Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 6. juni 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2016-276007                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Handicap- og psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Månedlig rapportering på Myndighed for Handicap og Psykiatri pr. ultimo april 2016 (E)

2.      Månedlig rapportering på Myndighed for Handicap og Psykiatri pr. ultimo april 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-18227               Dok.nr.: 330-2016-261406                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med Budgetopfølgning primo budgetåret 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børn- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Sagen fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer, blev der i 2015 udarbejdet perspektiv-analyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Jf. Byrådets beslutning den 29. februar 2016 pkt. 7.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter ligesom, der hvor det er muligt, er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
Overordnet skal det oplyses, at Center for Handicap og Psykiatri er ved at kvalitetssikre en ny database til håndtering af data for samtlige borgere omkring aktiviteter og aktuelle priser. Arbejdet med kvalitetssikringen betyder, at der er en vis data usikkerhed indtil processen omkring kvalitetssikring er færdiggjort. Data kvalificeres forsat.
Med nedenstående forhold taget i betragtning, er det pr. ultimo april vurderingen i Center for Handicap og Psykiatri, at der på Myndighedsområdet Handicap og Psykiatri forventes et merforbrug for driftsudgifterne på 20,2 mio. kr. I merforbruget for driftsudgifterne indgår et overført underskud fra 2015 på Myndighedsområdet på 20,2 mio. kr. Uden indregning af det overførte underskud fra 2015, vurderes der at være driftsmæssig balance.
Byrådet godkendte til deres møde den 14. december 2015, at overføre kompetencen samt tilhørende bevilling vedrørende tildeling af støtte efter servicelovens § 85 til borgere med anden indkomst end førtidspension fra Handicap-og Psykiatriudvalget til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. Der er flyttet bevilling på 7,7 mio. kr. til Jobcentret til varetagelse af denne opgave.
Der gøres opmærksom på at udgifterne fortsat bliver bogført hos Center for Handicap og Psykiatri, medens bevillingen (7,7 mio. kr.) er hos Jobcenteret. I takt med, at Jobcenteret får implementeret opgaveløsningen vil dette blive rettet. De ekstraordinære udgifter, som vedrører Jobcentret, er fratrukket i det forventede regnskab, samt i aktiviteterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer foreligges til efterretning, og danner dermed ikke grundlag for at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Udvikling i aktivitet og økonomi er kommenteret i bilaget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at den månedlige rapportering pr. ultimo april 2016 tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.

