Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 11. august 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-278384                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 3 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 3 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                 Dok.nr.: 330-2020-278535                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Status drift
På Byrådets møde den 22. juni 2020 blev givet tillægsbevilling på 40,161 mio. kr. til Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetudfordrede områder.
Der er herefter foretaget budgetopfølgning, som viser et forventet mindre forbrug for driftsudgifterne på 0,831 mio. kr. samlet set – dette er vedrørende elevområdet og et mindre forbrug for anlægsudgifterne på 2,493 mio. kr. I bilag 1 ses specifikation af forbruget på drift. Anlægsprojekter fremgår af bilag 1a.
COVID-19
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 er denne budgetopfølgning fortsat forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud. Kommunerne er ved Midtvejsreguleringen kompenseret for forventede udgifter til COVID-19. Der vil sidst på året blive foretaget en opfølgning på aftalt kompensation i forhold til kommunernes aktuelle merudgifter til COVID-19, og behov for yderlig justering af kompensationen.
I budgetopfølgning har virksomhederne og centrene indarbejdet deres afholdte og forventede mer-/mindre udgifter, samt mindre indtægter til COVID-19. Der vil i efteråret, når der foreligger et bedre overblik over merudgifternes omfang blive taget stilling til, hvordan den modtagne kompensation fra staten fordeles internt i Slagelse kommune. Det betyder, at i denne budgetopfølgning, er forudsat, at netto merudgifter/mindre udgifter i forbindelse med COVID-19 kompenseres 100%.
Afholdte COVID-19 udgifter
I forhold til udgifter opgjort i Budgetopfølgning 2B arbejdes der på, at kunne opgøre udgifterne på udvalgets område mere præcist ud fra fælles kriterier – herunder opgørelse af ekstra udgifter til personale og udgifter som ikke er afholdt grundet COVID-19.
Særtilskud til kommuner pga. COVID-19
Regeringen har indgået to politiske aftaler på ældreområdet, som indbefatter udmøntning af midler til kommunerne over bloktilskuddet som et særtilskud i 2020 på baggrund af nøglen i tilskuds- og udligningssystemet for udgiftsbehovet på ældreområdet.
Det drejer sig om følgende:
·         Aftale af 1. maj 2020 om initiativer for svækkede ældre i forbindelse med COVID-19, hvor der er afsat 100 mio. kr. til kommunerne med henblik på nye løsninger for genoptagelse af besøg og fastholdelse af social kontakt med beboere på plejehjem under COVID-19. Dette svarer til ca. 1,4 mio. kr. til Slagelse Kommune.
·         Aftale af 19. juni 2020 om sommerpakken, hvor der er afsat 40 mio. kr. i 2020 til kommunerne med henblik på at give plejehjemsbeboere gode udendørsoplevelser i sommerperioden og i efteråret. Dette svarer til ca. 0,8 mio. kr. til Slagelse Kommune.
Midlerne vil blive udbetalt til kommunerne 1. september 2020.
Initiativerne er igangsat hen over sommeren. Kommunerne skal, inden udgangen af 2020 indsende en redegørelse til Sundheds- og Ældreministeriet med angivelse af, hvad midlerne er brugt til.
Forbrugsprocenter for juni perioden 2018-2020
Forebyggelses- og Seniorudvalget
 
2018
Juni
2019
Juni
2020
Juni
7.1 – Pleje og Omsorg
52,8
51,1
50,4
7.2 – Sundhed og Forebyggelse
43,2
42,2
41,5
I alt for fagudvalget
 
 
 
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med april udgør af det korrigerede budget.
Det skal bemærkes, at forbrugsprocenter på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område skal ses overordnet. Der er en række forhold, bl.a. aktiviteten på sygehusene samt interne og eksterne afregninger, der betyder, at status på forbrugsprocenter afviger fra år til år. Forbrugsprocenter for de 6 første måneder fortæller således ikke, om budgettet overholdes ved årets udgang.
Status anlæg
Samlet set forventes ved udgangen af 2020 et mindre forbrug på anlæg i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. Heraf er ca. 0,5 mio. kr. periodeforskydninger i forbrug vedrørende opførsel af træningsfaciliteter, hvorfor dette beløb skal anvendes i 2021. De resterende 2 mio. kr. er forventet mindre forbrug vedrørende den afsluttede ombygning af Hjemmet ved Noret, der vil blive redegjort for. Der er på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område to store anlægsprojekter i gang, etablering af sundhedshus og bygning af træningsfaciliteter.
Sundhedshuset er under ombygning og forventes færdigt i slutningen af 2020 og ibrugtagning i starten af 2021.
Træningsfaciliteter ved Blomstergården: På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i juni 2020 blev projektforslag godkendt. Den godkendte proces- og tidsplan følges, hvorefter ibrugtagning finder sted i august 2021.
I bilag 1a ses nærmere beskrivelse af alle anlægsprojekter på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Budget 2021
I forhold til budget 2021 vil Forebyggelses- og Seniorudvalgets område være budgetudfordret på de samme områder, hvortil der i 2020 netop er givet tillægsbevilling. Det er følgende områder:
-      Sygepleje
-      Myndighed, visitation til hjemmepleje
-      Hjælpemidler
-      Plejecentre
-      Mellemkommunale betalinger
Forklaringen på behov for ekstra budgettilførsel i 2021-2024 er, dels at de nuværende budgettildelingsmodeller baseres på data 2 år tilbage i tiden, dels at der sker en opgaveglidning fra region til kommuner primært i form af kortere indlæggelser på sygehus, og dermed ikke færdigbehandlede borgere, som kommunen skal yde den nødvendige pleje hos. Dertil kommer kommunens sundhedsprofil, som medfører øget behov for pleje hos de ældre.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens Kasse- og Regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
I Center for Sundhed og Ældre arbejdes der hele tiden på at udvikle og optimere vores drift - dels for at skabe mere kvalitet i borgerforløb – dels for at udnytte ressourcerne bedst muligt, for derved delvist at kunne imødekomme de øgede behov og dermed det økonomiske pres på ydelser til den ældre befolkning.
Lige op til sommeren blev der igangsat en proces, hvor der vil være fokus på:
¨       Rehabilitering på døgnophold og hjemme i borgerens eget hjem
¨       Borgerforløb, herunder indlæggelser og genindlæggelser, diagnoser og årsager til indlæggelser
¨       Benchmark på plejecentre.
Der er etableret arbejdsgrupper, med involvering af relevante faggrupper, som starter i slutningen af august. Målet er, at der foreligger et resultat inden jul.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område i 2020 er retvisende. Vi forventer budgetoverholdelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der søges om indtægtsbevilliger til de to særtilskud til ældreområdet, som beskrevet ovenfor, i forbindelse med COVID-19. Slagelse Kommunes andel udgør, som beskrevet ovenfor i alt 2,2 mio. kr. i 2020
Overførslerne finansieres over kassen.  I hele 1.000 kr.
Politik-område
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Pleje & Omsorg
7.01
7.01
2.200
-2.200
 
