Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 3. oktober 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2016-472112                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Månedlig rapportering på Myndighed for Handicap og Psykiatri pr. ultimo august 2016 (E)

2.      Månedlig rapportering på Myndighed for Handicap og Psykiatri pr. ultimo august 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-18227               Dok.nr.: 330-2016-539974                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med Budgetopfølgning primo budgetåret 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børn- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Sagen fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer, blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Jf. Byrådets beslutning den 29. februar 2016 pkt. 7.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter ligesom, der hvor det er muligt, er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri forventer, at forbrug og budget balancerer ved årets udgang.
Center for Handicap og Psykiatri er inde i en proces med omlægninger på flere niveauer. Der har forestået et arbejde med at kvalitetssikre en ny database til håndtering af data omkring aktiviteter og aktuelle gennemsnitspriser. Databasen har dog ikke på nuværende tidspunkt leveret det ønskede. For at komme videre med processen i forhold til økonomistyring, videreudvikles og redesignes de allerede eksisterende styringsregneark til at kunne levere de ønskede data. Processen forventes at vare henover efteråret og kobles sammen med at Center for Handicap og Psykiatri står overfor, at skulle have et nyt fagsystem, hvor ambitionen er at sagsstyring og økonomi kan kobles sammen i ét system.
I de tidligere månedsrapporteringer er der blevet fremlagt 2 skemaer omhandlende hhv. forventet regnskab og aktivitetsdata. Aktivitetsdataene mangler validitet, og det er ikke hensigtsmæssigt, at fortsætte med at fremlægge dataene, før at styringsregnearkene er redesignet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer foreligges til efterretning, og danner dermed ikke grundlag for at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Udvikling i økonomi er kommenteret i bilaget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at den månedlige rapportering pr. ultimo august 2016 tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.

3. Anlægsregnskab for etablering af centeradministration og salg af 2 ejendomme (B)

3.      Anlægsregnskab for etablering af centeradministration og salg af 2 ejendomme (B)

Sagsnr.: 330-2016-66130               Dok.nr.: 330-2016-533283                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der fremlægges anlægsregnskab for etablering af centeradministration samt salg af 2 ejendomme. Anlægsbevillingerne til etablering af centeradministration blev godkendt i Byrådet den 20. december 2010 i tilknytning til der blev givet bevillinger til etablering af 106 almene boliger fordelt på fem placeringer.
Baggrund
Anlægsbevillingerne til etablering af centeradministration blev godkendt i Byrådet den 20. december 2010 i tilknytning til, at der blev givet bevillinger til etablering af 106 almene boliger fordelt på fem placeringer.
Bevillingen blev afsat til udgifter til ny etablering af centeradministration til Specialcenter Vest i tilknytning til, at der skulle etableres 4 nye boliggrupper i den vestlige del af Slagelse Kommune. Boliggrupperne er etableret i Skælskør, Vemmelev, Halseby og Korsør. Det blev derfor planlagt at flytte centeradministrationen til en placering ligeledes i den vestlige del af Slagelse Kommune.
Samtidig blev det besluttet, at nettoprovenuet ved salg af 2 ejendomme, der blev fraflyttet ved etablering af de 106 boliger, skulle anvendes til at nedsætte udgiften ved etablering af centeradministrationen.
Der blev afsat følgende anlægsbevillinger (sted 018550):
Udgifter til etablering af centeradministration               5.865.071 kr.
Nettoindtægt ved salg af 2 ejendomme                     -2.500.000 kr.
Samlet nettobevilling                                                     3.365.071 kr.
Regnskab vedr. udgiftsbevillingen
I perioden 2011 til 2014 har Byrådet besluttet, at om disponere samlet kr. 5.700.750 af de afsatte udgifter til finansiering af merudgifter ved etablering af de 4 boliggrupper med servicearealer. Merudgifterne har været afledt af, at de afsatte budgetter for boliggrupperne ikke har kunnet dække lavestbydende hovedentreprenørs bud, samt for et byggeris vedkommende at lavest bydende hovedentreprenør ikke vedstod sit bud og der derfor blev givet bevilling til indgåelse af kontrakt med næst lavest bydende hovedentreprenør.
De samlede udgifter efter om disponeringer er herefter:
Oprindelig udgiftsbevilling til centeradministration            5.865.071 kr.
Om disponeret til 4 boliggrupper                                    -5.700.750 kr.
Udgifter ved flytning og etablering af centeradministration -294.864 kr.
Afrundinger ved overførsel mellem årene 2010-2016        -27.112 kr.
Merforbrug vedr. udgifter                                               -157.655 kr.
I tilknytning til ovenstående omplaceringer blev muligheden for etablering af centeradministration i eksisterende kommunale bygninger afdækket. Centeradministrationen for Specialcenter Vest kunne herefter flytte ind i de kommunale lokaler på Dahlsvej 3 i Korsør
Regnskab vedr. indtægtsbevillingen
Oprindelig indtægtsbevilling ved salg af 2 ejendomme    -2.500.000 kr.
Nettoindtægt ved salg af Boeslundehus, Rennebjergvej i
Boeslunde samt Vimarhus, Slagelse Landev. i Vemmelev -3.060.655 kr.
Regnskab vedr. indtægter viser en merindtægt på            560.655 kr.
Samlet regnskab vedr. udgifter og indtægter
Samlet merforbrug og merindtægt udgør                             403.000 kr.
I 2016 har byrådet besluttet at om disponere kr. 400.000 til genetablering af pavilloner ved Forsorgshjemmet Toften.
Samlet mindreforbrug vedr. udgifter og indtægter herefter     3.000 kr.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse kommune
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at godkende det fremlagte regnskab eller det kan besluttes at bede om flere oplysninger til belysning af det fremlagte regnskab.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at kombinationen mellem de gennemførte om disponeringer og at der samtidigt er fundet en god løsning for etablering af centeradministration for Specialcenter Vest i eksisterende kommunale bygninger under omstændighederne har været en hensigtsmæssig anvendelse af anlægsbevillingen.
De to hovedårsager til om disponeringerne har dels været, at de afsatte beløb til boliggrupperne med budgetter lidt under rammebeløbene for alment boligbyggeri ikke har kunnet dække lavestbydende hovedentreprenørers budsummer, dels at én hovedentreprenør ikke vedstod sit laveste bud hvorfor det blev besluttet at indgå kontrakt med næstlavest bydende. Sidstnævnte beslutning krævede en om disponering på samlet 2,6 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
4.1
-3
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
3
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at det fremlagte anlægsregnskab godkendes.
2.    at netto mindreforbruget på 3.000 kr. tilføres kassen
3.    at sagen videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

