Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 4. december 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-724493                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Godkendelse af takster 2018 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

2.     Godkendelse af takster 2018 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2017-62592               Dok.nr.: 330-2017-706655                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Takster 2018
Handicap- og Psykiatriudvalget fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2018 for institutioner og tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.
Takster servicebetalinger 2018
Hvert år beregnes priser for serviceydelser (kost, rengøringsartikler, vaskemidler) på botilbud under Center for Handicap og Psykiatri, som beboerne kan tilvælge. Byrådet skal godkende disse priser.
Tilsynstakst 2018
Baggrund
Takster 2018
På baggrund af Byrådets godkendelse af 2. behandlingen af Budget 2018-2021 er der beregnet takster for budget 2018.
Virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri er primært takstfinansieret. Virksomhederne skal løbende tilpasse deres kapacitet i forhold til efterspørgslen fra køber-kommunerne, herunder Slagelse kommune. Dette har til formål at sikre bedst muligt grundlag for virksomhedernes styring og budgetopfølgning i det kommende år. Denne regulering sker én gang årligt i forbindelse med budgetlægningen og takstberegningen for det kommende budgetår. Reguleringerne er indregnet i taksterne for 2018.
Taksterne fremgår af bilag 1 og 2.
Takster servicebetalinger 2018
Servicebetalinger består af de obligatoriske ydelser, boligbetaling, varme og el i botilbud efter § 108 og frivillige ydelser som kost, tøjvask og rengøringsmidler i alle typer botilbud. Boligbetalingen i botilbud efter § 108 fastsættes efter en individuel personlig beregning jfr. bekendtgørelsens § 5-7. Betaling for varme og el fastsættes ud fra de faktiske omkostninger og boligens areal. Betalingerne for varme, el og de frivillige ydelser skal fastsættes på baggrund af de faktiske forventede udgifter til de respektive ydelser. Priserne fremgår af bilag 3.
Tilsynstakst 2018
I 2014 overgik kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og botilbud ved Lov om socialtilsyn til 5 tilsynskommuner. Socialtilsyn Øst Holbæk Kommune fører tilsyn med såvel de kommunale og private døgntilbud beliggende i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune fører fortsat tilsyn med de kommunale og private tilbud efter Servicelovens § 103 beskyttet beskæftigelse og § 104 aktivitets-og samværstilbud.
Timetaksten for tilsyn i 2018 er beregnet til 393,00 kr. (Bilag 4)
Retligt grundlag
Takster 2018
Taksterne for 2018 er beregnet efter følgende aftaler:
· Takstaftale 2018 om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
· Bekendtgørelse nr. 9 af 12/01/2015 om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven.
Takster servicebetalinger 2018
Bekendtgørelse nr. 1387 af 12/12/2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytte ret i forbindelse med botilbud efter § 108
Tilsynstakster 2018
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det anbefales at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Takster 2018
Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri.
· Virksomhedernes budget 2018
· En vurderet belægningsprocent med udgangspunkt i kendte forhold
· Forrentning og afskrivninger
· Feriepengeforpligtelse
· Andel af central ledelse og administration
· Udvendig bygningsvedligeholdelse
· Tilsyn
· Den integrerede egenbetaling i tilbuddet.
6 nye takster på ACV
Ved Autisme Center Vestsjælland (ACV) ydes bo- og dagtilbud til borgere hvor de direkte tilknyttede personaleudgifter i 2017 ikke har kunnet dækkes af den højeste godkendte takst i 2017. Personaleudgifterne har ikke kunnet dækkes som følge af 2 forhold:
· Skærpede krav vedr. personaledækning og tilrettelæggelse af tilbuddet fra Social Tilsyn Øst omkring beboere med adfærdsmæssige problemer herunder i forhold til medbeboerne.
· Krav vedr. personaledækning fra Arbejdstilsynet omkring beboere med udadrettet adfærdsproblemer i forhold til sikkerhed for personalet.
For at kunne prisfastsætte en takst i de beskrevne situationer, inden for de tilbud ACV udbyder stilles forslag om, at der fra 1.1.2018 fastsættes en takst 5 og 6 for begge typer botilbud ved ACV og to tilsvarende højere takster end stor støtte vedr. aktivitets- og samværstilbud.
Ændring i belægningsprocenten på Specialcenter Slagelse
Efter sammenlægning af Specialcenter Øst og Vest fra 1. januar 2017 har nu Specialcenter Slagelse i alt 240 botilbud. I samtlige 240 botilbud anvendes en såkaldt belægningsprocent på 98% ved beregning af takster. Den anvendte belægningsprocent på 98% betyder, at der i takstberegningerne senest for 2017 er taget højde for op til 4,8 ledige boliger inden for de 240 botilbud i løbet af et kalenderår. Dette er relativt lavt i forhold til antallet af boliger.
For at imødekomme denne problemstilling er belægningsprocenten justeret til 95 pct. i taksterne i 2018. Ved anvendelse af en belægningsprocent på 95 i taksterne i 2018 i de tilsammen 240 botilbud vil der være mulighed for 12 ledige boliger løbende.
Takster servicebetalinger 2018
Ingen bemærkninger.
Tilsynstakst 2018
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Takster 2018
Ingen bemærkninger
Takster servicebetalinger 2018
Ingen bemærkninger
Tilsynstakst 2018
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at takster 2018 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at takster for serviceydelser 2018 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at tilsynstaksten for 2018 fastsættes til 393,00 kr.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at godkende taksterne.

