Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 5. december 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2016-472156                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Månedlig rapportering på Myndighed for Handicap og Psykiatri pr. ultimo oktober 2016 (E)

2.      Månedlig rapportering på Myndighed for Handicap og Psykiatri pr. ultimo oktober 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-18227               Dok.nr.: 330-2016-677300                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med Budgetopfølgning primo budgetåret 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børn- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Sagen fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer, blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Jf. Byrådets beslutning den 29. februar 2016 pkt. 7.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter ligesom, der hvor det er muligt, er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri forventer overordnet set, at forbrug og budget balancerer ved årets udgang.
Center for Handicap og Psykiatri er inde i en proces med omlægninger på flere niveauer. Der har forestået et arbejde med at kvalitetssikre en ny database til håndtering af data omkring aktiviteter og aktuelle gennemsnitspriser. Databasen har dog ikke på nuværende tidspunkt leveret det ønskede. For at komme videre med processen i forhold til økonomistyring, videreudvikles og redesignes de allerede eksisterende styringsregneark til at kunne levere de ønskede data. Processen forventes at vare henover efteråret og kobles sammen med at Center for Handicap og Psykiatri står overfor, at skulle have et nyt fagsystem, hvor ambitionen er at sagsstyring og økonomi kan kobles sammen i ét system.
Aktivitetsdataene mangler validitet, og det er ikke hensigtsmæssigt, at fremlægge dataene, før styringsregnearkene er redesignet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer foreligges til efterretning, og danner dermed ikke grundlag for at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Udvikling i økonomi er kommenteret i bilaget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at den månedlige rapportering pr. ultimo oktober 2016 tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning, men forventer at det lykkes at få et sammenhængende it system og ønsker at følge processen.

3. Godkendelse af takster 2017 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

3.      Godkendelse af takster 2017 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2016-32337               Dok.nr.: 330-2016-612547                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2017 for institutioner og tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
På baggrund af Byrådets godkendelse af 2. behandlingen af Budget 2017-2020 er der beregnet takster for budget 2017.
Virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri er primært takstfinansieret. Virksomhederne skal løbende tilpasse deres kapacitet i forhold til efterspørgslen fra køber-kommunerne, herunder Slagelse kommune. Dette har til formål at sikre bedst muligt grundlag for virksomhedernes styring og budgetopfølgning i det kommende år. Denne regulering sker én gang årligt i forbindelse med budgetlægningen og takstberegningen for det kommende budgetår. Reguleringerne er indregnet i taksterne for 2017.
Retligt grundlag
Taksterne for 2017 er beregnet efter følgende aftaler:
· Takstaftale 2017 om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.

