5. Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)
5. Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)
Sagsnr.: 330-2017-9092 Dok.nr.: 330-2017-71773 Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget (UU),
Handicap- og Psykiatriudvalget (HPU) og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
(BIU) orienteres om etablering af en tværgående Mestringsenhed.
Baggrund
I forbindelse med budget
2017-2020 vedtog Byrådet, at der skulle etableres en tværgående enhed mellem
HPU, UU og BIU til håndtering af særligt sårbare unge.
Overgangen fra ung til voksen
for særligt sårbare unge mellem 15 og 25 har i en årrække været genstand for
opmærksomhed. Gruppen er væsentligt større antalsmæssigt end kommunens
størrelse måtte antages at give anledning til. Niveauet burde ligge på 20 unge,
med et udsving på +/- 5, der årligt skifter tilknytning fra Center for Børn og
Familie til Center for Handicap og Psykiatri, når de fylder 18 år. Det faktiske
tal ligger på ca. 35 unge.
Overordnet set oplever Center
for Handicap og Psykiatri 3 problematikker i overgangen fra ung til voksen.
1. Antallet er for stort –
gennemsnitligt modtager Center for Handicap og Psykiatri 15 borgere ”for meget”
om året fra børne-/ungeområderne – set ud fra de budgetmæssige forudsætninger.
2. Det er kun ca. halvdelen af de
unge, der på forhånd er kendte i Center for Handicap og Psykiatri, hvilket både
fagligt og økonomisk er særdeles uhensigtsmæssigt for både borger og kommune.
3. En stor del af borgergruppen er så
udfordrede, at de skal visiteres til relativt dyre foranstaltninger – herunder
midlertidige/permanente botilbud. Eksempelvis er der ca. 20 borgere, der forventes
at skulle visiteres til et midlertidigt botilbud i 2017, gennemsnitsprisen for
disse tilbud er ca. 550.000 kr.
Gruppe af unge er kendetegnet
ved at have store fysiske og psykiske udfordringer og de har generelt mange
forskellige kontaktflader til kommunale myndigheder og indsatser. De unges
udfordringer og problemstillinger er tillige meget forskelligartede.
De myndigheder de unge og
deres forældre møder er Center for Handicap og Psykiatri, Center for Børn og
Familie, Jobcenteret og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Der er etableret et
tværfagligt koordinationsudvalg, som mødes månedligt, hvor konkrete sager om
overgang mellem centrene bliver fremlagt og håndteret. Koordinationsudvalget
har deltagelse af myndighedssagsbehandlere fra Center for Børn og Familie,
Center for Handicap og Psykiatri, Jobcenteret og Center for skole, herunder Ungdommens
Uddannelsesvejledning.
Blandt indsatserne kan nævnes
§ 85 støtte, mentorer, efterværn, bostøtte, personlig assistance, støtte til
uddannelse, behandlingstilbud indenfor misbrug og psykiatri, støttet
beskæftigelse m.v.
Vurdering
Udfordringen, i forhold til
at begrænse overgangen til Handicap og Psykiatri, ligger i at det nuværende
tværfaglige samarbejde udelukkende består i koordination – dvs. mht. screening
og visitation til andre centre når de unge fylder 18 år. Der er ikke, i den nuværende
samarbejdsmodel, ind tænkt fokus på forebyggelse og forberedelse til et
voksenliv, på styrkelse af egen mestring og højere grad af selvstændighed.
Antagelsen er, at de unge vil
kunne udvikle en større handlekraft og blive mere selvhjulpne, ved en målrettet
og koordineret indsats, hvor de udførende virksomheder inddrages i processen,
og deres viden og erfaring med at skabe forandring, recovery og mestring
medtænkes.
For nogle unges vedkommende
vil de efter indsatsen kunne overgå til Jobcenteret/Ungeenheden, og komme i job
på særlige vilkår eller særlig understøttet uddannelse.
For den øvrige del af
ungegruppen vil indsatsen udvikle og styrke de unges sociale og praktiske
kompetencer og de unge antages at få et mindre støttebehov ift. bl.a. § 85, og
kommunen kan undgå, at så mange visiteres til bosted. For de unge handler det
om trivsel, selvstændighed og et liv, der i højere grad ligner andre unges liv
og muligheder.
Endelig vil den udvidede
indsats medvirke til at sikre højere kvalitet og effektivitet i
sagsbehandlingen til førtidspension.
Etablering af
Mestringsenhed
I forlængelse af andre
kommuners erfaringer på området og et forberedende arbejde internt etableres en
Mestringsenhed, et samarbejdsforum, der skal supplere og muligvis erstatte det
eksisterende samarbejde omkring koordinationsudvalget, hvor der helt konkret
sættes fokus på lærings- og træningsaktiviteter.
Enheden forankres
ledelsesmæssigt i Center for Handicap og Psykiatri og opgaverne bemandes med
medarbejdere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri
samt repræsentanter fra relevante udførere. Hvor det er relevant inddrages repræsentanter
fra Jobcenteret, skoler, fritidstilbud og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
De involverede medarbejdere
tilknyttes til enheden med de opgaver, de bringer ind i samarbejdet, men er
fortsat organisatorisk en del af deres fagcentre. Enheden får egen fysisk
adresse, af hensyn til de unges oplevelse af ”en indgang” og en sammenhængende
indsats.