3. Økonomiopfølgning pr. november med handleplaner Handicap og Psykiatriudvalget (B)

3.     Økonomiopfølgning pr. november med handleplaner Handicap og Psykiatriudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-81681               Dok.nr.: 330-2017-706578                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Månedlig opfølgning:
I forbindelse med Budgetopfølgning primo budgetår 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), vidtgående specialundervisning og på det specialiserede børn- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Handleplaner:
Udvalget godkender de vedlagte handleplaner, som videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Månedlig opfølgning:
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne fortsat er til stede, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Fra 2017 har den månedlige rapportering kun været fremlagt for fagudvalgene, hvor den blev præsenteret mundtligt.
Fremadrettet fremlægges den månedlige rapportering i en selvstændig sag, hvor der vedlægges et bilag (bilag 1) med det forventede regnskab fordelt på enhederne på Handicap og Psykiatri.
Handleplaner:
I forlængelse af den samlede budgetorientering, der blev forelagt Byrådet den 30. oktober 2017, fremlægges i alle fagudvalgs møder i december en opdatering af handleplaner for enheder, der forventer et merforbrug på over 100.000 kr. i 2017.
Formålet med behandlingen er at sikre, at der for alle enheder med merforbrug er udarbejdet handleplaner, der bringer balance mellem budget og forventet forbrug senest inden udgangen af 2019.
For Handicap og Psykiatriudvalget drejer det sig om:
· Autismecenter Vestsjælland
· Specialcenter Slagelse
· Center for Psykosocial Udvikling Slagelse
· Myndighed for Handicap og Psykiatriudvalget 
Oversigt over forventet merforbrug i 2017 og 2018 for ovennævnte enheder fremgår af bilag 2, mens bilag 3 – 6 indeholder handleplaner for de nævnte enheder med beskrivelse af, hvorledes og hvornår merforbruget forventes afviklet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Månedlig opfølgning:
Rapporteringen er udarbejdet, så den kan sammenlignes med de kvartalsvise økonomiopfølgninger. Datagrundlaget er hentet direkte fra NemØkonomi, hvor de enkelte enheder aktivt har taget stilling til det forventede regnskab.
Handleplaner:
Udvalget kan godkende handleplanerne eller beslutte, at der skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at den månedlige rapportering tages til efterretning
2.    at handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget besluttede,
at 1:|Udvalget tager den månedlige rapportering til efterretning med bemærkning om, at ACV|s merforbrug inklusiv det tidligere tilkendegivne merforbrug, forventes at ligge mellem 7 og 10 mio. kr. afhængigt af følgende forudsætninger:
Afviklingsomkostninger på personale
Den samlede udgift til særydelser på personale
Samt om, hvorvidt de endelige forhandlinger omkring merudgifter på borgere falder på plads i 2017 eller i 2018 med køberkommunerne.
Udvalget efterspørger endnu en gang et validt økonomisystem på virksomhederne.
at 2: Godkendt

