Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 10. august 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2016-276022                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

2. Budgetopfølgning ultimo juni 2016 - Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

2.      Budgetopfølgning ultimo juni 2016 - Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2016-37488               Dok.nr.: 330-2016-342444                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af juni 2016. Handicap- og Psykiatriudvalget godkender budgetopfølgningen. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et mindreforbrug på 5,261 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 7,8 mio. kr.  Bilag 1A angiver nærmere specifikation af forbruget.
Afvigelsen i forhold til budgetopfølgningen pr. 31. marts 2016 skyldes, at Byrådet den 27. juni 2016 godkendte en tillægsbevilling på 20,2 mio. kr. svarende til det overførte underskud fra 2015.
Mindreforbruget på 5,261 mio. kr. vedrører helt overvejende de 9 virksomheders drift med et mindreforbrug på 4,527 mio. kr. Det resterende mindreforbrug på 0,734 mio. kr. vedr. de 2 Myndighedsområder.
Anlægsudgifterne viser pr. 30. juni 2016 et forventet mindreforbrug på 7,8 mio. kr. for hele året 2016.
I budgetopfølgningen indgår bilagene fra månedsopfølgningen ultimo maj. Der vil derfor ikke blive udarbejdet en selvstændig sag vedrørende månedsrapporteringen ultimo maj. Uddybende kommentarer fremgår af bilagene (1A og 2). Næste månedsrapportering bliver ultimo juli som forelægges udvalget september 2016.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
I tilfælde af afvigelser mellem korrigeret budget og forventet forbrug henvises til de udarbejdede handleplaner.(Bilag 3,4 og 5).
Vurdering
Det er administrationens samlede vurdering, at der ud fra det nuværende aktivitetsniveau og de nu kendte priser, vil være budgetoverholdelse i 2016. Der forventes ligeledes budgetoverholdelse vedrørende anlægsudgifter hvor hovedparten af mindreforbruget med 5,6 mio. kr. i 2016 forudsættes overført til 2017 til færdiggørelse af anlæg af 25 boliger til voksne med autisme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der fremlægges ingen forhold vedr. ansøgning om tillægsbevillinger. Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i det Halvårsregnskab for 2016, som skal godkendes i Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at budgetopfølgningen ultimo juni 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget.

