Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 3. april 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-184100                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

2. Politiske pejlemærker for 2017 og fremover (B)

2.      Politiske pejlemærker for 2017 og fremover (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2017-182396                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
I fortsættelse af Handicap og Psykiatriudvalgets vision – fra februar 2016 - for Center for Handicap og Psykiatris arbejde skal udvalget drøfte og beslutte nye pejlemærker 2017 for det fortsatte arbejde.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har i en proces siden primo 2016 arbejdet med:
· Fastlæggelse af en vision for Center for Handicap og Psykiatri (februar 2016)
· Fastlagte indsatsområder for 2016 (styringsaftalen for 2016)
· Beslutning om politiske pejlemærker for 2017 og fremover – denne sag
Den aktuelle proces med fastlæggelse af nye mål og pejlemærker, lægger sig i forlængelse af de igangværende initiativer for indsatsområderne i 2016 suppleret med nye initiativer med baggrund i de politiske pejlemærker for 2017 og fremover.
Den aftalte proces og dialog omfatter:
1. Dialogmøde med borger- og foreningsrepræsentanter den 22. februar 2017
2. Udvidet Udvalgsmøde – 2/3. marts 2017 (formulering af politiske pejlemærker)
3. Ordinært Udvalgsmøde 6. marts 2017 (evaluering af dialogmødet og det udvidede Udvalgsmøde)
4. Mellemlederforum 23/24. marts 2017 (opfølgning og feedback på pejlemærker)
5. Ordinært udvalgsmøde 3. april 2017 (vedtagelse af nye politiske pejlemærker)
6. Lederforum 5. april 2017 (opfølgning og feedback)
7. MED – organisation (høring)
8. Arbejde på virksomhederne (opfølgning og implementering)
Processen er nu nået til nr. 5 vedtagelsen af de nye politiske pejlemærker for 2017 og fremover. De foreslåede pejlemærker fokuserer på følgende indsatsområder:
· Recovery og rehabilitering
· Socialt udsatte
· Rusmiddelområdet
· Stigende udgiftspres
· Slagelse Kommune som sælger kommune
En nærmere uddybning af de foreslåede pejlemærker fremgår af bilag 1 til 5
Retligt grundlag
Byrådets beslutning i forbindelse med budget 2017-2020 om afskaffelse af aftalestyring og etablering af nye styringstiltag.
Handlemuligheder
Handicap- og Psykiatriudvalget kan drøfte og godkende de nye pejlemærker for 2017 og fremover. Udvalget kan bede administrationen indarbejde supplerende indsatser i pejlemærkerne for de 5 indsatsområder.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den fastlagte og igangværende proces for udformning sammen med de opsatte pejlemærker for 2017 vil være positive retningsgivere for de overordnede initiativer i Center for Handicap og Psykiatri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
De foreslåede pejlemærker tilsigter at understøtte det tværgående samarbejde i Slagelse Kommune såvel til glæde for den enkelte borger som samlet for Slagelse Kommune
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at de politiske pejlemærker i Center for Handicap og Psykiatri for 2017 og fremover godkendes
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Politiske pejlemærker godkendt.
Udvalget ønsker at invitere Folketingets Psykiatriudvalg til dialog.
Recovery-tilgangen ønskes centralt udbredt og Udvalget inviterer de øvrige områder til dialog.