 
 
Drift – Sundhed & Forebyggelse
 
 
 
 
Anlæg – Pleje & Omsorg
 
 
 
 
Anlæg – Sundhed & Forebyggelse 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget søger Økonomiudvalg og Byråd om indtægts- og udgiftsbevilling på hhv. 1,4 mio. kr. til genoptagelse af besøg hos plejehjemsbeboere ifm. COVID-19 og 0,8 mio. kr. til gode udendørsoplevelser i sommer/efterår, udflugter for plejehjemsbeboere, bevillingerne tilføres politikområde 7.01, plejecentre.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1 (A) godkender og videresender Budgetopfølgningen til Økonomiudvalg og Byrådet.
(V) (O) tager orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetforslaget.
At. 2 Udvalget godkender.

3. Opfølgning på budgetaftale 2019-2023 - Plejebehov på øerne (D)

3.     Opfølgning på budgetaftale 2019-2023 - Plejebehov på øerne (D)

Sagsnr.: 330-2020-13919               Dok.nr.: 330-2020-274832                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal drøfte administrationens undersøgelse af andre kommuners serviceniveau på småøer.
Baggrund
På udvalgsmøde den 5. maj 2020 besluttede udvalget, at godkende forslag b om, at iværksætte en række tiltag, der skal medvirke til dækning af plejebehovet på øerne:
Beslutningen betyder, at:
a)    Der etableres et lokale på Agersø, hvor medarbejdere kan opholde sig under beredskab svarende til de lokaler, der findes på Omø.
Vi har lejet en andelsbolig pr. 1/6 2020 – foreløbigt i to år, da midlerne er givet i den periode.
I huset får vi etableret sygeplejeklinik og et rum personalet kan være i og dokumentere i. De to rum skal vi have sat lås på, så kun personalet kan gå derind. Da vi forventer, at stuen kan bruges til borgerrelaterede opgaver – rigtig gerne sådan at de selv kan booke lokalet og anvende IT løsningen til at tale med diverse kommunale instanser eller deltage i møder. IT løsningen er indkøbt og er ved at blive sat op. Vi skal finde en løsning på, hvordan borgerne kan komme ind og ud af boligen.
b)    Der etableres et kommunalt/lokalt beredskab til håndtering af akut situationer og nødkald på Agersø svarende til det kendte på Omø.
Det lokale beredskab er så godt som etableret. Vi har ingen borgere visiteret til nødkald på nuværende tidspunkt.

Lokale uddannede borgere har budt ind – dog har vi ikke kunnet rekvirere nok uddannede til at dække hele døgnet, så vi har også købmanden med i beredskabet, da han har budt ind. Vi arbejder kreativt og løsningsorienteret med opgaven, men den er ikke uden udfordringer.
c)    Anvendelsen af genoptræning/rehabilitering via skærmløsning øges.
Det kan ske via den skærm vi sætter op i det lejede hus. Eller ved at hjælperne har udstyr med ud til borger. Vi har endnu ikke afprøvet det, da der ikke har været en anledning til det.
Derudover ønskede (O), at administrationen undersøger andre kommuners serviceniveau på småøer.
Afgørelser vedrørende serviceniveau på øerne
Formand for Ø-udvalget Anne Bjergvang, har i den forbindelse orienteret administrationen om Ankestyrelsens afgørelser i forhold til Lolland kommune, Fåborg kommune og Odder kommune (bilag 1, 2 og 3).
Disse afgørelser har tidligere indgået i sagen som styresignal for serviceniveauet på området.
Afgørelserne fastslår, at ældre har ret til hjemmehjælp hele døgnet, hvad enten de bor på øer eller fastlandet. Begrænsninger i den trafikale tilgængelighed er ikke en gyldig grund for afvigelser. Kommunen skal sikre, at borgerne får den hjælp, som de efter en konkret vurdering er berettiget til efter Serviceloven. Kommunen må ikke gøre hjælpen betinget af, at borgeren flytter til en anden del af kommunen (eksempelvis et plejecenter).
Andre kommuners løsninger til at dække plejebehovet på øerne
Administrationen har taget kontakt til repræsentanter fra foreningen Sammenslutningen af Danske Småøer, samt formanden for det lokale Ø-udvalg. Derudover er de decentrale ledere for hjemmeplejen på Lolland, Fåborg og Odder Kommune kontaktet for at undersøge, hvorvidt de har kendskab til attraktive løsninger, som kan afprøves i perioden 2020-2022, hvor der gennem budgetaftalen er bevilget midler. Der er ikke på baggrund af dette fremkommet alternative løsningsforslag til de nuværende løsninger for Agersø og Omø.
Retligt grundlag
Lov om Social Service §83, §83a, §112 og Sundhedsloven §139.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalgets kan drøfte sagen og på baggrund af debatten udpege evt. relevante emner, som administrationen i den nuværende sag skal belyse yderligere.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de igangsatte tiltag stemmer overens med øvrige kommuners tiltag på området, og at tiltagene medvirker til, at øerne sidestilles med fastlandet i forhold til serviceniveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger. 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter sagen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1 Udvalget drøfter sagen med nedenstående bemærkninger.
(A) Har følgende spørgsmål til forvaltningen.
1)    Kunne man gøre vagterne kortere f.eks. fra kl. 22. til kl. 06.30 eller 07.30 næste morgen.  Det kunne muligt medføre at flere øboere kunne tage vagten om natten og samtidig ville det muliggøre, at personale kunne rejse til kl. 21 med færgen og hjem næste morgen 06.30 eller 07.30.
2)    Har man forsøgt at rekvirere uddannet personale på Sjælland til en vagtordning, hvor de kan sove i det nye lejede hus.
3)    Anvender man på Sjælland ikke uddannet personale til at køre nødkald om natten (naboer eller andre) | altså det som man tilbyder Agersø borgerne?
(O) finder det besynderligt og unødvendigt, at formanden for ø-udvalgets bemærkning om retten til hjemmehjælp er inddraget i sagsfremstillingen, da det ikke er opfattelsen, at der noget tidspunkt har været drøftet, om ø-boerne skal have ret til hjemmehjælp, tværtimod. (O) er af den opfattelse, at der er kendskab til lovgivningen på området. (O) har ved udvalgsmødet d. 5/8 forespurgt til andre ø-kommuners serviceniveau på området, hvilket der ikke er svaret på i sagen.

4. Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)

4.     Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)

Sagsnr.: 330-2019-3515                 Dok.nr.: 330-2020-301724                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at indgå i samarbejde og dermed driftsfinansiering omkring etablering af Hospice i Korsør.
Såfremt udvalget beslutter at indgå i samarbejde med initiativtagerne, skal der træffes beslutning om finansiering af driftsudgifter.
Baggrund
En gruppe borgere har taget initiativ til, at fremme mulighederne for at etablere hospicepladser på det tidligere Korsør Sygehus.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj 2019 blev besluttet, at administrationen i samarbejde med initiativtagerne og andre relevante parter, skal udarbejde oplæg til scenarier, funktioner og økonomiske modeller for eventuel etablering af Korsør Hospice.
Region Sjælland har oplyst, at de ikke ønsker at indgå en aftale omkring drift af hospicepladser.
Initiativtagerne ønsker, at der ses på alternative muligheder for, at der kan etableres hospicepladser på Korsør Sygehus, gerne i kombination med andre funktioner.
Ved budgetforhandlingerne 2019 blev forslaget vedrørende etablering af Hospice Korsør ikke vedtaget.
I foråret har bestyrelsen for Korsør Hospice talt med mange af byrådsmedlemmerne og fortalt om deres plan med Korsør hospice og palliation. Det har vakt flere politikeres interesse.
Scenarie:
Til en start etableres 2 hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser på det tidligere Korsør Sygehus. Efter behov vil der være mulighed for, at tilpasse antal hospicepladser.
Et hospice skal kunne tilbyde lindrende pleje, omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og døende patienter, hvor den helbredende behandling er definitivt opgivet til fordel for en aktivt lindrende indsats; en såkaldt palliativ behandling.
Et ophold på hospice kan være aktuelt, når sygehus og læger har opgivet helbredende behandling, og patienten ønsker at tilbringe den sidste levetid et sted, der er oprettet specielt til at passe og pleje uhelbredeligt syge.
Hospicepladser forudsætter specialiserede medarbejdere, der er uddannet til, og har erfaring med, netop denne gruppe af patienter. Der er behov for en tværfaglig medarbejderstab, bestående af sygeplejersker, læge, fysioterapeut, præst, psykolog, diætist samt ofte også pædagog og musikterapeut.
På et hospice tilrettelægges omsorg, pleje og lindrende behandling i tæt samarbejde med den syge og dennes pårørende. Kontakten til de pårørende er tæt, og som pårørende kan man komme og gå stort set, som man selv har behov for. Et hospice er således både for den syge og de pårørende.
Der er behov for en højere normering end i kommunens øvrige midlertidige- og plejeboliger. Det betyder, at personalet har bedre tid og mulighed for at tilpasse sig patientens og de pårørendes rytme og behov.
Restitutionspladser anvendes typisk til borgere, der er for syge til at komme hjem efter sygehusophold, eller hvor det er uforsvarligt at lade borger være hjemme i egen bolig med hjælp fra syge- og hjemmepleje. Der er et stigende behov for denne type midlertidige ophold, da patienterne i øget omfang udskrives ikke færdigbehandlede, til videre behandling i egen bolig.
Vi åbner for 12 nye midlertidige pladser på Blomstergårdens plejecenter i september 2020 – således at vi har i alt 48 midlertidige pladser på Blomstergården.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Byrådets Budgetaftale 2019-2022, hvori der i punkt 55a – tiltag uden direkte budgeteffekt – er nævnt; ”Hospice: Mulighederne for et hospice i Slagelse Kommune undersøges nærmere”.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at indgå i videre arbejde med henblik på etablering af hospice. Såfremt udvalget ønsker at indgå i videre arbejde, skal der træffes beslutning om, hvordan driftsfinansieringen skal tilvejebringes.
Herunder om udvalget ønsker at medtage driftsfinansiering som ønske i de kommende budgetforhandlinger for 2020-2023.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den ovenfor beskrevne model for indledningsvis at etablere 2 hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser giver god mening. Det er vurderingen, at 2 hospicepladser vil dække det aktuelle behov i Slagelse Kommune. Dog tænker vi at behovet for midlertidige pladser bliver indfriet ved åbning af de sidste pladser på Blomstergårdens plejecenter.
Denne model er fleksibel og dermed fremtidssikret, da der vil være mulighed for, løbende at justere anvendelsen af pladserne, afhængigt af det konkrete behov. Etablering af hospice- og restitutionspladser samme sted gør det muligt, at udnytte medarbejderkompetencerne og tilpasse til den enkelte borgers individuelle behov i den konkrete situation. Der er således ikke beskrevet yderligere scenarier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlæg
Initiativgruppen har opnået, at der i Finansloven for 2019 ”er der afsat en reservationsbevilling på 2,5 mio. kr. i 2019 og 2,5 mio. kr. i 2020 til ombygning af Korsør Sygehus til Hospice med 10 pladser. Samtidig er afsat 0,6 mio. kr. årligt i 2020-2022 til drift.
I denne sagsfremstilling er forudsat, at de på Finansloven i alt 6,8 mio. kr. anvendes til ombygning og indretning af boligerne på det tidligere Korsør Sygehus. Derudover anvendes midlerne til indkøb af diverse nødvendigt specialiseret hospitalsudstyr mm.
Der vil således ikke være en kommunal anlægsudgift.
Drift
De løbende udgifter til medarbejdere, leder samt øvrige løbende drift i form af personalebeklædning, forsikringer, administration mm. er foreløbigt estimeret til at være i størrelsesordenen 16 mio. kr. årligt.
Derudover skal der indgås konkrete forhandlinger med ejer omkring husleje, ligesom der vil være udgifter til løbende vedligeholdelse, el, varme, vand mm.
Hospiceophold hører under reglerne for frit sygehusvalg. Det betyder, at det er gratis, og at patienten eller de pårørende selv kan vælge hospice.
Den samlede årlige driftsudgift vil være kommunal finansiering. Der er ikke midler til dette formål inden for den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Det skal bemærkes, at kommunerne i dag er delfinansierende til hospiceophold. Der afregnes i størrelsesordenen 2.077 kr. pr. døgn, svarende til 760.000 kr. pr. årsplads som kommunal udgift. En eventuel besparelse er ikke indregnet i ovennævnte årlige driftsudgift til hospice i Korsør, netop fordi borgerne har frit valg til hospice.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der skal arbejdes videre med etablering af hospice og restitutionspladser
2.    at såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at arbejde videre, skal det besluttes, hvordan driften skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 13. august 2019:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At. 1- 2 Udvalget oversender finansieringen til budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ældrerådet beslutter at afgive høringssvar. Omsorg-, pleje-aktiveringsgruppen udarbejder høringssvar. Arbejdsgruppen er velkommen til at invitere andre interesserede.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1-2 Udvalget oversender finansieringen til budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
At. 1 (A) beslutter ikke at arbejde videre med etablering af Hospicepladser, da det er en regionsopgave. Ældrerådets høringssvar lyder også på at de ikke anbefaler et Hospice.
(A)beslutter at administrationen arbejder videre med beregninger på 10 restitutionspladser. (O) og (V) ønsker at der arbejdes videre med 2 hospicepladser og 10 restitutionspladser.
At. 2 (A) ønsker at udgifterne til de 10 restitutionspladser oversendes til budgetforhandlingerne.
(O) og (V) ønsker at udgifterne til 2 Hospicepladser og 10 restitutionspladser oversendes til budgetforhandlingerne.

