Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 6. juni 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-345829                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

2. Handicap- og Psykiatriudvalgets Budget 2018-2021 (D)

2.     Handicap- og Psykiatriudvalgets Budget 2018-2021 (D)

Sagsnr.: 330-2017-34351               Dok.nr.: 330-2017-328560                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til Byrådets temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021.
Udvalget har på tidligere møder i foråret drøftet budget 2018-2021 med henblik på at få udarbejdet analyser mv. til junimødet.
Udvalget skal på mødet i juni drøfte budgetgrundlaget på baggrund af:

· Tidligere drøftelser på aprilmødet
· 2. budgetopfølgning herunder udfordringer og ønsker herunder finansiering her af
· Budgetoverslagsår 2018
· Budgetseminaret i april.
Der er til brug for udvalgets budgetdrøftelser udarbejdet et foreløbigt budgetgrundlag. Budgetgrundlaget vil blive opdateret på baggrund af økonomiaftalen mellem KL og Regeringen primo juni og indgå i det administrative budgetgrundlag. Efter beregning af aftalen vil et nyt administrativt budgetgrundlag blive fremsendt til Byrådet den 8. august 2017 og blive forelagt til økonomiudvalgets drøftelse og afklaring af den videre proces den 14. august 2017.
Som en del af budgetproceduren er der på baggrund af udvalgenes drøftelser endvidere udarbejdet et skøn over udvalgets kan og skal opgaver til udvalgets inspiration og drøftelse.
Drøftelser fremsat af Handicap- og Psykiatriudvalgets møder marts-maj 2017:
På udvalgets møde den 6. februar 2017 godkendte udvalget det videre arbejde med etableringen af 6-8 fritliggende skæve boliger. Der kan eventuelt komme en kommunal medfinansiering i det der er tale om et ”barmarks” byggeri, som vil indeholde udgifter til byggemodning, vejanlæg m.m. Der vil yderligere være anlægsudgifter omkring fælleshus inkl. personaleareal, der kan medføre behov for kommunal medfinansiering.
På samme møde blev udvalget orienteret om den tværgående enhed mellem Handicap- og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelse- og Integrationsudvalget for særligt sårbare unge, Mestringsenheden.
Udvalget har på sit møde den 31. marts 2017 godkendt 2. budgetopfølgning med bemærkning om, at det ikke vil være muligt for udvalget at løse de økonomiske problemer indenfor egen ramme. Udvalget ønsker, at der afholdes et TEMA-møde i Byrådet inden budgetforhandlingerne indeholdende Handicap- og Psykiatriudvalgets situation og fremtidsperspektiver.
Udvalget kan vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn – og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter budget 2018-2021 herunder udfordringer, ønsker samt finansiering heraf
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udvalget drøftede Kan og Skal opgaver. Endvidere drøftedes en tidsbegrænset og mere konkretiseret indsats på § 85 området, med henvisning til Fredericiamodellen.

3. Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) - kravsspecifikation og kvalitetsstandard (B)

3.     Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) - kravsspecifikation og kvalitetsstandard (B)

Sagsnr.: 330-2017-35753               Dok.nr.: 330-2017-331055                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
For at reducere i udgiften til STU og have mulighed for at stille krav til de leverandører, som Slagelse Kommune benytter på dette område, er der igangsat en række ændringer. Der har ikke tidligere været en Kvalitetsstandard eller en Kravspecifikation for STU i Slagelse Kommune.  Begge forslag er nu udarbejdet på baggrund af tværfaglig dialog mellem Center for Arbejdsmarked og Integration, Center for Skole, Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Familie, og skal fungere som fundament for yderligere arbejde på området for sikring af kvalitet og fornuftig økonomi på området.
Retligt grundlag
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, LBK nr 783 af 15. juni 2015 og BEK nr. 739 af 3. juni 2016 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Vejledning nr. 9534 af 3. juni 2016 og vejledning nr. 10199 af 29. november 2016 på området.
Handlemuligheder
Det anbefales at både Kvalitetsstandard og Kravsspecifikation for STU godkendes. Ved godkendelse kan gennemgang af nuværende leverandører og kontrakter med disse evalueres og genforhandles med henblik på kvalitet og reduktion af pris. Kvalitetsstandarden åbner særligt op for, at udgiften på en STU reduceres, såfremt eleven modtager undervisning på nedsat tid, i forhold til uddannelsens 840 timers undervisning om året.
Såfremt forslagene ikke godkendes på mødet, vil reduktionen i udgifter på STU området blive udskudt. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at tilpasningen er nødvendig for at nå de besparelsesmål, der er fastsat for budget 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen forelægges samtidig for Uddannelsesudvalget og Handicap og Psykiatriudvalget på møderne i juni måned.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren og Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslag til Kravsspecifikation og Kvalitetsstandard for Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.
Udvalget forudsætter, at STU tilbud vælges ud fra princippet om bedste kvalitet til laveste pris.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Handicap- og Psykiatriudvalget godkender forslagene, idet det forudsættes, at egne tilbud benyttes, såfremt de er billigst og fagligt bedst.

4. Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

4.     Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-320257                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalgene skal træffe beslutning om, hvorvidt de vil imødekomme en ansøgning fra Brugerrådet i Kulturhuset om tilskud til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Brugerrådet i Korsør Kulturhus har siden efteråret 2014 i samarbejde med ledelsen i Kulturhuset arbejdet for en fortsat udvikling af de kulturelle tilbud i Slagelse Kommunes eneste Kulturhus.
Brugerrådets formål er – i samarbejde med Kulturhuset – at være med til at skabe et aktivt kultur- og foreningsmiljø samt være en aktiv og udadvendt medspiller i arbejdet med at udvide Kulturhusets berøringsflade i kommunen.                                                                        
Ungdomsskolen i Korsør benytter 2. salen, og musikskolen benytter 3. salen. Ungdomsskolen er nu på vej ud af en del af 2. salen, og Kulturhuset er klar til at optimere brugen af 2. salen til foreninger. 1. salen bruges til udstilling af kunst og til kulturelle aktiviteter.
Korsør Kulturhus er etableret i en tidligere skole, hvor der ikke blev taget hensyn til handicappedes adgang, da den blev bygget. For nuværende er der kun adgang for handicappede til 1. sal.  En større indsats er derfor blevet indledt for at skaffe penge til en elevator.
For nuværende har Kulturhuset et beløb på 1.017.500 kr. til rådighed. Beløbet stammer fra en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på 367.500 kr. fra Tilgængelighedspuljen. Derudover bidrager Kommunale Ejendomme med 150.000 kr. fra driftsmidlerne, KFT-udvalget har tidligere afsat 500.000 kr. til projektet. Donationen på 367.500 kr. bortfalder pr. 1.10.2017, hvis pengene ikke er anvendt til det ansøgte formål.
Kulturhuset har i den forbindelse med fondsansøgninger uden resultat forsøgt at rette henvendelse til almene fonde indenfor frivilligheds- og kulturområdet. På denne baggrund ansøges KFT-udvalget om et tilskud på i alt 500.000 kr.
Brugerrådet i Kulturhuset søger følgende udvalg om tilskud: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget. Sagen behandles i udvalgene samtidig.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalgene har følgende valgmuligheder:
a) At bevilge 500.000 kr. til etablering af en elevator i Korsør Kulturhus
b) At give afslag på ansøgningen
c) At KFT-udvalget bevilger 190.000 kr. til etablering af en elevator i Korsør Kulturhus, forudsat at Sundheds– og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget hver bevilger 30.000 kr., samt på betingelse af, at Brugerrådet opnår støtte til projektet via ekstern finansiering på de resterende 250.000 kr.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen fra Brugerrådet i Korsør Kulturhus bør understøttes, da Brugerrådet har udvist vilje til at opnå ekstern finansiering. Administrationen vurderer dog ikke, at alle muligheder for ekstern finansiering er undersøgt og afdækket, da fokus har været på almene fonde, der primært har til formål at støtte frivilligheds– og kulturprojekter. Administrationen foreslår derfor, at de tre ansøgte udvalg deler udgiften, således at KFT-udvalget bevilger 190.000 kr., og Sundheds– og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget hver bevilger 30.000 kr., men at beløbet kun udbetales, såfremt Brugerrådet i Korsør Kulturhus opnår 250.000 kr. i ekstern finansiering gennem private/almene fonde, hvis formål er at støtte indsatser for handicappede og bevægelsesbesværede, fx Bevicafonden, Vanførefonden, Mærskfonden el. lign. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget samtidig.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at KFT-udvalget bevilger 190.000 kr. til etablering af en elevator i Korsør Kulturhus, forudsat
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget bevilger 30.000 kr.,
3.    at Handicap- og Psykiatriudvalget bevilger 30.000 kr., samt
4.    at Brugerrådet opnår støtte til projektet via ekstern finansiering på de resterende 250.000 kr. gennem almene fonde, hvis formål er at støtte indsatser for handicappede og bevægelsesbesværede.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt.
Ad 2:
Ad 3:
Ad 4: Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

