Handicaprådet (2018-2021) – Referat – 14. oktober 2021


1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-362766                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Dagsorden godkendes

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Godkendt med den ændring, at punkterne 5, 7 og 8 blev udsat, så temadrøftelsen omkring hjælpemiddelområdet kunne få lov til at fylde.

2. Tema: Hjælpemiddelområdet Slagelse Kommune(D)

2.     Tema: Hjælpemiddelområdet Slagelse Kommune(D)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-362795                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte Hjælpemiddelområdet i Slagelse Kommune.

Punktet indledes med rundvisning hos Hjælpemiddelafdelingen med efterfølgende orientering fra Hjælpemiddelafdelingen, Center for Sundhed og Ældre samt mulighed for dialog.

Sagens indhold

Handicaprådet har på møde den 18. maj 2021 ønsket en temadrøftelse omkring Hjælpemiddelområdet.

Handicaprådet har bedt om orientering fra Hjælpemiddelafdelingen, Center for Sundhed og Ældre om blandt andet:

·         Administrationen af fritvalgsordningen hos Slagelse Kommune

·         Sagsbehandlingstider generelt

·         Procedure omkring hjælpemidler i overgangen fra barn til voksen

Retligt grundlag

Lov om social service §§ 112 og 113 (Støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder til borgere med en varig nedsat funktionsevne.

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte sagen.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Handicaprådet drøfter sagen.

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Sagen blev drøftet.

Rådet takkede for rundvisning, oplysende oplæg og god dialog med Hjælpemiddelafdelingen. Rådet noterede sig, at der ønskes et temaoplæg om velfærdsteknologi på et af de kommende møder.

3. Ændring af Handicaprådets vedtægter(B)

3.     Ændring af Handicaprådets vedtægter(B)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-349539                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Handicaprådet tage stilling til ændring af Handicaprådets vedtægter.

Sagens indhold

Det nuværende Handicapråd har i forbindelse med temaet �Et Handicapråd der gør en forskel� indgået samarbejdsaftaler med alle fagudvalg, hvori der er fokus på en tættere dialog mellem Handicaprådet og det enkelte fagudvalg omkring indsatsen i forhold til borgere med handicaps. Samarbejdsaftalerne følger den kommunale valgperiode og der skal derfor indgås nye samarbejdsaftaler i det nye år.

Der har i denne anledning været dialog med organisationssiden i Handicaprådet (Danske Handicaporganisationer Slagelse) omkring behovet for at justere de nuværende vedtægter for Handicaprådet, som har været gældende fra 2006. De gældende vedtægter vedlægges sagen som bilag.

På baggrund af erfaringerne med de nuværende samarbejdsaftaler foreslås hermed, at Handicaprådets vedtægter revideres i forhold til sammensætning. Formålet med justeringen er at styrke forbindelsen mellem fagudvalg og Handicapråd og dermed forbedre Handicaprådets mulighed for at arbejde tværgående.

Nuværende sammensætning

I lovgrundlaget for Handicaprådet fremgår, at Handicaprådet sammensættes af 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen, heraf et antal af dens medlemmer.

I de gældende vedtægter fremgår rådets sammensætning af § 4, hvor i det er fastlagt:

·         At Handicaprådet i Slagelse Kommune har 14 medlemmer.

·         At 5 medlemmer udpeges af og blandt kommunalbestyrelsens medlemmer.

·         At 2 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen blandt forvaltningens medarbejdere, således at tværgående udsnit af den kommunale administration er repræsenteret i rådet.

·         At 7 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen af indstilling fra Danske Handicaporganisationer, således at medlemmerne repræsenterer forskellige Handicapgrupper og såvel børne- og voksenområdet.

Forslag til fremtidig sammensætning

Der foreslås følgende:

·         At vedtægternes § 4, stk. 2 justeres således, at kommunalbestyrelsen udpeger 7 medlemmer af og blandt kommunalbestyrelsens medlemmer

·         At det udgår af vedtægterne, at kommunalbestyrelsen udpeger 2 medlemmer af administrationen til Handicaprådet.

·         At det sikres, at der er repræsentation fra alle fagudvalg i Handicaprådet.

Det understreges, at administrationen forsat skal deltage dels løbende som sekretariatet for Handicaprådet samt dels efter behov fra relevant fagcenter i forhold til belysning af konkrete sager på dagsorden.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37a

Jf. Handicaprådets gældende vedtægter § 7 kan vedtægterne forslås ændret, hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

·         At godkende de foreslåede justeringer af Handicaprådets vedtægter.