5. Godkendelse af procesplan for bevægelse i dagtilbud og skoler (B, E)

5.     Godkendelse af procesplan for bevægelse i dagtilbud og skoler (B, E)

Sagsnr.: 330-2019-86279               Dok.nr.: 330-2020-248531                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage procesplanen til efterretning.
Baggrund
Byrådet besluttede på deres møde i december 2019 at videresende Venstres initiativsag om bevægelse i folkeskolen til Børne- og Ungeudvalget. I marts 2020 besluttede Børne- og Ungeudvalget, at der skulle arbejdes videre med en helhedsorienteret bevægelsesindsats både i dagtilbud og skoler.
Afsæt og formål
Slagelse Kommune står ligesom landets øvrige kommuner overfor en række sundhedsmæssige udfordringer, der allerede i dag sætter pres på velfærden. Der er en generel dårlig sundhedsprofil på både børne- og voksenområdet, både hvad angår den fysiske sundhed samt den generelle trivsel og livskvalitet. Vi ser et stigende antal overvægtige, flere inaktive og flere borgere med et dårligt mentalt helbred. Herudover er der en række udfordringer på skoleområdet, som også sætter pres på økonomien, og som bevirker, at en relativt høj andel unge ikke har forudsætningerne for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Forskning på bevægelsesområdet peger på, at børn og unge, der bevæger sig regelmæssigt med moderat til høj intensitet, får styrket deres generelle trivsel og fysiske, psykiske og sociale sundhed. Fysisk inaktive børn opfatter sig selv som mindre glade, mere hjælpeløse, mere trætte og mere ensomme, end børn der bevæger sig meget. Børn, der er regelmæssigt fysisk aktive, klarer sig desuden bedre i kognitive test end inaktive børn.
Overordnet set kan bevægelse bidrage positivt til følgende lokale udfordringer:
§  En dårlig sundhedsprofil i forhold til fysisk sundhed, generel trivsel og livskvalitet på både børne- og voksenområdet.
§  Stigende overvægt, flere inaktive og flere borgere med dårligt mentalt helbred.
§  Udvikling af mere varierede og motiverende læringsmiljøer på dagtilbuds- og skoleområdet.
§  Fokus på den tidlige, forebyggende indsats, herunder barnets første 1000 dage.
§  Højt fravær og stor eksklusionsgrad i folkeskolen samt en høj andel af unge, som ikke består folkeskolens afgangsprøve og får en ungdomsuddannelse
I kommunens Børne- og Ungepolitik, Idrætspolitik og Sundhedspolitik er der allerede et stort fokus på børn og unges sundhed og trivsel. Jævnfør Sundhedspolitikken er strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen, da det giver bedre forudsætninger for bevægelse. For at kvalificere bevægelsesindsatsen i Slagelse Kommune er det derfor vigtigt med en politisk prioritering og understøttelse af strukturelle tiltag og fælles rammer for bevægelse i dagtilbud og skoler.
Det skal være let for børn og unge at bevæge sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde fællesskaber og motiverende læringsmiljøer. Begge elementer er centrale i Børne- og Ungepolitikken og kan være med til at skabe de bedst mulige rammer for trivsel og læring.
I Idrætspolitikken er der fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler. Der er opstillet konkrete handlinger såsom partnerskabssamarbejde mellem skoler, dagtilbud og foreninger; udvikling af de fysiske rammer; implementering af tests; understøttelse af aldersrelateret bevægelse og læring i alle aktiviteter i dagtilbud og skoler; uddannelse af bevægelsesvejledere og efter- og videreuddannelse af pædagogisk personale. Idrætspolitikken kan bruges som redskab for det videre arbejde. Der er allerede mange gode indsatser i gang i kommunen, og der er dermed et rigtig godt udgangspunkt for i endnu højere grad at arbejde strategisk og struktureret med børn og unges bevægelse og trivsel.
Fremadrettet skal vi skabe større forståelse for vigtigheden af bevægelse og for den sammenhæng, der er mellem bevægelse og øget læring, fysisk og mental sundhed. For at opkvalificere indsatsen er det afgørende med tværfagligt samarbejde og tværgående koordinering på tværs af Folkesundhed, Fritidsområdet, Dagtilbudsområdet og Skoleområdet.
Det overordnede formål med en tværfaglig og helhedsorienteret bevægelsesindsats er:
-      At øge sundhed, trivsel og læring for børn og unge i Slagelse Kommune
-      At understøtte kulturudviklingen med henblik på mere systematisk og kvalificeret bevægelse i dagtilbud og skoler
-      At understøtte dagtilbud i forhold til at skabe stimulerende, mangfoldige, aktive og kreative læringsmiljøer, hvor kroppen er i fokus
-      At understøtte skoler i forhold til implementering af lovkravet om 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen.
Proces
På Børne- og Ungeudvalgets møde i februar ønskede udvalget at invitere aktører i dagtilbud og skoler til et indledende dialogmøde. Dialogmødet skulle give indblik i deres perspektiver på eksisterende barrierer, muligheder og tiltag for at få mere bevægelse i børnenes hverdag. Efterfølgende ramte COVID 19, hvilket udfordrede planerne om et fysisk møde med op mod 200 deltagere. På baggrund af erfaringerne fra COVID 19 og med organisationsudviklingen for øje har administrationen revurderet, hvordan aktørerne bedst kan inddrages og involveres, og foreslår i stedet nedenstående proces:
For at skabe de bedst mulige forudsætninger for fortsat udvikling af bevægelseskulturen i dagtilbud og skoler må vi møde dagtilbud og skoler, hvor de er, og understøtte dem, hvor de har behov for det. Processen indebærer derfor i overordnede træk at involvere aktører på dagtilbuds- og skoleområdet, herunder bestyrelse og elevråd, så de kan medvirke til at kvalificere og forankre indsatsen lokalt. Involveringen af dagtilbud og skoler sker gennem lokal dialog om oplevede barrierer, nuværende indsatser og idéer til fremadrettede tiltag. I dialogen sker desuden sparring med henblik på, at dagtilbud og skoler går i gang med at afprøve lokale tiltag og igangsætte prøvehandlinger for at få mere bevægelse ind i hverdagen. På baggrund af denne dialogproces skabes et samlet overblik over barrierer, indsatser og idéer på dagtilbuds- og skoleområdet. Overblikket og de igangsatte prøvehandlinger skaber grundlag for en beslutning i de tre udvalg; Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget primo 2021 om understøttende rammer og strukturelle tiltag. Efterfølgende iværksættes og videreudvikles lokale tiltag, og der gives løbende sparring og understøttelse til dagtilbud og skoler. Ligeledes samles der løbende op på erfaringer og videndeles samt følges op politisk.
Det er afgørende, at indsatsen ikke bliver et ”quick-fix”, men tænkes som et kontinuerligt fokus både i dagtilbud, skoler, Folkesundhed og Fritidsafdelingen. Desuden skal indsatsen bygge videre på værdifulde erfaringer med fx udeaktiviteter og andre tiltag i dagtilbud og skoler under COVID 19, som har bidraget til øget bevægelse, mental trivsel og sundhed i dagtilbud og skoler.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende procesplanen, som den foreligger. Eller godkende procesplanen med ændringsforslag.
Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage procesplanen til efterretning eller undlade at tage den til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreslåede procesplan bidrager til at understøtte den ønskede kulturudvikling i retning af mere systematisk og kvalificeret bevægelse i dagtilbud og skoler. Processen tager udgangspunkt i de nuværende lokale erfaringer, barrierer og muligheder og understøtter en kulturudvikling båret af lokalt engagement og ejerskab blandt de centrale aktører, herunder ledere, medarbejdere, bestyrelser og børn. Samtidig tænkes processen som en samtidig videnindsamling og igangsættelse af lokale prøvehandlinger, så indsatsen kommer i gang i stedet for at afvente et samlet overblik, og så erfaringerne kan anvendes i det videre arbejde. Procesplanen er udarbejdet i et tæt tværfagligt samarbejde mellem Fritid, Folkesundhed, Dagtilbud og Skole, og den fortsatte tætte dialog og koordinering på tværs af fagområderne bidrager til en synergi på tværs af organisationen til gavn for både kommunens børn og unge, de enkelte dagtilbud og skoler samt den samlede organisation.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget får sagen til orientering.
Indstilling
Lederne for dagtilbuds- og skoleområdet indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender procesplanen.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget tager procesplanen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
Udvalget ønsker, at forvaltningen kommer med oplæg til, hvordan udviklingen kan følges politisk.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Ad. pkt. 2: Taget til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning med bemærkning om, at
Udvalget ønsker at få uddybet hvilke prøvehandlinger der er i gang.