4. Mulighed for permanent løsning af nødovernatning (D)

4.     Mulighed for permanent løsning af nødovernatning (D)

Sagsnr.: 330-2016-75504               Dok.nr.: 330-2017-721276                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget ønskede ved seneste udvalgsmøde, at der i mødet den 4.december 2017 fremlægges en sag, der beskriver muligheden for at få en permanent løsning/køb af egen overnatningsvogn.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget blev i mødet den 6. november 2017 orienteret om, at Slagelse Kommune har modtaget afslag på ansøgning om tilskud til opsætning nødovernatning i vinterperioden 2017/2018 på Forsorgshjemmet Toften.
Administrationen har med baggrund i den fremsendte ansøgning om tilskud opgjort driftsomkostninger ved såvel leje som køb af en nødovernatningsvogn.
Retligt grundlag
Lov om Social service § 110
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beregningerne bygger på drift i 5 mdr. fra 1. november 2017 til 31. marts 2018 og vil for dele af udgifterne blive reduceret ved en kortere driftsperiode.
Driftsomkostninger ved leje af nødovernatningsvogn:
Driftsomkostningerne inkl. leje, transport, opsætning og tilslutning, personale, rengøring og forbrug af el, vand og varme kan opgøres til kr. 231.400.
Driftsomkostninger ved køb af nødovernatningsvogn:
Driftsomkostningerne ved køb af nødovernatningsvogn incl. personale, rengøring og forbrug af el, vand og varme kan opgøres til kr. 193.300, heraf udgør levering og tilslutning første år ca. kr. 5.000.
Køb af nødovernatningsvogn:
Køb af en nødovernatningsvogn svarende til den der har været anvendt de seneste 2 år koster:
En brugt nødovernatningsvogn                                                     kr. 119.900
En ny nødovernatningsvogn                                                        kr. 185.500
Begge de anførte købspriser er excl. moms og levering. Levering er indregnet i driftsomkostningerne ovenfor. 
Sammenlignes merudgiften til leje på ca. kr. 41.000 årligt med de 2 købspriser kan der beregnes af finansiering af købsprisen på 2,9 år for en brugt nødovernatningsvogn og 4,5 år for en ny nødovernatningsvogn.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at mulighed for permanent løsning af nødovernatning drøftes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget drøftede mulighed for en permanent løsning af nødovernatning med den anbefaling, at der indkøbes en nødovernatningsvogn. Det skal undersøges, om der kan etableres nødovernatningspladser andre steder også.

5. Orientering om finansiering af Cafe Backstage i 2018 (O)

5.     Orientering om finansiering af Cafe Backstage i 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2017-62592               Dok.nr.: 330-2017-719273                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget besluttede i sit møde den 6. november 2017, at der til udvalgsmødet den 4. december 2017 fremlægges en sag om mulighed for takstfinansiering af Cafe Backstages aktivitet i 2018.
Baggrund
I forlængelse af drøftelsen vedr. Cafe Backstage i udvalgsmødet den 6. november 2017 har handicap og Psykiatrichefen og Jobcenterchefen drøftet mulighederne for at ændre finansieringen af Cafe Backstages aktivitet fra en nu tilskudsfinansieret model til en takstfinansieret model.
Udvalget orienteres om drøftelserne vedr. en mulig takstfinansiering.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med en foreløbig takstberegning med udgangspunkt i et nettobudget for Cafe Backstage på kr. 1.485.000 kan en dagstakst for 20 pladser beregnes til kr. 214,- pr. dag med en belægningsprocent på 95%. Med tillæg af overhead omkostninger vil en dagstakst blive ca. kr. 235,- pr. dag. Et forløb på 3 mdr. kan derfor beregnes til ca. 21.500,-
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget er forudsat at anvende og finansiere hovedparten af pladserne ved Cafe Backstage
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at muligheden for takstfinansiering af Cafe Backstage drøftes
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget drøftede mulighed for takstfinansiering med bemærkning om, at det er en god idé, da tilbuddet er en succes, som skal drives videre.  Udvalget foreslår, at der skal være en opfølgning i forhold til anvendelsen af pladserne medio 2018.
Udvalget er glade for, at Café Backstage består som tilbud til borgerne.

