7. Ældrerådsvalg 2021 (B)
7. Ældrerådsvalg 2021 (B)
Sagsnr.: 330-2020-154267 Dok.nr.: 330-2020-454598 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal indstille form for afholdelse af Ældrerådsvalg
til Økonomiudvalget, og i forlængelse af dette anmode om tillægsbevilling til
at dække udgifter forbundet med afvikling af ældrerådsvalget.
Baggrund
I 2021 skal der afholdes valg til Ældrerådet. Ældrerådet er
et lovpligtigt rådgivende råd, der varetager de ældres vilkår og interesser for
at skabe det bedste grundlag for borgere over 60 år i kommunen. Borgere, der
har fast bopæl i kommunen og er fyldt 60 år inden deadline for valget, er
stemmeberettigede og valgbare, hvilket vil være ca. 22.450 borgere.
I et Ældreråd kan der jf. vedtægterne være højst 15
medlemmer. For hvert medlem må der vælges en stedfortræder. Valgperioden er
fire år og følger byrådsperioden. Valgformen besluttes lokalt.
Ældrerådet i Slagelse Kommune består pt. af 9 medlemmer. I
2017 var der opstillet 11 kandidater, der alle blev
medlemmer af rådet. Det skete efter fredsvalg, fordi der ikke var opstillet nok
kandidater til at besætte de mulige 15 medlemspladser + stedfortrædere.
Ældrerådet tiltræder den 1.1.2022 efter valgafholdelse i
november 2021.
Modeller for Ældrerådsvalg
I 2017 skulle der have været digital afvikling af valget,
men da der ikke var opstillet 15 kandidater, blev det besluttet at holde
fredsvalg.
I 2013 blev Ældrerådet valgt ved brevafstemning, og
stemmeprocenten var 49,2%.
I 2009 var der også tale om brevafstemning med en
stemmeprocent på 45,8%.
Stemmeprocenter
Blandt de 39 ældreråd i landets kommuner, der holdt fysisk
fremmødevalg i 2017, var den gennemsnitlige stemmeprocent 63,8%, mens den for
alle valgformer var 50,8%.
Nedenfor redegøres for mulige modeller for afholdelse af
Ældrerådsvalg i 2021.
Model 1: Fysisk fremmøde i forbindelse med Kommunale- og
Regionsrådsvalg
Valget afvikles i forbindelse med
Kommunal- og Regionsrådsvalget d. 16. november 2021, med afstemning på samme 25
lokationer og med samme afstemningstid.
Ved denne valgform er der en række
formaliteter, der skal overholdes af hensyn til Kommunal- og Regionalrådsvalget
– blandt andet i forhold til afvikling, optælling mv.
Der skal være tydelig opdeling af
de forskellige valg med tydelig anvisning til området/lokalet/afsnittet/boksen
med valg til Ældrerådet. De fysiske rammer skal være tydeligt afskærmet fra
Kommunal- og Regionsrådsvalget. I visse tilfælde, særligt på mindre
afstemningssteder, vil der skulle lejes et ekstra separat lokale/telt hertil.
Der udsendes valgkort med post til
alle stemmeberettigede, og som ved øvrige valg, skal der være mulighed for at
stemme, hvis det ikke er muligt at møde fysisk frem på dagen. Dette foregår hos
Borgerservice og der skal produceres materiale hertil.
Valgbordet/området til afvikling af
ældrerådsvalget skal være konstant bemandet med to personer. Der skal være
mulighed for pauser undervejs, og der skal derfor som udgangspunkt være afsat
fire personer pr. valgbord set over hele dagen. Disse hjælper også til ved
optælling. Agersø og Omø er undtaget fra ovenstående, hvor to personer pr.
valgbord/område er tilstrækkeligt.
I alt skal der findes 96 personer
til at bistå ved ældrerådsvalget, udover de 220 valgtilforordnede, der skal
bruges til Kommunal- og Regionsrådsvalget. Der skal være forplejning til de
personer, der bistår ved valget.
Der skal være separate stemmebokse
til Ældrerådsvalget. Det betyder, at der skal indkøbes 25 afstemningsbokse og
25 stemmeurner.
Fordelen ved denne valgform er, at der muligvis kan opnås en højere
stemmeprocent end ved andre valgformer.
Ulemperne er, at valgformen er omkostningstung og ressourcekrævende.
Erfaringer fra tidligere valg og afstemninger har vist, at det kan være
et problem at rekruttere et stort antal personer til at bistå ved valget.
De samlede omkostninger anslås til: 530.00 kr.
(Porto alene udgør i denne model ca. 115.500 kr. og indkøb
af stemmebokse 125.000 kr.)
Model 2: Brevstemning
Der fremsendes fysisk brev med valgmateriale og frankeret
svarkuvert til de stemmeberettigede borgere. Der vil være behov for 10
optællere, hvilket umiddelbart skal dækkes af administrativt personale.
Fordelene ved denne model er, at den er billig og den
kan gennemføres.
Ulemperne er, at der kan være en lavere stemmeprocent
end ved fremmødevalg og at den kræver administrative ressourcer.
De samlede omkostninger anslås til: 297.500 kr. (Porto alene
udgør ca. 230.800 kr.)