· Bekendtgørelse nr. 9 af 12/01/2015 om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det anbefales at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri.
· Virksomhedernes budget 2017
· En vurderet belægningsprocent med udgangspunkt i kendte forhold
· Forrentning og afskrivninger
· Feriepengeforpligtelse
· Andel af central ledelse og administration
· Udvendig bygningsvedligeholdelse
· Tilsyn
· Den integrerede egenbetaling i tilbuddet.
Aflastningstilbud:
I rammeaftalen 2017 for kommunerne i region Sjælland og Region Sjælland fremgår det at der for budget 2017 sker ændring af tællemetode ved aflastningstilbud til børn og voksne. Styregruppen for Rammeaftale Sjælland har efter henvendelse fra Slagelse kommune besluttet at indstille, at tællemetoden for aflastningsdøgn ved ophold på aflastningstilbud efter lov om social service § 66. nr. 6 og § 107, ændres fra tidligere ”datodøgn” kl. 00:00 til 24:00 til i stedet at tælle som ”hoteldøgn” fra f.eks. kl. 12.00 til 12.00 næste dag. Formålet med ændringen er, at dette vil skabe mere gennemsigtighed for borgeren.
Omlægningen berører Autisme Center Vestsjælland og Socialt Resursecenter Slagelse.
Borgerens egenbetaling:
Det fremgår af Rammeaftalen 2017 for kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland, at beboernes egenbetaling efter serviceloven ikke længere skal indgå i taksterne på tilbud efter servicelovens §§ 107, 108, 109, 110 samt botilbudslignende tilbud efter almen boliglovens § 105 med bostøtte. Som følge af denne ændring forhøjes taksten for botilbuddet svarende til den integrerede egenbetaling som er gældende for botilbuddet.
I Slagelse kommune definerer vi den integrerede egenbetalingen i botilbuddene (afhængig af boform)[1], som boligbetaling, el og varme. Dvs. det er handlekommunen, som skal opkræve boligbetaling, el og varme hos borgeren. Øvrige valgfrie og frivillige ydelser såsom rengøring, vask, kørsel m.m. opkræver botilbuddene fortsat direkte hos borgeren.
I takstoversigterne jf. bilag 1 og 2, kan der derfor ikke ske en direkte sammenligning i takstniveauet mellem budgetår 2016 og budgetår 2017, idet taksterne i 2017 på tilbud efter servicelovens §§ 107, 108 og 110 er forhøjet med udgifterne for boligbetaling, el og varme.
Kørsel:
I taksterne for 2017 er der indregnet udgifter til kørsel, som vedrører den pædagogiske indsats for borgeren. Det drejer sig om taksterne vedrørende botilbud efter servicelovens §107, § 108 og almene boliger § 105 med bostøtte.
Øvrigt:
Kapacitetstilpasninger m.m. på de enkelte virksomheder, som er sket i forbindelse med budget 2017 fremgår af bilag 3.
De tilhørende bevillingsændringer i forbindelse med kapacitetstilpasningerne, er indarbejdet i taksterne for 2017. De beregnede takster fremgår af bilag 1 og 2
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at takster 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
[1] I almene boliger § 105 med bostøtte opkræves og fastsættes husleje, el og varme af boligselskab og forsyningsselskab
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Taksterne blev godkendt, dog med forbehold for taksterne på Center for Special Undervisning fra (F).
Udvalget anmoder om et notat med problematikken.

4. Tilsynstakst 2017 for driftsorienteret tilsyn (B)

4.      Tilsynstakst 2017 for driftsorienteret tilsyn (B)

Sagsnr.: 330-2016-76241               Dok.nr.: 330-2016-627549                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I 2014 overgik kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og botilbud ved Lov om socialtilsyn til 5 tilsynskommuner. Socialtilsyn Øst Holbæk Kommune fører tilsyn med såvel de kommunale og private døgntilbud beliggende i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune fører fortsat tilsyn med de kommunale og private tilbud efter Servicelovens § 103 beskyttet beskæftigelse og § 104 aktivitets-og samværstilbud.
Slagelse Kommune fører for nuværende et årligt driftsorienteret tilsyn på følgende tilbud:
· VASAC, tilbud efter Servicelovens §§ 103,104.
· Socialpsykiatrisk Center, Netværkshusene efter Servicelovens § 104.
· Specialcenter Vest, Aktivitets- og Samværstilbuddene efter Servicelovens § 104.
· CSU, Klubtilbuddet efter Servicelovens § 104
· Magleby Skolecenter, tilbud efter Servicelovens § 103, 104.
· MIC-fonden, tilbud efter Servicelovens §§ 36, 104.
Timetaksten for tilsyn i 2017 er beregnet til 387,00 kr.
Tilsynet føres af 3 tilsynskonsulenter fra Center for Handicap og Psykiatri. Beregningsgrundlaget for taksten er baseret på den gennemsnitlige brutto årsløn for de 3 tilsynskonsulenter samt øvrige driftsomkostninger samt overhead.
Estimeret tidsforbrug pr. tilsyn.
Forberedelse af tilsynsbesøg        6 timer
Tilsynsbesøg inkl. Transport       7 timer
Udarbejdelse af tilsynsrapport  18 timer (ved tilbud med flere matrikler estimeres 7 timer pr. tilsyn).
Ny-godkendelse                      50 timer         
 
Tilbud med 1 matrikel
 
36 timer
 
13.932 kr.
 