5. Evaluering af rejsehold og 3 års besøg (D)

5.     Evaluering af rejsehold og 3 års besøg (D)

Sagsnr.: 330-2017-24510               Dok.nr.: 330-2017-212240                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om evaluering af den 4-årige afprøvning af indsatserne ”3 års besøg”, ”rejsehold i seksuel sundhed” og ”rejsehold i rygeforebyggelse”.
Baggrund
I juni 2013 blev det i udvalgene Børn,- Unge og Familieudvalget, Børne-, Uddannelses- og Integrationsudvalget, Handicap- Socialpsykiatriudvalget samt Sundheds- og Omsorgsudvalget besluttet at samfinansiere tre indsatser over en fireårig periode 2014-2017. Indsatserne er forankret i Sundhedstjenesten. Indsatserne er fulgt og justeret løbende, men der foreligger nu evaluering af indsatserne, som udvalgene orienteres om.
De tre indsatser ”3 års besøg” og ”rejsehold i seksuel sundhed” og ”rejsehold i rygeforebyggelse” tager afsæt i Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker, der er vidensbaseret værktøj til kommunerne med faglige anbefalinger, der kan bidrage til at prioritere og kvalitetsudvikle det kommunale forebyggelsesarbejde indenfor sundhedsområdet.
3 års besøg
Det primære formål med 3-års besøg er, at opspore overvægt hos småbørn, forebygge overvægt senere i barndommen, sekundært at vurdere motorik, trivsel og sprogudvikling.
I 2016 var antallet af 3-årige børn 747, hvoraf 482 (64,5 %) har modtaget besøg af sundhedsplejersken.
I 2016 blev der opsporet 18,3 % børn med overvægt, 4,1 % familier med dårlig trivsel, 5,7 % med motoriske vanskeligheder og 20,1 % med sproglige vanskeligheder.
Det anbefales, at samarbejdet mellem dagtilbud, sundhedsplejersker, motorikkonsulenter, tale-hørekonsulenter styrkes, så det sikres, at der bliver fulgt op på de fund, der måtte være i forbindelse med 3 årsbesøget.
Det anbefales, at indsatsen fortsætter, på grund af den store andel af opsporede overvægtige.
Rejsehold i rygeforebyggelse
Formålet med rejseholdet er, at fastholde de unge i Slagelse Kommune som ikke-rygere af tobak og hash, samt at flere stopper med at ryge, før de når at blive psykisk, fysisk og socialt afhængige. Målgruppen er unge i alderen 13-15 år (7. og 8. klassetrin).
Rejseholdet har i skoleåret 2015/2016 besøgt 97 % af alle Slagelse Kommunes 7. klasser. 96,6 % af disse elever oplever, at rejseholdet var gode til at fortælle om rygningens konsekvenser. 74,1 % af eleverne oplever, at de har fået ny viden. 100 % af klasselærerne oplever, at rejseholdet var gode til at fange eleverne og møde eleverne på deres præmisser.
Rejseholdet bruger en del tid på opsøgende arbejde, det anbefales derfor, at samarbejdet med Center for Uddannelse styrkes, så der på sigt indgås faste aftaler med besøg på skolerne.
Rejseholdet forholder sig i deres undervisning til misbrug af hash, det anbefales derfor at samarbejdet mellem misbrugscentret og Perron 3 styrkes. Det anbefales, at indsatsen fortsætter.
Rejsehold i seksuel sundhed
Formålet med rejseholdet er, at fremme unges handlekompetence i relation til seksualitet, sundhed, trivsel og rettigheder.
Målgruppen er unge i alderen 13-25 år herunder primært unge på ungdomsuddannelserne og specialområdet. Foruden undervisning deltager rejseholdet i events som fx Slagelse Festuge, SUK-Festival, Sct. Michaels Nat.
Rejseholdet understøtter kampagner som ”Kun med Kondom” og ”Uge sex”. 90,8 % af de unge mener, at sundhedsplejerskerne var gode til at fortælle om emnerne, 88,7 % af de unge oplever, at sundhedsplejerskerne var gode til at lytte. 68,5 % af de unge mener, de lærte noget nyt. 
Det er rejseholdets erfaring, at det særligt er unge fra specialområdet, der har gavn og behov for undervisning i seksuel sundhed. Det anbefales derfor at styrke samarbejde mellem Center for Uddannelse og Center for Handicap og Psykiatri.
Rejseholdet underviser også i tidsaktuelle emner som hævnporno og grænsesætning. Særlig grænsesætning har også vist sig relevant for de unge i andre sammenhænge end seksuel sundhed. Det anbefales, at indsatsen fortsætter.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Evalueringerne tages til efterretning
Vurdering
Det er administrationens vurdering, på baggrund af de tre evalueringer, at indsatserne har en værdifuld effekt, og samtidig har et stort potentiale til at forbedre folkesundheden blandt børn og unge på både kort og lang sigt.
Der har efterfølgende været drøftelse mellem Center for Børn og Familie, Sundhedstjenesten og Folkesundhed, for at styrke sammenhængen mellem de eksisterende indsatser 3 års besøg og rejseholdene.
Administrationen vurderer det hensigtsmæssigt, at indsatserne overgår til drift i regi af sundhedsplejen. Overgang til drift forudsætter stillingtagen til finansiering og/eller prioritering af sundhedsplejens øvrige opgaver.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger i forhold til evalueringen. I forhold til at føre indsatserne videre forudsætter det en økonomisk stillingtagen.
Konsekvenser for andre udvalg
Indsatserne er udført af Sundhedstjenesten og er gennemført i samarbejde med daværende Børne-, Uddannelses- og Integrationsudvalg, med (Børn,- Unge og Familieudvalget) nuværende Uddannelsesudvalg, (Handicap- og Socialpsykiatriudvalget) nuværende Handicap- og Psykiatriudvalg og (Sundheds- og Omsorgsudvalget) nuværende Sundheds- og Seniorudvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren og Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter evalueringerne
2.    at Udvalget drøfter overgang fra projekt til drift
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Udvalget tager evalueringen til efterretning
Udvalget ønsker at få forelagt en prioritering af indsatserne og de økonomiske konsekvenser ved overgang til drift.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
at 1 og 2 drøftet.

