1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2021-6419 Dok.nr.: 330-2021-37475 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalg
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.
2. CSÆ - Budget 2022-2025 (B)
2. CSÆ - Budget 2022-2025 (B)
Sagsnr.: 330-2020-164240 Dok.nr.: 330-2021-52169 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal beslutte dialogproces for høringsberettigede.
Derudover skal udvalget beslutte,
om man ønsker at administrationen udarbejder forslag til omprioriteringer med
udgangspunkt i ”Kan/Skal opgaver” samt forslag til anlægsønsker til 2022-2025.
Sagens
indhold
På Forebyggelses- og
Seniorudvalgets møde den 12. januar 2021 blev godkendt procesplan for udvalgets
behandling af budget 2022.
På mødet i marts skal
Forebyggelses- og Seniorudvalget behandle:
1.
Beslutning om dialogproces for høringsberettigede.
2.
Drøftelse af mulige omprioriteringer inden for udvalgets budgetramme.
Til dette formål er udarbejdet liste med ”Kan/Skal opgaver”. Listen ses i bilag
1.
3.
Status på anlæg samt en første drøftelse af udvalgets anlægsønsker til
2022-2025.
I Forebyggelses- og Seniorudvalgets budget 2022-2025 er afsat
anlægsmidler til Velfærdsteknologi med 0,5 mio. kr. årligt fra 2022. Der er
ikke afsat budget til andre anlæg fra 2022 og de kommende år.
De igangværende anlæg med etablering af Sundhedshus samt
Træningsfaciliteter ved Blomstergården forventes afsluttet i 2021. Derudover er
afsat 5 mio. kr. i 2021 til nedrivning af bygning ved Plejecentret
Bjergbyparken. Status er, at der er igangsat proces med henblik på at indhente
tilladelse til nedrivning.
Retligt
grundlag
Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den
vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025.
Handlemuligheder
1.
Dialogprocessen med de høringsberettigede kan afholdes som fysisk
dialogmøde, alternativt virtuelt eller som en skriftlig proces i lighed med
2020. Udviklingen med Corona samt tilhørende restriktioner vil afgøre, om
et fysisk møde er muligt. Den vedtagne tidsplan beskriver, at dialogproces
afvikles i april 2021.
2.
Med udgangspunkt i listen med ”Kan/Skal opgaver” kan udvalget drøfte
omprioriteringer inden for egen budgetramme. Udvalget kan beslutte, at
administrationen udarbejder forslag til omprioriteringer til behandling på
kommende møder i april og maj 2021.
3.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan drøfte, hvilke anlægsønsker, der
ønskes udarbejdet oplæg og økonomiske overslag på. Derudover kan udvalget
beslutte, at administrationen udarbejder forslag til anlægsønsker. På
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj, vil anlægsønsker herefter blive
forelagt.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter et alternativ til et fysisk
dialogmøde med de høringsberettigede – dette for at sikre en ”plan-B” hvis
situationen i samfundet kræver dette til april.
Administrationen anbefaler, at
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at administrationen udarbejder
forslag til omprioriteringer til behandling på mødet i april samt forslag til
anlægsønsker til behandling på mødet i maj 2021.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter dialogproces, samt alternativ
til fysisk møde, såfremt Corona-restriktioner viser sig at medføre at fysisk
møde ikke kan anbefales
2.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at administrationen
udarbejder forslag til omprioriteringer til behandling på mødet i april 2021
3.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at administrationen
udarbejder forslag til anlægsønsker til behandling på mødet i maj 2021.
3. Værdi af medlemsskabet i Sund By Netværket (O)
3. Værdi af medlemsskabet i Sund By Netværket (O)
Sagsnr.: 330-2019-83631 Dok.nr.: 330-2021-38447 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det udbytte, som medlemskabet af Sund
By Netværket har givet til de medarbejdere, der har taget del i netværkets
temagrupper.
Sagens
indhold
Udvalget besluttede på deres
møde d. 4. februar 2020, at godkende administrationens indstilling om, at melde
Slagelse Kommune ind i Sund By Netværket med bemærkning om, at udvalget ønskede
en evaluering af netværkets værdi efter et år.
