Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 7. marts 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-116254                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

2. Orientering (O)

2.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-125706                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1) Gensidig orientering
2) Besøg af Lars Hazelton fra Gerlev Legepark
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Gensidig orientering og orientering om Handileg blev taget til efterretning.
V ønsker, at gratis afrusning medtages som punkt på næste udvalgsmøde.

3. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)

3.     Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-12445               Dok.nr.: 330-2018-105963                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
Rammeaftalen:
Virksomhederne under Center for Handicap- og Psykiatri er primært takstfinansieret, og taksterne beregnes i henhold til rammeaftalen mellem Region Sjælland og kommunerne i Region Sjælland.
Reglerne på rammeaftaleområdet omkring overførsel af over-/underskud er jf. nedenstående:
· Ved merforbrug op til 5 % af nettobudgetrammen overføres merforbruget til virksomheden. Den del af merforbruget, der overstiger 5 % indregnes i taksterne senest 2 år efter det er opstået, dvs. i taksterne for 2019.
· Ved mindreforbrug kan der maksimalt overføres 5 % af nettobudgetrammen til virksomheden. Mindreforbrug udover de 5 % indregnes i taksterne senest 2 år efter det er opstået, dvs. i taksterne for 2019.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 407,9 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 416,9 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2017
Regnskab 2017
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
4.1 Handicap og Psykiatri
 
 
 
Serviceudgifter
409,2
411,6
-2,4
Overførselsudgifter
3,2
3,1
0,1
Særligt dyre enkeltsager
-6,8
-6,8
0,0
Total
405,6
407,9
-2,3
Merforbruget på 2,3 mio. kr. fordeler sig på nedenstående hovedområder:
Myndighed for Handicap og Psykiatri 1,8 mio. kr.
Myndighed for Rusmiddel 0,2 mio. kr.
Virksomheder - 6,2 mio. kr.
Øvrige tværgående enheder  1,9 mio. kr.
I alt -2,3 mio. kr.
Myndighed for Handicap og Psykiatri fik bevilget en tillægsbevilling på 25,5 mio. kr. ultimo 2017 til dækning af det forventede underskud i 2017. Dette var begrundet i massive udfordringer allerede fra årets start, da Myndighed for Handicap og Psykiatri gik ind i 2017 med en væsentlig højere aktivitet end forudsat i budget 2017. Mindreforbruget på 1,8 mio. kr. skyldes bl.a. flere indtægter vedrørende særligt dyre enkeltsager end forudsat, samt at abonnementet til specialundervisningen blev lavere end forventet.
Bemærkninger vedr. 3 virksomheder med merforbrug i 2017 med handleplaner:
Virksomhederne Autisme Center Vestsjælland med merforbrug – 5,090 mio. kr., Specialcenter Slagelse med merforbrug – 0,982 mio. kr. samt Center for Psykosocial Udvikling Slagelse med merforbrug – 3,173 mio. kr. har alle igangværende, godkendte handleplan for imødegåelse af konstaterede merforbrug.
Merforbruget på Center for Psykosocial Udvikling Slagelse skyldes primært nedlukningen af ungekollegiet på Århusvej. Afviklingen af underskuddet på ungekollegiet indgår i rammeaftalen for det sociale område for kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
De øvrige tværgående enheder består blandt andet af PA-elever og projekter. Mindreforbruget skyldes primært PA-elever, hvor der blandt andet er overført 0,8 mio. kr. fra 2016 og ændret dimensionering. 
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområde.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2016
til 2017
Overføres
fra 2017
til 2018
Tilføres
kassen
4.1 Handicap og Psykiatri
-3,5
-2,4
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2017 viser for anlæg samlet ikke forbrugte rådighedsbeløb på 1,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede ikke forbrugte rådighedsbeløb anslået til 1,5 mio. kr.
Nedenstående tabel viser den samlede overførsel på anlæg. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Handicap- og Psykiatriudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2017
til 2018
4.1 Handicap og Psykiatri
1,2
Bemærkninger vedr. ikke forbrugte anlægsmidler i 2017:
Mindre forbruget knytter sig til anlægsarbejdet vedrørende etablering af 25 boliger til voksne med autisme, hvor der er et mindre forbrug på 0,8 mio. kr. som skyldes en mindre tidsforskydning i de afsluttende arbejder. De 25 boliger er taget i brug den 1. marts 2017. Yderligere fremgår et mindre forbrug på 0,4 mio. kr. vedr. etablering af 18 boliger hvor der er tale om afsluttende posteringer efter godkendt anlægsregnskab i byrådet i november 2018, der gennemføres i 2018.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindre forbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres merforbrug på netto 2,4 mio. kr. fra 2017 til 2018 jf. afsnit B.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 1,2 mio. kr. jf. afsnit C.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.1
-2.389
 
