Handicaprådet – Referat – 24. februar 2022



1. Godkendelse af dagsorden(B)

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal godkende mødets dagsorden.

Indstilling

Det  indstilles,

  1. at dagsorden godkendes

 

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet
Godkendt


2. Præsentation af Handicaprådets medlemmer(O)

Beslutning

Rådets medlemmer præsenterede sig for hinanden og orienterede kort om deres baggrund. 

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Efter kommunalvalget er der udpeget nye medlemmer til Handicaprådet. Det konstituerende møde indledes derfor med en præsentationsrunde.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at rådets medlemmer præsenterer sig for hinanden.

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet
Rådets medlemmer præsenterede sig for hinanden og orienterede kort om deres baggrund. 

3. Valg af formand og næstformand(B)

Beslutning

Rådet valgte enstemmigt Ole Andersen til formand og Jørgen Andersen til næstformand.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal først vælge en formand og dernæst en næstformand. 

Valget ledes af det medlem der har indkaldt til mødet eller det medlem der længst har været medlem af rådet, eller hvis flere har været medlem lige længe, af det ældste medlem af rådet.

Sagens indhold

Valg af formand og næstformand sker efter regler om flertalsvalg jf. Lov om Kommunernes styrelse § 24 stk. 1 og § 1 i forretningsordenen for Handicaprådet i Slagelse Kommune.

Retligt grundlag

Lov om Kommunernes styrelse § 24 stk. 1:

§ 24. Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke ved 1. afstemning, foretages en ny afstemning. Ved 2. afstemning er en kandidat valgt, hvis den pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer 2. afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved 2. afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg (3. afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige ved 3. afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.

Forretningsorden for Handicaprådet i Slagelse Kommune § 1:

Handicaprådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.

Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt myndighedsrepræsentanterne i rådet, da vælges næstformanden blandt Danske Handicaporganisationers (DH) repræsentanter og omvendt.

Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og

næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.

Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab

Handlemuligheder

Handicaprådet skal vælge en formand og en næstformand.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Handicaprådet vælger først en formand og dernæst en næstformand. 

 

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet
Rådet valgte enstemmigt Ole Andersen til formand og Jørgen Andersen til næstformand.


4. Fastlæggelse af forretningsorden(B)

Beslutning

Rådet besluttede at revidere rådets forretningsorden, således at den er opdateret. Formand og sekretariat udarbejder forslag til behandling på næstkommende møde.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal tage stilling til forretningsorden for Handicaprådet i Slagelse Kommune.

Sagens indhold

Jf. de gældende vedtægter for Handicaprådet i Slagelse Kommune fastlægger Rådet selv sin forretningsorden.

Den gældende forretningsorden vedlægges som bilag.

Retligt grundlag

Vedtægter for Handicaprådet

Handlemuligheder

Handicaprådet skal tage stilling til rådets forretningsorden.

Handicaprådet kan:

  1.  Tiltræde den gældende forretningsorden.
  2. Beslutte at forretningsordenen skal revideres.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det  indstilles,

  1. at Handicaprådet tager stilling til forretningsorden for Handicaprådet Slagelse Kommune.

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet
Rådet besluttede at revidere rådets forretningsorden, således at den er opdateret. Formand og sekretariat udarbejder forslag til behandling på næstkommende møde.

5. Drøftelse af det fremtidige arbejde i handicaprådet(D)

Beslutning

Rådet drøftede det fremtidige arbejde. Rådet fremhævede at pjecen "Handicapråd - Den gode praksis" ikke bare henvender sig til medlemmer af Handicaprådet, men alle byrådspolitikere og medarbejdere i kommunerne, der samarbejder med handicaprådet. Rådet vil derfor medbringe pjecen til møder med fagudvalg og fagcentrene.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Det fremtidige arbejde i Handicaprådet drøftes med henblik på forventningsafstemning.

Sagens indhold

KL og Danske Handicaporganisationer (DH) har i forbindelse med en ny 4-årig valgperiode for de kommunale handicapråd udarbejdet pjecen 'Handicapråd - Den gode praksis'.

