Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 6. februar 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-48447                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

2. Budgetomplaceringer ifm. organisationsændring pr. 1. januar 2017 på Handicap og Psykiatri (B)

2.      Budgetomplaceringer ifm. organisationsændring pr. 1. januar 2017 på Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2017-6215                 Dok.nr.: 330-2017-45259                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget skal godkende budgetomplaceringerne mellem virksomhederne i forbindelse med organisationsændringen pr. 1. januar 2017.
Baggrund
Afsættet for organisationsændringen var budgetforliget fra 2015, hvor handicap- og psykiatriområdet skulle nedbringe udgifterne med 8,0 mio. kr. i 2016 og yderligere 9 mio. kr. i 2017. Dette skulle ske ved bl.a. at skabe en mere entydig ledelsesstruktur, hvorved en række mellemlederfunktioner blev nedlagt, ved en gennemtænkning af organisationsopbygningen og en revurdering af serviceniveauet.
I efteråret 2015 blev der reduceret med 35 mellemlederstillinger på virksomhedsområdet med virkning fra 1. januar 2016.
I efteråret 2016 blev processen sat i gang i forhold til ny organisation. Den blev godkendt i december 2016, og den nye organisationsstruktur træder i kraft fra 1. januar 2017. Følgende parametre har været gældende i forhold til den nye organisation
· Højere grad af enslydende kerneopgaver i samme virksomhed
· Nemmere adgang for Jobcenter Slagelse til udfører-ydelser i Center for Handicap og Psykiatri.
· Fokus på overgang vedrørende fra ”Ung til Voksen”.
· Større sammenhæng på udsatte området
Retligt grundlag
I Regler for Økonomi og Ledelsestilsyn for Slagelse kommune fremgår det, at det er fagudvalget, som har kompetencen i forhold til budgetomplaceringer mellem virksomheder.
Handlemuligheder
Den nye organisation fremgår af bilag 1.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetomplaceringerne godkendes på baggrund af den nye organisation, som fremgår af bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetomplaceringerne fremgår af bilag 2
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.01
2.420
2420
2420
2420
Drift
4.01
-2.420
-2420
-2420
-2420
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der budgetomplaceres indtægtsbudget -34,731 mio.kr. og udgiftsbudget 34,731 mio.kr. fra enhed 45307 Socialt Resurse Center Slagelse til enhed 45308 Specialcenter Øst for budget 2017 og i overslagsårene
2.    at der budgetomplaceres indtægtsbudget -62,737 mio.kr. og udgiftsbudget 62,737 mio.kr. fra enhed 45309 Specialcenter Vest til enhed 45308 Specialcenter Øst for budget 2017 og i overslagsårene
3.    at der budgetomplaceres 1,077 mio. kr. fra enhed 45202 Myndighed for Misbrug til enhed 45313 Forsorgshjemmet Toften for budget 2017 og i overslagsårene
4.    at der budgetomplaceres 0,858 mio. kr. fra enhed 45310 Socialpsykiatrisk Center Slagelse til enhed 45313 Forsorgshjemmet Toften for budget 2017 og i overslagsårene
5.    at der budgetomplaceres indtægtsbudget -16,565 mio.kr og udgiftsbudget 17,051 mio.kr. fra enhed 45307 Socialt Resurse Center Slagelse til enhed 45310 Socialpsykiatrisk Center Slagelse for budget 2017 og i overslagsårene
6.    at der budgetomplaceres indtægtsbudget -1,217 mio.kr. og udgiftsbudget 1,217 mio.kr. fra enhed 45307 Socialt Resurse Center Slagelse til enhed 45312 Socialpsykiatrisk Center Slagelse for budget 2017 og i overslagsårene
7.    at Handicap- og Psykiatriudvalget godkender budgetomplaceringer for budget 2017 og i overslagsårene.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Budgetomplaceringerne for 2017 og overslagsårene er godkendt.