 
 
Anlæg
4.1
1.246
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-1.143
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicapchefen indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning
2.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 4.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 2,389 mio. kr.
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 4.1 overføres et samlet ikke forbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 1,246 mio.kr.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget besluttede, at
-|tage orienteringen om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 til efterretning
-|anbefale Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 4.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 2,389 mio. kr.
-|anbefale Økonomiudvalget, at der på Politikområde 4.1 overføres et samlet ikke forbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 1,246 mio. kr.

4. Godkendelse af tilpasning af takster 2018 ved Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (B)

4.     Godkendelse af tilpasning af takster 2018 ved Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-10883               Dok.nr.: 330-2018-92513                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Handicap- og Psykiatriudvalget fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af tilpasning af takster 2018 for Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS), som er en virksomhed under Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
I forbindelse med takstberegningen 2018 på CPUS er de generelle besparelser i første omgang blevet placeret på to af tilbudsområder (Århusvej og Østergården). Besparelserne skulle have været udmøntet på samtlige tilbud. Dette betyder at de godkendte takster for 2018 i december 2017 er blevet genberegnet.
De generelle besparelser er for eksempel sygefravær, ændret indkøbsadfærd og besparelse på forbrugsartikler.
Retligt grundlag
Taksterne for 2018 er beregnet efter følgende aftale:
· Takstaftale 2018 om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
· Bekendtgørelse nr. 683 af 20/06/2007 om omkostningsbaseret takster for kommunale tilbud.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at genberegnede takster godkendes, således at de generelle besparelser udmøntes på de relevante tilbud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I skemaet er angivet de senest godkendte takster i Byrådet den 29. december 2017, samt de nye beregnede takster gældende fra 1. januar 2018.
Center for Psykosocial Udvikling Slagelse
Gl. takst 2018
Ny takst 2018
Århusvej, Botilbud ABL§105/SEL§85, Takst 1
1.116
1.124
Århusvej, Botilbud ABL§105/SEL§85, Takst 2
1.654
1.667
Århusvej, Botilbud ABL§105/SEL§85, Takst 3
2.715
2.736
Århusvej, Botilbud SEL§107
1.654
1.667
Østergården, Botilbud SEL§§107/108, Takst 1
1.277
1.286
Østergården, Botilbud SEL§§107/108, Takst 2
1.823
1.836
Østergården, Botilbud SEL§§107/108, Takst 3
2.900
2.921
Østergården, Botilbud SEL§§107/108, Takst 4
3.981
4.011
Voksenliv, Døgnstøtte i eget hjem SEL§85 (døgnpakke) døgntakst
1.578
1.569
Voksenliv, Døgnstøtte i eget hjem SEL§85 (hverdagspakke) døgntakst
1.145
1.138
Voksenliv, Døgnstøtte i eget hjem SEL§85 (Udslusning) døgntakst
803
799
Voksenliv, Døgnstøtte i eget hjem SEL§85 (Tilkøb weekend) døgntakst
536
532
Voksenliv, Døgnstøtte i eget hjem SEL§85 (Tilkøb Nat) døgntakst
321
319
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicapchefen indstiller,
1.    at de ændrede takster for 2018 godkendes gældende fra 1. januar 2018,
2.    at indstillingen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget besluttede, at
-|godkende de indstillede takster gældende fra den 1. januar 2018
-|indstille godkendte takster til Økonomiudvalget og Byrådet.

5. Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

5.     Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

Sagsnr.: 330-2018-961                   Dok.nr.: 330-2018-118334                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget orienteres om en status på gennemførelsen af udvalgets beslutning den. 10. januar 2018 vedr. kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland (ACV).
Baggrund
I udvalgsmødet den 10. januar 2018 pkt. 7 blev det besluttet at, der gennemføres en kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland, og der på anfordring fra borgere kan ske tilbagebetaling af eventuelt for meget opkrævet betaling.
Administrationen har udarbejdet et informationsbrev med tilhørende svarskema (bilag 1 og 2) der i dagene 26. og 29. januar er udsendt fra ACV til de berørte 80 beboere, værger og for beboere uden værger til den pårørende ACV har kontakten med.
For beboere, som ikke har en værge eller en fast pårørende der er kontakt til iværksætter ACV den besluttede kontrol og individuelle vurdering for disse beboere.
I informationsbrevet er oplyst mulighed for at kontakte, Center for Handicap og Psykiatri eller Autisme Center Vestsjælland hvis udvalgets beslutning, informationsbrev eller svarskema giver anledning til spørgsmål.
I brevet anmodes beboere, værger og pårørende om, at Slagelse Kommune modtager henvendelser med ønske om den individuelle vurdering inden den 31. juli 2018.
Pr. 26. februar 2018 er modtaget i alt 28 henvendelser om tilbagebetaling. Heraf er grundlaget for vurderingen i form af udfyldte skemaer fra borgeren fuldt oplyst for 15 henvendelser og 13 henvendelser mangler detailoplysninger for at kunne vurderes. Hertil kommer 15 vurdereringer der gennemføres for borgere der aktuelt bor ved ACV og som ikke har tildelt en værge. Samlet er der således 43 borgere hvor der forventes gennemført en vurdering af muligheden for tilbagebetaling.
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning den 10. januar 2018 pkt. 7.
Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at udvalgets beslutning nu er iværksat. Det forventes at de første svar på borgernes henvendelser vil blive udsendt i uge 10, (5.-9. marts 2018)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med budgetopfølgning 2 – 2018 pr. 31. marts 2018, der fremlægges for udvalget i mødet den 9. maj 2018 vil der kunne fremlægges en første økonomisk status på henvendelser om tilbagebetaling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning:
Udvalget ønsker, at sag om besvarelse af spørgsmål fra Enhedslisten tages op på udvalgets aprilmøde.

6. Principper for rådighedsbeløb (O)

6.     Principper for rådighedsbeløb (O)

Sagsnr.: 330-2018-14340               Dok.nr.: 330-2018-121556                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget orienteres om principper for fastsættelse af rådighedsbeløb for borgere, der bor i botilbud.
Baggrund
Borgere der bor i botilbud har forskellige forsørgelsesgrundlag. For borgere der bor i midlertidige botilbud (servicelovens § 107) består deres forsørgelsesgrundlag overvejende af uddannelses- og kontanthjælp, dog er der også førtidspensionister. Borgere der bor i længerevarende botilbud (serviceloven § 108, almenboliglovens § 105) har primært førtidspension som forsørgelsesgrundlag.
For at sikre, at borgere, der bor i botilbud har et rådighedsbeløb tilbage efter at have betalt for de obligatoriske ydelser (husleje, el og varme) samt de valgfrie ydelser (kost, vaskemidler, rengøringsmidler) har administrationen fastsat principper for rådighedsbeløb.
Principperne for rådighedsbeløb tager afsæt i et lighedsprincip, hvor borgeren skal kompenseres i forhold til sit indtægtsgrundlag og individuelle situation. Det betyder, at hvis en borger eksempelvis bor i midlertidigt botilbud efter § 107, hvor der ikke gives boligstøtte, så skal der altid kompenseres i forhold til, hvad borgeren ville være berettiget til i en lignende ordinær bolig. Herudover skal borgere i botilbud på eksempelvis uddannelses- og kontanthjælp kompenseres, så de har samme rådighedsbeløb som andre borgere med samme forsørgelsesgrundlag.
Der er derfor tale om et lighedsprincip, da borgeren hverken skal under- eller overkompenseres, men vurderes individuelt.
Borgerens rådighedsbeløb beregnes altid individuelt. I beregningen indgår ovenstående ydelser samt udgifter til personlige fornødenheder og frivillige ydelser såsom udgifter til transport, telefonabonnement, internet m.v.
Serviceloven angiver ikke retningslinjer for et fast rådighedsbeløb, som alle borgere i botilbud skal sikres, da det skal stå i forhold til borgerens individuelle økonomiske situation og livsfase.
Retligt grundlag
Servicelovens §§ 107, 108, 163 samt Almenboliglovens § 105
Ankestyrelsens principafgørelse nr. 10477 af 20. december 2016.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de beskrevne principper for rådighedsbeløb er både kompenserende og lighedsskabende i forhold til en individuel vurdering af den enkelte borger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning
Med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker, at punktet genoptages på udvalgsmødet i maj med et overblik over volumen og budgetramme.

