Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Dagsorden – 29. februar 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-96753               Dok.nr.: 330-2015-702317                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)

2.      Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-873                   Dok.nr.: 330-2016-73954                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget orienteres om regnskabsresultat for 2015. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2016.
Baggrund
Der foreligger regnskabsresultat 2015 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Fagudvalgene skal fremsende ansøgning til Økonomiudvalget om overførsel fra 2015 til 2016 af mer-/mindreforbrug på henholdsvis drift og anlæg. Økonomiudvalget behandler på mødet den 14. marts 2016 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 29. marts 2016.
For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) og for Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, jfr. Kasse- og Regnskabsregulativet.
Hovedreglerne for 2015:
For budgetramme 1 overføres bevillinger til virksomheder og centre efter følgende hovedprincipper:
· mindreforbrug under 5 % af det korrigerede budget overføres

· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget overføres, såfremt der er givet overførelsesadgang ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015

· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget, hvor der ikke er søgt om overførelsesadgang tilføres kassen

· merforbrug overføres fuldt ud (og skal være afviklet inden udgangen af 2016)

For budgetramme 3 (anlæg) overføres uforbrugte rådighedsbeløb fuldt ud.
For Budgetramme 2 (øvrige driftsudgifter) er der ikke overførsel af mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
Såfremt en virksomhed ønsker at afvige fra hovedprincipperne skal det indstilles af fagudvalget til godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd.
Rammeaftalen:
En del virksomhederne under Center for Handicap- og Psykiatri er takstfinansieret, og taksterne beregnes i henhold til rammeaftalen mellem Region Sjælland og kommunerne i Region Sjælland.
Reglerne på rammeaftaleområdet omkring overførsel af over-/underskud er jf. nedenstående:
· Ved merforbrug op til 5 % af nettobudgetrammen overføres merforbruget til virksomheden. Den del af merforbruget, der overstiger 5 % indregnes i taksterne senest 2 år efter det er opstået, dvs. i taksterne for 2017.

· Ved mindreforbrug kan der maksimalt overføres 5 % af nettobudgetrammen til virksomheden. Mindreforbrug udover de 5 % indregnes i taksterne senest 2 år efter det er opstået, dvs. i taksterne for 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2015 viser for drift et samlet forbrug på 370,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 375,0 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2015
Regnskab 2015
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
4.1 Handicap og Psykiatri
 
 
 