3. Budgetopfølgning 2017 (1) - Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

3.      Budgetopfølgning 2017 (1) - Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-1455                 Dok.nr.: 330-2017-39393                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i 1. budgetopfølgning 2017, hvorvidt der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige forskydninger i budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016. Handicap- og Psykiatriudvalget godkender budgetopfølgningen, som derefter indgår i en samlet budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I årets første fælles budgetopfølgning gennemgår alle fagudvalg, om der siden budgetvedtagelsen er sket væsentlige forskydninger i de forudsætninger, som budget 2017 bygger på. Det kan bl.a. være:
· Tillægsbevillinger, der er bevilget siden budgetvedtagelsen
· Forventet regnskab 2016, herunder overførsel af mer- og mindreforbrug
· Ændringer i forudsætninger vedr. mængder og priser
· Konsekvenser af finanslov og anden ny lovgivning
· Befolkningsudvikling
· Udmøntning af budgetaftalen
I modsætning til de traditionelle budgetopfølgninger indeholder Budgetopfølgning 2017 (1) ikke en gennemgang af de enkelte virksomheders budgetoverholdelse, men har alene fokus på de nævnte forudsætningsændringer. For virksomhederne forudsættes derfor, at budgettet er i balance medmindre andet er kendt og af væsentlig betydning.
Bilag 1 viser på dette grundlag den aktuelle vurdering af den forventede budgetoverholdelse for 2017.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Myndighed for Handicap og Psykiatri forventer at blive kraftigt udfordret i forhold til at overholde budgettet i 2017 på grund af en tilsyneladende stadig øget tilgang til området. Herudover forventes det, at der bliver overført et mindre merforbrug fra 2016.
Myndighed for Misbrug forventer at overholde budgettet i 2017, og det forventes, at der bliver overført et mindreforbrug fra 2016.
Yderligere information fremgår af bilag 1.
Vurdering
Myndighed for Handicap og Psykiatri:
Der er igangsat et arbejde omkring at identificere årsagerne til merforbruget bagudrettet og frem i tiden. Der er udarbejdet handleplan i 2017 vedrørende de besparelser, som er indarbejdet i budgetgrundlaget for 2017. Der arbejdes på at udbygge handleplanen i forhold til det forventede merforbrug i 2017.
Yderligere information fremgår af bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I forbindelse med flytning af Center for Specialundervisning til Nørrevangskolen er der foretaget en genberegning af den omkostningsbaserede takst i henhold til de herfor gældende principper. Idet der dels er tale om et større areal og dels er en højere bygningsværdi end tidligere, er der en stigning i den omkostningsbaserede takst.
Slagelse kommune har flere elever på Center for Specialundervisning, og skal dermed betale den merudgift, der beregnes til overhead. Handicap- og Psykiatriudvalget har denne merudgift (politikområde 4.01).
Beløbet vil samtidig fremstå som en merindtægt under Økonomiudvalget som betaling for overhead (politikområde 1.03).
Det foreslås derfor, at der omplaceres 0,164 mio. kr. til Handicap- og Psykiatriudvalget finansieret af merindtægten hos Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.01
164
164
164
164
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
1.03
-164
-164
-164
-164
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Som beskrevet i det ovenstående afsnit vil indtægtsbudgettet i Økonomiudvalget blive reguleret på baggrund af stigning i den omkostningsbaserede takst.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen 2017 (1) godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at der sker budgetomplacering på 164.000 kr. fra politikområde 1.03 Tværgående områder og initiativer til politikområde 4.01 Handicap, psykiatri og misbrug
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
At 1: Budgetforudsætningerne og budgetopfølgningen følges tæt. Anbefales godkendt.
At 2: Budgetomplaceringen godkendes.

