Handicaprådet – Referat – 21. april 2022



1. Godkendelse af dagsorden(B)

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Godkendelse af dagsorden

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at dagsorden godkendes

2. Præsentation af nye medlemmer af Handicaprådet(O)

Beslutning

Rådets medlemmer præsenterede sig for hinanden og orienterede kort om deres baggrund. 

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Nye medlemmer af Handicaprådet bydes velkommen med en præsentationsrunde.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at rådets medlemmer præsenterer sig for hinanden.


Sagens indhold

Efter indstilling fra Handicaprådet godkendte Byrådet 28. februar 2022 ændring af vedtægterne for Handicaprådet vedrørende udpegning fra byrådet side. § 4 stk. 2 lyder dermed fremadrettet:

”Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinjer: 7 medlemmer udpeget af Kommunalbestyrelsen, hvoraf minimum 5 skal udpeges blandt kommunalbestyrelsens medlemmer med bred repræsentation fra fagudvalgene og maksimalt 2 kan udpeges blandt ansatte i Slagelse Kommune med særlige forudsætninger for at bidrage med viden på handicapområdet.”

Som følge deraf udpegende Byrådet yderligere repræsentanter til Handicaprådet. Følgende blev udpeget:

  • Helle Dalsgaard (F) og Poul Bek-Pedersen (B).

Som stedfortræder er udpeget Christopher Trung (C) for Helle Dalsgaard (F) og Troels Brandt (B) for Poul Bek-Pedersen (B).

Byrådet har den 28. marts 2022 udpeget de 2 medlemmer til Handicaprådet blandt ansatte i Slagelse Kommune med særlige forudsætninger for at bidrage med viden på handicapområdet. Følgende blev udpeget:

  • Den kommende chef for Social/Handicap/psykiatri og en daglig leder af et af botilbuddene til Handicaprådet. Disse 2 er der endnu ikke sat navn på.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

3. Høring vedr. genåbning af Budget 2022(B)

Beslutning

Rådet besluttede, at DH-siden udarbejder et høringssvar.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal beslutte om der skal afgives høringssvar vedrørende genåbningen af Budget 2022.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at Rådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar vedrørende genåbningen af Budget 2022

 

Sagens indhold

Byrådet har i februar 2022 besluttet, at der skal findes besparelser for 80 mio. kr. i 2022. Fagudvalgene har fået til opgave at fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022 med henblik på at finde besparelser.

Rådet har modtaget høringsbreve og materiale fra en række fagudvalg med deres prioriteringsforslag omkring genåbningen af Budget 2022.

Alt materiale er tilgængeligt på kommunens hjemmeside:

https://www.slagelse.dk/kommunen/oekonomi-og-statistik/budget/genaabning-af-budget-2022

Høringen har til formål at informere om og modtage bidrag på fagudvalgenes forslag.

Høringsperioden er fra den 11. april til 22. april.

Høringssvar skal indsendes senest den 22. april 2022 kl. 12.00.

På to fagudvalgsområder er afvigelse på høringsperiode og frist.  

  • Økonomiudvalget: Høringsperiode 20. april – 22. april. Høringsfrist 22. april kl. 12
  • Børn- og Ungeudvalget: 21. april – 26. april. Høringsfrist 26. april kl. 12

Alle, der ønsker at give deres mening til kende om det fremlagte budgetoplæg, har mulighed for at sende høringssvar pr. mail til: budgetogplanlaegning@slagelse.dk

Ved afgivelse af høringssvar skal anvendes blanket. Blanketten kan findes på kommunens hjemmeside.

Modtagne høringssvar vil umiddelbart herefter blive videreformidlet til byrådets medlemmer og offentliggjort på www.slagelse.dk.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes vil på førstkommende møde efter høringsfristens udløb behandle de modtagne høringssvar i forbindelse med, at udvalgene skal beslutte, hvilke forslag vedrørende genåbning af budget 2022, der skal anbefales til Byrådet.

Den 30. maj 2022 skal Byrådet træffe endelig beslutning om, hvilke forslag der skal indarbejdes i budget 2022.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen og den løbende styring af kommunens økonomi.

Handlemuligheder

Rådet har følgende handlemuligheder:

  1. Vælge at afgive høringssvar

  2. Vælge ikke at afgive høringssvar

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

4. Fastlæggelse af forretningsorden(B)

Beslutning

Rådet besluttede at udarbejde et nyt forslag til revideret forretningsorden, idet der var yderligere ønsker til justeringer. Sagen sættes på næstkommende møde.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal tage stilling til forslag til revideret forretningsorden for rådet.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at Rådet tager stilling til forslag til revideret forretningsorden for Handicaprådet

 

Sagens indhold

Handicaprådet besluttede den 24. februar 2022 at. at revidere rådets forretningsorden og at formand og sekretariat skulle udarbejde forslag til behandling på næstkommende møde.