De medarbejdere, der indgår i
enheden gives kompetence til at træffe beslutning om iværksættelse af
aktiviteter og indsatser indenfor på forhånd aftalte rammer.
Hovedaktiviteterne i
indsatsen bliver
· Screening og inddragende samtaler
med de unge og familien, der giver indblik i den unges drømme, ressourcer og
udfordringer
· Formulering af en mestringsplan,
som tager udgangspunkt i den unges egne mål og oplevelser af udfordringer
· Iværksættelse af træningsaktiviteter
med forskellige samarbejdspartnere, der giver øget indsigt i den unges egen
mestring og udviklingspotentialer
· Opfølgning hver 3. måned,
justering af mestringsplanen i samarbejde med den unge/familien.
Aktiviteterne skal tage højde
for den unges og familiens situation, såvel sociale, økonomiske og personlige.
Målgruppen
Målgruppen er unge i alderen
15-25 år, der har så store fysiske eller psykiske udfordringer, at de
sandsynligvis vil få tilkendt ydelser efter servicelovens voksenparagraffer med
den nuværende samarbejdsmodel. Ved fuld implementering skal
Mestringsenheden tage fat i kendte sager fra det 15 år.
Enheden starter ud med at
screene de unge, der er sat til overdragelse i 1. kvartal 2017. Med tiden vil
enheden kunne inddrage unge i alderen 15-25 år, som hverken uddannelses- eller
beskæftigelsesmæssigt befinder sig indenfor normalområdet.
Mål, succeskriterier og
indikatorer
I forhold til mål og
succeskriterier tages der udgangspunkt i de tre opstillede problematikker,
der blev skitseret i ovenstående indledning samt de budgetmæssige forudsætninger.
Det overordnede mål for
Mestringsenheden er, at særligt sårbare unge får mulighed for at udvikle egen
handlekraft og bliver mere selvhjulpne.
Succeskriterier | Indikatorer |
Gruppen af særligt sårbare
unge, der overgår til Center for Handicap og Psykiatri når de fylder 18 år reduceres.
| Når Mestringsenheden er i
fuld drift skal antallet ned med 5 borgere om året, indtil overgangen er
reduceret til 20 borgere. Mestringsenheden forventes at være i fuld drift fra
1. januar 2018. |
Center for Handicap og Psykiatri
skal kende en højere andel af de unge, der kommer fra børne-/ungeområdet. | Center for Handicap og
Socialpsykiatri opnår et kendskab til mindst 80 % af de unge, der overgår fra
børne-/ungeområdet, fra 1. januar 2018. |
Unge i aldersgruppen 18 til
25 år, der modtager § 85 støtte, enten via Jobcenteret eller via Center for
Handicap og Psykiatri reduceres. | Reduktion med 10 % årligt frem
til 2019. |
Samlet fald i antal
ny-visiterede borgere på henholdsvis § 85 og § 107 reduceres og fald i det
samlede udgiftsniveau for gruppen. | Fremlægges senere, når der
foreligger den nødvendige systemunderstøttelse. |
Opholdslængden på § 107,
midlertidige botilbud reduceres. | Fremlægges senere, når der
foreligger den nødvendige systemunderstøttelse. |
Der afrapporteres til
Handicap- og Psykiatriudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og
Uddannelsesudvalget hvert år i september måned.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I 2017 afholdes udgifterne
til Mestringsenheden af de respektive fagudvalg. Udgifterne opgøres så de kan
udskilles og danne grundlag for eventuel fastsættelse af særskilt bevilling til
enheden fra 2018.
En halvering af målgruppen
for Handicap og Psykiatri på ca. 15 borgere, kan komme til at betyde
merudgifter for Jobcenteret og muligvis Center for Børn og Familie. En række af
de 15 borgere årligt, får allerede en § 85 foranstaltning i Jobcenteret. Så
umiddelbart vil arbejdet med at reducere dette antal også komme Jobcenteret til
gode. Der hvor der kan være en udfordring i forhold til Jobcenteret er, hvis vi
reelt bliver bedre til at undgå botilbud til de unge, så kommer de på § 85, og
hvis indsatsen lykkes optimalt, vil de unge komme under 15 timers § 85, hvilket
vil flytte udgiften til Jobcenteret.
Et midlertidigt botilbud til
unge koster i gennemsnit ca. 550.000 kr. (2015 tal), en borger på 14 timers §
85 koster ca. 275.000 kr. om året – så der hvor det lykkedes vil det ca. være
en halvering af den kommunale udgift - hvis borgeren har max. antal § 85 timer.
Der kan være afledte udgifter til alternative foranstaltninger i andre centre,
f.eks. til beskæftigelsesforanstaltninger, som ikke er beskrevet her.
Denne udvikling vil være det
centrale mål for Mestringenheden og kommunens økonomi, men det vil foranledige,
at der skal ske en flytning af udgifter fra Center for Handicap og Psykiatri
til Jobcenteret, hvis dette sker. Udviklingen af udgiftsfordelingen mellem de
involverede centre følges i 2017, og såfremt der sker en synlig ændring i
udgiftsmønsteret medtages en ændring i forhold til budgetopfølgningen ultimo
2017 eller ved budget 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget og Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. februar 2017:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.
Socialdemokratiet tager ikke orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende:
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:
Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget ønsker at følge udviklingen og den interne
organisatoriske læring i den Tværgående enhed kvartalsvis. Orienteringen blev
taget til efterretning.