3. Godkendelse af Rammeaftalen 2017 (B)

3.      Godkendelse af Rammeaftalen 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-25109               Dok.nr.: 330-2016-363709                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om godkendelse af Rammeaftalen for 2017.
Baggrund
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest den 15. oktober 2016 indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsstrategi (kapacitetsbehov, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomistyringsdel). Rammeaftalen og et resumé er vedlagt som bilag.
Udviklingsstrategien
Udviklingsstrategien skal have fokus på den faglige udvikling i de omfattede tilbud samt behov for oprettelse af nye pladser og tilbud samt fokusområder.
Der skal indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år.
Kapacitetsbehov
Det generelle billede i forhold til kommunernes tilbagemeldinger er, at der på kapacitetssiden overordnet opleves balance mellem udbud og efterspørgsel, og kommunerne oplever sammenhæng mellem behov og udbudte tilbud, men at der er områder og målgrupper, som man bør være opmærksom på.
I forhold til kommunernes forventninger til ændringer i efterspørgsel og udbud er billedet, at der inden for børne- og ungeområdet efterspørges flere plejefamilier, inden for voksenhandicapområdet forventes flere senhjerne-skadede borgere og et ønske om flere § 107 tilbud, mens der på herberg/forsorgshjemsområdet forventes mangel på pladser.
Følgende initiativer er igangsat:
Socialtilsynet er inviteret til samarbejde om rekruttering af plejefamilier
Der gennemføres en spørgeskemaundersøgelse om behovet for pladser på hjerneskadeområdet i 2016
Hjemløshed/socialt udsatte er fokusområde i 2017, men forventes pga. tilbagemeldingerne startet i 2016.
Spørgsmålet om kapacitet, efterspørgsel og udviklingstendenser på de lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger koordineres på tværs af de fem rammeaftaler og indgår med en fælles tekst i de fem udviklingsstrategier.
Fokusområder
Med udviklingsstrategien aftales fokusområder, som kommunerne arbejder med i det pågældende år. Udvalgsmedlemmer og direktører fra de 17 kommuner og Region Sjælland var i april 2016 samlet til et temamøde, hvor fokusområder 2017 blev drøftet. Brugerrepræsentanterne fra det regionale dialogforum var ligeledes repræsenteret.
Udover en evt. central udmelding fra Socialstyrelsen den 1/11-2016, som man ville skulle arbejde med i 2017, drøftede man andre mulige fokusområder. Der var opbakning til, at følgende er fokusområder i 2017:
1) Evt. central udmelding fra Socialstyrelsen 1/11-2016
2) Kommunikationsområdet – fortsat fra 2016
3) Økonomi – fortsat fra 2016
4) Hjemløshed/socialt udsatte - ny
5) Psykiatriområdet - Bedre kvalitet i støtten til borgere i grænseområdet mellem psykiatri-, socialpsykiatrisk- og misbrugsområdet og som har voldelig risikoadfærd - ny
6) Proces for fornyet politisk grundlag for rammeaftale 2018 - ny
Styringsaftalen
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud.
Alle takster for institutioner omfattet af styringsaftalen beregnes efter samme principper. Principperne er: Mindst mulig administration, færrest mulige takster, færrest mulige tillægsydelser.
Jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal kommuner og region i forbindelse med udviklingsstrategien og styringsaftalen drøfte socialtilsyn og børnehus. I rammeaftalen indgår således en kort status for begge.
Socialstyrelsen har pr. 1/11-2015 udsendt en central udmelding om borgere med svære spiseforstyrrelser som afrapporteres og behandles som en del af rammeaftale 2017. Afrapporteringen indgår i rammeaftale 2017 som bilag.
Afsnittet om Grønland og Færøerne er revideret, så det opdateret beskriver de forpligtigelser, Region Sjælland har i den gældende bekendtgørelse. Der er rettet henvendelse til Social- og Indenrigsministeriet med henstilling om, at give mulighed for at opfylde forsyningsforpligtigelsen med botilbud efter § 107 i serviceloven og boliger efter almenboligloven med hjælp og støtte efter §§ 83 og 85 og ikke kun med § 108 tilbud som nævnt i bekendtgørelsen.
I styringsaftalen indgår efter forslag fra Slagelse Kommune, at tællemetoden for aflastningsdøgn ved ophold på aflastningstilbud ændres til ”hoteldøgn” dvs. fra kl. 12:00 til 12:00 næste dag. Formålet med ændringen er, at dette vil skabe mere gennemsigtighed for borgeren. Ændringen gælder fra 1/1 2017.
I lighed med styringsaftale 2016 indgår en taskforceprocedure for lukningstruede tilbud - dvs. en procedure for, hvordan man samler op, hvis der opstår problemer i forhold til specialiserede tilbud som er bevaringsværdige.
I lighed med styringsaftale 2014, 2015 og 2016 indgår standardkontrakter for børneområdet og for voksenområdet som bilag til styringsaftalen for 2017.
K17 har drøftet sagen på møde ultimo maj 2016 og anbefaler indstillingen til KKR Sjælland.
Dialogforum med deltagelse af repræsentanter fra DH har ligeledes drøftet udkast til rammeaftale. Brugerrepræsentanterne pegede i den forbindelse på, at det særligt i forhold til tilbud på kommunikationsområdet er vigtigt at have fokus på, at de nødvendige specialiserede kompetencer/tilbud er til stede.
KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen på sit møde den 13. juni 2016 og anbefaler rammeaftalen til tiltrædelse i kommunalbestyrelserne og regionsrådet.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge ikke at godkende Rammeaftalen 2017.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender Rammeaftalen 2017. Rammeaftalen 2017 anbefales godkendt af KKR og indeholder bl.a. et forslag fra Slagelse Kommune om, at ændre tællemetoden for aflastningsdøgn ved ophold på aflastningstilbud til ”hoteldøgn”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Børn og Familie.

