4. Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)
4. Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)
Sagsnr.: 330-2019-3515 Dok.nr.: 330-2020-301724 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om,
hvorvidt man ønsker at indgå i samarbejde og dermed driftsfinansiering omkring
etablering af Hospice i Korsør.
Såfremt udvalget beslutter at
indgå i samarbejde med initiativtagerne, skal der træffes beslutning om
finansiering af driftsudgifter.
Baggrund
En gruppe borgere har taget
initiativ til, at fremme mulighederne for at etablere hospicepladser på det
tidligere Korsør Sygehus.
På Forebyggelses- og
Seniorudvalgets møde i maj 2019 blev besluttet, at administrationen i
samarbejde med initiativtagerne og andre relevante parter, skal udarbejde oplæg
til scenarier, funktioner og økonomiske modeller for eventuel etablering af
Korsør Hospice.
Region Sjælland har oplyst, at de
ikke ønsker at indgå en aftale omkring drift af hospicepladser.
Initiativtagerne ønsker, at der
ses på alternative muligheder for, at der kan etableres hospicepladser på
Korsør Sygehus, gerne i kombination med andre funktioner.
Ved budgetforhandlingerne 2019
blev forslaget vedrørende etablering af Hospice Korsør ikke vedtaget.
I foråret har bestyrelsen for
Korsør Hospice talt med mange af byrådsmedlemmerne og fortalt om deres plan med
Korsør hospice og palliation. Det har vakt flere politikeres interesse.
Scenarie:
Til en start etableres 2
hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser på det tidligere Korsør
Sygehus. Efter behov vil der være mulighed for, at tilpasse antal
hospicepladser.
Et hospice skal kunne
tilbyde lindrende pleje, omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og
døende patienter, hvor den helbredende behandling er definitivt opgivet til
fordel for en aktivt lindrende indsats; en såkaldt palliativ behandling.
Et ophold på hospice kan være
aktuelt, når sygehus og læger har opgivet helbredende behandling, og patienten
ønsker at tilbringe den sidste levetid et sted, der er oprettet specielt til at
passe og pleje uhelbredeligt syge.
Hospicepladser forudsætter
specialiserede medarbejdere, der er uddannet til, og har erfaring med, netop denne
gruppe af patienter. Der er behov for en tværfaglig medarbejderstab, bestående
af sygeplejersker, læge, fysioterapeut, præst, psykolog, diætist samt ofte også
pædagog og musikterapeut.
På et hospice tilrettelægges omsorg, pleje og
lindrende behandling i tæt samarbejde med den syge og dennes pårørende.
Kontakten til de pårørende er tæt, og som pårørende kan man komme og gå stort
set, som man selv har behov for. Et hospice er således både for den syge og de
pårørende.
Der er behov for en højere normering end i
kommunens øvrige midlertidige- og plejeboliger. Det betyder, at personalet har
bedre tid og mulighed for at tilpasse sig patientens og de pårørendes rytme og
behov.
Restitutionspladser
anvendes typisk til borgere, der er for syge til at komme hjem efter
sygehusophold, eller hvor det er uforsvarligt at lade borger være hjemme i egen
bolig med hjælp fra syge- og hjemmepleje. Der er et stigende behov for denne
type midlertidige ophold, da patienterne i øget omfang udskrives ikke
færdigbehandlede, til videre behandling i egen bolig.
Vi åbner for 12 nye midlertidige
pladser på Blomstergårdens plejecenter i september 2020 – således at vi har i
alt 48 midlertidige pladser på Blomstergården.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten.
Byrådets Budgetaftale 2019-2022,
hvori der i punkt 55a – tiltag uden direkte budgeteffekt – er nævnt; ”Hospice:
Mulighederne for et hospice i Slagelse Kommune undersøges nærmere”.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at indgå i videre arbejde med
henblik på etablering af hospice. Såfremt udvalget ønsker at indgå i videre
arbejde, skal der træffes beslutning om, hvordan driftsfinansieringen skal
tilvejebringes.