Serviceudgifter
361,1
376,7
-15,6
Overførselsudgifter
2,7
2,5
0,2
Særligt dyre enkeltsager
-6,6
-6,0
-0,7
Ældreboliger
-3,7
-2,6
-1,1
Total
353,5
370,7
-17,2
Merforbruget på 17,2 mio. kr. fordeler sig på nedenstående hovedområder:
Myndighed for Handicap og Psykiatri                            -20,3 mio. kr.
Myndighed for Misbrug                                                 1,2 mio. kr.
Virksomheder                                                            1,7 mio. kr.
Øvrige tværgående enheder                                          0,1 mio. kr.
I alt                                                                                      -17,2 mio. kr.
Regnskabet vedr. Myndighed for Handicap og Psykiatri viser et resultat der er 3,2 mio. kr. bedre end forventet pr. 30.september 2015. De 3,2 mio. kr. er sammensat af et lavere merforbrug på 2,6 mio. kr. samt en højere statsrefusion på 0,6 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen pr. 30. september 2015 var forventet et merforbrug på Myndighed for Handicap og Psykiatri på i alt 23,5 mio. kr. Heri indgår overført underskud fra 2014 med -10,6 mio. kr. samt et strukturelt underskud vedr. 2015 på beregnet -12,2 mio. kr.
Til imødegåelse af tidligere års strukturelle merforbrug er Myndighed for Handicap og Psykiatri tilført en bevilling på brutto 26,1 mio. kr. i budget 2016 og fremover i forbindelse med budgetaftalen for budget 2016-2019.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Overført
fra
2014
Overført
til
2016
Tilføres
kassen
Indregnes i takster 2017
4.1 Handicap og Psykiatri
-5,9
-16,7
-0,5
-0,2
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til Kasse- og Regnskabsregulativet og Rammeaftalen, herunder de dispensationer for 5 % - reglen, som Byrådet godkendte ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015 (Byrådet den 30. november 2015, sag nr. 7).
Der ønskes følgende undtagelse fra bilag 1:
· Forsorgshjemmet Toften: Konvertering af driftsoverskud på 321.615 kr. til anlægsbevilling i 2016.
Begrundelse:
I 2015 skulle forsorgshjemmet Toften være medfinansierende til genetablering af to nedbrændte pavilloner og en renovering af en nedslidt pavillon. Inden genetableringen har kunnet startet, har man ventet på en afgørelse i forsikringssagen i forhold til at få udbetalt forsikringssummen, som skal bruges til at genopføre de to pavilloner. Der er først sket afgørelse i sagen ultimo 2015, og udbetalingen af forsikringssummen skete i december 2015. Det har derfor ikke været muligt, at starte på projektet i 2015.  
Bemærkninger vedr. 3 virksomheder med merforbrug i 2015:
Virksomhederne Socialpsykiatrisk Center Slagelse med merforbrug – 0,531 mio. kr., VASAC med merforbrug – 0,575 mio. kr. samt Specialcenter Øst med merforbrug -4,140 mio. kr. har alle igangværende, godkendte handleplan for imødegåelse af konstaterede merforbrug. I Socialpsykiatrisk Center Slagelse og VASAC vil de godkendte handleplaner inddække det overførte merforbrug fra 2015 samt sikre budgetoverholdelse i 2016 på de nu kendte forudsætninger.
Specialcenter Øst har iværksat handleplan der forventede et merforbrug i 2015 på -1,998 mio. kr. og handlinger i 2016 på 2,375 mio. kr. heraf 1,929 mio. kr. i reduceret lønforbrug. Imidlertid viser regnskab 2015 et merforbrug på 4,140 mio. kr. svarende til 4,4 %. På den baggrund er nu iværksat planlægning af yderligere handlinger til imødegåelse af det overførte merforbrug fra 2015 således der kan fremlægges ny Handleplan for 2016 i forbindelse med budgetopfølgningen pr. 31. marts 2016.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2015 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 11,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb på anlæg anslået til 9,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Overføres
til
2016
4.1 Handicap og Psykiatri
11,7
Bemærkninger vedr. uforbrugte anlægsmidler i 2015:
Det samlede mindreforbrug på 11,7 mio. kr. vedr. 6 anlægssager heraf 2 sager med mindreforbrug og 4 sager med manglende indtægter
Mindreforbrug hvor udgiften først afholdes i 2016
Etablering af 25 almene boliger til voksne med autisme                                     12,3 mio. kr.
Etablering af 18 boliger på Kastanjevej                                                              1,5 mio. kr.
Øvrige mindreforbrug                                                                                        1,1 mio. kr.
Manglende indtægter som indgår i 2016
Vedr. salg af ejendom                                                                                      -1,7 mio. kr.
Vedr. servicearealtilskud i 3 anlægssager tilsammen                                          -1,5 mio. kr.
I alt                                                                                                               11,7 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativets bilag 1.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, herunder at der ved merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplaner.
Ved merforbrug, hvor der ikke via handleplan kan opnås balance i løbet af 2 år, skal udvalget afklare mulighed for at finansiere merforbruget på tværs af egne politikområder. Alternativt kan Byrådet ansøges om finansiering via kassen.
Ved mindreforbrug udover 5 %, som ikke er søgt overført (jf. bilag 1), er udgangspunktet, at de uforbrugte midler tilgår kassen. Alternativt kan udvalget anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for 5 % -reglen.
 (obs. på evt. særlige forhold vedr. rammeinstitutionerog på det brugerfinansierede)
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2015 til 2016 under hensyntagen til 5 % reglen som angivet i bilag 1.
I 2016 har kommunen en særlig udfordring med ekstraordinære udgifter som følge af flygtningesituationen. Der bør derfor være skærpet opmærksomhed på anvendelsen af mindreforbrug udover 5 %, der ikke er søgt dispensation for.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres merforbrug på netto 16,7 mio. kr. fra 2015 til 2016, samt et merbrug på 0,2 mio. kr. til indregning i taksterne 2017.
Derudover indstilles, en konvertering fra drift til anlæg på 0,3 mio. kr. i overførslen fra 2015 til 2016.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 11,7 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.1
-16.666
-202
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
4.1
11.669
 