6. Magtanvendelser i 2016 - årsrapportering (O)

6.     Magtanvendelser i 2016 - årsrapportering (O)

Sagsnr.: 330-2017-36317               Dok.nr.: 330-2017-335554                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet. 
Baggrund
Handicap- og Psykiatriudvalget har besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). I henhold hertil orienteres udvalget om udviklingen af magtanvendelser gennem hele år 2016.
Antallet af magtanvendelse i 2016
Voksenområdet
Samlet set, er der et fortsat fald i antallet af magtanvendelser generelt, dog særlig signifikant på voksenområdet, hvor faldet i antal magtanvendelser er 48 % henover året 2016.
I 2015 var der i alt 546 magtanvendelser på voksenområdet på Slagelses tilbud. I 2016 er der i alt 300 magtanvendelser. Det er således en reduktion i 2016 på 45 %.
Udviklingen i de ikke tilladte magtanvendelser er i de første tre kvartaler af 2016 i gennemsnit 10 pr kvartal mod 25 i gennemsnit pr kvartal i 2015. I 4 kvartal 2016 falder disse således, at der på Slagelse Kommunes tilbud var 4 ikke- tilladte magtanvendelser i 4. kvartal 2016.
På voksenområdet henhører de fleste magtanvendelser under Autisme Center Vestsjælland(ACV). Særligt tre borgere har tegnet sig for størstedelen af det samlede antal magtanvendelser på ACV.
Borger x, med 83 magtanvendelser i 2016 mod 73 magtanvendelser i 2015, borger y med 49 magtanvendelser i 2016 mod 238 i 2015 og borger z med 25 magtanvendelser i 2016. Der er dialog med borger x kommune om, hvorvidt x er i det rette tilbud, da x har brug for et tilbud med færre stimuli. Borger y flyttede sidste år til andet tilbud med færre stimuli med et stort fald i antallet af magtanvendelser som resultat.
På specialcenter Vest har der været et fald i antallet af magtanvendelser fra 47 i 2015 til 18 i 2016.
På Specialcenter Øst har der været et fald fra 7 magtanvendelser i 2015 til 3 magtanvendelser i 2016.
På Socialpsykiatrisk Center Slagelse var der 7 magtanvendelser i 2015, og i 2016 var der 6 magtanvendelser.
På Socialt resursecenter var der 2 magtanvendelser i både 2015 og i 2016.
Antallet af magtanvendelser på Slagelse borgere på udenbys tilbud var i 2015 37 magtanvendelser og er faldet til 28 magtanvendelser i 2016. Der er en borger på Kofoedsminde, som har haft 13 magtanvendelser i 2016.
Der er i 2016 givet tilladelse til godkendt magtanvendelse til 1 borger efter servicelovens § 127, aflåsning af yderdør. Der har ikke været behov for at forlænge ansøgningen, da der blev fundet andre løsninger i perioden.
Børneområdet
På børneområdet (ACV) kan der ligeledes registreres et fald i magtanvendelser over året 2016. Fra 3. kvartal 2016 behandles magtanvendelser på Rosenkildeskole af Center for Skole og Uddannelse, da disse magtanvendelser i skoleregi henhører under folkeskoleloven. I 3. kvartal er der oplyst 4 magtanvendelser i skolen, og i 4. kvartal 2016 20 magtanvendelser i skole (disse figurer ikke i diagrammerne i bilagsmaterialet). Når magtanvendelserne fra skole tillægges 3. og 4. kvartal, kan vi sammenligne 2015 tallene med 2016 tallene.
I 2015 var der 172 magtanvendelser på børneområdet (56 af disse i skole)
I 2016 var der 103 magtanvendelser på børneområdet (55 af disse i skole)
Der er således en reduktion i 2016 på 40 % på magtanvendelser på botilbudsområdet.