·         At bede om yderligere oplysning af sagen.

·         At afvise de foreslåede justeringer af Handicaprådets vedtægter.

Vurdering

Administrationen vurderer:

·         At forslaget bidrager til at styrke dialogen mellem Handicaprådet og fagudvalgene.

·         At forslaget både styrker Handicaprådet som dialogforum, og rådets mulighed for at være rådgivende på tværs af Slagelse Kommune i forhold til initiativer, som har betydning for borgere med handicap.

·         At forslaget skærper administrationens rolle i forhold til rådets virke.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Handicaprådet har en tværgående funktion.

Indstilling

Formanden for Handicaprådet indstiller,

1.    at Handicaprådet indstiller til Byrådet, at Handicaprådets vedtægter justeres således § 4, stk. 2. fremadrettet lyder �Sammensætningen skal i øvrigt skal efter følgende retningslinjer: 7 medlemmer udpeget af og blandt kommunalbestyrelsens medlemmer, således at der repræsentation fra alle fagudvalg. 7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer (DH), således at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og såvel børne- og voksenområdet�.

Bilag

330-2017-45665

Vedtaegter-for-Handicapraadet

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Godkendt.

4. Valg af tema for Handicapprisen 2021(B)

4.     Valg af tema for Handicapprisen 2021(B)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-363551                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte planlægningen af Handicappris 2021 og træffe beslutning om valg af tema.

Sagens indhold

Processen omkring kandidater til årets Handicappris 2021 skal igangsættes. Erfaringen fra sidste 2 år er, at det er en styrke i forhold til at finde kandidater, hvis Handicaprådet giver årets pris et tema. De eneste 2 års temaer har været:

·         2020: Forebyggelse af ensomhed blandt borgere med handicaps

·         2019: Fællesskaber for børn og unge med handicaps.

Handicapprisen i Slagelse Kommune

Handicaprådet i Slagelse Kommune har besluttet, at der hvert år (første gang i 2009) skal uddeles en handicappris til en privatperson, en forening, en organisation eller til en repræsentant fra erhvervslivet, som har gjort sig særligt bemærket, eller har ydet en særlig indsats for, at handicappede borgere i Slagelse Kommune kan deltage i samfundslivet på lige fod med alle andre.

Prisen består af et diplom og 10.000 kr. Prisen uddeles hvert år i forbindelse med den internationale Handicapdag den 3. december. Fokus har de senere år været at få valgt et sted og tidspunkt som giver mening for modtager samt sikre maksimal opmærksomhed fra pressen.

Prisen tildeles for:

·         At have skabt forhold, der kan bidrage til en forøget livskvalitet hos handicappede

·         At have skabt mulighed for at handicappede kan deltage på lige fod med øvrige borgere

·         At have skabt arbejdspladser for handicappede

·         At have skabt aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for handicappede

·         At have forbedret handicaptilgængeligheden i kommunen

·         At have bidraget til større almen viden om handicappedes forhold

·         At have bidraget til en større grad af inkludering af handicappede i det offentlige rum

Kriterierne for at få tildelt handicap-prisen er meget brede, da Handicaprådet ønsker i størst muligt omfang at bidrage til initiativ og kreativitet. I den forbindelse understreges, at initiativerne skal være nytænkende og alternative og ikke blot være knyttet til de lovmæssige krav som f.eks. tilgængelighed.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte sagen og tage stilling til et tema for Handicapprisen 2021

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Handicapprisen er på 10.000 kr. og hertil kommer udgifter til trykning af diplom og forplejning.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Handicaprådet drøfter planlægningen af Handicapprisen 2021

2.    at Handicaprådet træffer beslutning om tema for Handicapprisen 2021

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Ad 1. Rådet nedsatte en arbejdsgruppe, som snarest muligt skal holde møde med kommunikationsafdelingen. Til arbejdsgruppen blev udpeget Irene, Susanne, Sofie og Morten.

Sekretariatet planlægger mødet med kommunikationsafdelingen.

Ad 2. Rådet besluttede at årets tema er: "Sammen om bevægelse". Der ønskes med temaet at sætte fokus på, at borgere med handicaps har brug for mere fysisk bevægelse/aktivitet.

