Handicaprådet – Referat – 21. juni 2022



1. Godkendelse af dagsorden(B)

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal godkende dagsorden.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at dagsorden godkendes

2. Tema: Rundvisning på Storebæltsskolen(O)

Beslutning

Rådet takkede for rundvisning og oplæg, som blev taget til orientering.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet har ønsket at besøge forskellige tilbud til borgere med handicaps. I forbindelse med at Handicaprådet har specialundervisning som tema på rådsmødet, så indledes mødet med en rundvisning på Storebæltsskolen.

Virksomhedsleder Benjamin Ejlertsen giver en rundvisning på Storebæltsskolen og orienterer om skolen.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at sagens tages til orientering

3. Tema: Økonomien på Specialundervisningsområdet og herunder incitamentsstrukturer(D)

Beslutning

På baggrund af oplæg fra Center for Skole var der dialog og drøftelse af specialundervisningsområdet mellem fagcentret og Handicaprådet.

Det blev noteret, at Børne og Ungeudvalget har inviteret til dialogmøde vedr. Budget 2023-26 den 8. august 2022 kl. 16-21. Formålet med dialogmødet er, at udvalgsmedlemmer og interessenter - herunder repræsentanter fra Handicaprådet - kan indgå i dialog og bidrage til at kvalificere de forhandlinger, som politikerne skal i gang med i forbindelse med Budget 2023-26.


Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet har ønsket en temadrøftelse omkring økonomien på specialundervisningsområdet og herunder incitamentsstrukturer.

Center for Skole ved Skolechef Dorthe Christiansen og konsulent Anders Borgstrup deltager under punktet og laver oplæg.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at temaet drøftes

 

Sagens indhold

Handicaprådet har inviteret Center for Skole til at deltage under punktet, hvor fagcentret indleder med et oplæg. Til forberedelsen af oplægget har Handicaprådet udarbejdet følgende input til fagcenteret.

  • Baggrunden for BDO-rapporten ”Økonomien på Specialundervisningsområdet herunder incitamentsstrukturer”
  • Rapportens datagrundlag.
  • Drøftelse af, om og hvordan i tænker, at Handicaprådet inddrages i rapportens endelige tilblivelse, bliver delagtiggjort i de foreløbige konklusioner samt i den politiske stillingtagen til en evt. udmøntning af evt. anbefalinger herfra.
  • Drøftelse af, hvordan man i forvaltningen og politisk tænker, at elever og familiers retssikkerhed sikres i evt. revisiteringsproces med bl.a. hjemtagelser.
  • Ønsker forvaltning og/eller det politiske niveau at følge op på en evt. omlægning af det specialpædagogiske område via systematisk dataindsamling/opgørelse og drøftelse heraf og af hvad?
  • Drøftelse af, hvordan et skoletilbud, der matcher barnets behov og forudsætninger kan sikres for nuværende og på sigt?

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte temaet.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

4. Opfølgning vedr. genåbning af budget 2022 (D)

Beslutning

Handicaprådet havde en drøftelse af såvel indhold og proces if. med både genåbningen af budget 2022 og det kommende budget 2023-2026. Det blev noteret, at DH-siden har rettet henvendelse til udvalgsformændene på velfærdsområderne for at få yderligere oplysning med henblik på at Handicaprådet kan rådgive og vejlede byrådet.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte Byrådets stillingtagen til genåbningen af budget 2022.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at sagen drøftes

 

Sagens indhold

Handicaprådet har afgivet høringssvar if. med genåbningen af budget 2022.

Byrådet har behandlet sagen på byrådsmøde den 30. maj 2022. Efter ønske fra formanden fik Handicaprådet 1. juni tilsendt link til referat/sagsfremstilling. Punktet her vedlægges bilaget med budgetaftalen, som giver et overblik over de medtagne prioriteringsforslag.

Handicaprådet skal drøfte Byrådets stillingtagen til genåbningen af budget 2022.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte sagen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Forslag til justeringer af Forretningsorden for Handicaprådet(D)

Beslutning

Forslagene blev drøftet. DH-siden vil komme med et justeret oplæg til forretningsorden til næste kommende møde.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte forslag til justeringer af forretningsorden for rådet.