Pjecen er et arbejdsredskab, der skal give inspiration og vejledning til de kommunale handicapråd.

Pjecen henvender sig både til medlemmer af handicaprådene og til politikere og medarbejdere i kommunerne, der samarbejder med handicaprådene.

Pjecen, som er en revidering af en tidligere udgave fra 2018, sætter fokus på en række emner, som er relevante for handicaprådets arbejde herunder rådets formål og ansvarsområder, rådets sammensætning, samarbejde, konkrete opgaver samt de formelle rammer omkring rådet.

Pjecen giver også inspiration til at håndtere nogle af de udfordringer, som vi erfaringsmæssigt ved, kan opstå i forbindelse med handicaprådets arbejde og konkrete forslag ti l, hvordan rådet kan bidrage positivt til kommunale initiativer og beslutninger, der vedrører borgere med handicap.

Fælles brev fra DH og KL samt pjece om "Handicapråd - den gode praksis" udarbejdet af KL og DH Central er vedlagt som bilag. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte sagen

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at det fremtidige arbejde i Handicaprådet drøftes 

 

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet
Rådet drøftede det fremtidige arbejde. Rådet fremhævede at pjecen "Handicapråd - Den gode praksis" ikke bare henvender sig til medlemmer af Handicaprådet, men alle byrådspolitikere og medarbejdere i kommunerne, der samarbejder med handicaprådet. Rådet vil derfor medbringe pjecen til møder med fagudvalg og fagcentrene.

6. Vedtægtsændring(B)

Beslutning

Handicaprådet indstiller til byrådet at handicaprådets vedtægter vedrørende udpegning fra byrådet side justeres således at § 4 stk. 2 fremadrettet lyder: ”Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinjer: 7 medlemmer udpeget af Kommunalbestyrelsen, hvoraf minimum 5 skal udpeges blandt kommunalbestyrelsens medlemmer med bred repræsentation fra fagudvalgene og maksimalt 2 kan udpeges blandt ansatte i Slagelse Kommune med særlige forudsætninger for at bidrage med viden på handicapområdet.”



Kompetence

Handicaprådet

 Beslutningstema

Handicaprådet skal beslutte om rådet ønsker at indstille ændring af rådets vedtægter vedrørende udpegning fra byrådet til handicaprådet til byrådet godkendelse.

Sagens indhold

I forbindelse med konstitueringen af det nye byråd, er det blevet drøftet, hvordan de af byrådet udpegede politikere bedst muligt kan styrke handicaprådets arbejde ved at søge at sikre, at de udpegede har tilknytning til og viden om området.

Handicaprådets medlemmer udpeges dels af handicaporganisationerne og dels af byrådet jf. lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37a, stk. 3.

Af de gældende vedtægter (godkendt af byrådet den 29. november 2021, pkt. 17) fremgår det, at byrådet udpeger op til 7 medlemmer udpeget af og blandt kommunalbestyrelsens medlemmer med bred repræsentation fra fagudvalgene.

Som et forsøg er der fra politisk side ønske om at afprøve, hvordan handicaprådets arbejde kan blive styrket ved, at der for en andel (4) af de politisk udpegede lægges vægt på deres tilknytning til og viden om området, således at der ikke er krav om at være medlem af byrådet.

Det forslås, at vedtægterne ændres således, at der også kan peges på politiske repræsentanter, der ikke er medlem af byrådet, men derimod er knyttet til handicapområdet.

Nuværende sammensætning:

Det fremgår af vedtægternes § 4, stk. 2, at byrådet udpeger op til 7 medlemmer udpeget af og blandt kommunalbestyrelsens medlemmer med bred repræsentation fra fagudvalgene. 

Hertil kommer 7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer, således at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og såvel børne- og voksenområdet.

Forslag til fremtidig sammensætning:

Byrådet udpeger 3-7 medlemmer. 3 skal udpeges blandt byrådets medlemmer, mens 4 udpeges jf. deres tilknytning til handicapområdet

Hertil kommer 7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer, således at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og såvel børne- og voksenområdet.

