Handicaprådet (2018-2021) – Referat – 10. oktober 2019


1. Godkendelse af dagsorden(O)

1.     Godkendelse af dagsorden(O)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-406983                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Handicaprådet den 10. oktober 2019:
Fraværende:  Henrik Skov, Irene Jensen
Godkendt.

2. Høring: Budget 2020-2023

2.     Høring: Budget 2020-2023

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-407259                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en orientering om høringsmaterialet og den videre proces.
Baggrund
Høringsmaterialet vedr. Budget 2020-2023 forventes udsendt den 8. oktober 2019.
Handicaprådet får udleveret høringsmaterialet på mødet.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Social- og Indenrigsministeriet har givet dispensation, så fristen for Byrådets vedtagelse af budget 2020–2023 rykkes fra 15.oktober til d. 5. november 2019.
Handlemuligheder
Handicaprådet beslutter om der skal afgives høringssvar.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der henvises til høringsmaterialet.
Konsekvenser for andre udvalg
Høringsmaterialet omfatter alle udvalgsområder. Handicaprådet er tværgående.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar
Beslutning i Handicaprådet den 10. oktober 2019:
Fraværende:  Henrik Skov, Irene Jensen
Rådet blev orienteret omkring 1. høringsrunde og det udsendte høringsmateriale. I og med at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger en budgetaftale tager høringsmaterialet ved 1. høringsrunde udgangspunkt i det administrative budgetforslag. Rådet blev orienteret om, at der såfremt der den 22. oktober foreligger en budgetaftale og/eller ændringsforslag til brug for 2. behandling i Byrådet den 28. oktober, så starter 2. høringsrunde fra onsdag den 23. oktober til fredag den 25. oktober 2019 kl. 12.
Rådet blev orienteret om, at forvaltningen indkalder til et orienteringsmøde i forbindelse med 2. høringsrunde. Mødet indkaldes til den 23. oktober 2019 kl. 15:30
Rådet besluttede at afgive høringssvar. Evt. input sendes til Formand Ole Andersen og Steen Bach Nielsen.