 

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at sagen drøftes

 

Sagens indhold

Handicaprådet besluttede den 24. februar 2022 at. at revidere rådets forretningsorden og at formand og sekretariat skulle udarbejde forslag til behandling på næstkommende møde.

Til mødet den 21. april blev følgende justeringer forslået:

  • § 4 stk. 2 – dagsorden udsendes mindst 7 dage før mødet.
  • § 4 stk. 3: lyder fremadrettet: Rådets beslutninger indføres i et beslutningsreferat af rådets sekretær efter tilkendegivelser fra formanden under hvert dagsordenspunkt. Som mødets sidste punkt behandles ”Godkendelse af referat”.

På mødet den 21. april besluttede rådet at udarbejde et nyt forslag til revideret forretningsorden, idet der var yderligere ønsker til justeringer.

På baggrund af drøftelsen i rådet har formanden bedt sekretariatet komme med et forslag til en ekstra ny paragraf vedr. tavshedspligt og inhabilitet.

Sekretariatet kan foreslå følgende selvstændige paragraf herom:

  • Som medlem af rådet er man underlagt reglerne om tavshedspligt både under og efter varetagelsen af hvervet. Enhver mødedeltager er underlagt reglerne om tavshedspligt på lige fod med rådets medlemmer. 
  • Stk. 2. Et medlem, som har grund til at tro, at vedkommende kunne være inhabil i forhold til en konkret sag, som rådet skal behandle, har pligt til at give rådet besked, inden sagen behandles.

Følgende yderligere forslag til justeringer/tilføjelser til forretningsorden er modtaget fra DH-siden v. Boris Holm:

§ 4 stk. 2 – nuværende formulering: Rådets møder er ikke offentlige.

Foreslås ændret således:

  • § 4 stk. 2
    Som udgangspunkt er rådets møder ikke offentlige, ved deltagelse af eksternt indkaldte parter deltager disse kun i det eller de punkter de er indkaldt til at deltage i.

§ 4 stk. 3 – nuværende formulering: Rådet kan, når forholdene taler herfor, bemyndige formandskabet til at afgive svar på rådets vegne.

Foreslås ændret således:

  • § 4 stk. 3
    Rådet kan i enkeltstående tilfælde bemyndige at formandskabet (§1 stk. 4) deltager i møder med udvalg og embedsværket på rådets vegne.

Motivation for ændringsforslagene:

Vedrørende §4 stk. 2 er det en klarlæggelse af praksis, med det formål at undgå ”beklagelige misforståelser” og ikke bringe rådet og eventuelle eksterne deltagere i en situation hvor der er tvivl om praksis.

Vedrørende §4 stk. 3 er det en specifikation der skal sikre at det ikke er en enkelt person der deltager på rådets vegne i møder der er bemyndiget af rådet. I praksis vil det pålægge formandskabet at deltage samlet i møder for at sikre det ikke kun er formanden der deltager på rådets vegne.

Sagens videre forløb

Handicaprådet kan sætte ændring af forretningsorden til beslutning på kommende møde.

Retligt grundlag

Jf. vedtægterne fastlægger rådet selv sin forretningsorden.

Handlemuligheder

Handicaprådet kan drøfte sagen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

6. Årsrapportering magtanvendelser 2021 (O)

Beslutning

Sagen blev taget til orientering med bemærkning om, at Handicaprådet anerkender den positive udvikling og det lave niveau.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om antal og udvikling i magtanvendelser i 2021 overfor voksne i botilbud drevet af Slagelse Kommune, samt for voksne Slagelseborgere på udenbys botilbud.

Socialudvalget orienteres om antal og udvikling i magtanvendelser i 2021 overfor børn og unge anbragt på institutioner og opholdssteder, som drives af Slagelse Kommune, samt anbragte Slagelsebørn i private og udenbys institutioner.  

 Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.     at Socialudvalget tager årsrapporteringen til orientering.