Indstilling
Handicapchefen indstiller,
1.    at Byrådet godkender Rammeaftalen 2017. 
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 8. august 2016:
Fraværende:  Pernille Ivalo Frandsen (V)
Anbefalet.
Uddannelsesudvalget anbefaler, at Borgmestrene i de 17 kommuner, får "Rammeaftalen" suppleret med aftaler omkring "social eksport".
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Anbefales.

4. Undersøgelse af "Anden ledsagelse" (B)

4.      Undersøgelse af "Anden ledsagelse" (B)

Sagsnr.: 330-2016-27649               Dok.nr.: 330-2016-214987                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om resultatet af en undersøgelse vedrørende ”Anden ledsagelse”, som blev bestilt af udvalget i november 2014. Endvidere skal udvalget træffe beslutning om, hvorvidt der skal besluttes et nyt serviceniveau for ”Anden ledsagelse”.
Baggrund
I 2014 indskærpede KL overfor kommunerne, at såvel "Socialpædagogisk ledsagelse" som "Anden ledsagelse" er en del af tilbuddenes serviceniveau. Borgerne i kommunale tilbud kan således ikke tilkøbe tilbuddets personale til ledsagelse. Hvis borgerne har behov for mere ledsagelse, end det, som tilbuddet kan tilbyde inden for den økonomiske ramme, må de derfor tilkøbe ydelsen udefra.

Som følge af indskærpelsen fra KL, traf Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. november 2014 en beslutning om, at det fremtidige serviceniveau for ledsagelse i botilbud i Slagelse Kommune. "Socialpædagogisk ledsagelse" og "Anden ledsagelse" gives altid som en del af tilbuddets serviceniveau.
"Socialpædagogisk ledsagelse" er defineret som ledsagelse til lægebesøg, tandlæge eller anden nødvendig behandling, kontakter til offentlige myndigheder, indkøb af tøj, fodtøj eller tilsvarende, og er en "skal-opgave" for tilbuddet.

"Anden ledsagelse" er defineret som ledsagelse ved ferie, koncerter, biografture, cafébesøg, deltagelse i fritidsundervisning, besøg hos familie eller venner eller lignende, og er en "kan-opgave" for tilbuddet.

