Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 10. januar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2017-801220                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Mødeplan 2018 for Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

2.     Mødeplan 2018 for Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-93248               Dok.nr.: 330-2017-801353                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget skal beslutte udvalgets mødedag og tidspunkt for 2018.
Baggrund
Byrådet har den 11. december 2017 besluttet mødestruktur for politisk årshjul for 2018.
Uge 1: De stående udvalg afholder møde
Uge 2: Mødefri/plads til temamøder
Uge 3: Økonomiudvalget afholder møde
Uge 4: Byrådet afholder møde
Der er tale om en ramme, hvor de stående udvalg har mulighed for at fastlægge det mødetidspunkt indenfor den pågældende uge, som måtte passe udvalget.
Forslag til afholdelse i Handicap- og Psykiatriudvalgets møder, enten:
kl. 16:00-18:00
kl. 13:00-15:00
eller kl. 10:00-12:00
Onsdag den 7 februar 2018
Onsdag den 7. marts 2018
Onsdag den 11. april 2018
Onsdag den 9. maj 2018
Onsdag den 6. juni 2018
Onsdag den 8. august 2018
Onsdag den 5. september 2018
Onsdag den 3. oktober 2018
Onsdag den 7. november 2018
Onsdag den 5. december 2018
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget tilrettelægger sin mødeplan og mødetidspunkt under hensyntagen til den mødestruktur, der er fastsat af byrådet.
Udvalget kan godkende forslag til mødedatoer og mødetidspunkter eller beslutte en ændret mødeplan.
Mødested, mødevarighed og mødeafvikling forventningsafstemmes af administration og politikere til hvert enkelt møde.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget fastlægger en fast mødedag og tidspunkt i hver måned med undtagelse af juli måned til afholdelse af Handicap- og Psykiatriudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at administrationen anbefaler, at Udvalget fastlægger en fast mødedag og tidspunkt i hver måned med undtagelse af juli måned til afholdelse af Handicap- og Psykiatriudvalget og fastsætter udvalgets mødeplan for 2018.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at Udvalgets mødedag er den 1. onsdag i måneden i tidsrummet kl. 15.30 | 18.00.
Udvalget ønskede, at møderne også afholdes på virksomhederne.

3. Vedtagelse af forretningsorden (B)

3.     Vedtagelse af forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-84298               Dok.nr.: 330-2017-802125                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget vil have en forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder møde ugen efter Byrådets møde, herunder, at der skal være mulighed for at få sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er skriftlig.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden, herunder i givet fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at;
At have en forretningsorden;
-Som er ensartet med Forretningsordenen for de øvrige udvalg.
-Udvalget ønsker et fast punkt på udvalgsmøders dagsorden om pressekontakt jf.  Forretningsordenens § 8.

4. Introduktion af Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

4.     Introduktion af Handicap- og Psykiatriudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-90175               Dok.nr.: 330-2017-802616                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Det nye Handicap- og Psykiatriudvalg drøfter hvilke ønsker og behov udvalgets medlemmer har til introduktion.
Baggrund
Det nye Handicap- og Psykiatriudvalg består af såvel nye som hidtidige medlemmer. For nogle vil der være behov for en grundig introduktion til udvalgets ansvarsområde, organisering, økonomi mm.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelsesvedtægt
Handlemuligheder
Der findes flere alternative modeller for introduktion til det område som Handicap- og Psykiatriudvalget dækker. Nedenfor er beskrevet alternativer til udvalgets inspiration:
· Introduktionen kunne ske på ordinære udvalgsmøder som start på mødet eller i forlængelse af mødet. Denne model betyder, at introduktionen bliver opdelt og fordelt over en længere periode.
· ½ eller 1 dags temamøde hvor den samlede introduktion finder sted.
· En kombination af ovennævnte, hvor de væsentligste overordnede emner gennemgås på separat møde, hvorefter alle øvrige emner fordeles med oplæg i tilknytning til forårets ordinære udvalgsmøder.
· Introduktion til området.
ü Herunder økonomi og igangværende sager.
· Virksomhedsbesøg.
· Dialogmøder med udvalgte Råd, Virksomhedsledere samt Bruger- og Frivillige organisationer.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget ligeledes drøfter, hvorvidt alle udvalgsmedlemmer skal deltage i samme introduktion for derved at skabe fælles fundament for det videre arbejde. Det vurderes, at den generelle introduktion til området vil tage cirka 12 timer udover udvalgets normale mødeaktivitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter og beslutter ønsker til introduktion af den nye udvalg.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at:
- Udvalget ønskede introduktion til hele området på et dags temamøde, hvor den samlede introduktion finder sted med deltagelse af virksomhedsledere og medarbejdere.