7. Etablering af skæve boliger (D)

7.     Etablering af skæve boliger (D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2018-119985                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatriudvalget genoptager sin drøftelse af etablering af skæve boliger i forlængelse af udvalget drøftelse den 7. februar 2018. Administrationen vil orientere om de økonomiske rammer for etablering og drift af skæve boliger som grundlag for en drøftelse af inddragelse af relevante fagudvalg i en proces for etablering af flere skæve boliger.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har i perioden september 2015 – november 2017 arbejdet med mulighederne for etablering af flere skæve boliger, herunder til realisering af den gældende politik for udsatte borgere – Udsattepolitik – og den tilknyttede Handleplan for udsatte området.
Arbejdet har omfattet:
· Forslag til Handleplan
· 4 scenarier for etablering af flere skæve boliger
· Undersøgelse af mulige anvendelse af kommunale bygninger
· Faglig vurdering for placering og erfaring
· En business case for 6-8 borgeres flytning fra forsorgshjem til skæve boliger
· Konkret placering – Kassebjerggaard
· Forslag til anlægsbevilling.
Administrationen vil orientere om de økonomiske rammer for etablering og drift af skæve boliger.
Udvalget kan drøfte hvilken mulighed for etablering og placering der ønskes arbejdet videre med og i forlængelse heraf hvilke fagudvalg der skal inddrages.
Retligt grundlag
Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
· Udvalget kan drøfte de muligheder for etablering og placering af skæve boliger der ønskes arbejdet videre med. 
· Udvalget kan bede de(t) relevante fagudvalg om at tilvejebringe de nødvendige rammer for etablering af skæve boliger.
· Udvalget kan bede administrationen belyse yderligere forhold.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske elementer der indgår i etablering af skæve boliger er:
· Sikring af et nødvendigt finansieringsgrundlag for etablering af skæve boliger, hvori kan indgå: Beboerindskud, lånefinansiering, statstilskud og kommunal finansiering.
· Sikring af et huslejeniveau som de kommende beboere kan betale
· Sikring af en positiv business case for den kommunale drifts økonomi i Myndighedsområdet
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af de løsninger Handicap og Psykiatriudvalget peger på vil der være behov for at inddrage Miljø-, Planlægning og Bæredygtighedsudvalget vedr. planforhold og Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at en model for finansiering af skæve boliger drøftes
2.    at der rettes henvendelse til de(t) relevante fagudvalg for afdækning af plan, areal eller bygningsforhold
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede etablering af skæve boliger
Med følgende bemærkninger:
-|En model for finansiering af skæve boliger drøftes yderligere.
-|At der rettes henvendelse til planafdelingen for afdækning af plan, areal eller bygningsforhold og mulige placeringer.
-|Udvalget ønsker sagen genoptaget på aprilmødet for en videre drøftelse af mulige alternative modeller for skæve boliger.