Handicap og Psykiatriudvalget traf samtidig beslutning om, at der i 2016 skal fremlægges en opsamling af de enkelte døgntilbuds erfaringer med beslutningen for serviceniveau for ”Anden ledsagelse” udført i 2015.
Rapporten ”Undersøgelsen vedrørende beslutning om serviceniveau for ledsagelse” indeholder en opsamling af de erfaringer og tendenser som virksomhederne ser efter Handicap og Psykiatriudvalgets beslutning.
I Center for Handicap og Psykiatri blev det besluttet at iværksætte en spørgeskemaundersøgelse, som skulle omfatte døgntilbud på handicap- og psykiatriområdet i Slagelse Kommune.
Formålet med undersøgelsen er at belyse, om det fastlagte serviceniveau har fået konsekvenser for borgernes mulighed for ”Anden ledsagelse”
Der blev udsendt spørgeskema til 16 botilbud, heraf har 12 besvaret undersøgelsen. Dette giver en svarprocent på 75 pct. Et tilbuds besvarelse svarer til 8,3 pct. i undersøgelsen.
Følgende botilbud har indgået i undersøgelsen:
Virksomhed
Tilbud
Autisme Center Vestsjælland (ACV)
Voksen 6 (§ 105)
Voksen 11 (§ 105)
Voksen 13 (§ 107)
Socialt Resursecenter (SRC)
Kastanievej (§ 105)
Stapels Gård (§ 105)
Grendalsvej (§ 105)
Socialpsykiatrisk Center Slagelse (SCS)
Århusvej (§§ 105, 107)
Østergården (§§ 107, 108)
Specialcenter Vest(SCV)
Park Allé (§ 105)
Vejsgårds Allé (§ 105)
Halsebyvænge (§ 105)
Specialcenter Øst (SCØ)
§§ 105, 107, 108
Konklusion
Spørgeskemaundersøgelsen har haft til formål at belyse, om det fastlagte serviceniveau har fået konsekvenser for borgernes mulighed for ”Anden ledsagelse”.
På baggrund af virksomhedernes besvarelser kan der udledes følgende konklusion:
1. At der fra 2013 til 2015 er sket ændringer i serviceniveauet for ferieledsagelse på følgende botilbud:
Botilbud
2013
2015
Østergården i SCS
5 dage
1-4 dage
Vejsgårds Allé i SCV
6-9 dage
5 dage
Halsebyvænge i SCV
individuelt
5 dage
Voksenteam 6 i ACV
10 <
6-9 dage
Kastanievej i SRC
5 dage
individuelt
2. At der fra 2013 til 2015 ikke er sket ændringer i serviceniveauet for ferieledsagelse på følgende botilbud:
Botilbud
2013
2015
Århusvej i SCS
0 dage
0 dage
Specialcenter Øst
5 dage
5 dage
Grendalsvej i SRC
5 dage
5 dage
Stapels Gård i SRC
6-9 dage
6-9 dage
Voksenteam 11 ACV
individuelt
individuelt
Voksenteam 13 ACV
individuelt
individuelt
Park Allé i SCV
10 <
10 <
3. At det ikke er muligt at vurdere, om der er tale om en serviceforringelse for de borgere, som tilbydes ferieledsagelse individuelt. Botilbuddene oplyser i denne sammenhæng, at alle borgere tilbydes ferie, men varigheden og målet for ferien er forskellig.
4. At der er tre botilbud, som ikke oplever nogen forskelle i serviceniveau på ”Anden ledsagelse” i år 2013 og år 2015. De resterende 9 botilbud oplever, at der generelt er sket en forringelse, herunder:
· At endags ture og ferier i langt højere grad udbydes i grupper.
· At flere borgere ikke finder det fastlagte serviceniveau for antal feriedage pr. år er tilstrækkeligt.
· At muligheden for udlandsture er blevet mindre.
· At borgere, som ønsker ferier fx to gange om året ikke kan tilgodeses.
· At virksomhedens økonomi bliver mere styrende for borgernes muligheder.
Principafgørelse i Ankestyrelsen
En principafgørelse fra Ankestyrelsen om serviceniveau i forhold til socialpædagogisk støtte vedr. ”Anden ledsagelse” fastslår, at borgerne har ret til socialpædagogisk støtte i forbindelse med ophold uden for botilbuddet med varighed over flere sammenhængende dage. Der er ikke taget stilling til, hvordan den socialpædagogiske støtte skal udmøntes, herunder om støttebehovet kan dækkes via et ferieophold for en mindre gruppe.
Principafgørelsen betyder at ”Anden ledsagelse” ikke længere er en ”kan-opgave”, men en ”skal-opgave”, hvad angår borgerens ret til ferieophold uden for botilbuddet over flere sammenhængende dage. Det bør i denne sammenhæng drøftes, hvorvidt der skal træffes beslutning om nyt serviceniveau for ”Anden ledsagelse”, da principafgørelsen medfører et krav om, at botilbuddene skal levere tilbud om ferie i flere sammenhængende dage. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Det er op til udvalget, hvorvidt der skal besluttes et nyt serviceniveau for ”Anden ledsagelse”.
Vurdering
Eftersom Ankestyrelsen har truffet principafgørelse om ”Anden ledsagelse” i forbindelse med borgerens ret til ferieophold i flere sammenhængende dage, anbefaler administrationen, at der træffes beslutning om nyt serviceniveau for ”Anden ledsagelse”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at  Handicap og Psykiatriudvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at  Handicap og Psykiatriudvalget tager stilling til, hvorvidt der skal besluttes nyt serviceniveau for ”Anden Ledsagelse”.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Til efterretning.
Vedr. serviceniveau for anden ledsagelse, skal dette ændres. Administrationen udarbejder forslag til nyt serviceniveau.