Det understreges, at administrationen forsat skal deltage dels løbende som sekretariat for Handicaprådet samt dels efter behov fra relevant fagcenter i forhold til belysning af konkrete sager på dagsorden.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37a.

Her fastsættes, at handicaprådet sammensættes af 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen, heraf et antal af dens medlemmer. Handicaprådet vælger selv sin formand.

Social- og Ældreministeren har fastsat nærmere regler for handicaprådene sammensætning. Heraf fremgår det, at de medlemmer af handicaprådet, der udpeges af kommunalbestyrelsen, og som ikke er medlemmer af kommunalbestyrelsen, skal være ansat i kommunen, i selvejende institutioner eller hos andre private leverandører, som udfører relevante opgaver for kommunen.

Dette betyder, at byrådet har mulighed for at udpege medlemmer til rådet, der ikke er medlemmer af byrådet, men opfylder et eller flere af ovenstående kriterier.

Jf. Handicaprådets gældende vedtægter § 7 kan vedtægterne foreslås ændret, hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget.

Handlemuligheder

  1. Handicaprådet kan indstille vedtægtsændringerne til godkendelse i byrådet.
  2. Handicaprådet kan beslutte at fortsætte med de gældende vedtægter.

Denne sag går kun videre til byrådet, såfremt handicaprådet beslutter at indstille en vedtægtsændring.


Vurdering

Administrationen vurderer, at en tilpasning af vedtægterne vil bidrage til et styrket handicapråd, idet medlemmerne forudsættes at have viden om og engagement for samt tilknytning til området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør Vini Lindhardt   indstiller,

  1. at handicaprådets vedtægter justeres således at § 4, stk. 2 fremadrettet lyder: "Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinjer: 3-7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen. 3 skal udpeges blandt byrådets medlemmer, mens 4 udpeges jf. deres tilknytning til handicapområdet."

 

 

 

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet

Handicaprådet indstiller til byrådet at handicaprådets vedtægter vedrørende udpegning fra byrådet side justeres således at § 4 stk. 2 fremadrettet lyder: ”Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinjer: 7 medlemmer udpeget af Kommunalbestyrelsen, hvoraf minimum 5 skal udpeges blandt kommunalbestyrelsens medlemmer med bred repræsentation fra fagudvalgene og maksimalt 2 kan udpeges blandt ansatte i Slagelse Kommune med særlige forudsætninger for at bidrage med viden på handicapområdet.”




7. Udpegning af repræsentanter fra Handicaprådet til dialogfora(B)

Beslutning

Handicaprådet udpegede:

  • Boris Holm til Busborgergruppen
  • Susanne Jensen til Indstillingsgruppen vedr. § 18 midler. Irene Jensen udpeges her som suppleant for Susanne.
  • Kirsten Rønhoff Hansen til Kostrådet
  • Jan Friis til bymidtegruppen i Slagelse
  • Irene Jensen til bymidtegruppen i Korsør
  • Ole Andersen til bymidtegruppen i Skælskør
  • Susanne Jensen til Projekt Svømmehaller

 


Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal tage stilling til udpegningen af repræsentanter til kommunale dialogfora mv.

Sagens indhold

Handicaprådet har plads i følgende kommunale dialogfora mv.

Busborgergruppen

Busborgergruppen er nedsat af Slagelse Kommunes Byråd som et rådgivende organ (§ 20, stk. 4) for at styrke borgerinddragelse i forbindelse med trafikbestillingen til den kollektive bustrafik. Kommissoriet vedlægges som bilag.

Handicaprådet har 1 repræsentant i busborgergruppen.

Indstillingsgruppen vedr. § 18 midler.

Servicelovens § 18 angiver, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med foreninger, virksomheder, organisationer og enkeltpersoner, som ønsker at tage et medansvar for, på frivillig basis, at løse sociale opgaver i kommunerne.

Servicelovens § 18-pulje har til formål at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterigt samspil og samarbejde mellem kommunen og de frivillige foreninger, organisationer og grupperinger til gavn for borgerne.

Slagelse Kommune udmønter midler fra § 18 puljen til støtte af frivilligt socialt arbejde en gang årligt.

