5. Etablering af skæve boliger (D)
5. Etablering af skæve boliger (D)
Sagsnr.: 330-2015-71839 Dok.nr.: 330-2016-438428 Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalgsformanden har ønsket en fornyet drøftelse af
mulighederne for at etablere skæve boliger. Udvalget drøftede i oktober 2015
mulige placeringer af skæve boliger. I den seneste drøftelse juni 2016 er sagen
blevet suppleret med en faglig vurdering vedrørende placering og erfaring fra de
allerede anvendte skæve boliger.
Det måtte konstateres, at der ikke til den seneste drøftelse
var fundet egnede eksisterende lokaler til brug for etablering af skæve
boliger.
Sagen er nu suppleret med oplysninger om:
· Målgruppen der har behov for en skæv bolig i en pavillon f.eks. i
en ”skurvognsby”
· Eksempel på anlægsøkonomi for skæve boliger som pavillonboliger
på en kommunal grund.
· 2015 tal for Slagelse borgere der har haft ophold på et
forsorgshjem.
I afsnittet herunder gentages baggrundsinformationerne fra
udvalgets tidligere drøftelser suppleret med ovenstående nye oplysninger.
Baggrund
Af forslag til handleplanen fremgår, at Center for Handicap
og Psykiatri forsøger at afdække mulige samarbejdspartnere for etablering af
skæve boliger i de tre byområder Skælskør, Korsør og Slagelse.
Faglig baggrund for en bymæssig placering.
Den bymæssige prioritering skyldes, at det erfaringsmæssigt
har vist sig, at det er lettere at understøtte og fastholde de mest udsatte
borgere i egen bolig, hvis der er nemmere adgang til følgende øvrige indsatser:
· varmestuer, hvor det vil være muligt at spise
· behandlingstilbud i form af læge, gadesygeplejerske, psykiatrisk
behandling og apotek
· kontakt til misbrugsbehandling og socialpsykiatri
· bedre og enklere transportmuligheder
· jobcenter samt rådgivning og udbetaling
De 2 nuværende grupper af skæve boliger i Slagelse by
fungerer uden problemer i forhold til omgivelserne, og der ses en klar fordel i
at boligerne er etableret i samme byområde, som Forsorgshjemmet Toften, hvor
det vil være muligt at udnytte samdriftsfordele og dermed større fleksibilitet
i indsatsen.
Behovet for boliger er størst i Slagelse byområde hvor
borgerne primært efterspørger boliger. For mange hjemløse er det en stor
udfordring, at starte en tilværelse i egen bolig, og det har derfor afgørende
betydning for borgernes tro på, at det kan lykkes, at eksisterende netværk og
støtte er til rådighed i umiddelbar nærhed.
Målgruppen med behov for en pavillonbolig f.eks. i en
”skurvognsby”
I målgruppen for skæve boliger vil der være en forskellighed
i borgernes behov og ønsker og der kan derfor ikke peges på en bestemt
boligform f.eks. som boligerne i Nansensgade og Klosterbanken som vil være
dækkende for alle borgere i målgruppen.
Gruppen af borgere der har behov for en pavillonbolig er udsatte
borgere der aktuelt er hjemløse eller i nærliggende fare for at blive hjemløse,
da de ikke kan fungere i deres nuværende bolig. Målgruppen er ofte kendetegnet
ved en atypisk social adfærd og/eller psykisk sygdom kombineret med et misbrug.
Målgruppen er typisk uden et socialt netværk som f.eks. kan understøtte dem i
det daglige liv herunder i at kunne fastholde en bolig. Målgruppen har typisk
store vanskeligheder ved selv at benytte støttemulighederne i det øvrige
sociale system.
Borgernes sociale og/eller psykiske udfordringer har betydet
at de har levet eller er i fare for at måtte leve en ”pendlertilværelse” rent
boligmæssigt. De har derigennem fået mange negative erfaringer omkring at kunne
bo tæt på andre f.eks. i en opgang i alment boligbyggeri. Perspektiverne
omkring etablering af pavillonboliger er derfor at skabe boliger med lidt afstand
til naboen hvor en kombination af luft, ro og tilknyttet støtte af en social
vicevært kan skabe mulighed for at fastholde borgeren i sin egen bolig.
Aktuelle tal for antal hjemløse
Der er i 2015 betalt ophold for i alt 104 (85)
Slagelse borgere (2014 tal er anført i parentes) heraf havde:
34 (31) Slagelse borgere kun ophold på Toften
7 (9) Slagelse
borgere havde ophold både på Toften og andre Forsorgshjem uden for
Slagelse Kommune.
63 (45) Slagelse borgere havde kun ophold på Forsorgshjem
uden for Slagelse Kommune.
Siden sidste udvalgsmøde har SFI (Det nationale
forskningscenter for velfærd) offentliggjort den nationale kortlægning af Hjemløshed
i Danmark i 2015. Kortlægningen foretages hvert andet år i uge 6, og er derfor
et udtryk for hjemløsheden registreret denne uge, dette år.
For Slagelse Kommune viser hjemløsetællingen en stigning i
antallet af hjemløse fra 64 personer i 2013 til 96 personer i 2015. Hvilket
svarer til 1,3 % pr. 1.000 indbyggere. Den aktuelle boligsituation kan have
indflydelse på antallet af hjemløse.