Mens der er en procentuel stigning af antallet af magtanvendelser i skoleregi i 2016.
Det er særligt et barn N, som har 24 magtanvendelser i 2016. N har i 4. kvartal haft ændringer i psykofarmaka medicin, hvilket har betydet meget udadreagerende adfærd.  
I 2015 var der 22 ikke tilladte magtanvendelser på ACV børnetilbud, mens der i 2016 er 7 ikke tilladte.
På Socialt Ressource Center var der 5 magtanvendelser i 2015 og 0 magtanvendelser i 2016.
Antallet af magtanvendelser på de udenbys tilbud er faldet fra 17 i 2015 til 5 i 2016. Det skyldes primært, at et Slagelse barn har fået et andet botilbud, som matcher dennes behov.
Retligt grundlag
Lovgrundlaget på børne- & ungeområdet er Lov om social service (SEL) § 123 og bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge BEK nr. 1707 af 20. december 2016.
Lovgrundlaget på voksenområdet er Lov om social service (SEL) §§ 124-137 og bekendtgørelse om magtanvendelse nr. 1140 af 29. august 2016.
Handlemuligheder
I 2016 har administrationen arbejdet med at understøtte centrets virksomheder i arbejdet med at forebygge magtanvendelserne i henhold til elementerne i den politiske handleplan.
Herunder:
Kontakt til borgernes handlekommuner, når der er uacceptabelt mange magtanvendelser på konkrete borgere, med henblik på en vurdering af om borgeren har det rette tilbud.
Dialog med sagsbehandlere og rådgivere i Center for Børn og Familie i forhold til anbragte Slagelsebørn med flere magtanvendelser. Ligeså på voksenområdet.
Konkret sparring af virksomhederne i forhold til den pædagogiske indsats og metoder til konfliktløsning og forebyggelse af magtanvendelse.
Opfølgning på magtanvendelser i forbindelse med Socialtilsyn Øst tilsyn.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske handleplan spiller en tydelig og effektiv rolle i nedbringelsen af antallet af magtanvendelser generelt - både de tilladte og de ikke-tilladte. Virksomhederne har et stort fokus på forebyggelse, og har deltaget i temadage og kurser i blandt andet etik, konfliktløsning og ny lovgivning på børneområdet for at styrke deres handlemuligheder for at nedbringe antallet af magtanvendelser.
Det er fortsat administrationens vurdering, at det er en grundlæggende forudsætning, at tilbuddet skal matche borgerens behov, for at nedbringe magtanvendelserne. 
Fremadrettet vil administrationen styrke nedbringelse af magtanvendelser ved fortsat at:
· Styrke samarbejdet med rådgiverne for en styrket visitation til tilbud, der matcher borgerens behov.
· Styrke dialogen med andre kommuner, hvor borgeren har mange magtanvendelser for at sikre borgeren den rette indsats.
· Støtte virksomhederne i arbejdet med handleplaner version 2 i 2016, da disse vil kunne medvirke til øget reduktion af magtanvendelser hos de borgere, der har mange magtanvendelser, eller hvor magtanvendelserne er ikke-tilladte.
· Opfølgning på de ikke tilladte magtanvendelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Uddannelsesudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2016.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Fagudvalgene drøfter udviklingen af magtanvendelser på centrerets virksomheder over 2016.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Drøftet.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Faldet i magtanvendelserne blev drøftet.

