Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 1. december 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-419303                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.

2. Godkendelse af Skema C og anlægsregnskab for Skælskør Plejecenter (B)

2.     Godkendelse af Skema C og anlægsregnskab for Skælskør Plejecenter (B)

Sagsnr.: 330-2015-29205                Dok.nr.: 330-2020-441762                                           Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor for Byrådet anbefale godkendelse af anlægsregnskab og skema C i forbindelse med den afsluttede ombygning af Skælskør Plejecenter, som omfatter etablering af 30 almene ældreboliger med serviceareal på Norvænget 5, Skælskør, samt anlægsregnskab for salg af byggegrund til formålet.
Baggrund
Da Slagelse kommune er bygherre og finansiering af byggeriet er sket efter reglerne om støttet byggeri, så er sagen delt op i 2.
Støttet byggeri – godkendelse af skema C:
Finansiering af ombygningen på Skælskør plejecenter er sket efter reglerne om støttet byggeri. Det betyder, at Byrådet skal godkende skema A (projektgodkendelse af støttebetingelser), skema B (godkendelse af anskaffelsessummen – der danner grundlag for udbud af projektet)) og skema C (godkendelse af regnskab – på vegne af Landsbyggefonden)
Skema A blev godkendt af Byrådet den 25. april 2016 med en anskaffelsessum på 52.365.920 kr. for 29 boliger. Tillige blev anskaffelsessummen for servicearealet godkendt til 3.318.408 kr. for i alt 563 m2. Arealet på boligerne blev godkendt til 70m2 og en husleje på 6.513 kr. pr. måned.
Inden godkendelse af Skema B blev antallet af boliger ændret fra 29 til 30 boliger og boligarealet blev nedsat til 69,5 m2. Ændringen skyldtes, at man ville opnå en bedre udnyttelse af kvadratmeterne, hvis man øgede antallet af boliger med 1.
Byrådet godkendte den 30. januar 2017 Skema B, hvor projektet efter afholdt licitation viste en overskridelse af projektet med 7,3 mio. i forhold til skema A. Styregruppen for Skælskør Plejecenter fandt herefter samlede besparelser for 3,1 mio. kr., hvorfor den samlede anlægssum blev øget med 4,2 mio. kr.  Regnskabet kan i skema C opgøres til følgende:
Skema C regnskab for (29) 30 ældreboliger – sammenholdt med skema A og B
1.000 kr.
Skema A
Skema B
Skema C
afvigelse fra Skema B til C
samlet anskaffelsessum
52.366
54.142
52.163
-1.979
finansiering:
 
 
 
 
Støttede lån
46.082
47.645
45.903
-1.742
Grundkapital
5.237
5.414
5.216
-198
Beboerindskud
1.047
1.083
1.044
-39
i alt
 52.366
54.142
52.163
-1.979
 
 
 
Mindreforbruget på -1.979 mio. kr. skyldes primært, at ”pulje til mindre reguleringer og uforudsigelige udgifter” kun delvis er bragt i anvendelse.
I forlængelse af Byrådets godkendelse af skema B blev projektet lånefinansieret med 47,645 mio. kr. i Kommunekredit. Da projektet er blevet billigere end oprindelig antaget, så er lånet hjemtaget med 1,742 mio. kr. for meget, der skal anvendes til at nedbringe hovedstolen på lånet.
Den endelige grundkapital bliver 5,216 mio. kr. og dermed 0,198 mio. kr. mindre.
Skema C vedhæftes (bilag 1) tillige med revisionspåtegning fra BDO (bilag 2)
Regnskab for servicearealer jf. skema C – opgøres med moms.
1.000 kr.
Skema A
Skema B
Skema C
afvigelse fra Skema B til C
samlet anskaffelsessum incl. moms
4148
8466
8413
-53
Serviceareal tilskud
-1160
-1200
-1200
0
Omk. Efter tilskud
2.988
7.266
7.213
-53
Slagelse kommune kan afløfte momsen på servicearealerne i momsrefusionsordningen, men skal opgøres incl. moms i Skema C.
Skema C vedhæftes (bilag 3) – tillige med revisionspåtegning fra BDO (bilag 4).
Anlægsregnskab – Slagelse kommune bygherre:
Når et anlægsprojekt er på 2 mio. kr. eller derover skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab overfor Byrådet. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af over- eller underskud.
Der aflægges anlægsregnskab for Skælskør Plejecenter – boliger, Skælskør Plejecenter – servicearealer og salg af grund til Skælskør Plejecenter.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbudget
Forbrug
Afvigelse
 
 
A
111
Serviceareal – Skælskør plejecenter
5.573
5.559
-14
B
112
Skælskør Plejecenter - boliger
54.142
52.163
-1.979
C
45
Grund Skælskør Plejecenter
-7.395
-7.395
-
Pkt. A: Serviceareal Skælskør Plejecenter (111) og Pkt. B. Skælskør Plejecenter - boliger (112)
Byrådet godkendte den 30. januar 2017 Ombygning Skælskør Plejecenter finansiering og bevilling.
De 30 Boliger og servicearealet blev indviet den 12. juni 2018, hvor beboerne efter genhusning i Blomstergården flyttede tilbage til Hjemmet ved Noret. 
Der kan nu fremlægges anlægsregnskab for boliger og serviceareal.
Regnskab for 30 plejehjemsboliger.
Det udarbejdede regnskab for de 30 boliger viser:
·         Det endelige forbrug for boligerne på 52,163 mio. kr. inkl. moms svarende til et mindre forbrug på 1,979 mio. kr. Anlægsbudgettet var på kr. 54,142 mio. kr. inkl. moms.
·         Regnskab for boligerne fremgår af bilag 5
Regnskab for servicearealerne for personale
Det udarbejdede regnskab for servicearealerne viser:
·         Det endelige forbrug for servicearealerne på 5,559 mio. kr. excl. moms efter modtagelse af servicearealtilskud fra staten på 1,2 mio. kr. Sammenholdt med anlægsbudgettet på 5,573 mio. kr. excl. moms viser regnskabet et mindreforbrug på 0,014 mio. kr. excl. moms.
·         Regnskab for serviceareal fremgår af bilag 5
Der vedlægges samtidigt revisorerklæringer fra BDO for anlægsregnskaber (bilag 6)
Pkt C Regnskab for salg af grund
Ved godkendelsen af byggeriet blev det besluttet, at Slagelse Kommune solgte byggegrunden til projektet. Der blev givet anlægsbevilling til en indtægt på 7,395 mio. kr. for salg af grunden.
Anlægsregnskab for indtægten fra salg af grund fremgår af bilag 7.
Retligt grundlag
I forhold til pkt. A-C: Lov om almene boliger §§ 91, 98 og 127 vedrørende garanti og §§ 105, 115 og 115a vedrørende etablering.
Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr. skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalg og Byråd. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Med baggrund i de fremlagte regnskaber og revisionsrapporter kan Byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C – alternativt kan Byrådet beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
De fremlagte regnskaber belyser ud fra gældende regler og praksis resultaterne af anlægsprojekterne for henholdsvis boligerne og servicearealer med en sammenholdning af de givne bevillinger og de afholdte udgifter. Hertil kommer de udarbejdede vedlagte revisionsrapporter.
Det er administrationens vurdering, at anlægsregnskaberne for de 30 plejeboliger på Skælskør Plejecenter og servicearealer kan godkendes. Det samme gælder for anlægsregnskab aflagt i forbindelse med salg af grunden til projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
1.7 boliger
1.7 serviceareal
-1.979
-14
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
1.979
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.04
14
 
 
 
Det har en likviditetsmæssig betydning, at hovedstolen på lånet skal nedbringes med 1,7 mio. kr., men det har ingen budgetmæssig betydning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Su ndhed og Ældre indstiller,
1.    at Anskaffelsessummen for de 30 boliger på 52.163.000 kr. inkl. moms godkendes
2.    at Skema C godkendes med en støtteberettiget anskaffelsessum på 52.163.000 kr. incl. moms godkendes
3.    at Anskaffelsessummen i Skema C for servicearealerne godkendes på 8.413.000 kr. inkl. moms. Med fradrag af servicearealtilskud på 1.200.000 kr., hvorefter nettobeløbet udgør 7.213.000 kr. incl. moms.
4.    at Skema C for servicearealerne godkendes på 8.413.000 kr.
5.    at mindreforbruget på boligerne anvendes til nedbringelse af hovedstolen på lån i Kommunekredit og kommunens tilgodehavende på grundkapitallån med 1.979.000 kr.
6.    at mindreforbruget på servicearealerne på 14.000 kr. tilføres kassen.
7.    at anlægsregnskaber over 2. mio. kr. videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd
8.    at Økonomiudvalget godkender anlægsregnskab på 52.163.000 kr. vedrørende boliger på Skælskør Plejecenter, anlægsregnskab på 5.559.000 kr. vedrørende servicearealerne og anlægsregnskab ved salg af grund til projektet med -7.395.000 kr. 

3. Korrektion af fejl i protokollering i sag om Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021 (B)

3.     Korrektion af fejl i protokollering i sag om Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998                Dok.nr.: 330-2020-449113                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende korrektion af fejl i protokollering ved tidligere behandling af sag om permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i september 2020 behandlede udvalget sag om anvendelse af Værdighedsmidlerne fra 2021 og fremover.
Beslutningen blev:
At 1:
Udvalget drøftede anvendelse af Værdighedsmidlerne for 2021.
1) Midlertidige aflastningsophold (2,4 mio. kr.)
2) Ensomme ældre (0,3 mio. kr.)
3) Livshistorier og ekstra aktiviteter på plejecentre (6 mio. kr.)
4) Brugercafeen Lützensvej (0,05 mio. kr.) UDGÅR
5) Sammen om det nære sundhedsvæsen (1,1 mio. kr.)
6) Tryg og borgernær udskrivelse (1, 5 mio. kr.)
7) Ernæringsteam og plejecentrene (1,250 mio. kr.)
8) Social- og Omsorgskoordinator med fokus på Parkinson (0,550 kr.)
9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer (0,9 mio. kr.)
10) Ekstra bemanding på Plejecentre om natten med henblik på ledsagelse (0,9 mio.kr.)
11) Ekstra demenskonsulent (0,55 mio. kr.)
12) Fasttilknyttede læger på plejecentre (0,12 mio. kr.)
Under punkt 12 er der desværre sket en protokolleringsfejl, idet det afsatte beløb skulle være 0,312 mio. kr. i stedet for som skrevet 0,12 mio. kr.
Det betyder, at udvalgets endelige godkendelse på mødet i november 2020 skal korrigeres til korrekt tal.
Retligt grundlag
Finansloven og Slagelse Kommunes Værdighedspolitik for Ældreplejen samt Byrådets budgetaftale for 2020.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at budget til fasttilknyttede læger på plejecentre afsættes med 0,312 mio. kr. årligt fra 2021.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsætte 0,312 mio. kr. årligt fra 2021 til fasttilknyttede læger på plejecentre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet der udelukkende er tale om en fejl i tidligere protokollering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender rettelse til protokol fra mødet i september 2020, hvorefter det korrekte budget til fasttilknyttede læger på plejecentre er 0,312 mio. kr. årligt fra 2021.

4. Anvendelse af ikke forbrugte puljemidler mm. (B)

4.     Anvendelse af ikke forbrugte puljemidler mm. (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                  Dok.nr.: 330-2020-449680                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, hvordan ikke anvendte puljemidler mm. i 2020 skal anvendes.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i oktober 2020 blev udvalget orienteret om aktuel økonomisk status på forbrug af diverse puljemidler mm. i 2020.
Sagen blev genoptaget på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i november 2020, beslutningen blev:
”Udvalget udsætter sagen til beslutning på udvalgsmødet i december.
Udvalget ønsker nogle muligheder for anvendelse af de 1,5 mio. kr.”
Det drejer sig om følgende ikke forbrugte midler:
1)    Ekstra midler, via bloktilskud, til forebyggelse af ensomhed hos ældre, i alt mindre forbrug i 2020 på ca. 860.000 mio. kr. – heraf vil ca. 360.000 kr. blive søgt overført til 2021, i forbindelse med regnskabsafslutningen, med henblik på anvendelse til det oprindelige formål i Sundhed og Træning. De resterende 500.000 kr. kan disponeres til andre formål end oprindeligt besluttet. I bilag 1 ses status og foreløbig evaluering.
2)    Ekstra midler, via bloktilskud og værdighedsmidler, til faste læger på plejecentre i alt 515.000 kr. I bilag 2 ses status. De 515.000 kr. kan anvendes til andre formål i 2020, alternativt overføres til 2021 i forbindelse med regnskabsafslutningen.
3)    Ekstra midler, via bloktilskud, til betaling for bl.a. kost i forbindelse med borgere, der udskrives til akutbehandling og pleje i eget hjem 488.000 kr. I bilag 2 ses status. Beløbet kan anvendes til andre formål i 2020, alternativt overføres til 2021 i forbindelse med regnskabsafslutningen. Dette beløb er også ikke disponeret i budgetoverslagsårene 2021-2024.
I alt forventet mindre forbrug ved udgangen af 2020 på 1.863.000 mio. kr. hvoraf 360.00 kr. søges overført til oprindeligt formål under Sundhed og Træning i 2021. Herefter resterer 1.503.000 kr. som Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte anvendelsen af.
Administrationen anbefaler følgende anvendelse af midlerne:
1)    De 500.000 kr. kan anvendes til forebyggelse og bekæmpelse af ensomhed hos ældre, der bor i egen bolig hjemme. Dette i form af udvidelse af den eksisterende indsats, hvor der er afsat 500.000 kr. til, at hjemmeplejens medarbejdere kan følge hjemmeboende borgere i egen bolig hjemme til fællesspisninger på Aktivitetscentrene, i Brugercafeen på Lützensvej mm. Denne indsats foreslås udvidet til, også at omfatte ledsagelse til/fra andre aktiviteter, for borgere der ikke selvstændigt kan komme afsted. Der vil herefter være 1 mio. kr. til rådighed i 2021 til denne indsats, hvilket vurderes at give værdi for hjemmeboende borgere, der ikke har så mange sociale og menneskelige kontakter på grund af de restriktioner som Corona medfører.
2)    De 515.000 kr. kan anvendes til forebyggelse og bekæmpelse af ensomhed hos ældre i de centernære boliger ved plejecentrene. Corona-situationen i samfundet medfører, at mange ældre ikke får besøg i samme udstrækning og dermed må undvære de sociale og menneskelige relationer i hverdagen, hvilket skaber grobund for ensomhed og dårligere livskvalitet. Midlerne tænkes anvendt til, at beboerne i de centernære boliger motiveres til og følges af plejepersonalet til aktiviteter til plejecentrene – når besøgsrestriktionerne tillader dette. I perioder hvor beboerne ikke kan deltage i aktiviteter på plejecentrene etableres aktiviteter for beboerne i de centernære boliger – eksempelvis initiativ til, at plejepersonale tager beboerne på kortere ture i nærområdet/naturen samt etablerer aktiviteter i fælleslokaler.
3)    De 488.000 kr. kan anvendes til permanente omprioriteringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets område. Det anbefales, at dette beløb medtages i drøftelser om anvendelse af effektiviseringer.
Retligt grundlag
Finansloven og Budget 2020
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget har mulighed for at beslutte, hvad de ikke forbrugte puljemidler mm. skal anvendes til.
Midlerne kan besluttes anvendt til andre formål i 2021 – administrationens forslag ses ovenfor.
Alternativt kan alle midlerne anvendes til omprioriteringer i 2021 sammen med eventuelle effektiviseringer. Hvis dette besluttes, vil der således være 1,015 mio. kr. som engangsbeløb til andre formål i 2021 og 488.000 kr. til permanent anvendelse fra 2021.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de 1,015 mio. kr. vil kunne anvendes i 2021 til målrettet bekæmpelse af ensomhed hos både borgere i egen bolig hjemme og borgere i centernære boliger ved plejecentre.
Herudover er det administrationens vurdering, at de permanente 0,488 mio. kr. kan bringes til permanent anvendelse sammen med øvrige effektiviseringer i 2021-2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Godkendelse af overførsel til 2021 sker i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at 1,015 mio. kr. anvendes i 2021 til bekæmpelse af ensomhed hos ældre og at 0,488 mio. kr. udmøntes sammen med effektiviseringer.

5. Kvalitetsstandard - Personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 (B)

5.     Kvalitetsstandard - Personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-83570                Dok.nr.: 330-2020-396607                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal principgodkende Kvalitetsstandard 2021 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Derefter kan den sendes i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Ændringer i Kvalitetsstandarden for 2021
I denne sag skal udvalget principgodkende Kvalitetsstandarden for 2021 (vedlagt i bilag 1).
Der er i forhold til kvalitetsstandarden for 2020 foretaget præciseringer, der følger af Ankestyrelsens principafgørelser på området.
Præciseringer og ændringer fremgår med rød skrift i Kvalitetsstandarden på siderne:
6, 19, 20, 21 23, 24, 25, 26, 27 og 28.
Retligt grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget som den foreligger, hvorefter den sendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringssvar forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde inden udgangen af 1. kvartal 2021, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig godkendelse.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden 2021 lever op til lovens krav, samt at den er i overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2021 principgodkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget principgodkender Kvalitetsstandard 2021 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.
2.    at Kvalitetsstandarden sendes i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

6. Udvalgets mødekalender - 1. halvår 2021 (B)

6.     Udvalgets mødekalender - 1. halvår 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-157396              Dok.nr.: 330-2020-460734                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte en mødekalender for 1. halvår 2021.
Baggrund
Byrådet vedtog den 26. oktober 2020  en opdateret politisk mødekalender for 2021.
Grundet en justering af mødedatoer for budgetbehandlingen i efteråret, skal mødekalenderen behandles på ny i Byrådet den 14. december 2020
Fagudvalget kan derfor kun beslutte mødedatoer for 1. halvår af 2021. Først når justerede mødedatoer for byråds- og økonomiudvalgsmøder er besluttet, kan fagudvalget beslutte datoer for udvalgsmøder i 2. halvår 2021., idet den kommende justering af byråds- og økonomiudvalgsmøder forventes at ville betyde ændringer af fagudvalgsmøderne i september.
Følgende datoer for ordinære udvalgsmøder i 1. halvår 2021:
·         Tirsdag 12. januar
·         Tirsdag 2. februar
·         Tirsdag 2. marts
·         Tirsdag 6. april
·         Tirsdag 4. maj
·         Tirsdag 8. juni
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 20.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter mødekalender for 1. halvår 2021

7. Finansiering af indsatserne i WIPP-projektet (B)

7.     Finansiering af indsatserne i WIPP-projektet (B)

Sagsnr.: 330-2020-22597                Dok.nr.: 330-2020-438726                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte model for implementering af indsatser i WIPP-projektet samt den fremtidige finansiering af modellen.
Baggrund
På udvalgsmøde den 3. november ønskede (A) at spørgsmålet om finansiering af WIPP-projektet tages op på udvalgsmødet i december. (V) bad om at få et oplæg fra administrationen om finansiering indenfor rammen, indtil drøftelsen om aktivitetscentrenes fremtid er gennemført og besluttet.
WIPP-projektet
WIPP-projektet har bestået af to dele; 1) en opsporende del, som er organiseret i Forebyggelse og i de forebyggende hjemmebesøg, 2) en aktivitetsdel, som er organiseret i Aktivitetscentrene og i samarbejde med foreninger og kommunale fagpersoner.
Målgruppen i projektet har været ældre skrøbelige borgere med risiko for tab af fysisk funktion. Formålet med aktiviteterne i projektet har været at give målgruppen mulighed for at opbygge evnen til at handle på sin risikoadfærd og til at lykkedes med at implementere langvarige livsstilsændringer – alt sammen med henblik på at øge antallet af raske leveår og forbedre livskvaliteten for de deltagende borgere.
Aktiviteterne i WIPP-projektet har været afholdt lokalt i boligområderne. Den lokale forankring har medvirket til, at fange en stor målgruppe af skrøbelige ældre borgere, som ikke normalt benytter et aktivitetscenter. Ligeledes er det lykkedes at fastholde de skrøbelige ældre borgere i de gennemførte aktiviteter. Aktiviteterne har sigtet mod, at deltagerne igangsætter og fastholder nye adfærdsmønstre fx ved at deltage i foreningsliv eller deltage i aktiviteter på et aktivitetscenter. Aktiviteterne i projektet har været gruppebaseret.
Trænings- og AktivitetsFællesskaber i nærmiljøerne (TAF)
WIPP-projektet blev afsluttet i december 2019. Sideløbende har administrationen ansøgt og fået midler fra Sundhedsstyrelsen til at arbejde videre med læringsudbyttet af WIPP-projektet i Skælskør samt i nogen grad fortsættelse af aktiviteterne i Korsør. Det nye projekt hedder Trænings- og AktivitetsFællesskaber i nærmiljøerne (TAF) og finansieres af Sundhedsstyrelsen til og med 1. halvår af 2021.
Det betyder, at det har været muligt at forsætte træningsdelen af WIPP-projektet og implementere mindre dele i Aktivitetscenter Teglværksparkens normale drift. TAF-projektet har været og er udfordret af nedlukning samt skærpede krav og restriktioner i forbindelse med COVID-19. Blandt andet har boligforeningernes lokaler ikke kunnet benyttes på grund af situationen med COVID-19. Det har medført, at de fleste af projektets aktiviteter har været lukket ned. Det er derfor sparsomt med konkrete resultater fra TAF-projektet.
Implementering af indsatserne i WIPP-projektet
Indsatserne i WIPP-projektet kan implementeres på forskellige niveauer. I nedenstående oplistes forskellige muligheder, hvor udgiften angives:
Model 1. Fuld implementering af opsporingsdel og træningsdel i hele Slagelse Kommune, og hvor træningsdel varetages af kommunal aktivitetsmedarbejder:
 
Drift (årligt)
Anlæg
Personaleressourcer til forebyggende hjemmebesøg til at varetage en udvidet samtale med spørgeguide og test.
0,55 mio. kr.
 
Personaleressourcer til en koordinator, der kan forestå dialog og koordination mellem boligselskab, frivillige, foreninger og aktivitetscentre, samt supervisere og oplære aktivitetsmedarbejdere til at forestå træning.
0,55 mio. kr.
 
Personaleressourcer til aktivitetsmedarbejder, der kan varetage træning af deltagende borgere.
0,55 mio. kr.
 