4. Anlægsregnskab og skema C for 24 almene boliger og servicearealer på Fasanstien i Korsør(B)

4.      Anlægsregnskab og skema C for 24 almene boliger og servicearealer på Fasanstien i Korsør(B)

Sagsnr.: 330-2012-54368               Dok.nr.: 330-2017-29                                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Boligselskabet BoligKorsør fremsendte den 10. november 2016 regnskab og skema C for etablering af 24 almene ældre-/handicapboliger på Fasanstien i Korsør til godkendelse af byrådet. Samtidigt fremlægges Slagelse kommunes anlægsregnskab for etablering af servicearealer for personale i tilknytning til de 24 boliger.
Baggrund
Tidligere politiske godkendelser.
Byrådet besluttede den 25. juni 2012 at principgodkende et samarbejde med boligselskabet BoligKorsør omfattende:
· Nedlæggelse af 58 boliger (etape 1)
· Etablering af 24 ældre-/handicapboliger.
· Reetablering af udearealer samt øget tilgængelighed (elevator) i nogle boliger
Byrådet har efterfølgende den 16. september 2013 godkendt:
· Nedlæggelse af yderligere 48 boliger (etape 2)
Denne sag omhandler alene regnskab og skema C for de 24 almene ældre-/handicapboliger og tilhørende servicearealer for personale på Fasanstien i Korsør.
De 24 boliger er en del af en samlet beslutning om etablering af 106 almene ældre-/handicapboliger som erstatningsbyggeri for utidssvarende små værelser uden eget bad, toilet og køkken til voksne handicappede i Rosenkildeparken i Slagelse.
Byrådet godkendte den 29. oktober 2012 tilsagn om støtte og skema A for etablering af 24 almene ældre-/handicapboliger på Fasanstien i Korsør. Boligselskabet BoligKorsør ejer og varetager driften af de 24 boliger med tilhørende fælles boligarealer for beboerne. Slagelse Kommune ejer og varetager driften af 137 m2 servicearealer for personale.
I ovenstående beslutning indgik dengang i Handicap- og Socialpsykiatriudvalgets og Børn-, Unge og Familieudvalgets forudsætninger om, at de 24 almene ældre-/handicapboliger udskilles som en selvstændig boligafdeling fra BoligKorsørs afd. 15.
I Handicap- og Socialpsykiatriudvalgets møde den 16. januar 2013 blev besvaret spørgsmål, dels med dokumentation fra Landsbyggefonden om adgang til opdeling af BoligKorsørs afd. 15 i 2 afdelinger for hhv. ældre-/handicapboligerne og familieboligerne, dels med dokumentation fra BDO, hvorefter tomgangs lejeudgifter i de 28 familieboliger, der erstattes af de 24 ældre-/handicapboliger, ikke belaster anlægsudgifterne ved de 24 boliger, men dækkes af Landsbyggefonden.
Byrådet godkendte den 16. september 2013 skema B for de 24 boliger med fællesarealer, samt servicearealer for personale. I godkendelsen indgik:
· En anskaffelsessum på 40.187.000 kr. incl. moms for de 24 boliger.
· En kommunal grundkapital på 10 % svarende til 4.019.000 kr.
· En foreløbig gennemsnitlig husleje på 6.902,- pr. bolig pr. måned
· En anlægssum på 2.558.400 kr. excl. moms før servicearealtilskud.
· Et servicearealtilskud på 960.000 kr.
I skema C fremgår at servicearealets bruttoetageareal er på 407 m2. I skema B fremgik et bruttoetageareal på 137 m2, en forskel på 270 m2. De 270 m2 udgør halvdelen af fælles gangareal mellem serviceareal og boligareal. Udgifterne til etablering af gangarealerne indgår i regnskabet. De øgede kvadratmeter har ikke nogen indflydelse på huslejen.
Efterfølgende er de 24 boliger og servicearealer for personale taget i brug den 15. marts 2015.
Endeligt regnskab for de 24 boliger og servicearealet for personale.
Regnskab for de 24 ældre-/handicapboliger incl. beboernes fællesarealer.
Det modtagne regnskab for de 24 boliger viser:
· En endelig anskaffelsessum for boligerne på 35.275.917 kr. incl. moms svarende til et mindre forbrug på 4.911.083 kr. Mindreforbruget er beregnet ud fra den politisk godkendte anskaffelsessum ved skema B på 40.187.000 kr.
· Der vedlægges skema C for boligerne som bilag 1
· Der vedlægges revisionsprotokollat fra Revisionsinstituttet som bilag 2
