Omsorgspakken fremgår i dag af ydelsesoversigten i it-systemet CURA og er beskrevet i kvalitetstandarden under ydelsen Anden hjælp. Medarbejderen dokumenter i CURA, hvilke aktiviteter der aftales med borgeren, samt når ydelsen er udført.
Viden om omsorgspakken
Visitatorerne informerer de borgere, der visiteres til omsorgspakken om, hvordan omsorgstimer kan bruges. Herudover er det personalet i hjemmeplejen, som i det daglige sikrer, at borgeren bruger sin omsorgspakke og sikrer, at borgeren har mulighed for at leve et værdigt liv med udgangspunkt i egne livshistorier.
Plejecentre
I 2017 blev en anden klippekortsordning (øget nærvær) iværksat på kommunens plejecentre. Den har sin oprindelse i aftalen om finanslov fra 2017, og der blev afsat midler både i 2017 og 2018 til kommunerne som en samlet pulje til klippekortsordningen. Slagelse Kommune blev, på baggrund af en ansøgning, tildelt 5.169 mio. kr. i 2017 og i 2018. Fra 2019 og frem er midlerne fordelt til kommunerne via bloktilskud.
Anvendelse
Klippekortsordningen Øget nærvær giver beboerne mulighed for at bruge 30 min om ugen til fx ture i byen, ekstra velvære i form af manicure, samvær i egen bolig, ferie hvor personalet tager med, fester, banko, dans m.m. Det er en individuel vurdering sammen med borgeren eller en formodning om, hvad borgeren sætter pris på, hvis vedkommende ikke kan svare for sig. Medarbejderen har fokus på borgerens behov og ønsker, både igennem borgerens nonverbale sprog og i samarbejde med pårørende.
Der er mulighed for, at beboerne kan spare klip sammen eller fordele tiden på flere dage. Ordningens formål er at give beboerne en mulighed for at være herre over eget liv og få hjælp til ting, som giver livskvalitet.
Fordeling af midler
Midlerne fordeles forholdsmæssigt ud fra antal beboere på de enkelte plejecentre, og alle beboere på plejecentrene er med i ordningen. Plejecentrene organiserer det forskelligt. Nogle har ansat aktivitetsmedarbejdere, andre har ansat flere medarbejdere, så det faste kendte personale har mulighed for at bruge ekstra tid med beboerne. Ét plejecenter har ansat en musiker, der kommer to gange om ugen og spiller harmonika for beboerne.
Antal borgere
I boliganalysen fra 2019/2020 fremgår det, at der er 536 beboere fordelt på alle plejecentre.
Dokumentation
I 2017 og i 2018, da klippekortsordningen var en del af klippekortspuljen, foregik dokumentationen via håndholdte skemaer. Efter ordningen er blevet en del af bloktilskuddet, arbejdes der på at dokumentere beboerens ønske om aktivitet, samvær eller øget hjælp i omsorgssystemet CURA.
Viden om klippekortsordningen Øget Nærvær
Medarbejderne på plejecentrene fortæller beboere og pårørende om klippekortsordningen ved indflytningssamtalerne. I dagligdagen motiverer personalet beboerne til at anvende klip ved at tale om aktiviteter, som passer til beboernes livshistorie. Bruger pårørenderådene drøfter klippekortsordningen, plakater om ordningen hænger fremme og der er tilgængelige ’flyers’ på alle plejecentre.
Oplevelse af klippekortsordningen Øget Nærvær
Personalet angiver, at beboere på plejecentrene har svært ved at svare på, hvornår der bruges klip fra klippekortsordningen (øget nærvær), og hvornår der er tale om almindelig pleje.
Nogle aktiviteter er plejerelateret, andre er sygepleje og psykosociale problemstillinger samt helt almindelig menneskelig kontakt. Derfor er plejecentrene særligt opmærksomme på og arbejder med at sikre, at aktiviteter under kippekortsordningen er adskilt fra den daglige pleje og netop bidrager til det ekstra, der giver et værdigt liv og en meningsfuld hverdag.
De adspurgte personaler fra plejecentrene er glade for klippekortsordningen og oplever, at ordningen giver mulighed for at opnå en god kontakt og gode oplevelser for og med beboerne.
Jf. ad 5 gives en oversigt over puljer 2020:
·         Forebyggelse af ensomhed: 1,5 mio. kr.
·         Ældremilliard, som nu er bloktilskud: 17,9 mio. kr.
·         Værdighedsmidler: 16,1 mio. kr.
Retligt grundlag
Finansloven 2017-2019
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Omsorgspakken (anden hjælp) i hjemmeplejen
Administrationen vurderer, at omsorgspakken er et supplement til den daglige pleje og kan være med til at styrke og bevare borgerens livshistorie samt bidrage til, at borgeren opnår en meningsfuld hverdag.
Omsorgspakken visiteres til ældre, sårbare og udsatte borgere, der har et stort plejebehov og komplekse forløb.
Klippekortsordningen (øget nærvær) på plejecentre
Administrationen vurderer, at klippekortsordningen er et godt supplement til den daglige pleje på plejecentrene og kan tilrettes i forhold til den enkelte beboer i tæt samarbejde med medarbejderne.
Klippekortsordningen giver beboerne på plejecentrene mulighed for at få ekstra tid tilført i hverdagen. Denne mulighed understøtter, at beboeren får en hverdag med aktiviteter og indhold, der kan være med til at give et værdigt liv og mulighed for at bevare livshistorierne og en meningsfuld hverdag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker en orientering om de forskellige puljeordninger som en sag en gang årligt.

7. Orienteringspunkter (O)

7.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-117012                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Møde- og sagsoversigt pr. 31. marts 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.

8. Pressemeddelelser (B)

8.     Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                   Dok.nr.: 330-2020-117063                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at sende en pressemeddelelse med en anerkendelse af medarbejderne i driften og i forvaltningens indsatser i denne særlige tid med Corona virus. Pressemeddelelsen skal også indeholde Forebyggelses- og Seniorudvalgsmedlemmers fleksibilitet i forhold til at kunne samles inden for 6 timer ved administrationens ønske om ændring af serviceniveau.
Alle medarbejderne skal også have den politiske anerkendelse som mail.

9. Godkendelse af referat (B)

9.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-150                   Dok.nr.: 330-2020-117069                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 31. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.