Sund By Netværket er et forum
for netværksdannelse, vidensformidling og kapacitetsopbygning. Sund By
Netværket tager afsæt i både nationale og internationale mål og prioriteringer
til fremme af befolkningens sundhed. Netværkets arbejde bygger såvel på god
faglig praksis, eksisterende viden, faglig evidens, kvalitetssikring,
dokumentation og evaluering.
Sund By Netværket består i øjeblikket
af 16 fungerende temagrupper, hvoraf Slagelse Kommune er repræsenteret med 1-2
medlemmer i 8 af grupperne bl.a. i temagruppen omkring ”Overvægt - børn, unge
og voksne”, ”Det gode ungeliv”, ”Mental sundhed” og ”Tobak”. Blandt
repræsentanterne fra Slagelse Kommune er der både medarbejdere fra
Folkesundhed, Forebyggelse, Arbejdsmarked og Integration, Sundhedstjenesten,
Dagtilbud og CPUS. Medlemskabet kommer således flere områder af organisationen
til gode.
Udbytte af medlemskabet
Som medlem af en temagruppe i
Sund By Netværket, inviteres man flere gange årligt til relevante netværksmøder
af 1-2 dages varighed. Grundet Corona er de fleste netværksmøder blevet aflyst
i 2020 og nogle af møderne, er blevet erstattet af virtuelle møder eller
webinarer. Det har derfor været en noget anderledes måde, at indgå i netværket
på i 2020 end det har været i tidligere år.
Oplevelsen af de virtuelle møder
i Sund By Netværket har været blandet, og ofte afhængig af teknikkens kvalitet,
styringen på mødet og aktørernes mulighed for at tage aktiv del i møderne. De
virtuelle møder og webinarer, hvor ovenstående fungerede godt, oplevede
administrationen at få god sparring og inspiration til igangværende og/eller
kommende indsatser.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at medlemskabet af Sund
By Netværket i 2020 har været præget af Corona-situationen, hvormed vi som
medlemskommune ikke har haft mulighed for, at få det fulde udbytte af
netværket.
Administrationen anbefaler, på baggrund af netværkets
umiddelbare potentiale, at Slagelse Kommune forbliver medlem af Sund By
Netværket. Medlemskabet kan med fordel evalueres igen om et års tid.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
For en Kommune med 75.001 – 100.000 indbyggere koster det
52.000 årligt at være medlem af Sund By Netværket. De 52.000 kr. tages i 2021
fra Folkesundheds budget til kvalificering af sundhedsfremmende og forebyggende
indsatser.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen omkring værdi af medlemskabet i Sund By
Netværket til efterretning.
4. Strategi for nedbringelse af sygefravær på plejecentrene (O)
4. Strategi for nedbringelse af sygefravær på plejecentrene (O)
Sagsnr.: 330-2021-2211 Dok.nr.: 330-2021-9742 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om strategi for nedbringelse af
sygefravær på plejecentrene.
Sagens
indhold
På udvalgsmøde den 2. februar 2021 besluttede udvalget at
plejecentrene, som en del af de 0,7% effektiviseringer i 2021, skal nedbringe
sygefraværet i 2021 med 0,5%. Det vil give en samlet besparelse på 0.99 mio.
kr. for kommunes plejecentre.
Samtidig blev der bevilliget 0.4 mio. kr. via budgetmidler
fra effektiviseringer, til at understøtte nedbringelse af sygefraværet gennem
sundhedsfremmende aktiviteter til medarbejderne.
I denne sag orienteres udvalget om den strategi,
plejecentrene har lagt for at nedbringe sygefraværet i de fire
plejecentreklynger.
Nedbringelse af sygefravær. Hvad virker?
Der er evidens for, at en systematisk og situationsbestemt tilgang
til håndtering af medarbejdernes sygefravær har positiv indvirkning på
sygefraværet. Ligeledes er det vigtigt med et kontinuerligt ledelsesmæssigt
fokus på håndtering af fravær og forebyggelse af fravær.