3. Høring: Udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed(B)

3.     Høring: Udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed(B)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-407266                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 3. september 2019 således:
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget principgodkender forslag 1 og sender det til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker fokus på tab af ægtefælle og andre livskriser, og hvordan vi bedst muligt kan understøtte igangværende projekt "På vej mod nye fællesskaber", når dette udløber.
Høringsfristen er fastsat til den 15.10.2019 kl. 12:00.
Høringssvar bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Handicaprådet skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Som en del af finanslov 2019 er det besluttet, at kommunernes indsatser i forhold til bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre skal styrkes.
På finansloven 2019 er der afsat 100 mio. kr. årligt til at styrke kommunernes indsatser til bekæmpelse af ensomhed m.v. blandt ældre. Midlerne udmøntes til kommunerne via bloktilskuddet. For Slagelse Kommune betyder det en bevilling på ca. 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed, som forventes tilført Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme ved 3. budgetopfølgning.
På udvalgsmøde den 4. juni principgodkendte Forebyggelses- og Seniorudvalget en tilføjelse til værdighedspolitikken om ensomhed, som efterfølgende er sendt i høring i Ældrerådet.
I denne sag forelægger administrationen tre forslag til, hvordan de cirka 1,4 mio. kr. kan udmøntes.
Forslagene er med forbehold for, at en del af midlerne kan overføres til 2020.
Forslag 1:
Tidlig opsporing af ældre, som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder, tab af ægtefælle eller anden livskrise.
Der ansættes en forebyggelseskonsulent, der arbejder med tidlig opsporing af borgere i eget hjem, der ikke modtager hjemme- eller sygepleje.
Samtidig ansættes en pårørendevejleder, der arbejder med tidlig opsporing hos pårørende til borgere med demens eller alvorlig sygdom.
De to medarbejdere skal opsøge arenaer, hvor målgrupperne er. Det kan fx ske gennem boligforeninger og andre foreninger i nærmiljøet.
Begge medarbejdere arbejder desuden med kompetenceudvikling og vejledning af medarbejdere på plejecentre, hjemmepleje, sygepleje og visitation, så indsatsen med tidlig opsporing af ensomhed styrkes i alle led.
I forbindelse med den tidlige opsporing arbejder både forebyggelseskonsulent og pårørendevejleder med at formidle kontakt til relevante sociale fællesskaber, aktiviteter, støttetilbud og netværk, der kan hjælpe borgeren ud af ensomhed.
Forslag 2:
Sikre tilgængelighed og adgang til sociale fællesskaber for borgere på plejecenter eller borgere i eget hjem, der modtager hjemme- og sygepleje.
Ansættelse af en medarbejder på tværs i organisationen, der arbejder med tidlig opsporing af borgere på plejecenter, aktivitetscenter, eller borgere som bor i eget hjem, og som modtager hjemme- og/eller sygepleje. Medarbejderen opsporer, inviterer og motiverer borgere til at deltage i sociale fællesskaber, samt støtter opstart af netværk blandt ældre med fokus på ledsageordning.
Medarbejderen har desuden fokus på kompetenceudvikling af medarbejdere på tværs i organisationen i opsporing af borgere med behov for et tilbud om ledsagelse til fx sociale fællesskaber og aktiviteter.
Tilbud om ledsageordning enten ved hjælp af frivillige, ansatte fra aktivitetscenteret eller med hjælp af personale på plejecenter eller i hjemmeplejen, som i en begrænset periode kan følge borgeren til sociale fællesskaber/aktiviteter. Det kan være på aktivitetscentre, men også i civilsamfundet, fx foreninger eller andre sociale fællesskaber. Ledsagelse af medarbejdere fra hjemmeplejen, aktivitetsmedarbejder eller andre ældre kan give tryghed for den ældre og fremme deltagelse i sociale fællesskaber/aktiviteter uden for eget hjem og være med til at etablere et netværk med andre ældre mennesker.
Forslag 3: Opbygning af lokale netværk/fællesskaber i nærmiljøet blandt ældre, som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje.
Ansættelse af to netværksmedarbejdere som har fokus på tidlig opsporing af ensomhed hos ældre som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje. Netværksmedarbejderne arbejder med at oprette netværk og sociale fællesskaber for ældre i nærmiljøet og på aktivitetscentrene. Det sker i tæt samarbejde på tværs af frivillige, foreninger og lokalråd. Netværksmedarbejderne kan fx sikre fastholdelse i netværk og sociale fællesskaber i samarbejde med plejecentre, frivilligcenteret, aktivitetscentrene, Kirkens Korshær, Menighedsplejen, daghjem og hjemme- og sygepleje.
Netværksmedarbejderne arbejder desuden med kompetenceudvikling af medarbejderne i forhold til tidlig opsporing af ældre, som har behov for tilknytning til og fastholdelse i sociale fællesskaber og aktiviteter i nærmiljøet. Herudover skal netværksmedarbejderne bidrage til understøttelse af personalets viden om muligheder for fællesskab i foreninger og i kommunens tilbud.
Retligt grundlag
Finansloven for 2019 og bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at de 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed kan anvendes til enten:
-      Forslag 1: Tidlig opsporing af ældre, som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder, tab af ægtefælle eller anden livskrise.
-      Forslag 2: Sikre tilgængelighed og adgang til sociale fællesskaber for borgere på plejecenter eller borgere i eget hjem, der modtager hjemme- og sygepleje.
-      Forslag 3: Opbygning af lokale netværk/fællesskaber i nærmiljøet blandt ældre som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje.
-      Udvalget kan kombinere de ovenstående forslag eller opstille et alternativ forslag til anvendelse af de 1,4 mio. kr.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle tre forslag på forskellig vis kan bidrage til at styrke bekæmpelse af ensomhed blandt ældre. Erfaring viser, at ældre, som er udfordret på deres kognitive og/eller fysiske funktioner kan være særligt udsatte for at blive ensomme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslag 1
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en forebyggelseskonsulent og en pårørendevejleder fra efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et beløb til frikøb af medarbejdere til kompetence udvikling.
Forslag 2
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en aktivitetsmedarbejder fra efteråret 2019 og hele 2020 til betaling af transport for medarbejdere til og fra aktivitet og til frikøb af medarbejdere i hjemmeplejen som ledsager borgere til relevante aktiviteter i civilsamfund, fx foreninger eller andre sociale fællesskaber. Samtidig afsættes et mindre beløb til frikøb af medarbejder til kompetence udvikling.
Forslag 3
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte to netværksmedarbejdere fra efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et mindre beløb til frikøb af medarbejder til kompetence udvikling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Handicaprådet den 10. oktober 2019:
Fraværende:  Henrik Skov, Irene Jensen
Rådet besluttede, at formanden bemyndiges til at tage en dialog med udvalgsformanden i Forebyggelses- og Seniorudvalget omkring høringen.
Rådet besluttede, at formanden bemyndiges til at tage stilling til om der eventuelt skal afgives høringssvar.