8. Kompetenceplan 2018 (D)

8.     Kompetenceplan 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-9512                                              Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Økonomiudvalget og Byrådet besluttede på møder henholdsvis den 11. og 18. september 2016, at der, i forbindelse med opdatering af kompetenceplanen, skulle ske en ajourføring med afsæt i en administrativ ajourføring af de gældende kompetenceforhold, herunder forslag til kompetenceændringer. Dette gøres blandt andet fordi der hele tiden sker ændringer, glidninger af opgaver og ændrede ønsker til opgavefordelingen.
Der er taget udgangspunkt i den senest godkendte kompetenceplan fra 2016, og den er så løbende blevet administrativt ajourført med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet siden. Det handler kun om et par stykker. Disse er ikke markeret i den vedhæftede kompetenceplan.
Administrationens forslag til ændringer er vedhæftet som bilag.
Alle ændringer, der er foreslået af administrationen, er i den vedhæftede kompetenceplan markeret med rødt. Det er den foreslåede tekst, der er indsat i dokumentet.
Følgende principper er dog grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Fagudvalgenes drøftelser i nærværende sag, vil blive indskrevet i en ny sag, som igen forelægges fagudvalgene i april, inden beslutning i Byrådet.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Godkendt. Evt. afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktionen vurderes ikke at kunne overholdes, skal orienteringen til udvalget ske før der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A), Ole Drost (V)
Drøftet.
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Udvalget forventer, at formuleringerne på side 3 "Ændringer i serviceniveau eller indledning af afskedigelsesprocedurer ved store regnskabs- og budgetmæssige afvigelser" og "Afskedigelser og/eller ændringer i serviceniveau, som sker pga. økonomiske handlingsplaner" betyder at udvalget i sådanne sager orienteres inden administrationen træffer beslutning herom.
Udvalget ønsker endvidere at blive inddraget, når der drøftes afskedigelsessager i regi af Sektor MED.
Helle Blak (F) henholder sig den beslutning der blev truffet på byrådsmødet 28. august 2017.
Beslutning i Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende:  Anne Bjergvang (A)
Drøftet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Drøftet med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker, at der sker ændring i forslaget til |Kompetenceplan| af 26. marts 2018.
Side 8: vedrørende "ændringer i serviceniveau.." og "afskedigelser og /eller ændringer.." rettes i forhold til |Evt. Afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktonen vurderes ikke at kunne overholdes, så skal orienteringen til udvalget ske før, der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Side 5: Udvalget ønsker til udvalgsmødet i april at få forelagt en beskrivelse af konsekvenser ved at ændre kompetencen i forhold til "Rammer for tilsyn, § 5" og "Evaluere pædagogiske læreplaner § 10, stk. 2".
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. marts 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V), Helle Jacobsen (V)
Der indarbejdes ændring vedrørende punkt 7 og 8 under øvrige forhold, således at udvalget orienteres, inden beslutninger træffes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede Kompetenceplanen 2018;
Med følgende bemærkninger:
Øvrige forhold i Kompetenceplanen s. 13. punkt 7 og 8. Formulering ændres, så udvalget orienteres inden effektuering af beslutninger. Samme ændring som øvrige fagudvalg.

9. Sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

9.     Sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2018-123741                                          Åbent
Kompetence: Børne- og ungeudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Handicap- og psykiatriudvalget
Beslutningstema
Fagudvalgene skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Regeringen og en række partier har i efteråret 2017 indgået ’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. Baggrunden er, at der på landsplan er næsten 50.000 unge under 25 år, som ikke har en ungdomsuddannelse og ikke er i beskæftigelse eller uddannelse. Aftalen sigter mod et målrettet løft af de unge, som hverken har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet. Samtidig sigter aftalen mod, at unge så vidt muligt skal have en uddannelse, mens de er unge. Af aftalen fremgår de nye uddannelsespolitiske målsætninger:
· Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse.
· Mindst 85 % af de 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse i 2025 og 90 % i 2030.
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030.
Med aftalen forpligtes kommunerne på at etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats. Formålet er at koordinere den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen. Ungeindsatsen skal varetage UU’s og jobcenterets eksisterende opgaver og funktioner overfor unge under 25 år. Hertil kommer nogle nye opgaver og funktioner. Det drejer sig om opsøgende og opfølgende indsatser samt målgruppevurdering af elever til den nye forberedende grunduddannelse FGU og samarbejde med FGU.
Et samlet kommunalt ansvar for unge uden uddannelse og job skal sikre, at de unge ikke sendes rundt mellem forskellige myndigheder og institutioner. Det kræver en koordinerende indsats på tværs af mange fagligheder. I den sammenhængende ungeindsats er den enkelte unge i centrum. Det betyder, at:
· den unge og den unges forældre møder kommunen som én samlet instans
· den unge har én kontaktperson
· den unge har én uddannelsesplan, som er omdrejningspunkt for indsatsen
I Slagelse Kommune er der nedsat en styregruppe og en projektgruppe, skal udarbejde oplæg til håndtering af den sammenhængende ungeindsats. I styre- og projektgruppe deltager Center for Skole, Jobcenteret, Center for Børn og Familie samt Center for Handicap og Psykiatri. Af tidsplanen nedenfor fremgår de leverancer og milepæle, der indtil videre er defineret:
Tidsplan
Politisk rammesætning (mål for ungeindsatsen):
· Primo april: fælles temadrøftelse i fagudvalg
· Maj: Godkendelse i fagudvalg og Byråd
Strategi for ungeindsatsen (hvordan gør vi alle unge parate til og sikrer at de gennemfører en ungdomsuddannelse eller kommer i beskæftigelse?):
· Juni/august: godkendelse i fagudvalg og Byråd
Ressourceopgørelse (eksisterende medarbejderressourcer, antal unge i målgruppen, eksisterende og nye indsatser):
· August/september: administrativt overblik
Tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen:
· Oktober: Administrativ beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen
· Oktober: Godkendelse af organisering af uddannelsesvejledningen i fagudvalg og Byråd
Implementering af ungeindsatsen:
· Oktober-januar: Procedurer og aftaler samt håndtering af uddannelsesplanen i praksis
Opstart af ungeindsatsen:
· Januar-juni: Kompetenceudviklingsplan
· 1/8 2019 Første elever starter i FGU
Retligt grundlag
’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. Lovgrundlag forventes vedtaget i juni 2018.
Handlemuligheder
Fagudvalgene tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalpolitiske målsætninger, strategi og organisering af uddannelsesvejledningen skal godkendes i Byrådet.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget får tilsendt "Notat om dækningsområder for FGU" og tidsplan - de bliver ligeledes tilknyttet sagen som bilag.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