Årsager til sygefravær
Medarbejdernes sygefravær kan deles op i to kategorier:
·
Privatbaseret fravær, som er knyttet til medarbejderens
privatliv, eksempelvis skilsmisse, problemer med børn og dødsfald.
·
Kontekstbaseret fravær, som kan handle om dårligt
arbejdsmiljø, nedslidning af medarbejdere med hårdt fysisk arbejde eller høj
gennemsnitsalder blandt medarbejderne.
Kontekstbaseret sygefravær – hårdt fysisk arbejde
På plejecentrene i Slagelse Kommune er omkring 40-50% af
medarbejderne over 50 år og samtidig kan arbejdet karakteriseres som fysisk krævende.
Hårdt fysisk arbejde øger risikoen for muskel- og skeletsygdomme og dermed
risikoen for sygefravær – særligt blandt ældre medarbejdere.
I ”Hvidbog om sygefravær og tilbagevenden til arbejde ved
muskel- og skeletbesvær” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er
der tre generelle anbefalinger til forebyggelse af sygefravær, som følge af
muskel- og skeletbesvær:
1. Arbejdspladser,
hvor der opleves tilfredshed med arbejdspladsens indretning, herunder arbejdets
planlægning og tilrettelæggelse, er bedre til at forebygge sygefravær end arbejdspladser
med rene ergonomiske indsatser.
2. Medarbejderne
med muskel-skeletbesvær skal holde sig fysisk i gang - gerne i arbejdstiden.
Hvis arbejdet tilrettelægges hensigtsmæssigt, kan det være terapeutisk og
forebyggende.
3. Arbejdspladsen
og arbejdsforhold skal mest muligt tilpasses den enkeltes behov.
Kontekstbaseret sygefravær - konflikter
En undersøgelse fra 2016 lavet af Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) viser, at konflikter på arbejdspladsen
giver flere sygedage.
Både sygefravær som følge af hårdt fysisk arbejde og som
følge af konflikter kan reduceres ved indsatser, som understøtter både mental
og fysisk sundhed blandt medarbejderne.
Planlagte indsatser
De bevilgede 0.4 mio. kr. anvendes til at igangsætte
følgende indsatser i 2021:
1. Opstart af
daglig motion sammen med beboerne på alle afdelinger på de kommunale
plejecentre. Der laves dagligt fysiske aktiviteter, hvor både beboere og
medarbejdere bevæger sig efter fysisk formåen. Der er evidens for, at bevægelse
sammen med andre øger både mental og fysisk sundhed. Hver klynge udpeger en
ambassadør, der uddannes i at instruere i relevante træningsprogrammer og
øvelser, samt frikøbes til implementering af indsatsen. Delvist frikøb af fire
medarbejdere inkl. uddannelse til ambassadør udgør 280.000 kr. Plejecentrene
forventer, at det er muligt at opstarte indsatsen, når alle beboere og
medarbejdere er vaccineret mod Covid-19 i 1.kvartal 2021.
På
Antvorskov plejecenter anvendes midlerne (40.000 kr.) til individuelle forløb
for medarbejdere ifht. kost og motion. Antvorskov plejecenter har allerede en
sundhedsambassadør og forventer at uddanne en mere.
2. Indkøb og
udrulning af Teameffekt App til de kommunale plejecentre. Medarbejderne bruger
appen til at vurdere, om det har været en grøn, gul eller rød arbejdsdag.
Blomstergården, Autisme Center Vestsjælland og HR har anvendt appen i en prøvehandling
i 2020 med stor succes. Prøvehandlingen har vist, at appen medvirker til at
håndtere arbejdsmiljømæssige problematikker hurtigt. Alle medarbejdere, der har
angivet, at de har haft en rød dag, vil indenfor 24 timer blive kontaktet af
nærmeste leder, og der er derved hurtigt blevet handlet på mistrivsel. Appen
koster samlet for de 10 kommunale plejecentre cirka 80.000 kroner om året.
Udover ovenstående arbejder plejecentrene løbende på, at øge
kvaliteten i håndtering af sygefraværet hos den enkelte medarbejder,
eksempelvis via omsorgssamtaler og samarbejde med jobcenter i forbindelse med langtidssygemeldinger.