 
 
Anlæg (fra drift til anlæg)
4.1
322
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
4.675
202
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen om regnskabsresultat for 2015 tages til efterretning
2.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 overføres et merforbrug på 16,666 mio. kr. på drift til budget 2016
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 overføres et merforbrug på 0,202 mio. kr. på drift til budget 2017 til indregning i taksterne jf. rammeaftalen.
4.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 overføres et mindreforbrug på 0,322 mio. kr. vedrørende Forsorgshjemmet Toften fra drift til anlæg til budget 2016
5.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 ikke overføres et merforbrug på drift på 0,829 mio. kr.
6.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 11,669 mio.kr. til budget 2016

3. Udviklingsaftale 2016 (B)

3.      Udviklingsaftale 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-13144               Dok.nr.: 330-2016-95612                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget skal træffe beslutning om Udviklingsaftale 2016, som indeholder Handicap- og Psykiatrichefens udviklingsmål i 2016.   
Baggrund
Som et led i Slagelse Kommunes aftalestyringskoncept, skal der årligt indgås en udviklingsaftale mellem Handicap- og Psykiatrichefen og Handicap og Psykiatriudvalget. Aftalestyringen er et styringsredskab og dialogværkstøj mellem politikere og Handicap- og Psykiatrichefen.
Ved indgåelse af udviklingsaftalen får Handicap- og Psykiatrichefen ansvaret for, at fagcentret realiserer de politisk fastsatte mål og resultatkrav inden for de valgte temaer, som er essentielle for udviklingen af Center for Handicap og Psykiatri.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udviklingsaftalen indeholder de udviklingsmål, som handicapchefen skal arbejde for at realisere i 2016. Se bilag 1.
Målene i Udviklingsaftalen er valgt på baggrund af en strategisk proces med udvalgsområdets samarbejdspartnere og interessenter samt et 13/13-møde med Handicap og Psykiatriudvalget.
Målene vedrører temaerne:
· Udsatteområdet
· Slagelse som sælgerkommune
· Recovery og rehabilitering
· Tværgående borgermiljøer
Handicap og Psykiatriudvalget kan godkende de fire temaer og tilhørende mål, eller de kan beslutte at tilføje flere eller slette nogle af de foreslående temaer/mål.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Handicap og Psykiatriudvalget godkender udviklingsaftalens temaer og mål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Handicap- og Psykiatriudvalget godkender udviklingsaftalen 2016 mellem Handicap- og Psykiatrichefen og Handicap- og Psykiatriudvalget.