10. Proces for indgåelse af ny Sundhedsaftale 2019-2023 (O)

10.   Proces for indgåelse af ny Sundhedsaftale 2019-2023 (O)

Sagsnr.: 330-2018-8126                 Dok.nr.: 330-2018-70441                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Beslutningstema
Fagudvalgene orienteres om Sundhedsaftalen for Region Sjælland og om processen frem til indgåelse af en ny Sundhedsaftale den 1. juli 2019.
Baggrund
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, Seniorudvalget, Handicap og Psykiatriudvalget orienteres om indgåelse af sundhedsaftalen.
Hver valgperiode indgår kommunerne en 4-årig sundhedsaftale med Region Sjælland. Sundhedsaftalen beskriver de politiske prioriteringer og indsatser på sundhedsområdet på tværs af sektorerne. Formålet er, at sikre borgerne en sammenhængende og koordineret sundhedsindsats af høj og ensartet kvalitet på tværs af sygehuse, almen praksis og kommunerne. Herudover er der fokus på at understøtte lighed i sundhed og en effektiv udnyttelse af ressourcer i sundhedsvæsnet.
Set fra et kommunalt perspektiv har Sundhedsaftalen stor betydning for den daglige varetagelse af sundhedsopgaver i den enkelte kommune. Det er nemlig i Sundhedsaftalen, at ansvars- og arbejdsdelingen mellem regionens hospitaler, praktiserende læger og kommunerne bliver aftalt og udmøntet. For eksempel indeholder Sundhedsaftalen forløbsbeskrivelser, som er samarbejdsaftaler om ’hvornår’ og ’hvordan’ kommunerne, sygehusene og de praktiserende læger skal samarbejde, når en ældre medicinsk patient skal indlægges på eller udskrives fra sygehuset. 
På nuværende tidspunkt har der været tre sundhedsaftaler, hvor Sundhedsaftale 2015-2018 er den nugældende, se link: http://www.regionsjaelland.dk/Sundhed/patient-i-region-sjaelland/Sundhedsaftalen/Sundhedsaftalen/Documents/Sundhedsaftale%202015-2018.pdf
En fjerde Sundhedsaftale 2019-2023 skal være godkendt den 1. juli 2019.
Processen frem til godkendelse af en ny Sundhedsaftale
Som optakt til vedtagelsen af en ny Sundhedsaftale, har parterne taget de indledende skridt til iværksættelse af en proces, der sigter på en bred involvering af alle interessenter i forhold til sundhedsaftalen – det vil sige både politikere, faglige og administrative ledere, almen praksis og patientforeninger.
Politisk Sundhedskonference den 20. marts 2018
I forhold til det politiske niveau er der på nuværende tidspunkt planlagt en Sundhedskonference, som afholdes den 20. marts 2018. På konferencen vil I blive introduceret til de vigtigste udviklingstrends på sundhedsområdet, og der vil blive lagt op til en drøftelse af de politiske ønsker for udviklingen af sundhedsvæsenet i Region Sjælland. Konferencen er tværsektoriel, og det betyder, at I både vil møde politikere fra de øvrige 16 kommuners fagudvalg i region Sjælland, de regionale politikere, repræsentanter fra Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og patientforeninger. Der forventes inviteret 7 deltagere fra hver kommune – 5 politikere og 2 embedsmænd. Endvidere forventes ca. 30 deltagere fra Region Sjælland og op til 5 deltagere fra PLO. Spørgsmålet om deltagelsen fra patientforeninger mv. er ikke endeligt afklaret.
Efterfølgende forventes afholdt et arbejdsseminar i maj 2018 for relevante ledere og fagpersoner fra kommuner, sygehuse og praksissektoren. Formålet med arbejdsseminaret er at omsætte en politisk ønsket retning til praksis.
Mødeplan i KKR Sjælland