6. Tildelingsmodel til §18 midler (B)

6.     Tildelingsmodel til §18 midler (B)

Sagsnr.: 330-2020-27792               Dok.nr.: 330-2020-278873                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal forholde sig til Indstillingsgruppens forslag til ny tildelingsmodel for §18 midler.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 9. juni 2020 besluttede udvalget, at Indstillingsgruppen for §18 midler skulle komme med forslag til en tilrettet tildelingsmodel for §18 midler.
Indstillingsgruppen har været samlet og har gennemgået og tilrettet den nuværende tildelingsmodel for udmøntning af §18 midler.
Indstillingsgruppen foreslår ny model (se bilag).
Retligt grundlag
Servicelovens §18.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tilslutte sig Indstillingsgruppens forslag eller at komme med rettelser til Indstillingsgruppens forslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler at tilslutte sig Indstillingsgruppens forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at tilslutte sig Indstillingsgruppens forslag til tildelingsmodel for §18 midler gældende fra 1. august 2020 eller, om de har ændringer/tilføjelser til tildelingsmodellen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget tilslutter sig Indstillingsgruppens forslag med den tilføjelse at klubber og virksomheder fortsat skal kunne søge § 18 midler.

7. Natbemanding på plejecentre (B)

7.     Natbemanding på plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2020-118318             Dok.nr.: 330-2020-285270                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte natbemanding på plejecentre.
Baggrund
Der er behov for en politisk beslutning omkring natbemanding på plejecentrene.
Der foreligger en politisk beslutning, fra før kommunesammenlægningen, om at der som minimum skal være 2 medarbejdere i vagt pr. nat. Denne beslutning kan imidlertid ikke længere efterleves inden for den nuværende budgetramme, da beboernes udfordringer kræver flere medarbejderressourcer om dagen også.
Der er således behov for, enten at tilføre ekstra budget – alternativt træffe en ny beslutning om natbemanding.
I forbindelse med denne sagsfremstilling, har administrationen undersøgt tilgængelige informationer omkring bemanding på plejecentre.
Det nationale forskning- og analysecenter har i samarbejde med ældresagen i henholdsvis 2017 og 2019 gennemført en undersøgelse af normeringer på landets plejecentre. Nedenfor er for denne sagsfremstilling relevante resultater:
·         Begge undersøgelser viser, at normering i nattevagt varierer mest mellem plejecentrene fra 6 beboere pr. medarbejder og op til 42 beboere pr. medarbejder.
·         Særligt de små plejecentre (30 beboere eller derunder) er der få på nattevagt i absolutte tal. Cirka 60% af de små plejecentre har kun en medarbejder på vagt om natten.
·         I 2019 undersøgelsen ses det, at der er relativt færre medarbejdere på vagt om natten end i 2017 undersøgelsen; gennemsnitligt antal borgere pr. medarbejder er steget fra 20,4 til 21,5.
·         Begge undersøgelser viser, at de største kommunale forskelle ses i bemanding om natten, de kommuner med højest normering om natten har et gennemsnit på 11,8 beboere og dem med lavest normering har et gennemsnit på 28,9 beboere.
Der foreligger ingen danske videnskabelige undersøgelser om sammenhængen mellem bemanding og kvalitet på plejehjem. Erfaringer og undersøgelser fra USA viser, at demente ofte har behov for særlig kvalificeret pleje om natten. Cirka hver femte med demens har problemer med døgnrytmen. En undersøgelse fra Ankestyrelsen fra 2016 viser, at 42% af borgerne på landets plejehjem har demensdiagnose, men at både ledere og medarbejdere vurderer, at de fleste borgere har demens i et eller andet omfang.
Ældresagen, Alzheimer foreningen og FOA er stærkt bekymrede over, at der i flere kommuner hen over de sidste år er skåret i bemanding om natten. Der forefindes flere kritiske artikler om emnet. Nattevagter har eksempelvis stået alene med en borger, der falder og slår sig voldsomt, samtidig med at en anden beboer eksempelvis har forladt plejehjemmet. Flere medarbejdere oplever, at den bagvagt, der er - eksempelvis fra hjemmeplejen - ofte ikke har tid eller mulighed for at komme, når behovet opstår akut på grund af andre opgaver.
Der findes i dag diverse velfærdsteknologiske muligheder, som kan aflaste nattevagten på plejehjem:
·         Digitalt tilsyn i boliger via monitor
·         Regulering af døgnrytme via lysterapi
·         Diverse sensor og GPS løsninger, som sporer borgernes bevægelser.
Særligt sensor og GPS er allerede i brug i et vist omfang på Slagelse Kommunes plejecentre. Erfaringer fra andre kommuner viser, at det tager tid og kræver fokus at implementere velfærdsteknologiske løsninger optimalt. Ingen velfærdsteknologiske løsninger kan helt fjerne risiko for de akutte situationer, hvor flere borgere har behov for hjælp samtidig.
Retligt grundlag
Servicelovens § 192.
Handlemuligheder
Kommunens plejecentre er opdelt i 4 klynger, samt det selvejende Plejecenter Antvorskov.
7 plejecentre kan kategoriseres som mindre, hertil kommer, at det ene plejecenter Quistgården er demensplejecenter, med deraf følgende megen aktivitet hos beboerne om natten.
Der er alternativer i forhold til natbemanding på plejecentrene:
-      2 eller flere nattevagter på det enkelte plejecenter i vagt hver nat