4. Planlægning af Handicappris 2019(D)

4.     Planlægning af Handicappris 2019(D)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-407292                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Handicaprådet skal drøfte planlægning af Handicappris 2019, herunder valg af tema.
Baggrund
Handicaprådet drøftede planlægning af Handicappris 2019 den 13. juni 1019. Her blev det besluttet ikke at nedsætte en arbejdsgruppe, men at formand og sekretær sammen udarbejder et nyt informationsmateriale samt plan for kommunikationen af dette.
Formanden orienterer om drøftelse med Kommunikationsafdelingen. Det anbefales, at Handicaprådet drøfter et valg af et tema for årets Handicappris med henblik på at kunne målrettet kommunikationen omkring Handicapprisen.
Handicapprisen i Slagelse Kommune
Handicaprådet i Slagelse Kommune har besluttet, at der hvert år (første gang i 2009) skal uddeles en handicappris til en privatperson, en forening, en organisation eller til en repræsentant fra erhvervslivet, som har gjort sig særligt bemærket, eller har ydet en særlig indsats for, at handicappede borgere i Slagelse Kommune kan deltage i samfundslivet på lige fod med alle andre.
Prisen består af et diplom og 10.000 kr. Prisen uddeles hvert år i forbindelse med den internationale Handicapdag den 3. december.
Prisen tildeles for:
·         At have skabt forhold, der kan bidrage til en forøget livskvalitet hos handicappede
·         At have skabt mulighed for at handicappede kan deltage på lige fod med øvrige borgere
·         At have skabt arbejdspladser for handicappede
·         At have skabt aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for handicappede
·         At have forbedret handicaptilgængeligheden i kommunen
·         At have bidraget til større almen viden om handicappedes forhold
·         At have bidraget til en større grad af inkludering af handicappede i det offentlige rum
Kriterierne for at få tildelt handicap-prisen er meget brede, da Handicaprådet ønsker i størst muligt omfang at bidrage til initiativ og kreativitet. I den forbindelse understreges, at initiativerne skal være nytænkende og alternative og ikke blot være knyttet til de lovmæssige krav som f.eks. tilgængelighed.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handicapprisen er på 10.000 kr. og hertil kommer udgifter til trykning af diplom og forplejning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Handicaprådet drøfter planlægning af Handicappris 2019, herunder valg af tema.
Beslutning i Handicaprådet den 10. oktober 2019:
Fraværende:  Henrik Skov, Irene Jensen
Rådet drøftede mulige temaer for årets Handicappris. Rådet besluttede, at årets Handicappris skal målrettes: Fælleskaber for børn og unge med handicaps.
Formand og sekretariatet arbejder på denne baggrund videre med Kommunikationsafdelingen.

5. Meddelelser(O)

5.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-407385                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Beslutningstema
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.
Baggrund
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer fra deltagelse i dialogmøder:
Forebyggelses og Seniorudvalget:
Tirsdag den 3. september 2019 kl. 20:00-21:00
Børne- og Ungeudvalget
Mandag den 2. september 2019 16.30 til 17.30
2: Orienteringer fra forvaltningen
Den Social hjemmepleje
Orientering vedr. planlægning af præ-prøvehandling vedr. social hjemmepleje fra Thomas Knudsen. 
Medborgerpolitik
Kort status fra Thomas Knudsen. 
3: Orientering fra sekretariatet
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet den 10. oktober 2019:
Fraværende:  Henrik Skov, Irene Jensen
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer fra deltagelse i dialogmøder
Rådet oplevede, at dialogmøderne med Forebyggelses og Seniorudvalget og Børne- og Ungeudvalget havde været gode.
Der var en anbefaling om, at dialogmøderne ikke bliver lagt umiddelbart efter udvalgsmøderne, men i stedet før eller ved indledningen på udvalgsmøderne.
Rådet bad sekretariatet om at tage kontakt udvalgsformændene for de udvalg, hvor der endnu ikke har været afholdt dialogmøde i 2019.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Den Social hjemmepleje
Thomas Knudsen orienterede kort vedr. planlægningen af præ-prøvehandling vedr. social hjemmepleje. Det sker i et tæt samarbejde mellem Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Ældre. Den sociale hjemmepleje skal leveres af Toften. Der er tale om et 3 måneders projekt, hvorefter der foretages en evaluering. 
Medborgerpolitik
Thomas Knudsen gav en kort status fra processen. Der er pt. fokus på at få tilrettelagt en proces som sikre at borgerrepræsentanterne i arbejdsgruppen kan deltage. Endvidere er processen påvirket af, at der pt. er organisationsudvikling i høring i Slagelse Kommune.
Thomas Knudsen orienterede om, at Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri har igangsat proces i forhold til mødet med borgerne. Det planlægges 2 initiativer:
·         At der stikprøvevis foretages kvalitative interviews omkring oplevelsen af mødet med Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri
·         At udarbejde en model for mødet mellem borgerne og Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri med udgangspunkt i Medborgerpolitikkens 6 principper, herunder hvordan borgernes tilbagemeldinger på mødet kan indsamles og følges over tid.
Til planlægningen omkring de to initiativer Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri gerne have deltagelse af en repræsentant fra Handicaprådet.  
Rådet udpegede Morten Bach Gaardboe.
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.

6. Eventuelt(O)

6.     Eventuelt(O)

Sagsnr.: 330-2019-8660                 Dok.nr.: 330-2019-407430                                          Åbent
Kompetence: Handicaprådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at punkter under eventuelt tages til efterretning.
Beslutning i Handicaprådet den 10. oktober 2019:
Fraværende:  Henrik Skov, Irene Jensen
Under eventuelt blev rejst 2 punkter:
1: Rådet ønsker tilbagemelding fra Indkøbsafdelingen vedr. udbuddet af diabetesartikler, som Rådet havde i høring 11. april 2019. Rådet ønsker at blive oplyst om, hvem som har deltaget i processen fra Diabetesforeningen samt hvad resultatet af udbuddet er blevet i forhold til hvilke diabetesartikler som tilbydes borgerne.
2: Rådet ønsker oplæg fra Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri om, hvordan den løbende dialog sker mellem myndighed og de private bosteder.
Punkterne blev taget til efterretning med bemærkning om, at sekretariatet bedes tage kontakt til de respektive dele af forvaltningen.