5. Tildeling af § 18 midler | Frivilligt Socialt Arbejde(D)

5.     Tildeling af § 18 midler | Frivilligt Socialt Arbejde(D)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-362870                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte mulige indspark i forhold tildeling af § 18 midler.

Sagens indhold

Handicaprådet har på mødet den 18. maj ønsket en drøftelse af mulige indspark fra Handicaprådet på baggrund af en fælles orientering om formål, procedure og kriterier for tildeling af § 18 midler.

Formålet med midlerne er at støtte, styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune. Lovgrundlaget findes i serviceloven § 18 og i vejledningen til serviceloven. Her defineres en frivillig socialindsats som handlinger, der sigter på at give enkeltindivider eller grupper en øget velfærd og omsorg eller sigter mod at løse velfærdsproblemer. Indsatsen, som ydes, skal være ulønnet.

Forebyggelses og Seniorudvalget godkendte den 7. september 2021 ny tildelingsmodel for § 18 midler. Sagen og beskrivelsen af den nye model med nye kriterier kan ses på dette link her: https://dagsordener.slagelse.dk/vis?id=94d2d5e4-10c8-43cc-9e1d-9f0b85e6a7ba

Formål, gældende kriterier for tildeling samt procedure er beskrevet i vedlagte bilag.

Handicaprådet er repræsenteret med 1 medlem i Indstillingsgruppen vedr. § 18 midler. Handicaprådet har udpeget Irene Jensen. Suppleant er Susanne Jensen.

Tidsplan for tildelingsprocessen i 2021

·         Uge 36 Ansøgningsrunden starter – Det er allerede oplyst på hjemmesiden.

·         Den 7. oktober Ansøgningsrunden er slut

·         Den 8. oktober samling af ansøgninger sendes til Indstillingsgruppen

·         Den 25. oktober Indstillingsgruppen deadline til spørgsmål til ansøgerne

·         Den 26. oktober Spørgsmål til ansøgninger sendes ud til foreningerne.

·         Den 2. november spørgsmål skal være besvaret fra foreningerne

·         Den 4. november Indstillingsgruppen mødes og fordeler

·         Herefter udarbejdes sagsfremstilling til Forebyggelses og Seniorudvalget, som behandler sagen på deres møde i december.

Retligt grundlag

Lov om social service § 18

Handlemuligheder

Handicaprådet kan tage sagen til orientering

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budget for § 18-midler for de foregående år:

·         2019: 1.760.834 kr.

·         2020: 1.781.448 kr.

·         2021: 1.709.406 kr.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Handicaprådet drøfter sagen.

Bilag

330-2021-131986

Bilag 2 - Tildelingsmodel for § 18-midler 2022

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Udsat til kommende møde.

6. Budget 2022-2025(O)

6.     Budget 2022-2025(O)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-363607                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal orienteres om det vedtagne Budget 2022-2025

Sagens indhold

Handicaprådet har deltaget i høringerne i forbindelse med budgetprocessen.

På baggrund af Byrådets behandling af Budget 2022-2025 ønsker Handicaprådet en orientering om det endelige Budget 2022-2025.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Handicaprådet kan tage sagen til orientering

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Sagen tages til orientering.

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Taget til orientering.

7. Opfølgning på dialogmøde med Børne og Ungeudvalget (O)

7.     Opfølgning på dialogmøde med Børne og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-363617                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal gensidigt orientere hinanden omkring dialogmødet med Børne og Ungeudvalget den 20. september 2021

Sagens indhold

Handicaprådet har været inviteret til dialogmøde med Børne og Ungeudvalget 20. september 2021. Da ikke alle Handicaprådets medlemmer deltog, skal der orienteres gensidigt om dialogmødet.

Der er fra administrationen blevet udarbejdet en opsamling fra dialogmødet, som vedlægges som bilag.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Handicaprådet kan tages sagen til orientering

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Sagen tages til orientering

Bilag

330-2021-363641

Bilag Opsamling - dialogmøde med Handicaprådet 200921

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Udsat til kommende møde.

8. Den Sociale Hjemmepleje som permanent ordning (O)

8.     Den Sociale Hjemmepleje som permanent ordning (O)

Sagsnr.: 330-2020-19415               Dok.nr.: 330-2021-172881                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om, at pilotprojektet Den Sociale Hjemmepleje (DSH) gøres til en permanent ordning.

