5. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 (B)
5. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice,
rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 (B)
Sagsnr.: 330-2017-83570 Dok.nr.: 330-2021-47682 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende Kvalitetsstandard 2021 for personlig
og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
efter høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte.
Sagens
indhold
På udvalgsmøde den 1. december 2020 blev Kvalitetsstandard
2021 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb,
aflastning og træning principgodkendt, hvorefter udvalget besluttede at sende
kvalitetsstandarden i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt
Udsatte.
Indkomne høringssvar
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet og fra Rådet for
Socialt Udsatte.
Handicaprådet har besluttet ikke
at afgive høringssvar.
Ældrerådet har følgende forslag
og bemærkninger til Kvalitetsstandarden:
Døgnophold i midlertidig
bolig (side 35-36)
Afsnit:
Hvad koster ydelsen.
”
Opholdet er gratis. Du skal selv medbringe evt. hjælpemidler, medicin, tøj og
toiletartikler.
Transporten
fra eget hjem skal du selv betale.”
Ældrerådet
ønsker tilføjet: Sker transporten i forbindelse med udskrivelse direkte fra
sygehus, skal du ikke betale for transporten, da udgiften afholdes af regionen.
Hjemtransport
skal Du som hovedregel selv betale.
Afsnit: Særlige forhold: Teksten
udgår og afsnittet slettes.
Der
har været en debat i Ældrerådet vedrørende ordene, begrebet guide, guidning
idet disse fremmedord kan misforstås, alternativt kan det danske ord vejlede,
vejledning bruges.
Rådet for Socialt Udsatte har
følgende kommentarer/input til kvalitetstandarden:
Rådet kan positivt bemærke, at
der generelt er tilføjet "guidning af borgeren.” Dette er udtryk for, at
hjælpen er tænkt, som en for borgeren udviklende støtte i forhold til
funktionsniveau.
Rådet undres over, at specifikke
borgere (borgere med kredsløbslidelser og diabetes) ikke får ordnet tånegle.
Rådet beder om, at dette uddybes.
Vedr. Rengøring side 23 – I sidste afsnit i
"Hvilke aktiviteter indgår ikke i
ydelsen”.
Det oplyses at breve åbnes, men
hvordan sikres, at borgeren kan læse og forstå samt eventuelt tager handling,
hvis dette er påkrævet? I hvert fald bør det beskrives, hvordan dette forhold
håndteres af kommunen.
Vedr. Tøjvask side 25 – afsnittet "Hvilke
aktiviteter indgår ikke i ydelsen".
Det kan læses som om at alene
det forhold, at der bor en anden på adressen, vil betyde, at hjælpen
bortfalder. Det bør reformuleres til i stil med, at ”hvis der i bopælen er en
pårørende på adressen har et funktionsniveau, der vurderes til at være
tilstrækkeligt til at udføre nævnte opgave.”
Retligt
grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om
kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter
Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler, at
Ældrerådets forslag indarbejdes i Kvalitetsstandarden.
Afsnit:
Hvad koster ydelsen.
”
Opholdet er gratis. Du skal selv medbringe evt. hjælpemidler, medicin, tøj og
toiletartikler.
Transporten
fra eget hjem skal du selv betale.”
Ældrerådet
ønsker tilføjet: Sker transporten i forbindelse med udskrivelse direkte fra
sygehus, skal du ikke betale for transporten, da udgiften afholdes af regionen.
Hjemtransport
skal Du som hovedregel selv betale.
Afsnit: Særlige forhold:
Teksten udgår og afsnittet slettes.
Begrundelsen herfor er, at der i
afsnittet ”Særlige forhold” blot står følgende oplysning/tekst:
”Borger skal selv medbringe
personlige fornødenheder, medicin samt nødvendige hjælpemidler.”
Da denne oplysning/tekst fremgår
i afsnittet ”Hvad koster ydelsen,” kan teksten i afsnittet ”Særlige forhold” udgå
og afsnittet kan slettes.
Ældrerådets anmodning om, at
Beskrivelsen af døgnophold i midlertidig bolig (Kvalitetsstandarden side 35)
også belyser, tilbuddet om ophold i restitutionsplads på Blomstergården,
imødekommes ved at ændre overskriften til § 84 stk. 2: Midlertidigt ophold i restitutions-
eller rehabiliteringsbolig i forbindelse med: i afsnittet ”Hvad er formålet
med ydelsen”.
Administrationen anbefaler
endvidere, at følgende ændringer indarbejdes med henvisning til høringssvaret
fra Rådet for Socialt Udsatte:
Vedr. Rengøring side 23 – I
sidste afsnit i "Hvilke aktiviteter indgår ikke i
ydelsen”.
Hjemmeplejen kan fysisk hjælpe
med at åbne breve såfremt dette ikke er muligt for borger. Hjemmeplejen læser
ikke borgers post eller handler på brevenes indhold.
Her tilføjes: Såfremt
fagpersoner bliver bekendt med, at borger ikke kan forstå indhold eller reagere
på post, er de forpligtiget til med borgers samtykke, at rette henvendelse til
rette afdeling for hjælp, samt støtte borger ind til der er iværksat anden
støtte til posthåndtering.
Vedr. Tøjvask side 25 –
afsnittet "Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen".
Teksten ændres med en tilføjelse
af ordet ”rask”: Der ydes som udgangspunkt ikke hjælp, hvor der bor en rask
ægtefælle/samlever, en anden voksen eller pårørende på adressen.
Der hjælpes ikke med strygning
og rulning af sengetøj, duge, undertøj og lignede samt håndvask af uldtøj og
gardinvask.
Kvalitetsstandard for personlig
og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
2021 kan endeligt godkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget efter høring i
Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Vurdering
Rådet for Socialt Udsatte undres
over, at specifikke borgere (borgere med kredsløbsforstyrrelser og diabetes)
ikke får klippet tånegle. (Vedr.:
Personlig pleje side 19 - I afsnittet "Hvilke aktiviteter indgår
ikke".).
Administrationen kan hertil oplyse, at borgere med kredsløbsforstyrrelser og
diabetes er omfattet af lægeordineret fodbehandling, der varetages af
statsautoriseret fodterapeuter.
Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden
2021 lever op til lovens krav, samt at den er i overensstemmende med Strategi
for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i
Slagelse Kommune. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2021 godkendes
med de ændringer, som administrationen anbefaler ovenfor ud fra de indkomne
høringssvar fra Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de
indkomne høringssvar.
2. at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender
Kvalitetsstandard 2021 for personlig og praktisk hjælp, madservice,
rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de indarbejdede ændringer, som
administrationen anbefaler ud fra de indkomne høringssvar.