 

Sagens indhold

Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten, og kan kun benyttes overfor voksne borgere med betydelig og varig funktionsevne i situationer, hvor der er fare for personskade eller materiel skade, eller for at varetage omsorg, sikkerhed eller værdighed.  

Personale, der arbejder med den pædagogiske praksis på opholdssteder eller døgninstitutioner for børn har adgang til at anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børn og unges selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg. 

Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, da den personlige frihed og selvbestemmelsen indskrænkes. Formålet med lovgrundlaget er at sikre retssikkerheden for borgere og personale. Hvis en magtanvendelse udøves udenfor lovgrundlaget vurderes magtanvendelsen som ikke tilladt. 

Magtanvendelse er altid undtagelsen, og må aldrig erstatte omsorg, pleje eller socialpædagogisk støtte (bilag 1 voksne) (bilag 2 børn og unge). 

Magtanvendelserne registreres myndighed i CHP og BF, og det vurderes, om der er lovhjemmel til magtanvendelsen, og om denne er tilladt eller ikke tilladt. Borgerens sagsbehandler orienteres om vurderingen, således at forebyggelse af magtanvendelser indgår i det personrettede tilsyn. 

På voksenområdet er der en række magtanvendelser, som CHP-Myndighed kan træffe afgørelse om for en given periode. Det kan være anvendelse af velfærdsteknologi eller pejlesystemer, hvilket typisk er epi-alarmer og GPS. Det kan dreje sig om fastspænding med bløde stofseler til kørestol, seng, stol eller toilet, hvis borgeren eksempelvis ikke har gangfunktion, men rejser sig og falder ud med stor fare for personskade, eller det kan for eksempelvis dreje sig om kortvarig fastholdelse i hygiejnesituationer eksempelvis bleskift. 

Fælles for disse forhåndsgodkendte magtanvendelser er, at man også i denne situation altid skal forsøge at løse ad socialpædagogisk vej før man anvender det godkendte magtindgreb. 

Voksenområdet 

Udvikling i antallet af magtanvendelser

År 2018 2019 2020 2021 
 Antal  11469  39   47 

I 2021 er der en lille stigning i antallet af magtanvendelser på voksenområdet. Dog er 20 af magtanvendelserne forhåndsgodkendte magtanvendelser for en borger i 2021. De var ikke en del af antallet af magtanvendelser i 2020. Så antallet af akutte magtanvendelser er i 2021 er faldet til 27. 

Udvikling i antallet af ikke tilladte magtanvendelser 

År 2018 2019 2020 2021 
 Antal  15  6 2 3

De ikke tilladte magtanvendelser har altid et særligt fokus, og er i 2021 på et acceptabelt niveau. En ikke tilladt magtanvendelse kan være, at man har handlet på en formodning om en borgers adfærd, altså  hvad borgeren plejer at gøre eksempelvis slå, og man så fastholder.

Antal magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes virksomheder og udenbys

Tilbud ACV  SPS CPUS Udenbys  
 2019 49 12 3 24
 2020 17 11 2 6
 2021  19 1 20 7

Der ses en stigning i antallet af magtanvendelser på CPUS. Dette skyldes, at der er givet en forhåndsgodkendelse på magtanvendelse med kortvarig fastholdelse i hygiejnesituationer, som har været anvendt 5 gange i 2021 og godkendelse med fastspænding med bløde stofseler, som har været anvendt 15 gange i 2021. Der har således ikke været en eneste ikke forhåndsgodkendt magtanvendelse på CPUS i 2021.

 

Forhåndsgodkendte magtanvendelser 

1 kortvarig fastholdelse i hygiejnesituationer (§ 136a)

3 fastspænding med bløde stofseler i kørestol (§ 128)

 

Det specialiserede børn- og ungeområde (anbringelser)

Antallet af indrapporterede magtanvendelser for anbragte børn i Slagelse Kommune var i 2021 på 99, hvilket er det højeste antal de seneste fire år. Dog er det kun lidt højere end i 2020, hvor det på 91.