3. Godkendelse af regnskab og skema C for 13 boliger og servicearealer, Solgården II, Slagelse (B)

3.      Godkendelse af regnskab og skema C for 13 boliger og servicearealer, Solgården II, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2012-23933               Dok.nr.: 330-2016-94116                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Dansk Almennyttigt Boligselskab fremsender som administrator for Slagelse Almennyttige Boligselskab regnskab og skema C for etablering af 13 almene ældre-/handicapboliger og servicearealer for personale i Solgården II, Slagelse til godkendelse af byrådet.
Baggrund
Tidligere politiske godkendelser vedr. Solgården II.
Byrådet godkendte den 14. september 2009 etablering af de 13 boliger og afsatte i den forbindelse de nødvendige beløb til dels indskud på 7 % grundkapital i Landsbyggefonden med 1.1 mio. kr. dels deponering af 308.000 kr. med en forudsætning om Slagelse Kommune skulle leje servicearealet.
Byrådet har efterfølgende den 20. december 2010 godkendt skema A med tilhørende anskaffelsessum for de 13 boliger og servicearealet, foreløbig husleje, 100 % kommunegaranti for et 30 årigt realkreditlån, samt på statens vegne ydelsesstøtte til boligerne og tilskud til servicearealet.
Efter afholdt licitation godkendte byrådet den 30. april 2012 skema B med tilhørende maksimal anskaffelsessum for de 13 boliger, anskaffelsessum for servicearealet, en foreløbig bruttohusleje excl. forbrugsudgifter samt tilpasset finansiering af 7 % grundkapital som indskud i Landsbyggefonden.
Ved behandlingen af skema B besluttede dengang Handicap og Psykiatriudvalget at henstille til administrationen, at genoptage forhandlingerne med boligselskabet men henblik på at nedbringe huslejeniveauet i de 13 almene boliger til handicappede og sindslidende borgere. Yderligere fik økonomiudvalget til sit møde også den 30. april 2012 forelagt et notat om konsekvenser ved udsættelse af beslutningen af et skema B. Af notatet fremgår, at en udsættelse vil medføre meromkostninger, der vil føre til højere huslejer eller et krav om Slagelse Kommune skal dække disse meromkostninger, hvilket Slagelse Kommune vil være forpligtiget til.
Administrationen har efterfølgende i møder med DAB – under byggeriet af de 13 boliger og servicearealet - foretaget opfølgning på anlægsøkonomien med sigte på at reducerede den samlede anlægssum.
På baggrund af henvendelse fra DAB med forslag om, at Slagelse Kommune køber servicearealet besluttede Byrådet den 24. juni 2013 at købe servicearealet frem for at skulle leje det. Beslutningen om at købe servicearealet bygger på en beregnet driftsbesparelse på årligt kr. 25.216 som vil kunne finansiere køb af servicearealet på beregningstidspunktet efter 15,1 år. Der blev samtidigt givet anlægsbevilling på kr. 382.000 således, at købet af servicearealet fratrukket modtaget servicearealtilskud fra staten vil udgøre netto kr. 382.000 for Slagelse Kommune.
Endelige regnskaber for servicearealet og de 13 boliger.
De 13 boliger og servicearealet for personale blev taget i brug den 1. marts 2013.
De modtagne regnskaber viser:
· En endelig anskaffelsessum for servicearealet på kr. 793.612 svarende til et mindreforbrug på kr. 76.388. Mindreforbruget er beregnet ud fra den politisk godkendte anskaffelsessummen ved skema B på kr. 870.000.
· Der vedlægges revisionspåtegnet regnskab bilag 1 og skema C bilag 2 for servicearealerne.
· En endelig anskaffelsessum for de 13 boliger på kr. 19.812.043 svarende til et mindreforbrug på kr. 111.957. Mindreforbruget er beregnet ud fra den politisk godkendte anskaffelsessummen ved skema B på kr. 19.924.000.
· Der vedlægges revisionspåtegnet regnskab bilag 3 og skema C bilag 4 for de 13 boliger
Foranstående endelige anskaffelsessummer er for både de 13 boliger og servicearealer incl. moms. Vedr. servicearealet indeholder regnskabet fra DAB ikke direkte afholdte udgifter af Slagelse Kommune på kr. 47.242 samt servicearealtilskud. Det endelige regnskab for Slagelse Kommune excl. moms og incl. servicearealtilskud fremgår senere herunder.
I bilag 4 fremgår de årlige udgifter pr m2 bolig jvfr de fremlagte regnskaber:
- Kapital og driftsudgifter udgør 1.185 kr. årligt pr. m2. Ved skema B blev fremlagt en forventet udgift på 1.116 kr. årligt pr. m2.
- Forbrugsudgifter, IT og fællesantenne udgør 249 kr. årligt pr. m2. Ved skema B blev fremlagt en forventet udgift på 249 kr. årligt pr. m2
- Den samlede leje kan herefter opgøres til 1.434 kr. årligt pr. m2. Ved skema B blev fremlagt en forventet leje på 1.365 kr. årligt pr. m2.
Den beregnede årlige leje er således kr. 69 højere pr. m2 i skema C end ved skema B. Stigningen vedrører alene et højere afsat beløb til renholdelse af fællesarealer under driftsudgifter.