Parallelt med den tværsektorielle proces, overvejer det nye Kommunekontaktråd Sjælland (KKR Sjælland), hvordan den bedst mulige politiske proces kan tilrettelægges i forhold til at sikre lokale drøftelser af sundhedsaftalen samt af kommunernes opgaver og ansvar i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Den lokale involvering kan fx ske gennem temadrøftelser i KKR med deltagelse af fagudvalgsrepræsentanter mellem forårets KKR møder. Eventuelt forberedt gennem forudgående lokale drøftelser af Sundhedsaftalens betydning for kommunens sundhedsopgaver, udfordringer i den tværsektorielle opgaveløsning og mulige fokusområder for den kommende sundhedsaftale.
KKR Sjælland har afholdt et konstituerende møde den 22. januar 2018, hvor formand og næstformand er blevet valgt, og hvor KKR har udpeget repræsentanter til en række regionale udvalg og fora m.v.
Herudover har KKR Sjælland lagt en foreløbig mødeplan for 2018 med møder den 19. marts, 22. juni, 12. september og 14. november 2018.
Kommunerne gik i 2017 sammen om at formulere et politikerpapir, som skal bidrage til en rammesætning for de politiske drøftelser i kommunerne. Politikerpapiret vil blive fremlagt på mødet i KKR-Sjælland den 19. marts 2018. Til inspiration er der til sagsfremstillingen vedlagt en præsentation af de tre fælles fokusområder, som kommunerne har udpeget som de vigtigste i processen op til indgåelse af en ny Sundhedsaftale.
Arbejdet med sundhedsaftalen mellem kommunerne og Region Sjælland vil løbende blive drøftet i KKR Sjællands proces frem mod de enkelte kommunalbestyrelsers endelige behandling af sundhedsaftalen.
Processen frem til godkendelsen af Sundhedsaftale 2019-2023
Processen op til indgåelse af Sundhedsaftalen 2019-2023 er opdelt i tre faser:
· Fase 1. Første halvår 2018: Introduktion, forberedelse og input til en ny sundhedsaftale
· Fase 2. Andet halvår 2018: Færdiggørelse af en ny sundhedsaftale
· Fase 3. Første halvår 2019: Høring og godkendelse af Sundhedsaftale 2019-2023
Den tværsektorielle og politiske proces i samarbejdsorganisationen er beskrevet i vedlagte bilag, ” Tids- og procesplan for Sundhedsaftalen 2019-2023.” Sundhedsaftalen skal endelig fremsendes til godkendelse i Sundhedsstyrelsen den 30. juni 2019.
Udvalgsformændene for hhv. Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget deltager på det tværsektorielle møde d. 20. marts, hvor der vil blive lagt op til en drøftelse af de politiske ønsker for udviklingen af sundhedsvæsenet i Region Sjælland.  
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Indgåelse af en ny sundhedsaftale er relevant for stort set samtlige fagudvalg idet aftalen beskriver de politiske prioriteringer og indsatser på sundhedsområdet på tværs af sektorerne.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog oreinteringen til efterretning.

11. Presse (O)

11.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-125768                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Der udsendes ingen pressemeddelelser fra mødet.

12. Næste møde (O)

12.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-125788                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at sagspunkter til næste møde drøftes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Udvalget ønsker at holde næste møde på Misbrugscenteret.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-125821                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jørgen Andersen (A)
Der var ingen punkter under eventuelt.