Handicaprådet har 1 repræsentant i Indstillingsgruppen.

Kostrådet

Kostrådet skal være med til at sætte rammerne for den overordnede kostpolitik i Slagelse kommune. Kostrådet skal være med til at sikre den enkelte borger det bedst mulige tilbud om madservice. Kostrådet skal samtidig være med til at sikre, at borgerne får indflydelse på madservicen i Slagelse kommune. Kostrådet skal være debatskabende og nytænkende for derigennem at synliggøre kostområdet. Kostrådet skal sætte fokus på at skabe sammenhæng mellem måltid, ernæring, pleje, ressourcer og livskvalitet. Kostrådet skal være med til at sikre, at der arbejdes ud fra vedtagne kvalitetsstandarder. Kostrådet skal være med til at sætte fokus på de individuelle hensyn og arbejde på, at borgerne får så stor valgfrihed som muligt.

Handicaprådet har 1 repræsentant i Kostrådet.

Bymidtegrupper

Formålet med bymidtegrupperne er, at skabe et tværfagligt forum med repræsentanter fra Byrådet, relevante forvaltninger, kulturlivet og erhvervslivet for herved, at kunne diskutere aktuelle emner og projekter fx Kommuneplan og byforskønnelse

Handicaprådet har 1 repræsentant i hver af de 3 Bymidtegrupper - Slagelse, Korsør og Skælskør.

Brugergruppe til Projekt Svømmehaller i Slagelse og Korsør

Handicaprådet har 1 repræsentant i brugergruppe i forbindelse med Projekt Svømmehaller i Slagelse og Korsør.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Handicaprådet kan:

  • Udpege repræsentanter til dialogfora
  • Udlade at udpege repræsentanter til dialogfora

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Handicaprådet tager stilling til udpegningen af repræsentanter til kommunale dialogfora mv.

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet

Handicaprådet udpegede:

  • Boris Holm til Busborgergruppen
  • Susanne Jensen til Indstillingsgruppen vedr. § 18 midler. Irene Jensen udpeges her som suppleant for Susanne.
  • Kirsten Rønhoff Hansen til Kostrådet
  • Jan Friis til bymidtegruppen i Slagelse
  • Irene Jensen til bymidtegruppen i Korsør
  • Ole Andersen til bymidtegruppen i Skælskør
  • Susanne Jensen til Projekt Svømmehaller

 



8. Mødeplan for Handicaprådet 2022(D)

Beslutning

Handicaprådet lagde følgende mødeplan:

  • 21. april 2022
  • 21. juni 2022
  • 15. september 2022 Fælles orienteringsmøde vedr budgethøring
  • 27. september 
  • 22. november 2022

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Rådet skal drøfte mødeplan for Handicaprådet 2022. 

Sagens indhold

Rådet skal have fastlagt en mødeplan for Handicaprådet 2022. 

Forslag til mødedage og tidspunkt

Sekretariatet har følgende forslag til mødeplan for 2022:

  • Mødedag: Primært tirsdage - alternativ torsdage
  • Tidspunkt: Det foreslås, at møderne holdes i tidsrummet fra kl. 16.00 – 18.00.

Sekretariatet har ud fra overstående følgende foreløbige oplæg til mødeplan

  • (24. februar 2022)
  • 21. april 2022
  • 21. juni 2022
  • 15. september 2022 Fælles orienteringsmøde vedr budgethøring
  • 27. september 
  • 29. november 2022

På baggrund af drøftelsen udarbejder formand i samarbejde med sekretariatet en mødeplan for 2022.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Handicaprådets mødeplan drøftes

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet

Handicaprådet lagde følgende mødeplan:

  • 21. april 2022
  • 21. juni 2022
  • 15. september 2022 Fælles orienteringsmøde vedr budgethøring
  • 27. september 
  • 22. november 2022


9. Forslag til temadrøftelser i Handicaprådet 2022(D)

Beslutning

Handicaprådet drøftede følgende forslag til temadrøftelser:

  • Tema: Pårørendesamarbejde
  • Tema: Udvikling af Handicapprisen
  • Tema: Beskæftigelsestilbud til handicappede
  • Tema: Unge med behov for lavtærskel tilbud
  • Tema: Fortrinsadgang for handicappede
  • Tema: Økonomien på specialundervisningsområdet og herunder incitament strukturer
  • Tema: STU

Det blev understreget at flere af temadrøftelser er relevante at placere i forbindelse med Handicaprådets dialogmøder med de ansvarlige fagudvalg. 