Mellem godkendelse af skema B i 2012 og skema C 2015 ses en stigning på kr. 69 i den årlige leje pr. m2. svarende til en månedlig merleje på kr. 412,- for en bolig på 71,8 m2. Stigningen vedr. primært en forhøjelse af de afsatte driftsudgifter til renholdelse af boligernes fællesarealer med kr. 58 i den årlige leje pr. m2. DAB oplyser, at udgifter til renholdelse omfatter lønninger til personale, (viceværter, servicemedarbejdere m.m.) der varetager renholdelse inkl. telefon, kontor, trappevask, renholdelse af udeområder inkl. vintervedligeholdelse. De 13 boliger indgår i et servicefællesskab vedr. renholdelse sammen med DAB’s øvrige boliger i Slagelse. Ved skema B blev beløbet anslået ud fra nøgletal. Nu ved regnskabets fremlæggelse er beløbet vist med de faktiske udgifter år 2015 3 år efter ibrugtagningen. Der ses således en merudgift på kr. 58 pr m2 årligt til renholdelse svarende til 66% højere mellem nøgletallene ved skema B i 2012 og de faktiske udgifter ved skema C i 2015 priser. En mindre del på anslået under 10% vedr. alm. prisstigning mellem 2012 og 2015.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger §§ 91, 98 og 127 vedr. garanti og 105, 115 og 115a vedr. etablering, samt
Slagelse kommunes regler for økonomistyring vedrørende anlægsregnskaber under 2,0 mio. kr.
Handlemuligheder
De fremlagte regnskaber belyser ud fra gældende regler og praksis resultatet af anlægsprojekterne for henholdsvis servicearealet og de 13 boliger, samt en sammenholdning af de givne bevillinger og de afholdte udgifter. Hertil kommer de udarbejdede, vedlagte revisionsrapporter.
I afsnittet Økonomisk og personalemæssige konsekvenser er regnskabet for servicearealerne overordnet specificeret. I afsnittet vurdering nedenfor vises oplysning om den månedlige husleje for én bolig.
Med baggrund i regnskaber og revisionsrapporter kan byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C. Byrådet kan også beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at de modtagne anlægsregnskaber med tilhørende revisionsrapporter kan godkendes. De godkendte budgetrammer dels ved godkendelse af skema B og dels ved beslutningen om køb af servicearealet er alle overholdt med henvisning til viste mindreforbrug i regnskaberne jvfr. afsnittet om: Endelige regnskaber for servicearealet og de 13 boliger.
Ved behandlingen af skema B var anslået en månedlig husleje på kr. 8.167 for en bolig på 71,8 m2. Den endelige årlige leje på kr. 1.434 pr. m2 betyder at den samme bolig vil have en årlig leje på kr. 102.961 eller månedligt kr. 8.580 svarende til en merleje på kr. 413, månedligt incl. forbrugsudgifter.
Da der var tale om en høj husleje allerede ved behandlingen af skema B vurderes huslejeniveauet nu ved regnskabet og skema C, at få betydning for muligherderne for at anvise boligerne som et botilbud, dels i forhold til om borgeren kan betale huslejen men også om borgeren, selv om de kan så ønsker at anvende en så stor del af sin indkomst til betaling for en bolig.
Det er vurderingen, at det rettede fokus på overholdelse af anlægsbudgetrammerne har betydet en mindre reduktion af anlægsudgifterne. Imidlertid betyder renovering af eksisterende bygninger en risiko for uforudsete udgifter. Ved etablering af de 13 boliger her det været nødvendigt at afholde uforudsete udgifter bl.a. til miljørenoveringer af blyholdige overflader, udbedring af tagkonstruktion og fundering for elevator hvilket har modvirket øvrige reduktioner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Endelige udgifter for Slagelse Kommune for erhvervelse af servicearealet kan herefter opgøres således – beløb excl. moms.
Udgifter udlagt af DAB jvfr. modtaget regnskab:
Grundudgifter
57.600 kr.
Håndværkerudgifter
497.543 kr.
Omkostninger
89.936 kr.
Gebyrer
3.270 kr.
I alt
648.349 kr.
Udgifter afholdt direkte af Slagelse Kommune:
Honorar vedr. købsaftale
24.700 kr.
Renter efter skæringsdato 1. marts 2013
22.542 kr.
Afrunding
1.409 kr.
I alt
48.651 kr.
Samlet bruttoudgift før servicearealtilskud
697.000 kr.
Servicearealtilskud fra staten
- 476.167 kr.
Samlet nettoudgift for Slagelse Kommune:                    220.833 kr.
Med en anlægsbevilling på kr. 382.000 og et endeligt regnskab på kr. 220.833 fremkommer et mindreforbrug på kr. 161.167 som foreslås tilført kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
161
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Borgere, der anvises en bolig i en af de 13 boliger vil afhængig af indtægtsgrundlag i form af kontanthjælp, førtidspension eller alderspension været berettiget til boligsikring eller boligydelse efter en individuel beregning.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at anskaffelsessummen for de 13 boliger på 19.812.043 kr. inkl. moms godkendes
2.    at skema C vedr. de 13 boliger godkendes
3.    at anskaffelsessummen for servicearealet på 697.000 kr. excl. moms godkendes
4.    at skema C vedr. servicearealet godkendes
5.    at mindreforbruget vedr. servicearealet 161.167 kr. tilføres kassen
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
at 1 til 5: Godkendt.