-      De mindre plejecentre kan bemandes med en nattevagt i stedet for to. I den forbindelse kunne etableres et tæt samarbejde med hjemmeplejen om natten. Det kunne organiseres, så medarbejdere i hjemmeplejen mødte ind på plejecentrene og kørte ud derfra til borgere i eget hjem. Pauser mm. afholdes på plejecentret sammen med plejecentrets natmedarbejder. I de situationer, hvor der er behov for 2 medarbejdere om natten på plejecentret – eksempelvis ved forflytninger - planlægges opgavens udførelse i et samarbejde mellem centrets natmedarbejder og medarbejder i hjemmeplejen som en fast del af hjemmeplejens natopgaver.
-      Velfærdsteknologiske løsninger som regulering af døgnrytme via lysterapi samt digitale tilsyn kan implementeres på plejecentrene, med henblik på at lette den generelle arbejdsbyrde for medarbejderne, der skal varetage opgaverne om natten alene.
Vurdering
På alle plejecentre bør der være minimum 2 - og nogle steder 3 - medarbejdere i fremmøde om natten, af hensyn til både beboeres og medarbejderes sikkerhed. Det vil formentlig få arbejdsmiljømæssige konsekvenser, hvis der fremover skal være en medarbejder på arbejde om natten på de små plejecentre. Der vil kunne opstå situationer, hvor medarbejderen er nødt til at vente på hjælp fra kollegaen i hjemmeplejen, før de har mulighed for at hjælpe beboeren – eksempelvis ved fald.
Den nuværende budgetramme til plejecentrene dækker imidlertid ikke ansættelse af det tilstrækkelige antal nattevagter, for at kunne bemande alle plejecentre med 2 til 3 nattevagter pr. vagt.
De små og mindre plejecentre i kommunen ligger på landet og langt fra andre plejecentre; minimum 20-30 minutters kørsel. Hjemmeplejen kører også i de områder over større afstande.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En gennemsnitsløn for nattevagter ligger i størrelsesordenen 400.000 kr. årligt.
Der er i alt 7 plejecentre, som kan karakteriseres som mindre i nattevagtssammenhæng, det drejer sig om; Solbakken, Møllebakken, Q4, Quistgården, Bjergbyparken, Stillinge og Noret. Der er behov for tilførsel af budget svarende til 1 ekstra nattevagt på de 7 mindre plejecentre, i alt 5,6 mio. kr. 
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01
5.600
5.600
5.600
5.600
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
5.600
5.600
5.600
5.600
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der skal være mere end en medarbejder i fremmøde hver nat på det enkelte plejecenter
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan eventuelle merudgifter som konsekvens af beslutning i punkt 1 skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At.1 Udvalget beslutter, at der forsat skal være 2-3 medarbejdere om natten på alle plejecentre, men at behovet også løbende vurderes og tilpasses beboersammensætningen mm. Da det i perioder kan betyde et større behov.
Udvalget foreslår, at sagen også sendes i høring i Ældrerådet.
At.2 Udvalget foreslår, at sagen fremsendes til budgetforhandlingerne.

8. Initiativsag - Bemanding på kommunens plejecentre (B)

8.     Initiativsag - Bemanding på kommunens plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2020-121736             Dok.nr.: 330-2020-301445                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Byrådsmedlem Ann Sibbern (O) har den 15. juli 2020 via sin initiativret ønsket, at Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler en sag om bemanding på kommunens plejecentre.
Ligeledes ønskes en vurdering af den forventede økonomi på ældreområdet med udgangspunkt i den seneste demografiregulering.
Baggrund
Der opleves aktuelt en debat i medierne om bemanding og værdig omsorg og pleje for vores ældre medborgere i kommunerne. Oplevelser som (O) ønsker skal forbedres for de ældre, hvilket også skal ses i en sammenhæng med plejecentrenes bemanding, tid og overskud hos medarbejderne.
(O) ønsker derfor en afklaring af bemandingen på kommunens plejecentre.
Vi ved, at antallet af ældre stiger, hvilket kan betyde en økonomi som presses voldsomt, hvis vi som minimum skal opretholde vores nuværende serviceniveau på området og/eller tilføre flere midler til f.eks. en bedre bemanding. (O) har efterspurgt retvisende budgetter, hvilket også gør sig gældende med den aktuelle budgetoverskridelse på området. Derfor ønsker (O), at der foretages en vurdering af områdets økonomi ift., hvordan der i højere grad kan sikres et retvisende budget.
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 11, stk. 1. Forretningsorden for fagudvalget.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsmedlem Ann Sibbern indstiller,
1.    at Forvaltningen udarbejder en bemandingsoversigt for plejecentrene for perioden 2018, 2019 og 2020, hvor antallet af medarbejdere og borgere fremgår for det enkelte plejecenter. Bemandingsoversigt for 2018 fremgår af udvalgets dagsorden den 6. december 2018.
2.    at Forvaltningen med udgangspunkt i bemandingsoversigten foretager en vurdering af, hvorvidt der er foretaget ændringer af områdets bemanding gennem de seneste tre år.
3.    at Forvaltningen foretager en vurdering af, hvorvidt antallet af borgere på kommunens plejecentre generelt opleves at have fået et større behov for omsorg og pleje, hvilket herved har betydning for bemandingen og også sammenligningen af bemandingen over tid.
4.    at Forvaltningen foretager en vurdering af, hvordan bemanding på ældreområdet og økonomi forventes fremadrettet med henblik på seneste demografital.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget godkender sagsfremstillingen med de 4 At|er.
(A) Og (V) Har en tilføjelse i forhold til at bemandingsoversigten skal gå fra 2014 og frem.