5. Meddelelser (O)

5.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-93241               Dok.nr.: 330-2017-801245                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Gensidig orientering
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Udsat til næste udvalgsmøde.

6. Eventuelt (O)

6.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2017-801293                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
Der var ingen punkter under eventuelt.

7. Beslutning vedr. tilbagebetaling for transport i botilbud (B)

7.     Beslutning vedr. tilbagebetaling for transport i botilbud (B)

Sagsnr.: 330-2018-961                   Dok.nr.: 330-2018-5854                                              Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning vedr. en eventuel tilbagebetaling af opkrævet betaling for beboeres transport i botilbud.
Baggrund
Slagelse Kommune har som en frivillig ydelse tilbudt beboere i botilbud, mulighed for at købe transport i botilbuddets busser/biler. Tilbuddet om transport anvendes primært af beboere med både fysiske og psykiske handicap med behov for ledsagelse. Tilbuddet om transport anvendes stort set ikke af borgere, der kan gøre brug af andre transporttilbud.
Ved beboerens anvendelse/køb af den frivillige ydelse transport har betalingen været tilrettelagt, således at beboere kunne vælge mellem en betaling pr. kørt kilometer eller en fast månedlig betaling. Disse to ordninger tilgodeså et mindre/lejlighedsvis eller et større/jævnligt kørselsbehov.
En fast månedlig betaling (månedskort) har været beregnet med baggrund i alle køretøjets omkostninger, men personaleudgifter her ikke været indregnet i den månedlige betaling. I 2016 varierede den månedlige betaling mellem 3 takster på hhv. 390,- (Specialcenter Øst og Vest), 600,- (Socialpsykiatrisk Center Slagelse) og 885,- kr. (Autisme Center Vestsjælland) månedligt i de 4 forskellige virksomheder. Ved en beboeres valg af månedsbetaling kan der være tale om at beboeren, der har kørt få/kortere ture kunne have opnået en billigere løsning ved at vælge kilometertakst betaling. Der kan yderligere være behov for at afdække om, den højeste takst på 885,- ved Autisme Center Vestsjælland har været korrekt beregnet – se efterfølgende handlemulighed 4.
I 2016 blev der rettet opmærksomhed på, at der kunne være tale om et uklart retsgrundlag for beregning af den takst beboerne kunne opkræves for transporten. De to anvendte praksis for beregning af taksterne adskiller sig således:
· En takst der dækker alle køretøjets omkostninger, men ikke personaleudgifter.
· En – betydeligt lavere - takst der alene dækker udgifter til væsker (benzin, olie, sprinkler o.l.), men ikke personaleudgifter.
Slagelse Kommune har til og med den 31. august 2016 beregnet og anvendt en takst der dækkede alle køretøjets omkostninger. Da køretøjernes driftsudgifter har været forskellige i de enkelte botilbud har taksten ligeledes været forskellig i de enkelte tilbud.
Den 1. september 2016 besluttede Center for Handicap og Psykiatri at stoppe al opkrævning af betaling for transport i alle botilbud. Dette stop for opkrævning skete på baggrund af det uklare retsgrundlag, for hvilke udgifter det var korrekt at medtage i fastsættelse af taksten for betaling af transport. Stop for opkrævning af betaling fortsatte frem til den 31. december 2016.
Den 1. januar 2017 blev taksten for beboeres betaling for transport omlagt fra dækkende alle udgifter til alene at dække udgiften til væsker. Det blev yderligere fastlagt at der alene kunne opkræves betaling efter en kilometertakst og ikke mere en månedskort ordning. Der blev samtidigt fastlagt en ensartet kilometertakst gældende for alle botilbud.