4. Tilsyn på virksomhederne i 2015 (O)

4.      Tilsyn på virksomhederne i 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2015-5868                 Dok.nr.: 330-2016-227582                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget orienteres om Socialtilsyn og det kommunale tilsyn på virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri i 2015.
Baggrund
Pr. 1. januar 2014 overgik kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og botilbud ved Lov om Socialtilsyn til 5 tilsynskommuner.
Socialtilsyn Øst i Holbæk Kommune godkender og fører socialtilsyn med såvel de kommunale og private døgntilbud der er beliggende i Slagelse Kommune.
Det har været et krav i forbindelse med indførelsen af socialtilsynet, at alle tilbud skulle igennem en re-godkendelse inden udgangen af 2016.
Slagelse Kommune fører fortsat tilsyn med de kommunale og private tilbud efter servicelovens § 103 beskyttet beskæftigelse og § 104 aktivitets og samværstilbud der ikke er omfattet af Lov om socialtilsyn.
Kvalitetsmodel og kvalitetstemaer
Til brug for socialtilsynets vurdering af tilbuddets kvalitet anvendes en kvalitetsmodel, som ved hjælp af opstillede kriterier og indikatorer udregnes som et gennemsnit af henholdsvis indikatorernes og kriteriernes værdier. Den samlede vurdering af om tilbuddets kvalitet er tiltrækkelig god scores ved hjælp af en 5-trins skala.
De 7 kvalitetstemaer i kvalitetsmodellen er:
  1. Uddannelse og beskæftigelse
  2. Selvstændighed og relationer
  3. Målgruppe, metoder og resultater
  4. Organisation og ledelse
  5. Kompetencer
  6. Økonomi
  7. Fysiske rammer
Gns. Bedømmelse på temaniveau og bedømmelse på indikatorniveau er angivet følgende skala:
5. i meget høj grad opfyldt
4. i høj grad opfyldt
3. i middel grad opfyldt
2. i lav grad opfyldt
1. i meget lav grad opfyldt
Alle Slagelse Kommunes tilbud er blevet re-godkendt. Der har i forbindelse med re-godkendelsen været 2 tilbud der har fået en godkendelse med vilkår. Der er begge steder redegjort for, hvordan tilbuddene vil arbejde med at opfylde socialtilsynets vilkår. Redegørelserne er godkendt og tilbuddene er efterfølgende re-godkendt uden vilkår.  Vedhæftet i bilag I er socialtilsynets kvalitetsvurdering af tilbuddene i forbindelse med re-godkendelsen.
Den kommunale drift orienterede tilsyn
Tilsynet i Slagelse Kommune har i 2015 ført tilsyn på kommunens væresteder under Socialpsykiatrisk Center, VASAC, Klubben på CSU og §§ 103 og 104 pladserne på Magleby Skolecenter. Socialtilsynet har i 2015 truffet afgørelse om, at kommunen i 2016 desuden skal føre tilsynet på § 104 tilbuddene under Specialcenter Vest. Tilsynet har desuden påklaget en afgørelse fra Socialtilsynet om, at Slagelse Kommune har tilsynsforpligtelsen med den private koncern Ungekonsulenterne, - beliggende i Kalundborg Kommune, på grund af de leverer socialpædagogisk støtte til enkelte borgere bosat i Slagelse Kommune. Ankestyrelsen har endnu ikke truffet afgørelse i sagen.
I 2015 er der desuden godkendt et nyt privat aktivitets- og samværstilbud.
Kvaliteten i tilbuddene er vurderet ud fra samme kvalitetsmodel som anvendes i forbindelse med socialtilsyn.
I vedhæftede bilag 2 fremgår Tilsynets vurdering af tilbuddenes kvalitet.
Retligt grundlag
Lov om Socialtilsyn. Lov om social service § 148a.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.   at  Orienteringen om tilsyn på virksomhederne i 2015 tages efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.
Vi glæder os over det høje faglige niveau, men undrer os over scoren på økonomi mellem det private og det kommunale tilsyn.