For første gang har SFI lavet en aldersmæssig opgørelse af
hjemløse i de enkelte kommuner og de 96 hjemløse Slagelse borgere fordeler sig
aldersmæssigt jf. nedenstående:
< 17 år 1 | 18 – 24 år 23 | 25 – 29 år 5 | 30 – 39 år 15 | 40 – 49 år 31 | 50 – 59 år 16 | > 60 år 5 |
Handleplan frem mod beslutning om etablering af flere
skæve boliger
Administrationen har herunder oplistet en handleplan, som
kan føre frem mod en beslutning om konkret etablering af flere skæve boliger.
August 2015 | Kontakt til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om
puljen Tilskud til skæve boliger forventes ændret – det bliver den ikke |
August 2015 | Afdækning af mulige samarbejdspartnere eksterne og interne
– rettet henvendelse til: · Slagelse Boligselskab · Bolig Korsør · Slagelse Almene Boligselskab · Skælskør Boligselskab · Fællesorganisationernes Boligforening · Kommunale Ejendomme – Ejendomsstrategien · Kirkens Korshær |
September / Oktober 2015 | På baggrund af tilbagemeldinger fra mulige eksterne og
interne samarbejdspartnere afholdes afklarende møder om de konkrete forslags
tidsmæssige, anlægsmæssige og økonomiske perspektiver |
November 2015 | Udvalget præsenteres for konkrete forslag til etablering
af skæve boliger |
November/ December 2015 | Processen for etablering af skæve boliger igangsættes |
I en handleplan
vil typisk skulle indgå en række detailelementer afhængigt af valg af
samarbejdspartner og placering, herunder om der sker ombygning af en
eksisterende bygning eller nyetablering af boliger f.eks. i pavilloner i en
”skurvognsby”.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Administrationen
foreslog til drøftelse i oktober 2015 en af de to følgende modeller for
etablering af flere skæve boliger.
1. Et boligselskab etablerer boligerne i en relevant bygning
erhvervet til formålet. Vicevært funktion tilknyttes fra Forsorgshjemmet
Toften.
2. Slagelse Kommune etablerer boligerne i en relevant bygning
erhvervet til formålet. Vicevært funktion tilknyttes fra Forsorgshjemmet
Toften.
Handlemulighederne
tager udgangspunkt i de 2 nuværende boligtilbud til hjemløse borgere i Slagelse
Kommune med tilknyttede sociale viceværter sammenholdt med de undersøgte
muligheder for etableringer. Disse muligheder understøttes af den faglige vurdering
af de skæve boligers placering i et byområde.
En undersøgelse af mulige placeringer i en boligorganisations
bygning eller i Slagelse Kommunes egne ledige bygninger har ikke aktuelt vist
en passende bygning til formålet i Slagelse byområde.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri har gode erfaringer med
etableringen af skæve boliger i samarbejde med et boligselskab. Der er fra
flere boligselskabers side vist stor interesse og vilje til at bidrage til at
løse opgaven. Flere boligselskaber er bekendt med ansøgninger til ministeriet
så den formelle del af arbejdet kan iværksættes hurtigt og problemfrit.
Set i forhold til udvalgets ønske om en hurtig etablering,
vil Center for Handicap og Psykiatri anbefale, at der arbejdes på at gennemføre
etableringen af de skæve boliger i samarbejde med et boligselskab. Én
boligorganisation har taget initiativ til at undersøge om der kunne erhverves
en passende bygning. Dette initiativ har foreløbigt ikke frembragt en passende
bygning i Slagelse byområde.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Anlægsøkonomi for skæve boliger som pavillonboliger på en
kommunal grund.
Med et eksempel fra 2013/2014 har en anden kommune etableret
6 skæve boliger på hver 40 m2 samt et fælleshus på 50 m2 incl. 15 m2 kontor for
en samlet anlægssum på kr. 4.921.000. Der er opnået tilskud på samlet 2,4 mio.
kr. Den resterende anlægssum kr. 2.521.000 er finansieret med realkreditlån med
kommunal garanti. Den månedlige husleje for en bolig på 40 m2. var ved
projekteringen beregnet til kr. 2.200. I den samlede anlægssum indgår en
kommunal grund på 1.890 m2 med en værdi på kr. 340.000.
Det årlige driftsbudget for boligerne er på samlet knap kr.
160.000 årligt incl. afdrag og renter på realkreditlånet som fuldt ud er
finansieret af huslejen for boligerne samt borgerenes betaling for forbrug
(varme, el og vand).
Det skal bemærkes at ovenstående eksempel på etablering af
boliger er sket i form af genanvendelse af fundamenter og de fleste
installationer i jorden (vand, kloak og el) til opførelse af de 6 boliger samt
ombygningsudgifter til fælleshuset på 50 m2. I et projekt hvor disse
forudsætninger ikke er til rådighed må der regnes med en samlet højere
anlægssum, som fuldt ud vil påvirke huslejen da denne merudgift fuldt ud skal
lånefinansieres.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at udvalget tager en fornyet drøftelse af mulighederne for etablering af
flere skæve boliger.
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:
Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet. Administrationen undersøger fortsat konkrete
muligheder vedr. placering.