Den 26. juni 2017 informerede Center for Handicap og Psykiatri alle botilbud om, at der ikke mere må ske opkrævning af betaling for transport i botilbud. Dette fuldstændige stop for opkrævning af betaling for transport hos beboerne skete på baggrund af, at Økonomi og Indenrigsministeren i et brev til Folketingets Trafikudvalg meddelte, at Børne og Socialministeriet har ændret fortolkningen af det gældende lovgrundlag. Herefter skal alle udgifter til transport indgå i den kommunalt betalte takst for anvendelsen af botilbuddet. I forlængelse af ovenstående udsender Ankestyrelsen den 3. juli 2017 et brev med udtalelse om Børne og Socialministeriet ændrede fortolkning af reglerne for betaling af transport i botilbud. Ankestyrelsens erklærer med udtalelsen sig enige i Børne og Socialministeriets ændrede fortolkning, hvorefter alle udgifter til transport skal indgå i den kommunalt betalte takst
Slagelse Kommune har i ovenstående perioder opkrævet betaling således:
1. Indtil 31. august 2016 har betaling fra beboerne dækket alle køretøjets omkostninger.
2. I perioden 1. september 2016 til 31. december 2016 er der ikke sket opkrævning af betaling.
3. Fra 1. januar 2017 til 26. juni 2017 er der kun i en virksomhed sket opkrævning efter den ensartede kilometertakst dækkende væsker.
Retligt grundlag
Serviceloven, Busloven, Kommunalfuldmagten, Forældelsesloven.
Der er yderligere medtaget 3 bilag. Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017 – bilag 1, En oversigt over administrative oplysninger fra kommuner i region Sjælland og disse kommuners valg af løsning vedr. vedr. betaling for transport i botilbud – bilag 2. Uddrag af dagsorden til KL’s netværksmøde den 24.10.2017 pkt. 1.5 Beboeres betaling for private ture i kommunale botilbuds busser – bilag 3.
Handlemuligheder
Der fremlægges følgende 4 handlemuligheder:
1. Der sker ikke tilbagebetaling.
2. Der sker fuld tilbagebetaling for perioden 1.9.2013 – 31.8.2016 på Slagelse Kommunes initiativ.
3. Der sker fuld tilbagebetaling for perioden 1.9.2013 – 31.8.2016 på anfordring fra borgere der er opkrævet betaling for transport i botilbud.
4. Der sker ikke tilbagebetaling, men der gennemføres en lokal efterprøvning/kontrol af den anvendte takst for månedlig betaling (abonnement/månedskort) ved Autisme Center Vestsjælland. Hvis der er opkrævet for høj betaling sker der tilbagebetaling for perioden 1.9.2013 – 31.8.2016 på anfordring fra borgere der har betalt abonnement/månedskort.
Den foreslåede 3 års periode knytter sig til gældende regler i lov om forældelse af fordringer - Forældelsesloven
Handlemulighed 2, og 3: Fuld tilbagebetaling vil være forskellen mellem det opkrævede beløb, der dækker alle driftsudgifter og den takst der kunne være opkrævet efter Trafikstyrelsens regler, der dækker udgifter til væsker (benzin, olie, sprinkler o.l.) 
Handlemulighed 3 og 4: På anfordring vil sige på baggrund af henvendelse fra borger, værge eller pårørende. Center for Handicap og Psykiatri vil sikre, at der ved en beslutning om tilbagebetaling på anfordring vil være særlig opmærksomhed omkring borgere uden værger eller pårørende og hvor borgeren ikke selv vil være i stand til selv at rejse et krav om tilbagebetaling. Disse borgere vil blive ligestillet med borgere der selv eller med hjælp fra andre kan rejse krav om tilbagebetaling.
Ved fastsættelse af en tilbagebetaling på anfordring i nr. 3 foretages en individuel konkret vurdering hvor omfanget af transportordningens anvendelse indgår i vurderingen jævnfør beskrivelsen i afsnittet: Baggrund, vedr. brug af månedsbetaling (månedskort)