5. Handleplan vedrørende nedbringelse af magtanvendelser (version 2) 2016-2017 (B)

5.      Handleplan vedrørende nedbringelse af magtanvendelser (version 2) 2016-2017  (B)

Sagsnr.: 330-2014-79646               Dok.nr.: 330-2016-281936                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget skal beslutte om den iværksatte handleplan til nedbringelse af magtanvendelser af 11. august 2014 skal suppleres med en version 2, der beskriver fokus og nye indsatser i perioden 2016-2017.
Baggrund
Der har været et markant fald i antallet af magtanvendelser i 2015. Disse tilskrives som effekt af den politiske handleplan for nedbringelse af magtanvendelser af 11. august 2014. Med afsæt i erfaringerne og indsatserne i den politiske handleplan, samt tilbagemeldinger fra virksomhedernes arbejde med handleplanen i 2015 samt forslag til fremadrettede initiativer, er der basis for at supplere den politiske handleplan med nye indsatser og mål i perioden 2016-2017.
Retligt grundlag
Lovgrundlaget på voksenområdet er Lov om socialservice (SEL) §§ 124-137 og bekendtgørelse nr. 392 af 24. april 2014.
Handlemuligheder
De fremadrettede mål i version 2 for 2016-2017 har et særligt fokus på
· At borgerens tilbud matcher borgerens behov, således at brug af magtanvendelse nedbringes eller elimineres.
· Et øget samarbejde med myndighedsrådgiverne for at styrke det personrelaterede tilsyn.
· Sparring med virksomhederne, herunder anvendelse af konflikt forebyggende metoder.
· Øget dialog med handlekommuner.
· Udarbejdelse af strategi for forebyggelse og behandling af magtanvendelser i skoleregi på ACV.
· Eliminering af ikke tilladt magtanvendelse gennem kompetenceudvikling af personalet.
Virksomhedernes opgave i version 2 for 2016-2017 har særligt fokus på
· Kompetenceudvikling
· Styrket videndeling
· Årsagsanalyser af magtanvendelser
· Inddragelse af relevante samarbejdsparter
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske handleplan styrkes ved at supplere med version 2. De nye indsatser, mål og opgaver sætter retningen for det videre arbejde med nedbringelse af antallet af magtanvendelse 2016-2017.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Handicap- og Psykiatriudvalget beslutter at supplere den politiske handleplan med version 2 for 2016-2017.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt og tilslutter sig forslaget om at supplere med version 2 for 2016-2017.