9. Kompetenceplan 2020 (B)

9.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-267392                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Den nuværende kompetenceplan er behandlet og vedtaget af Byrådet i maj 2018. På baggrund af et ønske om at revidere kompetenceplanen på enkelte områder, foretages samtidig revidering af forhold, som i perioden frem til nu er noteret med behov for revidering. Administrationens forslag til ændringer er markeret med rødt.
Forslag til ændringerne sker på baggrund af:
·         Kompetencer der er angivet forkert i den nuværende plan (hvor området ligger rigtigt, men hvor beslutningskompetencen er forkert)
·         Områder der ikke er med i den nuværende kompetenceplan
·         Kompetencer der ønskes ændret som følge af udviklingen i organisationen
·         Områder der bør flyttes mellem udvalg (begravelseshjælp og speciallægekørsel)
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende forslag til ændringer i kompetenceplanen
3.    Byrådet kan vælge, ikke at godkende de foreslåede ændringer af kompetenceplanen
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetansvaret for kørsel til speciallæge og begravelseshjælp flyttes fra Kultur- og Fritidsudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalget. Opgaven administreres dog fortsat af Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Befordring og begravelseshjælp
4. Kultur- og Fritidsudvalget
 
-4.210
-4.210
-4.210
Drift – Befordring og begravelseshjælp
7. Senior- og Forebyggelsesudvalget
 
4.210
4.210
4.210
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen. 
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og genoptages til september/oktober.
Udvalget påpeger, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget, jf. budgetaftalen 2020-2023.
Anders Koefoed (V) Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Sagen genoptages på kommende møde, hvor de faldne bemærkninger medtages.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave".
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) mener ikke, at kompetenceplanen er fuldstændig som den foreligger og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september eller senere, med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Udvalget ønsker en mere detaljeret behandling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet og udsat.
V havde følgende kommentar:
Kompetenceplanen er, som den foreligger, ikke fuldstændig, og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 12. august 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Punktet blev behandlet som en drøftelsessag. Udvalget har alene drøftet kompetenceplanen i forhold til den del, som vedrører Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.  Den reviderede kompetenceplan inden for udvalgets område genoptages på udvalgets møde i september.
Venstre ønsker at få ført til referat, at kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave.
Udvalget ønsker, at virksomhedslederne inden næste møde har forholdt sig til den reviderede kompetenceplan inden for udvalgets område.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1 Dette er blevet en drøftelsessag.
Udvalget drøfter kompetenceplanen og foreslår at sagen genoptages på udvalgsmødet i september, med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til forhenværende kompetenceplan.

10. Fordeling af midler fra Forebyggelsespulje jf. punkt 19 i Budgetaftale 2019-2022 (B)

10.   Fordeling af midler fra Forebyggelsespulje jf. punkt 19 i Budgetaftale 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-118201             Dok.nr.: 330-2020-283180                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvordan midlerne i Forebyggelsespuljen jf. punkt 19 i budgetaftalen 2019-2022, skal fordeles i 2020.
Baggrund
Af punkt 19 i budgetaftale 2019-2022 fremgår det, at der hvert år fra 2020-2022 afsættes 1 mio. kr. til en generel forebyggelsespulje. Forebyggelsespuljen skal i bred forstand skabe grundlag for fremtidige investeringer i forebyggelse i Slagelse Kommune ved at omlægge de nuværende budgetter.
Folkesundheden i Slagelse Kommune
Administrationen har opstillet tre forslag til, hvordan midlerne i den generelle forebyggelsespulje kan anvendes i 2020.
Forslag 1                                      
Der afsættes midler til realisering af de anbefalinger, som §17 stk. 4 udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge, senere i efteråret 2020, vil præsentere for relevante fagpolitiske udvalg og Byrådet. Opgaveudvalget blev nedsat i juni 2019 og består af 6 politikere og 10 borgere. Udvalget har på baggrund af faglige oplæg, debatter og videnskabelig evidens udarbejdet nogle konkrete anbefalinger til, hvordan man kan forebygge misbrug blandt børn og unge.
Forslag 2
Der afsættes midler til en lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende indsatser. Puljen kan som udgangspunkt ansøges af alle aktører, som har til huse i Slagelse Kommune. Dog forventes det, at den sundhedsfremmende og forebyggende indsats i større eller mindre grad, er forankret i organisationen fx ved at blive realiseret på virksomhedsniveau i organisationen eller udført i samarbejde med en relevant aktør i organisationen. Retningslinjerne for at kunne ansøge puljen udarbejdes af administrationen.
Forslag 3
Der afsættes midler til prøvehandlinger ifm. indsatsen BIDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler. Formålet er, at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen og dermed styrke den generelle trivsel samt den fysiske, psykiske og sociale sundhed hos børn og unge. Mere bevægelse skal ligeledes være med til at understøtte sunde fællesskaber og give motiverende læringsmiljøer. Indsatsen tager afsæt i de arenaer, hvor børn og unge færdes i dagligdagen dvs. i dagtilbud og skoler.
Der henvises til tidligere sag Godkendelse af bevægelsestilbud i dagtilbud og skoler.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2019-2022.
Sundhedspolitikken 2015-2025.
Slagelse Kommunes Idrætspolitik.
Børne- og Ungepolitik, Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Handlemulighed A
Midlerne fordeles på følgende måde mellem de 3 nedenstående indsatser:
Indfrielse af anbefalingerne fra §17 stk. 4 udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge
590.000 kr.
Lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende indsatser
200.000 kr.
Igangsættelse af BIDS – Bevægelse i dagtilbud og skoler
 