Sagens indhold

Pilotprojektet Den Sociale Hjemmepleje (DSH) er et samarbejde mellem Center for Sundhed og Ældre (CSÆ), Center for Handicap og Psykiatri (CHP) og Toften, som leverandør. Projektet har kørt siden den 1. november 2019 og overgår den 1. juli 2021 til at være en permanent ordning. 

DSH henvender sig til en meget smal målgruppe af borgere, som på grund af en adfærd og levevis, har et helt særligt behov for at få tilbudt samtidig hjælp efter servicelovens § 83 (praktisk hjælp) og § 85 (socialpædagogisk støtte) af personale med særlige kompetencer og tilgang i forhold til målgruppen.

Der er tale om borgere, der ville være visiteret til samme omfang af ydelser i den ordinære hjemmepleje jf. de gældende kvalitetsstandarder, men uden DSH ikke ville få dækket de hjælpebehov de har, da borgerne ikke ville kunne profitere af den ordinære hjemmepleje. I pilotprojektperioden på 18 måneder har 24 borgere været visiteret til DSH.

Borgerne visiteres ved en individuel og konkret vurdering af deres behov ind på de kendte takster for § 85 støtte eksempelvis 0-5 timer ugentligt eller 6- 10 timer ugentligt. § 83 praktisk hjælp ydelserne visiteres også individuelt og konkret i forhold til borgerens behov for praktisk hjælp jf. gældende kvalitetsstandarder, Disse ydelser sammensættes og puljes så i ugentlige timer, således at hjælpen leveres samtidigt med § 85 indsatsen.

Erfaringerne i pilotprojektet er positive. Der er afledte effekter i form af borgerens oplevelse af forbedret livskvalitet, større værdighed, forebyggelse af yderligere hjælpebehov, forhindring af boligudsættelser, bedre naboskab, forebyggelse af hjemløshed eller yderligere social udsathed.

Det tætte samarbejde på tværs af de to centre og leverandøren betyder, at der kan samarbejdes med andre samarbejdspartnere såsom hjemmesygepleje, boligselskab, læge m.v. omkring den enkelte borgers behov. Ligesom samarbejdet mellem Toften og den kommunale hjemmepleje eller hjemmesygepleje har bevirket en kompetenceudvikling i forhold til, at den ordinære hjemmepleje kan komme til at varetage ydelserne hos borgeren.

På baggrund af erfaringerne i pilotprojektets 18 måneder overgår DSH til permanent ordning.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 83 og 85

Principafgørelse 10-19

Handlemuligheder

A: Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til orientering.

B: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til orientering.

Vurdering

Administrationen i Center for Sundhed og Ældre samt administrationen i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at erfaringerne med Den Sociale Hjemmepleje som pilotprojekt har været kvalitetsskabende i forhold til borgerne i den smalle målgruppe og ved at styrke samarbejdet mellem to centre i løsningen af vigtige fælles opgaver på det kommunale velfærdsområde. Administrationen vurderer, at erfaringerne er så valide, at DSH skal fortsætte som permanent ordning. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Orienteringen forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældrerådet til orientering.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen og Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager sagen til orientering.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 2 - Taget til orientering.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 8. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget anerkender og værdsætter den fine og værdifulde indsats i projektet.

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at det er meget positivt at ordningen med den sociale hjemmepleje bliver permanent.

Rådet ønsker principielt at bemærke at Slagelse Kommune skal huske at inddrage Rådet inden der tages beslutning om at permanentgøre projekter og prøvehandlinger på udsatteområdet.

Bilag

330-2021-174009

Notat Den sociale hjemmepleje som permanent ordning.

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Udsat til kommende møde.

9. Meddelelser (O)

9.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2021-3911                 Dok.nr.: 330-2021-363655                                          Åbent

Kompetence:

Handicaprådet

Beslutningstema

Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.

Sagens indhold

1: Orientering fra RÃ¥dsmedlemmer

Gensidig orientering fra RÃ¥dsmedlemmer

Opstartsmøde vedr. udmøntningen af Tilgængelighedspuljen

Den 12. oktober 2021 har Handicaprådets arbejdsgruppe holdt et opstartsmøde med Slagelse Kommunes Entreprenørservice med henblik på praktisk planlægning af den videre proces med udmøntning af Tilgængelighedspuljen vedrørende delprojekterne:

1.       Lige adgang til strandene/vandet

2.    Handicapvenlige legepladser

3.    Øget handicaptilgængelighed i købstædernes bymidte

Vedr. øvrige delprojekter kan sekretariatet oplyse:

4.    Øget tilgængelighed til fællesskaber blandt de svageste borgere med handicaps:

Status: Midlerne skal først flyttes fra anlæg til drift, hvilket sker ved budgetopfølgning 4.