6. Magtanvendelser i 1. kvartal 2016 (O)

6.      Magtanvendelser i 1. kvartal 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2014-79646               Dok.nr.: 330-2016-282142                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget orienteres om antallet af magtanvendelser i 1. kvartal 2016 for tilbud for børn & unge og voksne, som drives af Slagelse Kommune, samt for Slagelse Kommunes borgere på udenbys tilbud.
For at kunne iagttage udviklingen, er der ligeledes medtaget tal for magtanvendelser i 2015, som er fremlagt for udvalget i januar 2016.
Baggrund
Handicap- og Psykiatriudvalget har besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan i august 2014.  I henhold hertil orienteres udvalget halvårligt om udviklingen.
Antallet af magtanvendelse i 1. kvartal 2016
Antallet af magtanvendelser i 2015 viste et fald henover året og særligt i slutningen af året. I 1. kvartal 2016 ses en fortsat faldende tendens.
På voksenområdet er der et lille fald i det samlede antal magtanvendelser, om end der ses en stigning i antallet af ikke tilladte magtanvendelser. En stor del af de ikke tilladte magtanvendelser kan tilskrives X-borger på ACV, da X-borger pga. en skade ikke kunne deltage i de daglige aktiviteter i marts måned, hvilket betød en meget udadreagerende adfærd.
I forhold til X, Y, Z-borgere på ACV, ses i 1. kvartal 2016 igen et mindre fald i antallet af magtanvendelserne.
På Børneområdet kan der identificeres enkelte børn med mange magtanvendelser på ACV. Disse magtanvendelser henhører overvejende i skoleregi.
På børneområdet er der ligeledes et fald i det samlede antal af magtanvendelser. Her udgør de ikke tilladte magtanvendelser 1.
Retligt grundlag
· Lovgrundlaget på børne- & ungeområdet er Lov om social service (SEL) § 123 og bekendtgørelse nr. 186 af 20. februar 2015
· Lovgrundlaget på voksenområdet er lov om social service (SEL) §§ 124-137 og bekendtgørelse nr. 392 af 24. april 2014
Handlemuligheder
I perioden har administrationen arbejdet med at understøtte centrets virksomheder i arbejdet med at forebygge magtanvendelserne.
· Kontakt til borgernes handlekommuner, når der er uacceptabelt mange magtanvendelser på få borgere
· Dialog med sagsbehandlere i Center for børn og familie i forhold til Slagelse borgere med flere magtanvendelser.
· Konkret sparring af virksomhederne i forhold til den pædagogiske indsats og metoder til konfliktløsning og forebyggelse af magtanvendelse, særligt i forhold til de ikke tilladte magtanvendelser.
· Udarbejdelse af en politisk handleplan version 2 for perioden 2016-2017 til Handicap- og Psykiatriudvalgets beslutning og godkendelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske handleplan fra august 2014 og de deraf afledte initiativer og tiltag har haft en positiv effekt.
Ligeledes er det administrationens vurdering, at de initiativer og det fokus der er foreslået i handleplan for nedbringelse af magtanvendelser version 2 2016-2017, fremadrettet vil bevirke et yderligere fald i antallet af magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder.  
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller
1.    at Handicap-og Psykiatriudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.
Udvalget påskønner den positive udvikling omkring nedbringelsen af magtanvendelser. Udvalget anerkender den store indsats, der er blevet gjort i forhold til at bryde mønstre og hidtil pædagogisk praksis.

7. Årsrapport 2015 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (O)

7.      Årsrapport 2015 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2012-34334               Dok.nr.: 330-2016-279679                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Handicap og Psykiatriudvalget. Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.
I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.
I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der først og fremmest vægt på, at understøtte implementeringen af Slagelse kommunes politikker gældende for områderne (Handicappolitikken, Udsattepolitikken og Sindslidendepolitikken), samt de aktuelle lokale udfordringer der er i forhold til rådenes målgrupper, men også på sammenhængen med de nationale og lokale strategier og udviklingstendenser inden for handicap, psykiatri og udsatteområdet.
Handicaprådet
Handicaprådet har i 2015 afholdt 7 møder og haft 17 sager til høring i rådet.
Udover høringssager, orienteringssager og beslutningssager har rådet blandt andet haft følgende temaer på dagsordenen:
· Nye boliger i 2015 – erstatningsbyggeriet af i alt 122 almene boliger
· Ny turistguide for kørestols brugere
· Borgernes retssikkerhed
· Inklusion i folkeskolen
Herudover uddeler Handicaprådet hvert år en Handicappris, som overrækkes ved et særligt arrangement den 3. december, som er den internationale handicapdag. Handicapprisen i 2015 gik til Støtteforeningen for Dansk Forsorgshistorisk Museum for deres store indsats i forhold til formidling af de udviklingshæmmedes historie.
Handicaprådet har i planlægningen af årshjulet for 2016, valgt at sætte særligt fokus på følgende temaer:
· Tilgængelighed
· Indsatsen på Misbrugsområdet
· Et Handicapråd der gør en forskel
· Hjælpemidler og Velfærdsteknologi
· Udfordringer i Serviceloven? Landsdækkende tendenser
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet har i 2015 afholdt 7 møder og haft 9 sager til høring i rådet.
Udover høringssager, orienteringssager og beslutningssager har rådet haft følgende temaer på dagsordenen:
· Skæveboliger, Housing First, Nødherberg og Start boliger i Skælskør
· Netværk vedr. hjælp til tandbehandling på Udsatteområdet
· Boligselskabernes projekt om gældsrådgivning og forebyggelse af udsættelse af lejere
· Udviklingstendenser og forandringsbehov i socialpsykiatrien
· Hjemløshed i Danmark 2015 - national kortlægning, herunder statistik fra Toften og de opsøgende gademedarbejdere – Team 99
· Planlægning af årets studietur
· Julearrangementer i 2015
Herudover har rådet skabt tradition for hvert år at arrangere en studietur, hvor der hentes viden og inspiration til det kommende arbejde på udsatteområdet. Sammen med rådets medlemmer og suppleanter deltager medlemmer af Handicap og Psykiatriudvalget, samt kommunale nøglepersoner i udsatte indsatsen. Studieturen gik i 2015 til Center for Socialt Udsatte i Næstved Kommune.
Udsatterådet har i planlægningen af årshjulet for 2016, valgt at sætte særligt fokus på følgende temaer:
· Nedbringelse af antallet af hjemløse – herunder etablering af alternative plejehjemspladser, etablering af flere skæve boliger og fortsættelse af Housing First projektet.
· Billige boliger – adgang til boliger der er til at betale. Med ændringer i kontanthjælpsloftet, nye SU regler m.m., er der en række borgere der kan have svært ved at betale selv det vi betegner som billige boliger.
· Synliggørelse af Udsatterådet og øget dialog med målgruppen. Rådet ønsker at have fokus på det respektfulde møde mellem socialt udsatte, kommunen og omverdenen. Rådet ønsker at samle viden blandt borgerne i målgruppen, med særligt fokus på mødet med læger, tandlæger og banker.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Muligheder for placering af dagtilbud for Handicap & Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