3. Budgetgrundlag forud for Budget 2018-2021 (D)

3.      Budgetgrundlag forud for Budget 2018-2021 (D)

Sagsnr.: 330-2017-21419               Dok.nr.: 330-2017-178112                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksom på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til udvalgets næste temamøde om budgettet i juni 2017.
Baggrund
Byrådet godkendte i sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021. Den overordnede politiske tidsplan for budgetlægningen fremgår af bilag 1.
Som et indledende element i budgetlægningen indgår tematiske drøftelser i alle fagudvalg om grundlaget for budgettet, herunder udfordringer og muligheder på området.
Udvalget har mulighed for selv at vælge emner, der ønskes drøftet. Alle fagudvalg forventes dog at drøfte, hvorvidt følgende forhold giver anledning til budgetmæssige initiativer:
1. Regnskab 2016 og 1. budgetopfølgning 2017
- Regnskab 2016:
Center for Handicap og Psykiatri kom ud med et merforbrug i 2016 på:
Myndighed for Handicap og Psykiatri med                 -1,861 mio. kr.
Virksomhederne samlet for de 9 virksomheder med   -2.683 mio. kr.
Se bilag 2.
- 1. budgetopfølgning 2017:
Myndighed for Handicap og Psykiatri forventer at blive kraftigt udfordret i forhold til at overholde budgettet i 2017 på grund af en stadig øget tilgang til området. Se bilag 3.
2. Kapacitet
- Der opleves bl.a. en stigning af tilgang af borgere med komplekse udfordringer. Borgerne har ofte flere diagnoser (psykiatri + misbrug) suppleret med hjemløshed. Hvilket øger presset på midlertidige botilbud § 107, samt § 85 støtte til udvikling.
 
3. Anlægsramme
- Anlæg i forbindelse med Servicelovens § 104 aktivitets- og samværstilbud
- Eventuel kommunal restfinansiering/lånegaranti til Skæve boliger

4. Udviklingsperspektiver
- Center for Handicap og Psykiatri
De politiske pejlemærker:
Ø Recovery og rehabilitering
· Recovery-orienteret tilgang til myndighedsarbejdet
· udpegning og iværksætte af fælles metoder og redskaber, der understøtter tilgangen til den enkelte borgers individuelle recovery-proces
· Proaktive om etableringen af Mestringsenheden pr. 1. januar 2017 for unge fra 15-25 år med fokus på egenmestring og forberedelse til voksenlivet med et udgangspunkt i den unges ønsker, håb og drømme om et selvstændigt og meningsfuldt liv.
· indgår i det tværgående rehabiliteringsteam, hvor formålet er at borgersager bliver belyst helhedsorienteret med fokus på at bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet.
Ø Socialt udsatte
· arbejder på at skabe en mere sammenhængende, koordinerende og fleksibel indsats for de mest udsatte borgere og familier.
Ø Rusmiddelområdet
Ø Stigende udgiftspres
Ø Slagelse som sælgerkommune
Udvalget kan i forlængelse heraf bestille oplæg og analyser til junimødet 2017 vedr. de emner udvalget finder væsentlige.
Endvidere kan fagudvalget vælge at inddrage hele byrådet i drøftelse af de emner som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde den 24. april 2017.
I maj 2017 er der mulighed for at inddrage brugerbestyrelser, råd og andre interessenter, fx via dialogmøder. Der har været møde med ovenstående den 22. februar 2017.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter hvilke emner, der ønskes drøftet på byrådets temadrøftelse i april 2017
2.    at Udvalget drøfter hvilke oplæg og analyser der ønskes udarbejdet til budgetdrøftelse på udvalgsmødet i juni
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
at 1: Ved Byrådets temadrøftelse i april 2017, vil Handicap- og Psykiatrichefen orientere Byrådet om Udvalgets udfordringer.
Hæfte udarbejdes til Byrådet med følgende indhold:
-Data og borgerprofiler fra området
-Nye typer af udfordringer
-Landstendenser
-Udpluk fra perspektivanalyse
at 2: Drøftet og Udvalget ønsker følgende oplæg og analyser på udvalgets møde i juni 2017:
-Dyre enkeltmandstilbud
-Medarbejdernes arbejdsmiljø og trivsel