7. Reform af serviceloven (O)

7.     Reform af serviceloven (O)

Sagsnr.: 330-2017-30438               Dok.nr.: 330-2017-348821                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Rådet orienteres om status på reformen af servicelovens voksenbestemmelser, som i krafttræder 1. januar 2018.
På mødet vil være et oplæg af Jonna Andersen, Teamleder Socialt Fagligt Team i Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Konservative indgik 4. november 2016 en aftale om en revision af servicelovens voksenbestemmelser.
Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om, at hjælp efter servicelovens voksenbestemmelser i højere grad end i dag så vidt muligt skal hjælpe borgeren til positiv udvikling og hjælp til selvhjælp. Der er ligeledes enighed om, at servicelovens voksenbestemmelser på en række områder bør forenkles og afbureaukratiseres til gavn for både borger og kommune.
Der er afsat 35 mio. kr. fra satspuljen i årene 2018-2020 til at finansiere reformen.
Af aftalen fremgår at aftalepartierne er enige om en række initiativer vedrørende:
· Ændring af servicelovens formålsbestemmelser
· Tidlig, forebyggende indsats
· Regelforenkling og afbureaukratisering
· Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
· Øvrige forslag (hjælperordninger og data)
· Retssikkerhed (varsling/opsat virkning for afgørelsen og klageadgang for § 109- og § 110-tilbud)
· Ikrafttræden og overgangsperiode
Aftalen vedlægges som bilag
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Punktet udsat til udvalgets møde den 6. juni 2017.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen blev taget til efterretning.

8. Årsrapportering for 2016 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (O)