4. Afregningsmetode ved aflastningstilbud til børn, unge og voksne med handicap (B)

4.      Afregningsmetode ved aflastningstilbud til børn, unge og voksne med handicap (B)

Sagsnr.: 330-2013-81760               Dok.nr.: 330-2016-32071                                            Åbent
Kompetence: BY
Beslutningstema
Det skal besluttes om Slagelse Kommune skal anmode kommunekontaktrådet (KKR) i Region Sjælland om at ændre beregning af antal døgn ved aflastningstilbud til børn, unge og voksne med handicap.
Baggrund
Byrådet besluttede den 30. november 2015, at der skulle behandles en sag vedr. afregningsmetoder for aflastning for handicappede børn. I sagsfremstillingen, rejst af byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, rejses spørgsmålet om borgerne får den tildelte aflastning, idet der anvendes en beregningsmetode, der er uigennemsigtig for brugeren.
Slagelse Kommune driver 2 aflastningstilbud til børn, unge og voksne handicappede hos hhv. virksomhederne Autisme Center Vestsjælland og Socialt Resursecenter Slagelse. Driften af disse tilbud er Handicap og Psykiatriudvalgets ansvarsområde.
I forhold til driften af aflastningstilbud har spørgsmålet af opgørelsen af takstdage været rejst flere gange gennem årene. Spørgsmålet har således været behandlet flere gange i økonomigruppen under Rammeaftalen for det specialiserede socialområde i Region Sjælland.
Sagens kerne er, at der i den aftalte afregningsmetode tælles 1 takstdøgn fra kl. 00:00 til 24:00 og ønsket fra brugerside har været, at der i stedet tælles som ”Hoteldøgn” fra eksempelvis kl. 12:00 til 12:00 næste dag.
Baggrunden er, at et aflastningsophold, der indeholder 1 overnatning, men samlet under 24 timer i alt tæller 2 takstdøgn efter den nuværende metode, mens den efter ”hoteldøgnsmetoden” kan planlægges til kun at tælle 1 takstdøgn. Brugervinklen er, at når man som borger får tildelt et antal døgn, så vil man naturligvis søge at planlægge sit forbrug så optimalt som muligt.
I Region Sjælland er det aftalt i Rammenaftalen, at alle kommuner anvender samme tællemetode samt at fastholde den nuværende tællemetode. Det er vigtigt at understrege, at en ændring i tællemetoden ikke ændrer serviceniveauet for brugeren eller giver besparelser hos den bevilligende myndighed, idet den bevilligende myndighed vil tildele de tekniske takstdøgn, som brugeren har behov for, alt efter hvilken tællemetode som benyttes. Hvis tællemetoden ændres vil det indebærer en takstforhøjelse, som vil betyde færre bevillige døgn. Sammenhængen mellem tællemetode og resurseforbruget er beskrevet i vedhæftede notat fra økonomigruppen under Rammeaftalen. Bilaget indgår desuden i den politiske godkendte Rammeaftale for det specialiserede socialområde i Region Sjælland.
I forbindelse med denne sag har Center for Handicap og Psykiatri været i kontakt med de øvrige 4 regioners KKR samt en lang række aflastningstilbud uden for Region Sjælland og på tværs af hele landet.
Selvom de øvrige KKR regioner ikke har tællemetoden specifikt med i deres Rammeaftale, så er tilbagemeldingen fra alle regioner, at den langt mest udbredte praksis hos kommunerne er ”hoteldøgnsmetoden”. Det tilføjes, at et ”hoteldøgn” er en overnatning, men ikke nødvendigvis er 24 timer, idet det rent praktisk kan være eksempelvist fra kl: 14:00 til kl. 10:00 næste dag.
Der har også været kontakt til Kommunernes Landsforening, som ikke har lavet erfaringsopsamling eller anbefalinger omkring opgørelsen af aflastningsdøgn.
Retligt grundlag
Lov om socialservice § 66, nr. 6 og § 107
Handlemuligheder
Administrationen vurderer, at der er 2 handlemuligheder vedr. afregningsmetoden:
Handlemulighed 1: At den nuværende tællemetode i Region Sjælland fastholdes. Der afregnes således forsat med per påbegyndt døgn med et 1 takstdøgn som løber kl. 00:00 til 24:00.
Handlemulighed 2: At den nuværende metode i Region Sjælland til opgørelse af takstdage tages op af borgmesteren i KKR-regi i Region Sjælland med henblik på fælles politisk stillingtagen med henblik på at indføre en ny metode efter en ”hoteldøgnsmodel”, hvor der afregnes pr. påbegyndt døgn med et takstdøgn som løber eksempelvist kl. 12:00 til 12:00 næste dag. Det tilføjes, at et ”hoteldøgn” er 1 overnatning, men ikke nødvendigvis er 24 timer, idet det rent praktisk kan være eksempelvist fra kl: 14:00 til kl. 10:00 næste dag. Ændringen kan eventuelt gennemføres med Rammeaftalen for 2017.
Vurdering
På baggrund af, at det er hensigtsmæssigt for brugernes oplevelse samt at det øvrige land langt overvejende bruger ”hoteldøgnsmetoden”, så vurderes det relevant at søge at ændre metoden i Region Sjælland. Administrationen anbefaler derfor handlemulighed 2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Driften af aflastningstilbuddene i Slagelse kommune er Handicap og Psykiatriudvalgets ansvarsområde, medens myndighedsopgaven i forhold til serviceniveau er Uddannelsesudvalgets område.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at anmode KKR Region Sjælland om ændring af tællemetoden gældende for Rammenaftalen fra 2017.