Handicaprådet understregede, at der som aftalt med fagudvalgene i sidste funktionsperiode, så skal der laves nye samarbejdsaftaler med alle fagudvalg. 


Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte forslag til temadrøftelser i Handicaprådet i 2022.

Sagens indhold

Det afgående Handicapråd har 2. december 2021 besluttet at overlevere følgende forslag til mulige temadrøftelser i Handicaprådet i 2022:

  • Udvikling af Handicaprådets tværsektorielle rådgivning.
  • Borger og pårørende samarbejde | både tilbudsnært, på tværs af Slagelse kommune og på tværs af kommuner i region Sjælland.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte sagen og komme med forslag.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Handicaprådet drøfter forslag til temadrøftelser i 2022

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet

Handicaprådet drøftede følgende forslag til temadrøftelser:

  • Tema: Pårørendesamarbejde
  • Tema: Udvikling af Handicapprisen
  • Tema: Beskæftigelsestilbud til handicappede
  • Tema: Unge med behov for lavtærskel tilbud
  • Tema: Fortrinsadgang for handicappede
  • Tema: Økonomien på specialundervisningsområdet og herunder incitament strukturer
  • Tema: STU

Det blev understreget at flere af temadrøftelser er relevante at placere i forbindelse med Handicaprådets dialogmøder med de ansvarlige fagudvalg. 

Handicaprådet understregede, at der som aftalt med fagudvalgene i sidste funktionsperiode, så skal der laves nye samarbejdsaftaler med alle fagudvalg. 



10. Meddelelser og gensidig orientering(O)

Beslutning

1. Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Ældrerådet

På forespørgsel fra Susanne blev oplyst at Ældrerådet er etableret og betjenes af Center for Sundhed og Ældre. Seniorudvalget har planlagt temamøder med dem.

Retningslinjer for Tilsynsrapport på hjemmeside

Ole bad administrationen undersøge hvilke retningslinjer der er for hvor man som borger kan finde tilsynsrapporterne vedr. de sociale tilbud i Slagelse Kommune.

Specialskoler placeret under Socialudvalget

På forespørgsel fra Maria blev oplyst at følgende specialskoler er placeret under Socialudvalget:

  • Storebæltsskolen
  • Heldagsskolen
  • Klostermarken
  • (Skolen på Autismecenter Vestsjælland har hele tiden været placeret sammen med de øvrige tilbud på voksen handicapområdet)

Skoler med specialklasserækker er placeret under Børne og ungeudvalget.

2. Orientering fra forvaltningen

Administrationen orienterede om:

Høring vedr. genåbning af budget 2022

Byrådet har lavet foreløbig tidsplan for høring omkring genåbningen af budget 2022 og placeret en høringsperiode i uge 15-17. 

Høring fra Seniorudvalget

Center for Sundhed og Ældre/Seniorudvalget sender til kommende møde i Handicaprådet følgende sag til høring:

  • Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022

3. Orienteringer fra sekretariatet

Sekretariatet orienterede om:

Temadag for kommunale handicapråd – formål og praksis

Temadagen afholdes af DCH og Komponent på Musholm 31.maj 2022 (også i Ålborg og Middelfart). Der er tilmeldingsfrist den 11. april, men der gælder først til mølle- princippet. Hvis der er rådsmedlemmer som gerne vil deltage, så giv besked til sekretariatet som sørger for koordineret tilmelding og betaling.

Aflysning af reservation af Handicaprådet til strategidag

Handicaprådet blev i december 2021 bedt om reservere den 31. marts 2022 til en strategidag med Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Unge. Strategidagen er midlertidigt blevet aflyst.

