Handicaprådet – Referat – 20. september 2023



1. Godkendelse af dagsorden(B)

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal godkende dagsorden.

Indstilling

Formanden indstiller,

1. at dagsorden godkendes

2. Tema: Affaldssortering i Slagelse Kommune (D)

Beslutning

Drøftet med bemærkning om at DH-Slagelse stiller sig til rådighed i forhold til at afprøve løsninger.

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal drøfte affaldssortering i Slagelse Kommune.

Louise Parsons fra Miljøafdelingen i Slagelse Kommune deltager under punktet.

Indstilling

Formanden indstiller,

1. at sagen drøftes

 

Sagens indhold

Handicaprådet har ønsket en drøftelse vedr. affaldssortering. Alle kommuner skal sikre at affaldet sorteres i 10 typer/fraktioner.

Miljøafdelingen vil fortælle om de valg, der er taget for at gøre affaldssortering mere tilgængeligt for blinde og svagtseende i forbindelse med udrulningen af den nye ordning med sortering i 10 fraktioner.

Samtidig lægger Miljøafdelingen op til en drøftelse af hvordan det fremtidige arbejde på området kan gøres endnu bedre, for eksempel for de borgere der bor i boligforeninger eller andre ejendomme med fælles affaldsbeholdere.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

3. Barnets Lov og afledte konsekvenser for sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet (O)

Beslutning

Taget til orientering

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet orienteres om Barnets Lov og afledte konsekvenser for sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet.

Chefen for børne og ungeområdet Rikke Kvistgaard Laursen deltager under punktet. 

Indstilling

Formanden indstiller,

1. at sagen tages til orientering.

 

Sagens indhold

Handicaprådet besluttede på deres møde den 20. april 2023, at de gerne ville have orientering, når Barnets Lov var besluttet i Folketinget.

I maj 2021 indgik den daværende regering en bred aftale om reformen Børnene Først, herunder Barnets lov, som erstatter de dele i Serviceloven, som vedrører børn og unge. Med Børnene Først ønsker aftaleparterne at hjælpe udsatte børn og familier tidligere og bedre end i dag. Barnets Lov blev endeligt vedtaget i juni 2023 og træder i kraft 1. januar 2024.

Den politiske aftale løfter området med to milliarder kr. i årene 2022-2025 og varigt fuldt indfaset med 734 millioner kroner om året. Aftalen indeholder initiativer inden for temaerne:

  • Bedre og tidligere indsats for udsatte børn og familier
  • Færre skift og mere stabilitet
  • Flere rettigheder til børnene
  • Bedre kvalitet i anbringelser
  • Bedre kvalitet i sagsbehandlingen og styrket retssikkerhed
  • Godt ind i voksenlivet
  • Fra aftale til virkelighed

Denne orientering omhandler de væsentligste ændringer som Barnets Lov afstedkommer. Orienteringen indeholder et særligt fokus på de elementer i loven, som omhandler inddragelsen af barnet samt barnets retssikkerhed og perspektiv i anbringelsessager.

Væsentligste ændringer
Barnets lov omhandler alle børn og unge - også børn og unge med funktionsnedsættelser. Barnets lov har til hensigt at understøtte, at børn og unge, der har behov for særlig støtte, kan opnå de samme muligheder som deres jævnaldrende, at hjælp og støtte ydes med afsæt i barnets perspektiv, ressourcer og behov og at indsatsen sker så tidligt som muligt.

Af væsentligste nye tiltag kan bl.a. nævnes:

  • Krav om styrket flow i sagsbehandlingen ved brug af screening, hurtig igangsættelse af indsats og fastsættelse opfølgning ud fra barnets individuelle behov.
  • Krav om løbende inddragelse af barnet/den unge.
  • Krav om undersøgelse af et barn eller ung med afbrudt ophold på krisecenter og herunder flere støttende indsatser.
  • Krav om to børne- og ungerådgivere på flere sager.
  • Krav om risikovurdering ved bekymring for æresrelaterede konflikter.
  • Krav om obligatorisk børnefaglig undersøgelse for søskende til børn og unge anbragt pga. omsorgssvigt.
  • Krav om underretningspligt til Ankestyrelsen i sager om anbringelse uden samtykke.
  • Krav om at Børne- og ungeplan (tidl. handleplan) skal laves sammen med barnet eller den unge.
  • Krav om obligatorisk forældrehandleplan til forældre i særlige anbringelsessager.
  • Krav om at sagsbehandlingen i sager med børn og unge med funktionsnedsættelser sidestilles sager af socialkarakter, herunder inddragelse af barnet, screening mv.
  • Krav om inddragelse af civilsamfundet.
  • Krav om øget dokumentation, journalisering og skriftlige afgørelser.

Barnets retssikkerhed og perspektiv
Det har været essentielt for lovgiver at prioritere børnenes retssikkerhed, og at de oplever et børnevenligt system. Fokus har ligeledes været, at regler ikke må stå i vejen for at børn og unge får den rette indsats tidligt og at der sikres en kortere vej fra bekymring til indsats. I nedenstående beskrives, hvordan barnets retssikkerhed og perspektiv får indflydelse på inddragelsen af barnet i hele sagsforløbet, særligt udfoldet ift. anbringelsessager.

Inddragelsen af barnet sker i dag ved lovmæssige prioriterede nedslag i sagsbehandlingen, dvs. ved udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse, inden der træffes afgørelse om indsats og når der sker opfølgning. Barnets lov stiller krav om løbende og kontinuerlig inddragelse af barnet igennem hele sagsprocessen.

Styrkelsen af barnets retssikkerhed og perspektiv i sagsbehandlingen betyder konkret, at barnet får selvstændig partsstatus fra 10 år, hvorved barnet får mulighed for at klage og blive partshørt over afgørelser om anbringelse, hjemgivelse, valg af anbringelsessted m.m. I den forbindelse skal barnet tilbydes advokatbistand, mulighed for aktindsigt og ret til at udtale sig i sagen. Herudover får barnet ret til at bede om anbringelse og til at anmode om permanent anbringelse. Der gives desuden ret til at børn under 10 år får en second opinion, hvor Ankestyrelsen skal tage stilling til afgørelsen, når anbringelsesstedet ændres eller ved hjemgivelse. 

Det ligger også i de nye tiltag, at barnet har ret til samvær, til at sige nej til samvær og til at bede om, at samvær skal være støttet. Der indføres også forøgede rettigheder i forhold til tildeling af støtteperson og venskabsfamilie for anbragte børn og unge.

Af øvrige tiltag, der ligger i lovpakken omhandlende anbringelse, kan nævnes kommunens pligt til at overveje permanent anbringelse ved genbehandling af anbringelse uden samtykke, kommunernes mulighed for afgørelse om anbringelse inden fødslen, kommunernes pligt til at overveje adoption af nyfødte til søskende, der anbringes på grund af omsorgssvigt, øget beredskab ift. negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter mf.

Barnets ændrede retsstatus og løbende inddragelse i alle dele af sagsbehandlingen stiller nye krav til børne- og ungerådgivernes praksis og kompetencer, så inddragelsen ikke bliver et overgreb på barnet, og at barnet ikke tillægges ansvaret for de beslutninger der træffes.

Retligt grundlag

Barnets lov

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Som følge af forhandlinger mellem Finansministeriet og KL er der via lov- og cirkulæreprogrammet afsat 4,6 mio. i 2024 stigende til 5,5 mio. kr. i 2027 til Slagelse Kommune. Lov- og cirkulæremidlerne tildeles som en del af kommunes bloktilskud fra staten. Barnets Lov vil betyde større afledte proceskrav til sagsbehandlingen og til de indsatser som tilbydes, hvorfor lov- og cirkulæremidlerne er indarbejdet som en del af prioriteringskataloget for Budget 2024-27 med henblik på, at midlerne tildeles Børne- og ungeområdet.

Tværgående konsekvenser

Barnets Lov stiller krav om en ændret praksis, hvor barnets perspektiv skal være styrende for sagsbehandlingen og for de indsatser som iværksættes. Som led i den strategiske retning og de igangsatte initiativer på børne- og ungeområdet, arbejdes der målrettet på at styrke og formalisere samarbejdet med almenområdet, kultur og fritid samt civilsamfundet. Der er ligeledes fokus på at styrke og skabe sammenhæng til ungdomsuddannelserne, Ungeenheden, Handicap og Psykiatri og det samlede beskæftigelsesområdet.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Social- og Boligstyrelsens taskforce på handicapområdet (O)

Beslutning

Taget til orientering

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet orienteres om at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med taskforcen på voksenhandicapområdet udbudt af Social- og Boligstyrelsen.    

Indstilling

Formanden indstiller,

1. at sagen tages til orientering

 

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 28. august 2023 efter indstilling fra socialudvalget at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med taskforcen på voksenhandicapområdet udbudt af Social- og Boligstyrelsen.   

Slagelse Kommune har den 29. marts 2023 modtaget henvendelse fra Social- og Boligstyrelsen om tilbud om samarbejde på handicapområdet gennem et taskforce-forløb. På den baggrund er der den 2. maj 2023 afholdt et dialogmøde mellem Handicap og Psykiatri og Social- og Boligstyrelsen.

Taskforcen på handicapområdet er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen.

I alt 8 kommuner tilbydes et taskforce-forløb om et længerevarende analyse- og udviklingsforløb på voksenhandicapområdet med opstart i 2023. Såfremt en kommune takker nej til taskforce-forløbet orienteres Folketingets Social- og Indenrigsudvalg herom.

Formålet med taskforcen er:

  • at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten i deres sagsbehandling
  • at bidrage til en helhedsorienteret forståelse af kvalitet i kommunerne 
  • at fremme læring og kapacitetsopbygning i kommunerne

Taskforce-forløbet strækker sig over 2 år og indeholder:

  • Et længere analyse- og udviklingsforløb
  • Korte formidlings- og læringsforløb
  • Temadage
  • Erfaringsopsamlingsredskab 

Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen har på baggrund af Danmarkskortet udvalgt voksenhandicapområdet i Slagelse Kommune for at styrke alle elementer i sagsbehandlingen, som skal støtte kommunen i at nedbringe antallet af sager, som der klages over til Ankestyrelsen.

Der har været et lignende taskforce-forløb i Børn- og Unge i perioden 2020-2022, som har bevirket et stort kvalitetsløft i sagsbehandlingen gennem en systematisk tilgang.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

5. Årsrapportering magtanvendelser 2022 (O)

Beslutning

Taget til orientering

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om udviklingen i antallet af magtanvendelser i 2022 overfor voksne og overfor børn og unge.

Årsrapportering om magtanvendelser 2022 forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri og Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Socialudvalget tager årsrapportering til orientering.


Sagens indhold

Socialudvalget orienteres årligt om udviklingen i magtanvendelser på det specialiserede voksenområde og det specialiserede børne- unge område.

Magtanvendelse er altid et indgreb i selvbestemmelsesretten og må kun benyttes overfor voksne borgere med betydelige og varig nedsat funktionsevne i situationer, hvor der er fare for personskade eller materiel skade, eller for at varetage omsorg, sikkerhed eller værdighed (bilag1). Regelsættet er til for, at borgers retssikkerhed ikke krænkes, hvorfor magtanvendelser altid skal være mindst indgribende. 

Magtanvendelser kan være akutte, hvor personalet kan gribe ind med kortvarig fastholdelse i forhold til at forhindre personskade eller alvorlig tingsskade. Hvis der anvendes fastholdelse uden, at der er fare for personskade eller alvorlig tingsskade, vurderes magtanvendelsen som ikke tilladt. Det er også muligt i særlige situationer at give tilladelse til at anvende forhåndsgodkendt magt i form af eksempelvis haspning af vinduer hos en borger, der udsætter sig selv for at lide stor personskade ved at springe ud af vinduet fra 1. sal. 

Magtanvendelser er derfor en del af den kommunale omsorgspligt overfor borgere med betydelig og varig nedsat funktionsevne. 

På børneområdet må personale, der arbejder med den pædagogiske praksis på opholdssteder eller døgninstitutioner for børn tillige anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børns selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg (bilag 2).

I 2022 har der været en stigning af antallet af magtanvendelser på voksenområdet, og et fald i antallet af magtanvendelser på børne- og ungeområdet.

Voksenområdet

Der ses en stigning i antallet af magtanvendelser på voksenområdet i 2022, hvor der er 47 magtanvendelser mere end året før. Ligeledes ses en stigning på 6 ikke tilladte magtanvendelser. 

Udvikling i antallet af akutte magtanvendelser for borgere på Slagelse Kommunes virksomheder samt for kommunens borgere på private eller udenbys tilbud.

 År 2020 2021 2022 
 Antal 39 27  74 
 Heraf ikke tilladte

De ikke tilladte magtanvendelser fordeler sig med 3 magtanvendelser på 2 borgere på private eller udenbys tilbud, og 5 magtanvendelser på 4 borgere boende på ACV.  1 magtanvendelse er vurderet som ikke tilladt på 1 borger i aflastningsophold.

Fordeling af akutte magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder og på private eller udenbys tilbud:

Tilbud/År2020 2021 2022 
 ACV17 19 62 
 SPS11 
 CPUS
 VASAC 
 Private/udenbys tilbud 12 

På voksenområdet er der særligt en stigning på antal af magtanvendelser på ACV samt på private eller udenbys tilbud.

Der har ikke været akutte magtanvendelser på Specialcenter Slagelse (SPS) og Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) eller VASAC i 2022.

ACV

Magtanvendelserne fordeler sig således, at 1 borger har haft 29 magtanvendelser. De 33 øvrige magtanvendelser fordeler sig på 9 borgere.

Der arbejdes fokuseret på nedbringelse af magtanvendelser og udvikling af pædagogisk tilgange. 

Der arbejdes med VISO forløb, hvor forløbene skal kompetenceudvikle personalet i forhold til pædagogiske tilgange, som skal forebygge magtanvendelser. 

Der er endvidere et tæt samarbejde med Socialtilsyn Øst omkring nedbringelse af magtanvendelser både generelt og i de konkrete tilfælde.

Konkret er status, at der opleves et fald i antallet af magtanvendelser primo 2023. 

Udenbys og private tilbud

De 12 magtanvendelser fordeler sig på 4 borgere med henholdsvis 6 magtanvendelser på 1 borger, 4 magtanvendelser på 1 borger og 2 borgere har hver en magtanvendelse.

Center for Handicap og Psykiatris håndtering af magtanvendelser

Center for Handicap og Psykiatri har ansvar for gennem det personrettede tilsyn at sikre, at borgeren får den rette pædagogiske hjælp, og overvejer altid, om borgeren bor på et matchende tilbud. 

Herudover følges udviklingen af magtanvendelser ved at inddrage magtanvendelserne i ledelsestilsyn minimum 2 gange årligt.

 

Forhåndsgodkendte magtanvendelser

År 2021 2022 
 Antal forhåndsgodkendte magtanvendelser 

I 2022 er der truffet afgørelse om tilladelse til forhåndsgodkendte magtanvendelser for 5 borgere. Disse godkendelser fordeler sig således; 2 epilepsialarmer, 2 sensorer/faldalarmer, 3 haspning af vinduer.

 

Det specialiserede børn- og ungeområde (anbringelsesområdet) 

Antallet af indrapporterede magtanvendelser for anbragte børn i Slagelse Kommune er faldet  i 2022, hvor der er 32 færre magtanvendelser end året før. Samtidig ses der en stigning på ikke tilladte magtanvendelser fra 4 til 6 i samme periode.

Udvikling i antallet af magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder samt på private eller udenbys tilbud.

 År 2020 2021 2022 
 Antal  9199 67 
 Heraf ikke tilladte 11 

Faldet i antallet af magtanvendelser skyldes blandt andet, at Børn og Unge følger op på de  anbringelsessteder, hvor der tidligere har været et højere antal magtanvendelser.

Fra anbringelsesstedernes side har været afholdt kurser i konflikthåndtering med henblik på helt at undgå eller nedbringe antallet af magtanvendelser.

En del af de indberettede magtanvendelser omhandler få børn. Alle magtanvendelser indgår i det personrettede tilsyn og det er en fast del af proceduren at indberettede magtanvendelser, skal give anledning til en vurdering af, om barnet er i det rette døgnbehandlingstilbud. Det skal bemærkes, at en del af magtanvendelserne dækker over rumundersøgelser i forbindelse med, at der er mistanke om, at en ung har euforiserende stoffer på værelset eller gemt i tøjet. Disse hændelser skal indberettes som magtanvendelser, men der anvendes ikke fysisk magt i forbindelse med en rumundersøgelse.

Antallet af magtanvendelser er samlet faldet, men som beskrevet i ovenstående ses der en mindre stigning af ikke tilladte magtanvendelser. Antallet af ikke-tilladte magtanvendelser er sket på enkelte anbringelsessteder.

Når der har været ikke-tilladte magtanvendelser, tager Afdeling Børn og Familie kontakt til anbringelsesstedet med henblik på iværksættelse af tiltag for at undgå lignende episoder fremadrettet.

Fordeling af akutte magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder samt på private eller udenbys tilbud

 Tilbud/År 2020 2021 2022 
 ACV 36 34 25 
 SPS 1113 
 Klostermarken 
 Private/udenbys tilbud54 64 28 

Der ses en stigning af antallet af magtanvendelse på kommunens eget tilbud under Specialcenter Slagelse (SPS). Stigningen i brugen af magtanvendelser på SPS vedrører 1 barn, hvor der i perioden januar til marts 2022 blev foretaget 13 magtanvendelser.

 

Retligt grundlag

Lov om social service kapitel 24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne.

Bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstaltninger overfor voksne og modtage-pligt i boformer efter lov om social service. Af § 15 fremgår, at kommunalbestyrelsen årligt forelægges udvikling i anvendelse af magt og andre indgreb i den personlige frihed.

Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge fastsætter rammer for plejefamilier og personales adgang til som led i varetagelsen af den daglige omsorg at anvende magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.  

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Voksenområdet

Administrationen vurderer, at der er iværksat relevante initiativer og pædagogiske indsatser som skal medvirke til at forebygge og undgå magtanvendelser, herunder VISO forløb. Et kontinuerligt fokus på systematisk læring og kompetenceudvikling i organisationen skal fortsætte så magtanvendelserne bliver minimeret.

Det personrettede tilsyn er styrket ved at lade magtanvendelserne være en del af ledelsestilsynet minimum 2 gange årligt for at vurdere match med botilbud i forhold til borgerens behov. 

Børn-og ungeområdet   

Det er administrationens vurdering, at faldet i antallet af indberettede magtanvendelser i 2022 skyldes et styrket samarbejde mellem Afdeling Børn og Familie og de enkelte tilbud, således der systematisk arbejdes med at forebygge og nedbringe brugen af magt i døgntilbuddene.

Det vurderes endvidere, at der fortsat er behov for målrettet fokus på at forebygge og nedbringe andelen af magtanvendelser – dette ud fra et samlet hensyn til barnet og den unge, da magtanvendelse kan være et voldsomt indgreb. Der vil ligeledes være fokus på systematisk kompetenceudvikling og opfølgning, således det pædagogiske personale har de bedste forudsætninger for at støtte barnet og den unge og undgå, at situationer udvikler sig i en sådan grad, at en magtanvendelse vurderes nødvendig.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

09-08-2023 Socialudvalget
At 1: Taget til orientering.

6. Meddelelser og gensidig orientering (O)

Beslutning

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Tilbagemelding fra deltagerne i Dialogmøde om Rammeaftalen på det specialiserede socialområde den 11. august 2023

Helle D. oplyste, at det havde været et godt møde.

Orientering fra arbejdsgruppen vedr. Handicapprisen 2023

Ole orienterede om, at arbejdsgruppen har formuleret en pressemeddelelse, hvor der søges bredt efter kandidater. Annonceringen efter kandidater påbegyndes i uge 40.

2: Orienteringer fra forvaltningen

Ny tværgående velfærdsteknologisk strategi forventes at komme i høring i perioden den 18. september til den 4. oktober

Sekretariatet oplyste, at høringen er godkendt i Økonomiudvalget, så Handicaprådet har frist den 4. oktober.

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning forventes at komme i høring i perioden den 7. til den 18. november.

Sekretariatet oplyste, at det er en høring som er på vej til november.

Orientering om sag vedr. Styrket faglighed i Specialcenter Slagelse

Lone orienterede om baggrund og indhold i sagen som var på dagsorden på Socialudvalgets møde i august.

Orientering om sag vedr. godkendelse af afrapportering til Social- og Boligstyrelsen på to centrale udmeldinger om hhv. punktskrifts- og tegnsprogsindsatser (B)

Sekretariatet orienterede om baggrund og indhold i sagen, som er udarbejdet på tværs af kommunerne i regi af Rammeaftalesamarbejdet på det specialiserede socialområde.

3: Orienteringer fra sekretariatet

Dialogmøde med Børn og Ungeudvalget

Sekretariatet oplyste, at rådet har modtaget invitation til dialogmøde med Børn- og Ungeudvalget den 5. december kl. 16. Børn- og Ungeudvalget har oplyst at Handicaprådet kan komme med input til dagsorden.

Næste møde

Sekretariatet oplyste, at næste ordinære møde i Handicaprådet er den 23. november 2023.

Sagen blev herefter taget til orientering.


Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.

Indstilling

Formanden indstiller,

1. at sagen tages til orientering

 

Sagens indhold

 

1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer

Tilbagemelding fra deltagerne i Dialogmøde om Rammeaftalen på det specialiserede socialområde den 11. august 2023

Orientering fra arbejdsgruppen vedr. Handicapprisen 2023

 

2: Orienteringer fra forvaltningen

Ny tværgående velfærdsteknologisk strategi forventes at komme i høring i perioden den 18. september til den 4. oktober

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning forventes at komme i høring i perioden den 7. til den 18. november.

Orientering om sag vedr. Styrket faglighed i Specialcenter Slagelse

Orientering om sag vedr. godkendelse af afrapportering til Social- og Boligstyrelsen på to centrale udmeldinger om hhv. punktskrifts- og tegnsprogsindsatser (B)

 

 

3: Orienteringer fra sekretariatet

Dialogmøde med Børn og Ungeudvalget

Næste møde

7. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Handicaprådet

Beslutningstema

Handicaprådet skal godkende referatet.

Indstilling

Formanden indstiller,

1. at referatet godkendes