5. Etablering af skæve boliger (D)

5.      Etablering af skæve boliger (D)

Sagsnr.: 330-2015-71839               Dok.nr.: 330-2016-438428                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalgsformanden har ønsket en fornyet drøftelse af mulighederne for at etablere skæve boliger. Udvalget drøftede i oktober 2015 mulige placeringer af skæve boliger. I den seneste drøftelse juni 2016 er sagen blevet suppleret med en faglig vurdering vedrørende placering og erfaring fra de allerede anvendte skæve boliger.
Det måtte konstateres, at der ikke til den seneste drøftelse var fundet egnede eksisterende lokaler til brug for etablering af skæve boliger.
Sagen er nu suppleret med oplysninger om:
· Målgruppen der har behov for en skæv bolig i en pavillon f.eks. i en ”skurvognsby”
· Eksempel på anlægsøkonomi for skæve boliger som pavillonboliger på en kommunal grund.
· 2015 tal for Slagelse borgere der har haft ophold på et forsorgshjem.
I afsnittet herunder gentages baggrundsinformationerne fra udvalgets tidligere drøftelser suppleret med ovenstående nye oplysninger.
Baggrund
Af forslag til handleplanen fremgår, at Center for Handicap og Psykiatri forsøger at afdække mulige samarbejdspartnere for etablering af skæve boliger i de tre byområder Skælskør, Korsør og Slagelse.
Faglig baggrund for en bymæssig placering. 
Den bymæssige prioritering skyldes, at det erfaringsmæssigt har vist sig, at det er lettere at understøtte og fastholde de mest udsatte borgere i egen bolig, hvis der er nemmere adgang til følgende øvrige indsatser:
· varmestuer, hvor det vil være muligt at spise
· behandlingstilbud i form af læge, gadesygeplejerske, psykiatrisk behandling og apotek
· kontakt til misbrugsbehandling og socialpsykiatri
· bedre og enklere transportmuligheder
· jobcenter samt rådgivning og udbetaling
De 2 nuværende grupper af skæve boliger i Slagelse by fungerer uden problemer i forhold til omgivelserne, og der ses en klar fordel i at boligerne er etableret i samme byområde, som Forsorgshjemmet Toften, hvor det vil være muligt at udnytte samdriftsfordele og dermed større fleksibilitet i indsatsen.
Behovet for boliger er størst i Slagelse byområde hvor borgerne primært efterspørger boliger. For mange hjemløse er det en stor udfordring, at starte en tilværelse i egen bolig, og det har derfor afgørende betydning for borgernes tro på, at det kan lykkes, at eksisterende netværk og støtte er til rådighed i umiddelbar nærhed.
Målgruppen med behov for en pavillonbolig f.eks. i en ”skurvognsby”
I målgruppen for skæve boliger vil der være en forskellighed i borgernes behov og ønsker og der kan derfor ikke peges på en bestemt boligform f.eks. som boligerne i Nansensgade og Klosterbanken som vil være dækkende for alle borgere i målgruppen.
Gruppen af borgere der har behov for en pavillonbolig er udsatte borgere der aktuelt er hjemløse eller i nærliggende fare for at blive hjemløse, da de ikke kan fungere i deres nuværende bolig. Målgruppen er ofte kendetegnet ved en atypisk social adfærd og/eller psykisk sygdom kombineret med et misbrug. Målgruppen er typisk uden et socialt netværk som f.eks. kan understøtte dem i det daglige liv herunder i at kunne fastholde en bolig. Målgruppen har typisk store vanskeligheder ved selv at benytte støttemulighederne i det øvrige sociale system.
Borgernes sociale og/eller psykiske udfordringer har betydet at de har levet eller er i fare for at måtte leve en ”pendlertilværelse” rent boligmæssigt. De har derigennem fået mange negative erfaringer omkring at kunne bo tæt på andre f.eks. i en opgang i alment boligbyggeri. Perspektiverne omkring etablering af pavillonboliger er derfor at skabe boliger med lidt afstand til naboen hvor en kombination af luft, ro og tilknyttet støtte af en social vicevært kan skabe mulighed for at fastholde borgeren i sin egen bolig.
Aktuelle tal for antal hjemløse 
Der er i 2015 betalt ophold for i alt 104 (85) Slagelse borgere (2014 tal er anført i parentes) heraf havde:
34 (31) Slagelse borgere kun ophold på Toften
7 (9) Slagelse borgere havde ophold både på Toften og andre Forsorgshjem uden for
     Slagelse Kommune.
63 (45) Slagelse borgere havde kun ophold på Forsorgshjem uden for Slagelse Kommune.
Siden sidste udvalgsmøde har SFI (Det nationale forskningscenter for velfærd) offentliggjort den nationale kortlægning af Hjemløshed i Danmark i 2015. Kortlægningen foretages hvert andet år i uge 6, og er derfor et udtryk for hjemløsheden registreret denne uge, dette år.
For Slagelse Kommune viser hjemløsetællingen en stigning i antallet af hjemløse fra 64 personer i 2013 til 96 personer i 2015. Hvilket svarer til 1,3 % pr. 1.000 indbyggere. Den aktuelle boligsituation kan have indflydelse på antallet af hjemløse.
