Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 27. januar 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-96753               Dok.nr.: 330-2016-28646                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om at Morten Hass Augustsen havde meldt afbud til dette møde.

2. Budgetopfølgning primo 2016 på Myndighederne for Handicap, Psykiatri og Misbrug (B)

2.      Budgetopfølgning primo 2016 på Myndighederne for Handicap, Psykiatri og Misbrug (B)

Sagsnr.: 330-2015-97462               Dok.nr.: 330-2015-707525                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Som led i kommunens tidlige budgetopfølgning på udviklingen for 2016 indenfor udvalgte fagudvalg, rapporteres her om de økonomiske forhold for Handicap og Psykiatriudvalgtes
ansvarsområde for regnskab 2015 og forventet regnskab 2016. Budgetopfølgningen videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Økonomiudvalget har besluttet, at der skal laves en ekstra budgetopfølgning for de politikområder, hvor der er udarbejdet perspektivanalyser i 2015. Formålet er fortsat, at give politikerne et indblik i den økonomiske situation langt tidligere end hidtil, så der er mulighed for at håndtere eventuelle økonomiske udfordringer ”up front”.
Opfølgningen skal se på forhold i relation til budgetforudsætningerne for 2016 og der skal tages aktivt stilling til eksisterende handleplaner og om den forventede effekt heraf i 2016 forsat skønnes at være den samme (Bilag 1).
Sagsfremstillingen skal således både vise, et øjebliksbillede medio januar 2016 på baggrund af kendte og forventede forudsætninger, og samtidigt søges tegnet et realistisk billede af forventningerne for 2016, med aktivering af de handlemuligheder, der er til rådighed.
Til understøttelse er udarbejdet et notat vedrørende pris og aktivitetsudvikling (Bilag 2).
Jævnfør ovenstående skal det iagttages, at der selvstændigt ses på budgetåret 2016, uden at der er taget hensyn til et forventet driftsresultat for 2015 i balance. Dette tal er - mens dette skrives - stadig behæftet med nogen usikkerhed. (Se evt. bilag 3).
En anden grund til det isolerede syn på 2016 er, at det tidligere underskud fra 2014 på 10,6 mio.kr og de 12,2 mio.kr i 2015 (Bilag 3) er identificeret som strukturelle.
Det bemærkes at der til budget 2016 er givet en øget bevilling til dækning af et tidligere identificeret strukturelt underskud i 2016.
Myndighedsområdet for Misbrug forventes at udvise et mindre overskud i 2016.
Der ses ikke nærmere på Virksomhedsområdet, men det bemærkes, at ses der over seneste år, har alle virksomheder udvist ansvarlig økonomistyring, hvorfor der samlet set for virksomhederne forventes balance i 2016.
Anlægsområdet indgår ikke i denne budgetopfølgning.
Opsummering
I budgetopfølgningen primo 2016 forventes udvalget, for hele året 2016, at have et resultat for driftsudgifterne, der er i balance grundet det forøgede budget i 2016.
Baggrunden for denne melding er uddybet i bilag 4.
Med en forventning om - isoleret set - driftsbalance i 2015 anses det hermed vist, at Handleplanen for 2015 på 15,2 mio.kr. (og 17 mio.kr i 2016) er gennemført.
Endvidere er vist at niveauet for det strukturelle underskud er solidt funderet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ (bilag 2) er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ultimo marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.     
Handlemuligheder
Denne budgetopfølgning kan godkendes og videre budgetopfølgning vil ske gennem almindelige opfølgninger næste gang pr. 31. marts 2016.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den samlede budgetopfølgning tages til efterretning og godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at budgetopfølgningen primo 2016 godkendes, og videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Indstilles godkendt og videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

3. Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

3.      Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

Sagsnr.: 330-2015-86744               Dok.nr.: 330-2016-22738                                            Åbent
Kompetence: Stående udvalg
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, at Økonomiudvalget den 7. december 2015 har besluttet, at der etableres udvalgsstyrede puljer, således at det enkelte stående udvalg og Økonomiudvalget selv har mulighed for at prioritere midlerne til egne interne aktiviteter.
Baggrund
Ønske fra udvalgene om mulighed for prioritering af økonomi til egne aktiviteter er fra og med 1. januar 2016 udmøntet som en pulje til det enkelte udvalg. Puljens størrelse er fastsat ud fra antallet af medlemmer i det enkelte udvalg.
Udvalgets pulje fyldes op hvert år med baggrund i det vedtagne budget. Ikke anvendte midler i udvalgets pulje videreføres fra budgetår til budgetår, dog således at puljen ophører, når det siddende Byråd fratræder med udgangen af 2017. Det betyder, at udvalget har mulighed for at spare op f.eks. til en større rejse i 2017.
Det er samtlige udgifter til udvalgenes egne aktiviteter, der afholdes fra puljen, bortset fra udvalgsvederlag og kørepenge til det enkelte udvalgsmedlem ved ordinær mødeaktivitet.
Uddannelse omfatter deltagelse i kurser f.eks. på COK, hvor enkelte udvalgsmedlemmer deltager for personligt at opdatere sig. Møder og rejser omfatter fællesaktiviteter i udvalget som f.eks. mødeforplejning, konferencedeltagelse og egentlige udvalgsrejser.
Puljen omfatter udgifterne til såvel udvalgsmedlemmer som de embedsmænd, der bistår udvalget.
Det er naturligvis fortsat sådan, at udvalget har mulighed for at søge om en tillægsbevilling, hvis udvalget ønsker at afholde aktiviteter, som ikke kan finansieres indenfor den fastsatte ramme.
Udvalgets sekretær står for den daglige administration af puljen.
Pulje
Økonomiudvalget
67.083
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
47.917
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
67.083
Handicap- og Psykiatriudvalget
47.917
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
67.083
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
47.917
Sundheds- og Seniorudvalget
47.917
Uddannelsesudvalget
67.083
Retligt grundlag
Økonomiudvalget er tillagt opgaven med tilrettelæggelse af den økonomiske forvaltning inden for de af byrådet fastsatte rammer. Der er tale om fastlæggelse af økonomisk praksis.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger - der disponeres inden for konto 0120.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og vicekommunaldirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Til efterretning.

4. Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank (B)

4.      Tilrettet model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank (B)

Sagsnr.: 330-2015-11845               Dok.nr.: 330-2016-18838                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
D. 4.3.2015 godkendte Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget en model for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank som et led i udmøntningen af den velfærdsteknologiske strategi. Begge udvalg har tidligere besluttet den velfærdsteknologiske strategi.
Den Velfærdsteknologiske Investeringsbank blev etableret med det formål at give borgerne gavn af nye velfærdsteknologiske løsninger, der kan styrke livskvaliteten i hverdagen. Investeringsbanken er således tænkt som et redskab til at understøtte og lette de kommunale virksomheders arbejde med at indføre mere velfærdsteknologi til gavn for borgerne – og til dels også medarbejderne.
Oprindeligt var modellen for Velfærdsteknologiske Investeringsbank, at virksomhederne i de to centre kunne søge om midler i Velfærdsteknologiske Investeringsbank, som så efterfølgende skulle tilbagebetales til Velfærdsteknologiske Investeringsbank sammen med eventuelle besparelser/gevinster ”høstet” i driften.
På baggrund af erfaringer fra det sidste års tid er der behov for, at modellen omtænkes. Bl.a. viser det sig, at der i den oprindelige model manglede økonomisk incitament for virksomhederne til at søge midler. Ligeledes er der forhold af teknisk/administrativ karakter, der besværliggør flytningen af midler frem og tilbage mellem investeringsbank og virksomheder.
På den baggrund er der udarbejdet en ny model for udmøntning, der kort kan opridses således:
1. Virksomhederne søger om midler til diverse velfærdsteknologiske hjælpemidler hos den velfærdsteknologiske enhed (der fungerer som bank), som efterfølgende formelt set indkøber hjælpemidlet og overdrager det til virksomheden.
2. Prisen på hjælpemidlet tilbagebetales over en årrække – fra virksomhed tilbage til den velfærdsteknologiske enhed (banken). Og det er kun midlerne/prisen på hjælpemidlet, der tilbagebetales, og eventuelle gevinster beholdes i virksomheden.
3. Derved sikres pengene i banken, pengestrømmen er envejs (tilbagebetaling fra virksomhed til bank), og banken har i princippet midler altid.
Formålet med Velfærdsteknologiske Investeringsbank er det samme som i den oprindelige model, den største forskel er, at gevinsterne beholdes i virksomhederne, og dermed er der et tydeligt incitament for virksomhederne til at søge.
Ansøgningsprocessen igangsættes i foråret 2016, og virksomhederne i de to centre vil undervejs løbende blive orienteret, ligesom de understøttes i selve arbejdet med at udforme ansøgninger.
I ansøgningerne vil der blive gjort brug af business case, hvori virksomhederne skal tydeliggøre gevinster og effekter. Herudfra vurderes og udvælges de ansøgninger/virksomheder, der skal modtage midler.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge at fortsætte med den hidtidige model. Udfordringen med dette er at der ikke hidtil har været ansøgninger. Alternativt kan vælges den tilrettede model som beskrevet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den tilrettede model for Velfærdsteknologiske Investeringsbank giver bedre muligheder for at understøtte virksomhederne i deres arbejde med velfærdsteknologi til gavn for borgerne. Den tilrettede model sikrer incitamentet for virksomhederne til at søge midler, og der vil altid være penge i banken til løbende udmøntning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Modellen for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank har ingen konsekvenser for andre udvalg end Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen og Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalgene træffer beslutning om model for den Velfærdsteknologiske investeringsbank.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Tilrettet model godkendt.

5. Eventuelt (O)

5.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-28714                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Samkørsel ved Udvalgets 13/13 møde den 2. marts og 3. marts 2016 blev drøftet.