Den samlede mindre anskaffelsessum vedrørende færre udgifter til grundudgifter med 0,4 mio. kr., entrepriseudgifter med 3,0 mio. kr., omkostninger med 1,6 mio. kr. samt en merudgift til offentlige gebyrer på 0,1 mio. kr.
Den samlede mindre anskaffelsessum vil betyde at huslejen for en bolig på 75m2 vil blive ca. 6.450,- månedligt mod forventet 6.902,- ved godkendelse af skema B. Den lavere husleje skyldes alene de mindre etableringsudgifter og heraf afledt en mindre realkreditbelåning - færre kapitaludgifter. Boligernes forventede driftsudgifter indgår med samme beløb som ved skema C.
Regnskab for servicearealerne for personale
Ved sagens oprindelige godkendelse er det fastlagt, at Slagelse Kommune ejer og dermed finansierer etableringen af servicearealerne for personalet. BoligKorsør har været bygherre på servicearealerne. Der har været afsat en anlægs udgiftsbevilling på 2.558.400 kr. excl. moms og en indtægtsbevilling (statstilskud til servicearealet) på 960.000 kr. I alt en nettobevilling på 1.598.400 kr. I Slagelse kommunes økonomisystem er nettobevillingen på 1.597.946 kr. pga. afrundinger i forbindelse med overførsler mellem årene.
Det udarbejdede regnskab viser:
· En endelig anskaffelsessum for servicearealet på 2.213.566 kr. vedr. udgifter og 960.000 kr. vedr. indtægter svarende til en nettoudgift på 1.253.566 kr. Sammenholdt med nettobevillingen på 1.597.946 kr. viser regnskabet et mindre forbrug på 344.380 kr. Byrådet har den 19. september 2016 besluttet at anvende kr. 297.000 af det forventede mindre forbrug til genetableringer af pavilloner ved Forsorgshjemmet Toften. Herefter udgør mindreforbruget samlet 47.380 kr. Regnskabet vedhæftes som bilag 3.
· Der vedlægges skema C for servicearealerne som bilag 4.
· Der vedlægges revisor erklæring fra Ernst & Young som bilag 5.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger §§ 91, 98 og 127 vedrørende garanti og §§ 105, 115 og 115a vedrørende etablering, samt Slagelse kommunes regler for økonomistyring vedrørende anlægsregnskaber på over 2,0 mio. kr.
Handlemuligheder
De fremlagte regnskaber belyser ud fra gældende regler og praksis resultatet af anlægsprojekterne for henholdsvis servicearealet og de 24 boliger, samt en sammenholdning af de givne bevillinger og de afholdte udgifter. Hertil kommer de udarbejdede, vedlagte revisionsrapporter.
Med baggrund i regnskaber og revisionsrapporter kan Byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C. Byrådet kan også beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at de fremlagte anlægsregnskaber med tilhørende revisionsrapporter kan godkendes. De godkendte anlægsbevillinger, dels ved godkendelse af skema B og dels i forlængelse af Byrådets beslutning om anvendelse af kr. 297.000 af den oprindelige anlægsbevilling, er alle overholdt med henvisning til de viste mindre forbrug ovenfor.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindre forbruget vedrørende boligerne indgår i den endelige belåning og medfører en mindre husleje som vist tidligere.
Mindreforbruget vedrørende servicearealerne på 47.380 kr. (med fradrag af de disponerede 297.000 kr. til genetablering af pavilloner ved Forsorgshjemmet Toften) kan tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
47
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Borgere, der anvises en bolig i en af de 24 boliger vil afhængig af indtægtsgrundlag i form af kontanthjælp, førtidspension eller alderspension være berettiget til boligsikring eller boligydelse efter en individuel beregning
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at anskaffelsessummen for de 24 boliger på 35.275.917 kr. incl. moms godkendes
2.    at skema C vedr. de 24 boliger godkendes.
3.    at anskaffelsessummen for servicearealet på netto 1.253.566 kr. excl. moms godkendes.
4.    at skema C vedr. servicearealet godkendes.
5.    at mindreforbruget vedr. servicearealet på 47.380 kr. tilføres kassen.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
At 1 | 5: Anbefales godkendt.

5. Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)

5.      Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)

Sagsnr.: 330-2017-9092                 Dok.nr.: 330-2017-71773                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget (UU), Handicap- og Psykiatriudvalget (HPU) og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) orienteres om etablering af en tværgående Mestringsenhed.
Baggrund
I forbindelse med budget 2017-2020 vedtog Byrådet, at der skulle etableres en tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU til håndtering af særligt sårbare unge.
Overgangen fra ung til voksen for særligt sårbare unge mellem 15 og 25 har i en årrække været genstand for opmærksomhed. Gruppen er væsentligt større antalsmæssigt end kommunens størrelse måtte antages at give anledning til. Niveauet burde ligge på 20 unge, med et udsving på +/- 5, der årligt skifter tilknytning fra Center for Børn og Familie til Center for Handicap og Psykiatri, når de fylder 18 år. Det faktiske tal ligger på ca. 35 unge.
Overordnet set oplever Center for Handicap og Psykiatri 3 problematikker i overgangen fra ung til voksen.
1. Antallet er for stort – gennemsnitligt modtager Center for Handicap og Psykiatri 15 borgere ”for meget” om året fra børne-/ungeområderne – set ud fra de budgetmæssige forudsætninger.
2. Det er kun ca. halvdelen af de unge, der på forhånd er kendte i Center for Handicap og Psykiatri, hvilket både fagligt og økonomisk er særdeles uhensigtsmæssigt for både borger og kommune.
3. En stor del af borgergruppen er så udfordrede, at de skal visiteres til relativt dyre foranstaltninger – herunder midlertidige/permanente botilbud. Eksempelvis er der ca. 20 borgere, der forventes at skulle visiteres til et midlertidigt botilbud i 2017, gennemsnitsprisen for disse tilbud er ca. 550.000 kr.
Gruppe af unge er kendetegnet ved at have store fysiske og psykiske udfordringer og de har generelt mange forskellige kontaktflader til kommunale myndigheder og indsatser.  De unges udfordringer og problemstillinger er tillige meget forskelligartede.
De myndigheder de unge og deres forældre møder er Center for Handicap og Psykiatri, Center for Børn og Familie, Jobcenteret og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Der er etableret et tværfagligt koordinationsudvalg, som mødes månedligt, hvor konkrete sager om overgang mellem centrene bliver fremlagt og håndteret. Koordinationsudvalget har deltagelse af myndighedssagsbehandlere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri, Jobcenteret og Center for skole, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Blandt indsatserne kan nævnes § 85 støtte, mentorer, efterværn, bostøtte, personlig assistance, støtte til uddannelse, behandlingstilbud indenfor misbrug og psykiatri, støttet beskæftigelse m.v.
Vurdering
Udfordringen, i forhold til at begrænse overgangen til Handicap og Psykiatri, ligger i at det nuværende tværfaglige samarbejde udelukkende består i koordination – dvs. mht. screening og visitation til andre centre når de unge fylder 18 år. Der er ikke, i den nuværende samarbejdsmodel, ind tænkt fokus på forebyggelse og forberedelse til et voksenliv, på styrkelse af egen mestring og højere grad af selvstændighed.
Antagelsen er, at de unge vil kunne udvikle en større handlekraft og blive mere selvhjulpne, ved en målrettet og koordineret indsats, hvor de udførende virksomheder inddrages i processen, og deres viden og erfaring med at skabe forandring, recovery og mestring medtænkes.