5. Deponering ved indgåelse af lejemål til VASAC på Industrivej 5 i Slagelse (B)

5.      Deponering ved indgåelse af lejemål til VASAC på Industrivej 5 i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2011-177069             Dok.nr.: 330-2016-48163                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Med henblik på at tilvejebringe tilstrækkelig lagerkapacitet til Hjælpemiddeldepotet samt at optimere driften fremlægges forslag om deponering ved indgåelse af lejemål på Industrivej 5 i Slagelse pr. 1. april 2016.
Baggrund
Slagelse Kommune vedtog med virkning fra den 1. januar 2013 at hjemtage driften af hjælpemiddeldepotet. Samtidige besluttedes det, at driften af depotet skulle varetages af VASAC Slagelse i ombyggede lokaler på Industrivej 9 i Slagelse.
Undervejs i anlægsprocessen blev en ønsket tilbygning samt en overdækning af læsseområdet desværre taget ud af projektet grundet manglende økonomi i anlægsprojektet. Efter indflytning i de nyindrettede lokaler, stod det hurtigt klart, at pladsen til opbevaring af den stigende mængde hjælpemidler er utilstrækkelig. Siden hen medførte K17 indkøbsaftalen, som trådte i kraft 1. september 2014, at der skulle bruges mere gulvplads til nye typer af ex. badebænke, kørestole og sengeborde samt mere reolplads til nye typer af madrasser og fritstående liftsystemer. Endvidere er der stigende aktivitet på hjælpemiddelområdet – både i form af flere, men også større hjælpemidler. Dette har betydet, at pladsproblematikken er vokset og dermed behovet for mere lagerplads.
For at dække det reelle pladsbehov for Hjælpemiddeldepotet på Industrivej 9, har VASAC måtte lave følgende midlertidige løsninger på samlet 564 m².
· Opsætning af telt på grunden ved Industrivej 9 (100 m²) – desværre ødelagt af storm
· Optage plads fra andre VASAC-aktiviteter til lager og adskillelse af hjælpemidler på Industrivej 7 (i alt 198 m²).
· Optage plads i forskellige kommunale bygninger – dels i Skælskør i værksted/garager på Næstved Landevej 94 cirka (ca. 500 m²) som måtte forlades grundet påbud fra Arbejdstilsynet og senest i 2 kommunale bygninger i Slagelse - Rosenkildevej 59 (161 m²) og lagerlokaler på Østre skole (105 m²).
De midlertidige løsninger medfører en række ulemper:
· Den spredte placering af depotet medfører, at der anvendes ekstra tid til at køre hjælpemidler frem og tilbage fra hoveddepotet på Industrivej og de 2 satellitdepoter.
· Den manglende plads på depotet indebærer, at der mange gange flyttes rundt med hjælpemidler for at komme frem og tilbage og for at få fat i de relevante hjælpemidler. Der kommer løbende nye produkter til – ved siden af de eksisterende produkter. Dette tager både megen tid og indebærer unødige arbejdsmiljømæssige udfordringer, som følge af mange løft etc.
På baggrund af ovenstående har VASAC i samarbejde med Center for Sundhed og Omsorg undersøgt muligheden for at leje 810 m² lagerhal, som ligger som nærmeste nabo til det eksisterende depot. VASAC, Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Omsorg er enige om, at lagerbygningen vil muliggøre samling af alle hjælpemidler på Industrivej, så der ikke længere skal foretages ekstrakørsler til fjerndepoter eller foretages gentagne flytning af hjælpemidler for at kunne komme til andre hjælpemidler. En yderligere gevinst ved den øgede lagerkapacitet er, at der kan etableres en fysisk adskilt opbevaring af hjælpemidler, som har været udlånt til borgere med f.eks. MRSA-bakterier, inden hjælpemidlerne kan rengøres. Dette vil nedsætte risikoen for spredning af disse resistente bakterier.
Lejemålet forudsætter opsættelsen af en rumadskillelse, da det er en del af flere lagerhaller.
Det er aftalt mellem Center for Kommunale Ejendomme og udlejer, at lejer afholder alle omkostninger ved etableringen af rumadskillelsen og udlejer overtager skillevæggen ved lejemålets ophør.
Den årlige leje pr. 1. januar 2016 udgør 93.150 kr. (excl. moms) + forbrug for 810 m². Depositum er 23.287,50 kr. (excl. moms). Lejeaftalen er uopsigelig i 3 år.