Indkøb af træningsudstyr til lokaler i lokalområderne.
 
0,15 mio. kr.
IT-tekniske løsninger til tidlig opsporing.
 
0,03 mio. kr.
I alt
1,65 mio. kr.
0,18 mio. kr.
Model 2. Fuld implementering af opsporingsdel og træningsdel i hele Slagelse Kommune, og hvor træningsdel varetages af instruktører i foreningsregi:
 
Drift (årligt)
Anlæg
Personaleressourcer til forebyggende hjemmebesøg til at varetage en udvidet samtale med spørgeguide og test.
0,55 mio. kr.
 
Personaleressourcer til en koordinator, der kan forestå dialog og koordination mellem boligselskab, frivillige, foreninger og aktivitetscentre, samt supervisere og oplære instruktører i foreningsregi til at forestå træning.
0,55 mio. kr.
 
Indkøb af træningsudstyr til lokaler i lokalområderne.
 
0,15 mio. kr.
IT-tekniske løsninger til tidlig opsporing.
 
0,03 mio. kr.
I alt
1,1 mio. kr.
0,18 mio. kr.
Model 3. Udelukkende implementering af træningsdelen i hele Slagelse Kommune, og hvor træningsdelen varetages af instruktører i foreningsregi:
 
Drift (årligt)
Anlæg
Personaleressourcer til en koordinator, der kan forestå dialog og koordination mellem boligselskab, frivillige, foreninger og aktivitetscentre, samt supervisere og oplære instruktører i foreningsregi til at forestå træning.
0,55 mio. kr.
 
Indkøb af træningsudstyr til lokaler i lokalområderne.
 
0,03 mio. kr.
I alt
0,55 mio. kr.
0,03 mio. kr.
Fremtidig finansiering af indsatserne i WIPP-projektet
Det samlede budget på aktivitetscentrene er 14 mio. kr. heraf er 13 mio. kr. allokeret til personaleressourcer.
Finansiering indenfor den nuværende økonomiske ramme kan ske gennem reduktion i de nuværende indsatser på aktivitetscentrene svarende til den økonomiske udgift i den valgte model.
Finansiering udover den nuværende økonomiske ramme kan ske via eventuelle midler fra de 0,7 % effektiviseringer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge model 1, 2 eller 3 i forhold til implementering af WIPP-projektets indsatser og skal samtidig vælge hvordan modellen skal finansieres fra sommeren 2021, hvor projektmidlerne udløber.
Den valgte model kan enten findes finansiering via midler fra de eventuelle 0,7 % effektiviseringer, eller den valgte model kan finansieres indenfor den nuværende ramme.
Finansiering indenfor den nuværende ramme vil betyde reduktion i aktivitetscentrenes øvrige aktiviteter, som beskrevet under afsnittet; Økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Vurdering
Administrationen vurderer, at indsatserne fra WIPP-projektet og TAF-projektet har svære vilkår under den nuværende situation med COVID-19. Administrationen anbefaler derfor, at aktiviteterne under TAF-projektet forsøges gennemført i det omfang, de kan frem til projektets udløb i 2021, hvorefter der kan tages stilling til yderligere implementering af indsatserne set i forhold til situationen med Covid-19 til den tid.
Administrationen vurderer, at der er potentiale for at indgå samarbejde med foreninger, hvorfor model 2 med fordel kan afprøves efter projektets udløb i sommeren 2021. Dette med henblik på at opnå mest sundhed for pengene. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt modellerne skal finansieres uden tilførsel af midler, kan det ske via aktivitetscentrenes drift, da det derved ikke har konsekvenser for lovbundne opgaver.