For første gang har SFI lavet en aldersmæssig opgørelse af hjemløse i de enkelte kommuner og de 96 hjemløse Slagelse borgere fordeler sig aldersmæssigt jf. nedenstående:
< 17 år
1
18 – 24 år
23
25 – 29 år
5
30 – 39 år
15
40 – 49 år
31
50 – 59 år
16
> 60 år
5
Handleplan frem mod beslutning om etablering af flere skæve boliger
Administrationen har herunder oplistet en handleplan, som kan føre frem mod en beslutning om konkret etablering af flere skæve boliger.
August 2015
Kontakt til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om puljen Tilskud til skæve boliger forventes ændret – det bliver den ikke
August 2015
Afdækning af mulige samarbejdspartnere eksterne og interne – rettet henvendelse til:
· Slagelse Boligselskab
· Bolig Korsør
· Slagelse Almene Boligselskab
· Skælskør Boligselskab
· Fællesorganisationernes Boligforening
· Kommunale Ejendomme – Ejendomsstrategien
· Kirkens Korshær
September / Oktober 2015
På baggrund af tilbagemeldinger fra mulige eksterne og interne samarbejdspartnere afholdes afklarende møder om de konkrete forslags tidsmæssige, anlægsmæssige og økonomiske perspektiver
November 2015
Udvalget præsenteres for konkrete forslag til etablering af skæve boliger
November/ December 2015
Processen for etablering af skæve boliger igangsættes
I en handleplan vil typisk skulle indgå en række detailelementer afhængigt af valg af samarbejdspartner og placering, herunder om der sker ombygning af en eksisterende bygning eller nyetablering af boliger f.eks. i pavilloner i en ”skurvognsby”.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Administrationen foreslog til drøftelse i oktober 2015 en af de to følgende modeller for etablering af flere skæve boliger.
1. Et boligselskab etablerer boligerne i en relevant bygning erhvervet til formålet. Vicevært funktion tilknyttes fra Forsorgshjemmet Toften.
2.  Slagelse Kommune etablerer boligerne i en relevant bygning erhvervet til formålet. Vicevært funktion tilknyttes fra Forsorgshjemmet Toften.
Handlemulighederne tager udgangspunkt i de 2 nuværende boligtilbud til hjemløse borgere i Slagelse Kommune med tilknyttede sociale viceværter sammenholdt med de undersøgte muligheder for etableringer. Disse muligheder understøttes af den faglige vurdering af de skæve boligers placering i et byområde.
En undersøgelse af mulige placeringer i en boligorganisations bygning eller i Slagelse Kommunes egne ledige bygninger har ikke aktuelt vist en passende bygning til formålet i Slagelse byområde.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri har gode erfaringer med etableringen af skæve boliger i samarbejde med et boligselskab. Der er fra flere boligselskabers side vist stor interesse og vilje til at bidrage til at løse opgaven. Flere boligselskaber er bekendt med ansøgninger til ministeriet så den formelle del af arbejdet kan iværksættes hurtigt og problemfrit.
Set i forhold til udvalgets ønske om en hurtig etablering, vil Center for Handicap og Psykiatri anbefale, at der arbejdes på at gennemføre etableringen af de skæve boliger i samarbejde med et boligselskab.  Én boligorganisation har taget initiativ til at undersøge om der kunne erhverves en passende bygning. Dette initiativ har foreløbigt ikke frembragt en passende bygning i Slagelse byområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsøkonomi for skæve boliger som pavillonboliger på en kommunal grund.
Med et eksempel fra 2013/2014 har en anden kommune etableret 6 skæve boliger på hver 40 m2 samt et fælleshus på 50 m2 incl. 15 m2 kontor for en samlet anlægssum på kr. 4.921.000. Der er opnået tilskud på samlet 2,4 mio. kr. Den resterende anlægssum kr. 2.521.000 er finansieret med realkreditlån med kommunal garanti. Den månedlige husleje for en bolig på 40 m2. var ved projekteringen beregnet til kr. 2.200.  I den samlede anlægssum indgår en kommunal grund på 1.890 m2 med en værdi på kr. 340.000.
Det årlige driftsbudget for boligerne er på samlet knap kr. 160.000 årligt incl. afdrag og renter på realkreditlånet som fuldt ud er finansieret af huslejen for boligerne samt borgerenes betaling for forbrug (varme, el og vand).
Det skal bemærkes at ovenstående eksempel på etablering af boliger er sket i form af genanvendelse af fundamenter og de fleste installationer i jorden (vand, kloak og el) til opførelse af de 6 boliger samt ombygningsudgifter til fælleshuset på 50 m2. I et projekt hvor disse forudsætninger ikke er til rådighed må der regnes med en samlet højere anlægssum, som fuldt ud vil påvirke huslejen da denne merudgift fuldt ud skal lånefinansieres.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at udvalget tager en fornyet drøftelse af mulighederne for etablering af flere skæve boliger.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet. Administrationen undersøger fortsat konkrete muligheder vedr. placering.