Udvikling i antallet af magtanvendelser

År

2018

2019

2020

2021

Antal

71

45

91

99

Selvom antallet af magtanvendelser er forholdsvis højt, er antallet af ikke tilladte magtanvendelser det laveste i de seneste fire år. Det kan formentlig forklares af en ny arbejdsgang, hvor anbringelseskonsulenterne varetager opgaven og følger op i forhold til anbringelsesstederne på baggrund af indrapporteringen.

Udvikling i antallet af ikke tilladte magtanvendelser

År

2018

2019

2020

2021

Antal

11

7

11

4

Det ses endvidere, at den stigning som identificeres fra 2020 til 2021 ses i andre tilbud end kommunens egne tilbud.

Fordeling af magtanvendelser på egne tilbud og andre tilbud

År

2019

2020

2021

ACV

12

36

34

SPS

1

1

1

Andre tilbud

32

54

64

Sagens videre forløb

Årsrapporteringen om magtanvendelser forelægges til orientering i Handicaprådet.

Retligt grundlag

LBK nr. 170 af 24.1.2022 - Bekendtgørelse om lov om social service 

VEJ nr. 10148 af 14.12.2019 - Vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne, herunder pædagogiske principper. 

BEK nr. 810 af 13.8.2019 Bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge 

VEJ nr. 10229 af 17.12.2019 - Vejledning om voksenansvar for anbragte børn og unge 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Administrationen i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at de indkomne indberetninger om magtanvendelser på voksenområdet ligger på et forventeligt og acceptabelt niveau. Det er ikke forventeligt i forhold til eksempelvis ACV komplekse målgruppe helt at kunne undgå magtanvendelser. Det er fortsat administrationens vurdering, at  den politiske handleplan 2014-2015 og 2015-2016 har haft en stor effekt i forhold til nedbringelsen af antallet af magtanvendelser generelt på voksenområdet, med et stærkt fokus på faglig tilgang, etik og kompetencer i forhold til at forebygge magtanvendelser 

Administrationen i Center for Børn og familie vurderer, at stigningen i antallet af indberettede  magtanvendelser i 2020 og 2021 kan hænge sammen med en lovændring og ny vejledning til lovgivningen i efteråret 2019. Lovændringen giver generelt ikke betydelige nye magtanvendelsesmuligheder, men den øgede forståelse og beføjelser til tilsynet for området kan have medført den øgede indrapportering.

Det kan endvidere bemærkes, at en stor del af magtanvendelserne omhandler nogle få børn. Alle magtanvendelser indgår i det personrettede tilsyn og det er en fast del af proceduren, at indberettede  magtanvendelser skal give anledning til en vurdering af, om barnet er i den rette anbringelse. Fx var der i 2021 indrapporteret mere end 20 magtanvendelser på samme barn, som var en væsentlig årsag til at dette barn blev genanbragt andet sted, hvor der d.d. ikke er kommet nye indberettede magtanvendelser.

Det er Afdeling for Børn og Families forventning, at den grundige gennemgang af alle magtanvendelser vil medføre, at antallet af ikke-tilladte magtanvendelser fortsat kan holdes på et lavt niveau, og at det samlede antal magtanvendelser vil falde yderligere. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

02-06-2022 Socialudvalget
Sagen udsat.
15-06-2022 Socialudvalget

At 1: Taget til orientering med bemærkning om, at Socialudvalget anerkender virksomhedernes arbejde med at nedbringe antallet af magtanvendelser.


7. Meddelelser og gensidig orientering(O)

Beslutning

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Manglende tilgængelighed for borgere med handicaps som følge af opsætningen af pullerterne omkring Slagelse bymidten

Udfordringerne blev indholdsmæssigt drøftet if. med punkt 4. Rådet bad om at sekretariatet rundsender Handicaprådets tidligere indsendte høringssvar til orientering til rådets medlemmer. Rådet besluttede formanden skal tage kontakt til tovholderen for Bymidtegruppen i Slagelse for at drøfte sagen og bede om en løsning, der giver tilgængelighed for borgere med funktionsnedsættelser.

2: Orienteringer fra forvaltningen

Retningslinjer for Tilsynsrapporter på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmeside

På baggrund af henvendelse fra Handicaprådet har lederforum i Center for Handicap og Psykiatri besluttet at alle tilsynsrapporter fra Social Tilsyn Øst lægges på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmesiden inden 1. august 2022 og løbende herefter. Dette vil øge tilgængeligheden og skal ses som et supplement til Tilbudsportalens visning.