For nogle unges vedkommende vil de efter indsatsen kunne overgå til Jobcenteret/Ungeenheden, og komme i job på særlige vilkår eller særlig understøttet uddannelse.
For den øvrige del af ungegruppen vil indsatsen udvikle og styrke de unges sociale og praktiske kompetencer og de unge antages at få et mindre støttebehov ift. bl.a. § 85, og kommunen kan undgå, at så mange visiteres til bosted. For de unge handler det om trivsel, selvstændighed og et liv, der i højere grad ligner andre unges liv og muligheder.
Endelig vil den udvidede indsats medvirke til at sikre højere kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen til førtidspension.
Etablering af Mestringsenhed
I forlængelse af andre kommuners erfaringer på området og et forberedende arbejde internt etableres en Mestringsenhed, et samarbejdsforum, der skal supplere og muligvis erstatte det eksisterende samarbejde omkring koordinationsudvalget, hvor der helt konkret sættes fokus på lærings- og træningsaktiviteter.
Enheden forankres ledelsesmæssigt i Center for Handicap og Psykiatri og opgaverne bemandes med medarbejdere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri samt repræsentanter fra relevante udførere. Hvor det er relevant inddrages repræsentanter fra Jobcenteret, skoler, fritidstilbud og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
De involverede medarbejdere tilknyttes til enheden med de opgaver, de bringer ind i samarbejdet, men er fortsat organisatorisk en del af deres fagcentre. Enheden får egen fysisk adresse, af hensyn til de unges oplevelse af ”en indgang” og en sammenhængende indsats.
De medarbejdere, der indgår i enheden gives kompetence til at træffe beslutning om iværksættelse af aktiviteter og indsatser indenfor på forhånd aftalte rammer.
Hovedaktiviteterne i indsatsen bliver
· Screening og inddragende samtaler med de unge og familien, der giver indblik i den unges drømme, ressourcer og udfordringer
· Formulering af en mestringsplan, som tager udgangspunkt i den unges egne mål og oplevelser af udfordringer
· Iværksættelse af træningsaktiviteter med forskellige samarbejdspartnere, der giver øget indsigt i den unges egen mestring og udviklingspotentialer
· Opfølgning hver 3. måned, justering af mestringsplanen i samarbejde med den unge/familien.
Aktiviteterne skal tage højde for den unges og familiens situation, såvel sociale, økonomiske og personlige.
Målgruppen
Målgruppen er unge i alderen 15-25 år, der har så store fysiske eller psykiske udfordringer, at de sandsynligvis vil få tilkendt ydelser efter servicelovens voksenparagraffer med den nuværende samarbejdsmodel. Ved fuld implementering skal Mestringsenheden tage fat i kendte sager fra det 15 år.
Enheden starter ud med at screene de unge, der er sat til overdragelse i 1. kvartal 2017. Med tiden vil enheden kunne inddrage unge i alderen 15-25 år, som hverken uddannelses- eller beskæftigelsesmæssigt befinder sig indenfor normalområdet.
Mål, succeskriterier og indikatorer
I forhold til mål og succeskriterier tages der udgangspunkt i de tre opstillede problematikker, der blev skitseret i ovenstående indledning samt de budgetmæssige forudsætninger.
Det overordnede mål for Mestringsenheden er, at særligt sårbare unge får mulighed for at udvikle egen handlekraft og bliver mere selvhjulpne.
Succeskriterier
Indikatorer
Gruppen af særligt sårbare unge, der overgår til Center for Handicap og Psykiatri når de fylder 18 år reduceres.
 