6. Henvendelser vedr. trafikforhold på Valmuevej, Slagelse (B)

6.     Henvendelser vedr. trafikforhold på Valmuevej, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-66475               Dok.nr.: 330-2017-636469                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget tog i sit møde den 10. oktober 2017 en orientering om 2 henvendelser vedr. trafikforholdene på Rosenkildevej og Valmuevej i Slagelse til efterretning og ønskede samtidigt at genbehandle sagen.
Baggrund
Slagelse Kommune tog den 1. marts 2017, 25 nye almene boliger til voksne med autisme i brug på adressen Rosenkildevej 101 i Slagelse og har efterfølgende modtaget 2 henvendelser om trafikforholdene på hhv. Rosenkildevej og Valmuevej.
Den 22. juni 2017 blev i et møde med beboere og pårørende stillet spørgsmål til om der var planlagt og fra hvornår der ville blive etableret fortov/cykelsti fra krydset hvor Rosenkildevej krydser Valmuevej på strækningen mod nord hvor bl.a. de 25 nye boliger har indkørsel.
I administrationens svar fremgår det, at der i kommunens investeringsplan for nye anlægsarbejder i det nuværende budget 2017-2020 ikke er disponeret midler til etablering af fortove på og vejudvidelser af Rosenkildevej.
Det rejste spørgsmål i mødet er besvaret af administrationen den 14. september 2017.
Den 14. august 2017 blev modtaget henvendelse fra forældre til en beboer i de nye boliger. Forældrene er meget bekymrede for at deres voksne barn færdes alene ad Valmuevej gående fra bolig til beskæftigelsestilbuddet beliggende i Rosenkildeparken. Forældrene oplyse at der en lørdag inden for ca. 1 time blev set køre 4 lastvognstog med grus til byggeri på Valmuevej. Det oplyses yderligere at Valmuevej er så smal at et lastvognstog må køre med hjul i rabatten for at kunne være der. Endelig gives udtryk for at der når der kører 4 lastvognstog i timen på en lørdag, hvor mange kommer der så ikke på en hverdag. Forældrene foreslår en etablering af en fodgængerfelt med direkte indgang til Rosenkildeparken eller et fortov lang med Valmuevej.
Der er indledt en dialog om forholdene, men der foreligger endnu ikke et forslag til en mulig løsning. Det kan samtidigt oplyses at udgifterne til etablering af et belyst fodgængerfelt vil være i størrelsesorden mellem kr. 200.000 og kr. 300.000 samt efterfølgende årlige driftsudgifter, samt at de afsatte midler til trafiksikkerhed i 2017 er disponeret.
Retligt grundlag
Etablering af et fodgængerfelt forudsætter Vej- og Færdselsmyndighedens godkendelser.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er en socialfaglig vurdering, at nogle af beboerne boende Rosenkildevej 101 vil kunne færdes selvstændigt uden deltagelse af støttepersoner, hvis der er fortov respektive fodgængerfelt de 2 nævnte steder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat beløb til at understøtte de borgere der færdes via Valmuevej fra boligerne på Rosenkildevej 101 til deres beskæftigelses- eller aktivitetstilbud i Rosenkildeparken.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget er fagudvalg vedr. trafikforhold
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at henvendelsen oversendes til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget besluttede;
At henvendelsen oversendes til Landdistriks-, Teknik- og Ejendomsudvalget.

7. Orientering om Hjemløshed i Danmark 2017 National kortlægning (O)

7.     Orientering om Hjemløshed i Danmark 2017 National kortlægning (O)

Sagsnr.: 330-2017-83324               Dok.nr.: 330-2017-719834                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget orienteres om VIVE’s offentliggørelse af den nationale kortlægning af Hjemløshed i Danmark 2017.
Baggrund
Rapporten – Hjemløshed i Danmark 2017 -  præsenterer resultaterne af den sjette landsdækkende kortlægning af hjemløshed. Kortlægningerne har været gennemført hvert andet år siden 2007.