Opfølgning fra besøget hos Hjælpemiddelområdet

Handicaprådet har bedt om at få oplyst en opdateret status på flowet i behandlingen af ansøgninger på Hjælpemiddelområdet, genbrugsområdet. Sekretariatet har modtaget følgende svar:

På mødet i efteråret 2021 blev der orienteret således omkring indkomne ansøgninger på genbrugsområdet:

  • År 2019, 9.830 ansøgninger, hvoraf ca. 9000 blev behandlet til tiden.
  • År 2020, 11.126 ansøgninger, hvoraf ca. 10.400 blev behandlet til tiden.
  • År 2021 – pr. 30.09.2021 - foreløbigt 8.166 ansøgninger modtaget.

Opdateret tal pr.31.05.2022 på genbrugsområdet:

  • År 2021 – hele året - 10.584 ansøgninger, hvoraf ca. 9.850 blev behandlet til tiden.
  • År 2022 – pr. 31.05.2022 – foreløbigt 4.670 ansøgninger modtaget.

Budgetproces 2023-2026

Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for budget 2023-2026, herunder at fagudvalgene på møderne i juni 2022 skal tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces.

På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen. Som konsekvens af de økonomiske udfordringer i budget 2022 og overslagsårene og med genåbningen af budget 2022 besluttede Byrådet, at fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i hvert af årene 2023-2026.

Høringsperioden for budget 2023-2026 er planlagt til perioden 14. til 21. september 2022

STU-området (Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)

Handicaprådet har STU-området blandt sine ønsker til kommende temadrøftelser. Til orientering oplyses. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har fået foretaget en analyse af STU-området og 2. juni 2022 godkendt, at STU-området analyseres yderligere, samt at området udvikles med afsæt i analysens anbefalinger.

Afrapportering af evalueringen af det specialiserede socialområde

Evaluering af det specialiserede socialområde blev offentliggjort den 19. maj 2022.

§ 18 – proces

Det oplyses fra Center for Sundhed og Ældre, at der i denne uge er udsendt mail til indstillingsgruppen omkring proces vedr. tildelingskriterierne for § 18 samt den fremadrettet ansøgnings- og tildelingsproces. Tildelingskriterierne har været drøftet over flere udvalgsmøder af Sundhedsudvalget. Udvalget ønskede at få forelagt de udfordringer der har været de sidste par år, og det er ud fra dem de har tilrettet kriterierne. Det har resulteret i ændringer som er besluttet på Sundhedsudvalgets møde den 30.maj.

Henvendelse fra bibliotekerne vedr. kontakt til kørestolsbruger if. med projekt

Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har henvendt sig til Handicaprådet. De er i gang med et mindre projekt på bibliotekerne under overskriften ”det tilgængelige folkebibliotek”. I den forbindelse vil der gerne afdække, hvor tilgængelige vores tre huse rent faktisk er for mennesker i kørestol.  En ting er jo, om man kan komme ind ad dørene i kørestol, men hvordan det står til med at nå materialer, deltage i arrangementer, komme på toilet og i det hele taget komme rundt i husene på lige vilkår med alle andre gæster. Fagcentret vil gerne høre, om Handicaprådet kan hjælpe med en kontakt til en engageret borger i kørestol, som kunne have tid og lyst til at hjælpe os med at teste vores tilgængelighed. Målet for undersøgelserne, er at få en beskrivelse på vores hjemmeside, som fortæller mere udførligt, hvordan adgangen til de tre huse er for mennesker i kørestol.

Rådet besluttede at de gerne vil søge finde en repræsentant og giver besked herom til sekretæren.

3: Orienteringer fra sekretariatet

Udpegning til Handicaprådet

Byrådet har skulle udpege 2 medlemmer til Handicaprådet blandt ansatte i Slagelse Kommune med særlige forudsætninger for at bidrage med viden på handicapområdet. Byrådet har udpeget at det skal være den kommende Socialchef og en daglig leder af et af botilbuddene til Handicaprådet.