4. Ejendomsstrategien - ny tilgang til ejendomsudvikling (B)

4.      Ejendomsstrategien - ny tilgang til ejendomsudvikling (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2017-155457                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal beslutte om de skitserede rammer for en ny involverende tilgang til arbejdet med kommunens Ejendomsstrategi og ejendomsudvikling, kan godkendes og oversendes til fagudvalgenes videre drøftelse.
Baggrund
Direktionen har arbejdet med at skitsere en ny bottom-up proces - med en involverende og decentral tilgang til ejendomsstrategi og anvendelse af vores bygninger. Dette efter drøftelser i efteråret 2016 i økonomiudvalget, da oplægget til en ejendomsstrategisk udviklingsplan bortfaldt. (Se desuden tilknyttede notat vedr. udmøntning af Ejendomsstrategien 2014-2016).
Forslaget til den fremtidige tilgang til arbejdet med Ejendomsstrategi lægger vægt på tre parametre:
1. En case-baseret tilgang
Udmøntningen af Ejendomsstrategien skal være case-baseret. Det vil sige at initiativer skal tage udgangspunkt i konkrete forhold, hvor kommunale bygninger er i spil, fordi de ikke længere kan anvendes og derfor står tomme. Det kan eksempelvis være fordi en institution eller botilbud fraflyttes eller at kommunal administration flyttes og samles. Initiativet til en case kan komme fra et fagudvalg eller kommunale fagcentre.
Der tilstræbes en kobling mellem civilsamfundet og det politiske niveau. Casen udvikles i en samskabende og bottom-up baseret tilgang med tidlig og bred involvering. Kommunen faciliterer processen – gerne med en arbejdsgruppe eller en anden form for ad hoc baseret gruppering hvor relevante faggrupper er repræsenteret.
Processen forsøges så vidt muligt tænkt sammen med andre igangværende processer i kommunen, som eksempelvis borgerdreven innovation i landdistrikterne eller processer i regi af fx Center for Børn & Familie eller Center for Skole. Gennem en tværfaglig tilgang fås en bedre mulighed for at indkredse og adressere forskellige problemstillinger, som er i spil og udnytte vores ressourcer. Tværfagligt samarbejde giver desuden en bredere indgangsvinkel i forhold til definition af målgruppen.
Målgruppen defineres omhyggeligt forud for processen. Hvem er interesseret i beslutninger om den konkrete kommunale ejendommes fremtid? Hvem har noget i klemme? Hvem ser potentialerne, og kan opnå benefit i forhold til afledte effekter? Hvem ser udfordringer? Brugere eller borgerne i et geografisk område, lokalrådet, interesseorganisationer, foreninger eller bymidtegruppen?
2. Gennemsigtighed og beslutningsrum
Der skal lægges vægt på gennemsigtighed. Der kan være gode grunde til at holde lav profil, hvis en institution skal lukkes eller flyttes, fordi brugere kan begynde at sive væk, hvis der opstår usikkerhed om dens fremtid. Men lav profil kan give anledning til mistro og forestillinger om skjulte dagsordener, hvilket på ingen måde er befordrende for involverende processer.
Som led i ønsket om transparens fremlægges fakta som eksempelvis politiske beslutninger, budgetaftaler samt budgettal, prognosetal og fagområders relevante viden, som kan bidrage til en kvalificeret drøftelse af casen.
Det er nødvendigt med en klar definition af det beslutningsrum, som de involverede bliver inviteret ind i, og det er derfor centralt at forventningsafstemme med de involverede. Hvordan ser beslutningsprocessen ud, og hvad kan de involverede få indflydelse på? Derfor skal der udarbejdes et kommissorium med beskrivelse af arbejdsgruppens opgave, hvem der deltager samt beskrivelse af processen. Arbejdsgruppen skal klædes på til at sætte sig ind i komplekse forhold og træffe kvalificerede beslutninger. Deres input kan indgå i den administrative og politiske proces i forbindelse med behandlingen af sagen.
3. Finansieringsplan er obligatorisk