Tilbud med 2 matrikler
 
50 timer
 
19.350 kr.
 
 
Tilsyn med 3 matrikler
 
57 timer
 
 
22.059 kr.
 
Tilsyn med 4 matrikler
 
64 timer
 
24.768 kr.
 
Ny-godkendelse
 
50 timer
 
19.350 kr.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende de forslåede timepriser eller drøfte et eventuelt andet niveau for tilsyn i 2017.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Handicap- og Psykiatriudvalget godkender at tilsynstaksten for 2017 fastsættes til
387,00 kr.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Taksterne blev godkendt.

5. Udsættelse af revision af Handicappolitik, Udsattepolitik og Sindslidendepolitik (B)

5.      Udsættelse af revision af Handicappolitik, Udsattepolitik og Sindslidendepolitik (B)

Sagsnr.: 330-2016-76344               Dok.nr.: 330-2016-628719                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommunes Handicap, Udsatte – og Sindslidende politik hører under Handicap - og Psykiatriudvalgets opgaveportefølje. De 3 politikker er alle udarbejdet på baggrund af forskellige processer med involvering af direkte berørte borgere, handicap og brugerorganisationer, Handicapråd, Udsatteråd og kommunale nøglepersoner.
Alle 3 politikker er besluttet for en tidsbegrænset periode:
· Handicappolitikken 2. generation 2013-2015
· Sindslidende politik 2010-2014
· Udsatte politik 2013-2015
Politikkerne består af et overordnet værdigrundlag og mission samt en handleplan for den periode politikken er besluttet.
Da alle 3 politikker har overskredet deres ”tidsperiode” er det relevant at udvalget beslutter, 1) hvorvidt revisionen af politikkerne skal ske i 2017 eller 2) om revisionen af politikkerne udsættes således, at politikkerne og handleplanerne kommer til at følge valgperioden og derved får sammenhæng med de politiske strategier og prioriteringer.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Handicap og Psykiatriudvalget kan beslutte, at igangsætte revisionen af politikkerne nu herunder, at drøfte proces, form og indhold for politik arbejdet.
Udvalget kan tillige drøfte om der forsat skal være 3 politikker for området, eller om disse kan erstattes af 1 tværgående politik med underliggende dynamiske handleplaner for hhv. handicap, psykiatri - og udsatte området. Da politikernes overordnede værdigrundlag og mission er det samme uagtet en revision vil fordelen ved denne model være, at det kun er handleplanerne der skal revideres og derved bliver politik(ker) aktuelle og retvisende.
Ulempen er, hvis revisionen påbegyndes nu, at politikkerne ikke kommer til at følge valgperioden og derved ikke giver de valgte politikere ejerskab til politik (ker) og handleplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler at Handicap og Psykiatriudvalget beslutter, at anbefale overfor Byrådet at de nuværende politikker under udvalgets opgaveportefølje forlænges til medio 2018, og at de nuværende 3 politikker forlænges ind til da.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
De politiske politikker er tværgående og har derfor konsekvenser for andre udvalg. 
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller, 
1. at Handicap- og Psykiatriudvalget anbefaler overfor Byrådet, at Handicappolitikken, Sindslidende politikken og Udsatte politikken forlænges til medio 2018, således de fremadrettet kommer til at følge valgperioden.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

6. Meddelelser (O)

6.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2015-96942               Dok.nr.: 330-2016-472220                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Gensidig orientering.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Orienteringerne tages til efterretning.

7. Eventuelt (O)

7.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2013-114301             Dok.nr.: 330-2016-472292                                          Åbent
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Intet.