4. Omplacering af bevillinger - ved ændring af ordningen "85 Job med løntilskud" (B)

4.      Omplacering af bevillinger - ved ændring af ordningen "85 Job med løntilskud" (B)

Sagsnr.: 330-2010-77256               Dok.nr.: 330-2016-531708                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget samt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende omplacering af bevillinger mellem Center for Handicap og Psykiatri, samt Center for Arbejdsmarked og Integration i forbindelse med nedlægning af ”job med løntilskud” med VASAC som udfører.
Sagen skal fremsendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget.
Baggrund
Med udgangspunkt i beskæftigelsespolitikken ”Værdi for alle” godkendte Handicap- og Socialpsykiatriudvalget den 2. november 2010 og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 11. november 2010 et forslag til etablering af 100 job med løntilskud med VASAC som udfører.
Forslaget blev endeligt godkendt af Økonomiudvalget den 13. december 2010.
Mulighederne for etablering af de 100 job med løntilskud for førtidspensionister skete med baggrund i Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven).
Ordningen blev senere ændret til 85 job med løntilskud med baggrund i besparelser i Center for Arbejdsmarked og Integration.
I forbindelse med løbende tydeliggørelse af ordningen ”Job med løntilskud” har administrationen rettet en stigende opmærksomhed på ordningens krav f.eks. vedr. opfølgning og udvikling samt det beskæftigelsesfremmende sigte i forhold til den enkelte borger. Til brug for en samlet vurdering af grundlaget for at opretholde de 85 job med løntilskud har Ernst & Young P/S udarbejdet et revisionsnotat herom.
Revisionsfirmaet klargør tydeligt, at der skal ske en individuel vurdering af de nuværende 85 borgeres ansættelse under ordningen job med løntilskud.
Slagelse Kommune er ikke berettiget til statsrefusion for mentorstøtte vedrørende de borgere, der ikke opfylder ordningens forudsætninger om udvikling - med sigte på at kunne opnå beskæftigelse uden mentorstøtte.
Handicap- og Psykiatriudvalget blev ved mødet den 4. januar 2016, med deltagelse af den daværende arbejdsmarkedschef, orienteret om revisionsnotatet. Herunder, at det må forventes, at næsten alle borgere ikke vil være berettiget til opretholdelse af deres ansættelse i ordningen, og derfor må forventes at skulle opsiges. Orienteringssagen var også på Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. januar 2016.
De berørte borgere vil forventeligt være berettiget til et beskæftigelsestilbud efter servicelovens § 103.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats § 31b samt Lov om Social Service § 103.
Handlemuligheder
De berørte borgere er i løbet af første halvår 2016 blevet revurderet i forhold til gældende lovgivning. Efter den individuelle vurdering af borgerne, er der 70 Slagelse borgere, som overgår fra job med lønskud jf. Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats § 31 b til beskyttet beskæftigelse efter Lov om Social Service § 103 i 2016.
På grund af borgernes forskellige ansættelsesdatoer i job med løntilskud, og dermed forskellige opsigelsesvarsler overgår 8 borgere til beskyttet beskæftigelse fra den 1. juli 2016, og 62 borgere overgår til beskyttet beskæftigelse fra den 1. december 2016.
Fra 1. januar 2017 vil hele ordningen ”85 job med løntilskud” med VASAC som udfører, være rullet tilbage til at være fuldt integreret i tilbuddet beskyttet beskæftigelse SEL§103.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at ordningen ”85 job med løntilskud”, ophører med delvis effekt i 2016 og med fuld effekt i 2017.
Personkredsen for mentorstøtte er personer, som har behov for mentorstøtte for at opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse jf. LAB, § 31 b.
I denne sammenhæng skal aktiviteter jf. revisionsfirmaet Ernst & Young P/S, forstås som aktiviteter iværksat efter beskæftigelseslovens regelsæt. Det vil sige aktiviteter med et reelt beskæftigelsesfremmende sigte og dermed ikke et vedligeholdende sigte, som tilfældet er for aktiviteter iværksat efter servicelovens bestemmelser.
Borgerne, som hidtil har været i ordningen – med få undtagelser – opfylder ikke betingelserne om udvikling med sigte på at kunne opnå beskæftigelse uden mentorstøtte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De 100 job med løntilskud, som senere blev til 85 job med løntilskud blev ved etableringen finansieret af Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri, dvs. at der blev flyttet bevillinger fra Center for Handicap og Psykiatri til hhv. Center for Arbejdsmarked og Integration, VASAC Slagelse og konto 6.
Ved ordningens ophør med delvis effekt i 2016 og fuld effekt i 2017, skal bevillingerne flyttes tilbage til Center for Handicap og Psykiatri. De 70 borgere, som er blevet visiteret til beskyttet beskæftigelse SEL § 103 i 2016 har en helårseffekt på 9,17 årsværk svarende til en bevilling på 805.798 kr. i 2016. I 2017 er det den fulde bevilling som flyttes til Center for Handicap og Psykiatri på i alt 7.520.587 kr. Bevillingerne fremgår af nedenstående oversigt.
I 1000 kr.
B2016
B2016
B2017-2020
Antal borgere/årsværk
85
9,17
85
Myndighed for Handicap og Psykiatri
7.472
806
7.521
Jobcenter, løntilskud
-3.752
-404
-3.827
Jobcenter, statsrefusion
1.876
202
1.913
Jobcenter, mentorudgifter
-6.087
-656
-6.208
Jobcenter, statsrefusion
3.043
328
3.104
VASAC, generelomkostninger
-5.412
-584
-5.417
VASAC, produktionsindtægter
3.814
411
3.887
Konto 6, overhead
-954
-103
-973
I alt
0
0
0
I forbindelse med opsigelse af borgerne i job med løntilskud, får borgerne udbetalt feriepenge, som beløber sig til 500.000 kr. Denne merudgift er en engangsudgift i 2016 og ligger på nuværende tidspunkt i VASAC. Merudgiften skal finansieres af den nuværende bevilling, som ligger i Center for Arbejdsmarked og Integration, da udbetaling af feriepengene er i relation til deres job med løntilskud.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.01 Myndighed
806
7.521
7.521
7.521
Drift
4.01 Virksomhed
-173
-1.530
-1.530
-1.530
Drift
2.01
-530
-5.018
-5.018
-5.018
Drift
1.02
-103
-973
-973
-973
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
0
0
0
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles samtidigt i henholdsvis Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016 og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen samt centerchef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at ”85 job med løntilskud” ophører med delvis effekt i 2016 og med fuld effekt fra 1. januar 2017
2.    at der gives tillægsbevilling til politikområde 4.01 Handicap og Psykiatri, enhed 12201 Myndighed for Handicap og Psykiatri på 805.798 kr. i 2016 og 7.520.587 kr. i 2017-2020
3.    at tillægsbevillingerne i 2016 finansieres af politikområde 4.01 Handicap og Psykiatri, enhed 12315 VASAC med -172.415 kr., politikområde 2.01 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration med -530.507 kr. og politikområde 1.02 Administration med -102.876 kr.
4.    at tillægsbevillingerne i 2017-2020 finansieres af politikområde 4.01 Handicap og Psykiatri, enhed 12315 VASAC med -1.529.938 kr., politikområde 2.01 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration med -5.017.629 kr. og politikområde 1.02 Administration med -973.020 kr.
5.    at merudgiften på 500.000 kr. i 2016 vedrørende feriepenge i VASAC, finansieres af den nuværende bevilling for ”85 job med løntilskud” i Center for Arbejdsmarked og Integration
6.    at sagen sendes til godkendelse i Økonomiudvalget.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

5. Status på processen for placering af et dagtilbud for Handicap og Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

5.      Status på processen for placering af et dagtilbud for Handicap og Psykiatri på Tårnborg Skole (O)

Sagsnr.: 330-2015-6773                 Dok.nr.: 330-2016-540538                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om en status på processen med inddragelse af de udpegede interessenter og orienteres i øvrigt nærmere om det aktuelle dag- og samværstilbuds karakter og brugergruppe.
Baggrund
I marts 2015 indstillede Center for Kommunale Ejendomme (CKE) til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) - efter samråd med Skolechefen – at skolerne i Tårnborg og Stillinge skulle udpeges som pilotprojekt for de forestående fortætningsanalyser på de kommunale folkeskoler. Tårnborg Skole blev i indstillingen vurderet interessant på flere parametre, herunder at der i skolens opland var et erkendt ønske/behov for et samlet dagtilbud til Handicap og Psykiatri (Specialcenter Vest). Den 2. marts 2015 godkendte LTE de to skoler som pilotprojekt.
Ultimo 2015 afsluttede CKE sin model for fortætningsanalyse på begge skolerne, og fik modellen godkendt i LTE og Uddannelsesudvalget (UU) tog modellen til efterretning ved den efterfølgende orientering.
Senest blev både LTE, UU og Handicap og Psykiatriudvalget (HP) den 6. juni 2016 orienteret om planen for den videre proces med afdækning af mulighederne for at placere dette dagtilbud på Tårnborg Skole. I den forbindelse tog alle tre udvalg den foreslåede inddragelse af interessenter til efterretning. Interessenter, der skulle inddrages i den afklarende fase, er:
· Skoleledelse
· Skolebestyrelse
· Ejendomskoordinator ved Center for Uddannelse
· Ejendomskoordinator ved Center for Handicap og Psykiatri
I den videre proces vil denne sag i øvrigt være en del af den fremlagte Ejendomsstrategiske Udviklingsplan 2017-2020, og blive behandlet i den sammenhæng.
Retligt grundlag
Lokalplan nr. 13 af 3. december 1981, Korsør Kommune. Lokalplanen har udlagt skolens arealer til offentlige formål. Det vurderes, at det aktuelle dagtilbud opfylder dette.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning eller komme med bemærkninger til den.
Vurdering
CKE har afholdt følgende møder og politiske behandlinger i den afklarende fase:
1. april 2016:
Besigtigelse af Specialcenter Vest’s nuværende dagtilbud i Skælskør og Slagelse med henblik på en forståelse af krav og ønsker til de fysiske rammer
11. maj 2016:
Møde med skoleledelsen på Tårnborg Skole, herunder en orientering om modellen for fortætningsanalyser på folkeskolerne generelt og Tårnborg i særdeleshed
6. juni 2016:
Orientering af fagvalgene UU, HP og LTE, med oplæg til hvilke interessenter der bør inddrages og hvilke der bør høres i afklaringsfasen
10. juni 2016:
Møde med ejendomskoordinator fra Center for Handicap og Psykiatri (CHP) for afklaring af behov, brugere og tilbuddets karakter
16. august 2016:
Præsentation v/CHP og CKE på skolebestyrelsesmødet (udsat til august efter ønske fra bestyrelsen)
13. september 2016:
Præsentation v/CHP & CKE på skolebestyrelsesmødet
4. oktober 2016:
Orientering af fagvalgene UU, HP og LTE
Den næste politiske milepæl i processen:
24. oktober 2016 behandler økonomiudvalget den tidligere nævnte Ejendomsstrategiske Udviklingsplan 2017-2020 (som fremadrettet rummer processen med mulighederne på Tårnborg Skole), idet planen har fået indarbejdet de vinkler som de berørte fagudvalg har ønsket på baggrund af den indledende præsentation af udviklingsplanen.
På baggrund af økonomiudvalgets behandling, vil det være muligt at udarbejde en specifik procesplan for det videre arbejde med de projekter der indgår i udviklingsplanen – herunder for Tårnborg Skole.
Vedlagt er en kopi af referatet fra ovennævnte skolebestyrelsesmøde. Det er CKE’s vurdering, at det tegner et godt billede af den bekymring, der blev givet udtryk for på mødet. Vedlagt er desuden et notat fra CHP, der beskriver dagtilbuddets karakter og den borgergruppe, som tilbuddet henvender sig til.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Placeringen af et dag- og samværstilbud for Handicap og Psykiatri på Tårnborg Skole vil have konsekvenser for Uddannelsesudvalget, som nuværende primær bruger af skolen, for Handicap- og Psykiatriudvalgets muligheder for et tilbud til borgere bosat i Korsør/Tårnborg samt for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets muligheder for at optimere arealudnyttelsen i henhold til den af Byrådet vedtagne Ejendomsstrategi.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Orienteringen taget til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Uddannelsesudvalget anmoder om, at der udarbejdes tids-, proces og kommunikationsforslag, der belyser mulighederne i forhold til de skitserede forslag.
Udvalget opfordrer til, at der afholdes dialogmøde med interessenter og brugere i området.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at Handicap- og Psykiatriudvalget indstiller, at der udarbejdes en tids,-  handle- og kommunikationsplan, hvor de berørte brugere og interessenter inviteres til en dialog om mulighederne. Udvalget opfordrer til offentligt dialogmøde.