Samtidig kompetenceudvikles de daglige ledere på
plejecentrene i at håndtere sygefravær, herunder håndtering og forebyggelse af
konflikter. Kompetenceudviklingen foregår via mulighed for sparring med
klyngelederne og lederkolleger på plejecentrene og via konkret
kompetenceudvikling enten i samarbejde med HR eller gennem kursusforløb.
Plejecentrene følger i øvrigt
Slagelse Kommunes sygefraværspolitik, som beskriver at nærmeste leder skal
ringe medarbejderen op på første hverdag, hvis sygemeldingen ikke er gået
direkte til lederen. På grund af døgndækning sygemelder medarbejderen sig til
hovednummeret på kommunens plejecentre. Derudover kontaktes medarbejderen igen
af nærmeste leder på 5. og 10. dagen for sygemeldingen.
Strategien for nedbringelse af sygefravær og den løbende
opfølgning implementeres i tæt samarbejde med de lokale MED-udvalg på
plejecentrene.
Antvorskov plejecenter
På Antvorskov plejecenter vil der særligt fokus på, at nedbringe korttidssygefraværet ved en systematisk indsats.
Indsatsen omfatter:
-
at den syge medarbejder sygemelder sig
direkte til lederen
-
afholdelse af omsorgssamtaler
individuelt
-
gruppevise trivselssamtaler
-
omlægning af arbejdstider hos relevante
medarbejdere
-
lægeerklæring på første sygedag m.m.
Evaluering og opfølgning
I efteråret 2021 bliver ovenstående indsatser samt udvikling
i sygefraværet på plejecentrene evalueret.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen om strategi for nedbringelse
af sygefravær på plejecentrene til efterretning.
Vurdering
Plejecentrene
vurderer, at Teameffekt Appen kan medvirke til, at forebygge eskalering af
konflikter på plejecentrene, og dermed også at konfliktrelateret sygefravær
forebygges. Teameffekt Appen giver lederne på plejecentrene hurtig adgang til
medarbejdernes oplevelse af om opgaverne tilrettelægges hensigtsmæssigt, og om
der mønstre i, hvornår medarbejderne oplever en rød dag. Ifølge Teameffekt gør
appen det nemmere for arbejdspladserne at fastholde et lavt sygefravær - 75% af
de arbejdspladser, der har afprøvet og implementeret systemet, oplever fald i
sygefraværet det første år.
Plejecentrene vurderer, at den
fælles motion med beboerne vil være med til, at forebygge muskel- og skeletsygdomme
samt afledte smerter, idet medarbejderne understøttes i at holde sig fysisk i
gang på arbejdet, og derved begrænse sygefraværet.
Sammen med det øgede fokus på kompetenceudvikling hos de
daglige ledere samt fokus på korttidssygefraværet forventer plejecenterlederne,
at overstående indsatser understøtter målet om reduktion af det samlede
sygefravær på plejecentrene med minimum 0,5%.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indsatserne finansieres af budgetmidler som følge af
effektiviseringer (0.4 mio. kr. afsat til sundhedsfremme på plejecentrene).
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen om strategi for nedbringelse af sygefravær
på plejecentrene til efterretning.
5. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 (B)
5. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 (B)
Sagsnr.: 330-2017-83570 Dok.nr.: 330-2021-47682 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende Kvalitetsstandard 2021 for personlig
og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
efter høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte.
Sagens
indhold
På udvalgsmøde den 1. december 2020 blev Kvalitetsstandard
2021 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb,
aflastning og træning principgodkendt, hvorefter udvalget besluttede at sende
kvalitetsstandarden i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt
Udsatte.
Indkomne høringssvar
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet og fra Rådet for
Socialt Udsatte.
Handicaprådet har besluttet ikke
at afgive høringssvar.
Ældrerådet har følgende forslag
og bemærkninger til Kvalitetsstandarden:
Døgnophold i midlertidig
bolig (side 35-36)
Afsnit:
Hvad koster ydelsen.