Når Mestringsenheden er i fuld drift skal antallet ned med 5 borgere om året, indtil overgangen er reduceret til 20 borgere. Mestringsenheden forventes at være i fuld drift fra 1. januar 2018.
 
Center for Handicap og Psykiatri skal kende en højere andel af de unge, der kommer fra børne-/ungeområdet.
 
Center for Handicap og Socialpsykiatri opnår et kendskab til mindst 80 % af de unge, der overgår fra børne-/ungeområdet, fra 1. januar 2018.
 
Unge i aldersgruppen 18 til 25 år, der modtager § 85 støtte, enten via Jobcenteret eller via Center for Handicap og Psykiatri reduceres.
 
Reduktion med 10 % årligt frem til 2019.
Samlet fald i antal ny-visiterede borgere på henholdsvis § 85 og § 107 reduceres og fald i det samlede udgiftsniveau for gruppen.
 
Fremlægges senere, når der foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.
Opholdslængden på § 107, midlertidige botilbud reduceres.
Fremlægges senere, når der foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.
 
Der afrapporteres til Handicap- og Psykiatriudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget hvert år i september måned.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2017 afholdes udgifterne til Mestringsenheden af de respektive fagudvalg. Udgifterne opgøres så de kan udskilles og danne grundlag for eventuel fastsættelse af særskilt bevilling til enheden fra 2018.
En halvering af målgruppen for Handicap og Psykiatri på ca. 15 borgere, kan komme til at betyde merudgifter for Jobcenteret og muligvis Center for Børn og Familie. En række af de 15 borgere årligt, får allerede en § 85 foranstaltning i Jobcenteret. Så umiddelbart vil arbejdet med at reducere dette antal også komme Jobcenteret til gode. Der hvor der kan være en udfordring i forhold til Jobcenteret er, hvis vi reelt bliver bedre til at undgå botilbud til de unge, så kommer de på § 85, og hvis indsatsen lykkes optimalt, vil de unge komme under 15 timers § 85, hvilket vil flytte udgiften til Jobcenteret.
Et midlertidigt botilbud til unge koster i gennemsnit ca. 550.000 kr. (2015 tal), en borger på 14 timers § 85 koster ca. 275.000 kr. om året – så der hvor det lykkedes vil det ca. være en halvering af den kommunale udgift - hvis borgeren har max. antal § 85 timer. Der kan være afledte udgifter til alternative foranstaltninger i andre centre, f.eks. til beskæftigelsesforanstaltninger, som ikke er beskrevet her.
Denne udvikling vil være det centrale mål for Mestringenheden og kommunens økonomi, men det vil foranledige, at der skal ske en flytning af udgifter fra Center for Handicap og Psykiatri til Jobcenteret, hvis dette sker. Udviklingen af udgiftsfordelingen mellem de involverede centre følges i 2017, og såfremt der sker en synlig ændring i udgiftsmønsteret medtages en ændring i forhold til budgetopfølgningen ultimo 2017 eller ved budget 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Socialdemokratiet tager ikke orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget ønsker at følge udviklingen og den interne organisatoriske læring i den Tværgående enhed kvartalsvis. Orienteringen blev taget til efterretning.

6. Meddelelser (O)

6.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-48480                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1)Orientering vedr. nøgletal
2)Status skæve boliger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Orienteringerne blev taget til efterretning med bemærkning om, at nøgletallene skubbes til næste udvalgsmøde og at der stadig afventes svar på kørselssagen.
Yderligere orientering vedr. indflytning på Valmuevej er taget til efterretning.

7. Eventuelt (O)

7.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-48510                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Intet.
8. Lukket: Ungekollegiet Århusvej under Socialt Psykiatrisk Center (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

9. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

9.      Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2017-79617                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
På baggrund af drøftelser i Handicap og Psykiatriudvalget indstilles forslag til placering og udarbejdelse af skitseprojekt for 6-8 fritliggende skæve boliger på en nuværende kommunalt ejet grund i Slagelse byområde.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har drøftet mulighederne for at etablere 6-8 fritliggende skæve boliger til borgere der i længere perioder har haft skiftende ophold på forsorgshjem og i perioder boet i en lejebolig kombineret med i andre perioder at være boligløs.
I den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015 og Strategiplan for Udsatteområdet fremgår det, at Slagelse Kommune ønsker at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til udsatte borgere. Slagelse Kommunes bolig tilbud til udsatte borgere består aktuelt af 11 skæve boliger i Slagelse by med henholdsvis 6 boliger i Nansensgade og 5 boliger på Klosterbanken begge boliggrupper er etableret som almene boliger i et velfungerende samarbejde med Slagelse Boligselskab.
Blandt gruppen af udsatte borgere er imidlertid en gruppe borgere, der har meget svært ved at bo tæt op ad andre medbeboere samt at opbygge rimelige relationer til naboer eller øvrige sociale relationer. Sådanne ustabile boligforhold og manglende relationer har ofte medført andre tilstødende sociale problemer som alkoholmisbrug, dårlige sundhedstilstande m.m. Det er for disse borgere erfaringen at et boligtilbud i en skæv bolig som er etableret som selvstændige fritliggende boliger f.eks. pavillonlignende boliger på et passende grundareal hvor der er nogen luft/afstand mellem boligerne og god mulighed for at kombinere en tilbagetrukket tilværelse samtidigt med den tryghed en social vicevært betyder kan stabilisere og ændre borgerens samlede livssituation i retning mod en mere stabil tilværelse.
På baggrund af ovenstående anbefaler Handicap og Psykiatriudvalget at drøfte muligheden for at etablere 6-8 fritliggende skæve boliger på den kommunalt ejede grund Kassebjerggaard.
Skitseforslag
Der er udarbejdet et udkast til tids-/ og procesplan hvori er indarbejdet de nødvendige processer der knytter sig til etablering af boliger som et ”barmarks” byggeri, herunder de processer der vedr. planforhold som udarbejdelse af lokalplan m.m. Til konkretisering af placering af de 6-8 boliger på grunden kan udarbejdes et skitseforslag, der vurderes at koste kr. 120.000 ekskl. moms.
Vigtige dialoger med interessenter
Der er yderligere drøftet et betydeligt fokus på at indgå i de helt nødvendige dialoger med alle relevante interessenter. Disse dialoger vil dels omfatte de gældende høringer omkring udarbejdelse og godkendelse af planforhold. Men der er yderligere fokus på at formidle viden til alle relevante interessenter, såvel ved initiativer fra Slagelse Kommune som ved ønsker fra interesserne, med henblik på at formidle viden om beboergruppen og rammerne for botilbuddet.
Placering og arealbehov
Administrationen har fremlagt 4 kommunale grunde, hvor 2 grunde har været detailvurderet. På denne baggrund peger Handicap og Psykiatriudvalget på en placering på Kassebjerggaard grunden som den bedst egnede. Det har tidligere været undersøgt om der var kommunale bygninger der kunne anvendes med den fritliggende boligform, hvilket ikke er tilfældet.
Med udgangspunkt i at der etableres op til 8 boliger på maximalt 40 m2 samt et fælleslokale på 50m2 inkl. et personaleareal på ca. 15 m2 udgør det bebyggede areal 370 m2. Med en forudsætning om en bebyggelsesprocent på 10 % udgør arealbehovet 3.700 m2 Hertil kan komme et areal til adgangsvej afhængig af boligernes placering på det samlede grundareal, der udgør ca. 33.000 m2
Statstilskud til etablering af skæve boliger
Til etablering af skæve boliger kan Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter efter ansøgning yde op til kr. 400.000 i tilskud til boligernes etablering. Det er en forudsætning at boligerne etableres og drives efter lov om almene boliger for at opnå tilskud til etableringen. Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Retligt grundlag
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Handicap- og Psykiatriudvalget anbefaler, at der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering. Udvalget anbefaler placering af boligerne på grunden, som optegnet på vedlagte skitse samt at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgås dialog med relevante interessenter. Udgiften til skitseprojektet kan afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en placering på Kassebjerggaard arealet er en god placering, hvor der vil være en god kombination af mulighed for fritliggende boliger, nærhed til såvel offentlig transport og en dagligvarebutik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vedr. anlæg af boligerne er det udgangspunktet at et tilskud på kr. 400.000 pr. bolig sammen med en lånefinansiering af den resterende anlægsudgifter vil kunne finansiere byggeriet. Lånefinansiering vil være grundlaget for fastsættelse af husleje for boligerne, som ikke bør overstige kr. 3.500 månedligt for borgere hvis indkomst alene er kontanthjælp. Der antages at kunne blive tale om kommunal medfinansiering af boligernes anlæg idet der er tale om et ”barmarks” byggeri som vil indeholde udgifter til byggemodning, vejanlæg m.m. afhængig af placering på grunden. Der vil yderligere være anlægsudgifter omkring fælleshus inkl. personaleareal der kan medføre behov for kommunal medfinansiering. Der skal ikke foretages indskud i Landsbyggefonden for denne type boliger.
Der er betydelige driftsøkonomiske fordele for Slagelse Kommune hvis en borgere kan tilbydes en skæv bolig med støtte fra en social vicevært sammenlignet med en borger har ophold på Forsorgshjemmet Toften eller et forsorgshjem i andre kommuner som Slagelse Kommune er forpligtiget til at betale for. Med en forudsætning om at en forsorgshjems plads koster 1.400 kr. i døgnet er den kommunale nettoudgift efter fradrag af 50% statsrefusion 255.500 kr. årligt for én borgers ophold på et forsorgshjem. En borger med ophold i en skæv boliger vil kunne klare sig med mellem 5 og 10 timers social støtte ugentligt. Hvis det antages at en borger har brug for gennemsnitligt 7 timers støtte om ugen vil den årlige udgift til social vicevært være knap 600.000 kr. årligt for alle 8 beboere. Forskellen mellem udgifter til ophold på forsorgshjem og social støtte for 8 borgere vil således være en mindre udgift på ca. 1,4 mio. kr. årligt da der ikke er statsrefusion på udgiften til social vicevært.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Børn- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at økonomiudvalget godkender, der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering.
2.    at udvalget anbefaler placering på Kassebjerggårdgrunden jfr. vedlagte skitse.
3.    at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgås dialog med relevante interessenter.
4.    at udgiften til projektet afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
At 1 og 2 anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 3 og 4 godkendt.