9. Analyse af velfærdsområderne Handicap og Psykiatri - budgetaftale 2018 (B)
9. Analyse af velfærdsområderne Handicap og Psykiatri - budgetaftale
2018 (B)
Sagsnr.: 330-2017-83640 Dok.nr.: 330-2017-723055 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Fagudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyser
af velfærdsområderne og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til
Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne
og tage fagudvalgenes beslutning om fokusområder og udfordringer til
efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje,
arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er
optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved
budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt
det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er
gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne
konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer.
Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold
til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere
og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og
arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder,
organisationen og i samarbejde med eksterne parter.
Ovennævnte bør være udgangspunktet for den række af
analyser, der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i
følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes
behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output
kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets
ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt
delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne
give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang
tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i
analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte
områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med
bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og
udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, økonomiudvalg og byråd.
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af
resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen
igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar
eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er
et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at
igangsætte denne tidligere.
Handicap og Psykiatriområdet:
Gennemførte analyser og undersøgelser i de seneste 3 år:
Center for Handicap of Psykiatri har i de seneste 3 år
gennemført 3 eksterne undersøgelser, samt deltaget i en række benchmark
undersøgelser foranstaltet af KL eller andre kommuner:
· Implement
gennemgik ”hele” området i 2014 – særligt med fokus på sammenhæng mellem budget
og regnskab, udgiftsdrivere og mulige handlemuligheder i forhold til en
udgiftsopbremsning.
· Implements
undersøgelse var bl.a. stærkt medvirkende til den 16 mio. kr. handleplan, der
blev iværksat og udmøntet i andet ½ år 2014 og 2015.
· BDO lavede en
visitationsanalyse af 44 nyvisiterede sager i 2015, med henblik på om BDO var
enige i visitation og serviceniveau – derudover blev der afholdt en
sparringsdag mellem BDO og vores rådgivergruppe.
· Slagelse kommune
deltog i vinteren 2016/2017 i KL´s projekt – Effektiv drift af botilbud –
sammen med række andre kommuner. Her blev udvalgte botilbud fra de deltagende
kommuner analyseret og benchmarket med hinanden. Slagelse kommune deltog med
botilbud fra ACV og Specialcenter Slagelse.
· I vinteren
2016/2017 deltog vi i en benchmark-undersøgelse omkring udgiftsniveau på de
mest anvendte og udgiftsdrivende servicelovsparagraffer med 5 deltagende
kommuner, undersøgelsen var foranstaltet af Skive og udført af Implement.
· I sommeren 2017
blev der foretaget en screening af alle §107-sager. På baggrund af denne
screening er der udtaget 30 sager til yderligere analyse – denne analyse
foretages af Implement og er igangværende på nuværende tidspunkt. Analysens
hovedfokus er udgiftsniveau, visitations-/opfølgningspraksis samt redskaber til
understøttelse af dette.
Forslag til analyser af baggrunde for udviklingen:
Fra administrationens side peges på følgende fokusområder og
udfordringer, der kan indgå i en analyse af Handicap og Psykiatriområdet:
· Mønstre for tilgang af nye borgere, herunder hvilken indsatser
nye borgere har modtaget før kontakt til Center for Handicap og Psykiatri
· Afdækning af snitflader og samarbejder internt i Slagelse Kommune
og samarbejder med eksterne parter.
· Tydeligere identifikation af målgrupper.
· Bevægelser/ændringer i målgrupperne set hhv. før/nu/fremover.
· Misbrugsområdet, selvhenvendelser/tilgang/udgiftsniveau –
samarbejde på tværs i kommunen.
· Udsatteområdet, selvhenvendelser/tilgang/udgiftsniveau –
samarbejde på tværs i kommunen.
· Videreudvikling af effektmåling
· Opfølgning og revisitation herunder afklaring af – lange -
midlertidige botilbud
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Fagudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer
der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales at analyserne gennemføres med afsæt i
områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og
udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne
senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter at de enkelte områder afsætter
ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs.
Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres.
Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne
skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer,
jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at
gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger
forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte
rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på
ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Vurderes løbende.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at Udvalget udpeger fokusområder og udfordringer der skal omfattes af
analyserne
2.
at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til
efterretning
3.
at Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar 2018
og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.
at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:
Udvalget besluttede:
at 1;
At de fokusområder og udfordringer, som omfattes af
analyserne følger de forslag, som er fremsat, med bemærkning om, at analyserne
anvendes til at kigge på tværs på snitfladeborgere, overgange og forløb. Så der
etableres nogle sammenkoblede forløb for borgerne, med fælles kortlægning på
tværs af forvaltninger og fælles puljer til løsningsmuligheder.
at 2-4;
Godkendes.