210.000 kr.
Handlemulighed B
Midlerne fordeles på en anden måde mellem de 3 nedenstående indsatser
Indfrielse af anbefalingerne fra §17 stk. 4 udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge
? kr.
Lokal ansøgningspulje til sundhedsfremmende og forebyggende indsatser
? kr.
Igangsættelse af BIDS – Bevægelse i dagtilbud og skoler
 
? kr.
Handlemulighed C
Midlerne fordeles til andre indsatser end de ovennævnte. Udvalget skal uddybe til hvilke indsatser, og hvordan fordelingen af midler skal se ud.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at handlemulighed A vil imødekomme et forebyggende potentiale, som pt ikke er muligt at indfri indenfor de eksisterende økonomiske rammer i Sundhed og Ældre, Børn og Unge samt Handicap og Psykiatri. Handlemulighed A vil potentielt set også være medvirkende til, at indfri målsætningerne i Sundhedspolitikken 2015-2025.
I forhold til indsatserne for unge og misbrug samt bevægelse blandt børn og unge, vil de tildelte midler kunne sikre en flerstrenget indsats med udgangspunkt i den nyeste viden og evidens på området. Den lokale ansøgningspulje vil gøre det muligt at iværksætte lokale sundhedsfremmende og forebyggende indsatser tæt på praksis.
Handlemulighed B vil ligesom handlemulighed A kunne imødekomme et forebyggende potentiale, som pt ikke er muligt at indfri indenfor Sundhed og Ældres, Børn og Unges samt Handicap og Psykiatris driftsmæssige rammer. Ændres midlernes fordeling, vil det i en eller anden udstrækning påvirke indsatsernes helhed og samspil. 
Handlemulighed C muliggør realiseringen af andre forebyggende indsatser end de beskrevne. Det vil dog ikke være muligt, at realisere anbefalingerne til Forebyggelse og misbrug blandt unge eller at påbegynde prøvehandlinger til fremme af fysisk aktivitet og bevægelse blandt børn og unge. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, hvordan midlerne i Forebyggelsespuljen jf. punkt 19 i budgetaftalen 2019-2022, skal fordeles i 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1 (A) beslutter handlemulighed A. (A) anerkender det store arbejde der har været i Opgaveudvalget vedrørende Unge og misbrug. (A) tilføjer at handlemulighed A vil potentielt set også kan være medvirkende til, at indfri målsætningerne i Sundhedspolitikken 2015-2025.
(V) og (O) foreslår handlemulighed C.

11. Covid-19 indflydelse på brugen af §18-midler og værdighedsmidler til Ensomme ældre (O)

11.   Covid-19 indflydelse på brugen af §18-midler og værdighedsmidler til Ensomme ældre (O)

Sagsnr.: 330-2020-27792               Dok.nr.: 330-2020-283062                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, hvorvidt modtagerne af §18-midler og værdighedsmidler til Ensomme ældre forventer at søge om overførsel af ubrugte midler i 2020 til 2021.
Baggrund
Administrationen har ved en spørgeskemaundersøgelse forespurgt modtagere af §18-midler og værdighedsmidler til Ensomme ældre i 2020, om de forventer at søge om overførsel af ubrugte midler i 2020 til 2021.
Der er 2 foreninger, der har modtaget værdighedsmidler til Ensomme ældre, der på nuværende tidspunkt forventer at anmode om at få overført midler til 2021.
Der er 14 foreninger, der har modtaget §18-midler, der på nuværende tidspunkt forventer at anmode om at få overført midler til 2021.
Retligt grundlag
Ingen
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orientering til efterretning eller anmode administrationen om yderligere oplysninger.
Vurdering
Administration vurderer, at det vil være et mindre beløb, der evt. vil blive ansøgt overført til 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1 Udvalget tager orienteringen til efterretning.

12. Opførsel af træningsfaciliteter på Blomstergården (O)

12.   Opførsel af træningsfaciliteter på Blomstergården (O)

Sagsnr.: 330-2020-2658                 Dok.nr.: 330-2020-299840                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på anlægsprojektet
Baggrund
Slagelse Byråd har besluttet at samle kommunens træningsfaciliteter i et nybyg på Rosenkildevej ved Blomstergården.
Projektet er igangsat og nedenstående er en orientering til udvalget om projektet.
Retligt grundlag
Byrådets budgetaftale 2019-2022 og Byrådets budgetaftale 2020-2023
Handlemuligheder
Rådgiver forventes i henhold til tidsplan at aflevere hovedprojektet for nye Træningsfaciliteter Rosenkildevej 24. juni.
Der har været udfordringer med at få totalrådgiver til at overholde den aftalte fremdrift og kvalitet på rådgivningen i hovedprojektfasen. Rådgiverteamet har haft udfordringer med faglig tilfredsstillende at løse projektet i fællesskab.
Den primære grund til dette er efter vores vurdering dele af ingeniørfagenes manglende vilje til at prioritere projektet og de valgte løsninger, og vi har fra kommunens side været nødt til at kræve persontilpasninger i projektorganisationen.
Efter modtagelse af projektmaterialet vil Center for Kommunale Ejendomme granske materialet. Det er Slagelse kommunes bygherrerådgivers bekymring, at projektmaterialet ikke vil have den fornødne kvalitet til et vanlig udbud i hovedentreprise, og der afklares derfor alternativer for det videre arbejde med projektet, udførelsesmæssig og samarbejde med rådgiver.
Et af disse alternativer kan være hovedentreprise med projektudvikling, som vi har gode erfaringer med på renoveringen af Slagelse svømmehal.
Ændret udbudsform kan have som konsekvens, at færdigstilling bliver 2-4 uger forsinket, men der arbejdes på, at ændringer i udbud kun vil medføre omrokeringer indenfor den samlede tidsramme.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at orienteringen tages til efterretning
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1
Udvalget tager orienteringen til efterretning med bemærkning om at Udvalget får et notat om status ved næste udvalgsmøde som omhandler hvilke tiltag der gøres for at projektet ikke udsættes yderligere.

13. Orienteringspunkter (O)

13.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-278396                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.04.20 – 30.06.20 – 2. kvartal.
3. c):
Møde- og sagsoversigt pr. 11. august 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Orientering taget til efterretning

14. Godkendelse af referat (B)

14.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-150                   Dok.nr.: 330-2020-278514                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
Udvalget godkender referatet.