6. Nedlæggelse botilbuddet Fasanvænget ved Autisme Center Vestsjælland (E)

6.      Nedlæggelse botilbuddet Fasanvænget ved Autisme Center Vestsjælland (E)

Sagsnr.: 330-2016-49750               Dok.nr.: 330-2016-386620                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatrichefen har i samarbejde med virksomhedslederen ved Autisme Center Vestsjælland truffet beslutning om at nedlægge botilbuddet Fasanvænget med 5 midlertidige pladser efter servicelovens § 107. Botilbuddet ophører herefter pr. 31. december 2016.
Baggrund
Med baggrund i en samlet kapacitet af midlertidige pladser i botilbud efter servicelovens § 107 ved Autisme Center Vestsjælland på i alt 38 pladser er det vurderet, at der fremover ikke vil være behov for de 5 selvstændigt beliggende pladser på Fasanvænget i Slagelse.
De beboere der aktuelt bor på Fasanvænget, vil i samarbejde med deres handlekommune kunne tilbydes et andet midlertidigt tilbud efter servicelovens § 107 ved Autisme Center Vestsjællands på Anholtvej i Slagelse. Autisme Center Vestsjælland vil ligeledes kunne tilbyde andre tilbud der måtte være relevante for de berørte borgere.
De individuelle afklaringer i forhold til den enkelte borger vil blive afklaret i samarbejde med de berørte handlekommuner i perioden frem til den 31. december 2016.
Fasanvænget 5 i Slagelse blev etableret den d. 1. oktober 2006 og er placeret i et lejet parcelhus. Lejemålet ophører med nedlæggelse af de 5 midlertidige pladser.
De 5 midlertidige pladser på Fasanvænget indgår i de botilbud Slagelse Kommune stiller til rådighed inden for Rammeaftalen mellem kommunerne i region Sjælland og Region Sjælland og er godkendt af Socialtilsyn Øst.
Slagelse Kommune vil meddele Rammeaftalesekretariatet, at de 5 pladser nedlægges pr. 31. december 2016. Socialtilsyn Øst har oplyst, at tilsynet ikke har indvendinger mod nedlæggelse af de 5 pladser på Fasanvænget.
Retligt grundlag
De 5 midlertidige botilbudspladser på Fasanvænget er oprettet efter servicelovens § 107.
Handlemuligheder
Efter de gældende kompetenceregler er det Handicap og Psykiatriudvalgets kompetence, at oprette og nedlægge pladser og tilbud inden for fagudvalgets område.
Handicap og Psykiatriudvalget kan beslutte, at tage Handicap og Psykiatrichefens beslutning om nedlæggelse af de 5 pladser til efterretning. Udvalget kan beslutte at sagen skal yderligere belyses før den tages til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at nedlæggelse af de 5 midlertidige pladser på Fasanvænget er en nødvendig tilpasning af kapaciteten i forhold til den aktuelle efterspørgsel af midlertidige botilbud til voksne med autisme. Det er ligeledes administrationens vurdering, at de fysiske rammer hvori botilbuddet er placeret ikke er hensigtsmæssige til formålet.