Rapporten tegner et billede af omfanget og udviklingen i hjemløsheden og af hjemløshedens geografiske fordeling på byområder, regioner og kommuner. Kortlægningen belyser også den demografiske og sociale profil blandt de hjemløse borgere i forhold til køn, alder, etnisk baggrund og helbredsmæssige forhold.

Kortlægningen viser, at hjemløsheden i Danmark stadig er stigende. I 2017 er antallet af hjemløse borgere opgjort til 6.635, hvilket er en stigning på 8 procent i forhold til 2015.
Samtidig viser undersøgelsen, at andelen af hjemløse, som vurderes at have en psykisk sygdom, også er stigende. I 2017 vurderede fagfolk, at over halvdelen af de hjemløse borgere også har en psykisk sygdom.
For Slagelse Kommune viser hjemløsetællingen til gengæld en stigning i antallet af hjemløse fra 97 personer i 2015 til 147 personer i 2017. Dette er både det højeste antal i Region Sjælland og den højeste relative andel på 1,9 % pr. 1.000 indbyggere.
I alle kommuner vil den aktuelle boligsituation have indflydelse på antallet af hjemløse. Lige som usikkerhed/manglende registrering af hjemkommuner kan have indflydelse på opgørelsen.
Den samlede rapport Hjemløshed i Danmark 2017 kan ses på dette link:
Sammenfatning samt bilag vedr. resultaterne fordelt på kommuner i Region Sjælland er vedhæftet som bilag 1-4.
Børne og Socialministeriet har efterfølgende i oktober 2017 udsendt: Handlingsplan til bekæmpelse af hjemløsehed.
Handlingsplanen indeholder 2 hovedspor:
Efter aftale med kommunerne er afsat en pulje på 640 mio. kr. til støtte for etablering af 8000 små og billige boliger.
Styrket indsat gennem udbredelse og større anvendelse af virksomme sociale indsatser igennem 4 fokusområder:
· National udbredelse af virkningsfulde indsatser
· En styrket forebyggelse af hjemløshed
· En lettere vej ud af hjemløshed
· Øvrige indsatser
Handlingsplanen vedhæftes som bilag 5
Retligt grundlag
Støtte til hjemløse borgere ydes primært efter §§ 85, 99 og 110 i Lov om Social service
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at antallet af hjemløse i hjemløsetællingen ikke nødvendigvis kan tilskrives, at Slagelse Kommune har et forsorgshjem, da det gør sig gældende for knap halvdelen af landets kommuner, hvor der generelt set ikke opleves den samme stigning i antallet af hjemløse.

8. Status vedr. Ungekollegiet på Århusvej (O)

8.     Status vedr. Ungekollegiet på Århusvej (O)

Sagsnr.: 330-2016-42366               Dok.nr.: 330-2017-721595                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
I forlængelse af udvalgets drøftelse i mødet den 6. november 2017 vedr. Ungekollegiet på Århusvej orienteres udvalget om en beregning af tomgangslejen for de ledige boliger fra 1. januar 2018 samt en status på udvalgets ønske om henvendelse til Børne- og socialministeren og Transport-, bygnings- og boligministeren.
Baggrund
Administrationen har udarbejdet en henvendelse til Børne- og socialministeren samt Transport-, bygnings- og boligministeren på baggrund af udvalgets drøftelser.
Der er orienteres om den fremsendte henvendelse til de 2 ministre
Retligt grundlag
Lov om almene bolig § 105
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med baggrund i de varslede huslejer for boliger i Ungekollegiet på Århusvej fra 1. januar 2018 kan følgende tomgangshuslejer oplyses og beregnes.
Tomganghusleje for 1 bolig i 1 måned                                  kr.    5.498,-
Tomganghusleje for 11 boliger i 1 måned                            kr.  60.478,-
Tomgangshusleje for 11 boliger i 12 måneder                      kr. 725.736,-
Driftsudgifter til forbrug: El, vand og varme, indgår ikke i beregningen da disse udgifter skal afholdes af boligafdelingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