I det reviderede forslag er der ud over redaktionelle opdateringer af betegnelser følgende ændringer:

  • § 4 stk. 2 – dagsorden udsendes mindst 7 dage før mødet.
  • § 4 stk. 3: lyder fremadrettet: Rådets beslutninger indføres i et beslutningsreferat af rådets sekretær efter tilkendegivelser fra formanden under hvert dagsordenspunkt. Som mødets sidste punkt behandles ”Godkendelse af referat”.

Forslag til revideret forretningsorden vedlægges som bilag.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Jf. vedtægterne fastlægger rådet selv sin forretningsorden.

Handlemuligheder

Rådet har følgende handlemuligheder:

  1. Tiltræde forslag til revideret forretningsorden
  2. Vælge at der skal udarbejdes nyt forslag til revideret forretningsorden

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Meddelelser og gensidig orientering(O)

Beslutning

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Uddeling af § 18-midler 

Susanne orienterede om at indstillingsgruppen ikke var blevet inddraget i den ekstra uddeling af midler. Der var herefter en drøftelse af, at der er behov for tydelige og hensigtsmæssige kriterier for tildeling.

Tilgænglighed til strandene

Susanne orienterede om arbejdet ved Næsby strand, hvor Susanne er med i en lokal arbejdsgruppe p.v.a Handicaprådet. Her er man pt. igang med at søge at rejse finansiering.

Der var herefter en drøftelse af tilgængelighedsforholdene ved Stillinge Strand, hvor flere rådsmedlemmer efterspurgte bedre tilgængelighed. Poul følger op omkring status på arbejdet med tilgængelighed for Stilling Strand i fagudvalget.

Dialogmøde om styrket samarbejde med borgere og pårørende

Ole orienterede fra deltagelse i dialogmødet, som var i regi af Rammeaftalen for region Sjælland. Her blev tilblivelsesprocessen bag Slagelse Kommunes Medborgerpolitik præsenteret til inspiration. Ole orienterede om at Slagelse Kommune har et godt produkt, men at der et stort behov for at drøfte implementeringen med alle fagudvalgsområder, når der er dialogmøder.

Møderne i Bymidtegrupperne

Formanden spurgte til om alle de udpegede rådsmedlemmer var blevet indkaldt til første møde i de forskellige bymidtegrupper. Alle er indkaldt.

Tilgængelighedspuljen

Maria spurgte til om pengene til tilgængelighedspuljen er fjernet grundet besparelser. Sekretæren oplyste at tilgængelighedspuljen ikke er berørt og alle projekter igang med henblik på gennemførelse i 2022.

2: Orienteringer fra forvaltningen

Retningslinjer for Tilsynsrapporter på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmeside

Sekretæren oplyste at der pt. ikke i Slagelse Kommune ikke er centrale retningslinjer for at lægge tilsynsrapporter fra Social Tilsyn Øst på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmesiden. Sagen tages derfor op på kommende møde i Lederforum i Center for Handicap og Psykiatri. Sekretæren følger op her på.

3: Orienteringer fra sekretariatet

Orientering om udkast til Årsrapport 2021

Sekretæren orienterede om Årsrapporten som forelægges Socialudvalget.

Næste møde 21. juni - tema

Rådet ønsker:

Tema: Økonomien på specialundervisningsområdet og herunder incitament strukturer

Efter sommerferien skal Temaet Handicapprisen sættes på dagsordenen.

Susanne bad om at et tema om tilgængelige boliger i Slagelse Kommune sættes på listen over fremtidige temadrøftelser. 

Planlægning af studietur

DH-siden foreslog at Handicaprådet tager på fælles studietur til Handicaporganisationernes Hus, hvor der både kunne være en rundvisning hvor tilgængelighed kunne drøftes samt et oplæg fra DH omkring god praksis for samarbejde i et Handicapråd. Det er enighed om at der arbejdes videre med forslaget.

Opfølgning fra besøget hos Hjælpemiddelområdet

Irene bad om at Handicaprådet får en status på flowet i behandlingen af ansøgninger på Hjælpemiddelområdet. Sekretariatet sender henvendelse til Hjælpemiddelområdet derom.

Sagen blev herefter taget til orientering

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at Handicaprådet tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

 

2: Orienteringer fra forvaltningen

Retningslinjer for Tilsynsrapporter på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmeside

3: Orienteringer fra sekretariatet

Orientering om udkast til Årsrapport 2021

Næste møde 21. juni - tema