”
Opholdet er gratis. Du skal selv medbringe evt. hjælpemidler, medicin, tøj og
toiletartikler.
Transporten
fra eget hjem skal du selv betale.”
Ældrerådet
ønsker tilføjet: Sker transporten i forbindelse med udskrivelse direkte fra
sygehus, skal du ikke betale for transporten, da udgiften afholdes af regionen.
Hjemtransport
skal Du som hovedregel selv betale.
Afsnit: Særlige forhold: Teksten
udgår og afsnittet slettes.
Der
har været en debat i Ældrerådet vedrørende ordene, begrebet guide, guidning
idet disse fremmedord kan misforstås, alternativt kan det danske ord vejlede,
vejledning bruges.
Rådet for Socialt Udsatte har
følgende kommentarer/input til kvalitetstandarden:
Rådet kan positivt bemærke, at
der generelt er tilføjet "guidning af borgeren.” Dette er udtryk for, at
hjælpen er tænkt, som en for borgeren udviklende støtte i forhold til
funktionsniveau.
Rådet undres over, at specifikke
borgere (borgere med kredsløbslidelser og diabetes) ikke får ordnet tånegle.
Rådet beder om, at dette uddybes.
Vedr. Rengøring side 23 – I sidste afsnit i
"Hvilke aktiviteter indgår ikke i
ydelsen”.
Det oplyses at breve åbnes, men
hvordan sikres, at borgeren kan læse og forstå samt eventuelt tager handling,
hvis dette er påkrævet? I hvert fald bør det beskrives, hvordan dette forhold
håndteres af kommunen.
Vedr. Tøjvask side 25 – afsnittet "Hvilke
aktiviteter indgår ikke i ydelsen".
Det kan læses som om at alene
det forhold, at der bor en anden på adressen, vil betyde, at hjælpen
bortfalder. Det bør reformuleres til i stil med, at ”hvis der i bopælen er en
pårørende på adressen har et funktionsniveau, der vurderes til at være
tilstrækkeligt til at udføre nævnte opgave.”
Retligt
grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om
kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter
Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler, at
Ældrerådets forslag indarbejdes i Kvalitetsstandarden.
Afsnit:
Hvad koster ydelsen.
”
Opholdet er gratis. Du skal selv medbringe evt. hjælpemidler, medicin, tøj og
toiletartikler.
Transporten
fra eget hjem skal du selv betale.”
Ældrerådet
ønsker tilføjet: Sker transporten i forbindelse med udskrivelse direkte fra
sygehus, skal du ikke betale for transporten, da udgiften afholdes af regionen.
Hjemtransport
skal Du som hovedregel selv betale.
Afsnit: Særlige forhold:
Teksten udgår og afsnittet slettes.
Begrundelsen herfor er, at der i
afsnittet ”Særlige forhold” blot står følgende oplysning/tekst:
”Borger skal selv medbringe
personlige fornødenheder, medicin samt nødvendige hjælpemidler.”
Da denne oplysning/tekst fremgår
i afsnittet ”Hvad koster ydelsen,” kan teksten i afsnittet ”Særlige forhold” udgå
og afsnittet kan slettes.
Ældrerådets anmodning om, at
Beskrivelsen af døgnophold i midlertidig bolig (Kvalitetsstandarden side 35)
også belyser, tilbuddet om ophold i restitutionsplads på Blomstergården,
imødekommes ved at ændre overskriften til § 84 stk. 2: Midlertidigt ophold i restitutions-
eller rehabiliteringsbolig i forbindelse med: i afsnittet ”Hvad er formålet
med ydelsen”.
Administrationen anbefaler
endvidere, at følgende ændringer indarbejdes med henvisning til høringssvaret
fra Rådet for Socialt Udsatte:
Vedr. Rengøring side 23 – I
sidste afsnit i "Hvilke aktiviteter indgår ikke i
ydelsen”.
Hjemmeplejen kan fysisk hjælpe
med at åbne breve såfremt dette ikke er muligt for borger. Hjemmeplejen læser
ikke borgers post eller handler på brevenes indhold.