Der er opstillet tre modeller for finansiering af indsatserne i WIPP-projektet:
Model 1
Fuld implementering af opsporingsdel og træningsdel i hele Slagelse Kommune og hvor træningsdelen varetages af kommunal aktivitetsmedarbejder. Modellen beløber sig til 1,65 mio. kr. årligt i driftsmidler samt 0,18 mio. kr. i anlægsmidler til træningsudstyr og IT-teknik.
Modellen vil give det fulde udbytte af indsatserne i WIPP-projektet. Med ansættelsen af en kommunal aktivitetsmedarbejder til varetagelse af træningsdelen giver modellen sikkerhed for, at træningsdelen effektueres fuldt ud.
Hvis modellen implementeres uden tilførsel af økonomi svarer det til en reduktion af aktivitetscentrenes personalerettede budget med 12 procent. Det vil medføre betydelige reduktioner i borgerrettede aktivitetsmuligheder. Det kan eksempelvis betyde, at det fremover ikke vil være muligt, at tilbyde salg af varme måltider, og dermed mindskes muligheden for naturligt opståede fællesskaber via måltider.
Model 2
Fuld implementering af opsporingsdel og træningsdel i hele Slagelse Kommune og hvor træningsdelen varetages af instruktører i foreningsregi. Modellen som beløber sig til 1,1 mio. kr. årligt i driftsmidler samt 0,18 mio. kr. i anlægsmidler til træningsudstyr og IT-teknik.
I denne model skal træningsdelen varetages af instruktører i foreningsregi. Denne model kræver, at der etableres samarbejde med lokale foreninger, som er villige til at allokere ressourcer til træningsdelen mod at få adgang til træningsudstyr, uddannelse af deres instruktører, løbende supervisering og sparring med kommunale terapeuter, samt en potentiel vækst i antal medlemmer.
Hvis modellen implementeres uden tilførsel af økonomi svarer det til en reduktion af aktivitetscentrenes personalerettede budget med 8,6 procent. Det vil medføre reduktioner i borgerrettede aktivitetsmuligheder. Det kan eksempelvis betyde, at det fremover vil være mindre omfang af aktiviteter, som ligger på skæve tidspunkter og mindre omfang af aktiviteter drevet af aktivitetsmedarbejdere (fysisk aktiviteter, arrangementer med foredrag, ture m.m.).
Model 3
Udelukkende implementering af træningsdelen i hele Slagelse Kommune og hvor træningsdelen varetages af instruktører i foreningsregi. Modellen beløber sig til 0,55 mio. kr. årligt i driftsmidler samt 0,03 mio. kr. i anlægsmidler til træningsudstyr.
I modellen er opsporingsdelen ikke medtaget, hvorfor der ikke vil opnås det fulde udbytte for denne del. Denne model kan gennemføres indenfor nuværende økonomiske ramme, hvis der reduceres/omlægges i øvrige aktiviteter på aktivitetscentrene.
Hvis modellen implementeres uden tilførsel af økonomi svarer det til en reduktion af aktivitetscentrenes personalerettede budget med 4,2 procent. Det vil betyde mindre reduktioner i borgerrettede aktivitetsmuligheder. Det kan eksempelvis betyde, at det fremover vil være mindre omfang af aktiviteter, som ligger på skæve tidspunkter og mindre omfang af aktiviteter drevet af aktivitetsmedarbejdere (fysisk aktiviteter, arrangementer med foredrag, ture m.m.).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter model 2 til videre implementering af indsatserne i WIPP-projektet fra sommeren 2021. Dette såfremt situationen med COVID-19 tillader det.
2.    at Udvalget beslutter finansiering af model 2 fra sommeren 2021 via eventuelle midler fra de 0,7 effektiviseringer.

8. Tyveri hos borgere i hjemmepleje og på plejecentre (O)

8.     Tyveri hos borgere i hjemmepleje og på plejecentre (O)

Sagsnr.: 330-2020-149061              Dok.nr.: 330-2020-424801                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om administrationens procedure ved tyveri på plejecenter eller i hjemmeplejen.
Baggrund
I denne sag får udvalget en orientering om administrationens procedure, hvis der er mistanke om tyveri hos borgere, der bor på plejecenter eller modtager hjemmepleje.
Procedurer ved mistanke om tyveri
Den generelle procedure er, at den tyveriberørte anmelder tyveriet direkte til politiet, som herefter overtager efterforskning og eventuel sigtelse i den pågældende sag. Administrationen opfordrer altid borgere og pårørende til at melde et tyveri til politiet. Derudover informerer administrationen de berørte medarbejdere og ledere samt opfordrer til at ansatte giver sig til kende, hvis de er involverede. Medarbejderne opfordres også til at hjælpe borgerne med at finde de bortkomne genstande.
Administrationen agerer ikke myndighed i tyverisager, men overlader dette til politimyndigheden. Lederen kan dog tage en samtale med en ansat, hvis pågældende er genganger i de pågældende hjem, men kan ikke anklage eller mistænke specifikke medarbejdere.
Hvis der er klare beviser for, at tyveriet er begået af en ansat, indleder administrationen en uansøgt afskedigelse med øjeblikkelig fritstilling. 
Retningslinjer for ansættelse i Slagelse Kommune
Administrationen ansætter deres personale ud fra gældende lovgivning for ansættelsesprocedurer. Administrationen indhenter straffeattest og reference fra tidligere arbejdspladser og er i løbende dialog med personalet under hele ansættelsesforholdet.  
Vejledning af borgere i forbindelse med indflytning på plejecenter/plejebolig
Administrationen anbefaler, at borgeren tegner en privat-, ansvars- og indboforsikring i et privat forsikringsselskab, når de flytter ind på et plejecenter eller i en plejebolig. (https://plejecentre.slagelse.dk/plejecentre/skovvang/boligerne).
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orientering til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at den nuværende procedure, hvor administrationen holder sig ude af myndighedsbehandling i forbindelse med tyveri er hensigtsmæssig, både fordi arbejdet i Center for Sundhed og Ældre som udgangspunkt er baseret på tillid til medarbejderne, og fordi myndighedsbehandling i forbindelse med tyveri kompetencemæssigt er placeret hos politimyndigheden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.