Model 3: Digital afvikling af valget
Valgmateriale udsendes via digital post og borgerne stemmer
elektronisk. Der udsendes fysisk brev med tilsvarende indhold til borgere
fritaget for digital post (ca. 23% af de stemmeberettigede).
I denne model kan et privat firma stå for hele processen. Som
nævnt blev det besluttet at anvende denne afstemningsform ved sidste valg, hvis
ikke det var endt med fredsvalg.
Fordelene ved denne model er, at den er billig, ikke
kræver personaleressourcer og den kan gennemføres.
Ulempen er, at der kan være en lavere stemmeprocent
end ved fremmødevalg.
De samledes omkostninger anslås til: 237.000 kr.
Model 4: Fysisk fremmøde og digital afvikling
(kombination af model 1 og 3)
Denne model indebærer udsendelse af materiale via digital
post med mulighed for at stemme digitalt eller ved fremmøde. Derudover udsendes
materiale med brev til borgere, fritaget for digital post, med mulighed for at
stemme digitalt eller ved fysisk fremmøde. I denne model vil ovenstående
forhold for både model 1 og 3 gøre sig gældende.
Fordelene ved denne model er, at kombinationen af
fysisk fremmøde og digital afvikling kan resultere i en høj stemmeprocent.
Ulemperne er, at valgformen er omkostningstung og ressourcekrævende.
Erfaringer fra tidligere valg og afstemninger har vist, at det kan være
et problem at rekruttere et stort antal personer til at bistå med valget.
De samlede omkostninger anslås til: 607.500 kr.
Beregningsgrundlag
Ovenstående omkostninger beror på estimater fra tidligere
afholdte valg, samt bud på priser, indhentet ved private firmaer. De endelige
priser afhænger af de tilbud, der skal indhentes ved leverandører, hvilket
først kan gøres, når model for afholdelse er besluttet.
Der er ikke medtaget lønudgifter til administrativt
personale.
Erfaringen taler i øvrigt for, at der ofte opstår mindre
uforudsete udgifter, hvorfor der til beregning af omkostninger er lagt en
buffer på 30.000 kr. ved hver model.
Ældrerådets anbefaling til udvalget
Ældrerådet har drøftet valg til
Ældrerådet i 2021 på deres møde den 30. september 2020, herunder
afholdelsesform. Ældrerådet anbefaler fremmødevalg (beskrevet i model 1).
Retligt
grundlag
Retssikkerhedsloven § 30 til 33.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte hvilken model for afvikling af
Ældrerådsvalg, udvalget vil indstille til Økonomiudvalget. Samtidig skal
udvalget anmode Økonomiudvalget om tillægsbevilling til at dække udgifter
forbundet hermed.
Vurdering
Administrationen vurderer, at model 1 med fysisk fremmøde
kan blive svær at gennemføre, fordi det kan blive svært at finde 96 personer
til at bistå med valget. Samtidig vurderer administrationen, at fysisk fremmøde
kan udgøre en risiko i forhold til virussygdomme, da valget afholdes i november
måned, hvor der er højsæson for virussygdomme. Om der fortsat er forholdsregler
i forhold til Corona virus vides pt. ikke.
Der er begrænset viden om og erfaring med den digitale
afstemningsform til ældrerådsvalget, så det er ikke muligt at sammenligne, men
flere kommuner overvejer at benytte digital afstemning til ældrerådsvalget i 2021
(bl.a. Herning, Thisted, Vejen og Frederikshavn).
Administrationen anbefaler model 3, den digitale afvikling
af ældrerådsvalget, med brev til borgere fritaget fra digital post.
Begrundelsen for denne anbefaling er, at denne model er den billigste og mindst
ressourcekrævende. Samtidig vil digital afstemning være i tråd med Slagelse
Kommunes Digitaliseringsstrategi.
De borgere, der vil blive omfattet af den digitale model, er
kun dem, der i forvejen modtager digital post fra det offentlige i e-boks, mens
borgere undtaget fra digital post, modtager fysisk brev.
I afstemningsperioden vil der være mulighed for support og vejledning
til borgerne fra det firma, der i givet fald er ansvarlig for at stå for
processen. Den digitale model giver mulighed for at stemme hjemmefra (digitalt
eller via brev), og der vil derfor ikke være behov for transport til
afstemningssted. Afstemningsperioden vil heller ikke være begrænset til en
enkelt dag, men kan lægges over en længere periode.
Uanset afstemningsform nedsættes der en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra Ældrerådet og administrationen for at sikre afviklingen af
valget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De samlede omkostninger til afholdelse af valg til
Ældrerådet estimeres ved model 3 til 237.000 kr., som skal dækkes ved
tillægsbevilling hos Økonomiudvalget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget indstiller overfor Økonomiudvalget, at afholdelse af valg til
Ældrerådet sker ved model 3, digital afstemning, med brev til borgere fritaget
for digital post.
2.
at Udvalget anmoder Økonomiudvalget om tillægsbevilling på 237.000 kr. til
at dække udgifter forbundet med afholdelse af valget.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 12. januar 2021:
Fraværende:
Sagen udsat til næstkommende møde i februar.