Yderligere supplerer nedlæggelse af pladserne på Fasanvænget de overordnede mål i Slagelse Kommunes ejendomsstrategi dels ved en fortætning af bygningsanvendelsen og i den konkrete situation ved ophør af et eksternt lejemål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Pladserne på Fasanvænget er fuldt ud takstfinansierede, der økonomisk er finansieret med lige store udgifter og indtægter også benævnt som et 0-budget. Det har således ikke nogen nettoøkonomisk virkning i Slagelse Kommune, at nedlægge de 5 pladser. De handlekommuner der køber pladser ved Autisme Center Vestsjælland, vil som udgangspunkt ikke få ændrede udgifter, hvis de i samarbejde med borgeren ønsker, at købe et tilsvarende tilbud på Autisme Center Vestsjælland.
Nedlæggelsen af pladserne på Fasanvænget vil ikke få personalemæssige konsekvenser i form af afskedigelser. Det fastansatte personale der er tilknyttet Fasanvænget vil blive tilbudt ansættelse i opgangsfællesskabet på Anholtvej eller andet sted i Autisme Center Vestsjælland.
Beslutningen om nedlæggelse af de 5 midlertidige pladser giver således ikke anledning til nogen bevillingsmæssige ændringer. De 5 pladser og tilhørende 0-budgetter vil udgå i forbindelse med fremlæggelse af budgetforslagene for 2017.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Handicap- og Psykiatrichefens beslutning om nedlæggelse af 5 midlertidige botilbud ved Fasanvænget tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Til efterretning.

7. Meddelelser (O)

7.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-442509                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Budget 2017
2) Århusvej
3) Status på velfærdsteknologi, Velfærdsteknologisk Investeringsbank. Der afsættes 300.000 kr. til et AppVærksted fra den velfærdsteknologiske investeringsbank. AppVærkstedet skal udvikle og producere værdifulde velfærdsteknologiske løsninger til gavn for borgerne i Slagelse Kommune. Værkstedets første opgave bliver at producere en App, som kan understøtte Slagelse Kommunes Tilgængelighedsplan og derved udvikle et nyt velfærdsteknologisk redskab, som kan vejlede borgerne, særligt borgere med bevægelseshandicaps, i bevægelse rundt i byen og naturen. Værkstedet ”ansætter” 8-12 borgere med særlige behov, som i dag modtager tilbud fra enten Center for Handicap og Psykiatri eller fra Jobcenter Slagelse. Værkstedet inkluderes i et uddannelsesmiljø (UCSJ Campus Slagelse), hvor de ansatte borgere møder andre unge mennesker, som er i gang med egne uddannelsesforløb. Borgerne indgår i aftalte værkstedsforløb i overensstemmelse med den produktive ressource, som den enkelte borger besidder, hvorved deres ressource transformeres til værdiskabelse til gavn for kommunens borgere og velfærden.
Projektet understøtter de frihedsteknologiske målsætninger, som er formuleret i Slagelse Kommunes velfærdsteknologiske strategi (vedtaget af fagudvalgene Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget i 2014). Modellen for den Velfærdsteknologiske Investeringsbank blev godkendt begge fagudvalg i januar/februar 2016.
4) Tårnborg skole
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
5) Psykiatrisygehus
De 5 meddelelser blev taget til efterretning.

8. Eventuelt (O)

8.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-356851                                          Åbent
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Jørn-Ole Didriksen (V)
Intet.