Daglig leder Kathe Rothausen er nu udpeget til Handicaprådet. Hun er leder af bostederne Kastanjevej og Rosenkildevej 67.

Næste møde og tema

Der afholdes et fælles orienteringsmøde for rådene vedr. budget 2023-2026 den 15. september 2022 if. med høringsperioden 14.-21. september 2022.

Det næste ordinære møde er aftalt til 27. september 2022. Det blev aftalt at planlægges 2 temadrøftelser – Handicapprisen og STU-området.

Forslag vedrørende fælles studietur til Handicaporganisationernes Hus

Sekretariatet har endnu ikke haft mulighed for at arbejde videre med forslaget. Der ses på eventuelle muligheder senere på året.

 

Sagen blev herefter taget til orientering


Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.     at sagen tages til orientering

 

Sagens indhold

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Manglende tilgængelighed for borgere med handicaps som følge af opsætningen af pullerterne omkring Slagelse bymidten

Boris Holm vil orientere om de udfordringerne der pt. opleves, som følge af den valgte løsning.

 

2: Orienteringer fra forvaltningen

Retningslinjer for Tilsynsrapporter på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmeside

På baggrund af henvendelse fra Handicaprådet har lederforum i Center for Handicap og Psykiatri besluttet at alle tilsynsrapporter fra Social Tilsyn Øst lægges på tilbuddenes/Slagelse Kommunes hjemmesiden inden 1. august 2022 og løbende herefter. Dette vil øge tilgængeligheden og skal ses som et supplement til Tilbudsportalens visning.

 

Opfølgning fra besøget hos Hjælpemiddelområdet

Handicaprådet har bedt om at få oplyst en opdateret status på flowet i behandlingen af ansøgninger på Hjælpemiddelområdet, genbrugsområdet. Sekretariatet har modtaget følgende svar:

På mødet i efteråret 2021 blev der orienteret således omkring indkomne ansøgninger på genbrugsområdet:

  • År 2019, 9.830 ansøgninger, hvoraf ca. 9000 blev behandlet til tiden.
  • År 2020, 11.126 ansøgninger, hvoraf ca. 10.400 blev behandlet til tiden.
  • År 2021 – pr. 30.09.2021 - foreløbigt 8.166 ansøgninger modtaget.

Opdateret tal pr.31.05.2022 på genbrugsområdet:

  • År 2021 – hele året - 10.584 ansøgninger, hvoraf ca. 9.850 blev behandlet til tiden.
  • År 2022 – pr. 31.05.2022 – foreløbigt 4.670 ansøgninger modtaget.

 

Budgetproces 2023-2026

Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for budget 2023-2026, herunder at fagudvalgene på møderne i juni 2022 skal tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces.

På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen. Som konsekvens af de økonomiske udfordringer i budget 2022 og overslagsårene og med genåbningen af budget 2022 besluttede Byrådet, at fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i hvert af årene 2023-2026.

Høringsperioden for budget 2023-2026 er planlagt til perioden 14. til 21. september 2022

 

STU-området (Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)

Handicaprådet har STU-området blandt sine ønsker til kommende temadrøftelser. Til orientering oplyses. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har fået foretaget en analyse af STU-området og 2. juni 2022 godkendt, at STU-området analyseres yderligere, samt at området udvikles med afsæt i analysens anbefalinger. 

 

Afrapportering af evalueringen af det specialiserede socialområde

Evaluering af det specialiserede socialområde blev offentliggjort den 19. maj 2022.

 

3: Orienteringer fra sekretariatet

Næste møde og tema

Der vil blive planlagt et orienteringsmøde vedr. budget 2023-2026 if. med høringsperioden 14.-21. september 2022.

Det næste ordinære møde er aftalt til 27. september 2022.

På sidste møde blev det aftalt at næste tema skal være Handicapprisen. Dette kan evt. kombineres med STU-området.

 

Forslag vedrørende fælles studietur til Handicaporganisationernes Hus

Sekretariatet har endnu ikke haft mulighed for at arbejde videre med forslaget.