Handicaprådet (2018-2021) – Referat – 22. august 2017


1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-515984                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

2. Godkendelse af referat(B)

2.     Godkendelse af referat(B)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-515993                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at referatet fra sidste møde godkendes
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

3. Orientering om ændret budgetproces 2018-2021(O)

3.     Orientering om ændret budgetproces 2018-2021(O)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-516021                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet orienteres om ændret høringsproces vedr. budget 2018-2019.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en orientering fra Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
Det administrative budgetoplæg for Budget 2018 – 2021 skulle oprindeligt i høring i perioden 15. august til 28. august.
Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 14. august, at der skal udarbejdes en række analyser og forslag til handlemuligheder for at skabe økonomiske balance i Budget 2018-2021.
Forslagene skal beskrives og udsendes sammen med 1. behandlingsforslaget til Budget 2018-2021 tirsdag den 5. september.
I forlængelse heraf besluttede Økonomiudvalget, at høringsperioden flyttes, således at 1. behandlingsforslaget, inkl. de nye analyser og forslag, udgør høringsmaterialet.
Høringsperioden indledes derfor først den 6. september og løber til og med den 13. september.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Orienteringen blev taget til efterretning. Rådet besluttede at der skal indkaldes til ekstraordinært Handicaprådsmøde den 11. september kl. 15:30

4. Tema: Et Handicapråd der gør en forskel(D)

4.     Tema: Et Handicapråd der gør en forskel(D)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-516122                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal drøftet temaet ”Et Handicapråd der gør en forskel”, som Handicaprådet har som et gennemgående tema i 2017.
Under temaet skal Rådet på dette møde samle op studiebesøget hos Handicaprådet i Fåborg-Midtfyns kommune.
Baggrund
Rådet var på studiebesøg hos Handicaprådet i Fåborg-Midtfyns kommune den 16. august 2017.
Retligt grundlag
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37 a, stk. 1, pkt. 2.
Bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område – kapitel 8.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Handicaprådet er et tværgående råd.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Handicaprådet drøfter temaet ”Et Handicapråd der gør en forskel”
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Handicaprådet drøftede studiebesøget hos Handicaprådet i Fåborg-Midtfyns kommune. Der var enighed om at det havde været en god tur og der var ros til Fåborg-Midtfyn for et rigtig fint møde med stor lyst til at dele erfaringer.
Handicaprådet besluttede at Handicaprådet skal udvikle en systematisk tværsektorielt kontakt. Der skal fra start af den nye valgperiode tages hul på kontakten til nye udvalg og laves en gensidig præsentation og aftaler om fælles fokusområder samt dialogmøder med fagcentrene.
Handicaprådet besluttede også at der skal laves en plan for hvordan fysisk tilgængelighed håndteres, da det har tendens til at fylde meget i forhold til andre vigtige handicappolitiske temaer | skole, beskæftigelse mv. Det er centralt at Handicaprådet fra begyndelse har fokus på bredden i handicapområdet.
Handicaprådet besluttede at formanden Ole Andersen sammen med Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen og sekretariatet skal udarbejde et forslag til en aktivitetsplan for det første halvår af det kommende Handicapråds valgperiode.