Etablering af rumadskillelsen koster ca. 85.285 kr. (excl. moms) - jf. tilbud indhentet af Kommunale Ejendomme.
Alle udgifter til etablering af rumadskillelse samt husleje, depositum og løbende forbrugs-/driftsudgifter finansieres af Center for Sundhed og Omsorg via finansiering af driften af Hjælpemiddeldepotet indenfor den eksisterende budgetramme.
Retligt grundlag
Ifølge Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. af 15. december 2011 § 3 stk. 1 nr. 7 er indgåelse af lejemål til kommunalt formål omfattet af kommunens låntagning. Det betyder, at værdien af det lejede enten skal belaste kommunens låneramme eller der skal ske deponering af det lejedes værdi. Efter § 5 stk. 5 kan opsagte lejemål inden for samme regnskabsår eller senest 31. marts efterfølgende år modregnes i værdien.
Handlemuligheder
Center for Kommunale Ejendomme oplyser, at kommunen ikke råder over arealer til det ønskede formål i Slagelse.
Hvis det bliver muligt for VASAC at leje lagerhallen på Industrivej 5, vil det betyde, at lokalerne (garager) på Rosenkildevej 59 frigøres. Ejendomsservice har et erkendt behov for at overtage garagerne på Rosenkildevej, når/hvis lejemålet bliver en realitet. De har i forvejen lokalerne lige overfor til deres område Slagelse-Nord, og har behov for garagerne til den løbende drift af den kommunale vognpark. Endvidere frigøres lagerlokalerne på Østre skole.
Driftsoptimering
Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Omsorg er enige om, at en samling af lageraktiviteterne umiddelbart ved siden af Industrivej 9 vil betyde betydelige driftsfordele i form af sparet transport og arbejdstid samt bedre arbejdsmiljø.
Deponering
Ved lejemål til kommunale formål skal der ifølge lånebekendtgørelsen ske en deponering svarende til det lejedes værdi, hvis kommunen ikke har ledig låneramme.
Lejemålet på Industrivej 5, Slagelse har en værdi opgjort efter reglerne i lånebekendtgørelsen på 4.294.884 kr. Deponeringsforpligtigelsen kan modregnes i værdien af opsagte lejemål og CSU har ved udgangen af januar måned opsagt Norgesvej 14, Slagelse, hvor deponeringsværdien udgør 7.300.000 kr., hvorfor der netto ikke skal ske en kassefinansieret deponering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at lagerbygningen vil give den fornødne plads til at samle alle hjælpemidler på Industrivej samt give et bedre fysisk arbejdsmiljø for depotmedarbejderne. Endvidere vurderes det, at tilvejebringelsen af en tilstrækkelig og samlet lagerkapacitet i umiddelbar nærhed til Hjælpemiddeldepotet vil sikre optimering af driften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Samlingen af lagerkapaciteten på Industrivej 5 vil være udgiftsneutral for den løbende drift, da driftsoptimeringen via sparet transport og arbejdstid til fjerndepoter opvejer de øgede udgifter til husleje ved det nye lejemål.
Alle udgifter til etablering af rumadskillelse samt husleje, depositum og løbende forbrugs-/driftsudgifter finansieres af Center for Sundhed og Omsorg via finansiering af driften af Hjælpemiddeldepotet indenfor den eksisterende budgetramme.
Beslutningen har ingen ansættelsesmæssige konsekvenser, men vil medvirke til et forbedret arbejdsmiljø i Hjælpemiddeldepotet.
Deponering
Binding af 4.294.884 kr. til Industrivej 5, Slagelse bevirker, at samme beløb ikke frigøres ved Center for Specialundervisning opsigelse af Norgesvej 14 i Slagelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhed og Seniorudvalget er ansvarlig for hjælpemiddelområdet. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget er ansvarlig for Ejendomsstrategien.
Indstilling
Centercheferne indstiller, at det anbefales overfor Byrådet,
1.    at VASAC Slagelse’s indgåelse af lejemål på Industrivej 5 i Slagelse til Hjælpemiddeldepotet godkendes,
2.    at deponering på 4.294.884 kr. finansieres ved modregning af andele af deponeringsværdien på opsagte lejemål under Center for Specialundervisning.

6. Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug (B)

6.      Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug (B)

Sagsnr.: 330-2015-89149               Dok.nr.: 330-2016-72674                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Rusmiddelcentret har udarbejdet udkast til ny Kvalitetsstandard for årene 2016 og 2017, for den sociale stofmisbrugsbehandling efter Servicelovens § 101 og før godkendelsen har Kvalitetsstandarden været til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Kvalitetsstandarden beskriver det serviceniveau som, man som borger, kan forvente at modtage, hvis man modtager social behandling for stofmisbrug i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Byrådet skal efter, Servicelovens § 101 og Bekendtgørelse nr. 430/04/2014, fastsætte en kvalitetsstandard for kommunens tilbud for den sociale stofmisbrugsbehandling.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandarden for den sociale misbrugsbehandling er lovpligtig og omfatter en række obligatoriske indsatsområder og henvender sig primært til borgere med stofafhængighed og deres pårørende. Kvalitetsstandarden beskriver den hjælp, man som borger i Slagelse Kommune kan forvente. Kvalitetsstandarden skal revideres mindst hvert andet år. Rådet for Socialt Udsatte har udarbejdet vedlagte høringssvar til Handicap- og Psykiatriudvalget.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kvalitetsstandarden og høringssvaret drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at det fremlagte høringssvar drøftes og kvalitetsstandarden sendes til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 1. december 2015:
Fraværende: 
Kvalitetsstandarder for social behandling for stofmisbrug sendes til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 13. januar 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Lone Gramkow Hansen, Merete Keis Schrøder, Paul Visby
Centerleder Lena Andersen fra Rusmiddelcenter Slagelse orienterede under punktet. Kvalitetsstandarden er målrettet borgere og andre kommuner, og omfatter ikke den medicinske behandling som også udføres i Rusmiddelcenter Slagelse. Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Meddelelser (O)

7.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-72115                                            Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
1) Opfølgning på projekter i Center for Handicap- og Psykiatri.
2) Status på Job med løntilskud.
3) Drøftelse af invitation fra Kalundborg Kommune vedr. tværkommunalt Politikermøde på Handicap- og Psykiatriområdet.
4) KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum den 12.- 13. maj 2016.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

8. Eventuelt (O)

8.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-72530                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget