Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget orienteres om udviklingen i antallet af magtanvendelser i 2022 overfor voksne og overfor børn og unge.
Årsrapportering om magtanvendelser 2022 forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet.
Indstilling
Chefen for Handicap og Psykiatri og Chefen for Børn og Unge indstiller,
1. at Socialudvalget tager årsrapportering til orientering.
Sagens indhold
Socialudvalget orienteres årligt om udviklingen i magtanvendelser på det specialiserede voksenområde og det specialiserede børne- unge område.
Magtanvendelse er altid et indgreb i selvbestemmelsesretten og må kun benyttes overfor voksne borgere med betydelige og varig nedsat funktionsevne i situationer, hvor der er fare for personskade eller materiel skade, eller for at varetage omsorg, sikkerhed eller værdighed (bilag1). Regelsættet er til for, at borgers retssikkerhed ikke krænkes, hvorfor magtanvendelser altid skal være mindst indgribende.
Magtanvendelser kan være akutte, hvor personalet kan gribe ind med kortvarig fastholdelse i forhold til at forhindre personskade eller alvorlig tingsskade. Hvis der anvendes fastholdelse uden, at der er fare for personskade eller alvorlig tingsskade, vurderes magtanvendelsen som ikke tilladt. Det er også muligt i særlige situationer at give tilladelse til at anvende forhåndsgodkendt magt i form af eksempelvis haspning af vinduer hos en borger, der udsætter sig selv for at lide stor personskade ved at springe ud af vinduet fra 1. sal.
Magtanvendelser er derfor en del af den kommunale omsorgspligt overfor borgere med betydelig og varig nedsat funktionsevne.
På børneområdet må personale, der arbejder med den pædagogiske praksis på opholdssteder eller døgninstitutioner for børn tillige anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børns selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg (bilag 2).
I 2022 har der været en stigning af antallet af magtanvendelser på voksenområdet, og et fald i antallet af magtanvendelser på børne- og ungeområdet.
Voksenområdet
Der ses en stigning i antallet af magtanvendelser på voksenområdet i 2022, hvor der er 47 magtanvendelser mere end året før. Ligeledes ses en stigning på 6 ikke tilladte magtanvendelser.
Udvikling i antallet af akutte magtanvendelser for borgere på Slagelse Kommunes virksomheder samt for kommunens borgere på private eller udenbys tilbud.
År | 2020 | 2021 | 2022 |
Antal | 39 | 27 | 74 |
Heraf ikke tilladte | 2 | 3 | 9 |
De ikke tilladte magtanvendelser fordeler sig med 3 magtanvendelser på 2 borgere på private eller udenbys tilbud, og 5 magtanvendelser på 4 borgere boende på ACV. 1 magtanvendelse er vurderet som ikke tilladt på 1 borger i aflastningsophold.
Fordeling af akutte magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder og på private eller udenbys tilbud:
Tilbud/År | 2020 | 2021 | 2022 |
ACV | 17 | 19 | 62 |
SPS | 11 | 1 | 0 |
CPUS | 2 | 0 | 0 |
VASAC | 0 | 0 | 0 |
Private/udenbys tilbud | 6 | 7 | 12 |
På voksenområdet er der særligt en stigning på antal af magtanvendelser på ACV samt på private eller udenbys tilbud.
Der har ikke været akutte magtanvendelser på Specialcenter Slagelse (SPS) og Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) eller VASAC i 2022.
ACV
Magtanvendelserne fordeler sig således, at 1 borger har haft 29 magtanvendelser. De 33 øvrige magtanvendelser fordeler sig på 9 borgere.
Der arbejdes fokuseret på nedbringelse af magtanvendelser og udvikling af pædagogisk tilgange.
Der arbejdes med VISO forløb, hvor forløbene skal kompetenceudvikle personalet i forhold til pædagogiske tilgange, som skal forebygge magtanvendelser.
Der er endvidere et tæt samarbejde med Socialtilsyn Øst omkring nedbringelse af magtanvendelser både generelt og i de konkrete tilfælde.
Konkret er status, at der opleves et fald i antallet af magtanvendelser primo 2023.
Udenbys og private tilbud
De 12 magtanvendelser fordeler sig på 4 borgere med henholdsvis 6 magtanvendelser på 1 borger, 4 magtanvendelser på 1 borger og 2 borgere har hver en magtanvendelse.
Center for Handicap og Psykiatris håndtering af magtanvendelser
Center for Handicap og Psykiatri har ansvar for gennem det personrettede tilsyn at sikre, at borgeren får den rette pædagogiske hjælp, og overvejer altid, om borgeren bor på et matchende tilbud.
Herudover følges udviklingen af magtanvendelser ved at inddrage magtanvendelserne i ledelsestilsyn minimum 2 gange årligt.
Forhåndsgodkendte magtanvendelser
År | 2021 | 2022 |
Antal forhåndsgodkendte magtanvendelser | 4 | 7 |
I 2022 er der truffet afgørelse om tilladelse til forhåndsgodkendte magtanvendelser for 5 borgere. Disse godkendelser fordeler sig således; 2 epilepsialarmer, 2 sensorer/faldalarmer, 3 haspning af vinduer.
Det specialiserede børn- og ungeområde (anbringelsesområdet)
Antallet af indrapporterede magtanvendelser for anbragte børn i Slagelse Kommune er faldet i 2022, hvor der er 32 færre magtanvendelser end året før. Samtidig ses der en stigning på ikke tilladte magtanvendelser fra 4 til 6 i samme periode.
Udvikling i antallet af magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder samt på private eller udenbys tilbud.
År | 2020 | 2021 | 2022 |
Antal | 91 | 99 | 67 |
Heraf ikke tilladte | 11 | 4 | 6 |
Faldet i antallet af magtanvendelser skyldes blandt andet, at Børn og Unge følger op på de anbringelsessteder, hvor der tidligere har været et højere antal magtanvendelser.
Fra anbringelsesstedernes side har været afholdt kurser i konflikthåndtering med henblik på helt at undgå eller nedbringe antallet af magtanvendelser.
En del af de indberettede magtanvendelser omhandler få børn. Alle magtanvendelser indgår i det personrettede tilsyn og det er en fast del af proceduren at indberettede magtanvendelser, skal give anledning til en vurdering af, om barnet er i det rette døgnbehandlingstilbud. Det skal bemærkes, at en del af magtanvendelserne dækker over rumundersøgelser i forbindelse med, at der er mistanke om, at en ung har euforiserende stoffer på værelset eller gemt i tøjet. Disse hændelser skal indberettes som magtanvendelser, men der anvendes ikke fysisk magt i forbindelse med en rumundersøgelse.
Antallet af magtanvendelser er samlet faldet, men som beskrevet i ovenstående ses der en mindre stigning af ikke tilladte magtanvendelser. Antallet af ikke-tilladte magtanvendelser er sket på enkelte anbringelsessteder.
Når der har været ikke-tilladte magtanvendelser, tager Afdeling Børn og Familie kontakt til anbringelsesstedet med henblik på iværksættelse af tiltag for at undgå lignende episoder fremadrettet.
Fordeling af akutte magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder samt på private eller udenbys tilbud
Tilbud/År | 2020 | 2021 | 2022 |
ACV | 36 | 34 | 25 |
SPS | 1 | 1 | 13 |
Klostermarken | - | - | 1 |
Private/udenbys tilbud | 54 | 64 | 28 |
Der ses en stigning af antallet af magtanvendelse på kommunens eget tilbud under Specialcenter Slagelse (SPS). Stigningen i brugen af magtanvendelser på SPS vedrører 1 barn, hvor der i perioden januar til marts 2022 blev foretaget 13 magtanvendelser.
Retligt grundlag
Lov om social service kapitel 24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne.
Bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstaltninger overfor voksne og modtage-pligt i boformer efter lov om social service. Af § 15 fremgår, at kommunalbestyrelsen årligt forelægges udvikling i anvendelse af magt og andre indgreb i den personlige frihed.
Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge fastsætter rammer for plejefamilier og personales adgang til som led i varetagelsen af den daglige omsorg at anvende magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Voksenområdet
Administrationen vurderer, at der er iværksat relevante initiativer og pædagogiske indsatser som skal medvirke til at forebygge og undgå magtanvendelser, herunder VISO forløb. Et kontinuerligt fokus på systematisk læring og kompetenceudvikling i organisationen skal fortsætte så magtanvendelserne bliver minimeret.
Det personrettede tilsyn er styrket ved at lade magtanvendelserne være en del af ledelsestilsynet minimum 2 gange årligt for at vurdere match med botilbud i forhold til borgerens behov.
Børn-og ungeområdet
Det er administrationens vurdering, at faldet i antallet af indberettede magtanvendelser i 2022 skyldes et styrket samarbejde mellem Afdeling Børn og Familie og de enkelte tilbud, således der systematisk arbejdes med at forebygge og nedbringe brugen af magt i døgntilbuddene.
Det vurderes endvidere, at der fortsat er behov for målrettet fokus på at forebygge og nedbringe andelen af magtanvendelser – dette ud fra et samlet hensyn til barnet og den unge, da magtanvendelse kan være et voldsomt indgreb. Der vil ligeledes være fokus på systematisk kompetenceudvikling og opfølgning, således det pædagogiske personale har de bedste forudsætninger for at støtte barnet og den unge og undgå, at situationer udvikler sig i en sådan grad, at en magtanvendelse vurderes nødvendig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.