Økonomi indgår i arbejdet med alle cases. Derfor skal det fremgå af kommissoriet at en del af arbejdsgruppens opgave er at undersøge økonomiske forhold, udarbejde budgetter og opstille en finansieringsplan for de løsninger, den måtte nå frem til.
Den fremtidige proces for frigjorte ejendomme
Den proces der tilstræbes fremadrettet er illustreret i Bilag 2. Når en bygning frigøres, orienteres Ejendomsnetværket, som er de medarbejdere de enkelte fagcentre har udpeget til at være Center for Kommunale Ejendommes kontaktperson. Disse melder tilbage, såfremt fagcenteret har en interesse i den frigjorte ejendom.
Ligeledes orienteres Samskabelsesnetværket, der er et internt netværk med fokus på den tværgående koordinering og samarbejdet mellem fagcentrene i forhold til borgerinddragelse og borgerprocesser generelt. Kendskab til interesser og ønsker i ejendommens lokalområdet meldes tilbage.
På baggrund af ovenstående udarbejdes sager til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og de relevante fagudvalg, der redegør for ønsker, formål og økonomi. Udvalgene drøfter herefter sagerne, hvorefter sagen sendes til kommentering hos de relevante institutioners bestyrelser, brugergrupper, lokalråd mv. Disse input samles og behandles af Samskabelsesnetværket og præsenteres igen på Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og de relevante fagudvalg. Her kan enten besluttes at
a) At de nye anvendelsesforslag skal oversendes til Økonomiudvalget, der tager stilling til forhold vedr. driftsøkonomi.
b) At ejendommen ikke skal have en ny anvendelse og afviklingsproceduren iværksættes, med henblik på frasalg, udlejning eller nedrivning.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt de beskrevne rammer og tilgange til Ejendomsstrategi, skal godkendes og forelægges for fagudvalgene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Gennem de seneste år har man igennem arbejdet med Ejendomsstrategi høstet en stor del af de lavthængende frugter, og der er primo 2017 indhentet en årlig vedvarende driftsbesparelse på 4,3 mio. kr. Det må dog forventes at det fremadrettet, vil blive mere udfordrende at opnå de vedtagne besparelser via arbejdet med Ejendomsstrategien. Den foreslåede tilgang, vil i flere tilfælde end tidligere, medføre at en ejendom får en ny funktion og dermed ikke bidrager til salgsindtægter og driftsbesparelser.
Konsekvenser for andre udvalg
Den beskrevne tilgang er udviklet med fokus på bruger- og borgerinddragelse og stiller høje krav til koordinering imellem fagudvalg, fagcentre og eksterne interessenter.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Økonomiudvalget godkender den beskrevne fremgangsmåde til det videre arbejde med Ejendomsstrategien
2.    at Økonomiudvalget sender sagen til drøftelse i fagudvalgene
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. marts 2017:
Fraværende:  Niels O. Pedersen (A)
Godkendt med bemærkning om, at økonomiudvalget ønsker at se sagen igen når den har været drøftet i fagudvalgene.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bemærker, at det er vigtigt med en politisk involvering på et tidligt tidspunkt, og at der bør tages hensyn til politikker på kultur-, fritids- og turismeområdet i forhold til de overordnede politiske prioriteringer.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Johnny Persson (V)
Drøftet.
Udvalget ønsker en mere forenklet proces i relation til de ressourcer som skal afsættes og ønsker ligeledes en tidligere politisk inddragelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Uddannelsesudvalget bemærker, at det politiske niveau skal ind på et tidligere tidspunkt end det, der er forslået i oplægget. Der er ligeledes et ønske om forenkling af de bureaukratiske processer.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Handicap- og Psykiatriudvalget bemærker, at det er vigtigt med en politisk involvering på et tidligt tidspunkt.