Tilgængelighedspuljen

Alle delprojekter er lagt i spor med henblik på gennemførelse i 2022. Rådet vil løbende blive orienteret og hvor aftalt - inddraget.

Praktisk information til nye rådsmedlemmer

Som medlem af Handicaprådet fra DH-siden kan Byrådet yde diæt for mødedeltagelse, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse for befordring og kontorhold.

Handicaprådet har tidligere besluttet at undgå at dagsordener og referat udsendes på papir med posten, men i stedet alene udsendes digitalt. Som følge heraf stilles Ipads eller lignende til rådighed for rådsmedlemmerne.

Handicaprådet på Slagelse Kommunes hjemmeside

Handicaprådet er at finde på Slagelse Kommunes hjemmeside. På denne sættes navn og kontaktoplysninger til rådsmedlemmerne, således borgere kan henvende sig til jer direkte.

 

 


Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.

Sagens indhold

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

 

2: Orienteringer fra forvaltningen

 

3: Orienteringer fra sekretariatet

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Handicaprådet tager sagen til orientering

 

 

Sagens forløb

24-02-2022 Handicaprådet

1. Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Ældrerådet

På forespørgsel fra Susanne blev oplyst at Ældrerådet er etableret og betjenes af Center for Sundhed og Ældre. Seniorudvalget har planlagt temamøder med dem.

Retningslinjer for Tilsynsrapport på hjemmeside

Ole bad administrationen undersøge hvilke retningslinjer der er for hvor man som borger kan finde tilsynsrapporterne vedr. de sociale tilbud i Slagelse Kommune.

Specialskoler placeret under Socialudvalget

På forespørgsel fra Maria blev oplyst at følgende specialskoler er placeret under Socialudvalget:

  • Storebæltsskolen
  • Heldagsskolen
  • Klostermarken
  • (Skolen på Autismecenter Vestsjælland har hele tiden været placeret sammen med de øvrige tilbud på voksen handicapområdet)

Skoler med specialklasserækker er placeret under Børne og ungeudvalget.

2. Orientering fra forvaltningen

Administrationen orienterede om:

Høring vedr. genåbning af budget 2022

Byrådet har lavet foreløbig tidsplan for høring omkring genåbningen af budget 2022 og placeret en høringsperiode i uge 15-17. 

Høring fra Seniorudvalget

Center for Sundhed og Ældre/Seniorudvalget sender til kommende møde i Handicaprådet følgende sag til høring:

  • Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022

3. Orienteringer fra sekretariatet

Sekretariatet orienterede om:

Temadag for kommunale handicapråd – formål og praksis

Temadagen afholdes af DCH og Komponent på Musholm 31.maj 2022 (også i Ålborg og Middelfart). Der er tilmeldingsfrist den 11. april, men der gælder først til mølle- princippet. Hvis der er rådsmedlemmer som gerne vil deltage, så giv besked til sekretariatet som sørger for koordineret tilmelding og betaling.

Aflysning af reservation af Handicaprådet til strategidag

Handicaprådet blev i december 2021 bedt om reservere den 31. marts 2022 til en strategidag med Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Unge. Strategidagen er midlertidigt blevet aflyst.

Tilgængelighedspuljen

Alle delprojekter er lagt i spor med henblik på gennemførelse i 2022. Rådet vil løbende blive orienteret og hvor aftalt - inddraget.

Praktisk information til nye rådsmedlemmer

Som medlem af Handicaprådet fra DH-siden kan Byrådet yde diæt for mødedeltagelse, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse for befordring og kontorhold.

Handicaprådet har tidligere besluttet at undgå at dagsordener og referat udsendes på papir med posten, men i stedet alene udsendes digitalt. Som følge heraf stilles Ipads eller lignende til rådighed for rådsmedlemmerne.

Handicaprådet på Slagelse Kommunes hjemmeside

Handicaprådet er at finde på Slagelse Kommunes hjemmeside. På denne sættes navn og kontaktoplysninger til rådsmedlemmerne, således borgere kan henvende sig til jer direkte.