Ved fastsættelse af en tilbagebetaling på anfordring i nr. 4 sker det som en beregning af forskellen mellem den betalte takst og en mulig ny korrekt lavere takst for abonnement / månedskort.
Vurdering
Ankestyrelsens udtalelse den 3. juli 2017 præciserer det tidligere uklare lovgrundlag til fremover at alle udgifter ved transport i botilbud skal indregnes i den kommunalt betalte takst for borgerens ophold i botilbuddet.
Det fremgår yderligere af Ankestyrelsens brev – citat:
”Ankestyrelsen finder ikke grundlag for at rejse en tilsynssag vedr. tilbagebetaling af ulovligt opkræves beløb henset til:
at det på baggrund af udtalelser fra Socialministeriet i 2003 og 2006 hidtil har været antaget, at botilbud kunne anvende deres busser til beboeres private aktiviteter mod betaling af direkte og indirekte omkostninger. ”
Ankestyrelsen har efterfølgende overfor en konkret kommune bekræftet, at den pågældende kommunes forståelse om, at der ikke er tilbagebetalingspligt for allerede opkrævet betaling er i overensstemmelse med Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017.
Slagelse Kommune er yderligere ved en administrativ rundspørge til kommunerne i region Sjælland informeret om svar fra foreløbig 13 kommuner. Syv kommuner har ikke foretaget tilbagebetaling. En kommune har foretaget tilbagebetaling svarende til forskellen mellem den opkrævede takst og den lave takst (væsker). En kommune er under afklaring, tre kommuner har ingen botilbud eller ingen botilbud med busser og en kommune har ikke besvaret spørgsmålet om tilbagebetaling.
På baggrund af ovenstående er det administrationen opfattelse, at der ikke er opkrævet betaling for transport på et klart ulovligt grundlag og der derfor ikke er pligt til at foretage tilbagebetaling af allerede opkrævet betaling.
Det er samtidigt administrationens vurdering af det bør efterprøves lokalt om den opkrævede betaling for transport for abonnement/månedskort ved Autisme Center Vestsjælland har været korrekt beregnet og der bør ske tilbagebetaling af for meget opkrævet betaling hvis prisen har været fastsat for højt. Denne tilbagebetaling foreslås at skulle ske på anfordring.
Den ovennævnte kontrol af om taksten har været korrekt beregnet vil ikke være en forskelsbehandling, da der vil være tale om en efterprøvning af de faktiske udgifter der har dannet grundlag for den på daværende tidspunkt opkrævede takst.
Det er administrationens vurdering, at der ved en beslutning i Handicap og Psykiatriudvalget efterfølgende skal informeres om beslutningen snarest muligt ved information om den valgte beslutning til de berørte beboere.
Ved handlemulighed 3 og 4 skal de berørte beboere gøres opmærksom på, at et krav om tilbagebetaling skal være rejst overfor Slagelse kommune senest 3 år efter at praksis blev ændret, dvs. senest den 31. august 2019, da kravet i modsat fald vil være forældet. Slagelse Kommune vil opfordre de berørte beboere til at rejse kravet inden for 3 måneder, men kravet vil først være forældet efter den 31. august 2019 3 år efter praksis blev ændret 31. august 2016.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune ved de 4 handlemuligheder bygger i nr. 2-3 på skøn over de indtægter botilbuddene indrapporterede i oktober 2016 i forbindelse med omlægning af taksten for transport fra dækkende alle udgifter til dækkende kun væsker. På dette tidspunkt blev det skønnet at de årlige indtægter fra beboeres betaling for transport var kr. 1.450.000.
De økonomiske konsekvenser ved de 4 handlemuligheder skønnes at være:
1. Ingen økonomiske konsekvenser
2. Tilbagebetaling skønnes at udgøre omkring 4,5 mio. kr. for 3 år
3. Tilbagebetaling skønnes at udgøre omkring 1,1 mio. kr. for 3 år hvis 25% anmoder om tilbagebetaling