5. Aktivitets- og samværstilbud efter serviceloven (D)

5.      Aktivitets- og samværstilbud efter serviceloven (D)

Sagsnr.: 330-2017-21419               Dok.nr.: 330-2017-182960                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104.
Baggrund
I november 2011 fastlagde dengang Handicap og Socialpsykiatriudvalget et overordnet tværgående serviceniveau for visiterede aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104. Det overordnede serviceniveau fastlagde bl.a., at et fuldtids dagtilbud er på 26 timer ugentligt. Det overordnede serviceniveau vedlægges som bilag 1.
Hver enkelt virksomhed/udbyder af visiterede aktivitets- og samværstilbud udarbejdede i 2011 et serviceniveau på hvert af de 3 støtteniveauer kaldet lille, mellem og stor – støtte for derigennem at målrette tilbuddene til de respektive målgrupper m.m.
Fastlæggelsen af det overordnede serviceniveau skete i forlængelse af, at aktivitets og samværstilbud efter § 104 for borgere, der også har et botilbud i Slagelse Kommune blev over
flyttet fra VASAC og organisatorisk tilknyttet den virksomhed hvor borgeren har sit botilbud.
Fra 1. januar 2017 tilbydes aktivitets- og samværstilbud efter § 104 ved:
· Specialcenter Slagelse i alt 165 pladser
· Autisme Center Vestsjælland i alt 65 pladser
· VASAC i alt 39 pladser
De overordnede forhold, der kan indgå i en drøftelse kan bl.a. være:
· Pensionering fra aktivitets- og samværstilbud f.eks. parallelt til arbejdsmarkedet
· Udvikling i forhold til borgere der bevilliges førtidspension
· Karakter, form og omfang af aktivitets- og samværstilbud
· Bygninger/anlæg til aktivitets- og samværstilbud
· Organisering og strukturering af tilbuddene
· Det stigende udgiftspres
Det skal nævnes, at der i forbindelse med den igangværende revision af serviceloven kan ske ændringer, som påvirker borgerens retskrav om et aktivitets- og samværstilbud og derigennem krav til tilbud både i forhold til visiterede og ikke visiterede tilbud.
Aktuelle antal borgere
Til brug for drøftelserne udarbejdes et overblik over de aktuelt 157 borgere, der er visiteret til et aktivitets- og samværstilbud efter § 104. Aktuelt modtager 118 borgere tilbuddet i Slagelse Kommunes egne tilbud og 39 borgere modtager tilbuddet i private, andre kommunale eller regionale tilbud. I overblikket vil indgå borgernes alder, til- og afgang af borgere, borgernes fordeling på tilbud og priser.
Retligt grundlag
Lov om social service § 104.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at området aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104 drøftes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet. Her arbejdes fortsat med de overordnede forhold.