Her tilføjes: Såfremt
fagpersoner bliver bekendt med, at borger ikke kan forstå indhold eller reagere
på post, er de forpligtiget til med borgers samtykke, at rette henvendelse til
rette afdeling for hjælp, samt støtte borger ind til der er iværksat anden
støtte til posthåndtering.
Vedr. Tøjvask side 25 –
afsnittet "Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen".
Teksten ændres med en tilføjelse
af ordet ”rask”: Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp, hvor der bor en rask
ægtefælle/samlever, en anden voksen eller pårørende på adressen.
Der hjælpes ikke med strygning
og rulning af sengetøj, duge, undertøj og lignede samt håndvask af uldtøj og
gardinvask.
Kvalitetsstandard for personlig
og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
2021 kan endeligt godkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget efter høring i
Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Vurdering
Rådet for Socialt Udsatte undres
over, at specifikke borgere (borgere med kredsløbsforstyrrelser og diabetes)
ikke får klippet tånegle. (Vedr.:
Personlig pleje side 19 - I afsnittet "Hvilke aktiviteter indgår
ikke".).
Administrationen kan hertil oplyse, at borgere med kredsløbsforstyrrelser og
diabetes er omfattet af lægeordineret fodbehandling, der varetages af
statsautoriseret fodterapeuter.
Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden
2021 lever op til lovens krav, samt at den er i overensstemmende med Strategi
for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i
Slagelse Kommune. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2021 godkendes
med de ændringer, som administrationen anbefaler ovenfor ud fra de indkomne
høringssvar fra Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de
indkomne høringssvar.
2. at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender
Kvalitetsstandard 2021 for personlig og praktisk hjælp, madservice,
rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de indarbejdede ændringer, som
administrationen anbefaler ud fra de indkomne høringssvar.
6. Godkendelse af besparelser og igangsætning af træningsfaciliteter på Blomstergården (B)
6. Godkendelse af besparelser og igangsætning af træningsfaciliteter på Blomstergården (B)
Sagsnr.: 330-2020-2658 Dok.nr.: 330-2021-60761 Åbent
Kompetence: Forebyggelses og Seniorudvalget
Beslutningstema
Projektet er bedt om at finde besparelser på 2,2 mio. kr.
hvorefter det billigste tilbud kan accepteres og byggeriet igangsættes.
Besparelserne er fundet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende besparelserne
og igangsætning af byggeprojektet.
Sagens
indhold
I Byrådets budgetaftale for 2020-2023 er der afsat
anlægsmidler til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til
Blomstergården. I alt er afsat 32,4 mio. kr. i årene 2020-2022.
På Byrådets møde 31. august 2020 blev anlægsmidlerne
frigivet, og licitation igangsat.
På Byrådets møde 25. januar 2021 blev de afsatte
anlægsmidler øget med 1,8 mio. kr. og det blev vedtaget at indlede dialog med
lavest bydende entreprenør med henblik på at finde en besparelser på tilsammen
2,2 mio. kr.
Entreprenør har i dialogen givet udtryk for, at de vurderer,
at en markant del af overskridelse i forhold til budget skyldtes
uhensigtsmæssige konstruktive løsninger.
Totalrådgiver har som konsekvens af dette anmodet om at
skifte underrådgiver, ingeniør. CKE, bygherrerådgiver deler entreprenørs
vurderinger, og har accepteret skifte af ingeniør.
Inddragelse af entreprenørs kompetence og skiftet af
ingeniør har givet et godt grundlag for arbejdet med optimeringer af projektet,
som vil give den opsatte besparelse uden at reducere størrelsen af projektet.
Rådgiver har sammen med entreprenør og bygherrerådgiver bearbejdet projektet og
fundet den opsatte besparelse.
En stor del af optimeringerne vil brugerne og driften af
huset ikke bemærke. Af synlige ændringer er de primære:
·
Det store tagudhæng er fjernet, og bygningen er dermed
udseendemæssig tættere på de øvrige bygninger på Blomstergården.
·
Træterrassen rundt om hele ydersiden af huset er ændret til
opholdsterrasser ved store sal, indgang personale mm.