8.      Muligheder for placering af dagtilbud for Handicap & Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

Sagsnr.: 330-2015-6773                 Dok.nr.: 330-2016-283130                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I marts 2015 besluttede udvalget efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme (CKE), at igangsætte udviklingen af en model for fortætningsanalyser på folkeskolerne. Tårnborg Skole var en af de to pilotskoler, der blev anvendt til udvikling af modellen.
Valget af Tårnborg Skole var blandt andet begrundet i et hos Center for Handicap & Psykiatri (CHP) erkendt behov for at etablere et nyt samlet dagtilbud til deres psykisk/fysisk handicappede borgere bosiddende i Tårnborg/Korsør, samt den vestlige del af Slagelse Kommune. Disse borgere køres i dag i busser til hhv. Slagelse og Skælskør på daglig basis. Det kunne derfor være interessant at afdække, hvorvidt der kunne frigøres m2 på skolen til brug for anden kommunal aktivitet.
Fortætningsanalysen for Tårnborg Skole og det tilhørende Bygningskompas viser, at skolen er en energieffektiv skole i god vedligeholdelsestilstand, med gode udearealer og en planløsning, der giver relativt gode muligheder for ændret anvendelse. Hertil kommer, at Bygningskompasset med 2016-elevtallet viser, at der findes rigtig gode muligheder for frigørelse af arealer til anden kommunal anvendelse. Tendensen med yderligere fald i elevtal for 2016/17 og frem vil forstærke dette billede.
CKE har afholdt besigtigelser af dagtilbuddene i hhv. Skælskør (”Solskinshuset”, Næstvedvej 15) og Slagelse (”Kulturhuset”, Rosenkildeparken) sammen med repræsentanter fra CHP.
Der er desuden holdt et orienterende møde med den nytiltrådte skoleleder på Tårnborg Skole, idet der er skiftet skoleleder siden Bygningskompasset for skolen blev udarbejdet. På mødet drøftedes dels processen frem mod at kortlægge konkrete arealer, som skolen kan afgive til det nye dagtilbud, og hvorledes et sådant dagtilbud vil kunne indpasses i skolens primære funktion som folkeskole.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning eller at komme med bemærkninger til orienteringen.
Vurdering
CHP har udarbejdet en kravspecifikation med tilhørende arealbehov dateret 8. marts 2016, som er vedlagt denne sag som bilag. På baggrund af ovennævnte besigtigelser i sammenlignelige dagtilbud, er det CKE’s umiddelbare vurdering, at de ønskede m2 er rimelige set i forhold til CHP’s ønske til tilbuddets kapacitet.
Det kan således opsummeres, at dagtilbuddet skal huse 70 borgere, hvoraf 42 har psykisk handicap (mobile), mens 28 har både psykisk og fysisk handicap (kørestol og/eller udadrettede). Med nøgletal fra CHP kan dette omsættes til et nettobehov for areal på 873 m2, svarende til et skønnet bruttobehov på 1310 m2. Hertil vil der være behov for adgang til et tydeligt afgrænset og rekreativt udeareal i direkte forbindelse til dagtilbuddet, samt gode ankomst­/-par­keringsforhold for mindre handicapbusser, der skal bringe borgerne til og fra tilbuddet.
Efter drøftelser med hhv. CFU, CHP og skoleleder, er det CKE’s vurdering, at nedenstående interessenter bør inddrages allerede i den afklarende fase:
- Skoleledelsen
- Skolebestyrelsen
- CFU, ejendomskoordinator eller dennes repræsentant
- CHP, ejendomskoordinator eller dennes repræsentant
Skoleledelse og Skolebestyrelse på Tårnborg Skole orienteres på bestyrelsesmøde den 14. juni 2016, med henblik på at få udpeget et bestyrelsesmedlem til at deltage i det videre arbejde.
Desuden bør følgende interessenter (udover nærværende udvalg) holdes orienteret:
- Uddannelsesudvalg
- Handicap- og Psykiatriudvalg
- Handicaprådet
Ultimo september 2016 vil input fra interessenterne, sammen med de økonomiske beregninger, kunne danne grundlaget for indstilling om hvorvidt, der kan iværksættes et projekt omkring placering af dagtilbuddet for handicappede på Tårnborg Skole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er forventningen, at en placering på Tårnborg Skole, frem for et nybyggeri eller indgåelse af lejemål, vil vise en markant besparelse i både anlægsinvestering og bygningsdrift og afdækningen af muligheder vil indeholde en nærmere analyse af dette forhold.
Da Tårnborg Skole i dag er i fuld bygningsdrift, vil udgiften til drift af et nyt dagtilbud være begrænset til en eventuel merudgift i forhold til drift af skolekvadratmeter. Da udgiften til bygningsdrift af skoler typisk ligger i den tunge ende, vil der med rimelighed kunne forventes en driftsudgift til dagtilbuddet på 0,- kr., hvilket vil svare til en besparelse i forhold til drift på nybyggede 1310 m2, i størrelsesorden 600.000,- kr. om året.
Yderligere er det typisk 5.000-10.000,- kr. billigere at ombygge frem for at nybygge – naturligvis afhængig af de eksisterende forhold. Men da Tårnborg Skole opnår gode point mht. vedligeholdelsestilstand, energieffektivitet og planløsning, ses det ikke umuligt at kunne opnå denne besparelse. Det vil, såfremt der skulle etableres de estimerede 1310 brutto-m2 indenfor skolens eksisterende rammer, betyde en potentiel anlægsbesparelse i størrelsesorden 6–12 mio. kr.
På baggrund af disse indledende skøn, vurderes det interessant at arbejde videre med muligheden.
Konsekvenser for andre udvalg
En eventuel placering af dagtilbuddet har en naturlig konsekvens for både Handicap & Psykiatriudvalget samt Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Til efterretning med bemærkning om, at Uddannelsesudvalget anbefaler, at interessenter bliver involveret.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning: Udvalget bakker op om ideen og ønsker en beregning på økonomi og kvalitet. Udvalget er opmærksomme på at brugere og interessenter skal involveres i denne sag.