5.    Øget tilgængelig i samlingssteder i landdistrikterne:

Status: Udbetalingsbreve og procedure ved at blive fastlagt. Midlerne skal bruges det år, som de bliver udbetalt, hvilket skal koordineres med modtagere.

Høring vedr. indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob.

Handicaprådet har afgivet høringssvar vedr. indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob. Sagen blev behandlet på Social og Beskæftigelsesudvalget den 4. oktober 2021, hvor den blev udsat til næste møde med ønske om at oplæg til samarbejdsaftale vedlægges som bilag.

Eventuelle henvendelser til formanden

Høring vedr. udbud vedr. bevilling af bleer.

På Handicaprådets vegne afstod formanden fra at afgive høringssvar, da der fra starten af udbudsprocessen havde været i dialog med brugerorganisationerne Dansk Handicap Forbund, Ældresagen og Kontinensforeningen. Igennem dem har der været afholdt møder med en række brugerrepræsentanter, der er kommet med input til, hvilke krav SKI og kommunerne skal tage med i udbudsmaterialet.

Høring vedr. udbud af ortopædisk fodtøj.

På Handicaprådets vegne afstod formanden fra at afgive høringssvar, da Dansk Handicap Forbund, Muskelsvindfonden, Osteoporoseforeningen, PolioForeningen, UlykkesPatientForeningen og Region Sjælland har materialet i høring.

2: Orienteringer fra forvaltningen

Ingen bemærkninger

3: Orientering fra sekretariatet

Vejledning vedr. DHs udpegning til Handicaprådet

Udpegning af repræsentanter til handicaprådet sker for en 4-årig periode, der følger den kommunale valgperiode.

Byrådet har vedtægterne fastsat, at der udpeges 7 medlemmer fra DH-siden. Byrådet skal udpege samme antal.

Handicaprådet skal efter § 37 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område skal sammensættes således, at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige sektorer i kommunen, herunder både voksne og børn med handicap.

Udpegning af repræsentanter og stedfortrædere til handicaprådet sker umiddelbart efter kommunalvalget. Kommunen kontakter her den lokale DH-afdeling med oplysninger om deadline for indstilling af kandidater. DH kan kun indstille kandidater, som har bopæl i kommunen.

DH-afdelingen indstiller kandidater til handicaprådet, og byrådet foretager den endelige udpegning af handicaprådets medlemmer.

Der skal udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som skal deltage i møderne ved repræsentantens forfald.

Næste møde

Næste møde er den 2. december 2021.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Sagen tages til orientering

Beslutning i Handicaprådet den 14. oktober 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen, Nana Maja Friis Christiansen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

1: Orientering fra RÃ¥dsmedlemmer

Gensidig orientering fra RÃ¥dsmedlemmer

Opstartsmøde vedr. udmøntningen af Tilgængelighedspuljen

Formanden understregede at det var et godt og konstruktivt opstartsmøde.

Høring vedr. indgåelse af samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked & Integration og KLAPjob.

Formanden orienterede om Handicaprådet høringssvar, hvor der bl.a. blev lagt vægt på at Slagelse Kommune ikke havde opsat nogen mål if. til effekten for handicappede borgere i Slagelse Kommune.

Eventuelle henvendelser til formanden

Høring vedr. udbud vedr. bevilling af bleer og Høring vedr. udbud af ortopædisk fodtøj.

Formanden understregede, at Handicaprådets idet materialet var hos relevante brugerorganisationer.

2: Orienteringer fra forvaltningen

Ingen bemærkninger

3: Orientering fra sekretariatet

Sekretariatet har 13. oktober modtaget 3 nye høringssager fra Forebyggelses og Seniorudvalget, som vil blive udsendt elektronisk til skriftlig rådet. Det drejer sig om:

·         Evaluering af effektiviseringer 2021, områder der er reduceret i budget

·         Evaluering af effektiviseringer 2021 - de områder der har fået tilført budget

·         Model for ældres indkøbsvaner af dagligvarer i landdistrikterne

Der er høringsfrist 15. november 2021.

Vejledning vedr. DHs udpegning til Handicaprådet

Sekretariatet orienterede kort om proceduren omkring udpegning.

Meddelelserne blevet herefter taget til orientering.