9. Analyse af velfærdsområderne Handicap og Psykiatri - budgetaftale 2018 (B)

9.     Analyse af velfærdsområderne Handicap og Psykiatri - budgetaftale 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-83640               Dok.nr.: 330-2017-723055                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Fagudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyser af velfærdsområderne og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne og tage fagudvalgenes beslutning om fokusområder og udfordringer til efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje, arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer. Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder, organisationen og i samarbejde med eksterne parter.
Ovennævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser, der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne. Resultaterne forelægges fagudvalgene, økonomiudvalg og byråd.
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at igangsætte denne tidligere.
Handicap og Psykiatriområdet:
Gennemførte analyser og undersøgelser i de seneste 3 år:
Center for Handicap of Psykiatri har i de seneste 3 år gennemført 3 eksterne undersøgelser, samt deltaget i en række benchmark undersøgelser foranstaltet af KL eller andre kommuner:
· Implement gennemgik ”hele” området i 2014 – særligt med fokus på sammenhæng mellem budget og regnskab, udgiftsdrivere og mulige handlemuligheder i forhold til en udgiftsopbremsning.
· Implements undersøgelse var bl.a. stærkt medvirkende til den 16 mio. kr. handleplan, der blev iværksat og udmøntet i andet ½ år 2014 og 2015.
· BDO lavede en visitationsanalyse af 44 nyvisiterede sager i 2015, med henblik på om BDO var enige i visitation og serviceniveau – derudover blev der afholdt en sparringsdag mellem BDO og vores rådgivergruppe.
· Slagelse kommune deltog i vinteren 2016/2017 i KL´s projekt – Effektiv drift af botilbud – sammen med række andre kommuner. Her blev udvalgte botilbud fra de deltagende kommuner analyseret og benchmarket med hinanden. Slagelse kommune deltog med botilbud fra ACV og Specialcenter Slagelse.
· I vinteren 2016/2017 deltog vi i en benchmark-undersøgelse omkring udgiftsniveau på de mest anvendte og udgiftsdrivende servicelovsparagraffer med 5 deltagende kommuner, undersøgelsen var foranstaltet af Skive og udført af Implement.
· I sommeren 2017 blev der foretaget en screening af alle §107-sager. På baggrund af denne screening er der udtaget 30 sager til yderligere analyse – denne analyse foretages af Implement og er igangværende på nuværende tidspunkt. Analysens hovedfokus er udgiftsniveau, visitations-/opfølgningspraksis samt redskaber til understøttelse af dette.
Forslag til analyser af baggrunde for udviklingen:
Fra administrationens side peges på følgende fokusområder og udfordringer, der kan indgå i en analyse af Handicap og Psykiatriområdet:
· Mønstre for tilgang af nye borgere, herunder hvilken indsatser nye borgere har modtaget før kontakt til Center for Handicap og Psykiatri
· Afdækning af snitflader og samarbejder internt i Slagelse Kommune og samarbejder med eksterne parter.
· Tydeligere identifikation af målgrupper.
· Bevægelser/ændringer i målgrupperne set hhv. før/nu/fremover.
· Misbrugsområdet, selvhenvendelser/tilgang/udgiftsniveau – samarbejde på tværs i kommunen.
· Udsatteområdet, selvhenvendelser/tilgang/udgiftsniveau – samarbejde på tværs i kommunen.
· Videreudvikling af effektmåling
· Opfølgning og revisitation herunder afklaring af – lange - midlertidige botilbud
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Fagudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales at analyserne gennemføres med afsæt i områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter at de enkelte områder afsætter ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs. Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres. Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer, jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget udpeger fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne
2.    at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til efterretning
3.    at Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar 2018 og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.    at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget besluttede:
at 1;
At de fokusområder og udfordringer, som omfattes af analyserne følger de forslag, som er fremsat, med bemærkning om, at analyserne anvendes til at kigge på tværs på snitfladeborgere, overgange og forløb. Så der etableres nogle sammenkoblede forløb for borgerne, med fælles kortlægning på tværs af forvaltninger og fælles puljer til løsningsmuligheder.
at 2-4;
Godkendes.