9. Drøftelse af etablering af skæve boliger (D)

9.      Drøftelse af etablering af skæve boliger (D)

Sagsnr.: 330-2015-71839               Dok.nr.: 330-2016-297582                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalgsformanden har ønsket en fornyet drøftelse af mulighederne for at etablere skæve boliger. Udvalget drøftede senest i oktober 2015 mulige placeringer af skæve boliger, hvor den seneste drøftelse blev suppleret med en faglig vurdering vedrørende placering og erfaring fra de allerede anvendte skæve boliger.
Det måtte konstateres, at der ikke til den seneste drøftelse var fundet egnede lokaler.
Til udvalgsmødet søges fremlagt oplysninger om anslåede udgifter ved etablering af en pavillonløsning på en kommunalt ejet grund.
I afsnittet herunder gentages baggrundsinformationerne fra den seneste drøftelse.
Baggrund
Af forslag til handleplanen fremgår, at Center for Handicap og Psykiatri forsøger at afdække mulige samarbejdspartnere for etablering af skæve boliger i de tre byområder Skælskør, Korsør og Slagelse.
Faglig baggrund for en bymæssig placering. 
Den bymæssige prioritering skyldes, at det erfaringsmæssigt har vist sig, at det er lettere at understøtte og fastholde de mest udsatte borgere i egen bolig, hvis der er nemmere adgang til følgende øvrige indsatser:
· varmestuer, hvor det vil være muligt at spise
· behandlingstilbud i form af læge, gadesygeplejerske, psykiatrisk behandling og apotek
· kontakt til misbrugsbehandling og socialpsykiatri
· bedre og enklere transportmuligheder
· jobcenter samt rådgivning og udbetaling
De 2 nuværende grupper af skæve boliger i Slagelse by fungerer uden problemer i forhold til omgivelserne, og der ses en klar fordel i at boligerne er etableret i samme byområde, som Forsorgshjemmet Toften, hvor det vil være muligt at udnytte samdriftsfordele og dermed større fleksibilitet i indsatsen.
Behovet for boliger er størst i Slagelse byområde hvor borgerne primært efterspørger boliger. For mange hjemløse er det en stor udfordring, at starte en tilværelse i egen bolig, og det har derfor afgørende betydning for borgernes tro på, at det kan lykkes, at eksisterende netværk og støtte er til rådighed i umiddelbar nærhed.
Aktuelle tal for antal hjemløse 
Der er i 2014 betalt ophold for i alt 85 Slagelse borgere, heraf havde:
31 Slagelse borgere kun ophold på Toften
9 Slagelse borgere havde ophold både på Toften og andre Forsorgshjem uden for Slagelse
     Kommune.
45 Slagelse borgere havde kun ophold på Forsorgshjem uden for Slagelse Kommune.
Siden sidste udvalgsmøde har SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) offentliggjort den nationale kortlægning af Hjemløshed i Danmark i 2015. Kortlægningen foretages hvert andet år i uge 6, og er derfor et udtryk for hjemløsheden registreret denne uge, dette år.
For Slagelse Kommune viser hjemløsetællingen en stigning i antallet af hjemløse fra 64 personer i 2013 til 96 personer i 2015. Hvilket svarer til 1,3 % pr. 1.000 indbyggere. Den aktuelle boligsituation kan have indflydelse på antallet af hjemløse.
For første gang har SFI lavet en aldersmæssig opgørelse af hjemløse i de enkelte kommuner og de 96 hjemløse Slagelse borgere fordeler sig aldersmæssigt jf. nedenstående:
< 17 år
1
18 – 24 år
23
25 – 29 år
5
30 – 39 år
15
40 – 49 år
31
50 – 59 år
16
> 60 år
5
Handleplan frem mod beslutning om etablering af flere skæve boliger
Administrationen har herunder oplistet en handleplan, som kan føre frem mod en beslutning om konkret etablering af flere skæve boliger.
August 2015
Kontakt til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om puljen Tilskud til skæve boliger forventes ændret – det bliver den ikke
August 2015
Afdækning af mulige samarbejdspartnere eksterne og interne – rettet henvendelse til:
· Slagelse Boligselskab
· Bolig Korsør
· Slagelse Almene Boligselskab
· Skælskør Boligselskab
· Fællesorganisationernes Boligforening
· Kommunale Ejendomme – Ejendomsstrategien
· Kirkens Korshær
September / Oktober 2015
På baggrund af tilbagemeldinger fra mulige eksterne og interne samarbejdspartnere afholdes afklarende møder om de konkrete forslags tidsmæssige, anlægsmæssige og økonomiske perspektiver
November 2015
Udvalget præsenteres for konkrete forslag til etablering af skæve boliger
November/ December 2015
Processen for etablering af skæve boliger igangsættes
I en handleplan vil typisk skulle indgå en række detailelementer afhængigt af valg af samarbejdspartner og placering, herunder om der sker ombygning af en eksisterende bygning eller nyetablering af boliger f.eks. i pavilloner/hytte by.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Administrationen foreslog i den seneste drøftelse en af de to følgende modeller for etablering af flere skæve boliger.
1. Et boligselskab etablerer boligerne i en relevant bygning erhvervet til formålet. Vicevært funktion tilknyttes fra Forsorgshjemmet Toften.
2.  Slagelse Kommune etablerer boligerne i en relevant bygning erhvervet til formålet. Vicevært funktion tilknyttes fra Forsorgshjemmet Toften.
Handlemulighederne tager udgangspunkt i de 2 nuværende boligtilbud til hjemløse borgere i Slagelse Kommune med tilknyttede sociale viceværter sammenholdt med de undersøgte muligheder for etableringer. Disse muligheder understøttes af den faglige vurdering af de skæve boligers placering i et byområde.
En undersøgelse af mulige placeringer i en boligorganisations bygning eller i Slagelse Kommunes egne ledige bygninger har ikke aktuelt vist en passende bygning til formålet i Slagelse byområde.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri har gode erfaringer med etableringen af skæve boliger i samarbejde med et boligselskab. Der er fra flere boligselskabers side vist stor interesse og vilje til at bidrage til at løse opgaven. Flere boligselskaber er bekendt med ansøgninger til ministeriet så den formelle del af arbejdet kan iværksættes hurtigt og problemfrit.
Set i forhold til udvalgets ønske om en hurtig etablering, vil Center for Handicap og Psykiatri anbefale, at der arbejdes på at gennemføre etableringen af de skæve boliger i samarbejde med et boligselskab.  Én boligorganisation har taget initiativ til at undersøge om der kunne erhverves en passende bygning. Dette initiativ har foreløbigt ikke frembragt en passende bygning i Slagelse byområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at udvalget tager en fornyet drøftelse af mulighederne for etablering af flere skæve boliger
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Sagen tages med til Udvalgets møde i september 2016. Vi undersøger samtidig muligheden for skæve boliger i opgangsfællesskaber eller som en skurvognsby.

10. Meddelelser (O)

10.   Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-72506                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Orientering om nødovernatning i vinter 2015/2016.
2) Orientering om ”Anden ledsagelse”.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
1)Nødovernatning vinteren 2015/2016. (November til marts.)
Skema deltes ud med antal afvisninger i vinteren fra 2014/2015 - person numre ialt: 242
og 2015/2016 person numre ialt 286.
Brugen af nødovernatning fra december 2015 - marts 2016 blev brugt 134 gange.
2)Orientering om anden ledsagelse. Punktet kommer på som selvstændigt sagspunkt ved august mødet i handicap- og psykiatriudvalget.
3)Århusvej
Orienteringerne blev taget til efterretning.

11. Eventuelt (O)

11.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-72572                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
Intet.