4. Tilbagebetaling kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt, men må forventes at udgøre en mindre udgift end ved nr. 2 og 3
Det skal understreges, at ovenstående beløb er skøn over tilbagebetalingen. For handlemulighed 2, 3 og 4 vil udgiften først kunne fastslås når alle krav er kendte.
Sag om finansiering af udgifterne ved tilbagebetalingen vil blive forelagt ved 2. budgetopfølgning 2018, der foregår i maj måned 2018.
Med virkning fra 1. januar 2018 er alle udgifter til transport i botilbud indarbejdet i de takster for 2018, som byrådet godkendte den 18. december 2017 i overensstemmelse med den ændrede fortolkning af lovgrundlaget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller:
1.    at  der træffes beslutning om én af handlemulighederne a - d, der er beskrevet ovenfor
a) der ikke sker tilbagebetaling.
b) der sker fuld tilbagebetaling for perioden 1.9.2013 – 31.8.2016 på Slagelse Kommunes initiativ.
c) der sker fuld tilbagebetaling for perioden 1.9.2013 – 31.8.2016 på anfordring fra borgere der er opkrævet betaling for transport i botilbud.
d)  der ikke sker tilbagebetaling, men at der gennemføres en kontrol af korrekt opkrævet betaling for abonnement/månedskort ved Autisme Center Vestsjælland og der på anfordring fra borgere sker tilbagebetaling af for meget opkrævet betaling i perioden 1.9.2013 – 31.8.2016
2. at der forelægges sag om finansiering ved en beslutning om tilbagebetaling ved 2. budgetopfølgning 2018.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. januar 2018:
Fraværende: 
1. Udvalget besluttede;
1. At, der gennemføres en kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland, og der på anfordring fra borgere kan ske tilbagebetaling af eventuelt for meget opkrævet betaling.
     Udvalgets beslutning er truffet på baggrund af skrivelsen af den 3. juli 2017 fra Ankestyrelsen, hvoraf det fremgår, at det på baggrund af udtalelser fra Socialministeriet hidtil har været antaget, at botilbud kunne anvende deres busser til beboernes private aktiviteter mod betaling af direkte og indirekte omkostninger.
     Ankestyrelsens vurderer ligeledes i samme skrivelse af den 3. juli 2017, at Børne-  og Socialministeriet nu – i modsætning til tidligere- finder, at det ikke er lovligt at opkræve særskilt betaling for en sådan transport.
     Ankestyrelsen finder ikke grundlag for at rejse en tilsynssag vedrørende spørgsmålet om ulovligt opkrævede beløb henset til, at det er Børne- og Socialministeriets vurdering, at der ikke har været tale om en klar ulovlighed fra kommunernes side, da retstilstanden på baggrund af de tidligere udtalelser fra Socialministeriet har været uklar.
     Beslutningen er ensbetydende med, at der ikke vil blive tale om en generel tilbagebetaling, idet der jævnfør skrivelsen fra Ankestyrelsen ikke er juridisk grundlag for dette.
     Udvalget besluttede, at der udarbejdes en model, der afspejler en rimelighedsbetragtning ved en individuel vurdering sag for sag.
     De helt nøjagtige vilkår og principper vil blive udarbejdet hurtigst muligt af administrationen.
     De berørte borgere skal have mulighed for at få behandlet deres sag individuelt, og vil modtage et brev herom.
     På baggrund af administrationens informationer og de forelagte bilag fra Ankestyrelsen og KL, så står det klart, at Kommunen ikke har overtrådt lovgivningen. Kommunen har handlet i god tro. Lovgivningen er uklar, hvorfor praksis fremadrettet er ændret. Det er på det grundlag, at Venstre stemmer imod tilbagebetalingerne af lovligt opkrævede midler. 
2. Udvalget besluttede, at der forelægges sag om finansiering ved en beslutning om tilbagebetaling ved 2. budgetopfølgning i 2018