5. Orientering om Rammeaftale 2018-2019(O)

5.     Orientering om Rammeaftale 2018-2019(O)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-516348                                          Åbent
Kompetence: Handicapråd
Beslutningstema
Handicaprådet modtager orientering om forslag til Rammeaftale 2018 og 2019 på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen har været behandlet i Handicap og psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget som begge har anbefalet at den godkendes. Rammeaftalen behandles i Byrådet 28. august 2017.
Baggrund
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomi-styringsdel).
I forbindelse med rammeaftalen for 2017 besluttede KKR Sjælland en ny proces for rammeaftale 2018 med fokus på tidlig politisk inddragelse og inddragelse af brugere og faglige medarbejdere.
Med rammeaftalen for 2018-19 styrker kommunerne samarbejdet. Mere end 200 brugere, medarbejdere og politikere har været involveret i en ny proces frem mod rammeaftale 2018-19, og behovet for et endnu tættere samarbejde har været gennemgående i processen. Et tættere, forpligtende samarbejde mellem de 17 kommuner og regionen er derfor en hjørnesten i rammeaftale 2018-19.
Processen har været præget af stort engagement fra deltagerne og mange vigtige drøftelser og forslag, som vil blive anvendt i det videre arbejde, og indgår i bilag til rammeaftalen. I processen er fremkommet ønske om en flerårig aftale. Aftalen foreslås derfor at være to-årig med midtvejsstatus og opfølgning efter 1 år. Det ligger i øvrigt fint i tråd med den netop indgåede økonomiaftale, her lægges nemlig op til en forenkling af rammeaftalekonceptet, herunder at rammeaftalerne gøres flerårige m.v.
Målet med rammeaftale 2018 og 2019 er at udvikle socialområdet, så det tager afsæt i borgernes ressourcer og drømme, og at udvikling er muligt for alle, som på et tidspunkt i deres liv, får brug for en social indsats fra en kommune.
Socialområdet er under konstant forandring. Nye målgrupper vokser, mens andre målgrupper bliver mindre – og hele tiden skal der arbejdes med at udvikle og matche tilbuddene (og kapacitet) til borgernes behov. Skal det lykkes kræver det tæt samarbejde, tæt styring og en fokusering på rehabilitering/recovery.
Processen har skabt et klart billede af behovet og ønsket om:
Et styrket og mere forpligtigende samarbejde mellem kommunerne samt en større videndeling
En større inddragelse af borgerne – i tilbuddene og i forhold til den enkelte indsats
Et fortsat fokus på styring.
Fokusområder
Med afsæt i input fra de 4 temamøder i processen foreslås derfor følgende fokusområder for 2018 og 2019:
1. Borgeren først – samarbejde med brugerne og deres pårørende
2. Forpligtende samarbejde om tilbud til udvalgte målgrupper
3. Tilbuddenes viden og kompetencer skal i spil
4. Praksisnær metodeudvikling og vidensdeling om effekt
5. Vidensdeling om styring
6. Styringsdata og information
7. Stigende behov for støtte.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsstrategien indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves balance mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som man bør være opmærksom på og herunder særligt i forhold til plejefamilier og herberg/forsorgshjem.
Opmærksomhedspunkterne vil blive indtænkt i arbejdet med fokusområderne i 2018 og 2019.
Styringsaftalen
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud.
Anbefaling fra KKR Sjælland:
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt følgende indstilling:
Tager status på den flerårige strategi til efterretning
At KORA's benchmarkinganalyser tages til efterretning og videreformidles til kommunerne som grundlag for den lokale styring, at
Der til oktobermødet i KKR Sjælland fremlægges en sag om, hvilke styringsinformationer på økonomiområdet, der skal satses på, på baggrund af oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
"Takstinstrumentet" i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Drøftelser i rammeaftalen
I rammeaftalen indgår en status i forhold til børnehus, socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen på sit møde den 12. juni 2017 og anbefaler rammeaftalen til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, idet man peger på, at der bør være opmærksomhed på fortsat styring af området.
Rammeaftalen i år består af et kort hoveddokument, som er vedlagt. Herudover er der en række bilag særligt til det administrative niveau med bilag 1 som hovedbilag. Bilag 11 er en dokumentation af processen frem mod ny rammeaftale. Alle bilagene kan ses på hjemmesiden: http://www.rs17.dk/rammeaftalen/rammeaftale-2018-2019.aspx
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde. KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen 2018-2019 den 12. juni 2017 og anbefaler at den godkendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at rammeaftalen for 2018-2019 godkendes.
Supplerende bemærkninger fra berørte fagområder/fagcentre:
Center for Handicap og Psykiatri fremhæver at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Dette års rammeaftale er i forhold til tidligere år er mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner m.v. i rammeaftale arbejdet afspejles bl.a. i at der er overensstemmelse mellem såvel fagcentrets samt Handicap og Psykiatriudvalgets politiske pejlemærker omkring recovery/rehabilitering, socialt udsatte og stigende udgiftspres og rammeaftalens faglige mål.
Center for Børn og Familie fremhæver, at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Processen med rammeaftalen har i forhold til tidligere år været mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner og brugere har bidraget til en positiv proces, og sat sit aftryk på rammeaftalens indhold.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Handicap og Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen gav en kort orientering om den ny proces, som har haft meget mere involvering af politikere og andre interessenter end tidligere.
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen fremhævede at rammeaftalen nu er blevet mere klar både politisk og strategisk og dermed meget mere anvendeligt end tidligere. Styregruppen for rammeaftalen er nu i gang med at ser på hvordan kommunerne kan samarbejde om at arbejde videre med de 7 valgte fokusområder.
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen orienterede endvidere om at Slagelse kommune ved børn og ungedirektør Vini Lindhart har overtaget formandskabet i styregruppe for rammeaftale. Som følge deraf følger sekretariatet for rammeaftalen i region Sjælland til Slagelse Kommune.
Handicaprådet besluttede at der skal følges op på arbejdet med en orientering på et af de første møder i næste år.
Orienteringen blev herefter taget til efterretning. 