6. Analyser af udgifter og takster på det specialiserede socialområde ved KORA (O)

6.      Analyser af udgifter og takster på det specialiserede socialområde ved KORA (O)

Sagsnr.: 330-2016-65534               Dok.nr.: 330-2016-529674                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Sagen fremsendes til fagudvalgets orientering. KORA har udarbejdet analyser på det specialiserede socialområde og offentliggør rapporterne medio oktober 2016. De nyeste tal, som fremgår af rapporterne er regnskab 2014-tal. Rammeaftalesekretariatet i Region Sjælland har fremsendt sagsfremstilling samt KORA-rapporterne til kommunerne i Region Sjælland med henblik på, at kommunerne er orienteret inden rapporterne bliver offentliggjort.
Baggrund
K17 (de 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland) og KKR Sjælland (Kommune Kontakt Råd) tiltrådte på møder hhv. 27/3-2015 og 21/4-2015 Styregruppen i Rammeaftale Sjællands forslag til analyser og tidsplan, som oplæg til en flerårig aftale i forbindelse med rammeaftalen 2017.
Det blev tiltrådt, at der arbejdes videre med følgende fælles effektiviseringsværktøjer, som går på tværs af de 17 kommuner i Region Sjælland:

1) Benchmarking på hhv. voksenhandicapområdet og børnehandicap-området.
2) Visitation. Analyse af udviklingen i antal brugere og gennemsnitlig tyngde.
3) Fælles fokus på belægningsprocenten, fastsættelsen og muligheden for at hæve den.
4) Udbud og markedsmodning som bredt effektiviseringsinstrument
5) Takster som bredt effektiviseringsinstrument.
De ovenstående økonomiske analyser indgår som fokusområde 5) i Rammeaftale 2016.
KORA har udarbejdet analyser af punkt 1), 2) og 5).
KORA har udarbejdet følgende fire rapporter og sammenligning på tværs af de 17 kommuner:
1. Udgifter, brugere og enhedsudgifter på det specialiserede voksenområde
2. Udgifter, brugere og enhedsudgifter på det specialiserede børneområde
3. Køb og salg af pladser på det specialiserede socialområde
4. Udvikling i takster på det specialiserede område.
I alle analyser (1-4) er der store variationer på tværs af kommunerne.
Der redegøres nedenfor for hovedkonklusionerne på voksenområdet i rapport 1, 3 og 4
Handlemuligheder
Overordnede konklusioner fra KORA-analyserne (rapport 1, 3 og 4):

1) Det specialiserede voksenområde - udgifter, brugere og enhedsudgifter
Overordnet viser analyserne bl.a., at kommunernes udgifter til voksenområdet for 18-64 årige er steget fra 2010 til 2014. I samme periode er antallet af botilbudsmodtagere steget, mens enhedsudgifterne til botilbud er faldet.
Udvikling 2010-2014 på voksenområdet i kommunerne i region Sjælland:
· Udgifterne er steget 5 pct.

· Brugerandel i botilbud er steget 30 pct.

· Enhedsudgifter i botilbud er faldet 14 pct.
· De stigende udgifter på voksenområdet kan tilsyneladende henføres til stigende ”mængde” frem for stigende ”pris”.
Udgiftsniveauet ligger omtrent på landsgennemsnittet. Bruger- og enhedsudgifter findes ikke på landsplan.
3) Køb og salg af pladser på det specialiserede socialområde
voksenområdet viser den regionale benchmarking, at kommunerne i Region Sjælland i 2014 brugte en større andel (61 pct.) af deres samlede botilbudsudgifter til at købe pladser hos eksterne leverandører end kommunerne i de øvrige regioner (51-56 pct.). Den større samlede købsandel dækker bl.a. over et relativt højt niveau af køb hos private leverandører (22 pct.).
Voksenområdet:
· Region Sjællands kommuner har haft et relativt stort fald i eksterne køb af pladser fra 2010 til 2012, mens købsandelen har været nogenlunde stabil fra 2012 til 2014. Der har været et gennemsnitligt fald på 18 procentpoint i eksterne køb af pladser fra 2010 til 2014

· Indtægterne fra salg af botilbudspladser i kommunerne er væsentligt højere end i kommunerne i de øvrige regioner, opgjort pr. 18-64-årige

· Region Sjællands kommuner har haft de største fald i salgsindtægterne fra 2010 til 2014 på 31 pct., mod 25 pct. på landsplan.

4) Udvikling i takster på det specialiserede område
Økonomigruppen gør opmærksom på, at der er en vis usikkerhed forbundet med datagrundlaget, men mindst usikkerhed om tallene for udviklingen 2010-2014. Derfor er KORA-notatet herom fortsat et udkast, der ikke viderebearbejdes af KORA.
Analysen viser, at gennemsnitstaksten i botilbud er faldet med 4 pct. fra 2010 til 2014. Gennemsnitstaksten i dagtilbud er steget med 2 pct. fra 2010 til 2014, og gennemsnitstaksten i tilbud til socialt udsatte er steget med 41 pct. fra 2010 til 2014. Fra 2010 til 2014 er gennemsnitstaksten i døgninstitutioner faldet med 9 pct. og gennemsnitstaksten i særlige dagtilbud er faldet med 7 pct.
Vurdering af hvordan kommunerne kan anvende analyserne
Analyserne stiller data, som kommunerne ikke tidligere har haft til rådighed. Data som kan bruges af hver enkelt kommune. Analyserne giver mulighed for at de enkelte kommuner kan overvåge udviklingen over tid forudsat at datagrundlaget opdateres årligt, og dermed kan danne grundlag for ledelsesinformation. 
Analyserne afdækker betydelige forskelle fra kommune til kommune. Hver kommune må benytte analysen til at iværksætte/videreføre netop de udviklingstiltag, som gør deres respektive praksis i visitation og effektivitet i tilbuddene mere ”konkurrencedygtig” (sikrer et fortsat bedre forhold mellem kvalitet og pris).
Analyser som den enkelte kommune kan lave – eksemplificeret ved Roskilde
  • Ligger kommunen højt/lavt på forskellige parametre?
  • Er der grund til bekymring?
Analysen giver mulighed for, at den enkelte kommune kan komme lidt dybere ned i forklaringer på udgiftsniveauet. Der kan således gives en antydning af, om det er pris eller mængde, der forklarer niveauet.
Som eksempel kan ses på Roskilde kommune på voksenområdet (delanalyse 1-2):
  1. Analysen viser, at kommunen samlet set ligger under gennemsnit i udgift pr. indbygger (tabel 3.4)
  2. Der er afvigelser i tilbudssammensætning i forhold til gennemsnit, men det siger ikke i sig selv noget om udgiftsniveauet (tabel 3.5)
  3. Udgiften over tid har været faldende samlet set (tabel 3.6)
  4. Kommunen har relativt flere brugere end gennemsnittet (tabel 4.1 og tabel 4.4). Det lave udgiftsniveau kan således ikke umiddelbart forklares med, at der er færre brugere på tilbuddene
  5. Kommunen har flere brugere i almene boliger end gennemsnittet (tabel 4.2), men det forklarer i sig selv ikke forskellen
  6. Antallet af brugere er steget i perioden – dog forbehold for datavaliditet (tabel 4.3)
  7. Kommunen har lavere enhedsudgifter på botilbud end gennemsnittet (tabel 5.1)
  8. Enhedsudgifterne er faldet fra 2010 til 2014 (tabel 5.2)
Sammenfatning: Det lave udgiftsniveau må overvejende henføres til effektivitet i drift/køb af pladser og løbende forbedringer heraf.

Hver enkelt kommune kan med afsæt i ovennævnte gennemføre samme øvelse som Roskilde.
Styrings- og effektiviseringsværktøjer for de enkelte kommuner: ” De 3 håndtag”
Hvad kan der handles på hvis kommunerne ligger med et højt niveau:
(Høje) Gennemsnitsudgifter:
  • Takst /belægningsprocent
  • Visitationspraksis
  • Serviceniveau
(Høj) Brugerandel:
  • Visitationspraksis
  • Forebyggelse
(Høje) Enhedsudgifter:
  • Takst /belægningsprocent
  • Visitationspraksis
Vurdering
Anbefalinger fra KKR Sjælland

KKR Sjælland tiltrådte 13/6-2015 en bredere flerårig strategi i forhold til at arbejde med styring af takst- og udgiftsudvikling og herunder at:

1. Der gennemføres en nærmere takstanalyse på målgruppeniveau

2. ”Takstinstrumentet” i form af henstilling over for sælgerkommunerne om given procent takstreduktion ikke anvendes i 2017, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagte institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere

3. Der sker en opfølgning på dette en gang om året. Den nærmere form for dette forelægges KKR Sjælland i september måned 2016

4. KKR Sjælland besluttede, at datagrundlaget fremover opdateres en gang om året og danner grundlag for løbende, fælles ledelsesinformation.
KKR Sjælland anbefaler kommunerne, at der i en flerårig periode fra 2017-2020:

1. Gennemføres nærmere analyser af takster pr. målgrupper frem for på kommuneniveau med henblik på at få mere relevant viden om takstudviklingen og sammenhængen mellem pris, indhold og kvalitet end tidligere takstanalyser har givet mulighed for. Det foreslås, at der igangsættes analyser for følgende mulige bud på målgrupper (autister, udviklingshæmmede, sindslidende, senhjerneskadede, fysisk handicappede, hjemløse, voldsramte kvinder, alkoholmisbrugere, stofmisbrugere, idet det vil blive afklaret nærmere på administrativt niveau).

2. Samarbejdes om effektiviseringstiltag i en fortsat analyse/vidensdelingsproces suppleret med årlige redegørelser fra de enkelte kommuner til KKR (fællesskabet) om, hvad den enkelte kommune har gjort for at bidrage til en effektiv udvikling på det samlede udgiftsområde.

3. Gennemføres en løbende, kritisk refleksion i hver kommune med afsæt i analyserne og spørgsmål fra KORA med det formål, at den enkelte kommune anvender resultaterne til at optimere deres egen drift.

4. Fortsættes med markedsafprøvning/konkurrenceudsættelse som et spor til sikring af en effektiv prissætning for ydelserne, og i forlængelse heraf at de enkelte kommuner generelt fremmer effektfokus og gennemsigtighed ved at opstille klare krav og effektmål, når der købes ydelser hos eksterne leverandører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning og drøfter den videre proces.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Drøftet og taget til efterretning.

7. Meddelelser (O)

7.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-472185                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Gensidig orientering.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Orienteringerne blev taget til efterretning.

8. Eventuelt (O)

8.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-472279                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende: 
Intet.