10. Initiativretssag (D)

10.   Initiativretssag (D)

Sagsnr.: 330-2017-75807               Dok.nr.: 330-2017-737117                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 22. oktober 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet behandler sagen om underskuddet på handicap- og psykiatriområdet.
Baggrund
Der er opstået endnu et underskud på driften af handicap- og psykiatriområdet.
Det blev behandlet på udvalgets ordinære møde den 2. oktober 2017, hvor der blev givet en mundtlig orientering, som udvalget tog til efterretning med ønske om yderligere oplysninger.
På udvalgets ekstraordinære møde den 10. oktober finder udvalget en 18 sider lang redegørelse, inklusive bilag, fyldestgørende. I redegørelsen oplyses det, at underskuddet i 2017 formentlig vil vokse fra 31,3 millioner kroner til 40,8 millioner kroner, altså med 9,5 millioner kroner. (side 1)
Senere i redegørelsen omtales merudgifter hos Autisme Center Vestsjælland (ACV) på 12 millioner kroner ud af en årlig omsætning på 220-230 millioner kroner. (side 17)
Det fremgår imidlertid ikke tydeligt, om der er tale om et ekstra underskud hos ACV på 12 millioner kroner, eller om det blot er en del af de 12 millioner kroner, der er med til at generere det større underskud på 9,5 millioner kroner på udvalgets område. Det er noget roderi.
Der er fire uklare punkter, som udvalget ikke forholder sig til:
1.Underskuddet hos ACV på 12 millioner kroner stammer blandt andet fra lønreguleringer på 4 millioner kroner som følge af løntjek for 60 medarbejdere 5 år tilbage. Der redegøres ikke for, om disse lønreguleringer skyldes administrative fejl eller lønstrid mellem arbejdsgiver og medarbejdere. (side 15)
2. Underskuddet hos ACV på 12 millioner kroner stammer fra ændrede personalenormeringer som følge afgørelser fra Arbejdstilsynet og Socialtilsynet samt øvrige ændringer, i alt 7-8 millioner kroner. Der redegøres ikke for fordelingen mellem tilsynsafgørelser og øvrige ændringer. Der redegøres ikke for indholdet af afgørelserne fra Arbejdstilsynet og Socialtilsynet. (side 17)
3. Handleplan for Specialcenter Slagelse går blandt andet ud på ”afløserforbrug og bedre organisering af personaleressourcer” med besparelser på 1,4 million kroner på afløsere og på 2,5 millioner kroner på teammedarbejdere. (side 13)
Vil det føre til serviceforringelse?
4. Handleplan for ACV rummer blandt andet massiv omlægning af kørsel, hvorved der i 2018 skal spares 3,6 millioner kroner på lønninger og en kvart million kroner på bildrift. (side 15)
Baggrunden er manglende egenbetaling fra borgerne. Er der i budget 2018 afsat penge til tilbagebetaling til borgerne for den betaling, der er opkrævet uretmæssigt før 1. september 2016? Eller vil pengene allerede blive udbetalt i 2017?
Ved behandlingen af forslag fra Enhedslisten vedrørende den uretmæssige opkrævning for kørsel udtalte udvalgsformand Anders Kofoed på byrådsmødet den 19. september 2016, at en redegørelse allerede var på vej.
I beslutningsreferatet fra udvalgsmødet den 10. oktober 2016 står der imidlertid:  ”Status vedr. transport: Det forventes, at Kommunernes Landsforening udmelder en anbefaling medio oktober 2017, hvorefter byrådet kan træffe en beslutning.”
Nu er vi nået frem til medio oktober 2017 - godt og vel.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Handicap- og Psykiatriudvalget drøfter de rejste spørgsmål. Forelægges efterfølgende for Byrådet.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Udvalget drøftede initiativretssagen med følgende bemærkninger:
1.|Det har været svært at afdække alle faktorer omkring dette, da fejlene er sket fra medio 2015 og bagudrettet. Der er indgået en nærmere aftale mellem Slagelse Kommune og de faglige organisationer.
2.|Udvalget har forholdt sig til forholdet mellem Arbejdstilsynet og Socialtilsynet gennem borgersagsafgørelser.
3.|Der vil fremadrettet være en udjævning af serviceniveauet.
4.|Kommunernes Landsforening har endnu ikke udmeldt en anbefaling, hvorfor der ikke kan tages stilling til forhold omkring tilbagebetaling.

11. Meddelelser (O)

11.   Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-724667                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Gensidig orientering.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-724517                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. december 2017:
Fraværende: 
Intet.