9. Evaluering af løn under uddannelse til SSA-voksenelever (O)

9.     Evaluering af løn under uddannelse til SSA-voksenelever (O)

Sagsnr.: 330-2019-14984                Dok.nr.: 330-2020-448969                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Evaluering af løn under uddannelse til voksenelever.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har ønsket en evaluering af løn under uddannelse til voksenelever.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i januar 2020 blev vedtaget, at der fremover gives voksenløn til grundforløb og hovedforløb på SSA-uddannelsen.
Evaluering:
SSA-hovedforløbet
Aldersfordelingen:
Det er vurderingen, at på SSA-hovedforløbet er andelen af ansøgere over 25 år steget. Vurderingen baseres på en simpel optælling af ansøgere ved seneste ansættelsesproces. Det kan dog ikke entydigt dokumenteres, at voksenelevlønnen er årsagen.
Tabellen viser udviklingen i optagne SSA-elever over/under 25 år:
Optage tidspunkt
Andel over 25 år
Andel under 25 år
Januar 2020
50 %
50 %
Februar 2021
76 %
24 %
Det ser således ud til, at muligheden for at få voksenløn er ”slået igennem” nu.
Rekruttering:
Det er fortsat udfordringer med at rekruttere tilstrækkeligt antal SSA-elever til at opfylde dimensionering ved holdopstart. Der rekrutteres dog løbende for at fylde holdene op, eksempelvis SSH’ere, SSA-elever der tidligere har afbrudt uddannelsen på grund af barsel mm.
SSA på samlet grundforløb 2 og hovedforløb for elever over 25 år med voksenløn
Rekruttering:
Det har ikke været muligt fuldt ud at opfylde dimensioneringen i 2020. Eksempelvis ved optaget i november 2020 var rekrutteret 11 elever, hvoraf 7 elever blev ansat – de øvrige 4 sprang fra før uddannelsesstart.
Retligt grundlag
Overenskomst for Social- og Sundhedspersonale samt Erhvervsuddannelsesloven.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ændringen i forhold til løn under SSA-uddannelsen har i 2020 betydet et fald i ansøgere til SSH-uddannelsen. Ansøgere, som normalt ville vælge SSH-uddannelsen vælger uddannelsen til SSA, på grund af muligheden for voksenløn. Der opleves således ansøgere, som vurderes at ville have vanskeligt ved at kunne gennemføre SSA-uddannelsen.
I Byrådets budgetaftale for 2021-2024 er indarbejdet voksenløn til SSH-elever over 25 år på hovedforløbet. Dette forventes at medføre stigende antal ansøgere til SSH-uddannelsen.
Administrationen undersøger pt., om det er muligt – eventuelt via den kommunale kompetencefond at skabe alternative måder at motivere ufaglærte, der allerede er ansat i plejen, til at søge SSH-uddannelsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budget 2021-2024 er tilpasset faktisk behov jf. beslutninger om voksenelevløn mm.
I 2020 forventes merudgiften til voksenelevløn til SSA’ere at udgøre ca. 450.000 kr. og merudgiften i 2021 forventes at blive i størrelsesordenen 2.400.000 kr. – afhængigt af optaget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager evalueringen til efterretning.

10. Orienteringspunkter (O)

10.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-441585                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
Bilag 1
3. b)
Tilsagn om puljemidler til fleksible aflastningstilbud til pårørende til borgere med demens.
Bilag 1
3. c):
Møde- og sagsoversigt pr. 1. december 2020.
Bilag 2
3. d)
Evaluering af social- og omsorgskoordinator.
Bilag 3
3 e)
Evaluering af demenskonsulent.
Bilag 4
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringer tages til efterretning

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                   Dok.nr.: 330-2020-419310                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
12. Lukket: Beslutning om videreførsel af effektivisering fra 2020 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Effektiviseringer 2021 - Opfølgning på Budgetaftale 2019-2022 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Anvendelse af budgetmidler fra effektivisering (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde, §18-midler 2021
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.