6. Handicappris 2017(B)

6.     Handicappris 2017(B)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-516550                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal tage stilling til hvad temaet for Handicapprisen 2017 skal være og nedsætte en arbejdsgruppe til det videre arbejde.
Baggrund
Handicaprådet i Slagelse Kommune uddeler hvert år en handicappris, der belønner særlige initiativer og kreativitet i forhold til, at fremme handicappede borgeres muligheder og vilkår for deltagelse i samfundet.
Prisen kan tildeles en privatperson, forening, organisation eller virksomhed for:
· At skabe forhold, der kan bidrage til en forøget livskvalitet hos mennesker med handicap.
· At skabe forbedrede muligheder for at mennesker med handicap kan deltage på lige fod med øvrige borgere.
· At skabe flere arbejdspladser for mennesker med handicap.
· At skabe flere aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for mennesker med handicap.
· At forbedre tilgængeligheden i kommunen.
· At bidrage til større almen viden om forholdene for mennesker med handicap.
· At bidrage til en større grad af inkludering af mennesker med handicap i det offentlige rum.
Handicaprådet skal drøfte et målrettet tema for Handicapprisen 2017.
Nedsættelse af arbejdsgruppe
Rådet har de seneste år haft nedsat en arbejdsgruppe, der har været ansvarlig for tilrettelæggelse af arrangementet omkring uddelingen af årets Handicappris som er på 10.000 kr.
Arbejdsgruppen kan på denne baggrund udarbejde forslag til:
· Hvordan kandidater til prisen skal findes/udvælges
· Rammerne omkring arrangementet
Handicaprådet skal efterfølgende behandle og godkende forslaget fra arbejdsgruppen til Handicapprisen 2017.
Uddelingen af Handicapprisen er hidtidigt sket i forbindelse med den internationale handicapdag den 3. december.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handicapprisen er på 10.000 kr. og hertil kommer udgifter til trykning af diplom og forplejning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Handicaprådet drøfter et tema for Handicappris 2017
2.    at Handicaprådet nedsætter en arbejdsgruppe
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Handicaprådet drøftede kort muligt temaer. Uagtet tema var det centralt at det skal sætte fokus på steder/personer, som bidrager til skabes bro mellem borgere med handicaps og borgere uden handicaps.
Handicaprådet nedsatte en arbejdsgruppe bestående af; Ole Andersen, Gitte Erichsen, Irene Jensen og Jørgen Andersen. Sekretariatet indkalder arbejdsgruppe.
7. Lukket: Høring vedr. SKI - Udbud af bleer i henhold til Servicelovens § 112(B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
8. Lukket: Høring vedrørende udbud af stomihjælpemidler (FUS) (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

9. Meddelelser(O)

9.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-516860                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
1: Orientering vedr. folketinget behandling af forslag til ændringer af serviceloven
Administrationen orienterer kort om at de forslåede ændringer af serviceloven alle er vedtaget i folketinget.
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Vedr. 1: Ændringer af serviceloven vedtaget i folketinget
Administrationen orienterede kort om at de forslåede ændringer af serviceloven alle er vedtaget i folketinget. Handicaprådet fik gennemgået ændringer på Handicaprådets møde den 28. marts 2017. Gennemgangen er vedlagt referatet fra mødet den 28. marts 2017.
Vedr. 2: Handicap Grand Prix
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen orienterede om at Handicap Grand Prix holdes i Slagelse Kommune den 28. oktober 2017.
Orienteringer blev taget til efterretning.

10. Valg af repræsentant til indstillingsgruppen vedr. § 18 midler(B)

10.   Valg af repræsentant til indstillingsgruppen vedr. § 18 midler(B)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-519335                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal udpege en repræsentant til indstillingsgruppen vedr. § 18 midler.
Baggrund
Servicelovens § 18 angiver, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med foreninger, virksomheder, organisationer og enkeltpersoner, som ønsker at tage et medansvar for, på frivillig basis, at løse sociale opgaver i kommunerne.
Servicelovens § 18-pulje har til formål at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterigt samspil og samarbejde mellem kommunen og de frivillige foreninger, organisationer og grupperinger til gavn for borgerne.
Slagelse Kommune udmønter midler fra § 18 puljen til støtte af frivilligt socialt arbejde en gang årligt.
Handicaprådet har en plads i indstillingsgruppen vedr. § 18 midler.
Retligt grundlag
Servicelovens § 18
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkning
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkning
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Handicaprådet udpeger en repræsentant til indstillingsgruppen vedr. § 18 midler.
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Handicaprådet valgte Irene Jensen.

11. Eventuelt, herunder omkring forslag til emner/punkter til næste møde(O)

11.   Eventuelt, herunder omkring forslag til emner/punkter til næste møde(O)

Sagsnr.: 330-2017-822                   Dok.nr.: 330-2017-516893                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Eventuelt, herunder omkring forslag til emner/punkter til næste møde
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicaprådet den 22. august 2017:
Fraværende:  Agnes Munkhøj Nielsen, Anders Koefoed (V), Arne Vodstrup, Kurt Rasmussen (A), Susanne Margrethe Jensen, Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Eventuelt, herunder omkring forslag til emner/punkter til næste møde(O)
Handicaprådet ønskede at blive oplyst om procedure og adgang til handicapvenlig boliger for borgere med fysisk funktionsnedsættelse. Der tænkes ikke på borgere som er i visitation til botilbud på handicapområdet, men primært ældre som får fysisk funktionsnedsættelse og ønsker handicapvenlig bolig. Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen tager en drøftelse med Center for Sundhed og Ældre og vender tilbage herom.