·
Der er foretaget en mindre justering af planen ved
vestibule/besøgsgarderobe for at optimere bæresystemet og bedre pladsen for
receptionen.
·
Tagkonstruktionen i de fire sale er ændret.
I salene
var der i udbudsmaterialet en tagkonstruktion med spærretag (skrå loft hvilende
på 2 synlige limtræbjælker) og en loftshøjden på 3,3 meter ved siderne og 6,3
meter midt på. Dette er nu i de tre små sale ændret til W-spær med vandret loft
med en loftshøjde på 2,9 meter, mens den store sal har saksespær med skrå loft
med loftshøjde på 2,9 meter ved siderne og 4,1 meter midt på.
Seneste oversigt over mulige besparelser er opgjort til 2,3
mio. kr. Der arbejdes fortsat med de sidste detaljer, men en besparelse på 2,2
mio. kr. er fundet.
Entreprenøren har påbegyndt arbejdet med at revidere sit
tilbud med de aftalte optimeringer.
Licitationsoverskridelsen og den efterfølgende proces med
Byrådsbehandling af tillægsbevilling og besparelser har medført, at
byggeprojektet ikke har kunnet starte som forventet ved udbud.
Forventet byggestart er nu medio marts 2021 og overtagelse
ultimo december 2021
Retligt
grundlag
Byrådets budgetaftale 2019-2022 og Byrådets budgetaftale
2020-2023.
Handlemuligheder
Projektet har fundet besparelser svarende til det anviste beløb,
og alle parter er sikre på, at entreprenørens reviderede tilbud vil vise en
besparelser på minimum 2,2 mio. kr. i forhold til licitationsresultatet.
Projektet kan således gennemføres indenfor den afsatte
økonomiske ramme.
Administrationen vurderer, at grundlaget for at igangsætte
byggeriet er til stede.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede besparelser ikke
vil forringe brugen af huset, og at forsinkelsen kan håndteres indenfor de
nuværende rammer.
Administrationen anbefaler, at besparelserne godkendes og
byggeriet igangsættes, samt at forsinkelsen tages til efterretning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender besparelserne og giver CKE
bemyndigelse til at indgå kontrakt med Georg Berg AS under forudsætning af, at
den samlede besparelse på 2,2 mio. kr. opnås.
2.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager den ændrede tidsplan til
efterretning
7. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)
7. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)
Sagsnr.: 330-2020-157396 Dok.nr.: 330-2021-59913 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
kan beslutte eventuelt input til kommende møder/dags-ordenspunkter.
Sagens
indhold
Administrationen udarbejder og
opdaterer løbende oversigt over kommende sager til Forebyggelses- og Seniorudvalgets
møder, denne ses i bilag 1. I den forbindelse har udvalget mulighed for at
komme med input til emner eller dagsordenpunkter, der ønskes behandlet på
kommende møder.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget
kan beslutte input og dagsordenspunkter til kommende møder.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det
skaber værdi, hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har input til kommende
møder og/eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen
imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede
dagsordenpunkter. Med det mål, at skabe yderligere mulighed for planlægning af
kommende udvalgsmøder, vil administrationen til mødet i april udarbejde årsplan
over de pt. kendte sager for hele 2021
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter
eventuelle input til kommende møder/ dagsordenpunkter.
8. Gensidig orientering (O)
8. Gensidig orientering (O)
Sagsnr.: 330-2021-8567 Dok.nr.: 330-2021-38253 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalg
Beslutningstema
Forebyggelses- og
Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle
henvendelser, tiltag, projekter m.m.
1. Orientering fra
udvalgets formand
2. Orientering fra
udvalgets medlemmer
3. Orientering fra
Center for Sundhed og Ældre
3.a)
Nyheder – Pressemeddelelse
3.b)
Sagsoversigt pr. 02.03.2021
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen
indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres.
9. Godkendelse af referat (B)
9. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2021-8504 Dok.nr.: 330-2021-50537 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalg
Beslutningstema
Forebyggelse og Seniorudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.