8.     Årsrapportering for 2016 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2017-36293               Dok.nr.: 330-2017-335364                                          Åbent
Kompetence: Handicap og psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Handicap og Psykiatriudvalget. Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.
I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.
I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der først og fremmest vægt på at understøtte implementeringen af Slagelse kommunes politikker gældende for områderne (Handicappolitikken, Udsattepolitikken og Sindslidendepolitikken), samt de aktuelle lokale udfordringer der er i forhold til rådenes målgrupper, men også på sammenhængen med de nationale og lokale strategier og udviklingstendenser inden for handicap, psykiatri og udsatteområdet.
Handicaprådet
Handicaprådet har i 2016 afholdt 7 møder og haft 8 sager til høring i rådet. Udover høringssager, orienteringssager og beslutningssager har rådet blandt andet haft følgende temaer på dagsordenen:
· Tema om Hjælpemidler
· Indsatsen på Misbrugsområdet
· Tema om tilgængelighed – herunder tilgængelighedsvurderinger
Herudover uddeler Handicaprådet hvert år en Handicappris, som overrækkes ved et særligt arrangement i forbindelse med den internationale handicapdag den 3. december. Handicapprisen i 2016 blev uddelt den 5. december og helt ekstraordinært blev uddelt 2 priser. Modtagerne var to lokale virksomheder – REMA 1000 på Tårnborgvej i Korsør og Frellsen Chokolade i Vestsjællands centeret. Begge havde gjort en indsats for, at handicappede har fået en god oplevelse i deres butikker.
Handicaprådet har i planlægningen af årshjulet for 2017, valgt at sætte særligt fokus på følgende temaer:
· Et Handicapråd der gør en forskel
· Udfordringer i Serviceloven (Tema overført fra 2016)
Det er besluttet at temaet ”Et Handicapråd der gør en forskel” skulle være et gennemgående tema med henblik på at få evalueret Handicaprådets virke i den forgangne valgperiode, og for at få skabt et forbedret grundlag for den næste valgperiode.
Årsrapporten 2016 fra Handicaprådet vedlægges som bilag.
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet har i 2016 afholdt 7 møder og haft 4 sager til høring i rådet. Udover høringssager, orienteringssager og beslutningssager har rådet haft særligt fokus på følgende temaer:
· Projekter og tilbud på hjemløseområdet i Slagelse Kommune, herunder Housing First projektet, statistik på Forsorgshjemmet Toften og den opsøgende indsats fra Team 99.
· Input til budgetforhandlingerne vedr. hjemløse og behovet for tilbud på området med fokus på nedbringelse af antallet af hjemløse, herunder alternative plejehjem, etablering af skæve boliger.
· Opfølgning på konsekvenser af reformer omkring vedrørende kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen mv.
· Regeringens 10 nye mål for social mobilitet
Rådet lagde i 2016 særlige kræfter i planlægning og afholdelse af et tema/dialogmøde om kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen den 21. september 2016. Det var væsentligt for Rådet, at det blev et møde, hvor man fik fælles viden og nye idéer – fremfor en debat for og imod kontanthjælpsloftet. Rådet for Socialt Udsatte var meget glade for det konstruktive møde, og planlægger at mødet følges op i 2017 med en status på konsekvenser af kontanthjælpsloftet og 225 timers regler i Slagelse Kommune.
Herudover har rådet skabt tradition for hvert år at arrangere en studietur, hvor der hentes viden og inspiration til det kommende arbejde på udsatte området. Sammen med rådets medlemmer og suppleanter deltager medlemmer af Handicap og Psykiatriudvalget, samt kommunale nøglepersoner i udsatte indsatsen.
Studieturen gik i 2016 til Guldborgsund kommune. I Guldborgsund kommune er der et tæt og udbygget samarbejde med det private erhvervsliv omkring den arbejdsmarkedsrelaterede indsats for de mest udsatte borgere. Desuden er der inden for de kommunale beskæftigelsestilbud er der etableret en række tværgående miljøer.
Udsatterådet har i planlægningen af årshjulet for 2017, valgt at sætte særligt fokus på følgende temaer:
· Dialog med borgerne i Slagelse Kommune om social udsathed.
· Beskæftigelsesindsatsen i forhold til socialt udsatte hos Slagelse Kommune.
· Forebyggelse/sociale investering på udsatte området generelt.
· Stofmisbrugs- og alkoholbehandlingen hos Rusmiddelcentret i Slagelse Kommune.
· Evaluering af rådets sammensætning og virke i den forgangne valgperiode.
Årsrapporten 2016 fra Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Til efterretning.

9. Meddelelser (O)

9.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-346005                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Sygefravær – Sektor MED – Proces og Indhold.
2) Brug af Falck Healthcare.
3) § 85.
4) Rammeaftalesekretariat
5) Tilsynssag ACV.
6) Status på Fagsystem.
7) Gensidig orientering.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringerne blev taget til efterretning.

10. Eventuelt (O)

10.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-346406                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Intet.