3. Tilsyn på virksomhederne i 2015 (O)
3. Tilsyn på virksomhederne i 2015 (O)
Sagsnr.: 330-2010-91159 Dok.nr.: 330-2016-460078 Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Pr. 1. januar 2014 overgik
kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og
botilbud ved Lov om Socialtilsyn til 5 tilsynskommuner.
Socialtilsyn Øst i Holbæk
Kommune godkender og fører socialtilsyn med såvel de kommunale og private
døgntilbud der er beliggende i Slagelse Kommune.
Det har været et krav i
forbindelse med indførelsen af socialtilsynet, at alle tilbud skulle igennem en
re-godkendelse inden udgangen af 2016.
Slagelse Kommune fører fortsat
tilsyn med de kommunale og private tilbud efter servicelovens § 103 beskyttet
beskæftigelse og § 104 aktivitets og samværstilbud der ikke er omfattet af Lov
om socialtilsyn.
Kvalitetsmodel
og kvalitetstemaer
Til brug for socialtilsynets
vurdering af tilbuddets kvalitet anvendes en kvalitetsmodel, som ved hjælp af
opstillede kriterier og indikatorer udregnes som et gennemsnit af henholdsvis indikatorernes
og kriteriernes værdier. Den samlede vurdering af om tilbuddets kvalitet er tiltrækkelig
god scores ved hjælp af en 5-trins skala.
De 7 kvalitetstemaer i
kvalitetsmodellen er:
1. Uddannelse og beskæftigelse
2. Selvstændighed og relationer
3. Målgruppe, metoder og resultater
4. Organisation og ledelse
5. Kompetencer
6. Økonomi
7. Fysiske rammer
Gennemsnitsbedømmelse på
temaniveau og bedømmelse på indikatorniveau er angivet følgende skala:
5. i meget høj grad opfyldt
4. i høj grad opfyldt
3. i middel grad opfyldt
2. i lav grad opfyldt
1. i meget lav grad opfyldt
Alle Slagelse Kommunes tilbud er
blevet re-godkendt. Der har i forbindelse med re-godkendelsen været 2 tilbud
der har fået en godkendelse med vilkår. Der er begge steder redegjort for,
hvordan tilbuddene vil arbejde med at opfylde socialtilsynets vilkår. Redegørelserne
er godkendt og tilbuddene er efterfølgende re-godkendt uden vilkår.
Vedhæftet i bilag I er
socialtilsynets kvalitetsvurdering af tilbuddene i forbindelse med
re-godkendelsen.
Den
kommunale drift orienterede tilsyn
Tilsynet i Slagelse Kommune har
i 2015 ført tilsyn på kommunens væresteder under Socialpsykiatrisk Center,
VASAC, Klubben på CSU og §§ 103 og 104 pladserne på Magleby Skolecenter.
Socialtilsynet har i 2015
truffet afgørelse om, at kommunen i 2016 desuden skal føre tilsynet på § 104
tilbuddene under Specialcenter Vest.
Tilsynet har desuden påklaget en
afgørelse fra Socialtilsynet om, at Slagelse Kommune har tilsynsforpligtelsen
med den private koncern Ungekonsulenterne, - beliggende i Kalundborg
Kommune, på grund af de leverer socialpædagogisk støtte til enkelte borgere
bosat i Slagelse Kommune. Ankestyrelsen har endnu ikke truffet afgørelse i
sagen.
I 2015 er der desuden godkendt
et nyt privat aktivitets- og samværstilbud.
Kvaliteten i tilbuddene er
vurderet ud fra samme kvalitetsmodel som anvendes i forbindelse med
socialtilsyn.
I vedhæftede bilag 2 fremgår
Tilsynets vurdering af tilbuddenes kvalitet.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller,
1.
at orienteringen om tilsyn på virksomhederne i 2015 tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet
den 23. august 2016:
Fraværende:
Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Frederik Pedersen (O), Kurt
Rasmussen (A), Steen Sommermark, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Generelt har tilbuddene i Slagelse Kommune en høj faglig kvalitet.
Der udpeges hvert år særlige fokus områder for tilsynene. Næste år er ledelse
og dokumentation/effekt et særligt indsatsområde.
I tilsynets vurderinger indgår vurderinger fra ledere,
mellemledere, borgere, pårørende og samarbejdskommuner.
Der er fra kommunerne rejst spørgsmål ved nogle af de
spørgsmål/indikatorer som indgår i tilsynets vurderinger af det enkelte tilbud.
Det drejer sig fx om spørgsmål som ikke er relevant for tilbuddets kerneopgave
eller forhold som tilbuddet rent faktisk ikke har indflydelse på, og som kan
betyde en lavere scorer. Fx krav om hvornår taksterne skal ligge på tilbudsportalen
og hvornår de rent faktisk besluttes. Socialtilsyn Øst har foreløbig ikke
ønsket at ændre i spørgeramme/ indikatorer.
Ole Andersen ønsker at få tilsendt en Tilsynsrapport for at
se hvad det er for spørgsmål / indikatorer der ligger bag tilbuddenes scorer.
Orienteringen blev herefter taget til efterretning.