6. Status på beslutning om afvikling af Ungekollegiet Århusvej (O)

6.      Status på beslutning om afvikling af Ungekollegiet Århusvej (O)

Sagsnr.: 330-2016-42366               Dok.nr.: 330-2017-210971                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Handicap- og Psykiatriudvalget besluttede på lukket møde den 6. februar 2017 at afvikle afdelingen Ungekollegiet med 12 pladser på Botilbuddet Århusvej under Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (Socialpsykiatrisk Centers nye navn). Af beslutningen fremgår det bl.a. at de fornødne delbeslutninger vedr. den videre afvikling af Ungekollegiet skal forelægges for udvalget senest på udvalgsmøde i april 2017.
Dato for afvikling af afd. Ungekollegiet
Socialtilsyn Øst har anmodet om en handleplan, herunder tidsramme for den endelige afvikling. Der er fremsendt en handleplan til socialtilsynet og tidsfristen for en endelig afvikling af afd. Ungekollegiet er fastsat til 1. maj 2017.  Der bor fortsat 1 beboer i botilbuddet som får støtte af personalet på Århusvej. Beboeren er skrevet op til anden bolig og der er hyppige opfølgningsmøder mellem beboer, bo-støtte og handlekommune, for at fremme en hurtig flytning. Situationen vedr. den borger som ikke ønsker at flytte er uændret.
Vurdering af den fortsatte drift af afd. Bofællesskabet
Botilbuddet Århusvej samlede driftsbudget i 2017 er brutto kr. 13,377 mio. Som følge af lukningen af afd. Ungekollegiet reduceres samdriftsfordelene mellem Ungekollegiet og Bofællesskabet, hvilket betyder at budgettet for Bofællesskaber reduceres med mere end halvdelen, da takstindtægten skal baseres på de takstniveauer de nuværende beboere er visiteret til. Den nuværende beboersammensætning består af 5 beboere på takstniveau 1 (1.839.600 kr./år) og 7 på takstniveau 2 (3.819.725 kr./år.).
Det er vurderingen at afd. Bofællesskabet fremtidige økonomiske og kvalitative bæredygtighed fordrer, at alle beboere visiteres til minimum takstniveau 2. Dette grundlag udfordres dog af, at der allerede nu bor 5 beboere på takstniveau 1 der ikke kan opsiges.
Der arbejdes p.t på, at undersøge forskellige muligheder for samdrift med andre botilbud/tilbud med henblik på at sikre afd. Bofællesskabet Århusvej fortsatte drift.
Høringsprocedure i forhold til medarbejdere
Lukningen af Ungekollegiet blev varslet på Center for Psykosocial Udvikling Slagelse Center Med d. 16. januar 2017. Det berørte personale har haft samtale med ledelsen d. 9. februar 2017 og der har været en frivillig omplaceringsproces fra d. 9. februar -28. februar 2017.  I forbindelse med manglende takstindtægter som følge af tomme pladser i Ungekollegiet er vakante stillinger ikke genopslået. Dette har betydet, at det har været muligt at begrænse omfanget af personalereduktioner til 3,5 årsværk svarende til ca. 4 stillinger. En af de berørte medarbejder har selv søgt og fået andet arbejde. To medarbejdere er gået ned i tid og 2 medarbejdere er tilbudt omplacering til andre virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri.
Rammeaftale for det sociale område kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland
Styregruppen for Rammeaftale Sjælland blev på sit møde d. 17. marts 2017 varslet om, at afd. Ungekollegiet nedlægges på 1. maj og at Botilbuddet Århusvej 12 øvrige pladser fortsat vil indgå i forsyningen af pladser under rammeaftalen. Det betyder, at brugerkommunerne betaler a conto takst frem til 1.maj og der vil blive foretaget en efterregulering som fordeles på brugerkommunerne i det fulde kalenderår før beslutningen om lukning er truffet. Fordelingen blandt brugerkommunerne sker på grundlag af de enkelte kommuners belægningsmæssige andel i det fulde kalenderår. Dvs. belægningen året før lukningen er kendt danner grundlag for fordeling af nedlukningsomkostninger.
Den fremtidige brug af de nedlagte pladser/boliger i afd. Ungekollegiet
Handicap og Psykiatrichefen har haft møde med Boligselskabet VAB og orienteret om udvalgets beslutning d. 6. februar 2017 om, at afvikle afd. Ungekollegiet som botilbud. Der overvejes p.t forskellige muligheder for anvendelse af de tomme boliger på Århusvej. Indtil dette er afklaret afholder Center for Psykosocial Udvikling tomgangshusleje for de ledige boliger og Boligselskabet VAB afholder alle øvrige udgifter.
Retligt grundlag
Lov om social service § 85. Almenbolig lovens § 105 stk. Lov om socialtilsyn § 8 stk.1.
Handlemuligheder
Der undersøges p.t. forskellige muligheder for samdrift med afd. Bofællesskabet og andre botilbud/tilbud. Endvidere overvejes der forskellige muligheder for anvendelse af de tomme boliger i afd. Ungekollegiet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den forsatte drift af afd. Bofællesskabet Århusvej fordrer en økonomisk samdrift med andet/andre tilbud for at kunne opretholde en faglig kvalitet og økonomisk bæredygtighed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn– og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Handicap- og Psykiatriudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Meddelelser (O)

7.      Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-184162                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1)Gensidig orientering.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Orienteringerne blev taget til efterretning.

8. Eventuelt (O)

8.      Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-184188                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Intet.