Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 7. november 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2016-472142                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning pr. ultimo september 2016 Handicap- og Psykiatriudvalget (E)

2.      Budgetopfølgning pr. ultimo september 2016 Handicap- og Psykiatriudvalget (E)

Sagsnr.: 330-2016-67624               Dok.nr.: 330-2016-560300                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2016. Handicap- og Psykiatriudvalget godkender budgetopfølgning med bevillingsansøgninger som angivet. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 0,057 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 7,220 mio. kr. 
Merforbruget for driftsudgifterne på 0,057 mio.kr. fordeler sig således:
Myndighederne for Handicap, Psykiatri og Misbrug forventer et mindreforbrug på 2,016 mio. kr.
Virksomhederne forventer et merforbrug på 2,496 mio. kr. og de tværgående enheder forventer et mindreforbrug på 0,423 mio.kr.
Bilag 1a og 1b angiver nærmere specifikation af forbruget på drift og anlæg.
I budgetopfølgningen indgår bilagene fra månedsopfølgningen ultimo september 2016 (bilag 1c). Der vil derfor ikke blive udarbejdet en selvstændig sag vedrørende månedsrapporteringen ultimo september 2016. Næste månedsrapportering bliver ultimo oktober, som forelægges udvalget i december 2016.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
I tilfælde af afvigelser mellem korrigeret budget og forventet forbrug henvises til de udarbejdede handleplaner (bilag, 2, 3 og 4). Der er udarbejdet handleplan for Specialcenter Øst, Specialcenter Vest og VASAC Slagelse. Alle 3 virksomheder forventer, at indhente deres forventede merforbrug i 2017.
Socialpsykiatrisk Center Slagelse forventer et merbrug i 2016 på 0,920 mio. kr., men udarbejder ikke handleplan til denne budgetopfølgning på grund af en verserende sag på Århusvej. Der arbejdes hen imod, at have en handleplan klar til kommende budgetopfølgning.
Inden for de tværgående enheder, er der et enkelt område ”ældre-/handicapboliger”, hvor der forventes et merforbrug på 0,183 mio. kr. Ældre-/handicapboliger er de kommunalt ejede almene boliger. Driftsudgifter til disse boliger, som danner grundlag for udregning af beboernes husleje, skal indgå i Slagelse kommunes regnskab. Afvigelsen mellem de lagte budgetter og det faktiske regnskab, bliver reguleret via kassen ved regnskabsafslutningen.
Bevilling til dækning af beboerindskud ved flytning fra botilbud efter servicelovens § 108 til de nye almene boliger Rosenkildevej 101A - 101H, Slagelse
I forbindelse med forberedelserne til indflytning i de 25 nye almene boliger der tilknyttes Autisme Center Vestsjælland er det afdækket, at beboere der flytter direkte fra et botilbud efter servicelovens § 108, har krav på at få udlagt indskuddet i boligen af Slagelse Kommune.
Beboernes ret til dette udlæg fremgår af almenboliglovens § 74, stk. 3, uanset om botilbuddet efter servicelovens § 108 borgeren flytter fra, nedlægges. Der vil være få borgere, der ikke flytter fra et botilbud efter § 108, men fra andre boformer. Disse borgere skal selv betale indskuddet evt. opnå et boligindskudslån.
Beboerindskuddet udbetales til boligafdelingen og tilbagebetales til kommunen ved lejemålets ophør. Hvis den fraflyttede beboer, eller et bo efter en afdød beboer, ikke kan udrede istandsættelsesudgifter efter lejemålets ophør, har boligafdelingen krav på at modregne disse udgifter i tilbagebetalingen af indskuddet.
Det samlede beboerindskud for de 25 boliger udgør 0,948 mio. kr. og skal afholdes på balance konto 8.28.23. Staten afholder 2/3-del af omkostningerne – ligesom vi skal afregne 2/3-del til Staten ved afregning i forbindelse med flytning. Nettoudgiften for kommunen er 0,316 mio.kr.
Vurdering
Der følges tæt op på de udarbejdede handleplaner for de 3 virksomheder, samt den kommende handleplan for Socialpsykiatrisk Center Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
316
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.04
-316
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at der gives en nettotillægsbevilling på 316.000 kr. i 2016 til politikområde 1.04 Finansiering, finansieret af kassen.
2.    at  Budgetopfølgningen ultimo september 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for alle fagudvalg.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.

3. Borgerrettet kørsel (O)

3.      Borgerrettet kørsel (O)

Sagsnr.: 330-2015-98664               Dok.nr.: 330-2016-560113                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Information om udbud af de lukkede ruter i den borgerrettede kørsel og efterfølgende proces ved udmøntning af vedtaget besparelse i budget 2015. Sagen forelægges til udvalgets orientering.
Baggrund
I Byrådets vedtagelse af budget 2015, indgik besparelser på den borgerrettede kørsel gældende fra 1. oktober 2017. Besparelsen tog udgangspunkt i økonomiaftalen mellem KL og Regeringen. Besparelsen er vedtaget til først at skulle gælde fra 1. oktober 2017, idet Slagelse Kommunes kontrakt på de lukkede ruter, som er en del af den borgerrettede kørsel, udløber denne dato.
Der arbejdes pt. på genudbud af de lukkede ruter. Udbudsarbejdet tager udgangspunkt i nugældende serviceniveau.
Den vedtagne besparelse udgør ca. 4,8 mio.kr. i årseffekt.
Det skal nævnes at begrebet borgerrettet kørsel, dækker over al den kørsel som Slagelse Kommune har udgifter til i forhold til befordring af borgerne. Dvs. udover de lukkede ruter som nævnt ovenfor, gælder det også kørsel til læge/speciallæge, flextrafik, kollektiv trafik, skolebuskort og i øvrigt andre særlige kørsler.
Handlemuligheder
Som nævnt gennemføres udbuddet på de lukkede ruter, på grundlag af det serviceniveau der gælder i dag. Det økonomiske resultat af udbuddet kendes først til foråret 2017.
Der arbejdes pt. på udbudsmaterialet, og det forventes at udbuddet offentliggøres primo 2017, sådan at en ny kontrakt kan indgås omkring maj måned 2017, med opstart af kørsel den 1. oktober 2017.
Hvis der efter gennemførelse af udbud på de lukkede ruter, fortsat er en økonomisk udfordring, vil der, for de relevante fagudvalg, blive forelagt sag (i maj eller juni 2017) med angivelse af hvilke muligheder, der er for at nedbringe udgifterne på andre borgerrettede kørselsområder, end de lukkede ruter.
Vurdering
Administrationen forelægger sagen til orientering for de relevante fagudvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke yderligere bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen forelægges for Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget, Sundheds- og seniorudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Center for Økonomi, Indkøb/forsikring indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.

4. Politisk kalender 2017 (B)

4.      Politisk kalender 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-64779               Dok.nr.: 330-2016-614644                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Godkendelse af forslag til politisk kalender 2017.
Baggrund
Der er udarbejdet forslag til politisk kalender for 2017 med baggrund i udvalgets mødedag og mødetidspunkt i 2016.
Retligt grundlag
Et udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, hvor og hvornår udvalgets møder skal holdes, jf. styrelseslovens § 20, stk. 1. Kravet om mødeplan har til formål at lette udvalgsmedlemmernes arbejdstilrettelæggelse og koordineringen med arbejdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at mødeplanen for udvalgets møder godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at forslag til politisk kalender 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. november 2016:
Fraværende: 
Udvalget godkender, at afholde udvalgsmøder de foreslåede onsdage kl. 16:30.
Temadrøftelse m.m. ønskes planlagt andre dage, og således ikke i forlængelse af udvalgsmøderne.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Meddelelser (O)

5.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-472204                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Gensidig orientering
Indstilling
Handicapchefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

6. Eventuelt (O)

6.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-472283                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Intet.