Herunder om udvalget ønsker at
medtage driftsfinansiering som ønske i de kommende budgetforhandlinger for
2020-2023.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den
ovenfor beskrevne model for indledningsvis at etablere 2 hospicepladser i
kombination med 10 restitutionspladser giver god mening. Det er vurderingen, at
2 hospicepladser vil dække det aktuelle behov i Slagelse Kommune. Dog tænker vi
at behovet for midlertidige pladser bliver indfriet ved åbning af de sidste
pladser på Blomstergårdens plejecenter.
Denne model er fleksibel og
dermed fremtidssikret, da der vil være mulighed for, løbende at justere
anvendelsen af pladserne, afhængigt af det konkrete behov. Etablering af
hospice- og restitutionspladser samme sted gør det muligt, at udnytte
medarbejderkompetencerne og tilpasse til den enkelte borgers individuelle behov
i den konkrete situation. Der er således ikke beskrevet yderligere scenarier.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Anlæg
Initiativgruppen har opnået, at
der i Finansloven for 2019 ”er der afsat en reservationsbevilling på 2,5 mio.
kr. i 2019 og 2,5 mio. kr. i 2020 til ombygning af Korsør Sygehus til Hospice
med 10 pladser. Samtidig er afsat 0,6 mio. kr. årligt i 2020-2022 til drift.
I denne sagsfremstilling er
forudsat, at de på Finansloven i alt 6,8 mio. kr. anvendes til ombygning og indretning
af boligerne på det tidligere Korsør Sygehus. Derudover anvendes midlerne til
indkøb af diverse nødvendigt specialiseret hospitalsudstyr mm.
Der vil således ikke være en
kommunal anlægsudgift.
Drift
De løbende udgifter til
medarbejdere, leder samt øvrige løbende drift i form af personalebeklædning,
forsikringer, administration mm. er foreløbigt estimeret til at være i
størrelsesordenen 16 mio. kr. årligt.
Derudover skal der indgås
konkrete forhandlinger med ejer omkring husleje, ligesom der vil være udgifter
til løbende vedligeholdelse, el, varme, vand mm.
Hospiceophold hører under
reglerne for frit sygehusvalg. Det betyder, at det er gratis, og at patienten
eller de pårørende selv kan vælge hospice.
Den samlede årlige driftsudgift
vil være kommunal finansiering. Der er ikke midler til dette formål inden for
den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Det skal bemærkes, at kommunerne
i dag er delfinansierende til hospiceophold. Der afregnes i størrelsesordenen
2.077 kr. pr. døgn, svarende til 760.000 kr. pr. årsplads som kommunal udgift.
En eventuel besparelse er ikke indregnet i ovennævnte årlige driftsudgift til
hospice i Korsør, netop fordi borgerne har frit valg til hospice.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Forebyggelses- og Seniorudvalget
beslutter, om der skal arbejdes videre med etablering af hospice og
restitutionspladser
2. at såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget
beslutter at arbejde videre, skal det besluttes, hvordan driften skal
finansieres.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 13. august 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
At. 1- 2 Udvalget oversender finansieringen til
budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives
mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Beslutning i Ældrerådet
den 27. august 2019:
Fraværende:
Ældrerådet beslutter at afgive høringssvar. Omsorg-,
pleje-aktiveringsgruppen udarbejder høringssvar. Arbejdsgruppen er velkommen
til at invitere andre interesserede.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:
Helle Jacobsen (V)
At. 1-2 Udvalget oversender finansieringen til
budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives
mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
At. 1 (A) beslutter ikke at arbejde videre med etablering af
Hospicepladser, da det er en regionsopgave. Ældrerådets høringssvar lyder også
på at de ikke anbefaler et Hospice.
(A)beslutter at administrationen arbejder videre med
beregninger på 10 restitutionspladser. (O) og (V) ønsker at der arbejdes videre
med 2 hospicepladser og 10 restitutionspladser.
At. 2 (A) ønsker at udgifterne til de 10 restitutionspladser
oversendes til budgetforhandlingerne.
(O) og (V) ønsker at udgifterne til 2 Hospicepladser og 10
restitutionspladser oversendes til budgetforhandlingerne.